eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
453 ویدیو
171 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻تکلیف را مشخص کنیم ✍️ بابک شکورزاده در ماجرای حجاب یکبار برای همیشه تکلیف‌مان را با خودمان مشخص کنیم. بالاخره اسلام و قرآن را قبول داریم یا نه؟! اگر -نعوذ بالله- قبول نداریم که هیچ؛ ولی اگر قبول داریم باید بپذیریم که حجاب از ضروریات دین است؛ تردیدی در آن نیست و جایی هم برای چون و چرا ندارد. نص صریح قرآن گویای این حقیقت است و در اصل وجوب حجاب بحثی نیست. روایات معصومین علیهم‌السلام و سیره ایشان هم اهمیت حجاب را به روشنی می‌رساند. مسلمان واقعی کسی است که تمام احکام دین را بپذیرد؛ نه اینکه اگر حکمی به مذاقش سازگار نبود آن را کنار بگذارد. @HOWZAVIAN
😊 ✍️ سلام خدمت شیخ طنّاز عزیز لطفا تعریفتان از قربةالی الله و راه رسیدن به آن را بفرمایید. ✅پاسخ استاد طنّاز: زندگی سالک باید همه اش برای رضایت و خشنودی خدا باشد. این نیت یک پیش‌نیاز دارد و آنهم وجود عشق و علاقه به خداست و این عشق و علاقه هم یک پیش‌نیاز دارد و آن شناخت این خدایی است که جمال و کمال محض است. زندگی پسری که عاشق یک دختر می شود را ببینید، همه ذکر و فکرش آن دختر است.برای آن دختر درس می خواند، ورزش می کند، کار می کند، بچه مثبت می شود، یاغی می شود، دعوا می کند، کوتاه می آید، خرج می کند، شهره و رسوای شهر می شود و حتی جانش را هم می دهد. این یعنی زندگی قربةالی المعشوق. حالا کسی هم که خدا را شناخت، بینهایت برابر، عاشقش می شود و همه چیزش را پای عشقش می دهد. خمس، زکات، انفاق، جهاد، آبرو، آسایش، جان، خانواده و حتی کودک ۶ماهه اش را می دهد و دمی هم نمی زند. @HOWZAVIAN
🍂 کاش وزیر خارجه نبودم ✍️ مرتضی بذرافشان نمی دانم، سالی که نکوست، شعر است یا ضرب المثل؛ رباعی یا دوبیتی؛ از عطار یا شیخ بهایی؛ زنگ زدم به صادق زیبا کلام، بپرسم؛ گفت: در حال مصاحبه با صدای آمریکا هستم، برای توجیه خراب کاری جدید اسرائیل در کرمان؛ شماره کارت بانکی داد و گوشی را قطع کرد. زنگ زدم به عمو رجب یا همان ملا رجب خودمان؛ یار همیشه در سایه؛ بوق اول، گوشی را برداشت؛ گویی بیدار بود و به مستحبات مشغول؛ گفتم: تقبل الله، عموجان؛ دارم میام به اسرائیل؛ برای دهمین بار دراین مدت؛ ماه رجب درپیش است و قمر خیلی در عقرب و خبرها، بسی شگفت انگیز؛ شاید بی موقع تماس گرفتم؛ به تندی گفت: چکار داری، این نیمه شب؟ گفتم از تو چه پنهان؛ از ناو ایرانی مکران، در باب المندب و فتوحات بعدی ایران، خیلی هراسناکم؛ طوفان چه بگویم؛ زلزله الاقصی در انتظارمان؛ سالی که نه نکوست، از زمستانش پیداست؛ برگردان شعر یا ضرب المثل ایرانی؛ سراینده اش کیست؟ گفت، شیخ بهایی؛ زنگ زدی همین بپرسی؟ خروس بی محل! گفتم: آغاز سال میلادی و این زمستان سرد و خشن، زبان حال ما صهیونیست هاست؛ دورت بگردم؛ گر زدستت میاید، کاری بکن؛ فردا دیر است؛ با ذوق زدگی گفت: نمک پرورده ایم، چشم؛ من هم، از یمانی ها و خراسانی ها، دل خوشی ندارم؛ در شامات، زورمان به ایرانی ها نرسید؛ حالا بارهبری واحد، به دوران پرشکوه عثمانی، باز می گردیم؛ قطر، مصر و کشورهای مسلمان با من؛ محاصره اسرائیل باید شکسته شود؛ اول از همه، قتل بشار، با چند موشک نقطه زن؛ ۰آنگاه، حزب الله در محاصره نیروهای النصره و س ف ی ا ن ی؛ پیش به سوی عراق، بعد ایران و انتقامی سخت؛ تمام. از صحبت های دلخوش کننده عمو رجب، کمی تا اندکی آرام شدم و با چند قرص خوابیدم؛ چند لحظه بعد، خواب دیدم، در محاصره چند سرباز یمانی ام ؛ خنجر به کمر، روی سرم، ایستاده اند؛ وحشت زده، از خواب پریدم؛ خیس شده بودم؛ شرمنده؛ کاش وزیر خارجه نبودم، ای کاش... @HOWZAVIAN
🟢 نقش مبانی در نظریه‌ها ✍️ حجت الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم نظریه‌های علوم انسانی به شدت متأثر از فلسفه‌های ناظر به تک‌تک علوم انسانی‌اند و آن فلسفه‌ها نیز به نوبه خود متأثر از بنیان‌های معرفتی و فلسفی و انسان‌شناختی کلان‌تر و کلی‌ترند. به عنوان مثال، اختلاف مبنا در «فلسفه سیاست» منجر به اختلاف نظریه‌ها و رویکردها در مسائل علم سیاست شده و می‌شود. بر اساس «فردگرایی» که مبنای پذیرفته تفکر لیبرالیستی است، «حفظ منافع افراد» از اصلی‌ترین وظایف دولت است لازمه این نظریه، دفاع از اقتصاد «بازار آزاد و رقابتی» و «عدم دخالت دولت در بازار» است. اما بر اساس «جامعه‌گرایی» که مبنای پذیرفته تفکر سوسیالیستی است، اصلی‌ترین وظیفه دولت «حفظ منافع جامعه» است. لازمه این نظریه، دفاع از «عدالت اقتصادی» و «لزوم دخالت دولت در بازار» است. این یک نمونه از تأثیرپذیری راهبردها و رویکردها و نظریه‌های اقتصادی از مبانی فلسفی نظریه‌پردازان است. حال اگر فلسفه سیاسی اسلامی را هم لحاظ کنیم، اختلافات عمیق‌تری را هم می‌توانیم ترسیم کنیم. به این صورت که بر اساس فلسفه سیاسی لیبرالیستی و سوسیالیستی، وظیفه دولت منحصراً تأمین مصالح دنیوی (امنیت، عدالت، آزادی، رفاه ...) است؛ اما بر اساس فلسفه سیاسی اسلامی، اصالت با «تأمین مصالح اخروی و معنوی» افراد است. @HOWZAVIAN
🔴 تحول جدید در جنگ محور مقاومت علیه اسرائیل ✍️ علیرضا تقوی‌نیا 🔸امشب مقاومت عراق با یک موشک کروز پیشرفته و دور برد که نام "الارقب" بر آن نهاده اند ، حیفا بندر اصلی اسرائیل را با موفقیت هدف قرار داد. در خصوص این اتفاق مهم چند نکته باید ذکر شود. 1️⃣ این موشک از سوی مقاومت عراق "الارقب" به معنای "مرد گردن کلفت" نام نهاده شده که حاکی از تهدید رژیم صهیونیستی توسط این گروههاست. 2️⃣ این موشک کروز دوربرد توانسته از سامانه های دفاعی اردن و رژیم صهیونیستی عبور کند و به بخش صنعتی بندر حیفا در غرب فلسطین اشغالی اصابت نماید. 3️⃣ نکته مهم تکنولوژیکی این حمله اینست که سامانه های راداری رژیم صهیونیستی این موشک را کشف نکرده و حتی آژیر خطر به صدا در نیامده است‌. 4️⃣ این اتفاق یک تحول مهم در جنگ با اسرائیل است زیرا بخش قابل توجهی از تاسیسات مهم و راهبردی اسرائیل شامل پالایشگاه و تاسیسات انرژی در این بندر قرار گرفته و در صورت لزوم می تواند به راحتی هدف قرار گیرد. 5️⃣ برخی از حلقه های محور مقاومت به دلیل محذورایت و محدودیاتی که دارند ، نمی توانند با این کیفیت و چنین سلاحی به حیفا حمله کنند و به همین دلیل این وظیفه را مقاومت عراق بر عهده گرفته تا با سلاح های پیشرفته و ویرانگر در صورت لزوم فشار بر تل آویو را افزایش دهند. 6️⃣ یکی از راهبردهای دفاعی اسرائیل تکیه بر سامانه های پیشرفته پدافندی است تا تکنولوژی ، ضعف ها و تنگناهای ژئوپلیتیکی رژیم صهیونیستی را پوشش دهد اما حمله امشب نشان داد که تکنولوژی محور مقاومت بر سامانه های پیشرفته دفاعی اسرائیل غلبه دارد. 7️⃣ در پایان ذکر این نکته ضروری است که محور مقاومت در پاسخ به ترورهای اخیر اسرائیل بلکه همین روند کنونی ۳ ماهه که به فرسایش رژیم صهیونیستی منجر شده را ادامه داده و به تدریج کیفیت و کمیت ضربات خود را افزایش خواهد داد. @HOWZAVIAN
جمال چهرۀ دکتر «سعید کاظمی آشتیانی» ✍️ علی خسروی ۱۴دی سالروز درگذشت «دکتر سعید کاظمی آشتیانی» رئیس پژوهشگاه «رویان» و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی بود که در پس غبار حوادث کرمان، قدر او چندان به آئینه در نیامد. پاکیزه‌جانی که شانزده سال است در نظر من نشسته و ساقی مجلس‌‌ خلوت‌هایم شده و از شراب سرکش او لبی تر می‌کنم. من مکرر گفته‌ و نوشته‌ام که انقلاب‌اسلامی صورتی در عیان و پشت صحنه‌‌ای در نهان دارد: «صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی». جلوۀ بیرونی و عیان نظام، مدیران شناخته شده و بلادستی‌اند که محصول «اداره‌های» جمهوری‌اسلامی‌اند که امروز مدام در سنجش افکار عمومی قرار دارند و اغلب هم در معرض نقد و اعتراض‌اند. اما آنچه که انقلاب‌ در پستوی خود دارد و موجب بقاء و بهاء آن نیز می‌شود، نه مدیران خوش‌نشین، که «مردانی» متواضع و جهادی‌اند که ثمرۀ «اراده‌های» انقلاب ‌اسلامی‌اند. افرادی چون «دکتر کاظمی آشتیانی» و هزاران فرد بی‌قرار که بر صدر نمی‌نشینند، آنچنان که باید قدر نمی‌بینند، اما خاک‌صفتانه کاری جز روشنی و گرمی و گره‌گشایی و رویاندن ندارند. و من اگر امروز مدعی شوم، همه ما به همت همین مردان و زنان در فرداهای نه‌ چندان دور، شاهد جمهوری‌اسلامی دیگرگون و نوین و عاری از هرگونه پیرایه‌ای کریه و زشت خواهیم بود سخن به گزاف نگفته‌ام. اصلا انقلاب‌ و نظام یعنی همین پاکیزه‌جانان رشک‌برانگیز که سال‌هاست دلیرانه و مجاهدانه از پل تمنیات نفس گذشته و چون مرحوم آشتیانی تا آخر عمر رحل اقامت خود را در وادی جهاد و فتح افکنده‌اند. و اگر امروز این مُلک، آب لطفی دارد تا بر صورت «امید» زند، و اگر علی‌رغم «سمومی که بر طَرْف بوستان انقلاب‌ می‌گذرد»، هنوز بوی گل و نسترن می‌وزد؛ به مدد و صدقۀ سر همین آزادگان صیقل‌یافته و آب دیده است، و اِلا که آن مدیران فرتوت و قبرستان‌نشین منافع قومی و قبیله‌ای‌، کمترین اثرشان کشاندن آدمی به وادی بی‌تفاوتی است. باری، درود و رحمت حق بر «دکتر کاظمی آشتیانی» که امروز از شمار براهين قاطع و محکم علاقمندی و دلبستگی بسیاری از ما به انقلاب‌ و مکتب خمینی(ره) است و به‌رغم مدعیانی که منع عشق کنند، جمال چهرۀ او حجت موجه ما در حراست و پاسبانی از این شجرۀطیبه است! @HOWZAVIAN
🔻«نماز باران» آیا به تاریخ پیوست؟! ✍️ احمد اولیایی 🔹شاید اکنون این، مسأله ذهن خیلی ها نباشد اما بنظرم می رسد فرصت و تهدید را با هم دارد؛ 🔸ایران چهارمین سال خشکسالی را طی می کند که امسال از سه سال گذشته نیز شدیدتر است. بی آبی شدید در بهار و تابستان پیش رو، مشکلات کنونی عشایر و کشاورزان، و ده ها آثار دیگر دامن گیر جامعه شده و خواهد شد. 🔹طبیعتا علل و عوامل تخصصی متعددی در پس این مسأله است اما از حیث الهیاتی و قدرت خداوند در امر نزولات آسمانی و کنشگری علما می تواند محل تأمل باشد. 🔸چرا هیچ عالمی پیدا نمی شود که عمامه از سر بردارد، پا برهنه کرده و با مردم به بیابان برود و نماز باران بخواند‍؟! چرا این مستحب سفارش شده و سنت علما و سیره معصومین علیهم السلام فراموش شده است؟ 🔹مبادا نگاه اثبات گرایانه و پوزیتیویستی به مقوله بارندگی کاملا بر ما سیطره پیدا کرده باشد که به نماز باران نمی اندیشیم! که اگر اینگونه باشد، دیگر نمی توانیم از مفاهیمی مانند شفا، برکت، رزق، روزی، دعا و ... در جامعه صحبت کنیم چرا که این مفاهیم، دیگر قابل اثبات در جامعه ای نیست که علمایش نماز باران نمی خوانند. 🔸به طور قطع اگر نماز باران خوانده شود، چه باران ببارد و چه نبارد، اولا علما مأجورند و ثانیا محبتشان در دل مردم بیشتر خواهد شد. 🔹در روایتی در کتاب «من لایحضره الفقیه» از امام صادق علیه السلام آمده است که فرعون نیز روزی برای افزایش آب رود نیل به درگاه خداوند دعا کرد... 🔸برای حل مسائل مردم، می توان از ظرفیت سنن پیشین علما و سفارشات دین استفاده کرد که قطعا موجب ارتقای مرجعیت دانش الهیات و همچنین ارتقای مرجعیت فرهنگی علمای ما می شود. @HOWZAVIAN
🔘 ا ☑️ روشنفکرانی که ایران را سیاه می‌بینند حجت الاسلام دکتر سید حامد نیازی، استادیار گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره) ✔️جریانی را در جامعه داریم که معتقد هستند، ما ایرانی‌ها یک گذشته‌ی تیره و تاریک داشتیم که برای عبور از آن تنها راه حل موجود، تعبد نسبت به تمدن غربی است. این افراد، این باور را در رسانه‌های مکتوب و غیر مکتوب خودشان اشاعه می‌دهند. برای همین امر، اگر بخواهیم این افراد را بشناسیم باید دو کار انجام دهیم؛ ابتدا باید جریان شناسی بدانیم و بعد باید راه کارهای مد نظر را بررسی کنیم. ➕مطالعه گفت‌وگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
. ⁉️ شما به حوزه علمیه قم و دانش آموختگانش در نقد جریان روشنفکری چه نمره‎ای می‎دهید؟ ⭕️ جریانی که با قلم و اندیشه و گفت‌وگو، چیزی جز فریب مردم و ترویج تجدد شیطانی، آورده‌ای نداشته است. (البته به موقع سراغ تحجر هم خواهیم رفت) 💢 در تحلیل این دغدغه نویسندگان حوزوی با ارسال نظرات به نشانی جهاد روایت @Jahaderevayat ما را یاری کنید @HOWZAVIAN
📰دکه‌ی تیترخوانی سه شنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
امامِ مردم ✍️ عباس بابائی امروز «امام‌خامنه‌ای» دوباره از «مردم» گفتند و این‌که «توده‌ی مردم همه‌کاره‌اند»؛ گفتاری مثل گفتار «امام» و باور و مرامی همچون باور و مرام«امام». گردنه‌هایی که از سال ۴۲ تا کنون، انقلاب ایران به رهبری امام راحل و امام حاضر پیموده است، حیرت‌انگیز است؛ گردنه‌هایی که هرکدام‌شان می‌توانست ملت و مملکتی را نابود کند. با قاطعیت می‌توان گفت نکته‌ی اصلی تمام موفقیت‌های امامین انقلاب بعد از اتکال به خدا، «باورداشتن مردم» است. امام‌خامنه‌ای در وصف مراد خویش فرمودند: «کمتر کسی را دیده ام که به قدر امام(ره) نسبت به مردم از عمق دل احساس محبت و اعتماد کند. او به شجاعت و ایمان و وفا و حضور مردم باور داشت.» هرکس اندکی در افکار و گفتار و رفتار امام اندیشه کند، جایگاه رفیع «مردم» را به روشنی می‌یابد. شهید مطهری به عنوان یکی از یاران نزدیک ایشان می‌گوید: «من سرگذشت تمام رهبران بزرگ دنیا اعم از مذهبی و غیر مذهبی را به طور دقیق مطالعه کرده ام. اما هیچ کدام از آنها را به اندازه‌ی امام معتقد به مردم نیافتم.امام ضمن اعتماد و اطمینان به امت مسلمان، برای آنان ارزش و احترام قائل بود و مردم را ولی نعمت خود می دانست.» یکی از حیرت‌انگیزترین خاطرات امام با مردم، در ۱۲ بهمن ۵۷ اتفاق افتاد؛ یعنی درست زمانی که سخنرانی تاریخی ایشان به پایان رسید و خواستند در میان «مردم» حاضر شوند! حضرت امام خودشان آن لحظات را اين‌گونه به تصویر می کشند: «امروز به خاطر محبت مردم، نزدیک بود از بین بروم. یک وقت متوجه شدم که عمامه ندارم، کفش و عبا ندارم و دارم از بین می روم و واقعاً دارم بی هوش می شوم. ظاهرا اطرافیانم متوجه می شوند و خیلی هم فریاد می زنند که فشار نیاورید، ولی فایده نداشت و جمعیت مرا روی دست بلند کردند، روی آمبولانس و بعد داخل آمبولانس گذاشتند!» اما این لحظه‌ی نفس‌گیر برای امام بسیار شوق‌انگیز بوده‌است: «بهترین لحظات من، همان موقعی بود که داشتم زیر دست و پای مردم از بین می رفتم!» امروز حلّال تمامی مشکلات کشور در تحقق این دو ویژگی است که امام راحل در مواجهه با مردم انجام می‌دادند و امام حاضر با دقتی مثال‌زدنی پشت‌سر ایشان همان راه را می‌روند: اول اعتماد به مردم؛ حضرت ایشان فرمودند: «ما در مشکلات باید متوسل بشویم به ملت؛ ملتی که بحمدالله مهیا برای کمک و فداکاری بوده و هستند. با فداکاری ملت بحمدالله مراحلی را که بسیار اهمیت داشت پشت سر گذاشتیم و موانع مرتفع شد.» از نگاه امام اگر دولت بخواهد مشکلات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را ریشه‌کن کند، راهی جز «اعتماد حداکثری به مردم» ندارد. دوم خدمت به مردم؛ ایشان جایگاه «خدمت به مردم» را بسیار رفیع می‌دانستند و می‌فرمودند: «مسأله دیگر رفتار نهادها با مردم است. باید حرکت ها به صورتی باشد که مردم بفهمند که اسلام برای درست کردن زندگانی دنیا و آخرت آمده است تا ملت احساس آرامش کنند.» در این نگاه دیگر جایی برای نظام فاسد ارباب و رعیتی نمی‌ماند و اگر هم کسی اصرار بر آن داشته باشد، باید بداند که مسئولان، خادم مردم‌اند. بعد از امام دو نفر از مسئولان ارشد نظام را می‌توان نام برد که افکار و گفتار و رفتارشان با مردم درست برگرفته از اندیشه‌ی امام است؛ «امام‌خامنه‌ای و شهید سلیمانی.» امروز نسخه‌ی شفابخش بیماری‌های کشور، برگشت مسئولان به «سیره‌ی امامین انقلاب» است در مواجهه با این «مردم نجیب». تقاضا دارم اگر با مسئولی در ارتباط هستید، این نوشته را برایش ارسال کنید. @HOWZAVIAN