eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.5هزار عکس
527 ویدیو
183 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💻 پژوهش در تاریخ و سیره پیامبر و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) با نرم‌افزار «دانشنامه نبوی» نرم‌افزار دانشنامه نبوی به ارائه اطلاعاتی جامع و دسته‌بندی شده درباره پیامبر خاتم(ص) پرداخته و در هر سربرگ، اطلاعات خاصی را از منابع گردآوری و به کاربر ارائه می‌نمایند. 🔖 بیشتر بخوانید @howzavian_alborz
🔰عبور یک پیامبر از حجاب های نورانی و رمز آن در قرآن 👌توصیف آیات آغازین سوره نجم از سیر الی الله پیامبر، نهایت استعداد درک صفات جمال و جلال الهی را روشن می کند: ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوى‏ (نجم6) وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى‏ (نجم7)ُ ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (نجم8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ (نجم9) حجاب ها دوقسم اند؛ ظلمانی که از شهوت و غضب و عاطفه و رذایل اخلاقی تشکیل می شود. حتی اگر علم و توحید و تولی و تبری که ذاتشان نور است مقرون انگیزه های مادی شود به حجابی ظلمانی تبدیل می گردند. در مقابل، مراتب جلوه های جلال و جمال حضرت حق، حجاب های نورانی هستند. سیر و فناء در یک مرتبه می تواند حجاب نورانی برای درک مراتب بالاتر گردد. مگر اینکه بر اثر بندگی استعدادی پدید آید تا بتواند به مرتبه بالاتر صعود کند. و به مرتبه بالاتر برود و این استعداد تنها با بندگی و شناخت به دست می آید. سیدالشهدا علیه السلام در دعای عرفه عرض میکند: یا من احتجب فی سرادقات عرشه ان تدرکه. ای خدایی که سراپرده عرش او مانع از آن است که چشم ها او را درک نمایند. امام علی علیه السلام نیز در مناجات شعبانیه عرض می کند: و انر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمه. جبرائیل می گوید هفتاد حجاب بین من و خدا وجود دارد که من یک حجاب را در نور دیدم. پیامبر خاتم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم همه این حجاب ها را درنوردید، و به مقام ادای راه یافت که بالاتر از آن معقول نیست: وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلى‏ (نجم7)ُ ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى (نجم8) فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى‏ (نجم9). 🔸 پیامبر اکرم و مقام عبدیّت مطلق در قرآن کریم، کلمه عبد در پیامبر اکرم بدون ذکر نام مبارک ایشان آمده است. هر پیامبری که به عبد بودن توصیف شده در پیش یا پس از ذکر کلمه عبد، نام آن پیامبر ذکر می شود؛ زیرا بدون ذکر نام، مراد از کلمه عبد فهمیده نمی شود چرا که عباد الله فراوان هستند.. چنانکه در مورد حضرت نوح فرمود: كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ فَكَذَّبُوا عَبْدَنا وَ قالُوا مَجْنُونٌ وَ ازْدُجِرَ (قمر9). و در مورد حضرت داوود فرمود: اصْبِرْ عَلى‏ ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ (ص17) و مورد حضرت ایوب فرمود: وَ اذْكُرْ عَبْدَنا أَيُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطانُ بِنُصْبٍ وَ عَذابٍ (ص41) و در خصوص: حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب فرمود: وَ اذْكُرْ عِبادَنا إِبْراهيمَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ أُولِي الْأَيْدي وَ الْأَبْصارِ (ص45). ▫️با این حال، کلمه عبد را بدون ذکر نام، در پیامبر اکرم به کار می برد: وَإِنْ كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ..(البقرة23). و فرمود: تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيراً (فرقان1) و فرمود:..وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ.. (انفال 41). و فرمود: سُبْحانَ الَّذي أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى.. (اسراء 1). و فرمود: وَ أَنَّهُ لَمَّا قامَ عَبْدُ اللَّهِ يَدْعُوهُ كادُوا يَكُونُونَ عَلَيْهِ لِبَداً (جن 19) این نشان می دهد که مقصود از کلمه عبد در میان همه انبیاء الهی در فرهنگ قرآن و نزد خداوند، اگر علی الاطلاق و بدون موصوف و نام ذکر شود پیامبر اکرم حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) است. اگر چه همه انبیاء الهی خود را عبد خداوند می دانستند چنانکه از زبان حضرت عیسی در گهواره گزارش می کند: قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّا (30). ▫️ این استعمال قرآن کریم مانند این است که در علم فقه گفته می شود: شیخ اینگونه گفته است مقصود شیخ طوسی است و اگر گفته شود علامه چنین نوشته علامه حلی و در دانش اصول مقصود از شیخ، شیخ انصاری است. در حالی که صد ها شیخ و علامه در فقه و اصول ظهور می کنند. مقام علمی بلند ایشان در این دانش ها، باعث استعمال این عناوین برای این افراد در زبان دانشمندان شده و این استعمال به اندازه ای کثرت داشته که هر زمان به گونه مطلق گفته شود شیخ و علامه، نیازی به ذکر نام ایشان نیست. بندگی و طهارت نفس بی نظیر پیامبر اکرم در میان انبیاء، سبب شده تا خداوند آن یگانه آفرینش را عبد علی الاطلاق خود حتی در میان انبیاء معرفی نموده است و همین عظمت بندگی است که آن حضرت را از میان همه حجاب های با عظمت نورانی تا افق اعلی رسانده است. ✍غلامعباس هاشمی همدانی @howzavian_hamedan
| اهمّ دغدغه‌های اندیشمندان، پژوهشگران و فعالان رسانه‌ایِ حوزوی در هفته‌ای که گذشت؛ ▪️با تعارض دیدگاه‌کارشناسان چه باید کرد؟|احمدحسین شریفی 📎 لینک یادداشت ▪️ ستاره نحس مستکبران رو به زوال است|میراحمدرضا حاجتی 📎 لینک یادداشت ▪️ ستیز با مکتب؛ به اسم دفاع از اشخاص|محمدرضا باقرزاده 📎 لینک یادداشت ▪️ توتالیتاریسم «شبه‌علم»|حبیب اله بابائی 📎 لینک یادداشت ▪️ چرخش فراگیر قدرت|داود مهدوی‌زادگان 📎 لینک یادداشت ▪️ سفر اربعین و مساله رنج|محمد جعفری 📎 لینک یادداشت ▪️برائت اربعینی یا برائت برائتی؟|دانیال بصیر 📎 لینک یادداشت ▪️مشاور دولت در امور روحانیت|احمد اولیایی 📎 لینک یادداشت ▪️مسیریاب انقلاب|بهروز دلاور 📎 لینک یادداشت @HOWZAVIAN @rahamedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
12.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ میثم مطیعی ،"مداح عصر انقلاب"(۱) 🔺انسان ها همیشه در دو بعد زندگی می‌کنند، یا در حال و یا در گذشته و اساسا انسان هایی موفق هستند که نگاهشان علاوه برگذشته به سمت آینده و عصر کنونی در حال حرکت هستند. 🔺انقلاب اسلامی این زمینه را ایجاد کرد که نگاه های حداقلی و سطحی کنار روند و به سمت یک هدف و نگاهی ژرف حرکت کنند و زمانی که انقلاب اسلامی وقتی شکل گرفت یک نسبت بین عموم جامعه در حال رواج بود و آن این بود که نسبت ما با جمهوری اسلامی و این انقلابی که رخ داده است چیست؟ 🔺برخی در قبال دگرگونی که رخ داده یا بی طرف بودند و یا اساسا رغبتی به آن نداشتند،اما عده ای نیز بودند که علاوه براینکه رغبت داشتند،نسبت خود را با این انقلاب روشن کرده و در حال فعالیت هستند. 🔺میثم مطیعی جز همین افراد است شخصیتی انقلابی ،اهل علم و مسلط بودن به زبان عربی و اجرا کردن کار های چند زبانه. 🔺او توانسته با تسلطی که به زبان خارجه داشته است دایره ی مخاطبین خود را صرفا به محدوده ی جغرافیایی جمهوری اسلامی محدوده نکند و مخاطبین انقلاب اسلامی را در دایره ی وسیع ببیند و اساسا وظیفه خود ببیند برای جذب آنها و اثر گذاری در بخش بین الملل، وبه راستی او توانسته است در حد خود و در وسع خود حرف اسلام و انقلاب اسلامی را به جهانیان برساند. 🔺چه خوب است بقیه ی مادحین گرامی "دایره ی اثرگذاری" خویش بر روی مخاطب را فراتر ببینند و اول برای خود "ارزش" قائل باشند وهم برای مخاطب گرامی تا از هرچه خوانی و ساده خوانی جلوگیری کنند که امروزه عافتی است که هیئات امروز ما را فراگرفته است. ✍علی بختیاری @Serat1357talabe @howzavian_hamedan
بهشت پیامکی 🔹بشارت خروج ماه صفر «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» هرکس بشارت خروج ماه آزار(صفر) را بمن بدهد، اهل بهشت است. 🔹در این ایام بسیاری با استناد به این روایت، با ارسال پیامهایی با مضمون تبریک اتمام ماه صفر، بدنبال أهل بهشت شدن هستند. غافل از اینکه: 🍁اول: در بیان برخی علمای حدیث بر جعلی بودن این روایت تصریح شده. 🍁دوم: برفرض صحت، طبق روایت، کسی که به پیامبر تبریک بگوید ، أهل بهشت است. فرستندگان این پیام ها به پیامبر ص دسترس دارند یا مخاطبان خود را پیامبر می دانند؟؟؟ 🍁سوم: این جمله، بخشی از یک روایت است که شیخ صدوق در کتاب خود آورده که با دقت در متن روایت، مشخص می شود که داستان، اساسا چیز دیگری است. 🍁متن روایت:👇👇 روزی پیامبر ص در میان جمعی از صحابه خوددر مسجد قبا فرمودند: مردی که الان از در مسجد وارد خواهد شد، از مردان بهشتی است. برخی از آنان که این جمله را شنیدند از مسجد خارج شدند و سعی کردند اولین کسی باشند که وارد مسجد می شود. وقتی پیامبر ص از کار این گروه مطلع شدند به گروه باقی مانده فرمودند: در میان کسانی که وارد مسجد خواهند شد، کسی که خروج ماه آزار(صفر) را به من بشارت دهد، أهل بهشت است (فَمَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة). سپس گروهی وارد مسجد شدند که در میان آن ها ابوذر بود. پیامبر فرمودند: الآن در کدام یک از ماه های رومی هستیم؟ ابوذر گفت: یارسول الله ماه آزار به اتمام رسید.حضرت فرمود: من خود می دانستم. اما دوست داشتم تا قوم من بدانند که تو مردی از أهل بهشت هستی. و چرا تو آهل بهشت نباشی در حالی که بعداز من بخاطر دوستی أهل بیتم از حرم من (مدینه) بیرون رانده می شوی و تنها می مانی و تنها از دنیا می روی... قضاوت با شما این روایت کجا و فهم ما از آن کجا؟؟ 🍁ظاهرا «بهشت پیامکی» کم هزینه تر از «بهشت عمل صالح» است. ✍ مجید نقی‌لو @howzavian_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ✍️ توصیه امام صادق علیه السلام به رعایت فصاحت و درست سخن گفتن @howzavian
🔰بدعتی بنام دهه محسنیه ✳️در چند سال اخیر بعد از ایام آخر ماه صفر از سوی برخی گروه‌های مذهبی و هیئتی مسئله ادامه عزاداری‌ها تا نهم ماه ربیع الاول پر رنگ می‌شود. هییت‌های را برپا می‌کنند و در فضای مجازی نیز تا آنجا که می‌توانند می‌تازند که این ایام، ایام حمله و هتک حرمت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیهاست. در این ایام حضرت ضربت خوردند و فرزند خودشان (حضرت محسن) را از دست داده‌اند! ✔️ آنچه در منابع تاریخی آمده ایام هتک حرمت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها به طور واضح مشخص نیست و نمی‌توان به همین راحتی گفت که بلافاصله پس از شهادت پیامبر اسلام هتک حرمت صورت گرفته است. تاریخ شهادت حضرت محسن بن علی نیز نه در تاریخ و نه در روایات درج نشده است. ▫️آنچه در روایات آمده است خبر شهادت و هتک حرمت حضرت می‌باشد اما در خصوص زمان حمله‌ور شدن به خانه حضرت و زمان شهادت محسن بن علی علیهماالسلام کلامی بیان نشده است. از حضرت صادق علیه السلام طبری شیعی در دلایل الامامه نقل می‌کند که "قبضت فی جمادی الآخره یوم الثلاثاء لثلاث خلون منه، سنه احدی‌عشره من الهجره. وکان سبب وفاتها ان قنفذا مولی عمر لکزها بنعل السیف بامره، فاسقطت محسنا و مرضت من ذلک مرضا شدیدا، ولم تدع احدا ممن آذاها یدخل علیها" حضرت صادق علیه السلام زمان شهادت حضرت را سوم جمادی‌الثانی سال یازدهم بیان می‌کنند و سبب شهادت محسن بن علی علیهماالسلام را ضربه غلاف قنفذ ذکر می‌کنند. مرحوم کلینی نیز در کافی روایتی از حضرت کاظم علیه السلام بیان می‌کنند که عنوان شهیده برای حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها قرار گرفته است که فرمودند: "ان فاطمة صدیقة شهیدة" 🔸️از برآیند مجموع حوادثی که در تاریخ ذکر شده است (حرکت سپاه اسامه به سمت موته و پرچم داری بریده از قبیله اسلمه و اعتراضش به قومش در همراهی اهل سقیفه) و شواهدی که وجود دارد (چگونگی راه رفتن حضرت زهرا بعد از غضب فدک و ایراد خطبه فدکیه از سوی ابن ابی الحدید) و از کنار هم قرار دادن آنها، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که حمله و هجوم به خانه امیرالمومنین علیه السلام و هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها حدودا ۵۰ روز پس از ایام شهادت پیامبر اسلام اتفاق افتاده است که سرانجام پس ۹۵ روز حضرت به شهادت می‌رسند. لذا برپایی جلساتی تحت عنوان ایام محسنیه بدعتی در مناسک مذهبی از سوی جریان‌های برائتی و شیرازی می‌باشد. ✍️دانیال بصیر @cafe_fekr @howzavian_hamedan
🔷عیار ملّت و تجربه‌های سفید و سیاه ✍بهروز‌ شامی‌زاده 🔸شناخت عیار ملّت ایران و اینکه براساس این عیار، ملت تا به حال چه کاره بوده و بعد از این می‌خواهد چه کار کند، مسئله‌ای است که بیشتر تحلیل‌های سیاسی امروز براساس آن ارائه می‌شود و بیشتر اشخاص و جریان‌ها به نوعی خود را زبان گویای ملت ایران می‌دانند؛ اما آیا واقعا شناخت این‌چنین سهل و در دسترس همگان است؟ اگر این‌گونه است پس چرا بسیاری پیروزی انقلاب در سال 57 را پیش‌بینی نمی‌کرد! چرا بسیاری مقاومت و پیروزی مردم در دوران ترورهای کور و تجزیه طلبی‌های دهه شصت را انتظار نداشت! چرا علیرغم تجربه پیروزی مردم در انقلاب و دو سال جنگ داخلی، باز قدرت مقاومت مردم در جنگ بین المللی هشت ساله را بسیاری از کسانی که فکر میکردند عیار مردم دستشان است، باور نداشتند! چرا خیلی‌ها حتی نمی‌توانستند انقلاب را یک روز بدون امام تصور کنند؟ و چراهای بسیاری که بهتر است آنها را به یاد بیاوریم و یادآور دیگران شویم تا زمینه‌ای شود برای برخی اعتراف‌ها. 🔹آیا خوب نیست که با صراحت تمام، اعتراف کنیم که قیام مردم در خاموش کردن فتنه‌ی 23 تیر سال 78 را پیش‌بینی نمی‌کردیم؟! آیا خوب نیست که برخی اعتراف کنند که هشت ماه فتنه انتخابات 88 ، دلهای آنها را لرزاند و گمان بد به خدا و مردم بردند و با اینکه قطره‌ای در دیای قیام 9دی بودند اما باز مبهوت و حیران؟! آیا خوب نیست که به زبان بیاوریم که می‌ترسیدیم تحریم‌های سنگین اقتصادی، مردم را از پا درآورد؟! از این قبیل اعترافات زیاد است اما آنچه دست‌به‌نقد و از همه روشن‌تر است، تشییع جنازه سردار دلهاست؛ آیا بهتر نیست اعتراف کنیم که خلق این یوم الله، برای همه ما _و نه فقط برای دشمنان_ غیرمنتظره بود. با اینکه همه معجزه‌های پیش از این مانند همین یوم الله را خداوند با دستان ما آفریده بود. 🔸اینجاست که باید به سخت و پیچیده بودن مسئله‌ی اذعان کرد؛ چرا که ریشه‌های ایران در پی آفرینش عظمت‌های میدانی و کسب دستاوردهای بزرگ، در رشد روزافزون و تصاعدی بلکه معجزه‌گون، به شکلی سقف فلک را شکافته و می‌شکافد که یارای همراهی دیده‌های جزئی‌نگر، باورهای متّکی به محاسبات زمینی و قدم‌های لرزان و لغزان را از خود سلب می‌کند. و اگر چنین نیست پس چرا دشمنان ملت با همه توانانی که بکار می‌گیرند از ارزیابی ملت درمانده و عاجزند؟! 🔹خب اگر وضعیت ما این گونه بوده و هست، پس چگونه به راحتی نسبت به تحلیل‌های خود و دیگران از وضعیت ملت ایران؛ وضعیت قدرت، ایمان، آگاهی، صبر و خلاصه همه اموری که به هویت جمعی ما مربوط است، سرخم فرود می‌آوریم حال آنکه همین تحلیل‌ها اگر تبدیل به باور شود، ملّی را دستخوش آسیب‌های جدی می‌کند. آیا نباید از تجربه‌ی سفید و سیاه گذشته در شناخت عیار ملت عبرت بگیریم؛ وعده‌های پیروزی امامین انقلاب براساس شناخت الهی از توانائی‌های ملت و نقاط ضعف دشمن و در مقابل ارعاب و مأیوس‌سازی مدعیان مردم شناس براساس ضعف‌های درونی خود و تکیه به هیمنه پوشالی دشمن و نگاه تحقیرآمیز و البته کور و احمقانه دشمن به ملت ایران. 🔸آری اغتشاشات پاییز 1401 نیز نشان داد که دشمن و هر کسی که هراسی از دشمن در دل دارد، حق ندارد برای ما از ناتوانائی‌های ملی سخن بگوید و تنها کسی که در مقابله با دشمن در قله شجاعت قرار گرفته و همواره با زیرکی تمام، سیاه‌نمایی‌های دشمنان و دنباله‌روهای داخلیشان را خنثی کرده است، می‌تواند و باید باشد. آری تنها رهبری معظم است که آیینه تمام نمای هویت ملی ما در هر زمان است و تنها او می‌تواند با نگاه الهی و کلان خود، وضعیت گذشته و امروز ما را به هم گرده زده و توشه‌ی راه آینده قرار دهد. اوست که ایمان به مردم را به ایمان به خدا پیوند زده؛ «‌يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَيُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ» و در نتیجه نصرت الهی را در ایمان به نصرت ملت ایران «هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِينَ» دنبال می‌کند. و ما هم تا چنین ایمانی را مزه نکنیم نباید امیدوار چنان نصرتی باشیم. @howzavian_eastazarbaijan