فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔳 فریاد اشتباهی یک روشنفکر
محمد فاضلی، جامعهشناس ایرانی ست و اصلاح طلب و روشنفکر غربگرا؛ این دسته از جامعه ایرانی همین فریاد عصبانی را اگر سر آمریکا میکشیدند، عدد تحریم ایران به #صفر میرسید.
✍ علی اسفندیار
#انتخابات
#اخلاق_سیاسی
#محمد_فاضلی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴اصلح کیست ؟!
در کلام مقام معظم رهبری
🔹بیشترین تکرار مقام معظم رهبری از ویژگیهای نامزد اصلح در طول ۲۸ سال گذشته:
☆۳۳ مرتبه: مدیریت اجرایی قوی
☆۳۰ مرتبه: شیوه تبلیغات صحیح
☆۲۸ مرتبه: پایبند به مبانی
☆۲۱ مرتبه: خستگی ناپذیر و جهادی
☆۲۰ مرتبه: صمیمی و خدمتگزار مردم
☆۱۹ مرتبه: استکبار ستیز و شجاع
☆۱۸ مرتبه: دارای ایمان و تقوا و توکل
☆۱۶ مرتبه: پرهیز از بداخلاقی انتخاباتی
☆۱۵ مرتبه: شناخت نیاز و درد جامعه
☆۱۱ مرتبه: دارای تدبیر بصیرت و برنامه
☆۱۱ مرتبه: مبارزه با بی عدالتی
☆۱۱ مرتبه: آرمان ها و پیشرفت کشور
☆۱۰ مرتبه: ساده زیست و غیر اشرافی
☆۷ مرتبه: التزام به قانون
☆۶ مرتبه: نگاه به داخل و اقتصاد مقاومتی
☆۵ مرتبه: دوری از فساد ، امانت دار
☆۵ مرتبه: توجه به نظرات و توانایی مردم
☆۲ مرتبه: صادق و روراست
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
تاریخ امروز به کار میآید
✍فاطمه میریطایفهفرد
ما تاریخ خواندهایم که قرآن به نیزه کردن عمرو عاصها را بشناسیم. چه قرآنها که به نیزه شد و چه مردمانی که ظاهربین شدند و چه حقانیتی که، مظلوم!
قرار نیست از یک سوراخ چندبار گزیده شویم. قرار نیست آزموده را بیازماییم.
اگر علی(علیهالسلام) معیار حق است، علی(علیهالسلام ) همان است که از روی حق شمشیر میکشد و نه از روی انتقام و خشم. اگر علی(علیهالسلام) ملاک است، فرو بردن خشم درس کوچکیست از دنیای بیکران درس او.
کل نهجالبلاغه درس اخلاق است. حکومت برای او از آب بینی بز کمتر است اگر حقی ضایع شود.
قرار است به درسهای علی(علیهالسلام) عمل کنیم. قرار نیست با کلام ایشان کاسبی راه بیاندازیم.
◽◽◽◽◽
تاریخ به کار میآید، همین امروز! امروز وقت درس گرفتن از تاریخ است. درس گرفتن از فریب آدمیان با پوستین بره و از گرگ گرگتر.
این مملکت را خونهای مظلوم نگهداشته، نالههای در زیر چادر مادران شهید، شانههای لرزان پدران شهید.
این اقتدار و این امنیت، مطمئن کار غش کردههای به چپ و راست نیست. مطمئن کار متواضعان ایام انتخابات هم نیست. کار وابستگان بیهویت هم نیست. کار تشنگان قدرت هم، اما کار شیفتگان خدمت هست، از جنس تکه پارههای مطار بغداد از جنس خون خشک نشده جنگلهای ارسباران.
◽◽◽◽◽
شما که به هر قیمت پی قدرتاید! جای شما اینجا نیست، اینجا کجاست؟ اینجا قلب مردم ایران است، شما در قلوب با صفای ایرانیان جایی ندارید، اما در زبالهدان تاریخ چرا.
