eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 اشاعه فحشا ✍️ حسین انجدانی 🔸اشاعه فحشا (=شايع کردن زشتي‌ها و بدي‌ها) يکي از بدترين رفتارهاي اجتماعي است؛ که متأسفانه با توجه به امکانات و ابزارهاي جديد، بسيار فراگير شده است! اشاعة فحشا، از گناهان کبيره‌اي است که وعدة عذاب دردناک دنيوي و اخروي به آن داده شده است. قرآن کريم مي‌فرمايد: «إِنَّ الَّذينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفاحِشَةُ فِي الَّذينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» (نور، 19) مصاديق اشاعه فحشا: ۱. جعل اخبار دروغين دربارة‌ عيوب ديگران و انتشار آن در ميان مردم؛ که هم مصداق دروغ و تهمت است و هم اشاعة‌ فحشا. ۲. انتشار عيوب واقعي کسي در ميان مردم؛ از بارزترين مصاديق اشاعة فحشا است. ۳. هنجارشکني‌هاي آشکار، از ديگر مصاديق اشاعة فحشا است؛ مثلاً کساني که با لباس‌هاي زننده يا آرايش‌هاي نامناسب در مجامع عمومي ظاهر مي‌شوند؛ يا با صداي بلند در وسايل نقليه خود موسيقي‌هاي مبتذل گوش مي‌دهند. اين کارها هم به خودي خود حرام‌اند و هم مصداق اشاعة فحشا هستند. زيرا ترويج عملي گناه در سطح جامعه‌ هستند. ۴. بازنشر دادن گناهان شنيده شده از ديگران. پيامبر اکرم(ص)، در آخرين خطبه‌اي که براي مردم مدينه ايراد کردند، فرمودند: «مَنْ سَمِعَ فَاحِشَةً فَأَفْشَاهَا كَانَ كَمَنْ أَتَاهَا؛ کسي که گناهي را از ديگران بشنود و آن را منتشر کند، مثل کسي مي‌ماند که خود مرتکب آن گناه شده است» دو نکته: اول، اشاعة‌ فحشا، قبح فعلي دارد؛ به همين دليل دائر مدار نيت نيست؛ بنابراين، حتي اگر نيت اشاعة فحشا را نداشته باشد، اما عمل آن را انجام دهد، از مصاديق اشاعه فحشا خواهد بود. دوم، اگر مصلحت اهمي بر انتشار گناه بار باشد، در آن صورت اشاعة فحشا معصيت نيست؛ هر چند تشخيص مصلحت اهمّ کار هر کسي نيست. @HOWZAVIAN
🔎تأملی جامعه شناختی پیرامون حجاب و عفاف و یک راهبرد ✍️ علیرضا محمدلو ▫️برای درک موضوعات امروزی می‌بایست رویکرد ترکیبی را در پیش گرفت و از تحلیل‌های تک ضلعی به سمت تحلیل های چندضلعی و چندعاملی(multifactorial) تغییر وضعیت داد. ▫️برای ساخت و مدیریت فرهنگی جامعه بایستی حوزه و بینش‌های غیررسمی جامعه را که غالبا بطور ناخودآگاه و غیرمدرسی در رگ های افکارعمومی تزریق می‌شوند، مورد توجه و تامل جدی قرار داد. ▫️ و عفاف را اگر از نگاه فرهنگ تحلیل نماییم، امری است که بایستی مبتنی بر فضاسازی و انگاره سازی و الگوسازی در پازل مدیریت فرهنگی تبدیل به بخش‌های نوجوان و جوان و نسل جدید جامعه شود. همراهی حداکثری نتیجه تداوم و استمرار و خلاقیت و تکرار در ساخت و تعمیق انگاره‌های مثبت پیرامون یک موضوع است. ادامه یادداشت را اینجا مطالعه بفرمایید. @HOWZAVIAN
