eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸جمهوری اسلامی هرگز شهادت حاج قاسم را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه شنبه) در دیدار آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، روابط ایران و عراق را به پشتوانه اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی و عادات و سنن به معنی واقعی کلمه برادرانه خواندند و تأکید کردند: آنچه در روابط دو جانبه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقه‌ای و بهبود شرایط در عراق است. حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ایران هیچگاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت، گفتند: ایران، خواهان عراقِ عزتمند، مستقل و با حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی است. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ایران قطعاً با هر آنچه موجب تضعیف دولت عراق شود، مخالف است. حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: البته دیدگاه آمریکایی‌ها درباره عراق درست در نقطه مقابل ما است زیرا آمریکا به معنی واقعی کلمه دشمن است و موافق عراق مستقل، قوی و دارای حکومتی با رأی اکثریت نیست. ایشان تأکید کردند: برای آمریکایی‌ها اینکه چه فردی نخست وزیر عراق باشد مهم نیست آنها به‌دنبال حکومتی همچون حکومت «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق در اوایل سقوط صدام هستند. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: ایران در خصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند اما انتظار دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است. حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود زیرا وجود آنها موجب ناامنی است. ایشان جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را یک نمونه از نتیجه حضور آمریکایی‌ها برشمردند و خطاب به نخست وزیر عراق افزودند: آنها میهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد. حضرت آیت الله خامنه‌ای، اجماع گروهها و جریانهای سیاسی عراق برای انتخاب دولت آقای کاظمی را اقدامی پسندیده خواندند و گفتند: آمریکایی‌ها و عوامل آنها همواره به‌دنبال خلأ قدرت در کشورهای منطقه هستند تا از آن طریق هرج و مرج ایجاد و زمینه را برای دخالت خود فراهم کنند، همان کاری که در یمن انجام دادند و اکنون اوضاع تأسف‌بار یمن را همه شاهد هستند. ایشان با تأکید بر حمایت ایران از دولت آقای کاظمی خاطرنشان کردند: عقل، دین و تجربه اقتضاء می‌کند که روابط ایران و عراق در همه زمینه‌ها بیش از پیش ارتقاء یابد. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته گسترش روابط ایران و عراق مخالفینی دارد که در رأس آنها آمریکا است ولی به هیچ وجه نباید از آمریکا ترسید زیرا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. حضرت آیت الله خامنه‌ای گفتند: آمریکایی‌ها زحمت و اذیت ایجاد می‌کنند اما دولت عراق باید بدون اعتنا به این مزاحمت‌ها به مسیر خود با قدرت ادامه دهد و مردم را به‌عنوان پشتوانه خود حفظ کند. ایشان مرجعیت و شخص آیت الله سیستانی را یک نعمت بزرگ برای عراق خواندند و خاطرنشان کردند: حشدالشعبی یک نعمت بزرگ دیگر در عراق است که باید آن را حفظ کرد. 🆔 @rasanewsagency
💐یک حرکت فرهنگ دوستانه💐 باسلام امروز با جمعی از دوستان طلبه، بخش هایی از کتاب شهید مطهری رو مباحثه کردیم. واقعا کتاب بی نظیری است و ایشان در این کتاب، بروزترین دیدگاه ها رو در موضوع وحی و نبوت تبیین کرده اند و ملاک های بسیار مهمی در مورد دین بیان کرده اند. چند تا نکته در مورد این کتاب به ذهنم رسید که عرض می کنم: 1⃣در ارتباط با آثار شهید مطهری، سعی کنید که حتما کتاب های ایشان را بخوانید و با آنها انس بگیرید و به تدریس استاد اکتفا نکنید. هر چند برخی از آثار ایشان مثل همین کتاب، تدریسی است و نمی توان به مطالعه بسنده کرد. 2⃣در مورد کتاب ، همینطور که خود شهید در ابتدای کتاب می فرمایند، مباحث این کتاب، نیاز به یک دوره مباحث و دارد. به نظرم می آید که اگر یک دوره کتاب با تدریس استاد علی فرحانی خوانده شود، در استفاده علمی از آثار شهید مطهری و فهم آنها، تاثیر بسزایی دارد. و بسیاری از سوالات حل می شوند. 3⃣یکی از مسائل مهمی که شهید در این کتاب و سایر آثار مکررا بیان می کنند، این است که تمدن ها و جوامع انسانی بدون استفاده از و به سرانجام نمی رسند و دچار انحراف می شوند و تمدن و پیشرفت واقعی در سایه تعالیم انبیاء محقق می شود. امروز که تمدن غرب رو به افول رفته است، جمهوری اسلامی ایران، فرصت بسیار خوبی است که بتوانیم این منطق را عملا اثبات کنیم. 4⃣یکی از نکات جالب این کتاب، هماهنگی این کتاب با بخش نبوت از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی حضرت آقاست. امروز در ضمن بحث، برخی از این موارد را مثل فلسفه نبوت و هدف انبیاء، تطبیق دادیم. 5⃣در مورد ختم نبوت نیز در این کتاب در نقد دیدگاه مرحوم اقبال لاهوری، بیانات فوق العاده ای دارند. 6⃣در یکی از فصل های این کتاب، نمایی اجمالی از انسان شناسی، شناخت شناسی، جهان بینی و ایدئولوژی اسلامی را بیان می کنند که خواندن آن بسیار لذت بخش است. ♨️ این کتاب رو تهیه کنید و بخوانید. 🔰محسن ابراهیمی ۹۹/۵/۲ @fater290 @howzavian
🔴 بازی گزنده با مفهوم «آیت الله» / سرنوشت سه‌گانه روحانیت، انقلاب اسلامی، دینداری ✍ علی اسفندیار جامعه ما بی تردید با برخی اصطلاحات قرآنی و دینی آشناست، لااقل برخی واژه‌های پرکاربرد همچون نماز، عدالت، امت، امر به معروف و نهی از منکر و مستضعفین به گوش ما رسیده است، همچنین واژه‌هایی مثل آیت الله، مجتهد، روحانی، مرجع تقلید و حوزه علمیه. هر یک از این واژه ها و عبارات، جدای از معانی‌شان، مرزهای عقیدتی را هم ترسیم می‌کنند و در مسیریابی دینداران نقش اساسی دارند. نگارنده این سطور بر خدماتِ بخش مهمی از روحانیت و تلاش‌های پرثمر مراجع معظم تقلید، علما، طلاب و فضلا واقف است؛ اما گاهی کم‌هایی هستند که بزرگترین خدمات را باد می‌دهند؛ متأسفانه عملکرد برخی احزاب سیاسی در رویارویی با مفاهیم قرآنی و حوزوی، به تقلیل مفهومی اصطلاحات دینی در جامعه ای مثل ایران انجامید، جالب اینجاست که این حرکت‌های سیاست‌زده‌ همچنان در جایگاه رویکرد گفتمانی آن احزاب در حال سوء استفاده است. از سویی دیگر، رکن مهم حفظ و نشر دین و آموزه‌های آن(علما، مجتهدین و حوزه‌های علمیه) که در برابر این گونه هجوم معرفتی به مفاهیم والای انسان‌ساز، غفلت کرده و به بهانه واردنشدن به ماجراجویی‌های حزبی و سیاسی دست از حراست جدی و عملیاتی آموزه‌ها کشیده‌ و به چند مصاحبه و ابراز ناخرسندی بسنده کرده‌اند. این را صریح باید گفت که هر حرکت خوب یا بد در انقلاب اسلامی به ویژه از سوی احزاب و اهالی سیاست، سرنوشت دینداری را رقم می‌زند و صریح باید گفت که سکوت در برابر چنین اختلال کارکردی مفاهیم و دست‌مایه قرارگرفتن عناوین و لباس روحانیت، خیانتی بالاتر از سوء استفاده‌های روحانی‌نماهای قدرت‌طلب و فرصت‌طلب است. آیت الله کیست؟ حجت الاسلام والمسلمین چه ویژگی هایی دارد؟ حرمت عبا و عمامه را چگونه باید پاسداری کرد؟ و در رویارویی با روحانی نماهای سیّاس باید چه راهبردی اتخاذ کرد؟ قرار بوده در دوران غیبت کبری دستگیر مردم بود تا امام معصوم از راه برسد. قرار بوده قرارِ جامعه باشیم و قرار بوده جلوی هرزگی سیاسی، حزب بازی و غرب پرستی گرفته شود. چه شد که امروزه واژه‌های قدسی و گره‌گشایِ عقیدتی مردم، پای مطامع سیاسی و هوس‌های قدرت طلبانه ذبح می‌شود، آن هم با صدای بلند در مطبوعه‌ها؟ واقعا چه شده است ما را؟ چرا از کسانی که در پوستین دین دست به هر آلودگی معرفتی و دین‌ستیزانه می‌زنند، تبری جسته نمی‌شود و چرا آنان از سکانداری بخشی از جامعه روحانیت و روحانیون پالایش نمی‌شوند. همه ما می‌دانیم «ساحت دین» به ویژه آیات نورانی قرآن کریم، خود را از هرگونه پلشتی‌های روزگار مصون می‌دارد؛ اما اشتباه اینجاست که فکر کنیم «ساحت دینداری» هم بدون عمل و واکنش علمای دینی، از آسیب‌ها و خطاها باز داشته می‌شود، این یک خطای استراتژیک در فهم دین و دینداری است. بی‌تردید مدیریت ذهن مخاطبان دینی و هویت جامعه اسلامی رابطه‌ای مستقیم با عملکرد و واکنش حافظان دینداری و سلامت معنوی جامعه دارد. نکته ی دیگر این که خلأ حقوقی و قانونی در برخورد با هنجارشکنان معرفتی، سبب سوء استفاده‌های چهل ساله روحانی‌نماها از انقلاب اسلامی شده است که بخشی از آن به سبب روشن نبودن نسبت نهادهای دینی با ماهیت انقلاب اسلامی است، بخش دیگر آن چوب نگاه تقلیلی نهادهای نظارتی و قضایی همچون دادگاه ویژه روحانیت به جرم و ناهنجاری روحانی‌نماها است. در هر حال باید گفت دامنه کارکردی روحانیت عصر انقلاب اسلامی بیش از پیش از انقلاب است؛ عجیب آن است که آنقدر غفلت شده است که این کارکرد و فرصت خدمتگزارانه در خدمت تضعیف دینداری و انقلاب اسلامی و تقویت جبهه بدخواهان قرار گرفته است، و حافظان دینداری همچنان در سکوت و غفلت. امروزه راه اصلی حراست از عناوین حوزوی، برخورد با روحانی نماهای متخلفی است که نقاب فعال سیاسی دارند. @howzavian