#انتخابات
#بی_اخلاقی
#مردم_نجیب
#شهید_جمهور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
«یک پرسش مهم و البته مغفول در یافتن اصلح»
✍ احمد اولیایی
🔹مناظرات و میزگردها عموما در عرصههای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مانند آن برگزار میشود و حال آنکه یک پرسش مهم در قوه مجریه و دولتی که اتفاقا در ایران، خیلی بزرگ است، وجود دارد؛ «شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری، این دولت بزرگ را چگونه اداره می کنید؟ نه ناظر به عرصهها، بلکه خود این دولت به مثابه سازمان عظیم را؟»
🔸این پرسش را برای فهم بهتر میتوان به سوال_مثالهای زیر خرد کرد؟
_ ایده شما برای ارتباط موثر با کارکنان دولت چیست؟
_ رفتار سازمانی شما چگونه خواهد بود؟
_ با کارمندانی که از نظر گفتمانی با شما مخالفند، چگونه برخورد میکنید؟
_ آیا میدانید اراده رئیس دولت تا به پاییندست دولت برسد میتواند با چه موانعی روبرو شود؟
_ در میان میلیونها کارمند دولت، «دستور» تا چه میزان کشش دارد؟
_ آیا میدانید اگر تعدادی از کارمندان فقط در ارجاع نامه های شما چند روز تعلل کنند، چه اتفاقی در نتیجه میافتد؟
_ گروههای ذینفوذ و گروههای ذینفع در وزارتخانهها و استانداریها را چگونه مدیریت میکنید؟
_ تضادهای میان کارکنان دولت را چگونه مدیریت میکنید؟
_ مثلا میدانید دو مدیر کل استانی اگر به تضاد بخورند اساسا اراده شما در یک ایده متوقف میشود؟
_ شکاف مهارتی کارکنان دولت را چه می کنید؟
_ در طول چهار سال، چقدر میتوانید کارمندان این دولت عظیم را جابجا، اخراج، مواخذه یا تنبیه کنید؟
_ چه مقدار همترازی میان کمالگرایی شما با کمالگرایی کارکنان دولت لازم است تا شما موفق شوید؟
_ «عدم قطعیت» یعنی نامطمئن بودن برخی کارکنان به ایدههای شما. میدانید عدم قطعیت چه مقدار کار شما را کند میکند؟
_ میدانید که کارمند قوی، ایده دارد و ممکن است مقابل ایده و دستور شما براحتی مطیع نباشد و کارمند بیایده هرچند مطیع است اما اساسا کاربرد ندارد. با این دوگانه چه میکنید؟
_ «برنامه ریزی بیش از حد» چه مقدار مخل حرکت دولت خواهد بود؟
_ اساسا چهار سال مدیریت دولت با میلیون ها کارمند، چقدر وقت برای تحولگرایی شما باقی میگذارد؟
_ساحت اجرا، چه بایسته هایی دارد؟
🔹اینها فقط بخشی از گره های عادی و پیشروی رئیسجمهور در اداره دولت است.
🔸بنگرید ببینید کدامیک به این پرسشها پاسخ بهتر و البته برآمده از تجربه دارند؟ «اداره» نوعی تجربه زیسته میخواهد.
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
«سند تک برگ با کُد رهگیری»
✍طیبه فرید
بچه که بودیم هر وقت بین بزرگترها بحث خرید و فروش مِلک پیش می آمد آقاجانم می گفت « تبدیل ملک به غیرِ ملک، خسارتِه».
این جمله توی ذهنم حک شده بود. هر وقت یکی را می دیدم که ملکش را فروخته که مثلاً ماشین مدل بالا بخرد یا هر چیزی که ضرورتی نداشته توی دلم می گفتم این الان خسارت کرده! بگذریم که گاهی زمین باید فروخته شود که گرهی از زندگی انسانی باز کند!
