eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
«آدم را برای شکست نساخته‌اند. آدم ممکنه از بین بره، ولی شکست نمیخوره.» @HOWZAVIAN
. 🔸نیمه‌ دیگری غروب کرد علی کردانی 🌸 نیمه‌ی دیگری غروب کرد؛ تو طلوع نکردی. 🌸 نیمه‌ی شعبان، قرص قمر کامل بود؛ اما جهان بی‌تو کاملاً ناقص است. 🌸 غمِ غروب، غایبی غریب دارد؛ ای قایق نجات، طلوع کن. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تو روزایی که دشمن با مسموم سازی دختران میخواد القاء کنه ایران مانع پیشرفت زنها و دخترهاست، 🔹آرمیتا رضایی نژاد با حجاب برتر و با تسلط عالیش به زبان انگلیسی جلوی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سخنرانی تاثیرگذاری انجام داد و نخبگی خودش رو به رخ کشید. 👆این یک کار رسانه ای انقلابی قوی بود. بگردید توی همین ایتا ببینید چقدر کم بازتاب داشته چه رسد به رسانه های عام. حمله بلد نیستیم. فقط دفاع! افسران دفاعی کارگشا نیستند. رهبری معظم هم فرمودند باید تهاجمی عمل کنید! @HOWZAVIAN
💠 فرهنگ پیشرو در جهان ✍ محمد رنگین کمان فرهنگ غرب به بن بست خواهد رسید و منزوی خواهد شد چراکه معادلات جهان باسرعت وصف ناپذیری به نفع اسلام در حال تغییر است و غرب با احساس نیاز در پی گمگشته ایست که خود را از باتلاقی که در آن گیر افتاده است نجات دهد اما در این میان برگ برنده دست مسلمانان است چرا که اقبال عمومی جهان به مقوله انتظار و گسترش فرهنگ مهدویت نشان از انزوای دیگر مکاتب و فرهنگ ها دارد، مکاتبی که شاید روزی ادعای یکه تازی کرده و میدان داری می‌کردند اما با گسترش و پیشرفت علم و آگاهی پیروان خود دیگر توان رویارویی با مشکلات و حل مسائل پیروانشان را نداشته و رو به انزوا رفته اند، اما امروز فرهنگ غنی انتظار که یکی از عوامل بالندگی و پویایی اسلام و تشیع بشمار میرود، با سرعت تمام در حال یارگیری برای تربیت نسلی امام زمانی است، نسلی که با اتحاد و انسجام میتواند گره کور تاریخ بشریت را باز کرده و زمینه ساز ظهور منجی باشد، و همه چشم انتظاران را از چشم به راهی در آورده‌ تا شاهد تحقق حکمرانی امام معصوم در عالم باشیم که اسلام ناب را پیاده کرده و آروزی پیامبر خدا را محقق کند @HOWZAVIAN
. 🔻مفهوم زن زندگی آزادی در آلمان @HOWZAVIAN
🔹مروری انتقادی بر اندیشه ایرانشهری ▪️درآمدی بر نحوه مواجهه جبهه فکری انقلاب اسلامی با اندیشه سید جواد طباطبایی 🕰 زمان:شنبه 1401/12/20 از ساعت 15 الی 18 ..... علاقمندان گرامی جهت حضور به شماره زیر پیامک ارسال نمایند: 0910 0931 083 ____________ (موسسه معنا) @HOWZAVIAN @maana_hamandishi
⛔️ مازوخیسم جمعی در ایران و دو راهکار ✍️مجتبی لشکربلوکی 🔅 تجربه عجیبی در سخنرانی‌ها و ارائه ها در جاهای مختلف پیدا کرده‌ام و آن میل شدید جامعه به طرح نکات منفی و ناامیدکننده در مورد ایران است. هرچقدر از مشکلات و وخیم بودن شرایط صحبت کنی مورد استقبال بیشتری قرار می‏گیری. هرچقدر بذر ناامیدی بیشتری نسبت به آینده پراکنده کنی عالم تر قلمداد می‏شوی. اگر نقاط مثبت را هم بگویی یا چشم‏ اندازهای پیشرفت را هم بیان کنی، چنان با دیده تردید در تو می‏نگرند که گویی از حکومت پول گرفته‌ای تا به مردم اطلاعات نادرست دهی. ❗️شگفت است که ما از آزار خود لذت می‏بریم و به آن عادت کرده ایم. ▫️بله باید مشکلات را گفت ولی پیشرفت‌ها را هم دید. آدمی احساس می‌کند که مردم تلافی رفتار حکومت در دهه‏‌های گذشته را می‌خواهند درآورند. شاید به سبب اینکه در گذشته حکومت صرفا پیشرفت‌ها را گزارش می‏کرد و مشکلات را انکار می‏نمود حالا جامعه از این سمت به موضع‏گیری افتاده و صرفاً بر تاریکی‏ ها چشم دوخته است. 🔹واقعیت این است که در کنار تاریکی، روشنی‏ ها هم هست و باید این روشنایی‏ ها را هم دید. خدا نگذرد از کسانی که ما را به جایی رساندند که خوبی‏ های ایران را کم نمایی و خوبی‌های غرب را بیش نمایی (overestimate ) کنیم و به عکس بدی‌های خودمان را بیش‌نمایی و بدی‌های غرب را کم انگاری کنیم. ✅ تحلیل و تجویز راهبردی: آنچه در بالا خواندیم نوشته دکتر علی سرزعیم مشاور مرکز بررسی های استراتژیک بود. من نیز تجربه‌ای به شدت مشابه با وی دارم. نمی‌خواهم من هم دوباره از ایران و ایرانی انتقاد کنم. بس است! فقط این نکته را بگویم که آنقدر جو ناامیدی سنگین است که در جمع های مختلف حتی نمی‌شود از نشانه‌های قطعی پیشرفت نیز سخن گفت. به محض شنیدن یک بهبود رتبه یا افزایش یک شاخص شروع می‌کنند به زیر سوال بردن آمار و ارقام حتی شاخص‌های بین المللی را. انگار یک ولع خاصی دارند که شما از ناامیدی، فلاکت و بدبختی بگویید. وقتی صحبت از مشکلات می‌کنید همه به دیده تحسین در شما می‌نگرند و شما احساس روشنفکری می‌کنید اما وقتی در مورد پیشرفت ها می‌گویید همه به شما به دیده جیره‌خوار حکومت نگاه می‌کنند. امیل سیوران فیلسوف اهل رومانی جمله‌ای گفته است که سخت باید به آن اندیشید: ناامیدی جمعی مهم‌ترین عامل انهدام ملت‌ها است. ملتی كه دچار آن شود هرگز نخواهد توانست دوباره روی پای خود بایستد. من دو راهکار/ تکنیک را گاهی (و نه همیشه) برای خودم استفاده می‌کنم و از آن جواب گرفته‌ام که با شما نیز در میان می‌گذارم. ▪️راهکار اول: هر گاه مشکلی را مطرح می‌کنم، برای آن راه حل ارایه می‌کنم. این گونه باعث می‌شود که ذهنم را ورزش دهم که راه حل محور (solution minded) باشد و همچنین از تلخی انتقاد بکاهم و دریچه ای رو به حل مساله و روشنایی در کنار نشان دادن یک تاریکی باز کنم. ▪️راهکار دوم: اگر مشکلی را در جامعه می‌بینم قبل از آنکه از آن انتقاد کنم. خودم آن را ترک می کنم. مثلا به جای آن که در مورد آشغال ریختن در خیابان صحبت کنم خودم آن را ترک می‌کنم و سپس در مورد آن سخن می‌گویم. اگر نتوانستم آن را رعایت کنم، دیگر انتقاد نمی‌کنم. مثلا من چون خودم بد رانندگی می‌کنم هیچگاه در جمع از رانندگی بد دیگران یا رفتارهای زشت ترافیکی انتقاد نمی‌کنم چون خودم هنوز تبدیل به یک راننده منظم و قاعده مند نشده‌ام. 〽️تاکید می کنم که در کنار همه مشکلات، وضعیت کشور با بیست سال پیش قابل مقایسه نیست. من تصمیم گرفته‌ام به جای آن که یک روشنفکر منفی‌نگرِ محبوب باشم، یک تحلیل‌گرِ مثبت اندیش و واقعیت‌گرا باشم. شما را نیز به مثبت اندیشی و مبارزه با مازوخیسم جمعی دعوت می کنم. @HOWZAVIAN
🔻همزمان با رونمایی از نسخه اسپانیولی کتاب خاطرات دوران مبارزات رهبر انقلاب اسلامی در کاراکاس 📚 پیام رهبر انقلاب خطاب به ملت‌های اسپانیولی زبان منتشر شد ✍️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم اگر توانسته باشم به وسیله‌ی این کتاب با شما اسپانیولی زبانان ارتباط بگیرم، بسیار خرسند خواهم بود. این بخش کوتاهی از سرگذشت من است. چه نیکو است که ما و شما و همه‌ی ملتهای عدالت‌خواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و بیشتر هم‌افزائی کنیم. نیکروزی شما را از خدا میخواهم. سیّدعلی خامنه‌ای 🔹 کتاب سلول شماره ۱۴ خاطرات و زندگینامه آیت‌الله خامنه‌ای را در دوران مبارزه با رژیم دست‌نشانده استکبار و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی روایت می‌کند. این اثر ترجمه اسپانیولی کتاب «ان مع الصبر نصرا» است که پیش از این به زبان عربی منتشر و نسخه فارسی آن با عنوان «خون دلی که لعل شد» در اختیار علاقمندان و اهالی کتاب قرار گرفته بود. @HOWZAVIAN @hawzahnews
. 🌻 جهان تازه‌ی مسعود دیانی 🔅مسعود دیانی به واسطه کلماتش دریچه‌ای از یک جهان دیگر برای خوانندگان باز کرده بود. عالمی که احتمال داشت ما هم روزی درگیرش شویم اما آیا می‌توانستیم مثلِ مسعود دیانی امیدوارانه از دردهایمان بنویسم؟ یا مثلِ او می‌توانستیم در میانِ رنج‌ها همچنان قبل یا حتی بیشتر، به خدای معطی رنج ایمان داشته باشیم؟ قطعا پاسخ به این سوال برای بسیاری از ما مشخص است. 🔅کسانی که بیمار سرطانی داشته‌اند؛ می‌دانند که حد فاصل انجام آزمایش‌های اولیه، انجام گاما اسکن تا آمدن جواب نمونه برداری حد فاصل خوف و رجاء برای بیمار و خانواده است. خانواده بیمار دلشان نمی‌خواهد که احتمال ابتلا به سرطان را باور کنند و همه به دنبال نام‌های اعظم الهی هستند تا خودشان را گره بزنند و نور امید به دل‌هایشان بتابد. مسعود دیانی اما اینگونه نبود. نه ترس به ابتلا داشت و نه انکار بیماری. از همان اولین کلماتی که از بیماری نوشت، آرام بود. از درد می‌گفت اما واژه‌هایش تاریک نبود. حتی اشک و بغض بعد از خواندن‌شان هم سبک بود. مثل وقتی که آدم به روضه اباعبدا.. می‌رود، دل سیر برای غربت ایشان می‌گرید اما پس از پایانِ روضه، روحش سبک می‌شود. غرق شدن در میان کلمات مسعود دیانی هم همین بود. گریه از روی غمِ بیماری نبود، بلکه معرفت به مرگ بود که دیانی در روزهای بیماری‌اش به دست آورد. 🔗 بخش اول https://eitaa.com/yaddashtkhani/357 🔗 بخش دوم https://eitaa.com/yaddashtkhani/358 @HOWZAVIAN
🔘 🔴 تطبیق نادرست مناسک کلیسایی بر مناسک شیعی ✍ احمد اولیایی در نقد یادداشت مهراب صادق‌نیا نوشت: 🔹اخیرا یادداشتی از دکتر صادق‌نیا خواندم که دغدغه اخلاق را در مناسک نیمه شعبان جستجو می کرد. از شور و حرارت نیمه شعبان امسال و هیاهوی تلویزیون در تقویت این شور گفته و تفاوت نیمه شعبان های دهه شصت با الان را در احساس عمیق و طبیعی آن موقع تبیین کرده بود. نهایتا ایشان این پرسش را مطرح کرد که آیا این همه افزایش شور و جمعیت منجر به تقویت اخلاقیات مشارکت کنندگان می شود؟! 🔸در مواجهه با این یادداشت چند نکته به ذهن می‌رسد؛ ✔️ یک. بخشی از آن یادداشت می خواهد بگوید (ظاهراً به صورت منفی) که تلویزیون نقش بسزایی در افزایش مشارکت مردم در نیمه شعبان امسال داشته است. پاسخ این است که رسانه ملی به این هیاهویی که ایجاد کرده افتخار هم می کند. اساسا رسانه ملی باید مسئول بسیج عمومی مردم در جهت مشارکت های ملی و مذهبی باشد. این، به هیچ وجه نقصی بر تلویزیون نیست. ✔️ دو. گویی یادداشت دکتر صادق‌نیا، تمام مناسک نیمه شعبان را با یک سوال، تقلیل می دهد. آن هم سوالی که اساسا پرسش بجایی ازین مراسم نیست. این پرسش انتقادی که «نیمه شعبان چقدر اخلاقیات را ارتقاء می بخشد؟» تداعی می کند که یگانه مسئول ارتقای اخلاقیات در جامعه، جشن هایی مانند نیمه شعبان هستند! اگر هم جشن نیمه شعبان مجبور باشد به این پرسش پاسخ دهد، شاید پرسش آخر می بود. اینکه « نیمه شعبان چقدر نشاط اجتماعی ایجاد می کند؟»، «جشن نیمه شعبان چقدر انسجام اجتماعی ایجاد می کند؟»، «این جشن چه مقدار تقویت احساس مذهبی دارد؟»، «این دو سه روز جشن عمومی چه مقدار فضای امید ایجاد می کند؟» و مانند اینها می تواند پرسش های سودمندتری از جشن نیمه شعبان باشد. پرسش هایی که پاسخ هایش عموما بله و مطلوب است. پرسش یادداشت دکتر صادق‌نیا، آن سوال تکراری شبهه گونه ایام محرم را تداعی می کند؛ که آیا مثلا بهتر نیست هزینه ایستگاه صلواتی و نذری را به فقرا بدهیم؟! پرسشی که ناشی از عدم شناخت کافی مناسک شیعی ست. ✔️ سه. استدلال به پژوهش پوزیتیویستی رابین گیل (Robin Gill) نوعی مقایسه نابجاست. چرا که روح مناسک شیعی که اتصال آن به عالم بالا حقیقی ست هنگامی که خود را در فعل جمعی مناسکی شیعیان نمایان می کند، اشتراک آیینی خاصی در میان مشارکت کنندگان ایجاد می شود و کمی با کنش کلیسایی متفاوت است. ضمن اینکه در روش‌شناسی رابین گین، فقدان مؤلفه‌های دیگر در عدم تأثیر مشارکت کلیسایی در اخلاق آشکار است. ✔️ چهار. اساسا چرا در اوج احساس نشاط از یک فعل ملی که اتفاقا ریشه در مذهب هم دارد، تحلیل گر اجتماعی ما به نکات ابهام احتمالی آن فعل می اندیشد و از آن پرسش می کند؟! این، شاید ناشی از فقدان چاشنی «امید» در تحلیل‌ها باشد. متن یادداشت دکتر صادق نیا را می توانید در این صفحه بخوانید https://eitaa.com/yaddashtkhani/351 @HOWZAVIAN @Fekrat_Net
. 📰دکه‌ی تیترخوانی یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ @HOWZAVIAN
♦️عوامل خارجی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی ✍️ سید حسین شرف‌الدین 🔷واژه «حماسه» برطبق معنای متفاهم و متبادر به نوعی جهش، تحول انقلابی، جهاد، همت مضاعف، شگفتی‌آفرینی و خرق عادت در روند عادی تغییر و تحولات زندگی شخصی یا اجتماعی ناظراست. موصوف‌کردن این واژه به دو صفت سیاسی و اقتصادی به عنوان دو نهاد کانونی و دو خرده‌نظام محوری جامعه، بیش از هر چیز به اهمیت تحولات این دو بخش و نقش تعیین‌کننده آنها در سایر تحولات بنیادین اجتماع اشاره دارد. 🔶 تردیدی نیست که حصول تحول انقلابی در این دو بخش متغیری است که به مجموعه‌ای از عوامل و عناصر داخلی، پیرامونی و فرابخشی وابسته است. عمده‌ترین عوامل فرابخشی، جریانات و فرایندهای بین‌المللی است که روند کلی تحولات کشور را همچون سایر کشورها متاثر می‌سازد. دولت اسلامی نیز به عنوان مجری و هدایت‌گر اصلی این مهم تنها هنگامی به ایفای این رسالت و ماموریت خطیر توفیق خواهد یافت که در همه وظایف محوله و تمهید سازوکارهای لازم، حماسی و جهادی عمل کند. 🔷 در این کتاب به چند سوال عمده پاسخ داده خواهد شد: ☑️ حماسه سیاسی و اقتصادی چیست و چه لوازمی دارد؟ ☑️ علل و دلایل شکل‌گیری و استمرار حماسه سیاسی و اقتصادی کدام‌اند؟ ☑️حماسه سیاسی و اقتصادی در اسناد بالادستی نظام اسلامی و برنامه‌های کلان توسعه، از چه جایگاهی برخودار است؟ ✅ آگاهی از بخش‌های مختلف کتاب، اینجا امکان‌پذیر است. @HOWZAVIAN @sharafoddin_ir
🔴 گرگ‌های وال‌استریت ✍️ حسین عباسی‌فر، پژوهشگر اقتصادی نظام سرمایه‌داری سعی می‌کند نفع و سودِ بخشی از طبقه متوسط جامعه را به نفع اغنیا گره بزند تا طبقات متوسط تبدیل به مدافعین و سینه‌چاکان حقوق سرمایه‌داران شوند. در حقیقت وارد کردن مردم به بورس و بازارهای سفته‌بازی و ... دو منفعت دارد برای گرگ‌های وال‌استریت! اولا ورود پول‌های مردم فرصت خوبی برای شکار است. ثانیا این جماعت از تورم و بالارفتن نرخ ارز و ... سود می‌برند و اجازه نمی‌دهند قیمت از یک حدی پایین‌تر بیاید. رسانه‌ها هم محل همبستگی این دو جریان است. @HOWZAVIAN
🟢 راهیان نور ✍️سعید کرمی 🔸راهیان نور، واژه ای دو پهلوست که گستره‌ی آن از شهریور سال ۱۳۵۹ و آغاز جنگ تحمیلی شروع شده و تا قیام قیامت ادامه دارد... 🔗 متن کامل در این صفحه ............................ 🔹چتر عقل ✍️حسن مددخانی از تربیت بسیار گفته‌ایم و بسیار شنیده‌ایم. در تربیت با یک انسان مواجه هستیم، انسانی که در کنار احساساتش دارای عقل است. در کنار عاطفه ای که دارد، دارای تفکر است. اگر پدر و مادرها نگران این هستند که بچه هایشان با عقلشان زندگی کنند نه فقط با احساساتشان؛ ...... 🔗 متن کامل در این صفحه @HOWZAVIAN
⁉️چرایی یک ناهنجاری اجتماعی ✍️ بابک شکورزاده پدیده بدحجابی یا بی‌حجابی معلول عوامل مختلفی است و ریشه تمام این‌ها را می‌شود در یک چیز دانست و آن هم بی‌توجهی به احکام الهی است. این بی‌توجهی خودش ابعاد مختلفی دارد و دارای اقسامی است. اصولا برخی نسبت به این مسئله جهل دارند و اوضاع ناهنجار پوشش آن‌ها ناشی از این جهل است که این هم از دو منظر قابل بررسی است؛ یکی عدم اطلاع از احکام دینی در این باره که از حیث کیفیت و کمیت، پوشش چگونه است؛ یکی هم عدم شناخت از روحیات مرد که بدحجابی زن چه تأثیراتی در او می‌گذارد. شاید اگر برخی از این بانوان می‌دانستند که بی‌حجابی آن‌ها چگونه چشمان مردان را به دنبال خود می‌کشاند و چگونه تلذذ جنسی را نصیب آن‌ها می‌کند تن به این بی‌حجابی نمی‌دادند. برخی دیگر این مسائل را می‌دانند؛ ولی نسبت به آن بی تفاوت هستند و برای ایشان مهم نیست که در معرض نگاه آلوده باشند. چه بسا اینگونه افراد ادعای دینداری هم داشته باشند؛ ولی در واقع دین‌داری این جماعت با چالش رو به رو است. عده دیگر شمشیر را از رو بسته‌اند و با آگاهی از اینکه محدوده حجاب و پوشش چیست و چه تبعاتی را برای مردان دارد بی‌حجاب و یا بد‌حجاب در جامعه ظاهر می‌شوند. خب طبیعی است که این افراد عملا بی‌دین هستند و رسما با دهن کجی به دستورات دینی برخورد می‌کنند. در واقع نوع این افراد اصولا اسلام را قبول ندارند. این یک تحلیل کلی از افراد بدحجاب و بی‌حجاب در جامعه است و چه بسا گونه‌های دیگری نیز بتوان ترسیم کرد؛ ولی تقریبا شاکله کلی بی‌حجابی‌ها همین است. با این اوصاف همه بدحجاب‌ها و بی‌حجاب‌ها را نمی‌شود با یک چشم دید و برای همه یک حکم صادر کرد. طبیعتا کسی که از روی جهل یا غفلت و یا حتی عادت و فرهنگ غالب، حجاب مشروعی ندارد با کسی که عالمانه و عامدانه بی‌حجاب است و چه بسا هدفش ترویج بی حجابی و ولنگاری است تفاوت زیادی دارد؛ ازاین رو باید مراقب بود و به راحتی دیگران را قضاوت نکرد. نقش غیرت مرد در حجاب زن دراین جا نکته‌ای که جا دارد به آن اشاره شود و در ترویج بی‌حجابی و فرهنگ درآمدن این مقوله ناهنجار نقش اساسی دارد و چه بسا مورد توجه قرار نمی‌گیرد، غیرت مردان است. غیرت از صفات پسندیده است که از آموزه‌های دینی و احادیث معصومین علیهم‌السلام اهمیت آن فهمیده می‌شود. این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که بی‌غیرتی مردان در بی‌حجابی و بی‌حیایی زنان تأثیرگذار است. مردی که دوست دارد همسرش با ولنگاری در مقابل مردان نامحرم نمایان شود و محجبه بودن زنش بی‌کلاسی و کسر شأن به حساب آید و یا حداقل نسبت به پوشش همسرش منفعلانه و بی تفاوت باشد، طبیعتا در ایجاد این فرهنگ ناهنجار دخیل است. @HOWZAVIAN