نان بی نوا ، دوباره آجر ست جیب دولتش به زور و زر ، پُر ست با هر انتخاب بد ، طبیعتاً بر سر وطن ، فساد و غُرغُر ست ✍مهین‌اسدی‌آسترکی بداهه کانالی برای اهالی ذوق و ادب 👇👇👇 🌼 @amir_mokhtar_saghafi
اگرچه حوصله ای نیست، بی بهانه بخوان از این سکوت گذر کن کمی ترانه بخوان نزاده مادرِ دنیا به جز تو دلبرِ ناب پیاله بشکن و با لحن دلبرانه بخوان دلم گرفته بیا مثل مادران یک شب به یاد کودکی‌ام قصّه‌ای شبانه بخوان نداشت منزلِ دنیا برای ما خیری از آن جهانِ پس از مرگ و جاودانه بخوان سرِ مزارم اگر آمدی پس از قرآن به جای گریه دو خط شعر عاشقانه بخوان گذشته از سرِ من آبِ زندگی ای عشق! مرا به وسعتِ دریای بیکرانه بخوان ✍نوید نیّری @qalamhayeashegh @howzavian
🔹 چین بهتر است یا آمریکا؟ گویا از کاخ سفید نگران‌تر کاخ سعدآبادنشینان هستند! آنها که همۀ سیب‌های خود را در سبد ایالات متحده ‌گذاشتند، و آمریکا هم در یک معاملۀ برد برد، همۀ سیب‌ها را برد، و البته سبد را هم برد! ✍ محمدصادق ناطقی http://fna.ir/eyud61
🔶 نشست علمی علم النفس اشراقی http://instagram.com/hekmate_islami @howzavian
🔅 ثمره نماز اول وقت آقا سید محسن جَبَل عامِلی از علمای بزرگ شیعه است، نواده‌ی برادر مرحوم آقا سید جواد، صاحب مفتاح الکرامه است. ایشان در دمشق مدرسه‌ای تأسیس کرده‌اند که دانش‌آموزان شیعه در آن مدرسه تحت نظر آن جناب تحصیل می‌کنند حاج سید احمد مصطفوی که یکی از تُجار قم است، گفت من از خود سید محسن اَمین شنیدم که می‌گفت یکی از تربیت یافتگان مدرسه‌ی ما برای تحصیل علم به آمریکا مسافرت کرد از آنجا نامه ‎ ای برای من نوشت به این مضمون که: چند روز پیش شاگردان مدرسه‌ی ما را امتحان می‌کردند من هم برای امتحان رفتم. مدتی نشستم تا نوبت به من رسید، بسیار طول کشید تا اینکه وقت دیر شد، دیدم اگر بنشینم نمازم فوت می‌شود، از جا حرکت کردم که بروم نماز بخوانم، آنهایی که در آنجا بودند پرسیدند کجا می‌روی؟ چیزی نمانده که نوبت تو برسد. گفتم من یک تکلیف دینی دارم وقتش می‌گذرد. گفتند امتحان هم وقتش می‌گذرد، اگر این جلسه برگزار شد، دیگر جلسه‌ای تشکیل نخواهند داد و برای خاطر تو هرگز هیئت ممتحنه جلسه‌ی خصوصی تشکیل نمی‌دهند. گفتم هر چه بادا باد. من از تکلیف دینی خود صرف نظر نمی‌کنم. بالأخره رفتم. از قضاء هیئت ممتحنه متوجه شده بودند که من به اندازه‌ی اداء یک وظیفه‌ی دینی غیبت نموده‌ام انصاف داده، اظهار کرده بودند که چون این شخص در وظیفه‌ی خود جِدّی است، روا نیست که او را مُعطّل بگذاریم. برای قدردانی از اینکه عمل به وظیفه نموده باید جلسه‌ای خصوصی برایش تشکیل دهیم. این بود که جلسه‌ی دیگری تشکیل دادند، من حاضر شدم و امتحان دادم. آقای سید محسن امین پس از نقل داستان فرمود من در مدرسه چنین شاگردانی تربیت کرده‌ام که اگر به دریا بیفتند دامنشان تَر نمی‌شود . 📚 منبع: اَلکَلام یَجُرّ الکَلام،ج۲،ص۳۵. این کانال را به شما معرفی می کنیم👇👇👇👇 @ziiaossalehin
 امام باقر(ع) فرمودند: اِستَشِر فی أمرِک الَّذینَ یخشَونَ اللَّهَ؛ در کار خود، [فقط] با کسانى مشورت کن که از خدا می ‏ترسند. (تحف العقول، ص ۲۹۳) @howzavian
🔶 راز نماز «و واعدنا موسی» ✍مجید زاهری در اعمال دهه اول ذیحجه، برای خواندن دو رکعت نماز مستحبی بین مغرب و عشاء، سفارش اکید شده است؛ اما این جا دو سؤال پیش می‌آید: اول. چرا برای شریک شدن در ثواب حج حاجیان دستور داده شده آیه معروف «و واعدنا...» که اشاره به داستان غیبت چهل روزه موسی و وصایت هارون دارد خوانده شود؟ چرا نفرمودند آیات دیگری از قرآن که اشاره مستقیم به حج و وقایع و مناسک آن دارد در این نماز خوانده شود؛ مثل آیه شریفه «وَأذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ ...»؟ دوم. وقتی خواسته شده آیه‌ای با موضوع وصایت جناب هارون خوانده شود، آیا بهتر نبود بفرمایند هر کس این نماز را بخواند، در ثواب بیعت کنندگان با امیرالمؤمنین در غدیر خم شریک است؟ برای پاسخ به نظر می‌رسد می‌توانیم به آیه ۲۷ سوره مبارکه حج نظری با تدبر بیفکنیم و این پیام روشن خدای متعال را دریابیم که فرمود: «ای پیامبر! مردم را برای حج دعوت کن تا پیاده و سواره "نزد تو" بیایند؛ یعنی سِرّ و باطن حج، ولایت معصوم و بیعت و همراهی با ولیّ زمان است.» «وَأذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأتُوكَ رِجَالًا وَ عَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ...» «ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﺍﻱ ﺣﺞ ﺑﺎﻧﮓ ﺯﻥ ﺗﺎ ﭘﻴﺎﺩﻩ ﻭ ﺳﻮﺍﺭه ﺑﺮ ﻫﺮ ﺷﺘﺮ ﭼﺎﺑﻚ ﻭ ﭼﺎﻟﺎﻙ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺭﺍﻩ ﺩﻭﺭ، ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮ ﺁﻳﻨﺪ.» 🔹 در جای دیگر از زبان حضرت ابراهیم بعد از عزیمت به مکه و اسکان خانواده‌اش در منطقه بیت الله الحرام فرموده که او از خدا این چنین مسألت می‌کند: «خدایا! دل‌های مردم جهان را به سمت ذرّیه من سوق بده و دل آنها را به اینان علاقه‌مند ساز!» پس نمی‌توان دور خانه خدا طواف کرد و به یاد حضرت ابراهیم و ذریه‌اش نبود. در طول تاریخ مصداق بارز ذرّیه پاک و معصوم ابراهیم خلیل چه کسانی بوده‌اند و امروز چه کسی است؟ آیا جز ائمه اطهار علیهم السلام هستند؟ حال مشخص می‌شود که باطن حج، بیعت و همراهی با ولایت معصوم است. هر کس به خانه‌ای مهمان شود، رضایت صاحب خانه را جستجو می‌کند. ما نیز در حج به زیارت بیت الله می‌رویم؛ اما صاحب خانه (خدای متعال) دل ما را به سوی خلیفه معصوم خود و «وَلیّ» واجب‌الاطاعه متوجه می‌سازد؛ جایگاهی که به امام و «ولیّ امر» در هر زمان اختصاص دارد. پس ما در این ده روز با یادآوری دائمیِ وصایت موسی، و عهدشکنی بنی‌اسرائیل، و خطرات عهدشکنی، به حقیقتِ ولایت نزدیک شده، در نتیجه با آگاهی و معرفت، سزاوار شریک شدن در ثواب حج حاجیان می‌شویم. @howzavian
🔅ﺳﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ از یک آیه‌ی قرآن ﻣﻮﺳﯽ(ﻉ) ﺧﻄﺎﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﺭ ﮐﻮﻩ ﻃﻮﺭ: ﺍَﺭَﻧﯽ(ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﺸﺎﻥ ﺑﺪﻩ ) ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ: ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ(ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺮﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ) ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺳﻌﺪﯼ: ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﮐﻮﻩ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ ﮐﻪ ﻧﯿﺮﺯﺩ ﺍﯾﻦ ﺗﻤﻨﺎ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﺣﺎﻓﻆ: ﭼﻮ ﺭﺳﯽ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺳﯿﻨﺎ ﺍﺭﻧﯽ ﺑﮕﻮ ﻭ ﺑﮕﺬﺭ ﺗﻮ ﺻﺪﺍﯼ ﺩﻭﺳﺖ ﺑﺸﻨﻮ، ﻧﻪ ﺟﻮﺍﺏ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻣﻮﻻﻧﺎ: ﺍﺭﻧﯽ ﮐﺴﯽ ﺑﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺍ ﻧﺪﯾﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻮ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻨﯽ ﻫﻤﯿﺸﻪ، ﭼﻪ ﺗﺮﯼ ﭼﻪ ﻟﻦ ﺗﺮﺍﻧﯽ ﺳﻪ ﺑﯿﺖ، ﺳﻪ ﻧﮕﺎﻩ، ﺳﻪ ﺑﺮﺩﺍﺷﺖ ﻣﺜﻞ ﺳﻌﺪﯼ، ﻋﺎﻗﻼﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﺣﺎﻓﻆ، ﻋﺎﺷﻘﺎﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﻣﻮﻻﻧﺎ، ﻋﺎﺭﻓﺎﻧﻪ @howzavian
💠 دو فصلنامه علمی «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» 🔹گروه معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در نظر دارد به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای تقویت علم رجال، دو فصلنامه علمی «مطالعات اعتبار سنجی حدیث» را منتشر کرده و نسبت به اخذ امتیاز آن اقدام نمایید. از این رو از تمامی علاقه مندان دعوت می شود مقالات پژوهشی خود را جهت انتشار در این دو فصلنامه ارسال نمایند. 🔸محورهای کلی فراخوان ▫️دانش رجال و اعتبار سنجی حدیث؛ ▫️روش شناسی پژوهش های رجالی؛ ▫️جریان های کهن و نو پدید اعتبار سنجی حدیث 🔸 جهت اطلاع 14 ریز موضوع می توانید به سامانه دو فصلنامه به آدرس vsh.journals.hozehkh.com مراجعه نمایید. 🔸شرایط مقاله ارسالی در تصویر ضمیمه موجود است. 🆔 @rejalkh 🌐vsh.journals.hozehkh.com @howzavian
👌میدون این بار با روحانی بازی ساز @howzavian
الهی اشکو الیک غربتی یعنی خدا، از غم غربتم به تو شکایت میکنم که فرازی از سخن امام حسین در روز عرفه است برای ما شبیه یک شوخی است ،ما هنوز به احساس غربت نرسیده ایم،چه غربتی در دامان دوستان و آشنایان داریم؟! ما در این دنیا دوست و آشنا زیاد داریم... که روی آنها خیلی حساب باز کرده ایم پس هیچ وقت این جمله ی حضرت را درک نمی کنیم. دنيا برايمان سبز و خرم است و سرشار و پراست و با فكر كوچ و هجرت بيگانه ‏ايم ... بيگانه‏ ايم ...
✴️ یا امیرالمومنین جوشد از خُمخانه ی مولا شراب از شش جهت در نجف ریزد به پای ما ثواب از شش جهت هرکجا رفتیم غیر از مرتضی شاهی نبود در تجلّی باشد آن عالیجناب از شش جهت دل محال است از سر گیسوی او جایی رود بر سر هر موی خود افکنده تاب از شش جهت نیست پیغمبر ولی جبریل شاگردش بُوَد جوشد از یک خطبه ی او صد کتاب از شش جهت نور چشمان علی ما را ز تاریکی رهاند اینچنین تابیده بر ما آفتاب از شش جهت پرسش آور پیش مولای جهان از یک جهت تا بگوید ساقی ما هم جواب از شش جهت آنکه آتش بُرد سمت خانه مولای ما سخت سوزد روز محشر در عذاب از شش جهت ✍علی مقدم @howzavian
📝بر خط انفجار/ تمرکز زدایی؛ راهبرد کارآمد مبارزه با جبهه مقاومت 🔹انفجار عظیمی که سه شنبه در لبنان رخ داد مهم ترین خبر رسانه های جهان است و هر لحظه داده ای جدید بر خط رسانه ای زنده منتشر می شود. علت، حجم خسارات و کشته ها یک طرف این ماجراست اما بخش مهم تر راهبردی است که منجر به معنایابی چنین انفجاری می شود. 🔸آنچه در حال رخ دادن است نه حرکت به سمت نبردی سرنوشت ساز در منطقه که مشغول سازی جبهه مقاومت به امور داخلی و غیر اهبردی است تا مانع تمرکز قدرت این جبهه در یک مسیر شود. 🔹تمامی اتفاقات چند ماه اخیر از بحران ها عراق و لبنان و سوریه و فلسطین تا شهادت سردار سلیمانی و فشارهای سیاسی و اقتصادی مضاعف بر ایران و خرابکاری های ریز و درشت در کشوهای منطقه برای همین مشغول سازی و فرسایشی شدن مقاومت شکل گرفته است. 🔸جریان غربی_عربی_عبری س از یک دهه نبرد نظامی در منطقه دریافته اند بهترین مسیر مقابله با جبهه مقاومت برهم زدن تمرکز رفتاری این جریان است و دوری از نبرد مستقیم نظامی با اضلاع اصلی جریان مقاومت است و بر همین اساس تلاش می کنند تا از طریق اتفاقات کوچک اما تاثیر گذار نیروها را پراکنده و توان راهبردی مقابله را سلب کنند. 1️⃣افزایش تنش های اقتصادی و سیاسی در سوریه برای مشغول سازی نیروهای دولتی به سمت امور داخلی به جای نبرد با باقیمانده تکفیری ها در سوریه 2️⃣ ایجاد تنش های متعدد سیاسی در لبنان و درگیر سازی حزب الله در این تنش ها به منظور بر هم زدن تمرکز این جریان و پراکنده کردن توان مقاومت لبنان و تحمیل تحریم های اقتصادی سنگین علیه کشور لبنان که منجر به فلج شدن اقتصاد ایم کشور شده برای کاهش مشروعیت مقاومت در برابر اسرائیل و ایجاد مانع در مسیر تمرکز بر افزایش توان دفاعی بازدارنده در برابر اسرائیل 3️⃣ افزایش درگیری های داخلی در عراق میان جریان مقاومت و نهادهای قانونی کشور همانند دستگیری فرماندهان حشد الشعبی در عراق توسط دولت الکاظمی و افزایش اختلافات میان گروه های سیاسی شیعه، حرکات ایذایی داعش در عراق و فرسایشی کردن روندهای سیاسی در این کشور برای ایجاد مانع در مسیر تمرکز بر اخراج آمریکا از عراق و تثبیت وضعیت سیاسی کشور در راستای نابودی کامل هسته های خفته داعش 4️⃣ افزایش حرکات سیاسی در راستای تحقق معامله قرن و چند پاره سازی جهان اسلام از طریق ایجاد اختلاف مصنوعی در این زمینه به منظور کاهش سطح توقع مسلمانان در راه حل سیاسی برای فلسطین 5️⃣افزایش تنش های سیاسی میان گروه های فلسطینی برای ایجاد مانع در مسیر اتحاد گروه های مختلف ضد معامله قرن 6️⃣ افزایش فشارهای اقتصادی، سیاسی و رسانه ای ضد ایران، ایجاد بحران های اجتماعی ساختگی در کشور، برهم زدن امنیت داخلی از طریق حرکات ایذایی مانند پارچین و نطنز، افزایش فشار بین المللی بر ایران از طریق بازگشایی پرونده هسته ای ایران در آژانس و.... برای ایجاد مانع در مسیر افزایش توان منطقه ای و ایجاد خط تهدید در مرزهای اسرائیل و عربستان 🔹تمامی اتفاقات بالا مسیری است برای ایجاد یک روند فرسایشی تا توان مقابله جمهوری اسلامی تحلیل رود و برای تحقق آن نبودن سردار رشید اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی امری ضروری بود، کسی که در دو دهه گذشته تمام برنامه های جریان استکبار در منطقه را برهم زده بود و تنها فردی که در حال حاضر قدرت اجماع سازی میان گروه های مختلف سیاسی و نظامی متمایل به جریان مقاومت را داشت. 🔸اکنون لبنان در بحرانی داخلی فرو می رود که تبعات سیاسی و اجتماعی بزرگی به همراه خواهد داشت و بخشی از توان جبهه مقاومت باید صرف حمایت و بازسازی لبنان شود و این یک نبرد فرسایشی است که احتیاج به صبر و همراهی مردمی دارد که اکنون تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی هستند و در کنار آن باید برنامه های مشابه برای مقابله با جریان استکبار در منطقه طرح ریزی شود. 🔹حال اگر بپرسید عامل شکل گیری انفجار چه بود می گویم اهمیتی ندارد چون هدف جای دیگری است. @feckrat @howzavian
ای قلبِ خسته گرچه شکستی صبور باش دنیا همیشه با همه تزویر کرده است ✍ نوید نیّری @howzavian
👌توییت جالب یکی از سادات @howzavian
❇️ از ماه محرم نترسیم! ✍علی‌اکبر مظاهری 🔹اشاره: دو سال قبل، پیش از ماه محرم، مطلبی را دربارهٔ هراس نابه‌جا از این ماه شریف، برای انتخاب همسر و ازدواج نوشتم و منتشر شد. اکنون که باز داریم به محرم نزدیک می‌شویم، بار دیگر زمزمه‌های محرم‌هراسی شنیده می‌شود. از این‌رو، آن مطلب را بازنشر می‌کنیم. 🔸ترس از ماه محرم شتاب‌زدگی، در هر کاری ناپسند است، به‌ویژه در انتخاب همسر و ازدواج. حوصله‌ورزی، در هر کاری پسندیده است، به‌خصوص در انتخاب همسر و ازدواج. انتخاب همسر و ازدواج، بیش از هر چیزی، نیاز به حوصله‌مندی دارد. این عرصه، بیش از هر عرصه‌ای، خردورزی و تأمل را می‌طلبد. این انتخاب، بیش از هر انتخابی، نیازمند تحقیق و تفحص است. بی‌باکی و عجله، در این میدان، نوعی انتحار است. 🔹هراس خیالی یکی از تجربه‌های تلخ مشاوره‌ای من این است که وقتی به ماه محرم نزدیک می‌شویم، انتخاب‌ها و ازدواج‌های ناموفقی صورت می‌گیرد و ناگواری‌هایی را به بار می‌آورد. بسیاری از خانواده‌ها و حتی جوانان، که خواستگاری‌شان نزدیکای ماه محرم انجام شده است، عجله می‌کنند که قبل از رسیدن این ماه، عقد کنند. ایشان درباره تحقیق، تأمل و بررسی همه‌جانبه مسئله، کوتاهی‌های بی‌باکانه‌ای می‌کنند و سپس دچار پشیمانی‌های جان‌گزایی می‌شوند. وقتی به ایشان می‌گویم: «هنوز شناخت شما به حد نصاب نرسیده است؛ هنوز خانواده‌ها و دختر و پسر، شناخت لازم را از همدیگر ندارند؛ هنوز میزان علاقه دختر و پسر معلوم نیست و ریسک این وصلت، بالاست. برای ایجاد یک زندگی پایدار باید بیشتر وقت گذاشت.» می‌گویند: «ماه محرم نزدیک است. اگر الآن عقد نکنیم، دو ماه عقب می‌افتد. عقدکردن در محرم و صفر، شگون ندارد.» می گویم: «اولا: این زمان، فرصت خوبی است برای افزایش شناخت و تأمل در همه جوانب مسئله؛ اطمینان‌یافتن از صحت انتخاب؛ گفت‌و‌گوی بیشتر دختر و پسر و آشنایی‌شان از اوصاف و دیدگاه‌های یکدیگر. ثانیا: اگر پیش از پایان‌یافتن محرم و صفر، به تصمیم قطعی رسیدید، می‌توانید عقد کنید و جشن را به تأخیر اندازید.» 🔸پذیرش این راهکار و عمل به آن، اغلب، ازدواج و زندگی پایداری را ثمر می‌دهد و نپذیرفتن و انجام‌ندادن آن، احتمال ناپایداری یا تلخی زندگی را در پی دارد. پس: «عاقل آن است که اندیشه کند پایان را.» 🔹بیایید خود و دیگران را از محرم و صفر نترسانیم. با «هراس خیالی» از این دو ماه، خود و دیگران را به ناگواری نیفکنیم. @howzavian
🔅هوالکریم به مقام مرتضایت وَ به جان باصفایت نظـری نمـا بـه حـال نگران این گدایت ✍عباس بهمنی @chanddaneyaghot @howzavian
✍یادداشت به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، این را محکم باید گفت که غدیر حامل یک پیام ماندگار است و وظیفه ما را در پایانه رسالت مشخص می‌کند و آن همراهی و هم‌نوایی با کاروان امیر غدیر حضرت علی (ع) است. غدیر شروع درمان تدریجی دردهای اسلام و مسلمانان بوده و هست و مشکلات امروز کیفر تلخ عمل نکردن به نسخه آن روز بود. ادامه را اینجا بخوانید پاسخ به شبهه و6 اشکال و هشت مطلب و 18 علت و خلاصه را در آستان حضرت بخوانید https://b2n.ir/438034 @howzavian
🔆برای امروز، روز خبرنگار تا امروز حالم خوب نبود، با دعای دوستان رو به بهبودی هستم... روز خبرنگار هست، هر ساله چند جمله ای به احترام قلم های عاشق می نویسم و تقدیم می کنم به همه همکاران نازنیم که سال ها کنارشان خبر آموختم. هر چند من هم تلاش کردم برگ سبز قلمدانم را تقدیم طلبه های خبرنگار کنم، امیدوارم مقبول افتاده باشد. بعد از این که از یک رسانه حوزوی قطع همکاری کردم تازه فهمیدم: خبرنگار مهم نیست در کدام دنیا زندگی می کند، دنیای خوب یا بد! عاقبت خبرنگار، تنهایی است تنهایی... شاید تاوان صدای حق همین است و بس. و اما چند توصیه برای فعالیت خبری در ایران به ویژه در حوزه علمیه ... خبرنگاری خوب است که همیشه به حق تصریح کند خبرنگاری خوب است که همیشه پای درد مردم ابراز همدردی کند خبرنگاری خوب است که بر لبخند جامعه بیافزاید خبرنگاری خوب است که برای هر مسئول کم شعور، اظهار ناخرسندی کند خبرنگاری خوب است که در کنار همکاری با سازمانش، به باندبازی و رفیق بازی دست رد بزند خبرنگاری خوب است که کلمه و خبر و گزارش بشود آب و دانه اش خبرنگاری خوب است که با عینک حقیقت یابی اول خودش را بینا کند خبرنگاری خوب است که ابتدا در برابر کلک و زیاده خواهی و ادعای نوشتن و دانستن بایستد یعنی به اندازه قابلیت خودش دست به قلم ببرد به اندازه جسارتش و ظرفیتش بلندگوی افشا و حق خواهی را به دست گیرد. خبرنگاری خوب است که مسیر پیشرفت را برای خبرنگاران آزاد دیگر نبندد؛ دست بگیرد، دست بگیرد! خبرنگاری خوب است که تحریریه برایش میدان آزمون اخلاق باشد خبرنگاری خوب است که «دنیای خبر» را پوشش کارهای دیگر قرار ندهد. به امید خبرهای خوب از خبرنگاران خوب سرزمینم. علی اسفندیار. قم مقدس. روز شهادت شهید صارمی/ 99 @pooyanevisi
💐 غدیر عدل باران وحی روی دل ساربان چکید دنیا نشست، لحظه ی اکمال دین رسید احمد، نترس دست خدا یاورت شده است خم غدیر شمه ای از کوثرت شده است ذکر علی بگو و خزان را بهار کن حق را میان عالمیان ماندگار کن این آخرین پیام تو، اوج رسالت است مهر قبول برگه ی ایمان، ولایت است فردا بساط فتنه اگرچه به پا شود دستان پشت پرده یقین برملا شود جز کشتی ولای علی غرق می شود عشقش میان خوب و بدی فرق می شود تاریخ عدل خورده گره بر ولای او شکر خدا که شیعه شده مبتلای او گر عده ای به مال جهان خو گرفته اند بر خون خلق، وجهه ی زالو گرفته اند با نام دین به ریشه ی دین تیشه می زنند قفلی بزرگ بر در اندیشه می زنند ما در پی عدالت مطلق در عالمیم نام علی که برده شود حُجر و‌ میثمیم سیراب عشق می شوم از برکه غدیر عاشق شهید می شود آخر در این مسیر صدها قسم به خون سلیمانی شهید بر لحظه ای که اشک خدا بر زمین چکید بر بغض زخم خورده ملت، به سوگ نور بر مشت های غیرت و بر ناله ی صبور پایان این مناقشه تنها به دست ماست دنیا به عشق می رسد این وعده خداست قلب جهانیان بشود نورِ منجلی حک می شود به پرچمشان واژه ی علی راه غدیر می رسد آخر به نور عشق یاحیدر است نغمه ی صبح ظهور عشق ✍️زهرا آراسته‌نیا @arastehnia @howzavian
🔖نماز عید غدیر، عمل مستحبی مورد تأکید فقیهان ✍️رضا عطائی بر اساس روایات شیعه، عید غدیر همواره جزء مهم‌ترین اعیاد مسلمانان به‌حساب می‌آید؛ (1) آداب و اعمالی برای این روز مبارک سفارش شده؛ یکی از آن آداب، برگزاری نماز عید غدیر است که اکثر علمای شیعه قائل به استحباب نماز عید غدیر شده‌اند. (2) مرحوم صاحب‌جواهر در استحباب این نماز می‌گوید: «در این نماز اختلافی میان فقهای قدیم و جدید شیعه ندیدم».(3) نماز جماعت عید غدیر بسیاری از فقیهان شیعه قائل به اقامه نماز عید غدیر به‌صورت جماعت هستند؛ شیخ مفید نماز جماعت عید غدیر را مستحب می‌داند و دلیل خودش را سنّت نبوى مطرح می‌کند و دراین‌باره می‌گوید: «در این روز با اقامه دو رکعت نماز و اقتداء بر رسول الله(ص) سنّت جارى شد و فعلِ پیامبراکرم (ص) و عمل به سنّت ایشان، در میان امّت رواج یافت.»(4) «ابوالصلاح حلبی» نیز دراین‌باره می‌گوید: «از سنت‌های سفارش شده، پیروی از رسول‌الله (ص) در روز غدیراست؛ که این پیروی، با خروج از شهر و برگزار کردن نماز غدیر در قبل از زوال خورشید به‌وسیله کسی که دارای شرایط امامت جماعت است، تحقق می‌یابد». (5) «ابن زهره حلبی» از دیگر فقهای شیعه است که نظر بر استحباب نماز جماعت عید غدیر دارد و در توضیح آن می‌گوید: «مستحب است این نماز به جماعت و قرائت نماز با صدایی بلند باشد و قبل از نماز، خطبه کوتاهی شامل حمد و ثنای الهی، صلوات بر محمد و آل محمد و فضیلت این روز و مأموریت رسول خدا در انتصاب امیر مؤمنان به امامت بیان شود». (6) محقق کرکى نیز دراین‌باره مى‏گوید: «نماز غدیر دو رکعت است که اندکی قبل از زوال خورشید خوانده مى‏شود ... این نماز پس از خطبه خطیب است که فضیلت آن روز را بیان مى‏کند». (7) مقدس اردبیلی می‌نویسد: «مشهور میان اصحاب، جواز خواندن نماز -عید غدیر- به جماعت است و این سخن بعید نیست؛ زیرا خواندن نمازهای نافله به جماعت منع مطلقی ندارد که ظاهر این مورد را شامل شود و اجماعی نیز بر منع تحقق‌نیافته است. علاوه بر این، جماعت در نمازها، بخصوص در نماز این روز، مورد تشویق شرع قرارگرفته است».(8) در بین علمای معاصر، حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی با تأکید بر اهمیت این روز می‌گوید: «نماز غدير به كيفيتي كه در كتب ادعيه واردشده است به جماعت مستحب است و اينجانب نيز در مجلس درس به‌طور تفصيل از همه جوانب فقهي و با اشاره به بعض روايات عامه بحث نموده و نوشته‌ام». (9) همچنین حضرت آیت‌الله‌ بهجت می‌گوید: «بعید نیست استحباب جماعت در نماز غدیر که به امید مطلوبیت خوانده شود». (10) حاصل کلام این است که عید غدیر از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است که آدابی هم در روایات برای آن بیان‌شده است؛ اقامه نماز عید غدیر، مستحب تاکید شده در بین فقیهان شیعه است. اقامه این نماز به جماعت در طول تاریخ، همواره بین فقهای شیعه مطرح بوده است اما گاهى به دلایلی ازجمله حکومت‌های جور، کم‌رنگ بوده است و هرگاه دشمنی‌ها و تهدیدها بیشتر بوده، این مسئله کمتر مطرح‌شده است حتی ائمه (ع) نیز امکان برگزارى نماز جماعت عید غدیر را نداشته‌اند بلکه فقط –آن‌چنان‌که از شیخ مفید- نقل‌شده است که رسول‌الله (ص) در روز عید غدیر نماز جماعت غدیر را برگزار کرده‌اند و حضرت على (ع) نیز، درزمانی که عید غدیر و روز جمعه هم‌زمان بوده، خطبه مفصلی ایراد فرمودند و در ابتدای این خطبه به معرفی اهل‌بیت پیامبر (ص) اقدام ‌نموده و سپس به معرفی خویش پرداخته و از این‌که جامعه اسلامی چند سالی از وی روی‌گردان بوده، به‌شدت انتقاد می‌نمایند و سپس با لحنی دیگر، اقدام به معرفی این روز بزرگ کرده را و در همین زمینه، در چندین مورد هم نامی از روز غدیر می‌برند و بدین ترتیب، همگان را به شناخت و درک این روز مهم دعوت می‌نمایند؛ آنگاه حضرت نماز جمعه‌شان را نماز عید قراردادند. (11) لازم به ذکر است که هم‌اکنون این نماز در مراکز متعدد عبادى و با حضور مردم برگزار می‌شود. ادله فقهی و تاریخی استحباب نماز عید غدیر نیز در قالب کتابی با عنوان «سنت جماعت در نماز عید غدیر میثاق با ولایت» منتشرشده است. پی‌نوشت‌ها: 1-شیخ صدوق، الأمالي، ص125. 2- ر.ک: شهید اول، ذكرى الشيعة في أحكام الشريعة، ج4، ص281. 3- محمد حسن نجفی جواهری، جواهر الكلام في ثوبه الجديد، ج6، ص540. 4- شیخ مفید، المقنعة، ص203. 5- ابوصلاح حلبی، الكافي في الفقه، ج1، ص160. 6- ابن زهره، غنية النزوع إلى علمي الأصول والفروع نویسنده، ج1، ص108. 7- محقق کرکی، جامع المقاصد، ج2، ص 485. 8- مقدس اردبیلی، مجمع الفائدة والبرهان في شرح إرشاد الأذهان، ج3، ص32. 9- برگرفته از سایت: https://www.hawzahnews.com 15 مرداد 1399. 10- محمدتقی بهجت، توضیح المسائل ، مسئله ۱۱۳۲، ص۲۲۲. 11- شیخ طوسی، مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص752. @MaarefHadith @howzavian