سال ها گذشت تا فهمیدم حرف آقاجان حدیث* بوده. از آن به بعد خیلی محتاط تر شدم.البته توی ذهنم وگر نه منملکم کجا بود که بخواهم تبدیلش کنم. یک گوشه ذهنم حرف آقاجان را بایگانی کردم که اگر یک روز ملکی داشتم برای بدست آوردن چیزهای بی ارزش نفروشمش. تا اینکه همین چند روز پیش حدیثی دیدم که مومن را به ملک تشبیه کرده بود*!ملکی که مردم روی آنساکن هستند،چه بهره ها که از آننمی برند و چه فسق وفجورهایی که نسبت به آن نمی کنند،اما او با بی معرفتیِ آدم ها مدارا میکند، چون چشمطمعش به رضای خداست. بعد از دیدن این حدیث نگاهم به ملکعوض شد! ملک فقط همین زمین معهود نبود.اینکه زمین را جز به زمین معاوضه نکنید میتوانست نقل جایگزین کردن آدم های خوبی باشد که از دستشان دادیم،همان اَینَ السَّبِیلُ بَعْدَ السَّبِیلِ وأَیْنَ الْخِیَرَهُ بَعْدَ الْخِیَرَهِ ی خودمان در دعای ندبه.
کی فکرش را می کرد؟
هنوز چهلم شهیدمان نرسیده وما مجبوریم یکی را به جای او انتخاب کنیم؟! زمینی که به جز محل مدارا با ناهنجاری هاو سیل تهمت های تلخ، زمینِ مقدسی بود! عزیز دل مردم...
هنوز التهاب دلمان آرام نشده و خاطره آن شب بلاتکلیف برزخی یادمان نرفته، باید باچشمهای خیس یکی را پیدا کنیم که یا مثل او یا بهتر از او باشد. کار نیمه تمام یک شهید را فقط یک شهید به سامان می رساند! وگرنه تبدیل ملک به غیر ملک خسارت است! تبدیل ملکخوب به ملک بد از آن هم خسارت بارتر.
خدا خودش رئیس عُقلاست حتما یا مثلش را یا بهترش را گذاشته*. فقط اختیار انتخابش را داده دست خودمان!بین گزینه هایی که برخیشان ملک خوبی هستند اما نه در آن حد که عزیز جمهور باشند. بعضی هایشان شبیه ملکند اما چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند. بعضی هایشان شبیه ملکند حتی توی جَلوَت آنکار دیگر می کنند! قطعا صالح بعد از صالح و صادق بعد از صادقِ ما بین همین هاست. قطعا باید یکی باشد که یواشکی با ده نفر دیگر قولنامه نشده باشد، ملک وقفی نباشد! قناسی و پِرتی نداشته باشد! نورگیر باشد!
سندش تک برگ داشته باشد با کد رهگیری!
اثر این جور املاک خوب یا بد،یک عمربیخ ریش صاحبش می ماند!
* کافی ،ج۵،ص ۹۱
*مصباح الشریعه ،ص۱۵۵
*بقره،۱۰۶
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
💠اداره هنرهای ادبی؛ معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند:
🔰 محفل هفتگی شعر حوزه《مشارق》
🔴با حضور: استاد سید محمدجواد شرافت
🔹زمان: دوشنبه،۴ تیرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۷
🔸مکان: قم، خیابان شهدا(صفاییه)، نبش کوچه ۱۷، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی، سالن نمایش.
🔻لطفا به زمان برگزاری جلسه دقت کنید.
@eshragh_adabi
💠نقش سازمان تبليغات اسلامی در مردمی سازی خدمات دینی
✍️قدرت الله غلمانی
🔶 در اساسنامه سازمان تبلیغات اسلامی، وظایف این سازمان را در سه حوزه مدیریت، تحقیق و تبلیغ مشخص کرده است؛ اما مهمترین و برجسته ترین این وظایف مقوله تبلیغ است که سازمان تبليغات اسلامی علاوه بر موفقیت های مهم در دو حوزه مدیریت و تحقیق؛ توانسته در حوزه تبلیغ موفقیت های چشمگیری را با مشارکت مردم به دست آورد.
🔷امروز سازمان تبلیغات اسلامی توانسته با برنامه ریزی و چابک سازی در طراح های مسئله محور و با بکارگیری نیروی انسانی متخصص و کارآمد،نصاب بالایی از خدمات رسانی فرهنگی را در قالب شبکه سازی و مشارکت مردمی در تبليغات دینی داشته است. این سازمان دینی توانسته سطح عظیمی از فعالیت های خویش را با همکاری گروههای متخصص نظیر روحانیت در اشکال و وظایف مختلف آن به سرانجام مطلوبی برساند.
🔷از روحانیون و امامان جماعت در مساجد شهر و روستاها گرفته تا اعزام روحانیون در قالب طرح مستقر در روستاها و مناطق محروم کشور که این روحانیون با خانواده های خویش در کنار مردم با همان امکاناتی که در روستاها و مناطق محروم وجود دارند،زندگی می کنند و وظیفه تبلیغی خویش را انجام می دهند تا اعزام مبلغین برادر و خواهر در ایام تبلیغی خاص نظیر ایام ماه مبارک رمضان،ماه محرم و صفر،تا منتهی الیه روستاهای دور دست و نقاط محروم توانسته گردش خدمات دینی را تا عمق روستاها جهت ارتباط عمیق با لایه های مردمی به خصوص نوجوانان و جوانان گسیل دهد، که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.
🔷از مجموعه های فاخر دیگری که سازمان تبليغات اسلامی توانسته با آنها مشارکت و همکاری گسترده ای داشته باشد،جامعه بزرگ مادحین و هیئات مذهبی در کشور ؛خانهها و مؤسسات قرآنی، کانونهای فرهنگی و تبلیغی، جمعیت نهضت پیشرفت بانوان و بسیاری از مجموعه های دیگر،که امروز این سازمان مبارک را یکی از برکات انقلاب اسلامی و از کارآمد ترین و موفقیت ترین نهادهای جمهوری اسلامی قرار داده است.
#مشارکت_مردم
#سازمان_تبلیغات_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
مرحله امکان وقوعی وفاق
✍️ سید هادی چاوشی
وفاق بر لزوم اتحاد جبهه ای به عنوان یک تاکتیک حاصل شده ظاهرا
از دو احتمال ذکر شده در نوشته قبلی به نظر من احتمال اول بیشتر است. درست است که اصلاحات جایگاه مردمیش کمرنگ شده ولی قادر به جذب خیلی از آرای سرگردان و آرای مخالف نظام است لذا به دنبال تحریک این جامعه است. بیشترین چرخش آرا در روزهای آخر و معمولا به شکل غیر محسوس و از طریق فضای سایبر اتفاق میفتد. مطابق این شبه قاعده و با مشارکت بالای 60 درصدی احتمال رای آوری پزشکیان در مرحله اول بالاست.
نباید فقط نگاه به نظرسنجیها کرد باید نگاهی هم به اعتبار جبههای، پایگاههای ثابت و متغیر اجتماعی هر جبهه و قابلیت جذب نامزدها داشت.
احتمال پر رنگ دوم کشیده شدن به مرحله دوم است. در صورت ماندن هر دوی جلیلی و قالیباف بعید است پزشکیان به مرحله دوم نرود.
پس یا جلیلی و پزشکیان میمانند یا قالیباف و پزشکیان. نظریه معتبری وجود دارد که در صورت غیر موفق بودنِ حتی نسبی جناح حاکم، در دوره بعد دوباره مردم به جناح حاکم رای نمیدهند و گفتمان رقیب رای میاورد.
علاوه بر احتمال زیاد شانتاژ و جوسازی های انتخاباتی که حریف دستی در آن دارد و به مرحله کارکشتگی رسیده
البته محبوبیت رییس جمهور سابق و شهادتش میتواند مانع این احتمال اخیر شود. ولی در حد و قواره ایشان جایگزینی نامزد نشده تا بهره برداری شود.
باید به روزهای آینده چشم دوخت ولی تا اینجا احتمال رای آوری جبهه نا متعادل اصلاحات بالاست و با توجه به خطیر بودن محتمل حتی احتمال کم هم باید مورد توجه قرار گیرد.
نتیجه اینکه وفاق بر نامزد واحد لازم است.
نکته دیگر اینکه در صورت وفاق بر نامزد واحد رقابت متعدد مردمسالارانه تبدیل به یک رقابت محدودتر جناحی خواهد شد.چون از حق انتخاب کاسته خواهد شد و رای سفید و رای از روی اجبار و بی کیفیت افزایش می یابد.
و این میتواند مشارکت را پایین بیاورد. از انجا که جبهه انقلاب رای ثابت بیشتری نسبت به رقیب دارد احتمال رای اوری بالایی خواهد داشت. و بالتبع در صورت مشارکت بالاتر بخاطر نقش آفرینی طیف خاکستری و مخالف و معاند نظام احتمال رای اوری جبهه اصلاحات بیشتر خواهد شد.
در زمان حاضر احتمال مشارکت بالای 55 درصد ضعیف است. مگر آنکه انتخابات منجر به دوقطبی شود که بعید است.چون چیز خاصی برای ایجاد دوقطبی شدید وجود ندارد.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻در نقد آنچه قرار بود مناظره باشد + پیشنهاد
✍️ احمدرضا محسنات
مناظره هایی که در این چند نوبت دیدیدم به حسب شکلی و محتوایی دچار اشکالاتی غیر قابل اغماض از سوی طراحان ان بود که مناظره بودن این جلسات را محل سوال جدی قرار داد!
▪️اشکالات شکلی همچون مونولوگ بودن صحبت(نه طرفینی بودن!)،طولانی بودن مدت مناظره،حجم بالای سوالات به نسبت وقت کاندیداها،استفاده نکردن از کارشناس در برنامه، عدم اولویت بندی بین سوالات بر اساس اهمیت،نامتوازن بودن تقسیم وقت به حسب اهمیت و گستردگی پاسخ هر سوال و...
▪️اشکالات محتوایی همچون عدم در نظر گرفتن پیوست های سیاسی و اجتماعی برای سوالات اقتصادی،کمرنگ بودن پرداخت به حوزه عدالت اقتصادی در بین ان و در نظر نگرفتن حوزه مبارزه سیستمی با فساد اقتصادی از مجرای دولت در سوالات و...
⚠️انچه تا امروز از مناظرات دیدیم-به جز کاندیدی که خود را کمتر درگیر کرد-سایر کاندیداها مشغول همآوردی برای مرزبندی و یا چتر افکنی سیاسی! و کلی گویی با چاشنی ارائه چند امار و بالا بردن چند نمودار بوده اند
عموما هم ترجیع بند نوبت های صحبت شان، ترساندن مخاطبین از روی کار امدن طیف مقابل بوده است!
اگر مناظره را مناظره خوانده اند برای "مشارکت طرفینی" در "ارائه نظر" ست نه "مشارکت همگانی" در "ارائه حذر"!
اینکه باید بر حذر بود از فلان رویکرد،بر عهده مخاطب ست نه ان کس که باید نظرات و رویکرد اقتصادی و سیاسی خود را توضیح دهد
▫️از حق نگذریم گرچه هیجان و شور افشاگری ها و قدرت جدل امثال دکتر زاکانی،تشفّی قلب برای جریان حزب اللهی می اورد و با آنکه می توانیم ان را به عنوان روشنگری و دفاع از ارزش ها تلقی کنیم باز نشاید که این رویکرد،از مؤلفه های مناظره ایده آل باشد(از دکتر زاکانی عزیز و دلسوز مثال زدیم که دیگر حساب ان کاندیدای نماینده ی دولت خاتمی-روحانی و حساب ان شیخ شعارهای بی مایه!در مناظرات مشخص باشد)
💢پیشنهاد:
برای صدق مناظره یعنی هم طرفینی بودن و هم ارائه هدفمند نظر، میشود به جای جمع شدن تمام کاندیداها و برقراری حدود 25 ساعت مناظره در پنج نوبت،به این شکل مناظرات پیش برود که 15 ساعت مناظره دو نفره در همان پنج نوبت با پشت سر هم قرار دادن سه مناظره مستقل یک ساعته برگزار کرد و همچنین امکان استفاده از کارشناسانی به عنوان پرسشگر و هدایت کننده محتوایی مناظره را هم اضافه کرد که به تنظیم و هدفمندی بحث کمک جدی می کند
در مجموع با این سبک مناظره هم فرصت فراخ تری در هر موضوع به هر کاندید داده میشد و هم با طرفینی بودن،عیار هر کاندید بهتر مشخص میشد و با وجود کارشناس،احتمال فرافکنی و خروج از نظم و ارائه های غیر علمی را کمتر میکرد
♻️پرداختن بیشتر به مساله مناظرات فعلا از مجال خود خارج ست با انکه بعید ست برای این دوره،تجدید نظری شود اما گفتمان مطالبه اصلاح شکل و محتوای مناظرات برای اینده نیز باید جدی تر گرفته شود.
#مناظره
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔰 پاورقیهای مناظراتی ـ ۳
🔸 نکاتی در تحلیل مناظرات انتخاباتی
✍️ سید محمدحسین دعائی
▪️ همچنان سؤالات طرحشده توسط مردم و کارشناسان جنبۀ تشریفاتی داشته و هیچکدام از نامزدها بهشکل جزئی و موردی به آنها پاسخ نمیدهند که البته بخشی از این نقیصه بهخاطر «کمبود وقت» طبیعی است. به عبارت دیگر برنامۀ «مناظره» دچار یک وضعیت متناقضنماست: از یک سو بسیار طولانی و خستهکننده است و از سوی دیگر نامزدها در آن وقت کافی برای پاسخ به سؤالات ندارند.
▪️ علیرغم اهمیت موضوع «جمعیت»، جای آن در مناظرۀ سوم خالی بود. یعنی فقط یک سؤال دربارۀ آن مطرح شد که نامزدها به همان یک سؤال هم پاسخ ندادند.
▪️ پورمحمدی همچنان روی ریل «التقاط» و «مغالطه» حرکت میکند و بهشدت دچار «تناقضگویی» است. او تلاش زیادی برای «موجآفرینی» دارد؛ اما این تلاش، نتیجهبخش نبوده و به احتمال زیاد نخواهد بود. تخریب جایگاه «قانون» در مواجهه با معضلات فرهنگی، هجمه به «لایحۀ حجاب و عفاف» و نفی محدودیتها در فضای مجازی را در همین چارچوب باید ارزیابی کرد.
▪️ یکی از مهمترین تناقضات پورمحمدی این است که با انتقاد از انحصارگرایی در عرصۀ فرهنگ و رسانه، بهدنبال تمرکززدایی است، اما برای حل مشکل کشور در رابطه با فضای مجازی، جز ایجاد یک پیامرسان انحصاری ـ آن هم با مشارکت خارجیها ـ و جلوگیری از تکثر و رقابت در این عرصه، هیچ پیشنهادی ندارد.
▪️ پورمحمدی علاوه بر «موضع»، در «وضعیت» نیز گرفتار تناقض است: او با یک خاستگاه کاملا «دینی و شرعی» و با یک پیشینۀ کاملا «قانونی و امنیتی»، میخواهد از خود یک شخصیت «عرفی» و «فرهنگی» بسازد؛ غافل از آنکه این حجم از «دگردیسی هویتی»، بههیچوجه برای مخاطب باورپذیر نیست.
▪️ پورمحمدی در مناظرۀ سوم نشان داد که علاوه بر «اقتصاد»، در عرصۀ «فرهنگ» نیز با پزشکیان «اشتراک گفتمانی» دارد. «انکار ضرورت قانون در مدیریت فرهنگی» و «طرفداری از آزادیهای تقریبا بیضابطه»، دو مؤلفه این گفتمان مشترکند.
▪️ پورمحمدی و پزشکیان، هر دو بر «ضرورت نظارت دولت در عرصۀ فرهنگ» تأکید میکنند؛ اما هیچکدام نه از کیفیت این نظارت سخن میگویند و نه از چگونگی مواجهه با «نظارتناپذیریها». آیا این سکوت میتواند علتی جز «سطحینگری» و فقدان یک اندیشۀ قویم و منسجم فرهنگی داشته باشد؟ بعید است.
▪️ اتکاء به کلیدواژهها و گزارههای ازپیشطراحیشده، بدون هرگونه «اشراف» و «تجربۀ زیسته»، یکی دیگر از اشکالات مشترک پورمحمدی و پزشکیان است.
▪️ پزشکیان نشان داد که در«فرهنگ» نیز ـ مثل «اقتصاد» ـ تهیدست است. او هیچ ایدهای جز «لیبرالیسم فرهنگی» ندارد. رد قانونمحوری با پوشش اخلاقگرایی، نفی مطلق خشونت در مواجهه با مطلق انسانها، انکار نقش قانون در تغییر رفتار، خلط بین اختیار انسان در عالم تکوین و عالم تشریع و تأکید بر آزادی مردم در انتخاب سبک زندگی، همه از همین زاویه قابل تحلیلاند.
▪️ در مناظرۀ سوم هرچه از پزشکیان پرسیدند گفت: «باید از مدرسه شروع کرد!» و این یعنی «فقدان برنامه».
▪️ نگاه فمینیستی پزشکیان و تأکید او بر همراهی و همپایی زنان با مردان در همۀ عرصهها، حتی عرصۀ «اقتصاد» و «صنعت»، هرچند بهظاهر جذاب است، اما واقعیتی جز توهین به «هویت مستقل زن» و عاقبتی جز تخریب «نهاد خانواده» ندارد.
▪️ پزشکیان علاوه بر آنکه هیچ اشارهای به تأثیر «تهاجم فرهنگی دشمن» و هجمههای رسانهای او در بروز معضلات فرهنگی و آسیبهای اجتماعی نمیکند، در میان همۀ نهادهای فرهنگی کشور نیز صرفا به نقش «نهاد روحانیت» در شکلگیری وضع موجود میپردازد. او در خوشبینانهترین حالت، دچار یک خطای راهبردی در «آسیبشناسی فرهنگی» است.
▪️ پزشکیان برای چندمینبار این گزاره را تکرار کرد که «بیشتر نخبگان و متخصصان» از کشور خارج شدهاند؛ گزارهای که قطعا «خلاف واقع» است، حتما مصداق «سیاهنمایی» است و حُکما نتیجهای جز «یأسآفرینی» ندارد.
▪️ پزشکیان نه خوب صحبت میکند و نه حتی متنهای ازپیشآمادهشده را خوب میخواند. او با بهمیانانداختن ایدۀ خام و فریبندۀ «نظرخواهی از مردم»، باز هم ثابت کرد که علیرغم تأکید بر تخصصگرایی، بهشدت گرفتار «پوپولیسم» است.
▪️ پزشکیان «قرآن» میخواند، از «ایمان»، «عمل صالح» و «حیات طیبه» میگوید، مکررا بر ضرورت پایبندی به «سیاستهای رهبر انقلاب» تأکید میکند، اما واقعیت گفتمان او چیزی جز «سکولاریسم» و «لیبرالیسم» نیست. بیبهرهبودن از اتقان اعتقادی، خودداری از رجوع به کارشناس فهم دین ـ علیرغم تأکید بر آن ـ و اکتفاء به ظواهر نقلی، خوشبینانهترین علتهایی هستند که میتوان برای این تهافت برشمرد.
📌 پاورقیهای مناظراتی ـ ۱ و پاورقیهای مناظراتی ـ ۲ را هم بخوانید.
#مناظره
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🟢 غفلت یا تغافل از فرصتها در گفتگوهای انتخاباتی نامزدها!
✍️احمدحسین شریفی
🔸متأسفانه سطح گفتگوها، مناظرات و برنامههای اغلب نامزدهای محترم ریاستجمهوری چهاردهم، «سطحی نازل» و «دون شأن مردم ایران» و بیتوجه به «ظرفیتهای جمهوری اسلامی» و «فرصتهای تاریخی انقلاب اسلامی» است!
🔹محور اصلی مباحث فرهنگی اغلب نامزدهای محترم، فیلترینگ و چگونگی فیلتر کردن یا نکردن و زمان فیلتر کردن یا نکردن «سکوهای دشمنساخت» در داخل ایران است! معالأسف، جز یکی از نامزدهای محترم، تاکنون هیچکدام از آنان نه تنها فهم درستی از ظرفیتها و فرصتهای بینظیر فرهنگی و هنری ایران اسلامی در گستره بینالمللی ارائه نداده است! بلکه اساساً فهم درستی از «حیث فرهنگی و هنری انقلاب اسلامی» و «جنبه تمدنی فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی» ندارند!
♦️در حوزه سیاسی نیز تمرکز اغلب آنان، باز هم جز یکی از نامزدهای محترم، معطوف به «رفع تحریمها» و برگه سوخته «مذاکره» با آمریکا و ... شده است! آنان متأسفانه هنوز به این درک نرسیدهاند که سطح توقعات سیاسی از جمهوری اسلامی بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی و سیاست خارجی مقتدر و عزتآفرین دوران امیرعبداللهیان در دولت سیزدهم، در سطح یک ابرقدرت جهانی است!
🔹گویا نمیدانند و نمیبینند که ایران اسلامی هماکنون محور جبهه عظیم و مقتدر مقاومت است؛ لنگر ثبات و اقتدار در غرب آسیاست؛ امید ملتهای ستمدیده جهان است؛ قدرتهای بزرگی چون چین و روسیه و هند و پاکستان و کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا و جنوب شرق آسیا و کشورهای همسایه، تشنه ارتباط اقتصادی و نظامی و سیاسی با ایران هستند!
🔸در حوزه اقتدار نظامی متوجه نیستند که چشم جهانی به صنایع پیشرفته نظامی ایران، از موشکهای هایپرسونیک گرفته تا پهبادهای رادارگریز و اژدرهای حبابساز و ناوها و ناوچههای دریایی و کشتیهای جنگی ایران دوخته است! توجه ندارند که ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی مقتدر ارتش جمهوری اسلامی ایرانی برای نخستین بار در تاریخ ایران، توانسته است در یک سفر هشتماهه دور دنیا را دریانوردی کند. در میانه اقیانوسها مانور نظامی برگزار کند! و هنوز هم بعد از گذشت بیش از یکسال همه مراکز نظامی دنیا مات و مبهوت این اقتدار و توانمندیاند!
♦️خلاصه آنکه به نظر این بنده تا اینجا، فقط یکی از نامزدهای محترم هست که با شناختی عمیق از فرصتهای جهانی و ظرفیتهای ملی وارد عرصه شده است و شأن رئیس جمهور را در توسعه عمق راهبردی ایران به درستی شناخته است. بقیه آنان گرفتار روزمرگی و امور پیشپا افتاده شدهاند! به عنوان مثال،
برخی از آنان از روز آغاز تبلیغات انتخاباتی تاکنون، هیچ طرح و برنامهای ارائه نداده و همه چیز را به نظر «کارشناسانی موهوم»، «پشت پرده» و «نامرئی» ارجاع میدهد!
برخی دیگر با شعارها و وعدههایی ناممکن مثل یارانه بیست و چند میلیونی به آحاد مردم! ساخت سالانه صدها هزار مسکن رایگان و ...! از روی جهل یا ... درصدد بالا بردن توقعات اجتماعی و اقتصادی غیر قابل تأمین مردم هستند.
و برخی دیگر نیز .....
🔸به عنوان عضو کوچکی از جامعه علمی کشور، امیدوارم و انتظار دارم که همه نامزدهای محترم بدانند که جهانیان نظارهگر انتخابات ایران هستند و میخواهند الگوی متفاوت حکمرانی اسلامی برای اداره جامعه و جهان را از زبان آنان بشنوند و در برنامههای آنان ببینند.
#مناظره
#انتخابات
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#تبریک💐💐💐
رود است علی، پاک و زلال است و روان
کوه است علی که استوار است و گران
من رود ندیدهام چنین پابرجا
من کوه ندیدهام چنین در جریان
#عید_غدیر
#عید_ولایت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN