✍️ زندگیتان را با «قلم»، بهتر رقم بزنید
💐خیر مقدم به عزیزانی که به ما پیوستند، لطفاً با نظرات و پیشنهادات سازنده، خادم خود را در کانال نویسندگان حوزوی همراهی بفرمایید. 🙏
🌱 این کانال به صورت خودجوش و جهادی اداره میشود و به هیچ نهادی وابسته نیست.
🍃درصدد هستیم پیامهای متنوعی در عرصه ادبیات، سیاست، اجتماع و فرهنگ تقدیم مخاطبان فرهیختهی کنیم.
✍️ شما هم برای ما بنویسید....
#پیام_مدیر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#ندبه_های_دلتنگی
💠 مهربانیام نذر منتظران
من مهربانیام را نذر شما کردم؛ شما در کدام بازار به نیم سکهی زر، قلب خود را فروختید؟
من در زمهریر غیبت، کنار هیچ آتش خونگرمی ننشستم که شما را فراموش کنم؛ شما اما چه ارزان بر همهی گرمیهای خود چوب حراج زدهاید.
خاطر من از شما مکدر نیست، که در آنجا جز نسیم خوشرویی، راه نمیداند. شما نیز چنان نباشید که به غمزی برآشوبید، و به دوغی مست شوید.
بامدادان، خمار عشوههای دوشین، شما را چون شاخههای نرم و نازک بید، دود پراکنده میکند.
بهوش باشید و در پای هر خرمهره، محراب نسازید.
غیبت منتظر میخواهد، نه عزادار؛ افزار، نه عروسک؛
مهربانی؛
هر چند غمگینانه...
#جمعه
#نثرخوانی
#رضا_بابایی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✔️رابطه با عربستان، عدول از ارزشها نیست
✍️ محمدرضا باقرزاده، دکتری علوم سیاسی، استاد حوزه
👈در قانون اساسى، داشتن رابطه نیکو با کشورهایى که قصد سلطه و دخالت در امور ایران ندارند، یک اصل بنیادین است و آمده است:«سیاست خارجى جمهورى اسلامى ایران بر اساس... روابط صلح آمیز متقابل با دول غیر متحارب استوار است.(اصل ۱۵۲قانوناساسی)
این اصل حتی در مورد غیر مسلمانان جاری است و در قانون اساسی آمده است که«به حکم آیه شریفه "لایَنهاکم اللّهُ عن الذینَ لم یُقاتلوکم فى الدین و لم یُخرجوکم مِن دیارِکم أن تبرّوهم و تُقسطوا اِلیهم اِن اللّهَ یُحِبُّ المُقسطین" (ممتحنه: ۸)؛ دولت جمهورى اسلامى ایران و مسلمانان مؤظفّند نسبت به افراد غیر مسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل اسلامى عمل نمایند و حقوق انسانى آنان را رعایت کنند.»(اصل۱۴)
در این راستا امام خمینی ره اصل را بر ارتباط با دیگر کشورها نهاده میفرمایند«امروز دنیا مانند یک عایله و یک شهر است، و یک شهر دارای محله های مختلفی است که با هم ارتباط دارند. وقتی دنیا وضعش این طور است، ما نباید منعزل باشیم... اسلام یک نظام اجتماعی و حکومتی است و می خواهد با همۀ عالم روابط داشته باشد.» (امام خمینی؛ صحیفه امام؛ ج 19، ص 413)
و می فرماید «ما با همه ملتهای عالم می خواهیم دوست باشیم ... می خواهیم که روابط حسنه، با احترام متقابل نسبت به همه داشته باشیم. مگر اینکه دولتهایی باشند که با ما خلاف رفتار کرده باشند و بخواهند به ما ظلم بکنند.» (همان؛ ج 11، ص 153)
اما برخی افراد و جریانها با برقراری مجدد روابط میان ایران و عربستان، دچار گره ذهنی شده به برقراری ارتباط با عربستان می تازند به این بهانه که این احیای روابط بهمعنای عقب نشینی از ارزشهایی است که هنگام قطع روابط آنها را جار زدیم.
اینان توجه ندارند که حساب روابط بین المللی با کشورها و حسن همجواری با آنها از حساب مطالبات به حقی که از آنها داریم جدا است. به عنوان مثال ما با کشور عراق دوست وبرادریم اما در عین این به معنای گذشتن از طلب خسارات جنگ تحمیلی نیست.
دیروز دولت عربستان با ما قطع ارتباط کرده و امروز به دنبال برقراری مجدد روابط است و ما هم این برقراری روابط را رد نمی کنیم بلکه از آن استقبال هم می کنیم چون به نفع دو ملت ایران و عربستان می دانیم اما این به معنای اعراض از مطالبه حقوق انسانی شهروندانمان از دولت عربستان نیست و به بهانه برقراری روابط با عربستان از حق تعیین سرنوشت ملت یمن وبحرین هم نه گذشته ایم نه خواهیم گذشت چون این یک اصل اساسی در سیاست خارجی کشور ما در قانون اساسی است که از حقوق مستضعفان ومسلمانان دفاع کنیم.
بر این اساس موضع تغییر ناپذیر ما در روابط بین الملل، برقراری رابطه با هر دولت غیر متخاصم در عین پافشاری بر اصول و ارزشهای انسانی اسلامی و انقلابی است.
#سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌ازدواج مجازی
✍️ زهرا نجاتی
عصر؛ عصر رسانه است و خیلی اتفاقات برمحور پلتفرمها، رخ داده است. خریدهایمان را با اپلیکیشنها انجام میدهیم، رژیم گرفتنهایمان، خرید کتاب، کتابهای پیشنهادی و بسیاری از اتفاقات دیگر.
اما آیا واقعا میشود در همین فضای مجازی و با تکیه بر آیندهی متاورس، آشنایی و ازدواج و تشکیل زندگی هم داشت؟
برای بررسی این موضوع خوب است که معایب و محاسن این موضوع را بررسی کنیم.
در بُعد فواید و خوبیها، میتوان به مواردی اشاره کرد مثلا حذف رفت و آمد و هزینههایش: مثل هزینه ماشین، دسترسی به موارد خوب ازدواج در راه دور، یکسان بودن شرایط برای افراد مختلف، راحتی و حذف موضوعاتی مثل خانوادههای سختگیر یا پذیرایی.
اما چه ایرادی دارد؟
اولین موضوع مشکل اکانتهای فیک یا جعلی است. همان قضیهی معروف سرقرار رفتن یک پیرمرد یا پیرزن به اسم فلان پروفایل. بفرمایید چه راهی برای تشخیص حقیقت وجود دارد؟ بر فرض شما فرد را وادار به ارسال عکس حقیقی کنید؛ آیا باز نمیتواند عکسهایی را از اینترنت دانلود کند و بفرستد؟ این در مورد تمام اطلاعاتی که میدهد، صادق است.
البته یک راه این است که بگوییم:"ما حواسمون جمع هست و دروغها و حرفهای ضد و نقیض رو تشخیص میدیم"
🔗 متن کامل در صفحه افکار بانوان حوزوی
#رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
السلام علیک یا ربیع الانام
ای آنکه عطر در دل گل ها گذاشتی
در جان ما محبت خود را گذاشتی
باران حضور گرم تو را مژده می دهد
ما را که گفته است که تنها گذاشتی؟
با ابرها تپیدی و آرام و بی قرار
نمنم قدم به خلوت دریا گذاشتی
خود را میان دشت پراکندی ای بهار
در هر کجای راه، گلی جا گذاشتی
حالا اتاق، پر شده از باغ، ای نسیم!
ممنون از اینکه پنجره را وا گذاشتی
ای آفتابِ رد شده از شیشه باغ ها!
بر تار و پود سبز چمن پا گذاشتی
گلهای فرش، گرم پذیرایی ات شدند
ممنون که پا به زندگی ما گذاشتی...
#عاطفه_جوشقانیان
#بهارانه
#مهدوی
💠 @shaeranehowzavi
.
آسمان غرق خیال است کجایی آقا؟
آخرینجمعه سال است کجایی آقا؟
یک نفس عاشق اگر بود زمین می فهمید
عاشقی بی تو محال است کجایی آقا؟
#انتظار
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔶 زیبایی کلام اهل بیت (ع)
✍ علیرضا مکتبدار
گاه که به رفتارهای اجتماعی خود و دیگران میاندیشم، درمییابم بسیاری از حساسیتهای ما نسبت به ناهنجاریهای اجتماعی نه برخاسته از ایمان ریشهدار که برآمده از اضطرابهای درونی است؛ چرا که ایمان وقتی اصیل است که آبشخور آن خرد باشد و نه نادانی، اندیشه باشد و نه پیروی کورکورانه و تلاش باشد و نه سستی. چنین ایمانی، امنیت و طمأنینه میآفریند و در مواجهه با ناهنجاریهای بروزیافته در جامعه، به دور از احساساتیشدن و گرفتارشدن در چرخه رفتارهای متناقض، مسیری درست و روشی کارآمد را فراروی مؤمن میگشاید.
اینکه گاه، حتی به رغم آشنایی احتمالی با احکام منکرات، خودْ دست به ارتکاب منکری دیگر میزنیم تا بهزعم خود مانع از بروز آن امر ناپسند در اجتماع شویم، معلول بیهنری ما در این باره است.
به باور من، اگر فقط چند درصد به مهارتهای راهنمایی درست آشنا باشیم، چند ده درصد در درمان ناهنجاریهای اجتماعی توفیق خواهیم یافت. باید محاسن دین را در رفتاری از جنس حریر به دیگران پیشکش نمود تا با رغبت آن را پذیرا گردند.
#رفتار_اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻 پیشنهادهایی برای نوروز ۱۴۰۲ در مشهد
✍️ سید محمدحسین دعائی
۱ـ بهطور کلی باید توجه داشت که وظیفۀ نهادهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شهر مقدس مشهد، چیزی بیش از ترویج و توسعۀ گردشگری، صنایع دستی، سوغات محلی و آداب و رسوم بومی است. به عبارت دیگر، نباید حرم مطهر امام رضا علیه السلام و موقعیت معنوی مشهد را بهانهای قرار داد برای جذب گردشگر و ایجاد رونق اقتصادی؛ بلکه باید موقعیتهای اقتصادی و جاذبههای گردشگری این شهر را بهانه کرد برای «ترویج فرهنگ زیارت» و «ارتقاء سطح معنویت و عقلانیت» در میان زائران و مجاوران. بر همین اساس، محور و غایت همۀ برنامهها باید مسئلۀ «زیارت» باشد. البته اینکه در کنار زیارت و از قِبَل آن، رونق اقتصادی و توسعۀ گردشگری هم اتفاق بیفتد، نه تنها هیچ مانعی ندارد، بلکه مطلوب نیز هست.
۲ـ با توجه به نکتۀ پیشگفته، آنچه که بیش از فرهنگ میزبانی باید ترویج شود، «فرهنگ و آداب زیارت» است. بهعلاوه آنکه در رابطه با امر میزبانی نیز باید بیشتر بر روی «میزبانی از زائران امام رضا علیه السلام» تأکید شود، نه مطلق میزبانی.
۳ـ در یک نگاه عام، میزان توجه به شاهنامه و شهر توس در برنامههای پیشبینیشده از سوی شهرداری، تناسبی با میزان اهمیت آنها در مقایسه با حرم مطهر، مسئلۀ زیارت و دیگر مقولات دینی و معنوی مرتبط با فضای مشهد ندارد. بهعلاوه آنکه اگر هم قرار است با محوریت شاهنامه کاری انجام شود، لااقل در کنار بازیها و عروسکهای شاهنامه، باید به «جنبههای معنوی، حکمی و موعظهای شاهنامه» نیز توجه داشت.
۴ـ شاید بهتر از ساخت عروسکهای غولپیکر شاهنامه، اجراء برنامههای «نقالی و پردهخوانی»، با محوریت مباحث آموزندۀ شاهنامه باشد. طراحی و اجراء تئاترهایی بر اساس داستانهای شاهنامه، اما مرتبط با مباحث روز نیز میتواند پیگیری شود؛ تئاترهایی که با الگوسازی برای نوجوانان و جوانان، «چگونگی مواجهه با بحرانها و دفاع از هویت خود در مواجهه با دشمن» را به آنان بیاموزد. در همین زمینه، استفاده از طرحهای گرافیکی جذاب، در قالب پوستر، بنر و بیلبورد نیز مهم است؛ شبیه بعضی از کارهایی که بهمناسبت حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی انجام شد.
۵ـ عکاسی با نمادهای شاهنامه، شاید بد نباشد؛ اما احیاء «فرهنگ نوستالوژیک عکاسی با گنبد و بارگاه»، آن هم با تأمین «پوشش اسلامی»، قطعا خوب است؛ به این شکل که در مکانهای مشخصی، برای بانوان، پوشش معیار (مثل چادر، مقنعه یا روسری کامل) فراهم شده و با همان پوشش، یک عکس یادگاری برای آنان ثبت شود.
🔗 ادامه در این صفحه
#نوروز_۱۴۰۲
#مشهد_مقدس
#پیوست_فرهنگی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📐 خطکش زندگی
✍ مجتبی میرزایی
شما در هر بازی و رقابتی بر اساس یک خطکش فرضی و ذهنی، تیمکشی میکنید و برای خودتان یار و حریف تعیین میکنید. در زندگی واقعی و مجازی هم این خطکش وجود دارد.
توجه!
در این یادداشت کلماتی وجود دارد که ممکن است ذهن شما سوت بکشد!
🔗 متن کامل در این صفحه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
💠 نامه نوروزی به خدا
✍ سید عبدالله هاشمی
انت السلام و منک السلام و الیک السلام
🔸سالی دگر از مهلت عمرم به سر آمد. سالی که گذشت، جانم را چون مرغی در قفس اراده های پست زندانی میدیدم. بال و پر زدن جانم را دیدم و صدای شکستن پرهایش را شنیدم؛ اما باز هم پستی غریزه مرا از نجات فطرت باز داشت.
🔸منتظر دستی از غیب بودم تا مرا از لجنزار انتخاب های پست بیرون بکشد؛ اما هستی هوشیار است و کسی که خود را به خواب زده باشد، بیدار نمی کند.
خدایا
🔸 بیدارم اما چشمانم بسته است، چشمانم را باز کن.
خدایا
🔸بدترین رابطه با کریم حسابگر بودن است.
زشت ترین عمل نزد قدرتمند،بی ادبی است.
احمقانه ترین سرمایه،خودبینی است.
و...
هزاران«ترین» دیگر هست که یکجا من نسبت به خدای خود داشته ام.
چه بد پروندهای دارم و بدتر از این چقدر بی خیال
خدایا
🔸از اینکه دوباره مهلت جبران بگیرم خجلان و ناامیدم.
خودم را با همه بدی هایم به تو میسپارم.
سال نو را با خدایی خود برایم بنویس، دیگر زبان خواستن ندارم.
ارباب حاجتیم و زبان سوال نیست
در محضر کریم تمنا چه حاجت است.
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🩺پزشک خوش اعتقاد
✍نجمه صالحی
خیلی دیر آمده بود، با لبخند روبهرویم نشست، با نگاهمهربانش خستگیام کم شد. اجازه خواست فرمش را تکمیل کند، جلویگزینهشغل نوشت دکتری پزشکیحرفهای. داستان دعوت و انتخابش را برایم گفت.
برای تکمیل اطلاعات فرم به مسئول خادمین گفته بود از طبابت خستهاست، میخواهد بین زائرین باشد و در حال و هوای آنها نفس بکشد، حدود بیستسال با بیمار و بیمارستان مانوس بود، آمده بود تا بیماری دلش را درمان کند و چشمانش را بیمه؛ اما با دیدن خوابی، تصمیمش عوض شده بود.
خواب دیده بود نوزادی به دنیا آورده ولی به اطرافیان میگفته از مادری کردن خسته شده! و آن برایش نشانه شد و تعبیرش کرد مولا او را در همان حرفهاش انتخاب کرده و باید از علمش دیگران بهره ببرند! یاد حدیث امیرالمؤمنین علیهالسلام افتادم که فرمود"خَيرُ العِلمِ مانَفَعَ"* و علم او قطعا مفید و سودبخش بود!
بهخاطر آموختن طب سنتی اسلامی و استفاده از متون اصلی، زبان عربی را مسلط شده بود. کتاب قانون ابوعلی سینا را به خوبی یاد گرفته بود. قرآن را به خوبی قرائت کرد. پزشکی خوشاعتقاد و بسیار متواضع* بود.
گاهی پازل زندگی را ما انتخاب نمیکنیم و خودشان برایمان رقم میزنند! قطعا وجود کیمیایی چون او در #مسجدجمکران ارزشمند است. بعد از پایان یافتن سوالات مصاحبه، در انتهای فرمش نوشتم محل خدمت پیشنهادی: همکاری در بهداری و آموزش طب سنتی!
*غررالحکم و دررالکلم،ص 354
*امیرالمؤمنین ع: ِاذا تَفَقَّهَ الرَّفيعُ تَواضَعَ/انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مىشود./همان، ص285
#پویش_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تلنگر
🔴 نقشهای کاذب #زنان در کارخانه جریان سرمایهداری ساخته میشود
در میان نحلههای فکری متناقض، متنافر و بعضاً پرطرفدار، ناگهان الگوی سوم زن به مدد انقلاب امام روحالله متولد میشود، «تکلیفگرایی الهی» شاید مهمترین وجه تمایز این الگو با سایر الگوهای زنانه است. زن انقلاب اسلامی نه خانهنشین است و نه خانهستیز. راه خود را از میان بیراههها تشخیص داده و به شخصیت رسیده است.
تکوین و زنانگی را نه عامل فضیلت و رذیلت بلکه خصیصه متفاوتی میبیند که در آفرینش او لحاظ شده تا در مسیر رشد و کمال خط سیر متمایزی نسبت به مرد داشتهباشد. زن انقلابی، در حیطه تکلیفگرایی حصارشکن و بیکلیشه است. وقتی پای تکلیف در میان باشد، گاهی بیالگویی، الگوی اوست. هر جا خلأیی باشد، همان جا را پر میکند. هرکجا ظرفیتها، استعدادها و توانمندیهای فردی و جمعی او باری از دوش ولی خدا برای خدمت به جامعه اسلامی بردارد، همانجا حاضری میزند. گاهی خانهدار است و گاهی وزارتخانه اداره میکند. تجرد و تأهل تنها تاکتیک بازی زن انقلابی را عوض میکند، اما هیچگاه او را نیمکتنشین نمیکند. زنانگی را نه یک محدودیت و نه عامل سرافکندگی و نه حتی دستاویزی برای برتریجویی میداند. زنانگی در نگاه او هم حرمت دارد و هم مزیت میآفریند. زن انقلابی پاسدار زنانگی عفیفانه است و از آن برای خلق موقعیتهای ناب زندگی و بندگی استفاده میکند. الگوی سوم، زن تراز هزاره سوم است. از آن باید بیشتر گفت و بیشتر شنید.
🔗 شما هم دعوتید به 👈 محفل فکرت؛ رسانهی اندیشهای، آزاد با موضوعات مهم جامعه و علوم انسانی
#زنان #حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📌 شیوهی مواجهه با عبدالحمیدها
✍️ حجت الاسلام جعفر علینقی، استاد حوزه علمیه با نوشتاری به نویسندگان حوزوی پیوست:
💢 در پاسخ به این سؤال که چرا نظام اسلامی با افرادی همچون مولوی عبدالحمید که اظهارات تفرقه افکنانه و نادرستی دارد برخورد نمیکند؟!
🔹 راهبرد جمهوری اسلامی صبر استراتژیک در مواجهه با نیروهای درون پارادایمی است. از اینرو چنانچه شخص یا گروهی که خارج از چارچوب عقلانیت و منطق انقلاب، اظهارات و کنشگری داشته باشد، نظام او را واگذار میکند تا با خودشکنی، جایگاه خود را در بین اذهان (حداقل بین جامعه نخبگانی) از دست بدهد و برخورد با او تبدیل به مطالبه حداکثری شود.
در چنین موقعیتی که آن فرد یا گروه جایی برای دفاع از خود ندارد دیگر جای مماشات نیست و نظام او را در قوه قهریه خویش هضم خواهد کرد و این بهترین شیوه تقابل با مخالفان داخلی در شرایط کنونی است.
#سیاست
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
📜برگی از تاریخ ناگفته و ناشنیده
✍️ "ميرزا عبدالغفّار نجم الدوله"(ره)، رياضيدان و منجم نامدار عصر قاجار، از مقلدین و اصحاب خاص مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) و رابط شیخ فضل الله با سید جمال الدین اسدآبادی(ره)، دانشمندی است که نخستین تقویم هجری شمسی را رایج نمود.
✍️ ميرزا عبدالغفار از همان ابتداي تحصيل، استعداد و علاقه اي عميق به رياضيات داشت. او اين علم را در مدارس مشهور آن زمان همچون دارالفنون فرا گرفت و به تحقيق و مطالعه در زمينه رياضيات پرداخت. نَجمُ الدوله، سالها معلم رياضي در مدرسه دارالفنونِ تهران بود.
◽️نجم الدوله در سال ۱۲۶۵ نخستین تقویم هجری شمسی را به کار برد. نَجم الدوله از مهندسان و دانشآموختگانِ فرنگرفته در زمان ناصرالدین شاه قاجار، در تقویمِ سالِ ۸۰۸ جلالی به سالِ ۱۲۶۵ هجری شمسی اشاره کرده است.(تصویر بالا)
◽️تقویمِ هجری شمسی پس از میرزاعبدالغفارخان به صورتِ عمومی رایج شد؛ ولی به شکلِ تقویم هجری شمسی برجی استفاده میشد و بروج ۱۲ گانهی حمل تا حوت به میزان واقعی استفاده میشد و ممکن بود ماهی ۲۹ روز و ماهی ۳۲ روزه شود.
🔗 متن کامل در این صفحه
#تاریخ #سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ خانواده؛ مدرن یا سنتی؟
✍️ مهدیه منافی
▪️در سالهای اخیر زیاد شنیدهایم که غرب در حال بازگشت به خانواده و اصلاح روند اشتباهی است که پیموده است و معمولا اینطور گفته میشود که خانوادهمحوری یکی از رویکردهای مهم موج چهارم فمینیسم است. اما خود غربیها محوریت موج چهارم را بر توانمندسازی زنان، استفاده از ابزارهای اینترنتی برای گفتن از تجربههای زیسته و آزارهای جنسی که با آنها مواجه بودهاند میدانند.
اگر فرض بر صحت این مدعا در بازگشت غرب به خانواده باشد سؤال این جاست که غرب در حال بازگشت به کدام خانواده است؟ آیا منظور از خانواده در نگاه آنها همانی است که مد نظر ماست یا این دو تعریف تفاوت اساسی و ماهوی دارند؟
▪️واقعیت این است که در غرب خانواده از خانوادهی «سنتی» به «مدرن» تغییر کرده است. خانوادهای که در آن «فرد» محور است و اصالت با فرد است نه جمع و مبانی ارزشی نیز بر اساس منافع فردی تعریف میشوند. با این مبنا رویکرد اصلی و اولیه در تنظیم روابط، «حقوق» است نه ارزش های اخلاقی و انسانی و آنچه رابطهی زن و مرد را تعیین میکند تفکیک نقش بر اساس ویژگی های ذاتی مبتنی بر جنسیت نیست بلکه با مبنای برابری است. در خانواده مدرن ارزشهای خویشاوندی کنار گذاشته شده و ارزشهای فردگرایانه جایگزین شدهاند.
▪️از سوی دیگر به اذعان خانم "ایزابل ساهیل" در کتاب «نسل رها شده» با توجه به شرایط پیش آمده که محصول آزادی بیضابطهی روابط جنسی است «نیاز به بازتعریف مفهوم خانواده» در کشوهای غربی است. کما این که تعاریف جدید را در قانونی شدن انواع خانوادهی همجنس نیز شاهد هستیم.
▪️اگر چه سریالهایی مثل «این ما هستیم» یا انیمیشن «انکانتو» سعی دارند الگویی خویشاوندی سه نسلی با حضور پدربزرگ/مادربزرگ، فرزندان و نوهها را نشان دهند و بین زیست مدرن و ارزشهای خانواده سنتی با تکرار عبارت «ما خانواده هستیم» پیوستی ایجاد کنند اما واقعیت این است که رویکرد مدرن با تعریفی که از انسان و روابط زن و مرد ارائه میدهد نتیجهاش همانی شده که در غرب میبینیم نه آنی که در این فیلمها تصویر میشود.
🔗 متن کامل در صفحه عصر زنان
#خانواده
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌 تعطیلی زودهنگام «اندیشه» به چه قیمتی؟!
✍️ مجتبی عباسی، فعال حوزه رسانه در «فکرت» نوشت:
چند روزی است که سرویس اندیشهای برخی خبرگزاریها و رسانههای اندیشهای کشور به استقبال نوروز رفتهاند و عید نیامده، دست از انتشار محتوای تبیینی شستهاند؛ حال جای این پرسش است که چرا نبض مطالب اندیشهای در کشور در ایام نوروز بهخوبی کار نمیکند و توانی برای تپیدن ندارد؟
از آنجایی که جنس رسانه و فرهنگ به جریان سیال و بارش محتوای مداوم وابسته است که خاموشی را نشاید؛ افزون بر آن نیازمند فهم ضرورت درک موقعیت تاریخی ایران در میدان هجوم شبانهروزی رسانههای معاند هستیم.
از انتقاداتی که همواره در ایام نوروز متوجه اصحاب رسانه بوده، خاموشی بیست روزه یا دو هفتهای اکثریت رسانههای اندیشهای کشور بهویژه نشریات مکتوب است. از آنجایی که بار محتوای تحلیلی و انتقادی در رسانهها بر دوش رسانههای اندیشهای و نشریات مکتوب است، این سکوت منجر میشود که خبرهای پیش آمده در کشور فاقد تحلیل صحیح باشد.
ترویج اندیشهورزی، مرهون کار رسانهای و تبلیغی قوی است؛ اگر هیأتهای اندیشهورزی در رسانهها فعال و پویا نباشد، کار مجاهدانه در میدان تکمیل نخواهد شد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به پشتوانه مبانی معرفتی و اندیشهای در میدان موفق بود؛ از این رو مبغوض جبهه کفر شد.
تعطیلکردن اندیشهورزی و خاموشی رسانهای در زمانی که رقبای جبهه مقاومت، دقیقاً در این زمینه سرمایهگذاری فراوان کرده، نوعی خالیکردن سنگر جهاد تبیین و مصداق تجربه تاریخی رها کردن تنگه احد است که سالهاست دشمن از این غفلتها سوء استفاده کرده و ما را مجبور به تکرار این تجربه کرده است.
علیرغم جنگ شناختی دشمنان، انقلاب اسلامی بیش از جنبه سختافزاری، دارای قدرت نرم افزاری است و نرمافزار انقلاب اسلامی، وجود باورها و اندیشههای عمیق معرفتی است که میتواند بهعنوان سیستم عامل جامعه و راهبر ملتها عمل کند.
#اندیشه
#تعطیلات_نوروزی
#عید_نوروز #سال_نو
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN