⚫️ درنگی در مفهوم عدالت علوی
✍ حجت الاسلام امین بهرامی
📌چشمها بارانی، عقلها مبهوت، جسمها رنجور، رشته های حیات پیروان امامت از هم گسسته از شهادت پیشوایی است که با تدفین جسم مبارکش گویی دین را با خود برد و عدل حقیقی و عدالت واقعی برای همیشه با حضرتش دفن گردید.
📌وقتی سخن از عدالت اجتماعی می شود، منظور یک کلمه کلیشه ای نیست که از آن دم بزنیم ولی در مقام اجرا به آن جامه عمل نپوشانیم. امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در آخرین لحظات حیات مبارکش خلاصه نصایح خویش را به مشتاقان خویش می فرماید و از عدالت اجتماعی سخن به میان می آورد.
☑️ ادامه یادداشت در پایگاه خبری تحلیلی عروج
#امام_علی_علیهالسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
صفحه اعضای کانون نویسندگان حوزوی (مدادالفضلاء) در #ویراستی
✍️تحریریهی برادران "تحریریه مدادالفضلاء"
۱. صفحه رسمی کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء) در ویراستی
https://virasty.com/HOWZAVIAN
۲.حسن مددخانی
https://virasty.com/Nabze
۳.مجتبی میرزایی
https://virasty.com/Mirzaey
۴. سیدمحمدحسین دعائی
https://virasty.com/Smh_Doaei
۵. علی اسفندیار
https://virasty.com/A_Esfandiar
۶. امیر خندان
https://virasty.com/amirkhandan110
۷. بابک شکورزاده
https://virasty.com/b_sh_1360
8.سید عبدالله هاشمی
https://virasty.com/Sahsh
10. سعید کرمی
https://virasty.com/saeed814
11. علیرضا مکتبدار
https://virasty.com/Deebaj
12. سید هادی چاوشی
https://virasty.com/Chavosh
13. محسن عبدالله زاده
https://virasty.com/abzade60
14. محمد مهدی زارع
https://virasty.com/Mmahdizare
15. اسماعیل دشمیر
https://virasty.com/Deshmir
16. عمار جوکار
https://virasty.com/ammar_jokar
17. محمد ادریسی
https://virasty.com/Mohammadedrise
۱۸. هادی حمیدی
https://virasty.com/HHamidi20
۱۹. محمدجواد محمودی
https://virasty.com/negashteh
۲۰. مهدیار اسفندیار
https://virasty.com/Yar1384
۲۱. محمدرضا سلیمانی
https://virasty.com/tahlilgaresiasi
۲۲. علیرضا محمدلو
https://virasty.com/alireza31314
23. سیدمیلادحسینی
https://virasty.com/sangareandishe
۲۴. محمد مختاری
https://virasty.com/Mokhtary
✍️تحریریهی خواهران "بانو مجتهده امین"
1️⃣ فاطمه شکیب رخ
https://virasty.com/Shakiba_ir
2️⃣ زهرا سعادت
https://virasty.com/Khorshid_08
3️⃣فاطمه میری طایفهفرد
https://virasty.com/F_miri521
4️⃣سمیه رستمی
https://virasty.com/Shamisehe
5️⃣طیبه فرید
https://virasty.com/tayebefarid
6️⃣نجمه صالحی
https://virasty.com/najmehsalehi
7️⃣زهرا کبیریپور
https://virasty.com/z_kabiripour
#ویراستی_ها
#کوتاه_نوشت
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#معنویت_سکولار
✅ از انحراف تاریخی معنویت سکولار تا معنویتسازی مدرن
▪️مدرنیته وقتی به افراط کشیده شد که به تکنیک، فنگرایی و افراطگرایی، پوزیتیویسم و علمگرایی و اصالت حس رسید و همه چیز را طبیعی و دنیایی دید. به این نتیجه رسید که انسان هم یک حیوانی است مانند سایر حیوانات و هیچ جنبهی ماورائی ندارد.
💢 تماشای کامل گفتوگو در:
🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب
👈 فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
#اندیشه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎فراخوانی برای آزمایش و عیبیابی یا ریاستارت؟
✍️علیرضا محمدلو
▫️جریان به اصطلاح بیسر و برساخته بعد از سکته مغزی شدید و روبرگرداندن عموم جامعه و شناسایی و دستگیری عناصر اصلی و فرعی اخلالگران در سراسر کشور و روشدن پشت صحنه ماجرا، به دنبال فراخوان در دانشگاهها بعد از ورشکستگی در پروژه مدارس است. اما چرا؟
۱. القای #تنفس_مصنوعی به جنبشنمای بیسر ورشکسته
۲.#خنثی_سازی مانور باشکوه ملی_مذهبی ایران اسلامی در شبهای قدر و راهپیمایی روز قدس
۳.تلاش برای #عصبی_کردن_ماموران در صحنه(مامور متذکر حجاب) و سوءاستفاده از خطاهای احتمالی
۴.فضاسازی برای اعلام حیات مجازی در برهوت مشارکت کنندگان واقعی(برساخت رسانهای مجدد)
۵. زخمی کردن ذهن و روان جامعه با بازی های رسانهای و بزن درروهای خیابانی
۶.تلاش برای شکل گیری دومینوی هوچیگری بنام اعتراض به کام بیگانه(تکثیر نسخه #ساختارشکنی_نیمه_خشن)
۷.بهره برداری از برخی نارضایتی های اقتصادی و همراه کردن بخش هایی از مردم با تکنیک های عملیات روانی و #مغالطه_مسالهها با مساله نماها
۸.تولید آنارشیسم پرصدا و #ناآرامی_مصنوعی با تمرکز بر مدارس و دانشگاهها بعنوان ریاستارت
۹.ایجاد اختلال در ثبات و نظم عمومی برای بهم ریختن #تمرکز_مسئولین و جاماندن از مسالههای واقعی و جدی کشور
۱۰.تحت تاثیر قراردادن وضعیت تجارت و #سرمایه_گذاری داخلی و خارجی در کشور و بازتاب بینالمللی منفی
۱۱.#تحریک_حاکمیت به مواجهه نیمه سخت یا سخت و هزینهسازی برای نظام
۱۲.تست و #باگیابی طرح جدید عفاف و حجاب و جوسازی علیه جریمهها و محرومیتهای کشفحجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌀 شرعینمایی انتقادات نابجا به حاکمیت
📝 خطر بسترسازی فقهی برای فتنهها
✍️ حجت الاسلام غریب رضا
🔸 قرآن از ما قول سدید و حکمت در مواضع، خواسته است.
آقای علوی بروجردی هم نصیحت را غلط معنا کردهاند و هم در مصداق، اشتباه تطبيق کردند!!
🔹 این درست است که انتقادپذیری یکی از وظایف حاکمیت است، ولی در تبیین مبانی انتقادپذیری باید قواعد لغت و سایر قواعد رایج استنباط رعایت شود. حال آنکه اشکال استدلال آقای علوی بروجردی واضح است:
1️⃣ معنای نصیحت:
معنای نصیحت، خیرخواهی است که شامل انتقاد نابجا نمیشود.
این که حاکم باید سعه صدر دربرابر انتقاد نابجا داشته باشد حرف صحیحی است ولی اینکه انتقاد نابجا را در قالب نصیحت برای أئمة المسلمین ترویج کنیم و به آن مشروعیت دینی بدهیم حقیقتا حرف ناصوابی است.
چه بسا انتقاد نابجایی که فتنهانگیز شود و باعث انحراف فکری و سیاسی یا ریختهشدن خون بیگناهانی شود
و إن الحرب اولها کلام...
2️⃣ حسن فاعلی، لازمهی نصیحت:
مطلق انتقاد نصیحت نیست؛ بلکه در نصیحت، حسن فاعلی ناصح شرط است که در ظرف زمانی اغتشاشات یقینا آشوبهای سازماندهیشده خیابانی با توهینهای رکیک به خدا و اهل بیت و قرآن و دین و انقلاب و آتشزدن مساجد و کشتن و غارت، جنایت بود؛ لذا این اعمال شنیع، مصداق انتقاد هم نبود تا چه رسد به نصیحت!
♨️ بنابراین عبارت جناب علوی بروجردی با مطالعه متن بیانات ایشان و در ظرف زمانی صدور، که تحلیل میشود، به نتایج نامطلوبی میرسیم.
حال آنکه حوزه علمیه از فقیه توقع دارد دست کم، فقه اللغة را به عنوان مدخل فهم متن دینی، صحيح فهم و بیان کند.
🔗 مناهج
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻آیا نظامآموزشی فعلی قاتل روح و خلاقیت است
✍️ محمدرضا آقازاده
همهی نظامهای آموزشی، روح انسان رو در پیچ و تاپ قواعدشان زخمی میکنند و در نهایت او را خواهند کشت، سیستم هایی که مبتنی اند بر شنیدن جواب هایی برای سوالهای نپرسیده شده. سیستم هایی که به جای حکمت، دانش، به جای تعالی، توسعه و به جای knowledge فقط science را آموزش میدهند. خروجی این نوع سیستم ها، افرادی تک بعدی و کاریکاتوری شکل هستند. بخشی از وجودشان باد کرده و دیگر بخش ها ضعیف مانده است. شخصی که دکترای فیزیک دارد ولی از افسرده رنج میبرد،شخصی که متخصص کامپیوتر است ولی در روابط اجتماعی فاجعه آفرین است.طلبه ای در سطوح عالی ولی بی فایده برای اجتماع.
برای رفع این مشکل باید نظام های آموزشی محوریت خود را زندگی انسان و متعالی کردن آن قرار دهند. هر چه غیر از این باشد خیانت به نیروی انسانی است که وارد آن سیستم میشوند.
در دانشگاه، مشاهده کردیم که مثلا برای یک دانشجوی رشته ی کامپیوتر، واحد هایی با عنوان های معارف، تربیت بدنی، کارگاه های فنی و حرفه ای، ادبیات فارسی، فیزیک و غیره قرار داده که باید این دروس را نیز در کنار دیگر دروس تخصصی خودش بگذراند. میبینیم که تلاش شده سیستم جوانب و ابعاد دیگر آدمی را نیز پوشش دهد.
ولی این بلند نظری را در سیستم آموزشی حوزه مشاهده نمیکنیم. محوریت سیستم آموزشی حوزه ،ستونی است بلند به نام علم.
در دانشگاه میتوان حول محور دانشگاه، یک زندگی دانشجویی انجام داد ولی در حوزه نمیتوان حول محور حوزه زندگی طلبگی تشکیل داد. زیرا حوزه فقط و فقط مرجعی است برای تامین نیاز علمی شما.
این عدم جوانب نگری توسط نظام آموزشی و تمرکز بر روی علم، باعث میشود هرچه غیر از علم باشد، کم ارزش جلوه کند و لذا شاهد این هستیم که به مسائلی مثل، خانواده، معیشت، جایگاه اجتماعی و غیره بی توجهی شود. بسیاری از طلاب در این مسایل مشکلاتی دارند؛ ولی چون در این نظام ارزشی، دارای رتبه های پایینی است، کسی در مورد آن حرفی نمیزند در حالی که همگی از آن رنج میبرند.
سیستم های آموزشی، ارزشی برای خلاقیت، شجاعت، اراده، تفکر، پرسشگری، سلامتی روحی و جسمی و در نهایت تعالی انسان قائل نیستند.
#آموزش #تربیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✔️ «شبهه کاهش دینداری در ایران» و نقدی بر عباس عبدی
✍️ حجت الاسلام مهدی عامری، مدرس و پژوهشگر حوزوی
▪️آقای عباس عبدي در دو یادداشت ادعا کرده است در چند دهه اخیر روند فرود دینداری در ایران شکل گرفته است و در سالهای اخیر این اتفاق با شیب تندتری در حال وقوع است. (روزنامه اعتماد، شماره ۵۴۵۸ و ۵۴۵۹-صفحه ۱)
▪️مشخص نیست جوامع مشابه ایران با چه معیاری وضع دینی بهتری دارند؟ از سویی جوامع مشابه ایران ابهام دارد و مشخص نیست کدام جامعه مد نظر ایشان است با این حال برای نمونه مالزی، عراق یا ترکیه یا عربستان یا پاکستان در باب خمس و روزه و حضور در مساجد و حجاب چه وضعی دارند؟ از لحاظ اخلاقی و اعتقادی چطور؟ خوب بود آقای عبدی که توانسته هم امار ایران را بدست اورد هم امار جوامع مشابه را برای حرف خودش استنادی پیدا می کرد تا باز بیان ایشان حدس و گمان تلقی نشود!
▪️ادامه یادداشت آقای عبدی نیز بیان اتهامی خلاف واقع است که فهرستی غیرمنصفانه از وضع موجود ارائه میدهد؛ برای نمونه در حالیکه در حوزه با استعانت حکومت و شخص رهبری، روز به روز فلسفه و علوم عقلی رو به پیشرفت است ایشان نوشته است: «فلسفه و كلام اسلامي به روضه تبديل شدند».
🖇 مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹 علم هیأت عشق؛ در سوگ روشنفکر تراز انقلاب آقای دکتر عماد افروغ
✍دکتر محسن الویری
خبر کوچ همیشگی دکتر عماد افروغ در فجر سومین شب قدر (بامداد جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲) گرچه برای آنان که از بیماری جانکاه ایشان آگاه بودند، غیرمنتظره نبود، برای همه آنها که از دانش و دردمندی و بیداری او آگاه بودند، به سختی قابل پذیرش بود.
شناخت مستقیم بنده از این روشنفکر ِتراز انقلاب و دانشمند فکور و اندیشمند خدوم به سالهای عضویت مشترک در جلسات هفتگی کمیسیون تلفیق و سیاستبلند مدت دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام (بازه زمانی تقریبی سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۵) با ریاست مرحوم دکتر کاظم نجفی علمی برمیگردد. همکاری به عنوان مشاور در یک رساله دکتری به راهنمایی ایشان، شرکت در یک هماندیشی با عنوان "بازخوانی و نقد و بررسی کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران؛ اسلام و ایران: تعامل یا تقابل؟" در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در خانه اندیشمندان علوم انسانی و ارائه سخنرانی در مراسم رونمایی از دو کتاب ایشان در ۵ خرداد همان سال در فرهنگسرای شفق به همراه موارد متعدد دیگری از دیدارها و گفتوگوهای تلفنی و حضوری در گردهماییها و جلسات رسمی و غیررسمی عرصههای دیگری بود که زمینهساز شناخت و علاقهمندی بیشتر بنده به این شخصیت شاخص عرصه علم و فرهنگ و سیاست شده بود.
ویژگیهای شخصیتی احترامبرانگیز آقای دکتر افروغ را میتوان بیش از هر چیز در سلامت نفس، صداقت، صراحت لهجه، آزادگی و عدم وابستگی روحی او به نهادهای قدرت جستجو کرد. این ویژگیها همراه با سلوک اجتماعی ویژه او از وی چهرهای ساخته بود که به درستی میتوان آن را روشنفکر تراز انقلاب نامید. آقای دکتر افروغ در عرصه اجتماع بیش از هر ویژگی دیگر دارای یک ذهن نظریهمند (تئوریک) بود که توان درک و تحلیل خلاقانه مسائل جامعه را در او به شدت بالا برده بود، تا آن جا که هر اظهار نظر او در باره مسائل روز، درهمتنیده با یک یا چند نظریه جامعهشناختی یا معرفتشناختی یا سیاسی بود. باور او به ضرورت تدوین نظریه انقلاب اسلامی و ابعاد و ارکان مختلف آن در همین چارچوب قابل فهم است. او دو سه دهه پیش به شدت بر این باور بود که ما هنوز هیچ تبیین نظری مدون از انقلاب و نیز کارکردها و نهادهای انقلاب اسلامی نداریم و برای شناساندن انقلاب و اصولا برای گفتوگو در باره انقلاب، هیچ گریزی از تدوین نظریه انقلاب نیست. پاسخ به این پرسش که آیا اکنون این نیاز برآورده شده است یا نه، بر عهده صاحبنظران است.
ویژگی دیگر او در این عرصه، باور به نقد و پرچمداری نقد درونگفتمانی جبهه انقلاب در سطوح مختلف بود. در حد اطلاع بنده، قدرت نقادی همراه با سوز و دردمندی و شور او همزمان با شدت علاقه به انقلاب اسلامی و امام خمینی مانند نداشت.
عدالتپژوهی و عدالتخواهی ویژگی دیگر او در عرصه اجتماعی بود. آثار علمی ایشان در باره عدالت بخشی قابل توجه از مجموعه آثارشان را تشکیل میدهد. برنتافتن ساختارها و رویههای ناعادلانه و خروش علیه آنها و خروج از آنها ویژگی دیگری برخاسته از روحیه عدالتخواهی ایشان بود که از او یک انقلابی واقعی درون انقلاب با حفظ چارچوبها و ارزشهای انقلاب ساخته بود. حُسن توجه و امیدواری او به نسلی از طلاب جوان در قم بیش از هر چیز ریشه در انصاف او در تحلیل وضعیت کشور داشت.
وجه مشترک ویژگیهای شخصیتی و اجتماعی آقای دکتر افروغ را میتوان در شدت علاقه و باورمندی و احساس مسؤولیت نسبت به آموزههای و شخصیتهای دینی دانست. قطعه فیلمی که از نوحهخوانی ایشان در روستای لفور در دست است بسیار گویاست و نگاه ایشان به مرگ و استقبال آگاهانه همراه با آرامش درون او در تجربه ماهها و روزهای نزدیک به مرگ که نشان گشودگی روح و قلب او به سوی حقیقت مطلق بود، شاهدی دیگر بر این مدعاست.
آقای دکتر افروغ از آغاز ابتلا به این بیماری، رفته رفته دفتر همه عِلمها را بست و به علم هیأت عشق پرداخت. یک فایل صوتی کوتاه به تاریخ ۱۷ دی ۱۴۰۰ پس از اولین جراحی و یک یادداشت کوتاه به تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ پس از هشت مرحله شیمیدرمانی به روشنی این کوچ از دفاتر علم به دفتر عشق را روایت میکند. کسی که اسیر چشم شوخ معشوق شده باشد و تیر رها شده از کمان در کمین او به جانش نشسته باشد، پیش از آن که جان بسپارد، کُشته چشم سیاه معشوق میشود و نزد چنین عشقپیشهای آن چه دیگران در فلک هشتم یا همان فلک ثوابت که بالاترین فلک است جستوجو میکنند، در طبقه هفتم زمین هم دستیافتنی است. گوارای مرحوم دکتر افروغ باد این گونه زیستن و این گونه با معرفت پر کشیدن. به تعبیر همشهری آقای دکتر افروغ، جناب حافظ شیرازی:
...
از چشمِ شوخِ تو جان کی توان برد؟
که دایم با کمان اندر کمین است
بر آن چشمِ سیه صد آفرین باد
که در عاشق کُشی سِحرآفرین است
عجب عِلمی است عِلم هیأت عشق که چرخِ هشتمش، هفتم زمین است ...
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
تشکر از #سردار_رادان بابت برخورد با #کشف_حجاب
👇👇👇👇
https://farsnews.ir/my/c/191113
لطفاً #منتشر_کنید
این حرکت هم نیاز به مطالبه داشت، هم نیاز به #حمایت دارد.
💠 باور کنیم حجاب در قرآن آمده است
✍ بابک شکورزاده
برخی افراد هستند که وقتی به آنها گفته میشود که فلان کار گناه است موضعگیری میکنند و میگویند کجای قرآن نوشته که گناه است. معمولا این دسته افراد اطلاعات چندانی از آموزههای دینی ندارند و تصور میکنند که چون قرآن کتاب آسمانی است، تمام ریز و درشت احکام در آن آمده است و همه چیز را باید در قرآن جستجو کرد. گویا به این نکته توجه ندارند که آموزههای دینی فقط قرآن نیست و بخش عظیمی از این آموزهها شامل احادیث معصومین علیهمالسلام است.
اگر قرآن فقط همین آیه بود که «اطیعوا الله و اطیعوا الرّسول...» کافی بود تا دیگر دنبال این نباشیم که احکام و معارف دین را فقط در قرآن جستجو کنیم؛ چرا که در این آیه شریفه خداوند صراحتا میفرماید که رسول را اطاعت کنید. از طرفی مگر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث متواتر و معروف ثقلین نفرمود که من شما را ترک میکنم و قرآن و عترت را در میان شما میگذارم و تا زمانی که به اینها متمسک شوید گمراه نمیشوید؟!
بنابراین باید به این افراد این نکته را گوشزد کرد که برای اثبات حلال و حرام خدا، قرآن به تنهایی کافی نیست و عمل کردن به احادیث پیامبر و ائمه علیهمالسلام که نبی اکرم صلی الله علیه وآله به پیروی از آنها سفارش کرده، همگی در راستای اطاعت از خدا و عمل کردن به قرآن است.
از اینها گذشته جالب این است که برخی از همین افراد که میگویند کجای قرآن نوشته، بعضا مسائلی را مطرح میکنند که از قضا در قرآن آمده و چه بسا با تفصیل هم آمده است. یکی از آن مسائل مهم که خیلی چالشی هم هست موضوع حجاب است و به گونهای مطرح شده که جای هیچگونه شبههای را باقی نمیگذارد.
خداوند متعال در سوره نور میفرماید: «وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ ... .؛ و به زنان با ایمان بگو: دیدگان خود را [از نامحرمان]ببندند و فروج خود را حفظ کنند و زینت خود را جز آنچه که آشکار است نمایان نکنند و روسرىهاى خود را بر سینه خود بیندازند... .»
کلمه" خُمُر" جمع «خِمار» است و خمار جامهاى است که زن سر خود را با آن مىپیچد و باقی آن را به سینهاش آویزان مىکند. کلمه «جُیوب» جمع «جَیْب» است که معنایش معروف است و مراد از جیوب، سینهها است و معنایش این است که به زنان دستور بده تا اطراف مقنعهها را به سینههاى خود انداخته، آن را بپوشانند. (تفسیر المیزان/ ذیل آیه مذکور)
از این جمله استفاده مىشود که زنان قبل از نزول آیه، پایین روسرى خود را به شانهها یا پشت سر مىانداختند که گردن و حداقل بخشی از سینه آنها نمایان مىشد؛ از طرفی میتوان این نکته را هم استفاده کرد که خِمار روسری معمولی نبوده و بزرگی آن به قدری بوده که زنان میتوانستند سینهها را هم بپوشانند؛ بنابراین بحث حجاب در قرآن آمده است و بهانهای برای بی حجابی به دلیل ذکر نشدن حجاب در قرآن نیست.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
پیرو مولا اگر ماندیم عزت یافتیم
آبرویی چون سلیمانی و بهجت یافتیم
در رکابِ مرتضی چون میثمِ تمار اگر
با وفا ماندیم پایِ دار، رفعت یافتیم
با علی تختِ سلیمان می زند زانو به ما
چون ولایت را پذیرفتیم هیبت یافتیم
حق اگر دانیم خار چشم دشمن میشویم
مثل مالک، با علی چشم بصیرت یافتیم
ذرهای در دل اگر حب علی و آل اوست
همچو قنبر با غلامی ما سیادت یافتیم
شیعیان با مرتضی خیبرشکن خواهند بود
پیرو حیدر اگر گشتیم نصرت یافتیم
#مریم_علیزاده
#امیرالمومنینحیدر
#شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎬 مستند «رسیدِ گمشده»
💠 ماجرایی جالب از کمکهای ملت ایران به مردم فلسطین در سال 1346
🔰 تهیه کننده: سید محمد مهدی رکنی
هر روز یک #مستند_رادیویی بشنوید
@radiomaaref_mostanad
#رادیو_معارف
#آیت_الله_مرعشی_نجفی
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian