eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.5هزار دنبال‌کننده
6هزار عکس
433 ویدیو
167 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فکرت
🔸 ا ☑️ جلال آل احمد درباره آینده ایران چه گفت؟ 🔻محمدکاظم انبارلوئی ✔️نهاد علم در کشور و به‌تبع آن، جامعه روشنفکران واقعی ما در دهه ۴۰ و ۵۰ در پاسخ به این سؤال که با هجوم غرب چه کنیم به تأسیس جمهوری اسلامی به رهبری امام (ره) رسید.اکنون ۴۵ سال است با مبارزه مستمر در همه حوزه‌ها گفتمان فهم امیدوارانه از آینده را ساختارمند کرده است و در حوزه فهم «اسلامیت» و درک «جمهوریت» در مرتبت رفیعی ایستاده است. ➕«مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
هدایت شده از فکرت
جرعه‌ای از بی‌نهایت ۱۲ شرحی مختصر بر ادعیه روزانه ماه رمضان دعای روز دوازدهم ماه مبارک رمضان 《اللهمّ زَیّنّی فیهِ بالسّتْرِ والعَفافِ خدایا، مرا در این ماه به پوشش و پاک دامنی زینت ده》 عفاف و حجاب برای هر مرد و زنی زینت است و البته برای زنان واجب و ضروری‌ است. متاسفانه در عصر کنونی، بی‌حیایی و بی‌عفتی همه جوامع بشری را دستخوش آسیب‌های فاجع‌بار نموده‌است و تاسف‌بارتر اینکه فرهنگ برهنگی غربی تا قلب کشورهای اسلامی نیز رسوخ کرده‌است. بد‌حجابی و بی‌حیایی، بنیادی‌ترین نهاد بشری، یعنی خانواده را مورد هجوم کُشنده خود قرار داده‌ و انسانیت را تا مرز حیوانیت به سراشیبی سقوط کشانده‌است. کالانعام بل‌هم اضل در احادیث فراوانی از حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام و همچنین بررسی‌های دقیق کارشناسان خانواده، بدپوششی و عشوه‌گری زنان، به عدم غیرت و ناموس‌پرستی مردان نسبت داده‌شده‌است.و حقیقتا حفظ زنان از آسیب‌های اخلاقی از وظیفه اولیه شوهر، پدر و برادر آن زن است. رسول خدا(ص) از جبرئیل سوال نمود؛ آیا فرشتگان خنده و گریه دارند؟ جبرئیل عرض کرد: بله.(یکی از جاهایی که فرشتگان می‌خندند) زمانی است که زن بی‌حجاب و بدحجابی می‌میرد، و بستگان او را در قبر می‌گذارند و روی آن زن را با خشت و خاک می‌پوشانند تا بدنش دیده نشود.فرشتگان می‌خندند و می‌گویند:تا وقتی که جوان بود و با دیدنش هر کسی را تحریک می‌کرد و به گناه می‌انداخت(پدر و برادر و شوهرش و محارمش از خود غیرت نشان ندادند) و او را نپوشاندند، ولی اکنون که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند او را می‌پوشانند سخن در خصوص مزیت‌های پوشش و عفاف بسیار زیاداست که در این خلاصه نمی‌گنجد، لذا نگارنده تلاش داشت که آسیب‌شناسی از چرایی بدحجابی زنان را به صورت کوتاه بیان نماید و آن عدم غیرت مردان است. 《 واسْتُرنی فیهِ بِلباسِ القُنوعِ والکَفافِ و مرا در این ماه،به لباس قناعت و اکتفا به اندازه حاجت بپوشان》 قناعت یعنی راضی شدن به اندک و خشنود بودن از آنچه خداوند روزی او کرده‌است. آن‌کس که چشم طمع بر مال و منال دیگران دارد، اگر نیمی از دنیا را صاحب باشد باز احساس فقر و بی‌چارگی می‌کند و آنکه به مقام قناعت دست‌یابد به قرص نانی اکتفا کرده و راضی و سپاسگذار است. عجب گنج بی‌پایانی است، گنج قناعت. امیرالمومنین میفرمایند: خوش‌ترين و شادترین زندگي را كسي دارد كه خداوند، قناعت را ارزانيش داده و همسري پاك و شايسته نصيبش کرده‌است.غررالحکم سعدی در تمثیلی زیبا در کتاب گلستان می‌گوید: بازرگانی را شنیدم که صد و پنجاه شتر بار داشت و چهل بنده خدمتکار. شبی در جزیرهٔ کیش مرا به حجره خویش در آورد همه شب نیارمید از سخنهای پریشان گفتن که: فلان انبازم به ترکستان و فلان بضاعت به هندوستان است و این قبالهٔ فلان زمین است و فلان چیز را فلان ضمین. گاه گفتی: خاطر اسکندریه دارم که هوایی خوش است. باز گفتی: نه! که دریای مغرب مشوش است. سعدیا! سفری دیگرم در پیش است، اگر آن کرده شود بقیت عمر خویش به گوشه بنشینم. گفتم: آن کدام سفر است؟ گفت: گوگرد پارسی خواهم بردن به چین که شنیدم قیمتی عظیم دارد و از آنجا کاسهٔ چینی به روم آرم و دیبای رومی به هند و فولاد هندی به حلب و آبگینهٔ حلبی به یمن و برد یمانی به پارس، و زآن پس ترک تجارت کنم و به دکانی بنشینم. گفت: ای سعدی! تو هم سخنی بگوی از آنها که دیده‌ای و شنیده. گفتم: آن شنیدستی که در اقصای غور بارسالاری بیفتاد از ستور گفت چشم تنگ دنیادوست را یا قناعت پر کند یا خاک گور 《واحْمِلنی فیهِ علی العَدْلِ والإنْصافِ و مرا در این ماه، بر عدالت و انصاف وادارم نما》 امام باقر علیه‌السلام بهترین مدل عدالت‌ورزی را رعایت انصاف می‌داند و میفرماید: لا عَدلَ كالإنصافِ؛هيچ عدالتى چون انصاف نيست.بحارالانوار انصاف به معنی پرداختن حق دیگران است و این عین عدالت است. نفس انسان تمامیت‌خواه و خودخواه است و هیچ حقی را برای دیگران قائل نیست، حالا اگر فردی صفت ممدوح انصاف را در خود تقویت نماید، حقوق دیگران را رعایت می‌کند، این حقوق می‌تواند مادی باشد یا معنوی... چه روح بزرگی دارد آن مردِصاحب قدرت و مکنتی که هر وقت ببیند زیردستانش یا همسر و یا حتی فرزند کوچکش حق میگویند، متواضعانه از آنها بپذیرد و با انصاف خویش، تسلیم شود. در کتاب غررالحکم از امیرالمؤمنین نقل شده‌است؛که انصاف افضل فضایل است و انسان منصف دوستدارانش زیادند. 《وامِنّی فیهِ من کلِّ ما أخافُ بِعِصْمَتِکَ یا عِصْمَةَ الخائِفین و مرا در این ماه از هرچه می‌ترسم ایمنی ده،به نگهداری‌ات ای نگهدارنده هراسندگان》 بارخدایا، من بیش از هر چیزی از خودم هراسانم، از نفس سرکش و هواها و هوس‌های حیوانی خویش می‌ترسم. من از جهل و تنبلی و رذائل اخلاقی خویش بیم دارم، و از خوی درنده‌ خویش به تو پناه میبرم، که هیچ کس و هیچ چیز، بیش از نفس من بر من دشمن نیست. ✍️محمدصادق‌ناطقی/خبرگزاری حوزه
🔰طلاق عاطفی ✍️ سیدعلیرضاموسوی تعریف طلاق عاطفی زمانی اتفاق می‌افتد که زن و مرد در کنار هم به سردی زندگی می‌کنند هرچند که زیر یک سقف باشند و نسبت به یکدیگر هیچ مهر و محبتی ندارند وقتی زن و شوهر، از « ما» به « من» تبدیل می‌شوند، طلاق عاطفی رخ می‌دهد. در ازدواج نباید یکی در دیگری هضم یا حذف شود و قطعا استقلال « من ِ افراد» باید حفظ شود اما دو طرف می‌توانند با حفظ استقلال و «منِ» خود، «ما» شوند. ازدواج موفق «قرار گرفتن دو من در کنار یکدیگر» است. دلایل ونشانه های طلاق عاطفی عبارتند از: ۱-ازدواج غلط واجباری که از مهمترین عوامل دلسردی و بی مهری بودن نسبت به همسر به شمار می آید. ۲-پرخاشگری و عدم تحمل یکدیگر روایات زیادی داریم که دلالت به نکوهش خشم و پرخاشگری می کند و بالخصوص با همسر و خانواده خود، ۳-دخالت دیگران در زندگی مشترک زوجین باید برای زندگی حریم قائل شوند و به هیچ کسی اجازه دخالت و سرکشی در حریم زندگی خود را ندهند. ۴-منفعل شدن به فضای مجازی و نداشتن سواد رسانه فضای مجازی یک جنگی تمام عیار و از پیش طراحی شده دشمن است و در واقع جنگ شناختی محسوب می شود که مهمترین و ارزشمندترین مقوله ها که از جمله خانواده ، همسر دوستی ، هدف قرار داده و سعی بر ترویج همجنس گرایی از جمله تلاش دشمن است ۵-چشم چرانی چشم چرانی و نگاه گناه آلود به نامحرمان ضربه مهلکی به خانواده می زند،وموجب دلسردی زوجین می شود. ۶-شکاکیت بیش از حد زن و شوهر نسبت به همدیگر که منجر به افزایش بی اعتمادی طرفین می شود. ۷-درشت کردن لغزشهایی یکدیگر ومچ گیری در زندگی مشترک،لغزشهایی از زوجین اتفاق می افتد،که درصورت عدم چشم پوشی واغماض از آنها تنشهای زندگی روز به روز بیشتر می شود. ۸-تمرکز بیش از حد بر شغل و اهمال همسر وعدم تخصیص وقت و گفتگو وابراز محبت ۹-عدم توجه به نیاز جنسی یکدیگر ۱۰-پر توقعی زوجین وانتظارات بیجا و بسیار سخت ۱۱-عدم التزام به واجبات دینی ونبود معنویت در خانواده اینها بعضی از نشانه ها و دلائل طلاق عاطفی است،وممکن است دلائلی دیگر هم وجود دارد که می توان به کتابهای روانشناسی و کارشناسان مربوطه مراجعه کرد راه های پیشگیری از طلاق عاطفی: عوامل پیشگیری از طلاق عاطفی عبارتند از ۱-مراعات یکدیگر است از ابراز محبت و توجه به نیازها و خواسته های جدی همدیگر ۲-بردرباری در ناملایمات. ۳-چشم پوشی از خطاهای یکدیگر. ۴-توجه به رابطه مهم زناشویی که مهمترین واساسی ترین نیاز یکدیگر است. ۵-کم توقعی و قناعت کردن است که در روایت به کنز تمام نشدنی تعبیر شده است. ۶-با کمک همدیگر (و بدون دخالت دیگران)سعی بر برطرف کردن مشکلات زندگی و رفع سوء تفاهم. ۷-ایجاد یک برنامه معنوی و زیارتی. ۸-داشتن برنامه ای جهت تفریح و گردش که به بهبود و ترمیم روحیه زوجین بسیار کمک می کند. ودر نهایت درصدد بودیم که کوچکترین اشاره ای به این معضل خانوادگی بکنیم و تفصیل مطلب را به خواننده محترم بسپاریم،باشد که خانواد های عزیز از این خطر بزرگ مأمون و محفوظ باشند. @HOWZAVIAN
✔️ باز هم مردم ✍️ عباس بابائی «آقا» برای هزارمین! بار از «مردم» و نقش تعیین‌کننده‌ی آنان در حل مشکلات کلان ملی گفتند. مشکل کجاست که علی‌رغم تأکیدات فراوان ایشان بر حضور و نقش مردم، اما اتفاق درخوری نمی‌افتد؟! ۱) رسوبات پهلوی؛ رژیم منحوس پهلوی آن‌قدر بر سر «مردم» زد و آنان را نادیده گرفت و تحقیرشان کرد که بسیاری از «مردم» باور کردند که «رعیت را چه‌کار به مملکت‌داری؟!» شوربختانه هنوز عده‌ای از «مردم» به این باور نرسیده‌اند که «ولی‌نعمت» واقعی آنانند و مسئولان نوکر آنان! یکی از بزرگ‌ترین مصادیق جهاد تبيين که باید توسط رسانه‌های جمعی و اجتماعی و صاحبان تریبون انجام شود، آگاه‌کردن «مردم» به جایگاه خطیر و رفیع خودشان است. ۲) تبختر پهلوی؛ در نظام استبدادی پهلوی، تبختر و تکبر پادشاهان بی‌کفایت به وزیران و مدیران و کارگزاران و کارمندان سرریز شده‌بود و همگی در حوزه‌ی استحفاظی خود یک شاه مطلق‌العنان بودند که «مردم» را چون نوکری بینوا می‌دیدند که پشیزی حق و ارزش نداشتند! مع‌الاسف عده‌ای از مدیران جمهوری اسلامی با یقه‌های دیپلمات و محاسن آنکادر، همان تفرعن پهلوی را به یادگار برده‌اند! ای‌کاش در این دولت که نگاه و رفتارش به «انقلاب خمینی» نزدیک‌تر از باقی دولت‌هاست، برای تحقق شعار «گشت ارشاد مدیران»، کمیته‌ای تام‌الاختیار و بی‌رحم تشکیل شود تا کوچک‌ترین بی‌حرمتی و مانع‌تراشی مدیران در هر رده‌ای نسبت به «مردم» را برنتابد و با قوانین قوی آنان را مایه‌ی عبرت دیگران کند! ۳) تلمبار قوانین؛ یکی از معضلات جدی که نفَس «مردم» را در گلوگاه‌های اقتصادی بند آورده، حجم فراوان قوانين دست‌وپاگیر است! قوانینی که بخشی از کارمندان دولت را تبدیل به رباتی بی‌تحرک و بی‌اراده کرده و دست‌وپای عده‌ای دیگر را که نمی‌خواهند ربات باشند، از پشت بسته‌است! ای‌کاش مجلس جدید بیش از وضع قوانین جدید، کمر به هرس‌کردن قوانین فراوان دست‌وپاگیر موجود ببندد! ۴) آهن سرد عدالت؛ اختلاس‌گران‌بی‌شرم و قانون‌دان‌های قانون‌گریز بی‌شرف و سرمایه‌داران زالوصفت بی‌درد، با خیانت‌هایی که در عرصه‌های اقتصادی بر «مردم» روا داشتند، انگیزه و اعتماد آنان را برای حضور در میدان‌های اقتصادی سوزاندند! ورود مقتدر قوه‌ی عدلیه و مبارزه‌ی نفس‌گیر و شفاف و قاطع و پشیمان‌کننده با دزدان اعتماد «مردم»، می‌تواند مرهمی باشد بر زخم‌های آنان و مقدمه‌ای برای ایجاد «جهش تولید با مشارکت مردم.» ☑️ @HOWZAVIAN
🔰 ارائه محتوا با فُرمی آموزنده ✍️ روح الله متوسل امروز در جلسه قرائت قرآن در مسجد به تفسیر آیات ۶۳ و ۶۴ از دهمین سوره قرآن که رسیدیم، این قصه شنیدنی با قالبی شنیدنی‌تر را خواندم که ✳️ یکى از دوستان امام صادق (علیه‌السلام) نقل مى‌کند: امام (علیه‌السلام) فرمود: پیروان این مکتب، در لحظات آخر عمر چیزهایى مى‌بینند، که چشمشان با آن روشن مى‌شود! راوى مى‌گوید: من اصرار کردم چه چیز مى‌بینند؟ و این سخن را بیش از ده بار تکرار کردم، ولى در هر بار امام تنها به این جمله قناعت مى‌کرد: «مى‌بینند»...! در آخر مجلس رو به سوى من کرد و مرا صدا زد! فرمود: مثل این که اصرار دارى بدانى چه چیز را مى‌بینند؟ عرض کردم: آرى قطعاً!... سپس گریستم. امام به حال من رقّت کرده گفت: آن دو را مى‌بینند. اصرار کردم کدام دو نفر؟ فرمود: پیامبر (صلى الله علیه وآله) و على (علیه السلام) را، هیچ انسان باایمانى چشم از جهان نمى‌پوشد، مگر این که این دو بزرگوار را خواهد دید که به او بشارت مى‌دهند، سپس فرمود: این را خداوند در قرآن بیان کرده. سؤال کردم در کجا و کدام سوره؟ فرمود: در سوره «یونس»، آنجا که مى‌گوید: «الَّذینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرى فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الآْخِرَةِ» (کافى، جلد۳، صفحه۱۲۸) ✅ فارغ از اصل محتوای آیات و بشارتی که به اهل ایمان داده شده، فُرم و روش پاسخگویی امام جالب توجه و آموزنده است؛ اینکه امام با روش ایجاد انگیزه، اصرار مخاطب را برای رسیدن به جواب برمی‌انگیزد، به گونه‌ای که حال رقیق او را برای پذیرش و قدردانی از مطلب، مستعد می‌کند! و این خود راهکار مهم و دقیقی است که در باب تعلیم و تعلم موضوعیت دارد. 👈 سَری بزنید @HOWZAVIAN
🔍 سفر به روسیه و چند نکته علیرضا داودی 💠 بدلیل برنامه‌ای اکنون در مسکو هستم و اتفاقا چند روزی در ساختمان مجاور محل حمله تروریستی حضور داشتم 🔸چند نکته برایم جالب بود: ۱. علی رغم تدابیر دائم امنیتی در سطح شهر اینکه این افراد با سلاح به محل ساختمان مورد نظر رسیدند خیلی عجیب است که‌ نشان دهنده وجود افراد نفوذی در ساختمان مورد نظر است و تا کنون ۴ نفر از عوامل امنیتی ساختمان دستگیر شده‌اند. همزمان‌ دو کنسرت در حال برگزاری بود که یکی از آن‌ها‌ مربوط به یک خواننده آذربایجانی بود و اتفاقا مسائل امنیتی در آن کنسرت به مراتب جدی‌تر و دقیق‌تر انجام شد اما این سالن از نظر امنیتی خیلی خلاءهای جدی داشت. ۲. نگاه‌ مردم روسیه بعد از حمله نسبت‌ به‌ ایران بسیار‌ مثبت است و در گفتگوها با مردم در مترو و غیره به وضوح این مطلب بیان می‌شد اما نگاه نسبت به اهل تسنن و تاجیک‌ها و برخی دیگر از اقوام به شدت منفی‌ است. ۳. گروه‌های سنی مذهب برای جلوگیری از اوج‌گیری ضدیت با آن‌ها اقدامات فرهنگی زیادی کرده‌اند. ۴. نگاه‌ نسبت‌ به عربستان به شدت متزلزل است ولی قطر وضعیت خوبی دارد. ۵. پوتین بسیار محبوب است و جوانان نگاه خوبی به او دارند علی رغم تلاش‌های رسانه‌ای غرب. ۶. کنش رسانه‌ای دولت بسیار جالب و تاثیر گذار بود مخصوصا برای برگرداندن حس امنیت و تبدیل این واقعه به یک اهرم علیه ناتو و اوکراین. ۷. بدتر از همه‌ اینکه سفارت‌ ایران و نمایندگی‌های دیگر‌ ایران در روسیه قافیه بازی رسانه‌ای را باخته‌اند و اقدامی‌ برای استفاده از موقعیت نمی‌کنند این در حالی است که ما با یکی‌ دوتا کنش کوچک در فضای نرم افزارهای اختصاصی خود روسیه مانند VK واکنش خوبی گرفتیم. @HOWZAVIAN
✔️ حاشیه‌نگاریِ آنتی‌سکولار ♨️ از ابتدای جنگ غزه تا به امروز که بیش از 30 هزار مظلوم فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و هر روز خبرهای ناگواری از سرزمین غزه به گوش می‌رسد، عده‌ای از متحجرین (سنتی‌ها، برائتی‌ها، تشیع انگلیسی‌ها، انجمن حجتیه‌ها و... ) و متجددین (شبه روشنفکران حوزوی، اسلام‌رحمانی‌هاو... ) حوزوی که همگی زیر پرچم سکولاریسم برای خود جا خوش کرده‌اند، روزه سکوت اختیار کرده و حتی شهامت و غيرت انسانی نداشته‌اند که پیامی علیه جنایات رژیم صادر کنند؛ اما همین جماعت عافیت‌طلب و اشراف پیشه در فتنه حجاب چه جامه‌ها از خود دریدند. ⭕️ به یاد این حکایت از عبید زاکانی افتادم که : فردی میخی را سر و ته روی دیوار گذاشته بود و می‌کوبید. میخ در دیوار فرو نمی‌رفت. دیگری که شاهد این ماجرا بود، گفت: چه کار می‌کنی؟ این میخ که برای این دیوار نیست. این میخ برای دیوار روبروست". ✍️ د. ب @HOWZAVIAN
✍️سادات طهماسی مگر این‌ها زن نبودند!؟ مگر درد شما، دفاع از زن و حقوق زن نبود!؟ اما زن ایرانی کجا و زن فلسطینی کجا!؟ وقتی پیراهن یک زن ایرانی را با حمایت منافقان داخلی، بی‌اطلاعی و جو زدگی جوانان علم کنی، می‌توانی یک کشور را به آشوب بکشی. اما زنان غزه به چه کارت می‌آیند!؟ کشور آنها نزدیک به یک قرن است که زیر سلطه بمب و موشک‌های شماست. آری شما برای تبدیل شدن ایران به وضعیتی مانند غزه از زنانش حمایت و برای فوت یک زن، گریبان چاک می‌کنید. اما در مقابل بی‌شرمی عده‌ای حرام زاده، به زنان روزه‌دار غزه خفه خون گرفته اید. شرم بر انسانیت و دفاع از حقوق زن، وقتی در چنین شرایط اسفناک و فاجعه‌آوری سکوت کند. این است همان شعار زن زندگی آزادی شما!! @AFKAREHOWZAVI @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا