جشنواره علامه حلی فرصتی برای سازماندهی نویسندگان حوزوی
......................................................................
🔰دبیر جشنواره علامه حلی(ره) از ارسال ۲۱۴۰۳ اثر به دبیرخانه چهاردهمین جشنواره علامه حلی(ره) خبرداد و گفت اختتامیه این جشنواره روز شنبه با سخنرانی آیت الله اعرافی در قم برگزار می شود.
🔰به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد صالح مازنی در نشست خبری اختتامیه جشنواره علامه حلی(ره) که در سالن جلسات انجمنهای علمی حوزه برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره علامه حلی(ره) از سال ۱۳۸۶ برگزار شده است.
🔰وی ادامه داد: تقویت نشاط علمی و گسترش روحیه تحقیق و پژوهش، شناسایی نخبگان و استعدادهای پژوهشی و افزایش سطح رقابت طلاب در عرصههای پژوهشی ازجمله اهداف این جشنواره هستند.
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@pavaragi
#چهارشنبههای_امام_رضایی
🔴 آتش ربا
✍️ جوادرستمی
امام رضا (ع) می فرماید:
اِعْلَمْ ـ یَرْحَمُکَ اللّه ُ ـ اَنَّ الرِّبا حَرامٌ سُحتٌ، مِنَ الکَبائِرِ وَ مِمّا قَدْ وَعَدَاللّه ُ عَلَیْهِ النّارَ فَنَعوذُ بِاللّه ِ مِنْها، وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلی لِسانِ کُلِّ نَبیٍّ وَفی کُلِّ کِتابٍ
خدایت رحمت کند! بدان که ربا حرام و از گناهان کبیره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است پس پناه می بریم به خدا از آتش. ربا را همه پیامبران و همه کتاب های آسمانی حرام کرده اند.(فقه الرضا، ح 256)
اثر ظاهری ربا در جامعه بر کسی پوشیده نیست ناتوانی، بیش از پیش ناتوان می شود و ربا خواری، بیش از پیش دارا و ثروتمند می شود. اما در واقع هر دو آتشی را افزون بر وعده حق، در زندگی دنیا از آرامش و آسایش، خیر و برکت، معنویت و عبادت و به تبع خداوند دور می شود و لذت و بهره کافی از داشته ها به اندازه مردمان عادی نمی برد.
حال بماند که درد و رنج ها، بلایا و مصائبی هم در این مدت زندگی به دلیل عدم رضایت حق و یا غضب خدا در زندگی گریبان گیر آنها می شود.
فرمایش امام رضا(ع) گویای همه چیز است نخست کبیره بودن گناه ربا که آثار بدی در زندگی دنیا و آخرت دارد، دوم وعده خدا بر آتشی دوزخی که زبانه های آن زندگی دنیا را نیز می سوزاند، سوم حرمت این گناه از سوی همه پیامبران در همه کتب آسمانی که تردیدی برای انسان در لزوم ترک آن باقی نمی ماند.
بنابراین باید همچون حضرت رضا(ع) به خدا پناه ببریم و از این گناه بزرگ دوری کرده و آتشی که خلف وعده ای در آن نیست را برای خود مهیا نکنیم.
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 ساختارشکنی ارزشی به اسم تکثر رسانهای!
✍️ آزاده محمودیان
1️⃣ به نظر میرسد با نزدیک شدن موسم انتخابات، صداوسیما (یا بخشهایی از صدا و سیما) رویکردی ماکیاولیستی برگزیده و استفاده از هر وسیلهای را برای تحقق اهداف و احیای اعتبارِ از دسترفته خود، روا میدارد. وگرنه حامیانِ «سرمایه اسرائیل» را چه به برنامه «افق فلسطین»! برنامهای که خواسته با امری که تأیید آن بدیهی است- خباثت اسرائیل کودککش- و حتی سلبریتیهای سینمایی و ورزشی آمریکا و اروپا نیز از آن اعلام انزجار کردهاند، با یک تیر دو هدف بزند؛ هم تریبونی برای تطهیر اصلاحطلبان، که بعد از فتنه سال گذشته روزگار ناخوشی را میگذرانند داده باشد، هم از خود چهره رسانهای بیطرف نشان دهد و بر مخاطبانش در زمان انتخابات بیفزاید.
🔹 اما مدیران شبکه افق از این نکته کلیدی غافلاند که اگر قرار باشد نقطه ربطی میان «جنگ اسرائیل با فلسطینیان» و «جریان اصلاحات» بیابیم، این اظهارنظر نتانیاهو و شیمون پرز درباره فتنه و فتنهگران سال ۸۸، گویای جان کلام خواهد بود، که: «جنبش سبز، بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران است». امروز در رسانه ملی، به حامیان این جنبش که هرگز از سران فتنه اعلام برائت نکردند، تریبون دفاع از مردم غزه داده شدهاست! همان کسانیکه خود، تقابل بین «دفاع از مظلوم» و «میهندوستی» را با شعار «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران»، لقلقه لسان ناآگاهان نمودند.
2️⃣ متخصصان رسانه به این حقیقت معترفند که رسانه، پیش از آنکه ابزاری فرهنگی باشد، ابزاری سیاسی است. در اصول اولیه سیاستگذاری رسانهای آمده: سیاستهای رسانه باید در جهت «تقویت» سیاستهای حکمرانی تنظیم گردد. حتی برنامههای انتقادی باید بهگونهای طراحی و اجرا شوند که مؤثر در رفع نواقص حکومت باشند و نه در پی تردیدافکنی بر تصمیمات امنیتی آن. روایتی که به هویتِ ایدئولوژیک حکمرانی آسیب زند، جایی در سیاستگذاریهای رسانهای ندارد.
🔹فرصت عرضاندام دادن به کسانی که آشکارا بر آتش ناامنیها دمیدهاند را چطور میتوان توجیه کرد؟! رصد مختصر توئیتها یا یادداشتهای یک سال گذشته برخی مهمانان برنامه به افق فلسطین کافیست تا از این حجم بیتدبیریِ تصمیمگیران این برنامه، انگشت حیرت به دهان گزید. در شرایط جنگ رسانهای، بخشی از جبهه خودی را به کسانی دادهاند که در هنگامه فتنهها موجب دلگرمی و مورد حمایت دشمنان قسمخورده این مرز و بوم بودهاند! و این خبط مسلم را با «تکثر آرای رسانهای» بزک کردهاند.
3️⃣ «کثرتگرایی»، رسانه را در ارتباط با تقاضاهای گروههای متنوع اجتماعی، پاسخگو دانسته و معتقد به چندگانگی منابع و تنوّع پیامها درچارچوب «منافع ملی» است. اما مدیران رسانه ملی به خیال تکثر و تنوع سلایق، این ابتداییترین اصل رسانهای را از یاد بردهاند و از خود نمیپرسند طرح آرای کسانی که در زمان اغتشاشهای دهههای مختلف همواره به منافع ملی تاخته و آن را به مخاطره انداختهاند، چرا و بر اساس کدام عقل مدیریتی، کثرتگرایی محسوب میشود؟
🔹باید بهایشان تذکر داد آنچه که در منابع اصلی علم ارتباطات و رسانه بهعنوان کثرتگرایی رسانهای تعریف شدهاست برای مصرف کشورهای در حال توسعه و با رویکرد ضد امپریالیسم است؛ تا سلاحِ رصد خوراک فکری مردم را به بهانه آزادی سلایق و باورها از حکومت سلب کرده و زمینه را برای تزلزل اقتدار او فراهم آورد. وگرنه اوج پلورالیسم رسانهای را در تولیدات بیبیسی که پدرجَدّ رسانههای غربی است باید مشاهده نمود، که یا در پی سانسور کامل عقاید مخالف با سیاستهای مطبوعش است و یا هنگامی که برای طرح آنها فرصتی میدهد، با هدف ایجاد زمینهای برای تاختن بدان است!
4️⃣ نکته پایانی آنکه برخی از مهمانان این برنامه که این شبها به آنها مسند قضاوت سیاستهای حکمرانی هبه شدهاست، خود در منظر ملت ایران در جایگاه متهم قرار دارند و بهقول نکتهدانی «جنایتکار فرهنگی» هستند. گویی فراموش کرده یا خود را به نسیان زدهاند که واقعیت «ولنگاری فضای مجازی» در زمان سیطره کدام تفکر و مدیریت چه کسی بر فضای مجازی از زبان رهبر انقلاب بهرخ مسئولان بیمسئولیتِ وقت، کشیده شد.
▫️ متن کامل
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌اصلا مستضعفین به ما چه ربطی دارند؟!
✍️ احمد جهان بزرگی
ظریف: «قرار نیست ما جای مستضعفین بجنگیم؛ مردم از پرداخت هزینه خسته شدهاند».
این گفته ظریف شبیه استدلالهائی است که عمله های انگلیس در صدر مشروطه می گفتند و نیمه نفهم مردم در آن زمان را استحمار کردند. یک همچون آدمهائی همین چند سال پیش جنگیدن در برابر داعش را هم ممنوع می دانستند و جاده صاف کن داعش و آمریکای جنایتکار پشت صحنه داعش بودند. نتیجه مواضع آنها این بود که داعش عراق را بگیرد و با همین سبعیتی که الآن صهیونیستها دارند ، مردم ایران را بمباران می کردند و زنان و کودکان ما را می کشتند.
امام علی(ع) در خطبه شصت و نهم نهج البلاغه در ملامت و مذمت امثال ظریف و پیروانش فرموده است: «چه اندازه با شما مدارا كنم! همچون مدارا كردن با شتران نوبارى كه از سنگينى بار پشتشان مجروح گرديده و همانند جامه كهنه و فرسوده اى كه هرگاه از جانبى آنرا بدوزند از سوى ديگر پاره مى گردد. هرگاه گروهى از لشكريان شام به شما نزديك مى شوند هر يك از شما در را به روى خود مى بنديد و همچون سوسمار در لانه خود مى خزيد و همانند كفتار در خانه خويش پنهان مى گرديد. به خدا سوگند! آن كس كه شما ياور او باشيد ذليل است و كسي كه با شما تيراندازى كند همچون كسى است كه تيرى بى پيكان به سوى دشمن رها سازد. به خدا سوگند!جمعيت شما در خانه ها زياد و زير سايه پرچمهاى ميدان نبرد كم. من مى دانم چه چيز شما را اصلاح مى كند ولى اصلاح شما را با تباه ساختن روح خويش جايز نمى شمرم، (1) خدا نشانه ذلت را بر چهره ها و پيشانى شما بگذارد! و بهره هاى شما را نابود سازد. آن گونه كه به باطل متمايل و به آن آشنائيد به حق آشنائى نداريد و آن چنان كه در نابودى حق مى كوشيد براى از بين بردن باطل قدم برنمى داريد.»
#اصلاحات
#فلسطین
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 اشاعه فحشا
✍️ حسین انجدانی
🔸اشاعه فحشا (=شايع کردن زشتيها و بديها) يکي از بدترين رفتارهاي اجتماعي است؛ که متأسفانه با توجه به امکانات و ابزارهاي جديد، بسيار فراگير شده است!
اشاعة فحشا، از گناهان کبيرهاي است که وعدة عذاب دردناک دنيوي و اخروي به آن داده شده است. قرآن کريم ميفرمايد:
«إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» (نور، 19)
مصاديق اشاعه فحشا:
۱. جعل اخبار دروغين دربارة عيوب ديگران و انتشار آن در ميان مردم؛ که هم مصداق دروغ و تهمت است و هم اشاعة فحشا.
۲. انتشار عيوب واقعي کسي در ميان مردم؛ از بارزترين مصاديق اشاعة فحشا است.
۳. هنجارشکنيهاي آشکار، از ديگر مصاديق اشاعة فحشا است؛ مثلاً کساني که با لباسهاي زننده يا آرايشهاي نامناسب در مجامع عمومي ظاهر ميشوند؛ يا با صداي بلند در وسايل نقليه خود موسيقيهاي مبتذل گوش ميدهند. اين کارها هم به خودي خود حراماند و هم مصداق اشاعة فحشا هستند. زيرا ترويج عملي گناه در سطح جامعه هستند.
۴. بازنشر دادن گناهان شنيده شده از ديگران. پيامبر اکرم(ص)، در آخرين خطبهاي که براي مردم مدينه ايراد کردند، فرمودند:
«مَنْ سَمِعَ فَاحِشَةً فَأَفْشَاهَا كَانَ كَمَنْ أَتَاهَا؛ کسي که گناهي را از ديگران بشنود و آن را منتشر کند، مثل کسي ميماند که خود مرتکب آن گناه شده است»
دو نکته:
اول، اشاعة فحشا، قبح فعلي دارد؛ به همين دليل دائر مدار نيت نيست؛ بنابراين، حتي اگر نيت اشاعة فحشا را نداشته باشد، اما عمل آن را انجام دهد، از مصاديق اشاعه فحشا خواهد بود.
دوم، اگر مصلحت اهمي بر انتشار گناه بار باشد، در آن صورت اشاعة فحشا معصيت نيست؛ هر چند تشخيص مصلحت اهمّ کار هر کسي نيست.
#اخلاق
#اشاعه_فحشا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔎تأملی جامعه شناختی پیرامون حجاب و عفاف و یک راهبرد
✍️ علیرضا محمدلو
▫️برای درک موضوعات امروزی میبایست رویکرد ترکیبی را در پیش گرفت و از تحلیلهای تک ضلعی به سمت تحلیل های چندضلعی و چندعاملی(multifactorial) تغییر وضعیت داد.
▫️برای ساخت و مدیریت فرهنگی جامعه بایستی حوزه #ارتکازات و بینشهای غیررسمی جامعه را که غالبا بطور ناخودآگاه و غیرمدرسی در رگ های افکارعمومی تزریق میشوند، مورد توجه و تامل جدی قرار داد.
▫️#حجاب و عفاف را اگر از نگاه فرهنگ تحلیل نماییم، امری است که بایستی مبتنی بر فضاسازی و انگاره سازی و الگوسازی در پازل مدیریت فرهنگی تبدیل به #عادتواره بخشهای نوجوان و جوان و نسل جدید جامعه شود. همراهی حداکثری نتیجه تداوم و استمرار و خلاقیت و تکرار در ساخت و تعمیق انگارههای مثبت پیرامون یک موضوع است.
ادامه یادداشت را اینجا مطالعه بفرمایید.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
#با_مخاطبان
جهت مزید استحضار اعضای محترم کانال و جناب آقای احمدحسین شریفی نویسنده دو مطلب منتشر شده در کانال نویسندگان حوزوی با عنوان: فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) فرمانی که بیست سال بر زمین ماند.
ضمن تشکر از دغدغه مندی این دوست عزیز و ابراز خرسندی از این حسن اتفاق که اطلاع رسانی فرمودید، باید عرض کنم که ایده فلسفه اسلامی برای کودکان(فابک) برای اولین بار در سال ۱۳۶۰ توسط کانون اسلامی رشد زیر نظر اندیشمند و نویسنده شهید حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالمحمد تقوی شکل گرفت. این اندیشمند شهید که سرانجام در ۲۱ سالگی در عملیات والفجر ۸ در ورودی شهر فاو عراق به فیض عظیم شهادت نائل آمد تا روزهای قبل از شهادتش نیز دست از قلم نکشید و در راستای تربیت کودکان و نوجوانان فیلسوف و اندیشمند بیش از ده ها کتاب به رشته تحریر درآورد که برخی از آثار این شهید عزیز پس از شهادتش با حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتشارات اسلامی به چاپ های متعدد رسید.
این نابغه و فیلسوف جوان عمر پربرکتش را که در زمره اعمار پربرکت بشمار می رود، یکسره در خدمت انقلاب، اسلام و تربیت نسلی اندیشمند و فیلسوف مسلمان از کودکان و نوجوانان میهن اسلامی مان گذاشت.
اگرچه سیر تحول و تکنولوژی این روزها ما را تا سرحد فراموشی یاد و خاطر این شهیدان عزیزمان عقب رانده است اما خوشبختانه تنها بازماندگان آن واقعه شیرین کانون اسلامی رشد سرانجام در سال ۱۳۹۸ با ارائه و تصویب طرح فابک (فلسفه اسلامی برای کودکان) در دفتر مطالعات و نشر آثار شهید تقوی توانستند با همکاری یک مجموعه انتشاراتی اولین دوره از محصولات خود را رونمایی نموده و دوره های تربیت مربی فابک را نیز به منظور تربیت مربیان آموزشی برای آموزش و اجرای تمرینات فلسفه اسلامی با کودکان برنامه ریزی کنند. در دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ نیز مجموعه ده جلدی داستان های مصور مورد حمایت فابک با مشارکت انتشارات فراهنر رونمایی گردیده و فراخوان پذیرش و حمایت از آثار فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) در روزنامه ها و سایت های خبری اعلام گردید.
امید آنکه بتوانیم با استعانت از حضرت حق ذیل توجه و عنایت آن شهید عزیز ادامه دهنده راه ایشان باشیم.
موسسه فرهنگی هنری شهید تقوی در این راه از هرگونه فعالیت و اقدام مثمر ثمری تحت منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دریغ نخواهد کرد.
جهت آشنایی با این شهید عزیز می توانید به وبسایت رسمی ایشان به آدرس ذیل مراجعه نمایید:
Www.shahidtaghavi.ir
والسلام علی عبادالله الصالحین
#فلسفه
#نقد_و_نظر
#فلسفه_کودکان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 آیا تمدن نوین اسلامی_ایرانی در راه است؟
📌پاسخ دکتر موسی نجفی👆
#تمدن
#رسانه_فکرت
#ایران #اسلام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
دکهی تیترخوانی
🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، شنبه, ۲۰ آبان ۱۴۰۲
#سواد_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
#روزنامه #خبرنامه
@HOWZAVIAN
🔶 واکنش معنادار نشریه «خط حزب الله» به برخی مطالب مطرح شده در رابطه با موضوع «حزباللهیها»
📌 حزباللهیگری: منفعت یا مسوولیت؟
🔸 نشریه «خط حزب الله» در تازهترین شمارهی خود نسبت به برخی سخنان و مواضعی که اخیرا با موضوع «حزباللهیها» در فضای سیاسی - رسانهای کشور مطرح شده، واکنش نشان داد.
«خط حزب الله» که با عنوان نشریهی جامعه مومن و انقلابی منتشر میشود در سخن هفتهی خود با عنوانِ «حزباللهی، فدایی ملت و مملکت» به تبیینِ ابعاد مختلف تفکر، روحیه و جهتگیریِ «حزباللهی» پرداخته و براساس بیانات رهبر انقلاب تاکید کرده: «حزباللهی بودن، یعنی آماده کار بودن برای انجام تکلیف الهی.»
🔸 این نشریه در ادامه آورده است که حزباللهیگری، دقیقا در نقطهی مقابل تفکر و روحیهی فردی است که «هیچ مسئولیّتی در مقابل مسائل کشور خودش و جامعهی خودش قائل نیست و تنها همین [را] بلد است که به شکم خود و لذائذ خود و جیب خود برسد و بپردازد.»
🔸 «خط حزب الله» در ادامه با اشاره به «تبلیغات مسموم جهانی» بر این موضع رهبر انقلاب تاکید کرده که: «نیروهای مؤمن و بسیجی و حزباللّهی؛ یعنی همین عامهی مردم مؤمن؛ یعنی همین اکثریّت عظیم کشور عزیز ما»
🔸 این نشریه در بخش پایانی این مطلب که براساس بیانات رهبر انقلاب تهیه شده، حزباللهیهای حقیقی را جمعی دانسته که «حقیقتاً براى کار دور هم جمع شدهاند و نه براى وقتگذرانى یا خداى نکرده بهرهبردارى شخصى» و بر این اساس، شخصیت حاج قاسم سلیمانی را بهعنوان الگو و نمونهی برتر حزباللهی معرفی نموده است.
🚫 به نظر میرسد طرح برخی مطالب و سخنان نسنجیده و شائبهبرانگیز و نیز انتساب بعضی دیدگاههای نادرست یا ناقص به رهبر انقلاب، زمینهسازِ این واکنش رسانهای و تبیین موضع صحیح حضرت آیتالله خامنهای از سوی این نشریه بوده است.
🖥 نشریه خبری - تبیینیِ «خط حزب الله» یکی از تولیدات رسانه KHAMENEI.IR است که تاکنون ۴۱۸ شمارهی آن منتشر شده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@Fars_Plus
🟢علوم اجتماعی غیرانسانی غربی!
✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم نوشت:
بنده بارها گفته و نوشتهام که تصویر و تفسیر عالمان علوم انسانی غربی از «انسان»، تصویر و تفسیری سراسر مخدوش و مغشوش و نادرست است. برخی از آنان متأثر از انسانشناسی اگوست کنتاند، که در واقع گونهای از «خداانگاری انسان» است و برخی دیگر متأثر از انسانشناسی داروینیستیاند که «حیوانانگاری انسان» است.
هیچ کدام تصویر و تصور درستی از انسان ندارند!
به عنوان مثال، هربرت #اسپنسر (1820-1903)، جامعهشناس مشهور انگليسي، و یکی از خداوندگاران علوم اجتماعی غربی و لیبرالی است.
انسانشناسی داروینیستی وی را میتوان در این جملات غیرانسانی و غیراخلاقی او مشاهده کرد:
«نگهداری از آدمهای بهدردنخور به بهای آدمهای خوب ستمی است بزرگ؛ ایجاد عمدی گرفتاری برای نسلهای آینده است. برای آیندگان ستمی بزرگتر از این نیست که جمعیت رو به افزایشی از آدمهای کودن و تنبل و مجرم را برای آنها بهجا گذاشت. ... تمام هموغم طبیعت خلاص شدن از شر اینچنین آدمهایی و پاک کردن جهان از وجود آنها و جا باز کردن برای بهتران است. اگر آنها برای زنده ماندن بهاندازه کافی کامل نیستند میمیرند و چهبهتر که میمیرند.»
🔻این در حالی است که برخی از جامعهشناسان ما بدون توجه به مبانی فکری و بنیانهای انسانشناختی اسپنسر و امثال او، سخنان اینان را «علم» و به مثابه وحی منزل تلقی کرده و نقدهای جامعهشناسان مسلمان و مدافعان علوم انسانی اسلامی به این سخنان را «نقدهای ایدئولوژیک» میپندارند!
#علوم_انسانی
#غربزدگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#معرفی_مقاله
✍️عدالت فرهنگی یکی از عرصه های کمتر کارشده در عدالت اجتماعی است. فارغ از پیچیدگی های مفهومی و نظری، بحث از معیارهای عدالت فرهنگی کار دشوار و البته لازمی است.
🔹در این مقاله سعی شده است معیارهای قابل اعتنا در عدالت فرهنگی تصویر شود.
📣مقاله «تصویر معیارهای عدالت فرهنگی» در شماره ۱۷ نشریه عملی پژوهشی دین و دنیای معاصر چاپ شده و هم اکنون در لینک زیر قابل مطالعه است؛
http://B2n.ir/p53620
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@ahmad_olyaei
✔️ جهت انسان
معرفت و شناخت، عشق را سبز مىكند و به وجود مىآورد. شناخت خوبىها در انسان عشق را زنده مىكند و شناخت بدىها نفرت را و اين عشق و نفرت انسان را به حركت مىاندازند، جلو مىآورند و يا فرارى مىدهند.
بهتر بگويم، ما عاشق آفريده شدهايم، با سنجش و مقايسه، معشوق و معبود را انتخاب مىكنيم. عشق و نفرت و ترس در ما هست. ما با شناختها و مقايسهها، به اينها جهت مىدهيم و آنها را رهبرى مىكنيم.
عین صاد / کتاب مسئولیت و سازندگی صفحه 68
#کتابخوانی
#اندیشه #رشد
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹لشکر شیرخوارگان
✍️ عباس بابائی
مرد عرب میخواست مانع حرکت حسین به کربلا شود؛ امام فرمود: «اگر بمانم، اینان با چه امتحان شوند؟!» هرچه خورشید عاشورا به غروب نزدیکتر میشد، حرارتِ کورهی بلا به اوج خودش می رسید؛ قلهی امتحانها زمانی بود که قنداقهی شیرخواره بر فراز دست «ولیالله» بالا رفت. زمان از حرکت ایستاد، تمام عالم در بهتی حیرتانگیز غرق شد و به ناگاه زمین به تلاطم افتاد، آسمان غرید، جن و ملک بر آدمیان نوحه کردند و سرهای قدسیان همگی به زانوی غم نشست. حضرت حق مقدر نمود تا «لشکر یکنفرهی طفل شیرخوار» با سلاح برّان مظلومیت و معصومیت و غربت، «حسین» را یاری کند؛ و عجب یاوری داشت «حسین»!
«صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است و کار به یک یالیتنی کنت معکم ختم نمیشود.» تاریخ دهم محرم سال ۶۱ هجری در تمام جغرافیای بشری جاری شد تا همچنان کاروان «حسین» برای آزمودن «انسان» به حرکت خویش ادامه دهد؛ چه بسیار مدعیان حسینی که در کنار شقیترین اشقیای عالم، بستن آب به کودکان مظلوم غزه را سیاحتوار به نظاره نشستند و چه بسیار محرومان از حسین در وادی تاریک غرب که این روزها بر مظلومیت کودکان اشک میریزند! چه بسیار مقدسان متحجری که بر سجادهی محراب ریا و کنج تاریک حجره، صدای بیرمق گریهی شیرخوارگان بیمادر را نشنیدند و چه بسیار مسجدندیدههایی که فریاد غربت اطفال بیمادر شدهاند! چه بسیار سیاستمداران مزوّری که لرزش دستان کودکی یتیم، ذرهای قلب سیاهشان را نلرزاند و چه بسیار پابرهنگانی که لرزه بر گنبد آهنین انداختند! چه بسیار اصحاب «همُّها عَلفُها» که اندکی کمرونقشدن سفرههاشان، نگذاشت گرسنگی و آوارگی اطفال بیپناه را ببینند و چه بسیار مستضعفانی که حاضر شدند همان قوتلایموتشان را نثار آوارگان کنند!
▪️متن کامل
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN