eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
452 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 سقراط اجتماعی ✍ سعید احمدی سقراط یکی از فیلسوفان باستان است. زندگی ساده و فقیرانه‌ای داشت. برهنه‌پا بود. سیرت را بر صورت و معنا را بر ماده ترجیح می‌داد. او در روزگار سوفسطائیان می‌زیست که ابدال جدال بودند و دشمنان حقیقت؛ یعنی دورزنندگان منطق و استدلال. وجود، ظهور و شکوفایی خردگرایی در چنین زمانه‌ای، هم عجیب بود هم غریب. سقراط انسان عجیب و غریب عصر شکاکیت بود. اگر از میان هزاره‌ها بیرون بیاییم و پا بگذاریم در خیابان‌های دنیای سرمایه‌داری، شاید بدون هیچ زحمت و جستجویی غرور بی‌اندازه و تجمل بی‌حد بشر را ببینیم. خوش دارم در این دنیای آزاد و آزادی، اسم روزگارمان را بگذارم عصر دک‌وپز و فیس‌وافاده. روزگاری که صورت بر سیرت و ماده بر معنا ترجیح دارد. زمانه‌ی منم منم‌های بی‌توقف. دوران خوشگل‌ها، مدها، آسمان‌خراش‌ها، جلوه‌ها و زرق و برق‌ها و زیست‌های اینستاگرامی. سر سال و ماه که می‌شود آرایشی و بهداشتی سود سرشار می‌کند و کتاب‌فروش، ضرر بسیار. هر اندازه دارندگی، چند برابرش، برازندگی. زیر و روی پوست این جهان‌کده هر چه بیشتر بگردی چشم و دل‌هایی را می‌بینی که هرگز سیر نمی‌شوند. حتی در دنیای سیاستمداران و رهبران فکری و فرهنگی جهان. سواد را هم برای مهارت و مدرک می‌خواهند. آن‌ را برای پول. پول را برای قدرت. قدرت را برای سلطه. سلطه را هم برای خودخواهی و کامجویی با حالت‌های متنوع ناتمام. ساختار رایج و شناخته‌شده در جهان حکم‌رانی از هر نوع آن تعلق خاطر عمیق و عجیبی دارد به جلال و جبروت و جلوه و تجمل. تولد انقلاب اسلامی ایران در میان تب فرزندآوری دنیای مایه‌تیله‌داری اتفاق افتاد. شوریدن پابرهنگان معناگرا بود بر جادوگران اشرافیت ظاهرگرا. از منظر حدوث، گویا سقراط بار دیگر پا به دنیا گذاشته است. از جهت بقا اما با امام خردگرایان فرق دارد. این‌بار نه در اندام یک شخص یونانی‌زاده؛ بلکه در قامت جامعه‌ی ایرانی‌تبار. سوفسطائیان، استاد افلاطون را یک بار جام شوکران خوراندند و او را کشتند. اتوکشیده‌های ادکلن به‌دست هر روز و هربار جامی تازه از زهر در کام انقلاب پابرهنگان فرزانه می‌ریزند و هر بار البته که او را نمی‌کشند؛ بلکه زنده‌تر می‌شود و شیرانه‌تر می‌خروشد. گویا نسخه «سقراط اجتماعی» با نمونه‌ی فردی آن فرق دارد. نه اینکه اعجازی در کار باشد یا جادو‌جنبل و شعبده؛ سقراط در ساخت و ساحت ایران پادزهری دارد به نام «ورود فضیلت‌های اخلاقی در جهان سیاست‌ورزی». برجسته‌ترین این فضائل، قرابت، مجالست و یکی‌شدن رهبران سیاسی با برهنه‌پاترین افراد جامعه است. کاری که در نقطه‌ی مقابل، با برچسب پوپولیست و عوام‌فریبی با آن مقابله و مبارزه می‌کنند. انقلاب اسلامی برای عصر «انسان گرگ انسان» پدیده‌ای غریب، عجیب و ناهمخوان به حساب می‌آید. سقراط اجتماعی ایرانی‌تبار با آموزه‌هایی همچون «کارگزار خدمت‌گزار» و «انسان فرشته‌ی انسان» جهان دک‌وپز را با چالش‌های جدی و شکننده‌ای روبرو کرده است. @HOWZAVIAN
خبرگزاری اهل‌بیت(ع) - ابنا - برگزار می‌کند: محفل یادداشت‌نویسان بین‌المللی ابنا 🔹 به مناسبت گرامیداشت مقام شهدای خدمت و سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) با موضوع: خدمات کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل با حضور: استاد حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محدثی زمان: ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ - ۱۹ 🔹 یادداشت‌های برگزیده به ۱۰ زبان برتر دنیا ترجمه و منتشر خواهد شد. جهت ثبت‌نام به آی‌دی @Abna_academy مراجعه فرمایید. (ظرفیت محدود) @abna24
✔️ سلوک باران ✍ علی‌ خسروی دعای عارفانه‌ای از امام امت در انتهای کتاب «معراج السالکین و صلوة العارفین» که ایشان این کتاب را در اوج احوال سلوک عرفانی‌شان در حدود ۳۸ تا۴۰ سالگی نوشته و برای اولین بار در «جلد اول یادنامه شهید مطهری»، با اجازه و اهدای خود ایشان به طبع رسیده و از مکتوبات بسیار لطیف و خواندنی ایشان است: «بارالها، پایان کار ما را به سعادت مقرون فرما؛ و سرانجام رشتۀ معرفت و خداخواهى را به دست ما بده؛ و دست تطاول دیو رجیم و شیطان را از قلب ما کوتاه فرما، و جذوه‌اى از آتش محبت خود در دل ما افکن تا جذبه‌اى حاصل آید؛ و خرمن خودى و خودپرستى ما را به نور نار عشقت بسوزان تا جز تو نبینیم و نخواهیم جز سرکوى تو بار قلوب را نیندازیم. محبوبا، اکنون که از تو دوریم و از جمال جمیلت مهجور، مگر آنکه دست کریمانه‌ات تصرّفى کند و حجاب‌هاى ضخیم را از میان بردارد تا در بقیه عمر جبران ماسبق گردد. اّنک ولىّ النّعم.» @HOWZAVIAN
📌 وقیحان سیاسیبابک شکورزاده با توجه به شرائط خاص امسال در انتخابات ریاست جمهوری و جابجایی شأن ریاست جمهوری توسط شهید رئیسی، بعضی از کسانی که در انتخابات ثبت‌نام کردند، نشان دادند که خیلی پُررو و وقیح هستند و تحت هر شرایطی می‌خواهند در قدرت باشند؛ چرا که فاصله زیادی با دارند و اصلا در تراز رئیس جمهور مردمی و جهادی نیستند. بنابراین نباید جایگاهی نزد مردم بصیر داشته باشند. @HOWZAVIAN
📌 مدعی انقلابی‌گری انقلاب اسلامی بر سه اصل ، و استوار است. همه کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند از هر جناحی و گروهی که باشند شهروند این کشور هستند و از این حق برخوردارند که داوطلب بشوند و هیچ کس حق ندارد به آنها بی‌احترامی و توهین کند. چرا از همون ساعتی که حضرت آقا در ۱۴ خرداد فرمود که اخلاق را غایت کنید با حقد و کینه به فحاشی و توهین و بی‌احترامی و تهمت به این و آن روی آوردید؟ چرا توهین چرا فحاشی چرا تخریب چرا تهمت به چه قیمتی این کارها رو می‌کنید مگر به قیامت و حساب و کتاب اعتقادی ندارید و از مرگ و عذاب الهی نمی‌هراسید؟ از نامزد خودتان تعریف کنید، دفاع کنید، محاسن او را بگویید و ... اما تخریب نکنید، فحاشی نکنید، توهین نکنید، تهمت نزنید و در پازل دشمن بازی نکنید ... . ✔️ اصول فلسفه تا طرح کلی @HOWZAVIAN
♦️ انتخـاب اصـلـح! 🔹 بعد از تجربۀ دولت‌های غربزده(گارگزاران، اصلاحات، اعتدال) مردم تصمیم گرفتند که از جریانات ضد گفتمان انقلاب اسلامی درون نظام عبور کنند. 🔸 آیا اکنون باید در انتخاب میان تفکر و سلوک وسط بازها(انقلابیون حداقلی) و جریان کانونی گفتمان انقلاب(انقلابیون حداکثری) تصمیم بگیرند...؟ ✍ حسین کاوه @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖍 دعوت به قرآن ✍️ علی حیدری در نامه رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی و غربی یک نکته قابل توجه داشت. ایشان فرمودند: «با قرآن آشنا شوید» در نامه ای که سالیان گذشته نیز به جوانان اروپا و آمریکای شمالی نوشتند همین نکته را نیز اشاره کردند و فرمودند: «با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟» ای کاش این توصیه‌ها برای ما مسلمانان صرف توصیه نباشد. در این نامه، حتی رهبر انقلاب نگران نیستند که اگر آنها مستقیم به سراغ قرآن بروند، یک‌وقت دچار تفسیرهای غلط شوند. آن‌قدر حقّ آشکار شده است که می‌دانند اگر آنها به سراغ قرآن بروند، غالباً تفسیر صحیحی از آیات قرآن پیدا خواهند کرد. شاید اگر ما بودیم، می‌گفتیم: «بهتر بود که ایشان توصیه می‌کردند که جوانان غرب مراقب باشند که تفسیر ارهابی یا تکفیری از قرآن پیدا نکنند!» ولی گویا نیازی به همین توصیه نیز نبوده است. یعنی حقّ آن‌قدر ظهور پیدا کرده است که نیازی به همین توضیح نیز احساس نشده است. اما ما در مواجه با قرآن در جامعه چنین سخت گیری کرده‌ایم و راه دست رسی به فهم آن را برای مردم آن قدر سخت کرده ایم که این خود باعث دوری از قران شده است. به قول آن عالم دین قرآن را باید مطالعه کرد نباید تلاوت کرد. اگر قران را هر کسی با توجه بخواند از آن برداشت‌های درستی خواهد کرد. امیرالمومنین(ع) فرمودند: إِنَّ الْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ‏ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ قرآن ظاهرش زیبا و باطن قرآن عمیق است لَا تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لَا تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ وَ لَا تُكْشَفُ الظُّلُمَاتُ إِلَّا بِه؛ شگفتى‏هايش پايان نمى‏يابند، نكات و اسرارش تمام نمى‏شوند و تاريكى‏ها جز با آن زدوده نمى‏گردند.) تاریکی‌ها فقط با آن زدوده می شود. @HOWZAVIAN
💬گفتم، گفت: ✍️ استاد جواد محدثی نوشت: گفتم: چه باید کرد که دل، هرزه گرد و هرزه جو نشود ؟ گفت: قیمت عشق انسان را «معشوق» تعیین می کند. معشوق، هرچه قیمتی تر باشد،عشق و عاشق هم با ارزش تر است. گفتم: نقش نگاه در این میان چیست ؟ دیده می بیند، دل هم می خواهد! گفت: پس باید «نگاه» را کنترل کرد تا به «گناه» نیفتد.همیشه «پا» دنبال «دل» راه می افتد. کسی که محبوبهای اصلی را بشناسد، اسیر «محبوبهای بدلی» نمی شود. کِشتی دل اگر لنگر نداشته باشد، امواج، آن را این طرف و آن طرف می برد. گفتم: محبوبهای اصلی را از کجا بشناسم؟ گفت: جوینده، یابنده است. دور و بر ما، در دل تاریخ، در زندگی شخصیتهای بزرگ ماندگار، درکتابهای شرح حال،«اسوه و الگو» کم نیست ، فقط باید چشم باز کرد و خوب شناخت. گفته اند: «بعد از کتابهای آسمانی، سودمندترین کتابها ،شرح حال هاست». گاهی هم فیلم ها و مستند ها ،خوب است، مثلا برنامه «حدیث سرو» یا... گفتم: الگوهای این چنینی ، برای نسل امروز جذاب نیست. گفت: متأسفانه ذائقه ها را هم دستکاری کرده اند.ما دیگر خودمان نیستیم! اگر چیزی را دوست بداریم که آنان برایمان می پسندند و می خواهند، یعنی خودمان را باخته ایم... @HOWZAVIAN
🎊کتابخانه مجازی بنیاد ملی نوجوان راه اندازی شد. جهت مشاهده کتابخانه کلیک کنید: 🌐https://bonyad-nojavan.ir/product-category/library/
🔻امام روح الله به مثابه یک قدیس اخلاقی ✍️ ابراهیم شریفی، پژوهشگر اخلاق 🔹قدیسان اخلاقی، شخصیت هایی شایسته هستند که در فرهنگ های دینی و اخلاقی ، به دلیل ویژگی های خاص معرفتی _ تربیتی و نیز افعال برتر و فراتر از حد وظیفه، به عنوان نمونه و اسوه شناخته می شوند. ▫️در آثار برخی نویسندگان غربی، با توجه به شخصیتهای قدیسی که با آنها مواجه بودند با تنزل مقام قدیس و قهرمان اخلاقی، تا حد یک سیاستمدار فاقد هر گونه قداست روبرو هستیم.(البته ما هم از قدیس، عصمت را اراده نکرده ایم) 🔸در واقع قدیسان، افرادی مقدس در مذاهب مختلف هستند که اگرچه از دل مردم عادی بیرون آمده‌اند اما به سبب رفتار و کردارشان و وقف زندگی خود به دعا و نیایش و خدمت به خداوند و بنده‌هایش، نزد مردم مقدس شمرده می‌شوند. همچون پترس، پولس، آکوئیناس، دومینیکن، پادره پیو و.... در دنیای مسیحیت 🔹 البته که باید به قدیسان احترام گذاشت و آن‌ها را قهرمانان دین خواند ولی عارضه ای جدی که دامن قدیسان را گرفته تفکر سکولاریستی است یعنی اگر فردی قدیس در قالب حکومتی و سیاسی بُروز داشته باشد نمی توان در جرگه مقدسین خواند در حالی که چنین نیست که به تعبیر شهید عزیز مرحوم مطهری مصداق تقوای ضعف خواهد بود. لذا اگر واقعا خمینی عزیز شخصیتی حکومتی نداشت این چنین از او تقدس زایی نمی شد یا حداقل این تقدس زدایی را نه تحسین بلکه تقبیح می کردیم. 💯 لذا با توجه به مولفه هایی که برای قدیسان اخلاقی در مکاتب مختلف مشاهده می شود می توان به جرأت ادعا کرد که حضرت امام روح الله یک قدیس است چرا که او ذوب در توحید بود و سراسر زندگیش غرق در آن بوده به نحوی که جز الله تبارک و تعالی در حرف و عمل او جاری نمی شود و چه بسا قدیس اصطلاحی درباره او کم باشد و واگویی تمام حقیقت مساله نکند @HOWZAVIAN
4_5999289887616928118.m4a
10.44M
به مناسبت شهادت امام جواد (ع) با نوای مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج سید رضا مدرسی برای شنیدن این روضه در آپارات بر روی لینک زیر کلیک کنید:👇🏻👇🏻 https://aparat.com/v/SPCE5 @HOWZAVIAN
🖤شهادت عزیز دل امام رضا علیهماالسلام و پربرکت ترین مولود آل الله حضرت جوادالائمه علیهم السلام تسلیت تسلیت تسلیت...🖤 🖤به امید زیارت با معرفت حرمش🖤 ┄┅═══❉☀❉═══┅┄ @HOWZAVIAN
✍ "دومین دورهمی صمیمی نویسندگان حوزوی خراسان" با همکاری "
انجمن نویسندگی
" دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و "
کانون مداد الفضلاء
" شعبه خراسان برگزار می کند. زمان: شنبه ۱۹ خرداد راس ساعت ۳۰: ۸ صبح مکان: دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، طبقه دوم، اتاق جلسات اعلام حضور قطعی با ارسال "لبیک یاحسین" به آیدی @Saleh117 ‌ ‌╭─══════‌══════•❖‌•╮ ‌ 🔸 شبكه نویسندگان حوزوی خراسان (کانون مداد الفضلاء) ‌╰─•❖‌•════════════─╯ ‌ https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
. 💠 اربعین مهدوی "به یاد حاج قاسم و شهدای جبهه مقاومت" ✍️هادی حمیدی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی من الغریب الی الحبیب... با "لبیک یا حسین" باید برخاست جوشید و رفت. گرچه در هیأت و حسینیه و محراب هم می‌توان سلامش داد ولی نه، این رسم عاشقی نیست باید آن سرزمین حماسه را نفس کشید و به وصالش رسید به آغوشش گرفت تنگ تنگ... موکب به موکب پنجه در رنج‌های ریز و درشت سفر، منزل به منزل باید رفت چای و قهوه تلخ عراقی را نوشید، لقمه‌های محبت میزبان را تناول کرد و نمک‌گیرش شد و به مقصد و مقصود مشرف. چه زیباست ساعت وصال با حقیقت عشق و عشق تمام.دیدگان بارانی می‌شود و مروارید اشک بر گونه‌ها می‌غلتد از بین الحرمین ندایی می‌آید؛ هلا بیکم یا زواری هلا بیکم خوش آمدید ای زائران عزیزم! کربلا به شدن است نه تنها به رفتن. کربلایی که شدی تازه ضربان قلبت در نینوا به ساعت ظهور تنظیم می‌شود! باید به سمت قبله شش گوشه عشاق نماز وصل گذارد و قد قامت نصرت با حسین زمان‌عج را بست. این زیارت عارفانه با دو بال عقل و عشق آغازِ مسئولیت بزرگی‌است و قبول آن امانت الهی که آسمان را یارای حمل آن نبود! با قدم‌های جابر در اربعین باید پا‌به‌پای قدم‌های پسر مهزیار، از "لبیک یا حسین" به "لبیک یا مهدی" رسید... لنگان لنگان به نیابت از حاج قاسم و شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت چند قدمی بر می‌دارم... وبه یاد حضرت امام روح‌الله زمزمه می‌کنم که راه قدس از کربلا می گذرد... به امید پیاده روی از کربلا تا قدس شریف... اللهم ارنا الطّلعه الرشیده والغره الحمیده @HOWZAVIAN
📷 گزارش تصویری | محفل یادداشت‌نویسان بین‌المللی ابنا برگزار شد 🔹 محفل یادداشت‌نویسان بین‌المللی ابنا با موضوع «خدمات کارگزاران جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل» چهارشنبه ـ شانزدهم خردادماه ۱۴۰۳- با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین استاد «جواد محدثی» در سالن کنفرانس خبرگزاری اهل‌بیت(ع) برگزار شد. @abna24
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔳 «دلم سوخت» و فرصتی برای تأمل در یک مسأله کلان فقهی‌ـ‌اخلاقی ✍️ محمد عشایری منفرد، استاد حوزه علمیه قم نوشت: رهبر معظم انقلاب، با جمله‌ی بیدارگرِ «دلم سوخت»، صاحب این قلم را به یاد ادله‌ای انداختند که به اندازه‌ی شایسته به عرصه فقاهت، بویژه فقه اجتماعی و فقه رسانه، وارد نشده‌ است. آن‌چه دل رهبری را سوزانده، این است که در وجود رئیس جمهور فقیدمان، «نعمت»ها و «معروف»هایی وجود داشت، که نادیده انگاشته شده است. همین «نادیده انگاشتن نعمت‌ها و معروف‌ها در یک جامعه»، مسأله‌ای است که نیاز به تأمل فقهی دارد؛ 1️⃣در دعای بیستم صحیفه سجادیه (ع)، "برجسته کردن معروفی که از دیگران سر می‌زند"، یکی از مکارم اخلاقی قلمداد شده (افشاء العارفة). در تراث روایی امامیه، از «کُفر المعروف» نهی شده است. منظور از کفر المعروف، ظاهراً این است که وقتی کسی عمل معروفی انجام می‌دهد، دیگران نادیده بگیرند، تحسینش نکنند و از او قدردانی نکنند. در منابع روایی امامیه در «باب مَن کَفَرَ المعروف» روایات هشداردهنده و شگفت‌آوری گردآوری شده است (الکافی، ج 4، ص: 33). شیخ حر عاملی ره، این روایات را در «باب تَحْرِيمِ كُفْرِ الْمَعْرُوفِ مِنَ اللَّهِ كَانَ أَوْ مِنَ النَّاسِ‌» در میان «ابواب امر به معروف و نهی از منکر» گرد آورده است (وسائل، ج 16، ص: 309). نام‌گذاری باب، با کلمه‌ی «تحریم»، فتوای شیخ حر ره را نشان می‌دهد هرچند در فقه استنباطی، این مسأله چندان بررسی نشده و فتوای روشنی به دست نیامده است. بی‌گمان نمی‌توان این روایات را به روابط فردی محدود کرد و آنها را به روابط شهروندان با حاکمان و نیز روابط رسانه‌ها با حاکمان، بی‌ارتباط دانست. در چند روایت، تصریح شده که باید "از آن دستی که نعمت خداوند بر آن دست جاری می‌شود تا به تو برسد"، شکرگزاری کنی (همان). در آموزه‌های نهج البلاغة، بین «ثنای استحقاقی» و «مَلَق=چاپلوسی»، که بار ارزشی منفی دارد، فرق نهاده شده است (الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ). در روایات، ناسپاسی (کفران النعمة) موجب قطع نعمتها، پریشانی جامعه و کسادی بازارها قلمداد شده است! بعید است که این ناسپاسی فقط بر «ناسپاسی فردی» حمل شود و شامل «جامعه ناسپاس» نشود. ظاهرا برداشت شیخ حر عاملی ره نیز هین بوده است که این باب را در میان ابواب امر به معروف و نهی از منکر (که صبغه‌ی اجتماعی دارد) گنجانده وگرنه مانند برخی دیگر از محدثان، این باب را در ابواب صدقات می‌گنجاند تا صرفاً رابطه آخذ صدقه با معطی صدقه را بیان کند. 2️⃣چنانکه در فرجام بحث زکات آمده، بر آخذ صدقه، حرام است که «کفران نعمت» کند بلکه شایسته‌ است آخذ از صدقه‌دهنده ثناگویی و تشکر کند (منتهى المطلب، ج‌8، ص: 510). در ذیل مبحث صلات استسقاء، وقتی می‌خواهند "گناهان موجب کاهش نزولات آسمانی" را فهرست کنند، «کفران النعمة» را یکی از این گناهان دانسته‌اند (جواهر 12/127) صاحب جواهر ره در خاتمه‌ی این بحث نوشته است: «و لعل أعظم أسباب حلول النقم و تحويل النعم احتقار النعمة» (همان 129). 3️⃣ به گمان نگارنده، آن‌چه دل رهبرمان را سوزانده، مسأله‌ای فراتر از بی‌توجهی ما به «معروف»ها و «نعمت»های رئیس جمهور شهید است چون به طور کلی کارنامه‌ی جامعه ایرانی، درباره «کفر المعروف» و «کفران النعمة» نیاز به تأمّل و بررسی دارد. 4️⃣ خوب است اهالی فقاهت نیز در تحلیل و تبیین این روایات و تطبیق آن بر ساحت اجتماع و رسانه و نیز روابط شهروندان با حاکمیت، بیشتر بکوشند تا دانش کافی برای آگاهانیدنِ جامعه تولید شود. شاید کم‌عملی جامعه ناشی از کم‌آگاهی و کم‌آگاهی جامعه ناشی از «رخنه‌ی تئوریک» باشد. @HOWZAVIAN
✏️آدمی به هر میزان که از روبرو شدن با شبهات واهمه دارد، در عقایدش متعصب است. ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
گاهی نیاز به آرامش داریم نیاز به یک خلوتی داریم که فقط به خود فکر کنیم به گذشته خود حال خود به آینده خود فارغ از تمام زد و بند ها و محاسبات دنیایی. گاهی× اغلب✓ فرار می‌کنیم... شاید چون می‌ترسیم شاید چون تنبلی می‌کنیم و آینده را به فردا نسیه می‌دهیم تا زمانی که... آینده هم سر برسد و یقه‌ی مارا بچسبد آنروز دیگر خیلی دیر است... ✍ محمدمهدی علیپور @HOWZAVIAN