eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
476 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📣📣📣 💠 سواد رسانه‌ای از منظر قرآن در ماه قرآن(۲) ✍️ ابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق و رسانه 🌐 قرآن کلام خداوند است و طریق بیانش، اسلوبی است برای طریق بیانی انسانها؛ لذا در ادامه به خبرهای قرآنی می پردازیم و سعی می کنیم ببینیم این اخبار و محتوا و پیامها دارای چه ویژگی ها و ارزش هایی هستند که انشالله در ادامه به تعدادی از آنها به صورت مختصراشاره می کنیم : ✳️۱) انعکاس واقعیت بدون سوگیری؛ در تمام مراحل خبر، از خبردهی و خبرگیری و خبر پروری و خبر رسانی و خبرداری و خبرپراکنی این ملاک محور است که واقعیت صرفا محور و اصل باشد بدون کمترین تحریف يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا (احزاب ۷۰) ❇️۲) آگاهی بخشی و بصیرت افزایی؛ حتی قصه گویی و تاریخ گذشتگان را ذکر کردن در همین راستا است نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَٰذَا الْقُرْآنَ وَإِنْ كُنْتَ مِنْ قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ(یوسف ۳) ✳️۳) امید آفرینی(بشارت) ؛ برخلاف آنچه در دنیای کنونی گرفتاری عمده جوامع شده که اکثریت اخبار را اخبار سیاه تشکیل می دهند وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلًا كَبِيرًا(احزاب ۴۷) ❇️۴) اخلاق پروری؛ ارزش های الهی برای سعادت بشریت است و به نوعژ فطری انسانهاست لذا قرآن به شدت با رذائل مقابله میکند و با ترویج اخلاق و کار حسنه همراهی دارد و الگوسازی می کند وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ ۗ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ(انعام ۲۱) ❇️۵) مستندسازی؛ هم اکنون یکی از اصول اصلی خبرنگاری نوین، منبع خبر است. البته با تکنیکی همچون «دروازه بانی خبر» عمدتا اخبار، تحریف می شوند ولی در قرآن بر صیانت از خبر از جهت منبع و سند تاکید فراوانی می شود. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ(حجرات ۶) @HOWZAVIAN
〽️ منزلت اجتماعی روحانیت (1) 🔰 از «روایت» تا «فَرا روایت» ✍️ عبدالحسین مشکانی به‌نظر می‌رسد قاطبه روحانیون، متدینین و مخالفین و معاندینِ روحانیت، درباره روحانیت، به یک باور مشترک در طیف‌های گوناگون رسیده‌اند و آن‌هم «کاهش منزلت اجتماعی روحانیون» است. در این‌باره چندین نکته و نظر وجود دارد که إن‌شاءاللّٰه تلاش خواهدشد تا به‌مرور زمان، به آن‌ها پرداخته شود. در این مرقومه، تلاش دارم تا نگاهی به نسبت بین این «روایت» و «سنجش‌ها»ی مستند آن، بیافکنم. سنجش‌ها، حتی از نوع علمیِ آن، در چند نقطه می‌توانند دارای سوگیری باشند: «نظریه پشتیبان»، «گویه‌های برآمده از آن»، «نوع نمونه‌گیری» و «دستگاه تحلیل داده‌ها». ازاین‌جهت، اگر پژوهش‌گر، اهل بی‌تقوایی در پژوهش باشد، یا اگر دقت کافی در هرکدام از موارد فوق را از دست بدهد، امکان «روایت‌سازی غیر واقع»، در آن وجود دارد. به‌نظر می‌رسد اگر روایت برآمده از یک سنجش را نتوان به‌صورت پسینی، مؤید به ادلّه، شواهد و قرائن نمود، استناد به آن، جای تأمل دارد؛ به‌خصوص اگر استناد به چنین روایتی، جهت «سیاست‌گذاری کلان» یا «شکل‌دهی به فرهنگ عمومی و باورهای رایج»، صورت پذیرفته باشد. سنجش‌های علمی و یا ارتکازی موجود، باید بتواند به‌صورت پسینی، از روایت ارائه‌شده که «کاهش منزلت اجتماعی روحانیت» است، دفاع نماید. برخی از پرسش‌ها و چالش‌هایی که این روایت را محتاج استناد پسینی می‌سازد، از این‌قرار است: 1️⃣⟩ «منزلت اجتماعی روحانیت» با «قداست اجتماعی روحانیت» چه نسبتی دارد؟ آیا لزوماً کاهش قداست اجتماعی، با کاهش منزلت اجتماعی همراه است؟ (ادبیات نظریِ پشتیبان و گویه‌های سنجش) 2️⃣⟩ بین منزلت اجتماعی روحانیت و نقش‌های جدیدِ تعریف‌شده برای روحانیت، چه نسبتی برقرار است؟ به‌صورت روشن و شفاف، آیا انتقال و انقلاب در «پرسش‌گری و مطالبه‌گری مردم» از سؤالات و مطالبات پیرامون طهارت، صوم و صلاة، به پرسش‌ها و مطالبات حاکمیتی و تمدنی که از نظر کمّی و کیفی، قابل‌مقایسه نیستند، نشان‌دهنده کاهش منزلت اجتماعی است؟ (ادبیات نظری پشتیبان) 3️⃣⟩ روایت پیشینی قالب و غالب در بین مردم از نارضایتی از روحانیون چه تأثیری در «باز سنجش‌ها» و «بازخوردگیری‌ها» داشته و دارد؟ به‌شکل واضح و روشن: وقتی به‌هر علتی، در یک همراهی بین سه قشر پیش‌گفته («روحانیون»، «متدینین»، «مخالفین و معاندین») گزارهٔ نارضایتی، روایت قالب و غالب شده است، در سنجش‌های جدید، به‌صورت فزاینده، این گزاره تأیید نخواهد شد؟ (گویه، جامعه آماری، دستگاه تحلیلی) 4️⃣⟩ نقض تحلیل: قریب‌به‌اتفاق کسانی‌که در تحقیقات اجتماعی با آن‌ها روبرو شده‌ام، علی‌رغم «نقد بنیادین»،‌ «تخریب» و «تهاجم» به روحانیت، یک گزاره را مطرح می‌کردند که دالّ بر حاکم‌بودن یک «فراروایت»، بر روایتی با اشکالات فوق‌الذکر بود. تمامی این افراد اذعان می‌کردند که «مسئول روحانی، دوست و یا دوستانی روحانی دارند که استثناء محسوب می‌شوند و بسیار آدم‌های شریفی هستند». ⁉️ به نظرتان: تکرار حداکثری و چه‌بسا کامل این گزاره، نشان‌دهنده چه چیزی است؟ آیا چنین نمی‌نمایاند که گویا همهٔ مردم، علی‌رغم ناراضی‌بودن و ناراحت‌بودن از «جامعه روحانیت»، اما همه‌شان یک یا تعدادی روحانی می‌شناسند که مورد قبول و وثوق‌شان است و این‌ها را استثناء می‌کنند؟! ➕ به‌نظر می‌رسد که با پاسخ به پرسش‌های فوق و ارائه تناقضات موجود در تحلیل‌های رایج در این‌باره، می‌توان به فراروایتِ روایتِ مذکور پی بُرد. 🔸 پ.ن: ⟨1⟩ نگارنده، به «کاهش نسبی قداست اجتماعی روحانیت» که از قضا آن‌را مثبت می‌داند، «وجود مطالبه‌گری شدید مردم از روحانیت» که آن‌را نشانه‌ای بر ارتقاء کیفی منزلت اجتماعی روحانیت می‌داند و «وجود نارضایتی شدید در بخشی از جامعه نسبت به روحانیت» قائل است و در این یادداشت، تنها درصدد ارزیابی روایت فوق‌الذکر است. ⟨2⟩ وقایعی مانند حمله تروریستی حرم مطهر و تلاش در جهت قراردادن آن در طول روایت فوق‌الذکر و پخش کلیپی از سوی شخصی مجهول‌الهویه (حجت‌الاسلام ذکایی) جهت بازگویی رسانه‌ای و عوامانه روایت فوق و…، نشانه‌هایی از وجود چنین فراروایتی است. @HOWZAVIAN
«جهاد تبیین در دهکده جهانی ارتباطات» ✍️ الهه دهقانی 🔹به‌جای فرار از فضای مجازی یا دهکده جهانی، با این واقعیت روبرو شویم ولی از این اسلحه به نفع خودمان استفاده کرده و هویت غرب را آشکار نماییم. اکنون همان‌طور که رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله خامنه‌ای (حفظه‌الله) فرمودند وظیفه‌ی ما جهاد تبیین است... 🔹به قول شهید آوینی در عرصه‌های ارتباطی، نباید یک شهروند چشم و گوش بسته و مطیع محض غرب باشیم؛ بلکه باید قدرت تحلیل انتقادی داشته و اطلاعات درست را از نادرست تشخیص دهیم. 🔗 متن کامل را در ندای اصفهان بخوانید. @HOWZAVIAN
🔸عاشقانه‌های سجده ✍️ علی کردانی بندگی پُرنورترین و باارزش‌ترین لحظه‌های بودن است، بودن و سرودن، ماندن‌ و رفتن‌، کم‌امیدی و پرامیدی، خلوت و رحمت؛ تمام این‌ها هنگام عبادت و بندگی تجلی می‌یابد. اما آن‌چه دل را می‌رباید و قابِ بندگی را تمام‌زیبا نشان می‌دهد، افتادن و خود را ندیدن است، همان حالتی که در نماز و جز نماز نیز اتفاق می‌افتد. سجده نعمتی از خدا برای بنده است که در خلوت‌گاه عشق وجود خود را به زیر اندازی و خود را در برابر معبودِ والا پایین ببینی و در آن حال است که دیگر خود را نمی‌بینی؛ نه اینکه تو نیستی یا وجود حقیقی نداری، بلکه هستی، اما هستت رحمت و نیستت حکمتی از سوی اوست؛ پس لایق افتادن و کُرنش ‌است. به‌راستی که او ستودنی است و طعم ستایشش را در سجده‌های عاشقی می‌توان چشید. @HOWZAVIAN
🔴 پرده دیگری از بیانیه زنان سینماگر ✍️ بابک شکورزاده بعد از بیانیه سینماگران زن در مورد وجود فساد جنسی در سینما و محکومیت این معضل واکنش‌هایی درفضای رسانه‌ای به این بیانیه داده شد. اصل این مطلب که خود اهالی سینما خواستار ساماندهی به این وضعیت تأسف بار و مفتضحانه شده‌اند نکته مثبتی است؛ ولی نکته جالب توجه این جاست که برخی از کسانی که جزء امضاکنندگان این بیانیه بوده‌اند سال‌ها قبل منکر این وضعیت در سینما بودند و وقتی شخص متعهدی مثل مرحوم فرج الله سلحشور وجود فساد و فحشاء را مطرح کرد در مقابل او موضع گیری کردند و به شدت ایشان را محکوم کردند؛ مثلا در برنامه هفت زمانی که فریدون جیرانی مجری آن برنامه بود و به صورت زنده از شبکه 3 پخش می‌شد، مریلا زارعی به عنوان مهمان تلفنی به شدت بر علیه مرحوم سلحشور موضع‌گیری کرد. افراد دیگری نیز به نوبه خود به این موضوع واکنش نشان داده بودند . در همین رابطه روزنامه جوان نیز در یادداشتی به همین موضوع پرداخته است و با نام بردن از نگار جواهریان و ترانه علیدوستی همین انکار فساد در گذشته را گوشزد کرده است. درفرازی از این یادداشت می‌خوانیم: «موضوع وجود برخی فساد‌های اخلاقی در سینما اولین بار ۱۱ سال پیش و در پاییز سال ۹۰ توسط مرحوم فرج‌الله سلحشور بیان شد که با انتقاداتی از سوی برخی امضاکنندگان همین بیانیه اخیر صد‌ها نفره زنان دست‌اندرکار سینما که نسبت به خشونت علیه زنان در این عرصه اعتراض و افشاگری کرده‌اند، روبه‌رو شد. آن ایام تکفیر مرحوم سلحشور تا آنجایی بالا گرفت که سایت خبری خبرآنلاین حکم مهدورالدم بودن این سینماگر فقید را هم صادر کرد. کسانی مثل ترانه علیدوستی و نگار جواهریان که جزو اسامی امضاکننده این بیانیه هستند، آن روز‌ها ضمن تکذیب وجود چنین حقایقی در بخش‌هایی از سینما آن مدعا‌ها را افترا خواندند و از او می‌خواستند که سینما را به حال خود رها کند. در واقع افشاگران امروز فساد در بخش‌هایی از سینما همان منکران دیروز این واقعیت هستند که به هر شکلی در دفاع از اوضاع سینما ظاهر می‌شدند.» البته ناگفته نماند که چه بسا تعریفی که برخی از این بازیگران از فساد دارند با تعریفی که در واقع متناسب با فساد است فرق می‌کند. بعضی از روابط و رفتار نامشروعی که از این جماعت سر می‌زند مصداقی از فساد نیست. مثلا وقتی حریم چندانی برای محرم و نامحرم قائل نیستند، حجاب درستی ندارند و با انواع و اقسام آرایش‌ها و پوشش‌های زننده خودنمایی می‌کنند و این‌ها را جلوه‌ای از آزادی می‌دانند طبیعی است که نسبت به انتقاد از فساد موضع گیری کنند. مهم این است که همگان به این باور برسیم که اگر می‌خواهیم سوء استفاده‌های جنسی در این عرصه و یا هر عرصه دیگری به حداقل برسد و در شرایط ایده‌ال منتفی شود، راه اصولی آن دور بودن از مظاهر فساد و کارهایی است که مقدمه آن سوء استفاده‌ها می‌شود و به عبارتی عمل کردن به احکام نورانی اسلام راه‌گشای جدی در این باره است. @HOWZAVIAN
. 💎 کسب مقام برتر نویسنده حوزوی در جشنواره ابوذر ✍️ فاطمه جمال زاده از نویسندگان حوزوی و گزارشگران خبرگزاری فارس با اثر «شغل‌های هزار رنگ هنوز زیر آسمان یکرنگ قم نفس می‌کشند» رتبه نخست بخش گزارش جشنواره ابوذر را از آن خود کرد. 📎 لینک: برترین‌های جشنواره ابوذر در قم تجلیل شدند @HOWZAVIAN
⭕️ ناامنی جهان با تفکر استکباری ✍️ هادی قطبی نشست اسرائیل، امارات و مصر در پس حمله ایران به مرکز جاسوسی اسرائیل در عراق و نیز با گذشت چند هفته از جنگ روسیه و اکراین و نیز مقاومت و دفاع جانانه مردم یمن و آتش زدن آرامکو (تاسیسات صادرات نفت عربستان) و دیگر اتفاقات ریز و درشت در سایر اقصا نقاط جهان، برخی تحلیل گران را به فکر وقوع عنقریب جنگ جهانی سوم فرو برده است. حقیقت آن است که وضعیت کنونی جهان بر اساس تفکر منفعت طلبی و منفعت جویی آمریکا و استکبار جهانی است که خود را در جایگاهی قرار داده که شایسته آن نیست. بایدن و یا هر مدعی قدرت دیگر در جهان، به حکم عقل و بر مبنای ادیان توحیدی، اصولا شانیت چنین جایگاهی را ندارند که بخواهند تنها به فکر منافع خود بوده و به خاطر آن ملت ها را به جان یگدیگر بیندازند. برای تحقق صلح بین‌الملل بر اساس تفکر توحیدی، راهی جز پذیرش حاکمیت و ربوبیت الهی نیست: «قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ...»(آل عمران/64) و نیز پذیرش سلسله مراتب ولایت الهی: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ...»(نساء/59) و نیز رعایت اصل عمل صالح و رفتار در چارچوب مصلحت بشری: «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ»(عصر/2و3) و نیز رعایت اصل امر به معروف و نهی از منکر و نظارت عمومی: « وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»(عصر/3) بر همین اساس، اگر دولت یا کشوری در برابر این اصول بایستد یقینا صلح بین الملل را دچار مخاطره کرده و ملت‌ها را به بیراهه می کشاند و اصولی را برای نجات بشریت ذکر می‌کند که ماهیتا نمی‌تواند صلح و مصلحت بشری را در پی داشته باشد. تفکر منفعت طلبی استکبار، موجب نابودی حرث و نسل می‌شود و این همان جنگ جهانی است که قرآن از آن یاد می‌کند: «وَإِذا تَوَلّى سَعى فِي الأَرضِ لِيُفسِدَ فيها وَيُهلِكَ الحَرثَ وَالنَّسلَ وَاللَّهُ لا يُحِبُّ الفَسادَ»(بقره/205) سیاست‌ورزان ما باید با رعایت اصول و شیوه‌های قانونی و ابلاغی از سوی ولی امر، با چنین تفکری مبارزه کنند تا ملت‌ها و دولت‌ها را از شر سلطه مستکبران نجات داده و زیر لوای توحید درآورند. @HOWZAVIAN
و تحلیلی بر آن 📌 آگرمان (Agreman) ✍️ محمد ملک‌زاده آگرمان یا پذیرش (Agreement)، اصطلاحی با ریشه فرانسوی است و به اجازه‌نامه‌ای گفته‌ می‌شود که توسط یک کشور برای پذیرش سفیر اعزامی از کشور دیگر صادر می‌شود. در عرف دیپلماتیک صدور چنین اجازه‌نامه‌ای پس از بررسی سوابق سفیر ارسالی توسط کشور پذیرنده انجام می‌شود و در صورت عدم صدور اجازه‌نامه، مقامات کشور پذیرنده نیز ملزم به ارائه توضیحات و دلایل عدم پذیرش سفیر موردنظر نمی‌باشند. البته این عرف مربوط به سفارتخانه‌های موجود در کشورها و دیپلماتهای شاغل در آن است نه سازمانهای بین‌المللی مانند سازمان ملل که دارای ماهیت جهانی و بین‌المللی است و در خاک یک کشور مانند آمریکا قرار دارد. پذیرش یا رد دیپلماتهای کشورها در سازمان‌های بین‌المللی به عهده کشور میزبان نیست و کشورهایی که میزبان چنین سازمانهایی در خاک خود می‌باشند، نمی‌توانند مانع از ورود دیپلماتهای کشورها در سازمانهای بین المللی مانند سازمان ملل متحد شوند. با این وجود دولت آمریکا گاه با دلایل سیاسی مانع از ورود سفرا و دیپلماتهای کشورهای مخالف خود به ویژه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل شده است. در یک مورد پس از معرفی آقای ابوطالبی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، دولت آمریکا در اقدامی خلاف منشور سازمان ملل، به بهانه‌های سیاسی مانع از پذیرش وی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل شد. این اقدام دولت آمریکا از دیدگاه کارشناسان بین‌المللی، نقض قوانین بین المللی و نیز نقض تعهد آمریکا بر اساس منشور سازمان ملل متحد تلقی گردید. روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در تاریخ 23/1/1393 با اشاره به پیامدهای این اقدام آمریکا آن را نوعی سوء استفاده دولت آمریکا از جایگاه خود به عنوان کشوری که میزبان یک سازمان بین المللی (سازمان ملل متحد) در خاک خود می‌باشد توصیف نمود. پروفسور ویلیام بیمن، استاد دانشگاه مینه سوتای آمریکا نیز این اقدام دولت آمریکا در عدم پذیرش سفیر جمهوری اسلامی ایران را نقض قطعی قانون بین الملل خواند که در اثر فشار لابی صهیونیستی بوجود آمده است. گرچه چنین اقدامات غیرقانونی از سوی آمریکا علیه کشورهای مستقل تازگی نداشته و به این مورد محدود نمی‌باشد اما از نگاه کارشناسان خارجی و تحلیلگران بین المللی چنین اقداماتی ضرر چندانی به جمهوری اسلامی ایران نمی‌زند، اما رفتار غیرقانونی آمریکا در بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی و سنگ اندازی وی در مسائل بین المللی کشورها و تعامل آنها با سازمان ملل را برای همگان آشکار می‌سازد. @HOWZAVIAN
💐 دلیل جمع بودن خطاب ادعیه نسبت به امام زمان(عج) سؤال: در بسیاری از ادعیه به ویژه دعای ندبه خطاب‌ها نسبت به امام زمان(ع) جمع است، مانند «أَیْنَ الشُّمُوسُ الطّالِعَهُ؟أَیْنَ الْأَقْمارُ الْمُنیرَهُ؟أَیْنَ الْأَنْجُمُ الزّاهِرَهُ …» دلیل این جمع آمدن چیست؟ پاسخ: خطاب جمع آمدن فرازهایی از ادعیه درباره امام زمان(عج) نشان دهنده ادب و اهمیت شخصیت ایشان است. مطابق با روایات این خطاب‌ها در برگیرنده تمام ائمه معصومین(ع) است و برخی دلایل همچون امت بودن ایشان همان‌گونه که نسبت به حضرت ابراهیم(ع) بیان شده، دلیل بر جمع آمدن خطاب است. در این باره می‌توان دلایلی را ذکر نمود از جمله اینکه گاهی در ادبیات، جهت حفظ احترام، فرد را به صورت جمع مورد خطاب قرار می‌دهند مثلا گفته می شود، استاد فرمودند یا پدر فرمودند، استاد تشریف فرما شدند؛ این نکته در مورد معصومین(ع) بنیز وجود دارد و در قرآن، روایات و ادعیه این نکته مورد توجه قرار گرفته‌ و آنها را به گونه‌ای مودبانه مورد خطاب قرار داده‌اند. در مورد حضرت مهدی(عج) مسئله را به نحو دیگری نیز باید بررسی نمود؛ در روایات آمده‌ است: «سُئِلَ ابوعبدالله(ع) هل وُلِدَ القائم؟ قال: لا، و لو أدرکْتُه لخدمْتُه أیّامَ حیاتی» از امام صادق(ع) در مورد تولد امام زمان(عج) سؤال شد که آیا حضرت قائم(عج) متولد شده‌اند؟ امام فرمود: نه، حضرت متولد نشده‌ است. اگر من او را درک می‌کردم، تمام عمر خود خادم او می‌شدم. قرآن در مورد حضرت ابراهیم(ع) نیز چنین خطابی دارد می‌فرماید: ﴿إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّه قَانِتًا لِلَّهِ حَنِیفًا وَلَمْ یَکُ مِنَ الْمُشْرِکِینَ؛ همانا ابراهیم (به تنهایی) یک امت بود، در برابر خدا خاضع و فرمان‌بر و حق گرا بود، و از مشرکان نبود.﴾ (نحل:۱۲۰) در این آیه خداوند حضرت ابراهیم(ع) را به تنهایی یک امت دانسته‌ است. @HOWZAVIAN
💠🔹امام حسن مجتبی علیه‌السلام: 《أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یَدْعُوَ اللهَ فَیُسْتَجَابَ لَهُ》 کسی که در قلبش جز رضا و خشنودی خدا خطور نکند چون خدا را بخواند من ضامن اجابت دعای او هستم 📗اصول کافی، جلد۲، صفحه۶۲ @HOWZAVIAN
💠 حکایتی در باب «حلم» حسنی(ع) ✍️ احمدحسین شریفی علی بن عثمان هجویری از صوفیان بزرگ قرن قرن پنجم، در کتاب کشف المحجوب می‌گوید: «و اندر حکایات یافتم که اعرابیی از بادیه درآمد. او بر در سرای حسن ابن علی نشسته بود اندر کوفه. اعرابی وی را دشنام داد و مادر و پدرش را. وی برخاست و گفت: «یا اعرابی، اگر گرسنه‌ای تا نانت آرند و یا تشنه‌ای تا آبت آرند، یا ترا چه رسیده است؟» و وی می‌گفت: «تو چنین، و مادر و پدرت چنین.» حسن رضی‌الله‌عنه فرمود تا یک بدرهٔ دینار بیرون آوردند و بدو دادند. و گفت: «یا اعرابی، معذور دار، که اندر خانهٔ ما بیش از این نمانده است والّا از تو دریغ نداریمی.» چون اعرابی این سخن بشنید، گفت: «أَشهد أَنّکَ ابنُ رسول اللّه...» و این صفت محقّقان مشایخ باشد –رضوان‌الله علیهم– که مدح و ذمّ خلایق به نزدیک ایشان یکسان شده باشد و به جفا متغیّر نشوند.» @HOWZAVIAN
🌐 تاریخ تمدن ویل دورانت یا حياة القلوب علامه مجلسي؟! ✍️ قاسم یزدانی مقدم تاریخ: گنجینه ای به بلندای زندگی بشر. هدایتکده ای که حضرت پدر، آنقدر در احوالاتش اندیشیده که گویی با اولین تا آخرین مردمانش زندگی کرده و حتی جزئی از آنان شده(نهج البلاغه نامه ۳۱). بنابر معارف قرآنی، همانقدر که آینده و معاد مهم است، تاریخ و گذشته هم عبرت آفرین است و ارزشمند. اما مهمتر این است که تاریخ چه کسانی را بخوانی و یا بهتر بگویم: چه کسانی را تاریخ ساز بدانی و محور روایت! پادشاهان را یا انبیا و اولیای الهی را؟ در این ميان اما، راه جستن از تاریخ تمدن ویل دورانت به عنوان یکی از بارزترین نمونه ها، یعنی گم شدن در هزارتوی اطلاعات غیر ضرور، که اساسا این کتاب به قصد "فاعتبروا يا أولي الأبصار" (حشر ۲) و "فانظروا كيف كان عاقبة الذين من قبل"(روم ۴۲) نگاشته نشده. سخن در این است که ما به یک الگوی روایت "هدایت محور" نیاز داریم، چرا که اگر گذشته را قرآنی فهم نکنیم، آینده را قرآنی نخواهیم ساخت.بنابراین در تاریخ تمدن ما، اساس روایت بر پایه سه گانه ی کفر، ایمان و نفاق خواهد بود. تاریخ بشر نیز به محوریت بزرگترین تاریخ سازان، یعنی انبیای اولوالعزم به دو دوره تقسیم خواهد شد. دوران اقوام اولین، چهار پیامبر و اقوام آخرین که دوران رسالت پیامبر خاتم صلوات الله علیهم اجمعین است(واقعه ۱۲و۱۳).طرح پیشرفته ای که کتاب حياة القلوب علامه مجلسي، آغازی بر آن راه مبارک است. مشابه: کدکس آلیمنتاریوس یا شیخ حرّ عاملی @HOWZAVIAN
✅ نمایشگاه بخش آزاد دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم دایر شد ✅ 45 اثر در نمایشگاه بخش آزاد دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم ✅ آثار 25 عکاس در نمایشگاه بخش آزاد دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم دبیر دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم گفت: نمایشگاه آثار «بخش آزاد» این دوسالانه، با 45 اثر از 25 هنرمند عکاس دایر شده است. به گزارش روابط‌عمومی دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم، ابراهیم سلیمانی در گفت‌وگویی در این رابطه اظهار داشت: این نمایشگاه تا 11 اردیبهشت‌ماه امسال از ساعت 15:30 تا 19:30 به صورت رایگان برای بازدید عموم در نگارخانه فرهنگ شهر قم واقع در خیابان شهیدان فاطمی (دورشهر) دایر است. وی افزود: دهمین دوره این دوسالانه در مقایسه با دوره های پیشین آن، دارای تفاوت های جدی؛ از جمله حضور عکاسان با «مجموعه عکس» و نیز «بخش عکس موبایلی» است که در دوره های گذشته این دو بخش را نداشتیم. رییس انجمن عکاسان استان قم ادامه داد: این دو بخش جدید، موجب رونق و حضور بیشتر عکاسان در این دوسالانه شد. سلیمانی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه عکس های برگزیده به شکل بسیار هنرمندانه ای «پاسپارتو» شده اند و همچنین دارای «کَپشِن» هستند. وی بیان کرد: در زمان برگزاری این نمایشگاه در روزهای سه شنبه هر هفته، نشست های تخصصی نقد و بررسی عکس ها به همراه گفت وگو با عکاسان در رابطه با این دوسالانه نیز انجام می شود. 🔵 نمایشگاه «بخش قم» دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم پس از عید فطر برگزار می‌شود وی اعلام کرد: نمایشگاه «بخش قم» که بخش اصلی نمایشگاه دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم است؛ پس از عید سعید فطر برگزار می شود و پس از آن آیین اختتامیه دوسالانه مذکور برگزار خواهد شد. 🔴 2 هزار اثر به دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم ارسال شد وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: حدود 2 هزار اثر از بیش از 120 هنرمند عکاس در بخش های گوناگون از سراسر کشور؛ به این دبیرخانه دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم ارسال شد. دبیر دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم افزود: از میان آثار دریافت شده، 180 اثر از 50 هنرمند عکاس برای نمایشگاه در دو بخش «قم» و «آزاد» انتخاب شدند. @HOWZAVIAN
به‌روزرسانی جدید بازی «عملیات انهدام همراه» منتشر شد. (نسخه 0.0.7) برخی از امکانات و قابلیت‌های افزوده‌شده عبارتند از: ✅ تغییر نظام اسلحه ✅ نظام کوله‌پشتی ✅ بهینه‌سازی بیش‌تر ✅ غنایم جنگی برای مشاهده کامل امکانات و قابلیت‌های افزوده‌شده و دانلود رایگان بازی به بازیکده مراجعه کنید: @Baazikadeh @HOWZAVIAN
🔴 استبداد رسانه‌ ای‌! ✍️ محمدمهدی زارع، کارشناس مدیریت استراتژیک 📌در این سالها به رفتار مردم و خاصه جوانان در خانواده و اجتماع دقت کرده‌اید؟ گسست اندیشه ای که حاصل تزریق محتوای غربی با ابزار تلگرام و اینستاگرام و توییتر و ... است را درک می کنید؟ این واژگونگی افکار، لاجرم تفاوت در عمل و کنشهای سیاسی و دینی را به همراه می آورد. جامعه ایران بی دین نیست، اما این رسانه اجتماعی بی والد ایرانی، برخی مظاهر بی دینی را برجسته می کند تا آن را جریان غالب نشان بدهد و می دهد! 📌در پی خیانت جمعی از مسئولان گذشته که ناباورانه هنوز برخی شان در مناصب باقی اند، امروز تلخ ترین استبداد فرهنگی و چه بسا سیاسی در ایران حکومت می کند: استبداد رسانه‌ای! استبدادی پر استعداد برای هر نوع اعمال سلیقه و اندیشه و موج نمایی و فتنه گری! استبدادی اغواگر که در اوج رنگارنگی، بی رحم و خونریز است و در دروغ پردازی کم نظیر و باورپذیر! 📌دشمن با رهبری ارتش رسانه ای خود برای هدایت فکر مردم ایران محتوا می سازد و رفتارشان را در چارچوبی دلخواه مدیریت می کند! گمانتان نتیجه دوام این روند چیست؟ شک نکنید که باور مذهبی و ارزشی مردم دیندار را در تنگنای مارپیچ سکوت، خفه خواهد کرد. برنامه او اندلس سازی ایران از مسیر جنگی ترکیبی است و برنامه ما بی برنامگی فرهنگی و رهاوارگی شبکه های اجتماعی! 📌داد اصلی من بر سر خودم و حوزه ای است که چهار دهه از انقلاب گذشته اما هنوز درنیافته که سهم و نقش او برای انقلاب، مادری است نه ... ! اولین بازخواست از اوست که باید برنامه راهبردی سازمانش حفظ، تثبیت و ارتقا دانش دینی و انقلابی مردم باشد. بوده آیا؟ هست آیا؟ 📍کاش اجازه می دادند اصلانی و دارایی های جهادی و انقلابی برای این سازمان، برنامه استراتژیک بنویسند. اینها باید میدان دار تصمیم سازی در حوزه شوند، که هم در دل تهدیدها رفته اند و هم ارزش فرصت ها را می دانند. آنها در هیاهوی ما مدعیان صف اول، بارها در عمل نشان داده اند که چگونه و کجا شهدا را می چینند. 😔😔 📍داستان بی عملی فرهنگی سایر نهادها و ارگان های با پسوند اسلامی که هزار بار تلختر است را بگذاریم و بگذریم! 😔 📌آقای مسئول با شما هستم! به داد این رهاشدگی محتوای رسانه های اجتماعی برسید که اگر نرسید این رسانه مستبد، این دیجیتال بی افسار داخلی، با آندلسی کردن ایران فقط چند خیز فاصله دارد. 🔴 کاش از خواب گران برخیزید! کاش ! نکته: گوینده کلیپ ، دکتر زرشناس است. @HOWZAVIAN
✔️ هر آنچه غیر اوست کوچک می‌شود ☑️ دنیای ممدوح و دنیای مذموم ✍ حجت الاسلام دکتر سیدمهدی ساداتی نژاد در نگاه متقیان هر آنچه غیر اوست کوچک می‌شود و خدواند متعال عظمت می‌یابد و این مسئله سبب می‌شود که هموم دنیوی و دنیا پرستی ها که ریشه بسیاری از مشکلات اخلاقی در جامعه است خود نمایی نکند. بهترین‌های خلق بعد از رسول خدا (ص) وامام و پیشوای ما حضرت مولا امیر المومنین علی (ع) اینگونه درباره متقیان در خطبه همام می‌فرماید که: عَظُمَ الْخالِقُ فی اَنْفُسِهِمْ، فَصَغُرَ ما دُونَهُ فی اَعْینِهِمْ. خدا در جانها ی اینان عظیم جلوه کرده و غیر خدا را کوچک می‌بینند حضرت اینگونه دوستان خود را توصیف می‌کند که یکی از آنها ابوذر بود وجایگاه ابوذر نزد امام علی چینین است: قالَ (علیه السلام): کانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ، وَ کانَ (یعَظِّمُهُ) یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ، وَ کانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِه. در گذشته دوستی داشتم که در چشم من بزرگ بود بخاطر اینکه دنیا در نگاه او کوچک بود. دنیا اگر در نگاه افراد کوچک شود بسیاری از صفات و ناهنجاری‌های اخلاقی از بین می‌رود و در حدیثی نواری درکتاب شریف اصول کافی، ج ۲، باب حب الدنیا، صفحه ۳۱۵ چنین می‌خوانیم: قال رسول الله صلی الله علیه واله: «حبُّ الدنیا رأس کلّ خطیئه» رأس تمام خطاها حب دنیاست. اما سوالی مطرح می‌شود که دنیای مذموم چه دنیایی است؟ ۱- توجه به ظاهر دنیا و غفلت از آخرت یعْلَمُونَ ظاهِراً مِنَ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ هُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غافِلُونَ (سوره روم آیه ۷) ۲-تفاخر و تکاثر در دنیا اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَینَکمْ وَتَکاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ (سوره حدید آیه ۲۰) ۳-حرص و طمع نسبت به دنیا أَیهَا النَّاسُ إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیکمُ اثْنَانِ اتِّبَاعُ الْهَوَی وَطُولُ الْأَمَلِ أمّا اتّباع الهوی فیصدّ عن الحقّ وأمّا طول الأمل فینسی الآخرة (خصال – الشیخ الصدوق ص ۵۱) دنیای ممدوح چه دنیایی است؟ إِنَّ الدُّنْیا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صدق‌ها وَ دَارُ عَافِیةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًی لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا مَسْجِدُ أَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّی مَلَائِکةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْی اللَّهِ وَ مَتْجَرُ أَوْلِیاءِ اللَّهِ اکتَسَبُوا فی‌ها الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فی‌ها الْجَنَّةَ همانا دنیا سرای راستی است برای کسی که با آن به راستی برخورد کند، و خانه عافیت است برای آن که آن را فهمید، و محلّ توانگری است برای آن که از آن توشه گرفت، و جای پند است برای کسی که با آن پند گیرد،مسجد عاشقان خدا، و جایگاه نماز فرشتگان، و محل فرود آمدن وحی، و تجارت‌خانه اولیاء خداست، که در آن کسب رحمت کردند، و بهشت را سود بردند. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙یا عَلی و یا عَظیم... 🌀همخوانی دعای روزانه ماه مبارک رمضان 🔸اثر فاخر: 💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠 🕌در جوار حرم مطهر امامزادگان حمیده و رشیده خاتون شهر درچه 🎙️تولید شده در: استدیو تسنیم اصفهان 📺مشاهده و دانلود نسخه باکیفیت: 🌐 aparat.com/v/iOh3W 🔸شناسه عضویت در کانال تلگرام: 📲 @tasnim_esf @HOWZAVIAN
♻️ پیرایشگاه بندگی ✍️ محمدجواد محمودی 👈🏻وقتی میری آرایشگاه، باید یک ربع تا بیست دقیقه زیر دست آرایشگر بنشینی، تا آخرش موهات مرتب و قشنگ بشه... ⚠️امّا اگر وسط کار از روی صندلی بلند شی، یا اینکه چند بار سرت رو تکون بدی و نگذاری کارش رو انجام بده، بعد داد و هوار راه بندازی «چرا موهای منو اصلاح نکردی»... 😡آرایشگر با عصبانیت و کمی تعجب بهت میگه: «مرد حسابی مگه درست نشستی که من بتونم کارم رو انجام بدم؟!» 😠حالا اگه در جوابش بگی: «مگه من پنج دقیقه ننشستم زیر دستت؟! چرا همین اندازه موهام مرتب نشده؟! چرا انقدر نامیزونه؟!» ✅به نظرم خودتم حق بهش میدی که بهت بخنده! ✂️به قول آرایشگر اخه مرد حسابی، موهات موقعی اصلاح میشه که یک ربع کامل بنشینی و تکون نخوری! نمیشه بگی چون پنج دقیقه نشستم پس به همون اندازه باید موهام مرتب بشه!!! بعضی اوقات در مشکلات زندگی، ما هم چنین گلایه کودکانه‌ای از خدا می‌کنیم؛ همین قدر خنده دار‼️ ❌نه درست به دستوراتش عمل می‌کنیم، ❌نه کمی صبر داریم تا نتیجه حاصل بشه؛ 🔖ولی تا مشکلی پیش میاد، داد و هوارمون رو بالا می‌بریم که: آهای مگه من نماز نخوندم، مگه من روزه نگرفتم، مگه من ... پس چرا اینطوری شد؟! در اینطور وقت‌ها از خودمون بپرسیم، 😔مگه من چقدر به دستورات اصلاحگر هستی عمل کردم که انقدر توقع دارم؟ ✅آیا به اندازه کافی برای نتیجه صبر کردم، یا وسط کار از زیر دست او بلند شدم و داد و هوار راه انداخته‌ام؟ پیامبراکرم(ص) فرموند: «هر کس بر چیزی که خوش ندارد، صبر کند؛ آنچه را که دوست دارد به دست می‌آورد.» @HOWZAVIAN
🔸 نگاهی به مسابقه محیا ✍ بابک شکورزاده، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء یکی از برنامه‌هایی که در ماه مبارک رمضان از آنتن شبکه دو سیما پخش می‌شود مسابقه "محیا" است. این مسابقه که با محوریت احکام شرعی ساخته شده در نوع خودش بی‌نظیر است و تا به حال مسابقه‌ای به این شکل تولید نشده بود. این مسابقه سه گروه دو نفره دارد که در سه بخش اجرا می‌شود. مجری این برنامه سهیل اسعد، مبلغ معروف آرژانتینی لبنانی الاصل است که سال‌ها در ایران ساکن و به زبان فارسی نیز کاملا مسلط است. وی اجرای شاد و آمیخته به طنزی دارد که مسابقه را جذاب کرده است. در کنار مجری، کارشناس برنامه ‌که به نوعی می‌توان او را مجری دیگر برنامه نیز دانست، سید کاظم روحبخش است که طلبه سطح خارج حوزه علمیه و دارای ارشد کارشناس ارشد رشته قرآن و حدیث از دانشگاه رضوی است. تمامی سوالات این مسابقه درباره احکام شرعی است و این مهم‌ترین شاخصه این مسابقه است که وجه تمایز قابل توجهی نسبت به سایر مسابقات تلویزیونی می‌باشد. اغلب سوالاتی که معمولا برای مسابقه‌های تلویزیونی طراحی می‌شود، اطلاعات عمومی است و آن چنان کاربردی نیست که دانستن آن‌ها فایده چندانی برای مخاطب داشته باشد و صرفا جنبه سرگرمی دارد؛ ولی نقطه قوت این مسابقه این است که اتفاقا سوالات مطرح شده کاربردی است و در زندگی همگان کارایی دارد. از طرفی در این مسابقه صرف سوال و جواب مطرح نیست؛ بلکه معمولا سید کاظم روحبخش که کارشناس برنامه است، درباره سوالات مطرح شده و پاسخ آن‌ها توضیحاتی را ارائه می‌کند که در واقع تکمله‌ای بر سوالات پرسیده شده است و این توضیحات باعث می‌شود که مطلب برای مخاطب بهتر جا بیفتد و اگر احیانا ابهامی در این بین باشد برطرف می‌شود. نکته دیگر که جا دارد به آن اشاره شود این است که معمولا سوالاتی که مطرح می‌شود مسائلی است که نوع مردم با آن درگیر هستند و برای خیلی از مردم ممکن است پیش بیاید؛ حالا چه احکام عبادی و چه معاملات و سایر احکام دیگر. این هم نقطه قوت دیگری از این مسابقه است که در واقع همان کاربردی بودن سوالات را می‌رساند و برای مخاطب منفعت دارد. در واقع بیننده با مشاهده این مسابقه در عین اینکه سرگرم می‌شود و چه بسا فضای شادی را تجربه می‌کند، مطالبی را نیز می‌آموزد که در زندگی کاربرد دارد. این نکته مهمی است که یک برنامه تلویزیونی هم جنبه آموزشی داشته باشد و هم بیننده را سرگرم کند وحالت خشک و بی روحی نداشته باشد. @HOWZAVIAN
🌈 رنگین کمان قدر ✍ نجمه صالحی همیشه دیدن رنگین‌کمان از جمله لحظات ماندگار زندگی است. با نمایان شدن رنگین‌کمان در آسمان همه سرخود را رو به آسمان می‌برند تا نقاشی خدا را تماشا کنند. در ایام زندگی نیز بعضی اوقات این رنگین‌کمان نمایان می شود که در خاطر انسان ثبت می‌شود و گاهی هر چه در زندگی به دست می آورد را مدیون آن روز یا شب می‌داند. شب قدر یکی از آن ایام تاثیرگذار در زندگی است. در شب قدر پس از جاری شدن هزار و یک اسم جلاله خدا بر زبان مومن و باریدن اشک ندامت و خواهش از درگاه احدیت برای رهایی از آتش دوزخ، رنگین کمان امید به فرج و گشایش، در دل مومن طلوع می‌کند. مومن در شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان،آن گاه که آسمان به زمین نزدیک است با اوج گرفتن در آسمان دعا و پرواز دل به سوی دعای اللَّـهُمَّ کن لولیک الحجة بن الحسن... سلامتی صاحب الزمان(عج) و ظهور را از خداوندطلب می‌کند ‌و این چنین یک حس بی‌نظیر و رنگین‌کمانی در آسمان دلش ظاهر می‌گردد. این حس بی‌نظیر حسی خاصی در صحنه ی زندگی فرد می‌سازد. حسی از نوع امید و تلاش برای ساختن فردا، حس آماده شدن، حس تغییر، حس ساختن و نو شدن. فقط کافیست به آسمان دل توجه کند. آسمان دل که بارانی شود، فکر و ذهن جز در حریم حضرت یار در جای دیگری مشغول نیست. آن وقت است که رنگین کمان با پای خودش به سرزمین دل مومن وارد می‌شود تا پاداش بارانی شدن قلب صادق و پاک را این گونه بدهد. گاهی باید به آسمان نگریست، تا رنگین کمانی شدن دل چند قدم فاصله است لحظه ها را دریاب! @HOWZAVIAN
💠رمضان چگونه در رقت قلب انسان مؤثر است؟ ✍ زهرا ابراهیمی ✅خداوند هدایت انسان را بر خود لازم دانسته و ابزارهای گوناگونی برای هدایت بشر فرستاده است. یکی از طرق هدایت انسان، ماه مبارک رمضان است تا در سایه این ماه پربرکت به مقام وَیَرْضَی بِهِ عَنَّا برسیم و او این‌گونه از ما راضی گردد. 🔗 متن کامل @HOWZAVIAN
«بسم‌الله» ✍️ ؛ شب بودجه‌ریزیِ سال آینده مملکت است... خدایا! ما با کمبود بودجه‌ی کلان روبرو هستیم، گناهان، وجودمان را فقیر و حقیر کرده! اما به امید رحمتت؛ به نام هزار و یک اسم مبارکت، تقدیر سال آینده را پر رونق رقم بزن... راستی؛ بارالها... یک طلب است؛ که سال‌ها در پی وصول آن بی‌تاب هستیم... تقدیر امسال را با وصول این طلب امضا بنما، با ظهور فاطمه(عج)... 🙏🏻اللهم انّا نشکو الیک فقد نبینا، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قلة عددنا، و شدة الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا!!! ✅پ.ن: لازمه بودجه‌ریزی برای سال آینده، محاسبه اعمال سال گذشته است... @HOWZAVIAN
آیا علم آموزی در شب قدر فضیلتش بیشتر است یا عبادت؟ ✍️ رضا عطائی شب قدر بافضیلت ترین ایام سال است. قرآن کریم می فرماید: «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ شب قدر، بهتر از هزار ماه است. شیخ صدوق در کتاب امالي، پس از بيان نوافل شب هاى ماه رمضان و صد ركعت نماز براى هر يك از شب هاى بيست و يكم و بيست و سوم، درباره شب های قدر «مذاکرة العلم» را افضل از اعمال مستحبی ديگر می داند و مى گويد: «من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل» هر كس اين دو شب را با گفتگوى علمى احيا بدارد، بهتر است». (1) وی این سخن را به معصوم نسبت نمی دهد بلکه این سخن، نظر شخصی شیخ صدوق است. در نتیجه هیچ روایتی نسبت به «برتری گفتگوی علم نسبت به دیگر اعمال مستحبی در شب قدر» نیست. از سوی دیگر در روایات متعدد، معصومان علیهم السلام برای شب های ماه مبارک رمضان اعمال خاصی را بیان کرده اند. فضیل بن یسار می گوید: «امام باقر عليه السلام در شب بیست و یکم و بیست‏ و سوم ماه رمضان مشغول دعا مى‏ شد و چون شب از نيمه مي گذشت نماز مي خواند». (2) بررسى و تأمّل در این روایات به روشنی نشان می دهد که معصومان علیهم السلام سفارش ویژه ای به عبادت و ذکر در شب قدر داشتند و تاکید بر این داشتند که شب قدر به عبادت و راز و نیاز با خداوند پرداخته شود. بنابراین برای شب قدر، ادعیه، اذکار و نماز های خاصی از سوی معصومان علیهم السلام توصیه شده است و هیچ تاکیدی بر برتری علم آموزی نسبت به این اعمال در روایات وجود ندارد. در نتیجه نبايد در شب قدر، از بركات اُنس با خداوند و بهره بردن از تضرّع در پيشگاه او غافل شد، بلکه باید بر انجام اعمال اختصاصی شب های قدر همت گماشته شود. البته می توان در شب های قدر علاوه بر عبادت های اختصاصی، به تأليف يا بيان معارف و علومى نیز پرداخت به عبارت دیگر هیچ منافاتی میان علم و عبادت در شب قدر نیست چنان که برخی از علما در این شب، به دعا و عبادت می پرداختند در عین حال بخشی از آن شب را به تألیف نیز اشتغال داشتند. به عنوان نمونه علامه طباطبائی تفسیر «المیزان» را در شب 23 ماه مبارک رمضان به اتمام رساند. یا مرحوم اربلی، نگارش کتاب «كشف الغمة في معرفة الأئمة» و صاحب جواهر کتاب «جَواهرُ الکَلام فی شَرحِ شَرایعِ الاسلام» را در شب 21 به پایان رسانده اند. ┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄ 📗 1. الأمالي، ص 649. 📗 2. الکافي (دارالکتب الإسلامية)، ج‏4، ص 155. @HOWZAVIAN
🔺وظیفه شیعه در قبال ظهور ✍ حمید فخیمی نوروز 🔸 آنچه در ظهور حضرت مهم است این است که در جهان کسی حاضر نیست کاری کند تا حضرت بیاید چون اصلا اطلاعی ندارند یا اعتقادی ندارند یا اطلاع دارند و عناد می‌کنند مثل یهود و یا ایستاده اند کسی آنها را از دست ظالم نجات دهد و به ظالم میدان داده اند و سلطه آنها را قبول کرده اند ولی در این بین تنها افرادی که می‌توانند نقش مهمی در تعجیل ظهور حضرت ایفا کنند شیعیان هستند آن هم شیعیانی که عالم و عاملند. 🔸شیعیانی که در مقابل ظلم و جور و ستم ایستادگی می‌کنند و دربرابر دفاع از دین، خود را به حضرت اثبات می‌کنند و امنیت حضرت را فراهم می‌کنند و زیر بار سلطه نمی‌روند و در قبال دشمن روز به روز قدرتشان بیشتر می‌شود به طوری که لاتحرکهم العواصف 🔸 پس نباید مثل دیگران منتظر باشیم حضرت خودش بیاید و ظالم را کنار بزند بلکه باید ما تشنه مبارزه باظلم باشیم و اقدام کنیم تا تأییدات الهی شامل حال ما شود و خداوند صداقت را در بین شیعیان حس کند که اگر شیعیان محکم باشند و حضرت را یاری کنند بلا شک خداوند متعال بر ما منت قرار میدهد و از وجود ذی نفع بقیة الله مستقیما بهره خواهیم برد و جهان پر از عدالت و جور بشود و ظلم رخت ببندد. 🔸لذا نوع عمل شیعیان، بسیار بسیار در روند ظهور حضرت تاثیر گذار است پس شیعه باید به سلاح علم و معرفت و عمل مخلصانه و ایستادگی در برابر ظالم اعم از ظالم درونی و برونی مثل آمریکا، اسرائیل و ... بایستد تا ظهور حضرت سریع رقم بخورد البته دعا بسیار تاثیر دارد ولی نباید به صرف دعا اکتفا کنیم بلکه هر شیعه باید روی حضرت غیرت و عرق خاصی پیدا کند چرا که پدر معنوی شیعیان، قطب عالم امکان است. 🔸 هر چه برای حضرت می‌توانیم باید انجام دهیم یعنی هر شیعه باید وظیفه خود بداند و به این برسد که باید هر روز با حضرت تجدید پیمان کند و به پیمان با او پایبند باشد و به دنبال فرامین و دستورات و خواسته های حضرت باشد و دین خود را بشناسد و عمل کند و مدام با حضرت ارتباط بگیرد تا غفلت که بدترین چیزی است که جهان بلکه متاسفانه ما که ادعای محبت امام زمان داریم را گرفته است، از بین برود. 🔸 باید از غفلت، مدام فرار کرد با ذکر و یاد روزانه حضرت و اگر این مهم توسط هر پیر و جوانی رقم بخورد به جرات می‌توان گفت ظهور حضرت بسیار بسیار جلو خواهد افتاد، باید صداقت در دعا و عمل داشت تا حضرت ظهور کند. @HOWZAVIAN
🔔 مشارکت در نظرسنجی از وضعیت سایت خبرگزاری حوزه (حوزه نیوز) ◻️رسانه رسمی حوزه، اقدام به نظر سنجی از مخاطبان گرامی خود در خصوص عملکرد خبرگزاری حوزه، کرده است. ◻️با توجه به اینکه دانستن نظرات دقیق مخاطبان در عملکرد رسانه حوزه بسیار ارزشمند بوده و چشم‌انداز پیشرو را مشخص و روشن خواهد کرد و کیفیت خدمات دهی را بالا خواهد برد، تقاضا داریم به پرسشنامه که در ذیل همین خبر قرار داده شده است پاسخ داده شود. مخاطبان و کاربران گرامی، جهت شرکت در نظر سنجی به لینک زیر مراجعه نمایند.↙️↙️ https://hrasad.ir/site ............................ پ.ن: با سلام و قبولی طاعات و عبادات ضمن خدا قوت به همکاران رسانه‌ای در خبرگزاری حوزه به ویژه استاد ارجمند و فاضل جناب آقای صدرایی عارف، سردبیر محترم و تلاشگر این رسانه‌ی حوزوی ✔️درخواست کانال نویسندگان حوزوی و کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء از خبرگزاری حوزه، پرداختن بهتر و بیشتر به قالب یادداشت نویسی در حوزه است، متأسفانه اجتماع نویسنده های حوزه در فضای رسانه پراکنده و بدون انسجام است. خبرگزاری حوزه فرصت احیای قالب یادداشت‌نویسی را در حوزه علمیه دارد و انتظار نیز چنین می‌رود. علی اسفندیار مدیر کانون فرهنگی تبلیغی مدادالفضلاء @HOWZAVIAN