.
💢 آیا روزنامهها آزاد نیستند؟!
علوی بروجردی:
🔺در حوادث اخیر بسیاری از حرمتها شکسته شد. امکانی ایجاد کنیم که مردم بتوانند اظهارنظر کنند. روزنامه ها و مطبوعات آزاد باشد. وزارت کشور اجازه بدهد مردم و احزاب در جایی با حفاظت خود وزارت کشور جمع بشوند و حرف خود را بزنند.
✍️ قاسم روانبخش:
🔸درست است که برخی حرمت ها شکسته شد حرمت قرآن که آتش زده شد, حرمت احکام اسلام مانند حجاب که کشف حجاب کردند و افرادی هم عریان شدند, امر بمعروف و نهی از منکر را نیز به تمسخر گرفته شد به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران نیز توهین شدو حرمت ولایت فقیه و نائب الامام خامنه ای نیز با برخی شعارهای زشت شکسته شد.
📌سوال این است که چه کسانی در این حرمت شکنی ها نقش داشتند؟ از یک مشت لات و اوباش و اراذل که انتظاری نیست از جوان یا نوجوان فریب خورده نیز گلایه ای نیست , گلایه از خواصی مانند شماست که ابتدا با بیانیه هایی بدون تحقیق و و بدون بینه و سند بر آتش فتنه بنزین ریختید و در برابر این بی حرمتی ها سکوت رضایت آمیز داشتید و جبران نکردید و بدتر از آن, هنوز هم ناجوانمردانه به نظام اسلامی اتهام استبداد می زنید و خواهان آزادی بیان می شوید؟
#اخلاق #سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💢 «آگاهی و خشونت» در تمدن جدید
✍️ حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه
زیرساختهای تمدنی در قرن بیستویکم به «تمدن غربی-جهانی-مجازی» سوق یافته است. تویینبی به عنوان پدر مطالعات تمدنی بدین نکته اشاره کرده است که تمدنها به چالشهای طبیعی و اجتماعی پاسخ میدهد، ولی او بخاطر آنکه تحقیقی دربارهٔ تمدنهای قرن ۲۱ نداشته، اشارهای هم به زیرساختهای اقتصادی (infrastructure) نداشته است.
در قرن بیستویکم، تمدن غرب تبدیل به تمدن تکنولوژیک شد که محروم از فرهنگی با روح ساری و جاری است. امروزه کارکردهای تمدن غربی-جهانی-مجازی در بسیاری از زیرساختهای خاص تمدنی، که پاسخهایی از جامعه خود میطلبد، مشهود است. این زیرساختهای تمدنی شیوههای عملیاتی را در تمامی فرهنگها مانند فرهنگ ژاپنی، چینی، هندی، بودایی، اسلامی و همینطور آفریقایی به چالش میکشند.
بموجب رشد سریع این تکنولوژیها مثل شبکههای مجازی (فیسبوک، توییتر، اینستگرام و غیره)، هوش مصنوعی، و پیشرفتهای ژنتیک، ممکن است تمدن معاصر را به طور چشمگیری به تمدن انسان-ماشین (با مردمانی جدید و با مغزهای سیمکشی شده) سوق بدهد. چرا؟
✓ تکینگی (singularity) نزدیک است. این بدان معناست که انسان خردمند (Homo sapiens) جای خود را به تفکر ماشینی و گونههای تصمیمگیری جدید داده که رشد تمدن انسان-ماشین را ۲۵درصد سریعتر از اکنون میکند. این دومین بیگبنگ در تاریخ انسان خواهد بود.
✓ رباتهای کشنده که طراحی شدهاند برای اقتصاد بدون نیروی کار، برای جمعآوری و تحلیل دادههای برآمده از شبکههای اجتماعی و نتیجهگیریهایی که زندگی ما را تحتالشعاع قرار میدهد، و نهایتا برای تحقق نظم اجتماعی پلیسی.
✓ بیش از نیمی از جمعیت دنیا در ۲۰۱۸ آنلاین و وصل به اینترنت هستند. آنها میتوانند رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را در همه سطوح اجتماعی به صورت الکترونیکی انتخاب کنند. بدینسان دموکراسی نمایندگی جای خود را به دموکراسی مستقیم خواهد داد، چیزی که به هرجومرج اجتماعی منجر خواهد شد.
همانطور که اینترنت مردم و سازمانها را آگاهتر میکند، همینطور آنها را از رهگذر نفرتپراکنی، جرائم سایبری، و سانسور و شیوع اخبار فیک، خشنتر میکند. برای مثال فیسبوک در میانمار برای زیادهروی در نفرت اقلیت روهینگیا دستکاری میشود، و همین در فیلیپین منجر به انتخاب رودریگو دوترته میشود.
پیش از آنکه ما برای تنظیم ارتباطات الکترونیکی در جامعه جهانی آماده بشویم، این وضعیت قبل از آنکه بهتر شود، بدتر خواهد شد. بموجب کُندی ما در تنظیم تکنولوژی، شاید برای بهتر شدن وضعیت خیلی دیر شده باشد.
امروزه تمدن ما، آنگونه که برآمده از حلمسئلههای تکنولوژی محور است، بیشتر تحت تاثیر زیرساختهای اقتصادی قرار دارد نه فرهنگ. این تأثیرگذاری پرتکرار، پیچیده، و بسیار فشرده است به گونهای که ذهنهای کُند و واکنشهای آهسته عاجز از غلبهٔ بر آن است.
(بخشی از نوشتهٔ Andrew Targowski در مجله مطالعات تطبیقی تمدنها)
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🖍نوشتن؛ سهم من و تو از زندگی🌹
✍️ سعید احمدی، نویسنده حوزوی
هرگاه از همه چیز دنیا خسته و دلزدهام، تنها آرامش و پناهی که برایم میماند تویی!
هرگاه تو را میان انگشتانم میگیرم، اطمینان دارم که سهمم را از زندگی برداشتهام.
#نویسندگی
#تبلیغ_مکتوب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
یادداشت زهرا سعادت، نویسنده حوزوی، با عنوان «مباشران قتل جنین»
🔗 انتشار در روزنامه سراج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
متن کامل 👇👇
📌 مباشران قتل جنین
✍️ زهرا سعادت، عضو تحریریه بانو مجتهده امین در روزنامه سراسری سراج نوشت
وارد اتوبوس شده و روی اولین صندلی خالی کنار زنی که در خودش مچاله بود نشستم. صدای آرام گریه حالم را دگرگون کرد بیمقدمه رو به من با چشمانی اشک بار پرسید: "خانوم! اگر زنی باردار باشه و شوهرش بچه رو نخواد و بگه سقطش کن، گناهش پای زن هم نوشته میشه؟"
لحظهای جا خورده و نمیدانستم چه پاسخی بدهم که مرهم زخم درونش باشد، عجالتاً بسته کوچک دستمال کاغذی را از کیف در آورده و به سمتش گرفته و با لحنی دلسوزانه گفتم: اشکهاتون را پاک کنید و آروم باشین!
با دستهای لرزان یکی از دستمالها را برداشته و بعد از پاک کردن اشک از روی گونههایش با صدای گرفته گفت: ما دوتا دختر ۱۷ و ۱۵ ساله داریم و شوهرم کارگر و مستأجریم. با هزار بدبختی زندگی ما میگذره، حالا متوجه شدم ناخواسته باردارم و شوهرم گیر داده تا به جایی نرسیده سقطش کنم!
در حالی که از بغض صدایش قلبم به درد آمده بود، گفتم: شرایط سختی دارین ولی به راههای دیگهای هم فکر کنید! در برابر نگاه پر از تردیدش دست لرزانش را گرفته و آرام ادامه دادم: تا حالا از ته دلت، رزاق بودن خدا رو لمس کردی؟! از چهرهتون پیداست که آدم خداشناسی هستین. لبخند کمرنگی بر لبهای خشکیدهاش نشست. ادامه دادم: "خیلی ها در شرایط شما قرار داشتن ولی اقدامی نکردن و همون بچه وقتی بزرگ شده آدم با کمالاتی که به درد جامعه می خورده از آب دراومده، نمونه هاش هم زیادن... و بلافاصله گفتم: اما با قتلی که در فکر انجامش هستی یه عذاب وجدان دائمی خواهی داشت! دیه این قتل هم باید بپردازی!
با لحن آرامتری ادامه دادم: " فکر کنین، روز قیامت با چهره ای زیبا ازت میپرسه مامان به چه گناهی اجازه زندگی بهم ندادی؟!"
باران اشک صورت بیرنگش را خیس کرده بود میان هق هق گریه گفت: "توکل به خدا من به این طفل معصوم رحم می کنم و با همین حرف های شما شوهرمم متقاعد میکنم که گناه قتل به گردنمون نیفته، بالاخره خدا هم به آینده این طفلک رحم میکنه."
نزدیک مقصد بودم قبل از پیاده شدن، دستی روی شانه اش گذاشته و با مهربانی بیشتری گفتم:" انشاءالله با این تصمیم عالی رزقتون برکت پیدا میکنه و پاقدم طفل بیگناهت خیر و خوشبختی براتون میاره!"
لبخند امیدوارانه به لب نشاند و گفت:" الهی خیر ببینی که حرف دلمو زدی!"
دستی به نشانه تأیید و تشکر بالا برده و از اتوبوس پیاده شدم.
متأسفانه حال و روز مادری که تنها حامی فرزندش از ابتدای بارداری است؛ اما به دلایل واهی، مرتکب سقط گردیده و دنیایش را با رنج و عذاب وجدان تاریک میکند و حتی پزشک و پرستار هم بر حکم سقط صحه می گذارند، رو به گسترش است و هیچ راهکاری برای این معضل اندیشیده نشده تا جایی که به بهانه عسر و حرج مادر، مورد بازخواست مراجع قانونی نیز قرار نمیگیرند! در حالی که بنابر قانونِ برگرفته از فقه غنی شیعه، مباشرت پدر که متأسفانه شایعترین مورد سقط جنین در کشور به شمار میرود، مصداق ماده قانونی سقط عمدی جنین باشد علاوه بر پرداخت دیه به حبس یک تا سه سال محکوم خواهد شد!
با این همه همچنان ابهامات قانونی در مجازات سقط جنین به ویژه در صورت مباشرت مادر در مراجع قانونی وجود دارند که برای برخورد قاطع با آنها نیاز به وضع و تبیین قوانین کاربردی تر و همچنین استفاده پربار تر از ظرفیت نهادهای تاثیرگذار تبلیغی فرهنگی در تبیین حرمت قتل نفس از نظر فقهی و حقوقی در خانواده ها به نظر می رسد تانسل شاداب شیعه پابرجا بماند و از پیر شدن جمعیت کشورمان پیشگیری کنیم.