. جهت مزید استحضار اعضای محترم کانال و جناب آقای احمدحسین شریفی نویسنده دو مطلب منتشر شده در کانال نویسندگان حوزوی با عنوان: فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) فرمانی که بیست سال بر زمین ماند. ضمن تشکر از دغدغه مندی این دوست عزیز و ابراز خرسندی از این حسن اتفاق که اطلاع رسانی فرمودید، باید عرض کنم که ایده فلسفه اسلامی برای کودکان(فابک) برای اولین بار در سال ۱۳۶۰ توسط کانون اسلامی رشد زیر نظر اندیشمند و نویسنده شهید حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالمحمد تقوی شکل گرفت. این اندیشمند شهید که سرانجام در ۲۱ سالگی در عملیات والفجر ۸ در ورودی شهر فاو عراق به فیض عظیم شهادت نائل آمد تا روزهای قبل از شهادتش نیز دست از قلم نکشید و در راستای تربیت کودکان و نوجوانان فیلسوف و اندیشمند بیش از ده ها کتاب به رشته تحریر درآورد که برخی از آثار این شهید عزیز پس از شهادتش با حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتشارات اسلامی به چاپ های متعدد رسید. این نابغه و فیلسوف جوان عمر پربرکتش را که در زمره اعمار پربرکت بشمار می رود، یکسره در خدمت انقلاب، اسلام و تربیت نسلی اندیشمند و فیلسوف مسلمان از کودکان و نوجوانان میهن اسلامی مان گذاشت. اگرچه سیر تحول و تکنولوژی این روزها ما را تا سرحد فراموشی یاد و خاطر این شهیدان عزیزمان عقب رانده است اما خوشبختانه تنها بازماندگان آن واقعه شیرین کانون اسلامی رشد سرانجام در سال ۱۳۹۸ با ارائه و تصویب طرح فابک (فلسفه اسلامی برای کودکان) در دفتر مطالعات و نشر آثار شهید تقوی توانستند با همکاری یک مجموعه انتشاراتی اولین دوره از محصولات خود را رونمایی نموده و دوره های تربیت مربی فابک را نیز به منظور تربیت مربیان آموزشی برای آموزش و اجرای تمرینات فلسفه اسلامی با کودکان برنامه ریزی کنند. در دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ نیز مجموعه ده جلدی داستان های مصور مورد حمایت فابک با مشارکت انتشارات فراهنر رونمایی گردیده و فراخوان پذیرش و حمایت از آثار فلسفه اسلامی برای کودکان (فابک) در روزنامه ها و سایت های خبری اعلام گردید. امید آنکه بتوانیم با استعانت از حضرت حق ذیل توجه و عنایت آن شهید عزیز ادامه دهنده راه ایشان باشیم. موسسه فرهنگی هنری شهید تقوی در این راه از هرگونه فعالیت و اقدام مثمر ثمری تحت منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای دریغ نخواهد کرد. جهت آشنایی با این شهید عزیز می توانید به وبسایت رسمی ایشان به آدرس ذیل مراجعه نمایید: Www.shahidtaghavi.ir والسلام علی عبادالله الصالحین @HOWZAVIAN
. 💠 آیا تمدن نوین اسلامی_ایرانی در راه است؟ 📌پاسخ دکتر موسی نجفی👆 @HOWZAVIAN
دکه‌ی تیترخوانی 🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، شنبه, ۲۰ آبان ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 واکنش معنادار نشریه «خط حزب الله» به برخی مطالب مطرح شده در رابطه با موضوع «حزب‌اللهی‌ها» 📌 حزب‌اللهی‌گری: منفعت یا مسوولیت؟ 🔸 نشریه «خط حزب الله» در تازه‌ترین شماره‌ی خود نسبت به برخی سخنان و مواضعی که اخیرا با موضوع «حزب‌اللهی‌ها» در فضای سیاسی - رسانه‌ای کشور مطرح شده، واکنش نشان داد. «خط حزب الله» که با عنوان نشریه‌ی جامعه مومن و انقلابی منتشر می‌شود در سخن هفته‌ی خود با عنوانِ «حزب‌اللهی، فدایی ملت و مملکت» به تبیینِ ابعاد مختلف تفکر، روحیه‌ و جهت‌گیریِ «حزب‌اللهی» پرداخته و براساس بیانات رهبر انقلاب تاکید کرده: «حزب‌اللهی بودن، یعنی آماده کار بودن برای انجام تکلیف الهی.» 🔸 این نشریه در ادامه آورده است که حزب‌اللهی‌گری، دقیقا در نقطه‌ی مقابل تفکر و روحیه‌ی فردی است که «هیچ مسئولیّتی در مقابل مسائل کشور خودش و جامعه‌ی خودش قائل نیست و تنها همین [را] بلد است که به شکم خود و لذائذ خود و جیب خود برسد و بپردازد.» 🔸 «خط حزب الله» در ادامه‌ با اشاره به «تبلیغات مسموم جهانی» بر این موضع رهبر انقلاب تاکید کرده که: «نیروهای مؤمن و بسیجی و حزب‌اللّهی؛ یعنی همین عامه‌ی مردم مؤمن؛ یعنی همین اکثریّت عظیم کشور عزیز ما» 🔸 این نشریه در بخش پایانی این مطلب که براساس بیانات رهبر انقلاب تهیه شده، حزب‌اللهی‌های حقیقی را جمعی دانسته که «حقیقتاً براى کار دور هم جمع شده‌اند و نه براى وقت‌گذرانى یا خداى نکرده بهره‌بردارى شخصى» و بر این اساس، شخصیت حاج قاسم سلیمانی را به‌عنوان الگو و نمونه‌ی برتر حزب‌اللهی معرفی نموده است. 🚫 به نظر می‌رسد طرح برخی مطالب و سخنان نسنجیده و شائبه‌برانگیز و نیز انتساب بعضی دیدگاه‌های نادرست یا ناقص به رهبر انقلاب، زمینه‌سازِ این واکنش رسانه‌ای و تبیین موضع صحیح حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سوی این نشریه بوده است. 🖥 نشریه خبری - تبیینیِ «خط حزب الله» یکی از تولیدات رسانه KHAMENEI.IR است که تاکنون ۴۱۸ شماره‌ی آن منتشر شده است. @HOWZAVIAN @Fars_Plus
🟢علوم اجتماعی غیرانسانی غربی! ✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم نوشت: بنده بارها گفته و نوشته‌ام که تصویر و تفسیر عالمان علوم انسانی غربی از «انسان»، تصویر و تفسیری سراسر مخدوش و مغشوش و نادرست است. برخی از آنان متأثر از انسان‌شناسی اگوست کنت‌اند، که در واقع گونه‌ای از «خداانگاری انسان‌» است و برخی دیگر متأثر از انسان‌شناسی داروینیستی‌اند که «حیوان‌انگاری انسان» است. هیچ کدام تصویر و تصور درستی از انسان ندارند! به عنوان مثال، هربرت (1820-1903)،‌ جامعه‌شناس مشهور انگليسي، و یکی از خداوندگاران علوم اجتماعی غربی و لیبرالی است. انسان‌شناسی داروینیستی وی را می‌توان در این جملات غیرانسانی و غیراخلاقی او مشاهده کرد: «نگهداری از آدم‌های به‌دردنخور به بهای آدم‌های خوب ستمی است بزرگ؛ ایجاد عمدی گرفتاری برای نسل‌های آینده است. برای آیندگان ستمی بزرگ‌تر از این نیست که جمعیت رو به افزایشی از آدم‌های کودن و تنبل و مجرم را برای آن‌ها به‌جا گذاشت. ... تمام هم‌وغم طبیعت خلاص شدن از شر این‌چنین آدم‌هایی و پاک کردن جهان از وجود آن‌ها و جا باز کردن برای بهتران است. اگر آن‌ها برای زنده ماندن به‌اندازه کافی کامل نیستند می‌میرند و چه‌بهتر که می‌میرند.» 🔻این در حالی است که برخی از جامعه‌شناسان ما بدون توجه به مبانی فکری و بنیان‌های انسان‌شناختی اسپنسر و امثال او، سخنان اینان را «علم» و به مثابه وحی‌ منزل تلقی کرده و نقدهای جامعه‌شناسان مسلمان و مدافعان علوم انسانی اسلامی به این سخنان را «نقدهای ایدئولوژیک» می‌پندارند! @HOWZAVIAN
✍️عدالت فرهنگی یکی از عرصه های کمتر کارشده در عدالت اجتماعی است. فارغ از پیچیدگی های مفهومی و نظری، بحث از معیارهای عدالت فرهنگی کار دشوار و البته لازمی است. 🔹در این مقاله سعی شده است معیارهای قابل اعتنا در عدالت فرهنگی تصویر شود. 📣مقاله «تصویر معیارهای عدالت فرهنگی» در شماره ۱۷ نشریه عملی پژوهشی دین و دنیای معاصر چاپ شده و هم اکنون در لینک زیر قابل مطالعه است؛ http://B2n.ir/p53620 @HOWZAVIAN @ahmad_olyaei
✔️ جهت انسان معرفت و شناخت، عشق را سبز مى‌كند و به وجود مى‌آورد. شناخت خوبى‌ها در انسان عشق را زنده مى‌كند و شناخت بدى‌ها نفرت را و اين عشق و نفرت انسان را به حركت مى‌اندازند، جلو مى‌آورند و يا فرارى مى‌دهند. بهتر بگويم، ما عاشق آفريده شده‌ايم، با سنجش و مقايسه، معشوق و معبود را انتخاب مى‌كنيم. عشق و نفرت و ترس در ما هست. ما با شناخت‌ها و مقايسه‌ها، به اين‌ها جهت مى‌دهيم و آن‌ها را رهبرى مى‌كنيم. عین صاد / کتاب مسئولیت و سازندگی صفحه 68 @HOWZAVIAN
🌹لشکر شیرخوارگان ✍️ عباس بابائی مرد عرب می‌خواست مانع حرکت حسین به کربلا شود؛ امام فرمود: «اگر بمانم، اینان با چه امتحان شوند؟!» هرچه خورشید عاشورا به غروب نزدیک‌تر می‌شد، حرارتِ کوره‌ی بلا به اوج خودش می رسید؛ قله‌ی امتحان‌ها زمانی بود که قنداقه‌ی شیرخواره بر فراز دست «ولی‌الله» بالا رفت. زمان از حرکت ایستاد، تمام عالم در بهتی حیرت‌انگیز غرق شد و به ناگاه زمین به تلاطم افتاد، آسمان غرید، جن و ملک بر آدمیان نوحه کردند و سرهای قدسیان همگی به زانوی غم نشست. حضرت حق مقدر نمود تا «لشکر یک‌نفره‌ی طفل شیرخوار» با سلاح برّان مظلومیت و معصومیت و غربت، «حسین» را یاری کند‌؛ و عجب یاوری داشت «حسین»! «صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است و کار به یک یالیتنی کنت معکم ختم نمی‌شود.» تاریخ دهم محرم سال ۶۱ هجری در تمام جغرافیای بشری جاری شد تا همچنان کاروان «حسین» برای آزمودن «انسان» به حرکت خویش ادامه دهد؛ چه بسیار مدعیان حسینی که در کنار شقی‌ترین اشقیای عالم، بستن آب به کودکان مظلوم غزه را سیاحت‌وار به نظاره نشستند و چه بسیار محرومان از حسین در وادی تاریک غرب که این روزها بر مظلومیت کودکان اشک می‌ریزند! چه بسیار مقدسان متحجری که بر سجاده‌ی محراب ریا و کنج تاریک حجره، صدای بی‌رمق گریه‌ی شیرخوارگان بی‌مادر را نشنیدند و چه بسیار مسجدندیده‌هایی که فریاد غربت اطفال بی‌مادر شده‌اند! چه بسیار سیاستمداران مزوّری که لرزش دستان کودکی یتیم، ذره‌ای قلب سیاهشان را نلرزاند و چه بسیار پابرهنگانی که لرزه بر گنبد آهنین انداختند! چه بسیار اصحاب «همُّها عَلفُها» که اندکی کم‌رونق‌شدن سفره‌هاشان، نگذاشت گرسنگی و آوارگی اطفال بی‌پناه را ببینند و چه بسیار مستضعفانی که حاضر شدند همان قوت‌لایموت‌شان را نثار آوارگان کنند! ▪️متن کامل @HOWZAVIAN
دکه‌ی تیترخوانی 🔻صفحه نخست روزنامه های امروز کشور، دوشنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۲ @HOWZAVIAN