نویسندگان حوزوی
📌 حیرت عامدانهی #مهدی_نصیری ✅ افول آمریکا از پیشبینی رهبری تا گزارش اندیشمندان آمریکایی ✍️ محمدر
.
🔻پاسخ به منکران افول
نشستی با عنوان «نقد و بررسی دیدگاه منکران افول آمریکا» از سوی مؤسسه شناخت و پایگاه اندیشه ای فکرت برگزار می شود.
#بین_الملل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
🌱 آینهِ باطن
✍️ جواد رستمی
آینه در زندگی روزمره ما کاربرد بسیار دارد تا در آراستگی ظاهر و رفع نقصان احتمالی یاری رساند.
فقه الرضا صفحه ۳۰۸ از امام رضا(ع)نقل می کند {التفکر مراتک تریک سیئاتک و حسناتک} تفکر آینه توست، بدی ها و خوبی هایت را به تو نشان می دهد.
همانطور که در حفظ ظاهر نیاز به آینه داریم برای آراستگی باطن هم استفاده از آن ضرورت دارد که آن آینه در فرمایش امام تفکر نام دارد.
تفکر نسبت به اعمال و رفتار، بدی ها و خوبی ها را به ما نشان می دهد با رفع بدی ها نقصان از چهره باطن خویش دور می کنیم و با تقویت خوبی ها به آراستگی و زیبایی باطن خویش کمک می کنیم.
تفکر در سبک زندگی اسلامی جایگاه ویژه ای دارد و از آن به عنوان یک عبادت با ارزش یاد کرده اند.
وجود احادیث بسیار پیرامون فکر و تفکر حاکی از اهمیت این مقوله و تاثیر مثبت بر سبک زندگی انسان دارد.
تفکر نسبت به اعمال و رفتار بعد از اقدام و عمل به نوعی حسابرسی از خویش محسوب می شود که این نیز در معارف دینی بسیار سفارش شده است بر این اساس می توان خطاها و اشتباهات خود را رصد کرده و نقاط ضعف خود را بپوشانیم و از سوی دیگر رفتار حسنه و گفتار نیک را تقویت کرده و به اصلاح سبک زندگی خویش بپردازیم.
و اما تفکر پیش از اقدام و عمل هم مانع از انجام خطای احتمالی و نیز سبب تاثیر مثبت بر کمیت و کیفیت اعمال و رفتار انسان در هر زمینه ای می شود که با تفکر بعد از آن نقطه ای از کمال فکری انسان را به نمایش می گذارد.
#زندگی
#مشاوره #خانواده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
«عدالت پنداری یا عدل الهی»
✍️فاطمه شکیب رخ، عضو تحریریه مجتهده امین
گاهی از خود سؤال میپرسم که به راستی آن عدلی که مردم از عدالت علی (ع) یاد آور هستند، همان عدلی است که اگر بر طبع مردم امروزی جاری شود خوشایند خواهد بود؟ و آن را عدالت محض خواهند پنداشت؟
به راستی اگر امام علی (ع) در عصر کنونی حاضر بود به انواع بی عدالتی متهم نمی شد و افراد مدعی با باورها و توصیفهای ذهنی خویش، مصادیق اجرای عدالت در جامعه را تعریف و مطالبه نمیکردند؟
در پاسخ به سوالات حاضر، ذکر تنها چند مورد از دوران حاکمیت امیرالمومنین(ع) و بیان برخی تصمیمهای حکومتی ایشان قابل توجه است؛ چراکه در عصر علی (ع) نیز چگونگی اجرای عدالت او بر مذاق بسیاری ناخوشایند بود و بسیاری از مردم زمانه ایشان، درک قابلی از تصمیمهای امام را از خود نشان نمیدادند؛ آنان امام زمانشان را جنگآور میشناختند چرا که تنها خلیفهی بعد از رسول خدا (ص) بود که سه جنگ داخلی[بین مسلمانان] را جایز دانسته و به دنبال آن، بسیاری از مخالفان و معاندان را در جنگها کشته بود و خانوادههای آنان را به عزا و غم نشانده بود. آنها در فرمان جهاد امام سستی میکردند و در هنگام اتخاذ تصمیم، امیرالمؤمنین(ع) را به پذیرش نظر خود ملزم میدانستند و پس از نمایان شدن اشتباهاتشان امام را متهم به کوتاهی میکردند (۱) آنقدر که علی (ع) در وصف آنان فرمود: شما (مردمی) بسيار طعنهزن، عيبجو، روىگردان از حق، پرمكر و حيله هستيد (۲).
در عملکردی دیگر علی (ع) وقتی حکومت را به دست گرفت سه تن از فرزندان عباس عموی خویش را به امارت منصوب کرد؛ عبیدالله را به یمن فرستاد، عبدالله را به بصره و بحرین را به قئم سپرد (۳) و به قول امروزیها نزدیکان خویش را منصب داد*. حال آنکه اگر سروری دادن به اقوام نزدیک از منظر امام معصوم بی عدالتی بود، قطعا امام چنین عملی را مباح نمیدانست، در همین یک فقره تصور کنیم که اگر در جامعه فعلی چنین امری رخ دهد چه خواهد شد؟ آیا تصور بی عدالتی در نزد عموم اوج نخواهد گرفت؟ به راستی که اگر اجرای عدل شیرین و گوارا بود، چرا مردم زمان علی (ع) در حالی که از بیعدالتی خلفای قبل به ستوه آمده بودند، آن را نمیپذیرفتند و در اجرای آن سهیم نمیشدند؟ و چرا عموم مردم همانند فرمانبرداری عمار و مالک و دیگران سر در برابر عدل و تصمیم های علی (ع) خم نمیکردند؟ و آیا اگر علی (ع) را به زمان کنونی بیاورند طعنه جویان، عدالت را در عملکرد علی (ع) با آنچه که میپندارند همسو خواهند یافت؟
* بیان این مطلب به منزله دفاع از چنین اقداماتی نیست و صرفا برای مثال عرض شد چرا که در نظام جمهوری اسلامی ایران چنین مواردی تخلف شمرده میشود (ر.ک: قانون طرح مدیریت تعارض منافع).
(1) برای جنگ صفین، حکمیت، ر.ک: مسعودی، مروج الذهب، ج۲، ۷۵۲و ۷۵۸.
(2) مكارم شيرازى، پيام امام امير المومنين(عليه السلام)، ج 5، ص 192.
(3) پیشین، ۷۱۱.
پ.ن: اخیرا یکی از آقایان منسوب به اصلاح طلب در فضای مجازی، رای دادگاه نظامی ایران درباره حادثه هواپیمای اوکراین را بی عدالتی محض خوانده بود.
#جهاد_روایت
#جهاد_تبیین
👇سکوهای انتشار کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء)👇
افکار بانوان حوزوی || نویسندگان حوزوی || شاعران حوزوی
🗒@HOWZAVIAN
همهپرسی به مثابه از خودم بپرس!
✍️مهدی عامری
🔸"صاحب کشور؛ صاحب کشور مردمند؛ بله، کشور صاحب دارد؛ صاحب کشور کیست؟ مردم. کار وقتی دست خود مردم سپرده شد - که صاحبان کشورند، صاحبان آیندهاند - آنوقت کارها به سامان خواهد رسید." (امام خامنهای)
🔸در این کشور هیچ کس به اندازه امام خامنهای، به این امت باور ندارد و آنها را مدح نکرده و پشت آنها نایستاده است.
جمهوریت نظام یک پشتوانه محکم به نام سیدعلی خامنهای دارد.
هر بار که جریانات سیاسی و سیاستمداران دغلباز علیه جمهوریت و مردم شمشیر کشیدند، امام خامنهای بود که در دفاع از امت خویش سینه سپر کرد و بر حق الناس و حقوق ملت تاکید نمود.
🔸فهرست مناقب ملت ایران از زبان امام خامنهای آن قدر بلند بالاست که فقط لجوجان و عنودان منکر آن هستند.
بیانیه گام دوم نمونه روشن اعتماد و باور ایشان به مردمی است که آنها را معجزه الهی همچون عصای موسی کلیم میداند و پیشبرد تمدن اسلامی را جز با همین اعجاز و حرکت عمومی ممکن نمیداند.
🔸این بار هم در برابر کسانی که مزورانه و منافقانه دم از رفراندم میزنند رهبری خالصانه و واقع بینانه از مردم دفاع کرد.
کسانی که سالهای قبل هر بار در انتخابات شکست میخوردند، رای مردم را نمی پذیرفتند، کسانی که رای مردم را به کمی و کیفی، تهرانی و شهرستانی تقسیم کرده و سیبزمینی را منشا رای مردم میدانستند! کسانی که بارها ملت تحقیر کردند و آنها را قابلمه به دستانی نامیدند که حتی در صف مرگ موش رایگان هم میایستند، آنها که نظر لبوفروش و راننده تاکسی و حتی امامان جمعه را در دیپلماسی و برجام صائب نمیدانستند، آنها که نه دی و سلام فرمانده و تشییع حاج قاسم و دهها تجمع مردمی را ندید میگرفتند، کسانی که نظرخواهی مردم (سال ۹۳) در باب یارانه را به هیچ پنداشتند، آنها که دهها تصمیم محرمانه و دور از چشم مردم و اتفاقا علیه همین مردم گرفتند حالا از رفراندم سخن گفته و به دروغ و با مغالطه میخواهند خود را حامی مردم نشان دهند.
🔸آنها همواره مدافع اقلیت در برابر اکثریت بودهاند و در بزنگاههایی مانند فتنهها به جای دفاع از مردم یا سکوت کردهاند یا در جبهه فتنهگران و آشوبسازان بودهاند.
🔸رهبری همواره مردم را جلوتر و عاقلتر و با بصیرتتر از این خواص بیخاصیت میداند، برای نمونه کافی است سخنرانی مشهور عوام و خواص ایشان را مشاهده نمایید.
بیان اخیر ایشان، دقیقا مقابله با همین جریان بی منطقی است که دم از رفراندم میزنند اما هدفشان مردم نیست و سوءاستفاده از کلمات زیبا مانند آزادی و انتخابات آزاد و ... سابقه و هنرشان است.
🔸روشن است رهبری هم مدافع اصول قانون اساسی -از جمله اصل ۵۹- است و هم چنانچه گذشت، مومن به مردم؛ اما این بدان معنا نیست که همچون این جریانات سیاسی، مردم را فریب دهد، بلکه با عقلانیت و استدلال، ضمن رو کردن دست دغلکاران، به این امر بدیهی تاکید کردند همه امور را، با این کلیت، نمیتوان به رفراندوم گذاشت، چنانچه همه جای دنیا چنین است و اصولا مردم مجلس و دولت را انتخاب و وکیل خود و به آن اعتماد میکنند تا امور تخصصی و پیچیده داخلی و خارجی را رتق و فتق کنند. اگر قرار باشد برای هر امری آن گونه که در قانون اساسی آمده رفراندم برگزار شود باید بسیاری از کارهای کشور را تعطیل کرد آن هم در کشوری که هر دو سال یک انتخابات معظم برگزار میشود.
🔸اشرافیت همواره در اقلیت اما پر و صدا این بار بنا دارد با شعار رفراندوم علیه مردم بپاخیزد که رهبری مانع آن شد و مردم مانند همیشه به خوبی مسائل را درک و تحلیل خواهند کرد که منظور اینها از همهپرسی در اصل "از خودم بپرس" است.
#قول_سدید
#پویش_نوشتن
👇سکوهای انتشار کانون نویسندگان حوزوی(مدادالفضلاء)👇
افکار بانوان حوزوی || نویسندگان حوزوی || شاعران حوزوی
🗒@HOWZAVIAN
🍃روایت یک خبرنگار از حاشیه دیدار رهبر انقلاب و دانشجویان
✍️ صادق نیکو
◀️دیشب برای حاشیهنگاری دیدار دانشجویی رفته بودم. تا حوالی ساعت ۸ دسترسی به نت نداشتم و اصلا نفهمیدم کی و چطور فیلم رهبری در مورد رفراندوم حاشیهساز شده و چون داخل مراسم بودم اصلا باورم نمیشد چنین استنباطی شکل بگیره
◀️چون اولا ماجرای رفراندوم مسالهای بود که سخنرانها دو سه بار در موردش صحبت کردند و به روحانی کنایه زدند و کل حسینیه تشویقشان کرد
◀️رهبری درحال صحبت بود که یک نفر از وسط جمعیت داد زد آقا مسئولین به حرف مردم توجه نمیکنند. حرف رهبری قطع شد و صحبت ناخودآگاه به سمت رفراندوم رفت.
◀️رهبری توجه به حرف مردم را در تعیین منتخب مردم در صندوقهای رای میدانست. رسانهها برای روحانی تیتر زده بودند «تقدم همهپرسی بر انتخابات». اما رهبری انتخابات را روش بهتری برای رجوع به نظر مردم میدانست.
◀️مساله دوم این بود که رفراندوم نمیتواند راه حل همه مسائل باشد چون این مسائل نیاز به نظر کارشناسی دارد. اگر کارشناس مطلوبتان را از صندوق رای انتخاب کنید بهتر است تا مردم بدون تخصص و نگاه کارشناسی در مورد مسائل مهم مستقیما تصمیم بگیرند
◀️مساله سوم معطل کردن کشور برای همه پرسی بود. همه پرسیهایی که چندماه زمان میبرد و کشور باید هربار صرف هزینه و زمان کند تا در مورد مسائل مهم تصمیم بگیرد
◀️همه این دلایل منطقی به نظر میرسید. و حداقل برای حاضرین قانعکننده بود ولی خب انتشار یک فیلم بدون پس و پیش و البته نفس انتخاب این فیلم برای انتشار (به عنوان یکی از اولین محتواها) منجر به این حاشیه عجیب شد!
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN