eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
473 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
انتخاب استادانه یک شاگرد_221001_005720.pdf
2.58M
. 🔻 چرا درس سید مجتبی خامنه‌ای؛ 💠 انتخاب استادانه یک شاگرد ✍️ شیخ فرهاد فتحی ☑️ همچنان که مستحضرید کلیپ حاج آقا سید مجتبی خامنه ای و پاسخ به شبهات معاندین در مورد تدریس و مقام علمی ایشان به یکی از پربازدیدترین کلیپ ها در فضای مجازی تبدیل شد و اهل حق به دروغ ها و شبهات ضد انقلاب در مورد مسائل علمی ایشان پی بردند. ☑️ بعد از انتشار این کلیپ برخی از دوستان سوالات متعددی ارسال کردند که شاه بیت همه آنها این بود که چرا بنده بین این همه درس در شهر مقدس قم درس ایشان را برای تلمذ انتخاب کردم؟ بنابراین تصمیم گرفتیم در قالب یک متن به این سوال مهم پاسخ بدهیم. ☑️ همچنان که در متن این نوشته تاکید کردیم این فقط برداشت شخصی بنده است که برخی از دوستان فاضل هم در گفتگوها آن را تصدیق کردند و در مقام ارزش گذاری دروس اساتید دیگر نیست؛ قطعا سلیقه اهل علم در انتخاب درس هم مانند مسائل مختلف، متفاوت است. 🔗 کانال نویسنده این یادداشت @HOWZAVIAN
✏️تو اگر در هُتِلت فکر وطن می‌داشتی پس چرا آتش آشوب به تنش بُگذاشتی؟ ✍️ محمدجوادمحمودی @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 طلبه بسیجی مجروح در اغتشاشات قم به شهادت رسید مهدی زاهدلویی از طلاب مدرسه علمیه امام باقر(ع) و فعال در حوزه ۱۵ بسیج سیدمعصوم واقع در میدان نبوت قم که در اغتشاشات اخیر از سوی اراذل و اوباش مورد ضربات چاقو قرار گرفته و در بیمارستان بستری بود، به علت ضربات شدید از ناحیه قلب بعد از چند روز تحمل جراحات، امروز در بیمارستان به خیل شهدای امنیت پیوست. 🔗 صرفا جهت اطلاع طلاب @HOWZAVIAN
. رهبر انقلاب امروز: 📌 وقتی عنصر سیاسی امریکایی این قضایا را به دیوار برلین تشبیه می کند باید بفهمید قضیه چیست و اگر نفهمیدید حالا بفهمید و صریحاً موضع گیری کنید. 📌 جامعه هنری و ورزشی ما سالم است و در آن عناصر مؤمن و با شرف کم نیستند و موضع‌گیری چند نفر ارزشی ندارد. 📌 پلیس موظف به ایستادن در مقابل مجرم و تأمین امنیت جامعه است، بنابراین تضعیف پلیس به معنی تقویت مجرمین است و کسی به پلیس حمله می‌کند، مردم را در مقابل مجرمین، اراذل و اوباش، سارقان و زورگیران بی‌دفاع می‌گذارد. @HOWZAVIAN
📌 صفرهای آلوده ✍️ محمدجواد محمودی در دایره‌ی اعداد، صفر هیچ است. البته اگر خودش باشد و خودش... امّا اگر کنار عددی دیگر، مثل یک یا دو قرار گیرد، یک می‌شود ده، دو می‌شود بیست، حال صفر دیگری اضافه کنیم، ده می‌شود صد و ... صفر با اینکه هیچ است، وقتی در کنار عددی دیگری قرار گیرد، نه تنها بی‌تأثیر نیست، بلکه آن را ده‌ برابر می‌کند!!! کسی که در برابر ظلم و گناه، سکوت پیشه می‌کند و به قول خودش بی‌طرف است، در خیال خودش گمان می‌برد هیچ کاری نکرده؛ اما نمی‌داند که خواه و ناخواه با سکوتش آن کار را تایید و در عمل، صفری می‌شود در کنار آن. با سکوت تو، یک می‌شود ده! با سکوت او، ده می‌شود صد! و با بی‌تفاوتی همه، صد می‌شود میلیاردها! آنگاه انقدر قوی و قدرتمند شده که هیچ کس حریفش نخواهد بود. امام حسین(علیه السلام) پیش از آنکه با شمشیرها کشته شود، با سکوت و بی‌طرفی خواص به مقتل رفت! آن‌هایی که برای آرامش چندروز دنیا -که به آن هم نرسیدند- با اینکه می‌دانستند امام بر حق است، سکوت کردند و خیال کردند با بی‌طرفی، هم به دنیا می‌رسند و هم دامن خود را از گناه حفظ می‌کنند، اما نفهمیدند که سکوت‌شان، به یزید جرئت بخشید تا چنین جنایتی را رقم بزند... ⚠️مراقب صفرهای آلوده باشیم... «تنها كسى كه همراهى او فوايد فراوانى براى يزيد و معاويه و از طرفى ضررهاى بسيارى براى اسلام و جامعه مسلمانان داشته، عبداللّه بن عمر است. او نيز از مخالفان طرح ولايت عهدى يزيد بوده كه با گرفتن پول سكوت كرد و سكوت او آثار فراوانى داشت؛ چرا كه عبداللّه به ظاهر مردى مقدس بود و براى جامعه آن روز و مردم آن ديار الگو و نمونه بود و افزون بر آن، به دليل پدرش نيز به او احترام مى گزاردند. او براى سكوت خود صد هزار درهم گرفت و تا آخرين لحظه با سكوتش طرح و برنامه معاويه را تأييد كرد.»(فتح الباری: 13 / 60) @HOWZAVIAN
💥نگاه استعماری غرب به زنان ✍️محمد تهرانی با نگاهی هر چند گذرا به آمار و ارقام منتشره شده از سوی منابع و رسانه های غربی به راحتی می توان دریافت که فرهنگ منحط غرب چه ظلمی بر زنان روا می دارد. در این قسمت فقط به برخی تیترهای مرتبط با این موضوع اشاره می شود: بی بی سی در گزارشی نسبت به تزلزل بنیان خانواده در غرب که بیشترین صدمات آن هم متوجه زنان است می گوید: 42% از بریتانیایی ها به ازدواج شان خیانت میکنند؛ این رقم در ایتالیا 38% و در فرانسه36% است. در این وضعیت اگر زنی باردار شد باید بین قبول مسئوليت فرزندش یا قتلش(سقط جنین) یکی را انتخاب کند. از این رو «مرکز حکومتی آمریکا برای پیشگیری از بیماری ها» در گزارشی می نویسد: فقط در آمریکا سالیانه یک میلیون نوزاد نامشروع کشته میشود(سقط میشود). در گزارش وزارت عدل آمریکا آمده است: سالیانه 1320 زن در آمریکا کشته میشوند. این در حالی است که 50-40% از این زنان توسط شوهرشان یا دوست پسرشان کشته میشوند. در گزارشات دیگر به نقل از وزارت آمریکایی "Veterans Affairs" و منابع دیگر غربی آمده است: 89% از خدمتگزاران و کارگران شستشو و سایر کارهای خدماتی و سخت در کشورهای غربی از میان زنان انتخاب می شوند. بر اساس این گزارش ها 66% این زنان مورد آزار و اذیت صاحبکاران خود قرار داشته و توسط مدیرانشان مورد تعرض جنسی قرار میگیرند. 78% زنانی که در خدمت سربازی مشغول به خدمت هستند مورد تعرض جنسی توسط سربازان قرار میگیرند. در آمریکا و اروپا رستوران هایی تاسیس گردیده که صاحبان آنها برای کسب سود بیشتر غذا را توسط زنان خدمتکار برهنه سرو میکنند. و یا در کارواش ها زنان به صورت برهنه ماشین ها را میشورند. در آمریکا یا بسیاری دیگر از کشورهای غربی سالیانه 50 هزار زن و دختربچه را به زنا مجبور میکنند. زیرا بر اساس آمارهای منتشره، سالیانه 12 میلیارد دلار در آمد حاصل از خرید و فروش جنسی زن هست که سرمایه داران نمی توانند از آن چشم بپوشند! به دلیل این همه خشونت و ظلم علیه زنان در غرب، بالغ بر 65 میلیون نفر از آنان در معرض بیماری جنسی قرار دارند. @HOWZAVIAN
سلام و احترام شما نخبه محترم و دوستان‌تان را به 👈 کانال نویسندگان حوزوی دعوت می‌کنیم: 💬 نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی نان شب. 📢 جامعه امروز چه مقدار از فعالیت حوزویان در عرصه ادبیات، فرهنگ، سیاست و اجتماع باخبر است؟ 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان و نویسندگان جوان حوزوی و تحلیل مسائل روز
🔎 سلبریتی‌ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک! ✍️علیرضا محمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی 🔸اینروزها شاهد هستیم که برخی سلبریتی های فوتبالیست و بازیگر و...، علی رغم مشاهده راهپیمایی میلیونی مردم علیه آشوب‌ها همچنان بصورت سریالی بر طبل اغتشاش کوبیده و عبارتی را تکرار می‌کنند که "کنار مردم هستیم". اما چرا؟ 🔹حباب اطلاعاتی اصطلاحی است مبتنی بر یک در فضای مجازی که کاربران شبیه را به همدیگر نزدیک تر نشان داده و برای همدیگر پیشنهاد می‌دهد. در واقع بر اساس حاکم بر پلتفرم ها، هیچ پلتفرم خنثی و بی‌طرف نداریم. 🔸پلتفرم های خارجی مثل اینستاگرام و توییتر و...کاربران را بر اساس نوع علاقمندی و ذائقه و سیر و سلوک مجازی شان در محاصره کاربران شبیه خود قرار داده و یک پژواک و را رقم می زنند که باعث فریب کاربران شده و تمام محیط را شبیه خودشان تلقی می‌کنند. 🔹این باعث می شود که افراد مبتنی بر ذائقه و گذشته و حال و آرزوهای خاصی که دارند، محیطی مجازی و گاها تخیلی را برای خود رقم زده و با افرادی در ارتباط باشند که «نظرات و حرف‌های آنها» را تکرار یا تایید می‌کنند. 🔸خطای محاسباتی که افراد نزدیک خود را تمام محیط و تشخیص می‌دهند و کنشگری های افراد را دچار اختلال جدی می کنند. خصوصا اگر میزان فالوورها بیشتر باشد، پژواک عمیق تری را بدلیل تایید و لایک های بیشتر شکل داده و میزان خطاپذیری افزایش می یابد. 🔹فارغ از سوگیرهای سیاسی عده ای از افراد و امنیتی شدن پُست ها و استوری هایشان، در خیلی از موارد بدلیل همین الگوریتم حاکم بر فضای مجازی شاهد هستیم که عبارتی بنام تکرار شده و تبدیل به کلیشه و شعار می شود. 🔸اما اینکه کدام مردم را اراده می‌کنند و چرا قادر به دیدن مردم میدان انقلاب و حضور میلیونی شان در سراسر کشور علیه آشوب ها نیستند، چه بسا ناشی از واقعیتی بنام حباب اطلاعاتی و تله پژواک باشد! @HOWZAVIAN
🔆 فرامتن سخنان رهبر انقلاب در ماجرای اخیر ✍️ محسن مهدیان سخنان اخیر رهبری از چند منظر قابل تحلیل است؛ اما به این فهم سبک تحلیل و زاویه نگاه مهمترین وجه است. عمدتا چهار شاخص در سبک تحلیل رهبری از مسائل روز، پربسامد است. یکم تعیین اصل و فرع ماجرا. دوم ضریب دهی دقیق. سوم سهم دهی متناسب عوامل و چهارم اشاره به نقش خواص در تبیین و روشنگری. 👈از این جهت فرامتن سخنان رهبری را با این چهار شاخص مرور کنیم. 1️⃣یکم اصل و فرع. اگر اصل و فرع هر حادثه روشن نشود، مخاطب دچار گیجی می شود؛ اینکه بالاخره چه کسی درست می گوید؟ در بین طرفین ممکن است وجهی از حق و باطل نمایان باشد؛ اما بالاخره چطور باید برآیند گرفت؟ رهبرانقلاب در این سخنرانی به صراحت و روشنی اصل و فرع ماجرا را از هم جدا کردند. اصل، تقابل با بنیان ایران قوی است و نه حتی جمهوری اسلامی. پشت پرده نیز دست عیان آمریکا و رژیم صهیونیستی است. آنچه در داخل نیز رقم می خورد هیجان جاهلی و مزدوری جریان نفاق است. خط قرمز نیز امنیت مردم است و در این رابطه هیچ جای مسامحه نیست. با این توضیح باقی مباحث فرع ماجراست. حجاب و گشت ارشاد و حادثه مرحوم مهسا امینی و غیره. از این جهت هر تحلیلی که باعث شود مخاطب در فهم اصل و فرع ماجرا دچار خطای تشخیص شود ناقص است. برخی در این چند روز چنان مغشوش موضع گرفتند که در نهایت مخاطب متوجه نشد چطور باید حق و باطل را جمع بزند. 2️⃣دوم ضریب دهی بعد از اینکه اصل و فرع مشخص شد باید لحن اعتراض به اندازه اهمیت موضوع باشد. برخی از خواص در مورد اخیر، درست موضع گرفتند اما کلام شان ضریب متناسب نداشت. این خطا باعث چه اشکالی می شود؟ مخاطب ممکن است حق و باطل را تشخیص دهد اما اهمیت و عمق و وسعت زشتی موضوع را دقیق نشود. فرض کنید جلوی چشم یک نفر آدم بکشند و فرد ناظر به آرامی بگوید این کار خطاست. طبیعی است که مضحک است. رهبری انقلاب در این سخنرانی با لحنی متناسب، زشتی و تلخی ماجرا را ضریب دادند و در حد یک خط قرمز غیرقابل گذشت به چشم آوردند. 3️⃣سوم تعیین سهم نقش ها. خیلی موارد اصل و فرع و ضریب ها درست تشخیص داده می شود اما در سهم عادلانه نقش ها، خطای برآورد وجود دارد. در تحلیل رهبر انقلاب سهم هرکس به اندازه خودش تصریح شد؛ خاصه وقتی خطا آگاهانه است. در ابتدا سهم دشمن اصلی مشخص شد. سپس به حلقه میانی و جریان مزدور و متصل به دشمن نیز توجه شد. به سکوت و خطای خواص نیز اشاره و حتی بر جبران خطا نیز تاکید شد. همچنین تصریح شد که جرم های کف خیابان را باید دسته بندی کرد و با هرکس متناسب با خودش برخورد شود. حتی آنکه خطائی از سر هیجان داشته است، باید متنبه شود. اندازه سلبریتی ها نیز مشخص شد؛ اول اینکه قاطبه هنرمندان انقلابی اند. دوم اینکه برخی مواضع دشمن شاد کن از جهت تاثیر عمومی بی ارزش است و سوم اینکه تعیین مجرمانه بودن مواضع با عدلیه است. 4️⃣چهارم. تاکید بر نقش خواص اگر اصل و فرع وضریب ها و سهم ها مشخص شود، بازهم روشنگری نیازمند مشارکت خواص است. اهمیت خواص از این جهت است که در شرایط فتنه، حرف زدن یا نزدن شان بر روشن شدن موضوع موثر است. واگرنه روشنگری ها هر میزان هم دقیق باشد، شنیده نمی شود و به گوش مخاطب نمی رسد. اما به این فهم نکته متفاوت ماجرا این است که رهبری برخلاف موارد مشابه، حوادث اخیر را عاری از هرگونه فتنه دانستند؛ به این معنا که مرزبندی حق وباطل کاملا عیان و روشن است. به همین دلیل از کسری تحلیل خواص دو جا گلایه می کنند. یکی مقاوت در دیدن دست دشمن خارجی. رهبرانقلاب اظهار شگفتی از کسانی می کنند که دست عیان دشمن را در قضایای اخیر نمی بینند. دوم خطای آنهایی که در ابتدا به ناجا و نظام افترا و تهمت ناروا زدند و لذا تاکید دارند که جبران کنند. این چهارشاخص قابل تعمیم و بهره برداری در موارد مشابه است؛ خاصه در شرایط سکوت خواص. @HOWZAVIAN
🔹 بی‌ایدگی حجاب و زن معاصر ✍️ دکتر مجید دهقان 1. سیاستگذاری ما درحوزه زنان و خانواده موضوع محور است و نه ایده محور: موضوعی مانند لزوم افزایش جمعیت، لزوم رعایت حجاب شرعی، پایین آمدن سن ازدواج، جلوگیری از خشونت علیه زنان را وسط می گذاریم و در مثلث دولت، قانون، مردم سیاستگذاری می کنیم؛ الگوی مشترک سندهای این سالیان 2. اندیشمند دینی لازم است که بین تفکر در مقام مفسر دین و تفکر در مقام حاکمیت دینی تفکیک قائل شود و مرزهای هر دو را رعایت کند. 3. توجه به تزاحم‌ها و پیچیدگی‌هایی که سیاستگذاری در حجاب با آن مواجه است ما را به سمت ایده‌ای برای حل آنها می کشاند. از همین جاست که سیاستگذاری ایده محور می شود. این تزاحم‌ها و پیچیدگی می تواند از این قرار باشد: الف. تزاحم بین مشروعیت و مقبولیت. سیاستگذاری در حوزه حجابی که مشروعیت دینی دارد زمانی موفق است که همراهی اجتماعی را نیز با خود داشته باشد. ایده ما برای این همراهی چیست؟ ب. تزاحم بین آتوریته قانون و انتخاب فرهنگی. در مقابل آتوریته قانون شهروند قرار دارد و در انتخاب فرهنگی زن انتخابگر دارای اراده. حجاب قانونی معنای اجتماعی رسمی، اداری و حاکمیتی به حجاب می دهد. ایده ما برای حل این تزاحم چیست؟ ج. تزاحم بین آتوریته قانون و امر سیاسی. فاصله امر قانونی و امر سیاسی کم است. امر قانونی حجاب به امر سیاسی تبدیل شده است در حالی که بسیاری از امور قانونی این گونه نیست. راه حل ما برای این که امر قانونی در آینده به این شدت امر سیاسی نشود چیست؟ د. تزاحم بین آتوریته دینی حجاب و خودآیینی زن معاصر مفاهیم مرکزی حجاب تا کنون مصونیت، حفاظت از مردان، زیبایی و شرط فعالیت در نظام اسلامی بوده است. این مفاهیم هیچ کدام با ویژگی خودآیینی، عاملیت و انتخاب‌گری زن مدرن نسبتی ندارد. آیا باید این ویژگی انسان مدرن را در سیاستگذاری ها نادیده گرفت یا این که ایده های مرکزی ما مبتنی بر عاملیت باشد؟ ه. تفاوت بین زن انتراعی و زن انضمامی تصور اکثر تصمیم سازان و تصمیم گیران درباره زنان زن انتراعی است که موضوع حکم احکام شرعی نیز قرار گرفته است. در چارچوب موازین شرعی لازم است به مسائل و نیازهای زن انضمامی یعنی زنانی که در جامعه امروز مطالبات و مسائلی واقعی دارند پرداخته شود. این از نان شب برای حاکمیت ما لازم است که نگاه خود نسبت به زنان را تغییر اساسی دهد. و. تزاحم بین سیاست جنسی و سیاست جنسیتی حجاب در سنت هم اندام جنسی را می پوشاند و هم زنانگی را. اگر فلسفه حجاب پوشش امر جنسی باشد می توان به حجابی که زنانگی را نبوشاند فکر کرد؟ 💠 حل این تزاحم ها و پیچیدگی ها ما را به ایده ای می رساند که وضع سیاستگذاری در حجاب را از وضع خام و موضوع محور خود شاید رهایی بخشد. @HOWZAVIAN
. 🔵 انقلاب اسلامی و احیای حکمت عملی اسلام ✍️ احمدحسین شریفی 🔻به باور این بنده عصر انقلاب اسلامی، عصر احیای ابعاد و لایه‌های معرفتی بی‌سابقه‌ای از اسلام و آموزه‌های اسلامی است: ✔️عصر طرح اندیشه «الهیات کاربردی» اسلام؛ ✔️عصر نظریه‌پردازی در «فلسفه اجتماعی» اسلام؛ ✔️عصر «ساختارسازی اسلامی» (ساختارهای فرهنگی، رسانه‌ای، اقتصادی، ...) ✔️عصر احیای مباحث علمی و عملی درباره «عدالت و نظم ساختاری»(به جای تصلب بر عدالت و نظم فردی)؛ ✔️عصر «فقه تمدنی» و فاصله گرفتن از فهم طایفه‌ای و قومی منابع فقهی؛ ✔️و عصر «اخلاق جهانی تشیع». 🔻تحقیق و پژوهش و تولید ادبیات و نهایتاً‌ نظریه‌پردازی در این موضوعات، و حتی اقدام عملی در جهت نهادینه‌سازی آنها، از «مهم‌ترین»، «واجب‌ترین» و «فوری‌ترین» وظایف «عالمان دین» در دوران جدید است. @HOWZAVIAN
✴️ یادگاری معرفتی از امام حسن عسکری علیه‌السلام ✍️ بابک شکورزاده زیارت جامعه کبیره میراثی گرانبها از امام هادی علیه‌السلام است که تقریبا نزد شیعیان و محبین آل الله شناخته شده است. از امام حسن عسکری علیه‌السلام نیز صلواتی بر چهارده معصوم به یادگار مانده که خیلی شناخته شده نیست. این صلوات، صلواتی مستقل درباره هر یک از این بزرگان و انوار الهی است. این صلوات مضامین بلندی دارد و شامل صفاتی از هر یک از ایشان نیز است. راوی که این صلوات را نیز می‌نوشته، می‌گوید: وقتی صلوات بر امام هادی علیه‌السلام تمام شد و نوبت به خود حضرت رسید، امام سکوت کرد. در این مورد به او عرض کردم[که بقیه را بفرمایید]. حضرت فرمود: اگر این مطلب از دین نبود که خداوند امر کرده آن را به اهلش برسانیم، هر آینه دوست داشتم که ساکت بمانم؛ ولی چون در مقام دین است، بنویس... . در ادامه حضرت صلوات بر خودش و امام عصر علیه‌السلام را ذکر کرد. متن کامل این صلوات در مصباح المتهجد شیخ طوسی آمده و شیخ عباس قمی نیز این صلوات شریف را در مفاتیح الجنان، تحت عنوان صلوات بر حجج طاهره آورده است. @HOWZAVIAN
♨️خطر آخوندهای خوش خط و خال! ✍️ محمدحسین رمضانی 🔻این حوادث هم گذشت و به تاریخ سیاسی ایران پیوست؛ اما اثبات شد که باید بیش از پیش مراقب مارهای خوش خط و خال حوزه بود. 🔻چه آنهایی که در برنامه های رسانه ملی دعوت می شوند و شهرتی کسب می کنند و با اندک انتقادی از سوی مسئولان، از روی لجاجت،موضع غلط می گیرند و مخرج مشترک با دشمن پیدا می کنند. 🔻 یا ساده لوحانه بر روی منبر حرف دشمن را می زنند و بعد از روشن شدن قضایا، موضع غلط خود را به همان صراحت و گستردگی تصحیح نمی کنند و بعدها کم کم به دامن ضد انقلاب می روند(البته کم از این مورد نداشتیم). 🔻و چه آنهایی که سکولارند و دارند و دنبال فرصتی می گردند تا دو قطبی بین مردم و حاکمیت ایجاد شود تا با چهره ای دلسوز و خاطرخواه مردم ظاهر شوند بلکه محبوب و مقبول مردم واقع شوند؛ انگار صحنه درگیری، آشوب و اغتشاش ؛ میدان رقابت و انتخابات است که طرفدار بیشتری جلب کنند. 🔻بماند رفت و آمد این روزهای اصلاح طلبان رادیکال در قم؛ که اگر تنها به انگیزه پروژه مرجع سازی نباشد، قطعا بی انگیزه و بی ارتباط با این پروژه نیست. 🔻شاید خطری بزرگ تر از "مارهای خوش خط و خال و آخوندهای ساده لوح و سکولار" برای و نظام اسلامی وجود نداشته باشد. @HOWZAVIAN
🌹 مرزهای جان را پاس بداریم ✍️ علی اکبر مظاهری پا فرانهادن از مرزهای ممنوع الاهی و آلودن دست و دل و اندام به گناهان و آلودگی‌ها، پردهایی ضخیم در برابر بصیرت آدمی می‌افکند و غباری غلیظ در مقابل دیدۂ عقل و قلب او می‌پراکند و بینش وی را به انحراف می‌کشاند؛ به گونه‌ای که حصول معرفت و وصول به سعادت را برایش دوردست و یا دست‌نایافتنی می‌کند. از «حرام‌ها» که بگذریم، ارتکاب «مکروه‌ها» و نیز افراط در پاره‌ای از «مباح‌ها» هم ناهمواری‌هایی در مسیر تکامل انسان پدید می‌آورند؛ پرخوری، پرخوابی، درآمیختن فراوان با مردمان، سخن‌گفتن فراوان، کم‌ارج‌نهادن به عبادت و نیایش و مناجات با خداوند، از این قبیلند. همچنان که دستیابی به گوهرهای ارزشمند، بهایی گران می‌خواهد، وصول به مقام‌های ارجمند معنوی و انسانی نیز مجاهدتی سترگ می‌طلبد. «بهشت را به بها دهند، نه به بهانه»! بی‌پروایی و بی‌مبالاتی در حرام‌ها و مکروه‌ها و حتی مباح‌ها و برآوردن خواهش‌های بی‌حدوحصر غرائز لجام‌گسیخته کجا، و رسیدن به مقام‌های عالی معنوی و تحصیل بصیرت و معرفت کجا؟! صلاح کار کجا و من خراب کجا؟ ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟! پر خور و پر خواب و پر گو و جلیس این و آن لا جَرَم با جهل و غفلت هست دائم همعنان! کاشکی از غیر تو آگه نبودی جان من خود ندانستی به جز تو جان معنا دان من هر چه بینم غیر رویت، نور چشمم کم شود هر کسی را ره مده ای پردهٔ مژگان من! 👈 در این باره بیشتر بخوانیم @HOWZAVIAN
29.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. اگر نباشد، جز باخت فرهنگی ثمره‌ای نمی‌بینیم! 🎥 برخورد متفاوت! 👆کلیپ👆 ♨️ داستان کشف حجاب دسته جمعی دانش آموزان یک دبیرستان دخترانه در حضور روحانی مبلغ ➕ اگر صحنه را رها کنیم شرایط همین می شویم که داریم می بینم! اتفاقاً باید بمانیم و درست عمل کنیم. 📌کلیپ؛ توضیحاتی از حجت الاسلام دسمی درباره تجربه تبلیغی در مدارس دخترانه @HOWZAVIAN
💠 به توان پلیس ✍️ سیدعلی ساداتی‌نژاد در روزهای اغتشاشات پس از فوت خانم مهسا امینی شاهد هجوم وحشیانه آشوبگران و معاندان انقلاب در عرصه فضای مجازی و حقیقی به مأموران مظلوم پلیس بودیم و این خویشتنداری و نجابت پلیس در برخورد با اغتشاشگران و فریب خوردگان و تقدیم شهدای عزیزی در این خصوص در حدی بود که مردم خواستار برخورد قاطع پلیس و قوه قضاییه با اغتشاشگران و عاملان آن شدند. پخش فیلم ها و عکس هایی از بریدن گلوی پلیس یا زنده زنده سوزاندن پلیس در آتش و همچنین هتاکی و ناسزا گفتن به ماموران پلیس یک خط مشخص بود برای تضعیف کارکردی و شکستن اقتدار پلیس. در این خصوص ذکر چند نکته خالی از لطف نمی باشد: ۱_ یکی از الزامات اساسی و مهم در برقراری امنیت پایدار در جامعه، مولفه اقتدار نیروهای پلیس می باشد و برابر تحقیقات علمی انجام شده رابطه مستقیمی بین اقتدار و احساس امنیت در جامعه وجود دارد؛ به گونه ای که یک سازمان اجتماعی و انتظامی بخش مانند پلیس بدون اقتدار غیر قابل تصور می باشد. در این خصوص دارندورف جامعه شناسی انگلیسی ریشه حل تضاد های اجتماعی موجود در جامعه را اقتدار می داند نه قدرت. این در حالی است که برخی کشورها برای افزایش اقتدار پلیس خود به دنبال مولفه های ظاهری از جمله تغییر در چهره مأموران پلیس می باشند. ۲_درصورت تضعیف پلیس و شکستن اقتدار آن با توجه به گستره وسیع فعالیت پلیس در حوزه انتظام بخشی در جامعه و ارتباط تنگاتنگ مردم با این سازمان، اولین متضرر این مسئله خود مردم می باشند؛ چرا که با تضعیف پلیس سنگ روی سنگ بند نشده وامور از حالت طبیعی خود خارج می شوند و به قول ضرب المثل معروف «شهر که شلوغ می شود قورباغه هفت تیرکش می شود!» ۳_ هر صاحب اندیشه ای اذعان می دارد که بالندگی و توسعه و پیشرفت یک جامعه منوط به وجود امنیت پایدار به عنوان زیرساخت اصلی می باشد. از مولفه‌های اصلی امنیت پایدار در جامعه، اقتدار و صلابت متولیان حفاظت از نظم و امنیت جامعه می باشد. ۴_ برابر دستورالعمل حجاب و عفاف شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۷ نهاد در حوزه سلبی و ایجابی مسئولیت در حوزه حجاب و عفاف دارند. پلیس به عنوان یک نهاد مسئولیت پذیر و قانون مدار تنها ترین نهاد می باشد که با شجاعت کامل در سال های متمادی در این حوزه در حال تلاش بوده است که این موضوع موجب عصبانیت جریان های معاند و ضد انقلاب در داخل و خارج می باشد و به این نتیجه رسیده اند که تنها راه مقابله با این نهاد مقدس و مجاهدان فی سبیل الله، تضعیف و شکستن ابهت و اقتدار این نهاد مردم پایه می باشد که به این واسطه بتوانند موجب عقب نشینی پلیس در این عرصه مهم گردند. ۵_ پلیس با تمام توان و بدون ترس از اجرای مسئولیت قانونی خود با اقتدار تمام البته و نجابت و مهربانی و رأفت همواره به اجرای وظایف خود خواهد پرداخته است و البته ضمن انتظار حمایت و پشتیبانی از مردم و مسئولین، انتظار دارد قوه قضایه به جهت دلگرمی و حفظ اقتدار پلیس برخورد قاطع با مسببان و بانیان اغتشاشات اخیر را در دستور کار خود قرار دهد تا درس عبرت برای سایرین و موجب عدم تکرار حوادث بعدی گردد. @HOWZAVIAN
🔻تمدید دومین سوگواره ملت امام حسین(ع) 🔹بخش های سوگواره: 🔸اطلاعات بیشتر و شرکت در سوگواره: https://soogvareh.com 🔔 | پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 🌐 Tablighnews.Dte.ir @HOWZAVIAN
. بیشه را پنداشتند از شیر، خالی مارها حمله آوردند بر ایرانمان کفتارها برده‌اند از حرمله ارث این حرامی‌های دون کودکان را می‌زنند این ناکسان این خارها حاج‌قاسم تا همیشه حافظ ایران ماست کشور ما کی بماند خالی از سردارها؟ دورۀ مستی سرآمد ای یزیدی‌های پست می‌رسد از ره به‌زودی دورۀ مختارها ✍️محمدتقی عارفیان @HOWZAVIAN
📌 شایعه، نفاق، فتنه ✍️ بابک شکورزاده در حدیثی از رسول خدا(ص) نقل شده که فرمود: «لا تَکرِهُوا الفِتنَهَ فِی آخِرالزَّمانِ فَاِنَّها تُبیرُ المُنافِقِین؛ از فتنه اکراه نداشته باشید که فتنه منافقین را نابود می‌کند.»(کنزالعمال) این حدیث شریف گویای این است که فتنه‌ها بستری برای پاکسازی جامعه از منافقین است. شاید یکی از مصادیق این نابودی و به عبارتی پاکسازی منافقین، همان چیزی باشد که در وقایع اخیر کشور و به مناسبت فوت مهسا امینی اتفاق افتاد. شاهد بودیم که بعضی‌ها به واسطه این اتفاقات و آشوب‌هایی که ایجاد شد موضع‌گیری‌های داشتند که قبلا به این وضوح مطرح نکرده بودند. همین موضوع باعث شد تا ماهیت آن‌ها نمایان شود و رسما صف خود را از دیگران جدا کنند. طبیعتا این اتفاق باعث افول جایگاه این افراد خواهد شد و اعتبار گذشته را برای توده مردم نخواهند داشت. 🔻شایعه پراکنی و ایجاد فتنه یکی از عوامل مهم ایجاد فتنه در جامعه ترویج شایعه و استقبال مردم از خبرهای بی پایه و اساس و ساده‌انگاری برخی دیگر است که هر سخنی را قبول می‌کنند و توجهی به منبع آن ندارند. آیه‌ای در قرآن است که به آیه "نبأ" معروف است. اگر فقط به این آیه عمل شود، دامن زدن به خیلی از شایعات صورت نمی‌گیرد. خداوند در این‌ آیه می‌فرماید: «يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِن جَاءَكمُ‏ْ فَاسِقُ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُواْ أَن تُصِيبُواْ قَوْمَا بِجَهالَةٍ فَتُصْبِحُواْ عَلىَ‏ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اگر شخص فاسقى خبرى براى شما آورد، درباره آن تحقيق كنيد، مبادا به گروهى از روى نادانى آسيب برسانيد و از كرده خود پشيمان شويد.» (حجرات/6) در این آیه به صراحت، از پذیرشِ مطلقِ خبر فاسق نهی شده است. طبیعتا کسانی که شایعه‌پردازی می‌کنند انسان‌های مورد اعتماد و با تقوایی نیستند و مصداقی از فاسق هستند. وقتی سرچشمه خبری، افرادی هستند که هیچ بویی از خداترسی و صداقت نبرده‌اند چگونه باید حرف آن‌ها را پذیرفت و از آن بدتر، چرا باید کلام آن‌ها را به عنوان خبر درست برای دیگران نقل کرد؟! مثلا چگونه می‌توان به شبکه‌ای اعتماد کرد که مسئولین اصلی آن مسلک بهایی دارند و تحت نفوذ انگلیس و آمریکایی هستند که کارش دشمنی با ایران اسلامی و مستقل است! از این رو اگر آیه نبأ را سرلوحه خود قرار دهیم و در جامعه نهادینه شود خود به خود خیلی از زود‌باوری‌ها برطرف می‌شود و جلوی خیلی از شایعات گرفته می‌شود. 🔸اهداف شایعه پراکنی اهداف و اغراض مختلفی باعث می‌شود که فرد یا گروهی شایعه سازی کنند و آن را در فضای جامعه منتشر سازند. متأسفانه شایعه پراکنی برای برخی جنبه تفریح و سرگرمی دارد و می‌توان گفت که به این کار اعتیاد پیدا کرده‌اند. اصولا این افراد از ایجاد شایعه لذت می‌برند. معمولا این افراد غرض خاصی ندارند و بعضا به خاطر ایجاد جوی خاص دست به این کار ناپسند می‌زنند که نوعی بیماری اخلاقی نیز حساب می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهدافی که شایعه پراکنان در جامعه دنبال آن هستند تخریب فرد یا جریان خاصی است که به این واسطه وجهه آن شخص یا آن جریان را خدشه دار کنند. ایجاد شبهات اعتقادی، سیاسی و ... از دیگر اهدافی است که شایعه پردازان را به درست کردن شایعه سوق می‌دهد. 🔹رابطه نفاق و شایعه پراکنی دروغ، نشانه نفاق است؛ برای‌اینکه شخص دروغگو زبان و دلش یکی نیست و تفاوت داشتن دل و زبان چیزی جز نفاق نیست. در آيه 77 سوره توبه مى‏‌خوانيم: «فَأَعْقَبَهُمْ نِفاقاً فِي قُلُوبِهِمْ إِلى‏ يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِما أَخْلَفُوا اللَّهَ ما وَعَدُوهُ وَ بِما كانُوا يَكْذِبُونَ؛ اعمال آنها تا روز قیامت نفاقى در دلهايشان ايجاد كرد، به خاطر اينكه عهد خدا را شكستند و دروغ مى‏‌گفتند». در این آیه شریفه، دروغ یکی از عوامل نفاق شمرده شده است. در آیه دیگری، به نوعی شایعه پردازی از نشانه‌های منافقان ذکر شده است: «لَئنِ لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فىِ الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يجُاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا؛ اگر منافقان و بيماردلان و آنها كه اخبار دروغ و شايعات بى‏اساس در مدينه پخش مى‌كنند دست از كار خود بر ندارند، تو را بر ضدّ آنان مى‌‏شورانيم، سپس جز مدّت كوتاهى نمى‏‌توانند در كنار تو در اين شهر بمانند.»(احزاب/60) شاهد در اینجا کلمه "مرجفون" است که به معنای شایعه پردازان است و به منافقین نسبت داده شده است و یکی از مصادیق بارز آن در حال حاضر پایگاه‌های اطلاع رسانی جریاناتی مثل گروه مجاهدین خلق، بی بی سی و ... هستند که تبحر خاصی در نشر اکاذیب، تخریب و شایعه پراکنی دارند. @HOWZAVIAN
untitled.mp3
12.84M
✏️حمله به اربیل، توسعه سقز! «به بهانه حمله موشکی اخیر به کردستان عراق» نویسنده: علی بهاری گوینده: روح الله سلیمانی تدوین: محمد رضایی @negashteh @HOWZAVIAN
✏️دیروز به صورت اتفاقی در یکی از کانال‌ها، دو عکس نوشته دیدم به همراه جمله‌ای که چند روز پیش در کانال قرار دادم. خیلی خوشحال شدم از اینکه نیروهای انقلابی به صورت آتش به اختیار مشغول تولید محتوا هستند و معطّل این و آن نیستند. با پیگیری از مسئول کانال، نام طراح را پیدا کردم و قرار شد تصاویر را به همراه نام ایشان خدمت شما مخاطبین عزیز ارسال کنم. البته مسئول محترم کانال منتشر کننده، رسم حفظ امانت را به جا آورده و جمله را با ذکر نام نویسنده منتشر کردند. 🙏🏻نام طراح: سرکار خانم فاطمه زارع 🌐کانال منتشر کننده: استراحت بماند بعد از شهادت ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
📌برای تمدن شدن، علم بهتر است یا اخلاق؟! ✍️ حبیب الله بابایی رابرت بریشتت در تعیین شاخص های تمدن به موضوع «علم و آگاهی» اشاره می کند و تأکید دارد که تمدن‌ها حاوی عنصر آگاهی هستند و غیرتمدن‌ها فاقد آن می‌باشند: «جامعه غیرتمدنی هنر دارد ولی زیبایی‌شناسی ندارد، دین دارد ولی الهیات ندارد، تکنیک دارد لیکن علم ندارد، ابزار و وسایل دارد ولی تکنولوژی ندارد، افسانه دارد ولی ادبیات ندارد، زبان دارد ولی الفبا ندارد، عادات و رسوم دارد ولی قانون ندارد، معرفت دارد ولی معرفت‌شناسی ندارد، و نهایتا جهان‌بینی دارد ولی فلسفه ندارد.» بریشتت در این نکته به عنصر«اخلاق» اشاره نمی‌کند و نمی‌گوید که آیا برای تمدن داشتن باید علم اخلاق را داشت یا خود اخلاق را و آیا تمدن بودنِ تمدن با اخلاق حاصل می‌شود یا با علم اخلاق؟ و در این صیرورت تمدنی، اساسا نسبت بین اخلاق و کلیتِ علم چیست؟ بیان آلبرت اشویتسر در کتاب «فلسفه الحضاره» (ترجمه عبدالرحمن بدوی) می تواند به گونه ای پاسخی باشد به همین پرسش در تقدم اخلاق برعلم در تمدن، آنجا که می‌گوید: « پیش از دورۀ مدرن، تمدن می‌بایست علاوه بر ایجاد شرایط مناسب در زندگی، کمال روحی و اخلاقی را هم بوجود می‌آورد و این درجۀ از کمال، غایت نهاییِ تمدن به حساب می‌آمد. اساسا سیادت عقل بر طبیعت خارجی، تقدم خالص محسوب نمی‌شد. باید عقل بر نوازع انسانی سیادت داشته باشد تا بعضی بعضی را به استخدام نگیرند، و از قوا و ابزار علیه دیگران استفاده نکنند. در حقیقت، پیشرفت در عالم ماده و ترقی در عالم انسانی، هر دو کار روحی است که در اوّلی روح در عالم ماده تصرف می‌کند و در دیگری روح در روح تصرف می‌نماید. از این نظر، پیشرفت مادی کمترین جوهر تمدن است که ممکن است آثار بد و یا خوب داشته باشد، و پیشرفت اخلاقی اصلی¬ترین جوهر تمدن به حساب می‌آید که همواره دارای آثار نیک و پسندیده است». اشویتسر در حقیقت به ماهیت اخلاقی تمدن (تمدن به مثابه نیکی‌های متراکم) اشاره می‌کند و تمدن منهای اخلاق را بی‌تمدن قلمداد می‌کند. 🔗 بیشتر بخوانیم @HOWZAVIAN
⚫️ مادرم پس از تحمل رنج بیماری به برادر شهیدش پیوست. ☑️ بی تردید هر آنچه از دنیای طلبگی ام دارم از پشتیبانی‌ها، صبوری‌ها و دلگرمی‌های مادر بود و اکنون نیز امتداد دعایش را به جان احساس می‌کنم. 🙏 در این مجال از همه سروران، فضلای محترم و نویسندگان فرهیخته حوزوی و رسانه‌ای که با ابراز تسلیت و همدردی، مرهمی بر قلب داغدار ما شده‌اند، قدردانی می‌کنم و آرزوی توفیق و عاقبت بخیری برای همه بزرگواران دارم. ............................... در صورت امکان امشب، نماز لیلة الدفن برای مرحومه مغفوره " زهره بنت غلامرضا" خوانده شود. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم علی اسفندیار، مدیر کانال نویسندگان حوزوی
▪️إنا لله و إنا إلیه راجعون▪️ جناب مستطاب حاج آقای اسفندیار درگذشت مادر گرامی و ارجمندتان را، خدمت شما و خانواده محترم تسلیت می‌گوییم. ان‌شاءالله که رحمت الهی و هم‌جواری حضرت صدیقه طاهره "سلام‌الله‌علیها" نصیب ایشان بشود. 🖋از طرف نویسندگان حوزوی و تحریریه مداد‌الفضلاء ۱۴۰۱/۰۱/۱۷