#فرزندآوری
#سقط_جنین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
یادداشت محسن عبدالله زاده، نویسنده حوزوی با عنوان «تنآرایی ظالمانه»
🔗 انتشار در روزنامه سراج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
متن کامل👇👇
🔻 تنآرایی ظالمانه
✍️ محسن عبدالله زاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء در روزنامه سراسری سراج نوشت
گناه من چیست؟ می خواستم زیبا شوم، دوست دارم دیده شوم، به من توجه شود، متمایز باشم، از پیری متنفرم، از چین و چروک از فرتوتی ، متنفرم و ...
جملاتی که از زبان قربانیان زیبایی همراه با کوهی از بغض و اندوه گفته می شود. افرادی که چندی پیش اسیر زرق و برق تبلیغات آرایشی و اعمال و جراحی های زیبایی شده و امروز پیامدهای این اسارت سلامت جسم، روان و روحشان را گرفته است.
انسان فطرتا خواهان زیبایی و محبوبیت است. دوست دارد زیبا باشد، زیبایی ببیند، محبوب باشد و با آنها که محبوب و عزیزند ارتباط بگیرد، برای آن هزینه هم می دهد. اگر این فطرت دست نخورده باشد، سمت و سوی الهی خواهد داشت، همان خداوندی که در وصفش می خوانیم: إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُّ الْجَمَال و اگر غبار غفلت روی فطرتش آمد در تشخیص مصادیق زیبایی، محبوبیت و عزیز شدن، دچار اشتباه می شود.
انسان از سه بعد جسمی ، روانی و روحی تشکیل شده است که نازل ترین این ابعاد، بعد جسمی و عالیترین آن بعد روحانی یا همان بعد الهی اوست.
و در واقع انسانیت انسان به همین بعد رحمانی و معنوی اوست و الا در بعد جسمی با دیگر حیوانات مشترک است و چه بسا حیواناتی که در رنگ و اندام و اندازه زیباتر و جذاب تر از او باشد. انسانی که پی به حقیقت الهی خود می برد، فطرتش هم همسو با این اکتشاف، خواسته و نیازش را در قالب بعد روحانی مطرح و اغنا می کند و اگر درکی از این بعد عالی نداشته باشد متاسفانه در حجاب جسم گیر می کند و فطرت نیمه جانش هم نیازهایش را در حد همین بعد حیوانی می طلبد و چون پاسخ قانع کننده ای نمی یابد مدام از این شاخه یه آن شاخه می پرد و می کوشد نیازش را بر طرف کند.
انسان خواهان زیبایی است اما تنها مصداق اسفل و کوچک این زیبایی در جاذبه های جسمی و مادیست و اصل و حقیقت زیبایی در ساحت روح و ملکوت اوست که جلوه گری می کند.
انسانی که درکی از بعد روحی و ملکوتی خود ندارد مانند شخص نابینایی است که از دیدن اطراف خود محروم است. این انسان زیبایی، محبوبیت و عزیز شدن را دوست دارد اما به ناچار میزبانی جز جسم و ماده برای اجرایش نمی یابد. از اینرو هرچه بیشتر می کوشد بی نتیجه تر و خسته است مانند نوشیدن از آب شور دریا. چه شکرهاست در این شهر که غافل شده اند شاهبازان طریقت به مقام مگسی.
انسان امروزی در یک جاهلیت مدرن گیر افتاده است جهلی که او را به ناکجاها می کشاند. هر روز به آب و آتش می زند تا روی آرامش ، اطمینان، سکینه و وقار را ببیند ولی دست از پا دراز تر می رسد سر جای اولش.
برای دیدن این وضعیت زحمت زیادی نمی خواهد؛ کافیست سری به سایت ها و فضاهای مجازی مختلف بزنید، یکی از مجموعه تبلیغات پر تیراژ، مربوط به زیبایی و زیباسازی جسم است. از کاشت مو گرفته تا پیکرتراشی، تزریق ژل و کاشت ناخن. انسانی که حقیقتش به بعد ملکوتیش است چطور اسیر جسم شده است؟ جسمی که برای روحش مرکب و حمّالی بیش نیست. تصور کنید قصد مسافرت به مشهد دارید، مضحک نیست اگر ببینید گروهی از مسافران به محض ورود به قطار مشغول تعویض پرده و مبلمان و چیدمان واگن اند؟ جوری حرص و جوش می خورند، تمرکز می کنند انگار قرار است تا آخر عمر در قطار بمانند؟ حکایت آنهایی که این روزها مشغول تن آرایی شده اند اینگونه است. انگار نه انگار این جسم از بین رفتنی است و ابدیت را قرار است با حقیقت اصلی انسانی، با روح و جان بگذرانیم؟
از نگاه دیگر، انسانی که هیچ شناختی از هستی و ابعاد آن ندارد، از مرگ، قیامت، ابدیت و ... بعید نیست خودش را سرگرم این تن پروری ها بکند. درد بی دردی بدترین دردهاست، انسان آنقدر بی خیال و بی توجه به خلقت و هدف خلقتش شود که مهمترین دغدغه اش زیبایی جسم فانی اش باشد. تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت. انسانی که درکی از مرگ، آخرت، ملکوت و قیامت ندارد و اینچنیین مفاهیم برایش ناآشناست باید هم به آب و آتش بزند تا آثار و نشانه های پیری و فنای جسم را از خودش بزداید. چون حقیقتش را در همین جسم می بیند، پیری و نابودی اش یعنی انسان. از اینرو می کوشد در ظاهر هم که شده، هزار بلا بر سرجسمش بیاورد تا جلوه جوانی بگیرد.
در پایان اگر بخواهیم جمع بندی داشته باشیم؛ انسان فطرتا خواهان زیبایی است اما به جای پرداختن به جسم و ظاهر فانی، حقیقت زیبایی را باید در روح و جانش بیابد و آن را زینت دهد. از نگاه دیگر انسان خواهان جاودانگی است و این جاودانگی نه در جسم بلکه در روح او مصداق پیدا می کند اما متاسفانه انسان می کوشد ظواهر و نشانه های پیری و فنا را در جسم خود از بین ببرد.
#آرایش
#بوتاکس
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 مادران آزادی
✍️ علی تقوی دهکلانی، نویسنده حوزوی
زنهای ما همه زندگیشان را دادند تا امروز، ما به آزادی برسیم و من به عنوان یک ايرانی شعار زن زندگی آزادی را در گلزارهای شهدا ایران عزیز و در آسایشگاههای جانبازان و چشمان منتظر مادران و خواهران منتظِر مفقودین عزیز، به چشم خود میبینم و به این قرائت زن زندگی آزادگی یقین دارم.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#غرب_از_نمای_نزدیک
🔻استکبارورزی و سلطهطلبی
✍️ محمد تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه
یونانیان باستان طبقهبندی انسانها به دو قشر سلطهگر و سلطهپذیر را بدیهی میانگاشتند بطوریکه در "مدینه فاضله" افلاطون نیز این طبقهبندی میان انسانها به چشم میخورد. ارسطو، آشكارا به انكار آزادي گروهي از انسانها در قالب بردگان پرداخت و صلاح آنان را در اين پنداشت كه زيردست و مطيع انسانهای ديگر باشند. در دوران مدرن گرچه جنبش اومانيسم با شعار آزادي و رعایت حقوقبشر قيام كرد اما نظام ليبراليستي در عمل هرگز پايبند اين اصول نمانده است؛ گروههای بسياري در غرب به خاطر عقايد شخصي و مذهبي مورد مزاحمت قرار ميگيرند و تبادل آزادانه افكار و عقايد و آزادانديشي به معناي واقعي مشاهده نمیشود؛ زنان محجبه مسلمان در برخي از کشورهاي غربي از جمله فرانسه به جرم استفاده از حجاب، از ادارات و مراكز علمي و دانشگاهي اخراج ميشوند؛ تحقيق و تشکيک پيرامون برخي موضوعات مورد اختلاف تاريخي نظير «هولوكاست» جرم تلقي شده و پژوهندگان اين عرصه مورد اذيت و آزار قرار ميگيرند؛ اما در همين حال انتشار مطالب توهينآميز و استهزاء عقايد بيش از يك ميليارد مسلمان در جهان به بهانه دفاع از «آزادي انديشه» امري معمول تلقي ميشود! بر اساس شواهد آشکار، نظام سرمایهداری غرب از دولتهای فاسد و سلطهگر نیز همواره حمایت نموده است. از جمله در دهههای گذشته سیاست خارجی آمریکا مبتنی بر حمایت از دولتهای فاسد، اقتدارگرا و وابسته بوده است. حمایت بیچون و چرای غرب از رژیم صهیونیستی نیز نقش مهمی در تداوم اشغالگری و خشونتطلبی این رژیم داشته است. بر اساس آمارهای اعلام شده، دولت ایالاتمتحده آمریکا سالیانه چهارمیلیارد دلار برای حمایت از رژیم صهیونیستی هزینه میکند. به گفته یکی از محققان آمریکایی «بدون چنین بخششی به این نماد نسلکشی، ادامه این جنایتها امکانپذیر نیست. اصولا اسراییل بدون آمریکا چیزی بیش از یک دولت ورشکسته نخواهد بود» در مجموع امروزه روحيه سلطهطلبي در غرب به يکي از معضلات اساسي حاکم بر نظامهای غربي تبدیل شده و پیامدهای آن در تمام عرصههاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي مناطق مختلف جهان نمود يافته است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹 سخت آسان است مشکلهای دنیا با کریم
✍️ مجتبی خرسندی
گرچه در دنیا فراوان میشود پیدا کریم
نیست مانند حسن اما در این دنیا کریم
آنقدر پیش خدا بالاست شان و رتبهاش
پس به عشق او لقب دادهست قرآن را "کریم"
ما اگر از عرضحاجتها خجالت میکشیم
غافلیم از این که میآید به سمت ما کریم
اینچنین امروز اگر روزی ما را میدهد
بیگمان از ما شفاعت میکند فردا کریم
روزی همسایهها چندین برابر میشود
تا که بین کوچهی ما میگذارد پا کریم
یکنفر میگفت؛ "انسانها حریص ذاتیاند"
گفتم؛ آری ای رفیق! الّاکریم، الّاکریم...
از کرامات حسن ضربالمثلها ساختند
سخت آسان است مشکلهای دنیا با کریم
ذکر ما شد مثل قمریهای صحن خاکیاش؛
" یاکریم و، یاکریم و، یاکریم و، یاکریم... "
#امام_حسن_مجتبی_علیهالسلام
#اللهم_عجّل_لولیک_الفرج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴گفتوگوهای حقخواهانه
✍️ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه
خود گفتوگو فی نفسه و صرف نظر از هدف و غایت آن ارزشی (مثبت یا منفی) ندارد. بايد ديد که هدف از ورود به عرصة گفتوگو و مناظره با ديگران چيست.
گفتوگویی که به منظور «حق»خواهی و «حق»شناسی باشد ارزشمند است.
گفتوگو ابزاری مناسب و بعضاً بیبدیل برای شناخت حقیقت و آشکارشدن حق از باطل است.
تجربه نشان داده است انسان در جريان گفتوگو بهتر و دقيقتر و با نگاه عميقتر به مسائل مينگرد. افکار و انديشههاي انسان بيشتر به جريان ميافتد.
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 پیمان نامه حقوق کودک چه مقدار بوی حقیقت میدهد؟!
✍️ محمدحسین مطهری
🔴در پیماننامه حقوق کودک به عناوین مهمی مانند رشد و حیات و مصالح عالیه و آزادی و دوری از تبعیض، اشاره شده است؛
🔸حق هر کودکی، امنیت و آرامش و کسبعلم در فضای آرام و به دور از آشوب است؛ کودکان بیخانمانی که در خود #آمریکا روز و شبشان را روی کارتن و کنار زبالهها سر میکنند، آیا از این حق مستثنا هستند؟
🔸مصالح عالیه چیست و شما آن را چگونه تعریف میکنید؟ آیا کودکانی که با تحفههایی مانند "Call of Duty" و "PUBG" بیماری آدمکشی و مردمآزاری به جانهایشان میافتد، بنظر شما به مصالحعالیه رسیدهاند؟
🔸آیا آلاء پنجسالهی فلسطینی، حقحیات ندارد؟ آیا او کودک نبود و یا در حق شما ظلمی مرتکب شدهبود؟ مانند آلاء دختر پنجساله کم نداریم!
🔸آیا برای قضاوت میزان موفقيت این پیماننامه و جاعلان این قرارداد در تحقق آزادی و رشد و مصالحعالیه و حیات و عدالت، بررسی همین چند قلم جنایت کافی نیست؟
#ایران
#حجاب
#اسرائیل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
...
✏️اگر شهردار بودم...
✍️محمدجوادمحمودی
من اگر شهردار بودم؛
مردهشور خانه را
در میدان اصلی شهر
میساختم!
تا هر صبح؛
به مردم یادآور شوم که
بیدار شدن
اختیاری نیست
و امروز
تکرار روز قبل نیست...
#امامحسن(علیهالسلام):
«بدان که تو در پی دنیایی و مرگ در پی توست.»
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍 تشکیکی بودن مسئولیت اخلاقی
✍️ یادداشت علیرضا مکتبدار، عضو تحریریه مدادالفضلاء در نشریه افق حوزه
مسئولیت اخلاقی پیوندی وثیق با وظیفه اخلاقی دارد؛ یعنی مسئولیت در جایی معنا و مفهوم مییابد که فرد، مورد سؤال قرار گرفته و نسبت به امر مورد سؤال، وظیفه و تکلیف داشته باشد. پس اگر به وظیفه خود عمل کرده باشد، مورد ستایش قرار گرفته و احیاناً به او پاداش داده میشود و چنانچه آن را ترک کرده باشد، مورد سرزنش قرار گرفته و احیاناً مجازات و کیفر میشود.
🔗 متن کامل یادداشت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻جاهایی از کشور هنوز رنگ انقلاب اسلامی ندیده
✍️ از پوریا نقدی در افکار حوزوی بخوانید
🔔 افتضاح و افسار گسیختگی برخی از دانشجویان ناشریف دانشگاه شریف که همزمان در قشر ۴ درصدی مرفه و در اوج امکانات و شرایط تحصیل عالی حضور دارند به نظام و ملت و شهدا توهین می کنند و کم کاری و ضعف تخصص و تعهد در ادارات که از دولت قبل به جا مانده نشانگر نیاز کشور به تجدید نظر اساسی در نظام آموزش و کارآفرینی کشور از صفر تا صد است که نظام آموزش و و بروکراسی اداری کشور ما هنوز رنگ انقلاب را به خود ندیده و همچنان در آموزش و ادارات ما انقلاب ۵۷ نمود پیدا نکرده است !
🔗 متن کامل
#دانشگاه_شریف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔍 سطح نازل و احمقانه اپوزیسیون نظام
✍️ علی سلیمانی
🔸حدود چهل روز از شروع آشوب و اغتشاشات و هرج و مرج آفرینی در کشور می گذرد،در این چهل روز همه نوع اتفاقی را از جانب هرج و مرج طلبان دیدیم،از تهدید و ارعاب و قتل و حمله به زنان بی پناه و برداشتن حجاب از سر آنها(تضاد کامل با نام حرکتشان که بر پایه ی حمایت از زنان بود) و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی و انسان!
🔸نان به نرخ روز خوری فراوان دیدیم،از سلبریتی هایی که با پول و رسانه این نظام و مردم به نام و نان رسیده اند و پنجه به چهره همین نظام و مردم کشیدند تا افرادی که در این به اصطلاح خودشان انقلابشان کشف حجاب کردند تا تلاشی برای آزادی کرده باشند! بماند که تا قبل از این هم حجابی نداشتند که حالا کشف حجاب کنند.
🔸در این چهل روز رسانه های فارسی زبان اما وطن فروش و مزدور بیگانه هم عیان تر از قبل در شیپور ناامنی و خون و آتش دمیدند، رسانه ای هایی که تا قبل از این لااقل برای حفظ ظاهر هم که شده نمایان دعوت به جنگ خیابانی نمی کردند،البته جز رسانه ی قاتل ارّه به دست محمد بن سلمان یعنی سعودی اینترنشنال که موسسش یک قاتل بالفطره است و کارکنانش مزدوران آشوب طلب و وابسته به منافقین و تجزیه طلبان. در این زمینه یکی دیگر از ادعاهای غرب هم رنگ باخت آفکام برخلاف قوانین خودش هیچ یک از این شبکه های حاضر در لندن را نه تنها جریمه نکرد بلکه تذکری هم بابت جنگ افروزی و ترویج خشونت نداد.
🔸ورزشی که می گفتند سیاسی نیست و ما فریاد می زدیم از خود سیاست هم سیاسی تر است را هم آشکارا سیاسی کردند،عمله هایشان در داخل ایران مچ بند سیاه بستند و خودشان با انواع بهانه از صدور روادید برای حضور در مسابقات بین المللی و کسب سهمیه المپیک خودداری کردند. سه زن ایرانی در فاصله ی اندک در مسابقات بین المللی شرکت کردند یکی با حجاب کامل برای اولین بار سه طلا در وزنه برداری کسب کرد و دیگری در دوومیدانی طلایی شد و سومی هیچ افتخاری کسب نکرد اما بیش از آن دو به او پرداختند و عملا آن دو را نادیده گرفتند،چرا؟ بله چون آن یکی خواسته یا ناخواسته در زمین آنها بازی کرده بود و می شد از او برای پروژه سیاسی شان بهره برداری کنند.
🔸اما هیچکدام از اتفاقات بالا به اندازه سطح پایین بودن و بی سوادی و مطالبات سخیف و اکثرا جنسی آشوبگران و حامیان آنها آزار دهنده نبود. شعارهای سطحی و دم دستی اصطلاحا استادیومی، بطور مثال توپ تانک فشفشه... یا شعارهایی با همین مضامین که نوشتن آنها هم خنده دار و وقت تلف کردن و دور از شأن خوانندگان محترم این یادداشت است و یا فضاسازی آنها در مجازی با عنوان «برای...» که در هیچکدام از این «برای» ها یک مطالبه و آرمان مترقی دیده نمی شد و همه خلاصه می شد در دغدغه های نه کودکانه که احمقانه و به شدت جنسی و یا سانتی مانتال.
حال شما این شعارها را مقایسه کنید با شعارهای انقلاب اسلامی سال۵۷ برای مثال همان شعار «توپ تانک فشفشه....» را مقایسه کنید با شعار« ما همه کارگر برزگر متحد می شویم تا برکنیم ریشه ی استثمار،درود درود درود درود بر خمینی» مفاهیم و ارزش های والا و تقابل با استکبار و استثمار در شعارها و مطالبات موج میزد اما حالا سطح شعارها از کری های استادیومی و دعواهای بعد از مدرسه فراتر نمی رود و مطالبات هم از کمر بالاتر! آنجایی هم که از کمر بالاتر رفته به سر می رسد باز با فکر واندیشه آدمی کار ندارد،آنجا هم اسیر ظاهر است.
🔷 در نهایت این آشوب و اغتشاش نقاب های زیادی را کنار زد،نقاب رسانه های مثلا حرفه ای و مستقل،نقاب چهره های مشهور داخل کشور، نقاب فعالان سیاسی خارج از ایران که از هر فرصتی برای پر کردن جیب خود و بهره مند شدن از مواهب وطن فروشی و مزدوری برای کشورهای متخاصم استفاده می کنند حتی اگر این فرصت موج سواری بر خون زن و فرزند خودشان باشد مانند حامد اسماعیلیون که برای مطامع خود خون زن و فرزندش را سرمایه کرده است.
حقیقتا این آشوب ها با تمام آسیب هایشان محاسن بسیاری دارند که اگر عبرت گیرندگان از این تجارب وجود داشته باشند،تجربه تاریخی بشر ایرانی هر روز بیش از گذشته خواهد شد و به راحتی بازیچه قرار نخواهد گرفت.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹ترک عادت
✍️ سیده الهام موسوی
نوشتم و پاک کردم
شنیدم و فراموش کردم
خواندم و از یاد بردم
آمدند، گفتند و رفتند
رفتند، دیگر برنگشتند
گفتند؛ ولی عمل نکردند
در پی چه هستی؟
عادتها ترک نمیشود مگر در لباس قبر!
و اوست که هماره حی و حاضر است؛ او را بخوان.
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ 🌸🌱
#ادبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ جالی خالی "جرمشناسی مبتنی بر عصر رسانه"
🕹 دیگر وقت تفکر شعاری نیست!
✍ علی اسفندیار
وقت ترمیم بدنهی انقلاب اسلامی از ناکارآمدهای فرهنگی و تبلیغی فرا رسیده است.
یا باید مدیران تبلیغی، دوره ضمن خدمت رسانهای را بگذرانند یا بیزحمت بازخرید شوند.
بخشی از خسارت آتش زدن آمبولانس و خدمات شهری به ویژه ناامنی روان جامعه را باید کسانی بپردازند که "ترک فعل"های مکرر فرهنگی داشتهاند.
قوه قضاییه باید به همه ابعاد ماجرا توجه کند و بازداشت چندین جاسوس و عامل خارجی در اغتشاشات، این دستگاه را از کمکاران و محتکران فرهنگ و هنر غافل نکند.
به نظر می رسد نیازمند جرمشناسی مبتنی بر عصر رسانه هستیم.
#جامعه_شناسی
#قوه_قضائیه
#آسیب_شناسی_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🙈 برخی دانشجوهای شریف به کدام دبیرستان و چگونه دستشویی میرفتند!
🔸 از فرهنگ ادراری تا سلف مختلط
✍ احسان توکلیان فرد، نویسنده حوزوی
🔹بابت بیان این خاطره #عذر میخواهم
گمان میکردم که ایستاده ادرار کردن کار بچه کوچولو هاست و دیگر آدم ها که بزرگ میشوند این کار ها را نمیکنند.
🔹تا جایی که وارد این دبیرستان کذایی شدم. وقتی میرفتم دستشویی میدیدم که طرف در دسشویی را باز گذاشته و جلوی بچه ها دارد ایستاده ادرار میکند و خاطره میگوید. روی در و دیوار میپاچید و با هم میخندیدند.
این کار، رویه بود. وضعیت دستشویی های ما افتضاح بود. همیشه کثیف.
سطل آشغال را میبردند درون دسشویی و درون آن ادرار میکردند و آن را می شکستند.
🔶جالب اینجاست ک بعدش هم اصلا اصلا اصلا بدون اینکه دست خود را بشویند میرفتند بیرون.
🔹خدا را گواه میگیرم که یاد ندارم کسی دست خود را پس از دستشویی در آنجا شسته باشد.
پ. ن: حدودا 60 درصد بچههای دبیرستان دستغیب(شیراز) یا دانشگاه تهران میرفتند یا شریف.... تازه این آمار را دست پایین دادم...
#دانشگاه_شریف
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
☑️ جالی خالی "جرمشناسی مبتنی بر عصر رسانه" 🕹 دیگر وقت تفکر شعاری نیست! ✍ علی اسفندیار وقت ترمیم
.
#با_کاربران
خوب گفتید جناب
مدیر اداره ... ما هنوز تایپ بلد نیست
هر وقت هم پیامی در گروه ها منتشر می کنه، بی سر و ته و پر از غلط املایی...
حالا نداشتن پیام تاثیرگذار و جریانسازش پیشکش😞
........................
پی نوشت نویسندگان حوزوی:
🔻عمل این گونه مدیران تبلیغی جرمخیز است؛ گفتن از ما.
📌 فلسفه حقوق گرفتن مدیران فرهنگی و دینی، جذب مخاطب و نزدیک کردن دلهای مخاطبان به انقلاب و اسلام است.
📣 برای حل مساله، نظرات خود را به نشانی @Medad1 ارسال کنید.
@HOWZAVIAN
#خبر_خوب
✍ راهاندازی صفحهی استاد جواد محدثی در ایتا
🔅استاد جواد محدثی در سال ۱۳۳۱ در شهرستان سراب واقع در استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد پدر و پدر بزرگش روحانی بودند و در مکتب مرحوم میرزا جلیل واعظ سرابی به درس و تدریس اشتغال داشتند...
🌱 کانال "برگ و بار" مروری است بر زندگی و آثار استاد جواد محدثی.
نشانی:
🌐 @javadmohadesi
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌓 خورشید ۶۴ میلیون برابر ماه است
✍️ محمدحسین مطهری
🔹هر از گاهی، ماه مقابل خورشید میایستد و دیدگان اهالی کرهی ارض را از نور او محروم میسازد. این رویهی ماه است و سالی چندبار اتفاق میافتد.
🔹وقتی به جریان خورشیدگرفتگی فکر میکنم، واقعیتی تلخ برایم تداعی میشود؛ نور ستارهای به این عظمت و جلالت و فروغ، به همین سادگی میتواند از دیدگان زمینیان ناپدید شود.
♦️و این جریان میتواند ما را به دردی تاریخی رهنمون سازد؛ گاهی بزرگترین وقايع و پرشکوهترین مناسک و پرافتخارترین حقایق و اثرگذارترین انسانها، بخاطر جهل مردم و بازی #رسانه های ابلیسْمسلک، از یاد مردم محو میشوند.
♦️صفحات تاریخ پراست از #تدبیر جماعت باطل برای اینکه مردم، رشادتها و افتخارات علی و ابوطالب و خدیجه علیهمصلواتالله را فراموش کنند.
♦️و باز تاریخ به خوبی در یاد دارد روزهایی را که فرقهای اندک و گروهی بیفروغ و حزبی حقیر و جماعتی پست، تاریخ را تحریف کردند و در مسجدالنبی و بعد از شهادت نبی، روایت جعل کردند و جنگ روایت به راه انداختند و همهی افتخارات امیرالمؤمنین را یا مصادره به مطلوب کردند و یا تحقیر کردند و یا از ذهن مردم محو کردند.
🔴اگر در صحت این گفتار شک داری، تاریخ را بخوان و وقایعی را که همین روزها رخ داد بخوان و بسوز و بسوز و بسوز.
اگر امروز هم در جنگ روایت ها ببازیم، قرارگاه #امام_زمان را از دست خواهیمداد.
#نماز_آیات
#جنگ_شناختی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✏️لیبرال زندگی میکنیم و توقع داریم فرزندمان اسلامی فکر کند!
❗️#سبک_زندگی
✍️محمدجواد محمودی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔍 از غرور تا یأس نخبگان
✍️ احمد اولیایی
روزهای نسبتا سختی را در ایران امروز شاهد هستیم.
شاید برخی از مسئولان و نخبگان دچار یأس شده باشند که مبادا ایران عزیز آسیبی ببیند.
برخی نیز ممکن است دچار غرور شده باشند که خودمان مشکل را حل می کنیم.
این بیانات امام رحمتالله علیه برای همه ما به ویژه هر دو گروه فوق خوب است. توجه به آنچه مقام معظم رهبری درباب استغفار اجتماعی فرمودند نیز بسیار مهم است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 قصه «این نوع درگذشتِ» مهسا و برداشت فقهی استاد سروش محلاتی
✍️سید عبدالله هاشمی
پس از انکه نهاد های مختلف، به دلیل حساسیتهای اجتماعی پیشآمده، تهدیدات امنیتی و فضای ملتهب کشور ،موضوع مرگ خانم امینی را با دقت و حساسیت دنبال کردند و نتیجه آن توسط کمیسیون مجلس ،همراه با جزئیات حادثه منتشر شد، پرسشی از سوی استاد حجتالاسلاموالمسلمین سروش محلاتی دراینباره مطرحشده است. پرسش این است که«با فرضِ اینکه حادثه درگذشت، همانگونه که رسماً گزارششده، اتفاق افتاده، آیا بهطور کلی این "نوع مردن" ازنظر فقهی "قتل" بهحساب میآید؟»
ایشان ضمن پذیرش گزارشهای رسمی نهاد های مربوطه، به لحاظ فقهی به دنبال اثبات این است که «این نوع مردن» قتل محسوب میشود. برای اثبات آن به برخی روایات و گزارشهای تاریخی استناد میکند و نتیجه میگیرد که مرگ مهسا از نوع مرگی است که قتل محسوب میشود.
اولین پرسش از محضر استاد سروش محلاتی این است که با پذیرش گزارشهای رسمی مبنی بر عدم تعدی و برخورد با فرد متوفی، مراد از «این نوع مردن» چیست؟ نکته دوم اینکه بعد از تعیین حکم «این نوع مردن» توسط فقیه، مرجع تشخیص این نوع مردن کیست؟ آیا تشخیص مصداق نیز کار فقیه است یا خیر؟
از مجموع متن ایشان و شواهد روایی و مقدماتی که بیان کردند، چنین به نظر میرسد که مراد از «این نوع مردن» مرگ از روی ترس و استرس همراه با سابقه ی بیماری است.
برای کسی که سابقه بیماری داشته است اگر کسی او را در محیط استرسزا قرار دهد و موجب مرگ شود قتل محسوب میشود. تا این مقدار کاری فقیهانه است و نیاز به استنباط و مراجعه به ادله دارد نتیجه آن نیز در ضمن یک گزاره کلی بیان میشود که هرکسی زمینه بیماری داشته باشد و توسط دیگران ترسانده شود و بمیرد، باید دیه پرداخت شود.
مطلب مهم بعدی این است که اثبات کنیم مرگ مهسا امینی از این قبیل بوده است. ایشان معتقد است که مرگ مهسا امینی از این نوع بوده است، لذا همچنان مرگ او نوعی قتل محسوب میشود.
پرسش دوم این است که مرجع برای تشخیص نوع مردن کیست؟ آیا از فقیه باید پرسید که نوع مرگ افراد چگونه است یا تشخیص این امور جزئی، وظیفه کارشناسان مربوطه است و نهادهای اجتماعی و حقوقی مرتبط باید اظهارنظر کنند؟
در پاسخ باید گفت که فقیه باید با شناخت درست موضوع، حکم الهی آن را بهصورت یک گزاره کلی، بیان کند. تشخیص اینکه در خارج مصداق این موضوع، محقق شده است یا خیر وظیفه فقیه نیست. تطبیق موضوع در موضوعات فردی با مکلف و در مسائل اجتماعی به عرف ذیصلاح واگذارشده است.
اگر قرار باشد فقیه علاوه بر بیان حکم کلی الهی، مصداق یابی نیز انجام دهد و در همه حوادث جاری جامعه نیز، بهجای نهادهای حقوقی و رسمی کشور به تطبیق موضوع فتوای خود بر مصادیق خارجی بپردازد و بهجای دیگران کارشناسی کند، نوعی دخالت در حیطه مسئولیت و وظایف اجتماعی دیگران محسوب نمیشود؟
آیا در همه حوادثی که در کشور رخ میدهد باید از فقیه پرسید که این موضوع چیست؟ آیا فقیه هم باید مصداق خارجی موضوع را بیان کند وهم حکم الهی را کشف کند؟ آیا این دخالت در حیطه مسئولیت سایر نهادها نیست؟
برفرض که مرگ فرد مذکور، از این نوع باشد؛ مرجع برای تشخیص آن حوزه علمیه نیست؛ بلکه مرجع رسمی، پزشک قانونی است. حوزه علمیه فقط میتواند در ضمن یک گزاره کلی بگوید که اگر مرگی چنین شرایط داشته باشد، قتل است و حکم شرعی آن نیز دیه یا قصاص است.حوزه علمیه، بیش از این نباید اظهارنظر کند. نباید مرجعیت نهادهای رسمی کشور را به بهانه فقه زیر پا بگذارد. یکی از الزامات کار فقیهانه حفظ حریم دانشهاست. نباید به بهانه فقه در سایر حوزههای دانش دخالت کرد.
با این توضیحات آیا استاد سروش محلاتی مرجع برای تعیین نوع مرگ افراد در جامعه است؟ آیا در حادثه مترو پل آبادان نیز حوزه علمیه باید اظهارنظر میکرد که چه رخداده است و چه کسی موجب مرگ دیگران شده است؟ آیا در حادثه هواپیمای اوکراین و کشته شدن برخی شهروندان فقیه باید کار کارشناسان را انجام دهد و نوع مرگ افراد و ماهیت واقعه رخ داده، را مشخص کند؟
استاد سروش محلاتی در انتهای همین متن به این مسئله اشارهکرده است که مرجع در تشخیص نوع مرگ، کارشناسان مربوطه است بااینحال ، بااینکه مراجع ذیصلاح اظهارنظر کردهاند و مرگ مهسا را قتل ندانسته اند اما ایشان میفرماید: مرگ مهسا امینی قتل بوده است!
#سروش_محلاتی
#مهسا #حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN