📚#معرفی_کتاب
🔹مردی در تبعید ابدی
✍️ نادر ابراهیمی
💠 کتاب زندگینامهای است از صدرالمتألهین، محمد قوام شیرازی، به قلم نادر ابراهیمی. گرچه این شرح حال بیشتر رمانگونهای است که پیرنگی از تخیل نویسنده دارد، در مجموع باید گفت پیشدرآمد خوبی برای شناختن ملاصدرا است.
💠شاید اولین چیزی که در مورد کتاب توجه ها را به خودش جلب می کند عنوانش است. مردی که تا ابد تبعید است، شاید هم در ابدیت تبعید است! یعنی جایی در فراسوی زمان و مکان! از کجا؟ در کجا؟ چرا؟ چرا تا ابد؟ ابد کجاست؟
💠ملاصدرا در کودکی با سؤالاتش عصاره تمام اساتیدش را کشید و وقتی که دیگر چیزی نداشتند به او بیاموزند، در اوج جوانی شد ملاصدرا. لقب ملاصدرا را از اساتید بزرگی چون شیخ بهایی و میرداماد گرفت.
💠وقتی ملاصدرا در جلسات درس و بحث از اندیشههایش در مورد حرکت جوهری صحبت کرد، ملاها و آخوندهای دربار شروع به پچ پچ زیر گوش شاه عباس کردندکه این ملای شیرازی ملحد است و دارد مغز مردم را فاسد میکند و باید اعدام شود. در نهایت ملاصدرا محاکمه شد، اما به لطف نزدیکی میرداماد به شاه عباس و پشتیبانی شیخ بهایی، حکم اعدام ملاصدرا به تبعید و نفی بلد تقلیل پیدا کرد.
💠 باید میرفت جایی که کسی از او نشانی نداشته باشد. با کاروانی از خانواده و اهل خانهاش از اصفهان به راه افتاد. تا این که به کَهَک رسید. همین جا بود که ملا اندیشههایش را رشد داد و کامل کرد و کتابهای مهمش را نوشت.
💠شاید بشود گفت ملا به جایی درون خودش تبعید شد. به جایی که کسی جز خودش حرفش را نمیفهمید و او را نمیشناخت.
#ملاصدرا
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔹کاهن معبد جینجا طلسمم را شکست
✍ مجتبی عادلپور
انگار ابر و باد و مه و خورشید و فشار زندگی دستبهدست هم داده بودند که من را جدا کنند از چیزی که دوست دارم؛ یعنی از خواندن و نوشتن. البتّه هر روز میخوانم و مینویسم؛ امّا نه آن چیزی که دلم میخواهد. از قضا، فضایی باز شد و رفتم سراغ خواهشهای دلم. کتابی خریده بودم از وحید یامینپور با نام «کاهن معبد جنیجا». یامینپور را با مجریگریهای پر سر و صدا و بحثبرانگیزش میشناسند تا نوشتههایش. با این حال، او توانسته کتابهایش را خوب از کار درآورد. یادم هست چند سال پیش در جلسۀ نقد کتاب «نخل و نارنج» او شرکت کردم. یکی از استادان ناقد، محمدرضا زائری بود. وی خطاب به یامینپور گفت: «شما که اینقدر خوب مینویسید، چرا کار سیاسی میکنید و علیه این و آن توئیت میزنید؟!» القصّه اینکه به ظاهر یامینپور توانسته مخاطبش را راضی کند.
این کتاب، داستان سفر اوست به سرزمین چشمبادامیها. دربارۀ ژاپنیها در رسانهها حرف و حدیث بسیار است. حتماً شما هم ماجرای تکراری تلفن پاناسونیک روی میز رئیس جمهور آمریکا را شنیدهاید. علاقهمند بودم حالا که خودم نمیتوانم سرزمین ساموراییها را از نزدیک ببینم، دستکم نوشتههای شخص قابل اعتمادی را دربارۀ این کشور بخوانم. «کاهن معبد جینجا» به من نشان داد که ژاپن هم چالههای خودش را دارد. همان چیزی که میگوییم آواز دهل از دور خوش است. البتّه قصد ندارم در این فرصت از کاستیهای ژاپن بنویسم؛ بلکه برعکس، میخواهم به نکتۀ جالبی که یامینپور گزارش کرده اشاره کنم.
او و همراهانش وارد فرودگاه بینالمللی «اوساکا» میشوند؛ امّا هیچ تابلویی به زبان انگلیسی در فرودگاه و اطرافش نمیبینند. شک میکنند نکند اینجا فرودگاه اصلی اوساکا نباشد! نه اینجا ژاپن است؛ آنان عامدانه حتّی در مکانهای بینالمللی و میدانهای اصلی، جز به ژاپنی نمیخوانند و نمینویسند! به قول نویسنده، این شاید به خلاف ادب میزبانی باشد؛ امّا با غرور ملّی سازگارتر است.
اکنون این را مقایسه کنید با برخی از هموطنان و همزبانان که دست و پا میزنند تا واژگان بیگانه را بهکار بگیرند. کافی است سری به خیابان اصلی شهر بزنید و به تابلوی بالای مغازهها نگاه کنید. میپذیریم که یافتن زبان پاک و عاری از واژگان بیگانه، در دنیای امروز شدنی نیست؛ امّا این همه وادادگی نیز پسندیده نیست؛ آیا در فروشگاه نایس، کالای بهتری میفروشند؟ فستفودها خوشمزهتر از غذای فوری هستند؟ یعنی خورشید سانسینی از شهر آفتاب زیباتر است؟ رنگ اسکای از آسمان بیشتر به دل مینشیند؟ ممکن است استار از ستاره بیشتر بدرخشد و چشمک بزند؟ شمارهٔ یک، کمتر از نامبر وان است؟ کسی که کتوشلوار لوکس میپوشد و میگوید: «اوکی هستم»، سرحالتر از جوان خوشپوشی است که میگوید: «خوبم»؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌐 تولید در برابر تورم
✍️ محمدصادق خرسند
◀️ مهار تورم به همراه رشد تولید، شعار سال 1402 است که در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب عنوان شد. این شعار نشان میدهد اقتصاد همچنان، دغدغه اول رهبر انقلاب و اولویت اصلی نظام جمهوری اسلامی است.
◀️ دو کلمه کلیدی شعارهای چند سال اخیر (رشد و تولید) است که اهمیت آن را در رفع مشکلات اقتصادی نشان می دهد. پیام نوروزی معظم له حاوی چند نکته است:
◀️اول رضایت از اقدامات انجام شده توسط دولت در حوزه اقتصاد در سال گذشته و لزوم استمرار آن در سال جدید؛ نکته دوم توجه ویژه ایشان به وضع معیشتی دهکهای پایین جامعه است که بیشترین فشار تورم بر روی این طبقه است. سومین نکته تلقی مثبت ایشان از اقدامات تولیدی در کشور است که نوید دهنده آینده روشنی برای کشور است.
◀️ مورد بعدی اشاره رهبر انقلاب بر وجود مشکلات فرهنگی و سیاسی در کشور است که نشان میدهد دو بخش فرهنگ و سیاست هم نیاز به توجه و اصلاح جدی دارند.
◀️ به هر حال سال 1402 آغاز شده است و پیام رهبر انقلاب هم باید به عنوان نقشه راه سران قوا قرار بگیرد؛ امید است عمل به تدابیر ایشان با برنامهریزی دقیق همراه باشد و صرف چاپ و نصب شعار سال روی بیلبوردها نباشد.
#مهار_تورم
#رشد_تولید
#رهبر_انقلاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
بچه که بودیم...
«... وقتى بچه بوديم، ما را به حمام مىفرستادند. چند تا بچه بوديم، گاهى سه ساعت در حمام مىمانديم؛ همديگر را مىزديم و پوست همديگر را مى كنديم. ولى وقتى مىآمديم خانه، پشت گوش ها و پاهامان همه كثيف مانده بود. ما حمّام رفته بوديم، اما بازى كرده بوديم. در مقام تطهير نبوديم...رمضانها آمده و رفته، امّا ما لَعْبِ به رمضان داشتهايم و جدّى نبودهايم!»
✍️ استاد مرحوم علی صفایی حائری
پ.ن: حالا که قرار است ماه رمضان، گناهان را پاک کند؛ کاش با باران رحمت ماه رمضان از شدّت حرارت خطاهایمان کم شود و آخر ماه مبارک سبکی روح و وصل شدن به سیم معنوی اهلبیت علیهمالسلام را با تمام وجود درک کنیم. الهی به حق مولا و صاحب این ماه که بتمامه، انسان کامل بود و با کلام "فُزت و ربالکعبه" به دیدارت آمد... یا امیرالمؤمنین مددی!
🕊الهی که اونی میخواهیم بشه و از همه مهمتر؛ اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ 🕊
#ماه_رمضان
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
✍️ با تکنیک خوشهسازی مشکلات نوشتن را حل کنید
خوشهسازی تکنیکی است که هم جالب است، هم آسان، هم خودجوش. این تکنیک کمکتان میکند خیلی سریع به کوهی از اطلاعات دسترسی پیدا کنید. گاهی به آن نقشهی ذهن هم میگویند. این تکنیک بهعنوان ابزار مدیریت در کسبوکار محبوبیتی به هم زده و شاید بیشتر از همه به کاربردش در بارش فکری و مدیریت پروژه شناخته شود.
اما تکنیک خوشهسازی در دنیای ژورنالنویسی به همینها محدود نمیشود. این تکنیک از ویژگیهای هردو نیمکرهی چپ و راست مغز استفاده میکند و به این صورت به ادغام نیمکرهی راست و چپ کمک میکند. خوشهسازی در نیمکرهی راست رودی روان از ایدهها و افکار تصادفی را به جریان میاندازد، و در سمت چپ مغز ما، ساختاری شکل میدهد که بهآسانی میتوانیم اطلاعات را در آن نظم بدهیم.
بیایید شروع کنیم: یک واژه یا عبارت کوتاه را بهعنوان هستهی اصلی موضوع، وسط صفحهتان بنویسید و دورش یک دایره بکشید. بعد نوبت میرسد به تداعی آزاد. هر واژه یا عبارتی را که دربارهی این هسته به ذهنتان میآید – بدون فکر کردن – کنارش بنویسید. دورش یک دایره بکشید و با یک خط به هسته وصلش کنید. بعد هر چیزی که دربارهی این دایره به ذهنتان آمد بنویسید و دوباره دورش دایره بکشید و با خط به دایره قبلی وصل کنید. و به همین شکل یک رشته از تداعیها ایجاد کنید. اگر تداعی جدیدی دربارهی هسته به ذهنتان آمد، به دایرهی مرکزی برگردید و افکار جدید را با یک رشتهی دیگر به آن وصل کنید. تمام صفحه را استفاده کنید. آنقدر خوشهسازی را ادامه بدهید تا جایی که احساس کنید همهی تداعیهای دستاولتان دربارهی واژهی هستهای تمام شده، یا تا جایی که حس کنید تداعیهایتان از حالت تصادفی و پریشانی درآمده و شفافیت یا جهتی به خود گرفته است.
وقتی این حس را پیدا کردید، شروع کنید به نوشتن دربارهی ایدههایی که با این خوشه در ذهنتان شکل گرفته است. حدس میزنم از شفافیت، سرعت و جذابیت افکاری که پس از تمرین خوشهسازی به ذهنتان میآید شگفتزده شوید. مثلا، خوشهی یکی از مراجعانم به نام جینجر دربارهی واژهی هستهای «قدرت» بود. این خوشه بینشهای مهمی دربارهی ارتباط بین قدرت شخصی او و آزادی شخصیاش ایجاد کرد:
«امروز من قدرتم رو شناختم – نه قدرتی که نسبت به یکی دیگه داشته باشم، بلکه قدرت شخصی خودم – اینکه من واقعا کی هستم، نه اینکه چه نقشی رو دوشم گذاشته شده یا خودم از روی علاقه انتخابش کردم. هورا!! برای اینکه وارد دنیای خودم شدم و خودمو پیدا کردم. اینه قدرت. اینه آزادی. قشنگ معلومه که یه الگو این وسط برقراره. نصف خوشههام به واژه آزادی ختم شدن! یعنی وقتی قدرتم رو به دست بیارم، آزادی هم باهاش میاد؟»
📗گابریله لوسر ریکو، کتاب نوشتن به روش طبیعی
#مهارت_رسانه
#مهارت_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☀️ امام خمینی و انس با قرآن
✍️ ناصر کاوه
🌷انقلاب در پرتو قرآن 👈 «می دانید که نهضت و انقلاب، برای پیاده کردن احکام اسلام است. ما مقصد دیگری غیر از این نداشتیم. آخر شما که نمی خواستید قدرت کسب کنید، بلکه می خواستید قرآن را احیا کنید.»(۱) به اعتقاد امام راحل هرگاه قرآن مهجور شود، اسلام نیز مظلوم خواهد شد و دلیل مهجور بودن قرآن بی اعتنایی به احکام سیاسی اسلام است. ایشان بر حضور قرآن در تمام شئون زندگی انسان تأکید می ورزد و بر این باور است که عمل به احکام سیاسی اسلام - که در قرآن منعکس شده است- موجب سیادت مسلمانان خواهد شد و اگر دولت ها و ملت های مسلمان به جای تکیه بر قدرت های استعمارگر بر اسلام تکیه می کردند و تعالیم نورانی و رهایی بخش قرآنی را به کار می بستند، امروز اسیر تجاوزگران صهیونیستی و آمریکایی نبودند.(۲)
🌷استفاده از فرصت ها👈 امام برای کارهای روزانه خود جدولی تهیه کرده بودند که در آن، کارهایی که می بایست در همه ساعات شبانه روز انجام شود، درج شده بود.(۳) با توجه به برنامه ریزی ایشان در زندگی می توان گفت که در تمام شبانه روز حتی یک دقیقه وقت تلف شده و بدون برنامه نداشتند.(۴) هنگامی که در پاریس بود، وقتی خبرنگارها برای مصاحبه به محضرش می آمدند، معمولا حدود ده دقیقه، یا یک ربع برای آماده کردن دوربین هایشان معطل می شدند، امام در همین فرصت به تلاوت قرآن مشغول می شد. بعضی از حاضران می گفتند: خود را برای مصاحبه آماده کنید (یعنی فعلا قرآن نخوانید!) در پاسخ می فرمود: «آیا در این چند دقیقه، عمرم و وقتم ضایع شود؟»(۵)
یکی از نزدیکان امام(س) می گوید: «امام در روز چند نوبت قرآن می خواند؛ بعد از نماز صبح، قبل از نماز ظهر و عصر، قبل از نماز مغرب و عشاء و یا در هر فرصت دیگر، به این عمل مستحب پای بند بود. ما بارها در طول روز که خدمت ایشان می رسیدیم، امام را مشغول خواندن قرآن می دیدیم.» (۶)
🌷سلامتی جسم برای خواندن قرآن 👈در زمانی که امام در نجف بود، از ناحیه چشم دچار ناراحتی شده بود. هنگامی که پزشک چشم، ایشان را معاینه کرد، توصیه نمود که چند روزی قرآن نخوانند و استراحت نمایند. امام لبخند زدند و فرمودند: «دکتر! من چشمم را برای خواندن قرآن می خواهم! چه فایده ای دارد اگر چشم داشته باشم و قرآن قرآن نخوانم؟ شما کاری بکنید که من بتوانم قرآن بخوانم.»(۷)
🌷سفارش به تلاوت قرآن👈 امام راحل در نامه ای خطاب فرزندش، حاج سیداحمد نوشته است: «فرزندم! با قرآن، این کتاب معرفت آشنا شو، اگرچه با قرائت آن، و راهی از آن به سوی محبوب بازکن و تصور نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه شیطان است. آخر، این کتاب از طرف محبوب است برای تو و برای همه کس، و نامه محبوب، محبوب است اگر چه عاشق و محب، مفاد آن را نداند و با این انگیزه، حب محبوب، که کمال مطلوب است، به سراغت آید و شاید دست گیرد.»(۸)
🌷احترام به قرآن👈 قرآن کتاب بزرگی است که عظمت آن از عظمت خداوند نشأت گرفته است؛ زیرا قرآن تجلی آشکار پروردگار است. امام علی(ع) می فرماید: «فتجلی سبحانه لهم فی کتابه من غیر ان یکونوا رأوه؛(۹) خدای سبحان در کتابش خود را آشکار کرد، بی آنکه او را ببینند.»
قرآن کریم به مقتضای آسمانی و الهی بودن، شایسته احترام و تکریم است. امام(س) ضمن بزرگ شمردن قرآن همواره آن را در ظاهر و باطن حفظ می کرد؛ «گاهی به دلایلی قرآن هایی را در کیف دستی به محضر امام می بردیم. در دفعات اولیه اتفاق افتاد که بدون توجه، قرآن را نیز همراه با چیزهای دیگر از کیف بیرون آورده، روی زمین می گذاشتیم. امام که مراقب بودند، فرمودند: «قرآن را روی زمین نگذارید! » و بلافاصله دست شان را جلو آوردند، آن راگرفتند و روی میز گذاشتند.»(۱۰)
🌷مصداق کامل آیه قرآن👈 مقام معظم رهبری می فرماید: «فردای آن شبی که امام عزیز به جوار رحمت الهی پیوسته بودند، سحرگاه در حالت التهاب و حیرت، تفألی به قرآن زدم؛ آیه 88 سوره کهف آمد: «و اما من آمن و عمل صالحا فله جزاء الحسنی و سنقول له من امرنا یسراً» دیدم واقعاً مصداق کامل این آیه، همین بزرگوار است. ایمان و عمل صالح و پاداش نیکو، بهترین پاداش برای او است.»(۱۱)
نمایش پی نوشت ها:
1) صحیفه نور، ج16، ص.27
2) ر.ک: صحیفه نور، ج 16، ص 39و ج 1، .186
3) حجه الاسلام انصاری کرمانی، روزنامه رسالت،97.2.3.
4) فرشته اعرابی، سیره 1، ص .19
5) مجله حوزه، شماره 96، ص .208
6) مصطفی وجدانی، سرگذشت های ویژه از زندگی امام خمینی، ج2، ص.52
7) مجله حضور، شماره 3، فاطمه طباطبایی.
8) مجله حوزه، شماره 96، ص .225
9) نهج البلاغه، صبحی صالح، خطبه .147
10) سرگذشت های ویژه از زندگی امام خمینی، ج 5 ص .69
11) حدیث ولایت، ج1، ص 6؛ قرآن کتاب زندگی درآینه نگاه رهبر انقلاب، ص .191
#ماه_رمضان
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📣📣 فراخوان جذب نیروی متخصص در زمینه رسانهای و فضای مجازی
💠 نشریه رصدی دیدهبان اندیشه در طلیعه چهارمین سال فعالیت خود، از بین طلاب و دانشجویان زن و مرد اقدام به جذب نیرو مینماید:
📌 حوزههای مورد نیاز
🔶 طراحی و صفحهآرایی مجله (مسلط بر نرمافزارهای ایندیزان و فتوشاپ)
🔷 روابط عمومی و برگزاری مصاحبههای تخصصی (تسلط بر فنون خبرنگاری)
🔶 ادمین مسلط به شبکههای اجتماعی و تولید پیام رسانهای
📌مزایای فعالیت
🔶 بهرهمندی از فضای علمی و اندیشهای
🔷 برخورداری از حقوق و مزایای مُکفی
🔶 صدور گواهی همکاری با تیم تولید نشریه
🔷 انعقاد قرارداد همراه با بیمه در صورت رضایت از کار
📌شرایط عمومی
🔶 دارابودن روحیه جهادی، متعهد، و منظم
🔷 تسلط بر نرمافزارهای کاربردی و شبکههای اجتماعی
🔶 آشنایی اجمالی با فضای ژورنالیستی و رسانهای
🔷 ترجیحا ساکن شهر مقدس قم
✅ علاقهمندان میتوانند رزومه کاری خود را حداکثر تا آخر فروردینماه سال جاری به آیدی زیر ارسال نمایند.
@m110614
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
✅ بازگشت به جهان فرهنگی مسجد
🖊سید محمدتقی موسوی کراماتی
▪️نخستین ویژگی که در بافت فرهنگی مسجد جلوه ممتازی به آن بخشیده، اتحاد هویت فردی و اجتماعی فرد در جهان فرهنگی آن است.
▪️ساختار وجودی مسجد به گونهای است که کمیتگرایی، فرصت ظهور و بروز نمییابد چرا که اساس آن بر کیفیت و بهرهوری مطلوب استوار است.
▪️ویژگی ممتاز درونیسازی حاصل فرایند صحیح انتقال فرهنگ از سطوح بینشی و منشی است که به صورت مستمر و پیوسته در جهان فرهنگی مسجد، انسان مسلمان را در یک جایگاه خودآگاهانه قرار میدهد.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
🔗 فکرت؛ رسانه اندیشه و آگاهی
#ماه_رمضان
#کتابخوانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 تهاجم به زبان و ادبیات و نگرانی رهبر انقلاب
«من خیلی نگران زبان فارسیام؛ خیلی نگرانم. سالها پیش ما در این زمینه کار کردیم؛ اقدام کردیم؛ جمع کردیم کسانی را دوْر هم بنشینند. من میبینم کار درستی در این زمینه انجام نمیگیرد و تهاجم به زبان زیاد است.»
بیانات رهبر معظّم انقلاب، حضرت آیتاللّه خامنهای، در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۹ آذر ۱۳۹۲.
🔗 فکر شنبه
#مهارت_رسانه
#مهارت_نوشتن
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔺خودتحقیری «برادران لیلا»
✍️ دانیال بصیر
با آنکه فیلمهای بسیاری را میبینم ولی اصلا اهل نقد و تحلیل نیستم چرا که خارج از تخصصم است؛ امروز فیلم برادران لیلا را دیدم. فیلم برادران لیلا در یک کلام فیلمی بسیار ضعیف، سطح پایین، فاقد مولفههای هنری، دیالوگهای مبتذل و تکراری بمانند سایر فیلمهای سعید روستایی و همانند سه اثر دیگر روستایی حول خانواده از هم پاشیده است.
فیلمی که برگرفته از گفتمانی است که تلاش میکند جامعهی ایرانی را سیاه نمایش دهد و سالیانی است خودتحقیری را در آثار خود، به چشم مخاطب آوردهاند.
امثال سعید روستایی نه ایران، نه خانواده، نه پایین شهر، نه بالا شهر، نه ادبیات، نه شخصیت را شناختهاند و نه فرهنگ، نه سیاست، نه اجتماع را.
کسانی که کم نیستند و خیال میکنند با عربدهکشی، لات بازی، بد دهنی، شلوغ کردن فضا، چاقوکشی، بالا و پایین کردن حرکت دوربین و با جمع کردن عدهای سلبریتی دورِ هم، هنرنمایی کردهاند بلکه فقط به دنبال بازار مصرفی خود هستند.
و چقدر جالب است که خبر برندهشدن روستاییها و فرهادیها و امثالهم در جشنوارههای غیر هنری و سیاسی مانند کَن و اُسکار به شومنها و لمپنهای غربزده ایرانی میرسد سر از پا نمیشناسند که هنر این است و جز این نیست.
#برادران_لیلا
#مهارت_رسانه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
دعای بدون مرز
✍️نجمه صالحی، مدرس حوزه، عضو تحریریه مجتهده امین
همه ما در زندگی درخواستهایی داریم، چیزهایی میخواهیم، کم یا زیاد! مثلا درخواستهایی برای بهتر شدن شرایط، بهتر شدن کار و کاسبی، بهتر شدن سازِ ناکوک زندگی، بهتر شدن وضعیت جسم و کلا حال خوب و آسایش و آرامش رویایی! و برای محقق شدن اینها علاوه بر تلاش، دعا هم میکنیم! با دعا از قادرمطلق درخواست داریم و از او میخواهیم که بهترین حالت برایمان رقم بزند! اما چه خوب است که وقتی که دست به دعا بر میداریم با تأسی به بیبی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها و قول معروف ایشان "الجار ثمالدار*" تنها به خودمان فکر نکنیم، دایره این خواستن را وسعت دهیم!
مثلا دعاهایمان بدون سنگچین، بدون حد و مرز، باشد! دعا کنیم برای مسافران دنیای حقیقت، دعا برای مقیمان دنیای اجارهای! اصلا دعا کنیم برای کلّ نیازمندان، فارغ از هر جنس، رنگ، زبان، نژاد، دین و آئین، از آن جهت که همه انسانیم! دعا برای افرادی که حتی خودشان نمیدانند دعا لازمند!
آیا ممکن است روزی رسد که همه آرزوها، خاطره شود؟ آیا بهترین حال بعد از گرفتاری نصیبمان میشود؟ اما چه دعایی کنیم که جامع و کامل باشد؟
در ماه رمضان دعایی از رسول مهربانیها صلی الله علیه و آله سفارش شده که پس از هر نماز خوانده شود به نظرم بیانیه نوعدوستی بشر است این دعا! و بیشک تحقق واقعی این درخواستها جز با ظهور مُصلح کل و دولت کریمه الهی ممکن نیست. آمدنی که حتی مسافران بهشتی را مسرور میکند!
اصلا بهتر است بگوییم دعای فرج و درخواست ظهور حضرت بقیه الله الاعظم است این دعا! و چه خوب است این دعا را منحصر به ماه مبارک رمضان نکنیم و همیشه بخوانیم!
🕊اللَّهُمَّ غَيِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِكَ...🕊
*کشف الغمة / ترجمه زواره ای ; ج ۲ ص ۲۶
#الّلهُمَّعَجِّلْلِوَلِیِّکَالْفَرَج
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
#خلاصه_سخنرانی
💠 تفسیر کوتاه و کاربردی آیات اقتصادی قرآن کریم
🔻صوت و فیلم جلسه اول تفسیر
🎙eitaa.com/m_amin_rezai/3146
🎥eitaa.com/m_amin_rezai/3147
أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ(۱۰۷بقره)
مساله مالکیت یکی از بنیادین ترین مسائل هر مکتب است
۱: لیبرالیسم: مالکیت فردی محض و حذف مصالح اجتماعی
۲: سوسیالیسم؛ مالکیت جمعی و حذف مالیت شخصی
۳: اسلام: مالکیت اعتباری، مالک اصلی خدا و انسان بالتبع مالک است
⬅️الف:جایگاه انسان درنظام اقتصادی اسلام
إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً (۳۰بقره)
نوع انسان خلیفه خدا( اعم از زن و مرد، مومن و غیر مومن )
وَأَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيهِ (۷حدید)
انسان جانشین اقتصادی خدا روی زمین است. مال اصالتا برای خداست و مالکیت انسان با قیودی پذیرفته شده است.
⬅️ب: آثار جانشینی اقتصادی انسان
۱: ایجابی: چون ثروت اصالتا برای خداست انفاق، زکات، خمس و...درحقیقت بخشی از مال خدا را برگرداندن است که در دست ما امانت است نه از مال خود دادن( تغییر ذهنیت)
۲: سلبی: اسراف، تبذیر، تجمل گرایی و اشرافیت حرام است( در اسلام نسبت به مصرف مال چهاردیواری اختیاری، مال خودمه هر طور بخوام خرج میکنم نداریم) چون "المال مال الله" است و در خلاف مسیر الهی مصرف کردن در حقیقت عمل نکردن به روح جانشینی است.
🔻نکته: شهیدصدر در نظریه استخلاف معتقد است مال اصالتا برای خداست، کلیت جامعه جانشین او است، مالکیت شخصی در حقیقت نمایندگی از طرف مردم در مصرف کردن است. ( در حقیقت اسراف و تبذیر در حقیقت تجاوز به مال همه مردم(جامعه) و در مرتبه بالاتر مال خداست)
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸حلول رمضان
✍ سعید کرمی
رمضان آمده است تا...
آمده است تا بسوزاند کبرها و حسدها و کینه ها را و طلای ناب انسانیت را به جامعه تحویل دهد
#ماه_رمضان
#انسانیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸گوشهای از فضایل ماه مبارک رمضان
✍ بابک شکورزاده
ماه مبارک رمضان حرمت خاصی دارد و دارای فضایل زیادی است. در عظمت این ماه همین بس که قرآن شریف در آن نازل شده و شب قدر که برتر از هزار ماه است در این ماه قرار دارد.
روزه داری در این ماه از واجبات مسلّم است و روزه آن جزء ارکان و پایههای اسلام شمرده شده است.
کفاره روزه نگرفتن بدون عذر نیز(شصت روز روزه گرفتن و شصت فقیر را طعام دادن...) گویای اهمیت روزه ماه رمضان است.
از نظر فقهی در بعضی موارد که شخص روزهدار روزهاش باطل شده و عملاً روزه نیست، تا هنگام مغرب باید امساک کند و نمیتواند بصورت عادی مبطلات روزه را انجام دهد. این هم گویای حرمت ماه رمضان و اهمیت روزه آن است.
ماه رمضان آنقدر عظمت دارد که از امیرالمؤمنین علیهالسلام نقل شده که فرمود: 《لَا تَقُولُوا رَمَضَانَ وَ لَکِنْ قُولُوا شَهْرُ رَمَضانَ فَإِنَّکُمْ لَا تَدْرُونَ مَا رَمَضَانُ؛ نگویید رمضان، بلکه بگویید ماه رمضان؛ چرا که شما نمیدانید رمضان چیست!》
(کافی/ج۴/ص۶۹)
خطبه معروف رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز که ویژگیهای ماه مبارک رمضان را مطرح میکند بیانگر عظمت این ماه است؛ از جمله این موارد:
ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهى است که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات است. ماهى است که در آن به مهمانى خدا دعوت شدهاید و اهل کرامت خدائید. نفسهاى شما در آن تسبیح است و خواب شما در آن عبادت است. اعمالتان در آن پذیرفته و دعایتان مستجاب است از خدا بخواهید با نیات درست و دلهاى پاک که شما را براى روزه در آن و خواندن قرآن موفق دارد. بدبخت آن کسی که از آمرزش خدا در این ماه محروم گردد، با گرسنگى و تشنگى خود در آن، گرسنگى و تشنگى روز قیامت را یاد کنید و بر فقراء و مساکین خود صدقه دهید... . (امالی صدوق/ص۹۳)
ابن عباس از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده که فرمود: 《لَوْ عَلِمْتُمْ مَا لَکُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَزِدْتُمْ لِلَّهِ تَعَالَى شُکْراً؛ اگر میدانستید که چه چیزی برای شما در ماه رمضان است، خدا را بیشتر شکر میکردید.》(بحار الأنوار/ ج۸ /ص۱۸۳)
در باب نتیجه خطرناک روزهخواریِ بدون عذر از امام صادق علیهالسلام نقل شده: هر کس [بدون عذر شرعى] یک روز از ماه رمضان را روزه نگیرد، روح ایمان را از دست مىدهد. (ثواب الاعمال و عقاب الاعمال/ص۲۳۶)
اینها گوشهای ناچیز از فضائل این ماه با عظمت است که اندک توجه و ایمانی به آن کافیست که جلوی خیلی از روزهخواریها گرفته شود.
علاوه بر این وقتی به بعضی گفته میشود که فلان کار واجب یا حرام است میگویند که کجای قرآن نوشته که واجب است تا آن را انجام دهیم یا کجای قرآن آمده که حرام است تا آن را ترک کنیم!
خوشبختانه بحث وجوب روزه و بعضی از فروعات آن صراحتاً در قرآن وارد شده و جای هیچگونه شبههای را برای اینگونه افراد باقی نمیگذارد؛ چرا که بعضی از روزهخواران و حرمت شکنان ماه رمضان از این طیف افراد هستند.
#ماه_مبارک_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸بایستههای مهار تورم، رشد تولید
✍ حسن مددخانی
🌹مهار مسئولیت گریزی
🌹رشد مسئولیت پذیری
🔷مهار وابستگی
🔷رشد وارستگی
♦️مهار خودخواهی
♦️رشد دگرخواهی
🔹مهار وادادگی به دشمنان
🔹رشد دلدادگی به دوستان
🌷مهار خودباختگی
🌷رشد خودباوری
#تورم
#تولید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸طایفهی طلبکار
✍ اسماعیل دشمیر
حکایت جمهوری اسلامی و سلبریتیها حکایت مادر و فرزند است. مادری که موجود بی ارزشی را درون خود نگه میدارد، آن را از خون خودش تغذیه میکند، مدتها سپر او میشود، به او جان میبخشد و بالاخره او را به این دنیا میآورد. وقتی که پا به دنیا گذاشت، شیرهی وجودش را به او تقدیم میکند. کم کم مادر به حاشیه میرود و فرزند دیده میشود، اما مادر خوشحال است که فرزندش مورد توجه قرار گرفته است. کودکی که بزرگ شده، حالا به توانایی و زیبایی رسیده است.
پس از گذشت زمانی نه چندان طولانی، فرزند برای رسیدن به هوسهای جدیدش نیازمند نردبان است. لگدی به مادر خود میزند تا موقعیت جذابتری را کسب کند.
این مادر مظلوم پیوسته در حال پرورش چنین فرزندان ناخلفی است. اشکال کار کجاست؟ بچه ذاتا مشکل دارد؟ در دوران پرورش منحرف میشود؟ یا دستِ این مادر، اساسا بی نمک است؟
هر چه بود و هر چه باشد، اگر از فرایند نمک به حرامی این جماعت درس نگیریم، ضربههای بیشتری میخوریم.
ای آنکه به تقریر و بیان دم زنی از عشق،
ما با تو نداریم سخن، خیر و سلامت
درویش! مکن ناله ز شمشیر احبّا
کاین طایفه از کشته ستانند غرامت
#اشکان_خطیبی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌به مناسبت اولین سال رحلت آیتالله رودباری
🔸ناگهان قلب رشت ایستاد
✍ محمد رنگینکمان
يرفع الله الذين امنوا منكم والذين اوتوا العلم درجات
یکسالی میشود که در فراغ بزرگ مردی نشسته ایم که در روزهای اول بهار و آغاز قرن جدید از میان مان پرکشید و آسمانی شد، عالم وارسته و شخصیت فرهیخته ای که علم همراه با عمل، از او انسانی کامل ساخته بود که کمالش در تمام زمینه ها بروز و ظهور داشت، نفس سلیم، قلب پاک، درونی تزکیه شده و زهد فراوان و اخلاق پسندیده اش اورا به تکیه گاه معنوی مردمان خطه شمال تبدیل کرده بود
بزرگ مردی از دیار میرزاکوچک خان جنگلی و از شاگردان و مریدان حضرت امام رحمة الله علیه که تا آخر عمر شریفش در دفاع از آرمان های آن مردبزرگ لحظه ای دریغ نکرد و پیوسته پشتیبان و یاور ولایت بود او که وجودش برای مردمان نجیب گیل و دیلم چیزی جز خیر و نیکی نداشت، و در میان مردم نیز جز به امانت داری، درستکاری و صداقت شهره نبود.
روحانی اصیل گیلانی که سخن از او در میان است مرحوم حضرت آیت الله سید مجتبی رودباری است، که اهل ذوق و معرفت از او بعنوان تندیس پارسایی یاد میکنند، عالم باورعی که وجود با برکتش نقطه ثقل ایمان و معنویت مردم گیلان بشمار میرفت ، سالهای سال نماز جماعتش از باصفا ترین و روح نوازترین نمازهای جماعت گیلان بود که در صفوف جماعتش عالمان وارسته و طلاب تقوا پیشه، بسیجیان دلداده خدا، بازاریان خداجو و دیگر قشرهای مردم شرکت میکردند، او که وقتی به نماز میایستاد همچون نماز بهجت ها توگویی به دنیا و مافیها پشت پا میزد و مشغول عبادت خالق میشد؛ بی جهت نبود که بسیاری از اوقات جا برای نماز گزاران تنگ می گردید و جمعی از مردم، حتی آنان که مشتاقانه و به امید کسب فیض از آن نماز پر معنویت از شهرهای دیگر آمده بودند مجبور به صبر بودند که پایان جماعت فرا رسد تا بتوانند وارد مسجد شوند و نماز بخوانند .
او که اخلاق پسندیده و قلب مهربانش سکینه دلهای محرومان و مستضعفان و وجود نورانی اش در شهر رشت ملجا دردمندان و پناه مومنان بود هرگز خود را از مردم دور نمیکرد و از هیچ کاری برای رفع مشکلات مردم دریغ نمینمود، حضور ساده و بی پیرایه و صمیمی اش در میان مردم و رفت و آمد های عادی و بدون تشریفات او از منزل تا مدرسه علمیه جامع همیشه در اذهان ماندگار خواهد بود، آیت الله رودباری که عمر شریفش را در راه ترویج احکام شریعت و تربیت انسان های فاضل و وارسته سپری نمود هرگز برای چهره شدن خود حرکتی نکرد و قدمی برنداشت که مصداق «فی الارض مجهولون و فی السماء معروفون» بود، حاج آقا رودباری یادگار سلف صالح بعنوان عالمی اهل عمل و پرهیزکار و معلمی خوش بیان و بی نظیر که تمام عمرش را با زهد و تقوایی که در بستر تأسی به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت در او تجلی یافته بود زندگی کرد و الگوی بارزی از یک روحانی اصیل شیعه که مصداق «فاز من تمسک بکم و سعد من والاکم» بوده است را ارائه نمود و سرانجام پس از عمری مجاهدت در راه خدمت به اسلام و انقلاب و مردم با اصالت خطه ولایتمدار گیلان در دوم فروردین ۱۴۰۱ به ندای حق لبیک گفت و ناگهان قلب رشت ایستاد.
عاش سعیدا و مات سعیدا
#آیت_الله_رودباری
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸یکدیگر را قضاوت نکنیم
✍ علیرضا مکتبدار
(هر پرهیزکاری گذشته ای دارد و هر گناهکاری آیندهای)
ما انسانها معمولاً خود را برتر از دیگران میدانیم؛ هر چند در زبان، ریاکارانه و یا از سر عادت با دیگران تعارف کرده و خود را ناقص و کوچک جلوه دهیم، اما در واقعِ امر، حبّ ذات و خویشتندوستی مانع آن است که در کنار بدیها و نقایص دیگران، گوشه چشمی نیز به خوبیها و زیباییهای آنان داشته باشیم. نگاهی این چنین، عاقلانهترین نوع نگاه است که هر انسانی میتواند از روزن آن به دیگران بنگرد چرا که هیچ انسان عادیای، کامل و بدون عیب و نقص نیست.
هر انسانی، هرچند که عمری را به عبادت و پرهیزکاری گذرانده باشد، به هر روی در برههای از زندگی خویش خطا و لغزش داشته و دامنی به میِ گناه تر کرده است، همانگونه که هر انسان خطاکار و گناهپیشهای، آیندهای در پیش دارد که چه بسا در آن فرصت اصلاح خویشتن و جبران مافات را بیابد. پس نه پرهیزکار باید به پرونده درخشان خویش مغرور گردد و در دیگران به چشم حقارت بنگرد و نه فرد گناهکار از آینده درخشانی که میتواند برای خود رقم زند، چشم پوشد.
#اخلاق_اجتماعی
#قضاوت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
فرهنگسازی یا کار سلبی؟!
✍ سیدمسعود حسینی
در مساله #حجاب ، فرهنگسازی اصلیترین اقدام است. اما یک سوال مبنایی هم وجود دارد که آیا اساسا نحوه ای از پوشش هست که نباید؟
اگر هست چگونه باید مانع آن شد؟
اگر با زبان فرهنگسازی نشد، حاکمیت لازم است ورود الزام آور کند یا باز هم نه؟
🔻واقعا بعضی ها هستند که تحت هیچ شرایطی به حاکمیت حق ورود به مساله حجاب را نمیدهند حتی اگر...😐
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روایت_شب
🎙قصه حضرت نوح به نقل از تفسیر سورآبادی و روضالجنان
@Farsna
🔸بودجههای سرگردان
✍ اسماعیل دشمیر
او را چنان بزدندی که بی هوش گشتی..یک یک را در بکوفتی گفتندی کیست گفت پیر شما نوح...
وقتی میگیم بخش قابل توجهی از بودجههای فرهنگی مذهبی کشور حیف و میل میشه دقیقا به چنین مواردی اشاره میکنیم.
مخاطب سر کلاس فارسی دری نشسته یا میخواد توی یه بستر فست فودی، یه محتوای جذاب و مفید و کوتاه رو بگیره؟!!
وجدانا چند درصد مخاطبین اینو تا آخر گوش میکنن و ازش بهره میبرن؟
#حیف_یا_میل
#نقدی_بر_یک_صوت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸دلایل سختیهای مومنین در دنیا
(برگرفته از جزء چهارم قرآن کریم)
✍ سعید کرمی
🌹وَ لِیُمَحِّصَ اللهُ الَّذینَ آمَنوا وَ یَمحَقَ الکافرین.(آل عمران_۱۴۱)🌹
قبل از اینکه این آیه ی شریفه را توضیح دهم عزیزان را به آیه ی قبل و توضیحاتی از آن ارجاع میدهم.
در آیه ی قبل که در مورد شکست مسلمانان از کفار در یکی از جنگهاست میفرماید...
📌دسترسی به متن کامل، با کلیک بر نام نویسنده.
#اجتماعی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
📌وفاداری سیاسی!
همه چیز کار خودشان است
✍ م.ع شهرآشوب
در سپهر سیاست انچه که حرف اول و آخر را می زند منافع است، هر چند تفسیر این واژه برای هر سیستم و دولتی معنای خاص خود را دارد و در بسیاری از موارد این تفسیر ها حتی در برابر یکدیگر قرار می گیرند .
کمتر دولتی را می توان مشاهده کرد که در مراودات خارجی خود پس از دست دوستی دادن با دولت دیگر، در هر شرایطی نسبت به آن وفادار باشد. اما وفاداری از ویژگی های خاص سیاسی جمهوری اسلامی است. در نگاه کشور هایی که با جمهوری اسلامی مراودات سیاسی دارند این یک امتیاز مهم و مثبت به حساب می آید. این وفاداری تا آنجاست که حتی اگر در بسیاری از مسائل خلاف منافع جمهوری اسلامی عمل کنند، زیر قولشان بزنند و یا در برخی مسائل حتی به آن پشت کنند، باز می توانند روی لطف و گذشت ایران حساب باز کنند. این مسئله بارها در طول تاریخ انقلاب اسلامی از سوی دولت های دوست رقم خورده است. اما این داستان به سیاست خارجی محدود نمی شود، بلکه به حکمرانی جمهوری اسلامی در درون مرزها نیز تسری یافته است. در تاریخ جمهوری اسلامی سیاست مداران بسیاری را خواهید دید که در تصمیم گیری و تصمیم سازی بر خلاف منافع و مبانی انقلاب اسلامی طی طریق کرده اند . در بسیاری از موارد تصمیمات و عملکرد و سخنانشان ضررهای قابل توجهی را به کشور تحمیل نموده است . اما بیش از آن که آن ها خود را به جمهوری اسلامی وفادار بدانند این جمهوری اسلامی بوده که نسبت به ایشان وفادار بوده و نه تنها ایشان را مواخذه نکرده بلکه ایشان را برای بار دیگر در ارکان سیاست گذار و تصمیم ساز ابقا نموده است.
به نظر می رسد جمهوری اسلامی اکنون در نقطه ای سرنوشت ساز قرار دارد که باید بین وفاداری به مهره های هزینه ساز و ولی نعمتان مستضعف خود یکی را انتخاب نماید. در غیر این صورت باید با این انگاره ذهنی مردم که « همه چیز کار خودشان است » کنار بیاید.
#سیاست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔸 چرا سالروز ولایتعهدی امام رضا(ع) نماز شکر دارد؟
✍دکتر محسن الویری، عضو هیأت علمی تاریخ دانشگاه باقرالعلوم و مدیر گروه تاریخ
دو روز پیش، یکی از دانشجویان عزیز پرسشی را با اندکی ویرایش به این صورت مطرح کردند: چرا شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در باره اعمال روز ششم ماه مبارک رمضان به نقل از سید توصیه به دو رکعت نماز شکرانه به مناسبت سالگرد ولایت عهدی امام رضا علیه السلام کرده است؟ مگر ولایت عهدی امام رضا علیه السلام که به اصرار مأمون و علی رغم میل امام صورت گرفت شکرانه دارد؟
❇️متن عبارت سید (بن طاووس) در کتاب اقبال الاعمال (نام کامل کتاب چنین است: الاقبال بالاعمال الحسنة فیما یعمل مرة فی السنة) چنین است:
و روي أنّه يصلّي يوم السّادس من شهر رمضان ركعتين، كلّ ركعة بالحمد مرّة و بسورة الإخلاص خمسا و عشرين مرّة، لأجل ما ظهر من حقوق مولانا الرّضا عليه السلام فيه. (ج ۱، صص ۲۶۳ ـ ۲۶۴).
یعنی:
و روایت شده است که در روز ششم ماه رمضان دو رکعت نماز خوانده شود، در هر رکعت یک بار سوره حمد و بیست و پنج بار سوره توحید، این نماز به خاطر آن چه از حقوق سرور ما امام رضا علیه السلام در این روز آشکار شد خوانده میشود.
همان گونه که ملاحظه میشود سید بن طاووس بدون کاربرد کلمه شکرگزاری، وجه این دو رکعت نماز را آشکار شدن حقوق امام رضا علیه السلام در این روز که سالگرد اعلام ولایت عهدی آن حضرت است، شمرده است. ایشان همچنان بدون ذکر سند و به صورت مجهول بیان کردهاند که چنین نمازی روایت شده است، بی این که مشخص شود ذیل عبارت یعنی "لأجل ما ظهر ..." هم بخشی از این روایت است یا تعلیل خود ایشان است که به دنبال روایت آن را ذکر کردهاند. برای توضیح در باره وجه شکرگزاری در چنین روزی، اولین نکتهای که باید به آن توجه کرد تفاوت گفتمان حاکم بر سیرهپژوهی و فهم سیره معصومان علیهم السلام در دهههای اخیر با گفتمانهای رایج در این زمینه در دوران گذشته است، محدود کردن وجه سیاسی رفتار ائمه به ظلمستیزی و همه رفتار و سیره آنها را در پرتو مبارزه با حاکمان ظالم تفسیر کردن نگاه رایج در دوران معاصر و به ویژه نگاه متأثر از فرهنگ انقلاب اسلامی است، ولی علمای پیشین الزاما این گونه نمینگریستند، بنا بر این نباید انتظار داشت که علمای پیشین همچون غالب سیرهپژوهان معاصر نگاهی یکسره سلبی به فرایند ولایتعهدی داشته باشند. گرهگشایی از نقاط مبهم این نکته را باید به فرصتی دیگر وانهاد.
با این وجود، حتی در چارچوب نگاه معاصر به سیره معصومان علیهم السلام، باید توجه داشت که تأکید سید بن طاووس به آشکار شدن حقوق (پنهانمانده) امام رضا علیه السلام در این روز است و نه ابراز خرسندی برای برگزیده شدن امام علیه السلام به عنوان ولیعهد مأمون. بین این دو تفاوتی آشکار وجود دارد. آشکار شدن حقوق نادیده گرفته شده امام رضا علیه السلام در پرتو پذیرش ولایتعهدی اجباری از سوی ایشان در کوتاه مدت، دست کم به سه صورت گرفت:
• ستودن امام و بیان فضائل ایشان از سوی شاعران و سخنوران در همان مجلس اعلام ولایت عهدی.
• فراهم آمدن زمینه برای شاعرانی مانند دعبل خزاعی که برای تقدیم سروده زیبای خود تا مرو به دیدن امام آمد
• تغییر شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی و امکانپذیر شدن بیان مدائح اهل بیت علیهم السلام در گستره امت اسلامی
افزون بر این و در نگاهی بلند مدت، پیامدهای بسیار بزرگ حضور امام رضا علیه السلام در مرو برای گسترش تشیع در ایران و دنبالههای آن نیز که به نوبه خود به آشکار شدن حقوق ائمه علیهم السلام انجامید، به عنوان یکی دیگر از برکات این رویداد مهم، باید در همینجا مد نظر قرار گیرد.
بنا بر این، اقدام مأمون با هر انگیزهای صورت گرفته باشد یک عقبنشینی برای عباسیان و یک گام به جلو و یک پیروزی برای اهل بیت علیهم السلام بود و مقدمهای برای نشر هر چه بیشتر فضائل اهل بیت علیهم السلام به ویژه در ایران شد و این شایسته شکر است. امام رضا علیه السلام نیز به جای ستیز آشکار با مأمون، ولایت عهدی را هر چند با اکراه پذیرفتند و این امر نیز سرآغاز برکاتی شد که آن هم شایسته شکر است.
#ماه_رمضان
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹🌹🌹🌹🌹
من مست می از جــام امام حسنــم
دلــدادهٔ آن شــــاه غـــریب وطنـــم
هر صبح اگر نام حسین است به لب
از لطف حسن بوده حسینی شدنــم
#رقیه_سعیدی_کیمیا
#دوشنبه_های_امام_حسنی
💠 @shaeranehowzavi