eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
444 ویدیو
170 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارسال یادداشت‌ @rahil1357
مشاهده در ایتا
دانلود
👈 کسب تکلیف سعودی از آمریکا 🔻موشک حاج قاسم 🔸تخریب ممنوع ✍️ منبأ بخوانید @HOWZAVIAN
💠 پرسش های انتخاباتی، پاسخ های قرآنی (۱) 🔸چرا باید رأی بدهیم و در انتخابات شرکت کنیم؟ ✅ جواب: «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» (سوره رعد، آیه ۱۱) 👈 خدوندا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند. 💡با ما همراه باشید 👈 نشر حداکثری @HOWZAVIAN
👌از اجمال به تفصیل ♦️ جمله‌ای دارد درباره‌ی شعر پس از که مشهور است و الهام‌بخش؛ «سرودن شعر پس از آشویتس خود عملی است غیرمتمدنانه!» این سخن، با برداشت‌ها و تفسیرهایی که درباره‌اش آمده، در همان سطح اول گویای یک نکته‌ی مهم است؛ شعر در دنیای پس از آشویتس نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، جبران‌کننده باشد و یا تسکین‌دهنده. قالب شعر انگار برای مجال و فرصتی غیر از وضعیت‌های بغرنجی نظیر مواقع جنایت است. جنایت را باید خوب دید، خوب توصیف و تصویر کرد، و خوب ازش تحلیل و تبیین و گزارش داد. این «خوب» یعنی با توجه به تمام ابعاد و به تفصیل. خب، این همان کاری است که از شعر برنمی‌آید. چرا که شعر مجال اجمال است و نه تفصیل. هر کاری از شعر بربیاید، این یک کار قطعا از آن برنمی‌آید. چون اساسا موقعیت موقعیتی نیست که در آن بخواهیم در بند زیب و زینت کلام باشیم که لازمه شعر است. لذاست که ما تا به امروز هر چه کتاب درباره‌ی آشویتس و کوره‌های آدم‌سوزی و اردوگاه‌های یهودکشی خوانده‌ایم، همه در قالبی غیر از شعر بوده. نمی‌گویم شعر گفته نشده، می‌گویم مورد اقبال نبوده‌. دلیلش هم روشن است؛ شعر نمی‌تواند گویای تمام واقعه باشد. ♦️ آدورنو یک نیمه‌یهودی اهل تفکر است. او پیش از همه این نکته را دریافت و دستورات لازم را همان ابتدا صادر کرد درباره‌ی قالب‌های کلامی باظرفیت‌تر برای نوشتن از جنایت. البته شاید او در کنار این توجه به قالب، گوشه‌ی چشمی هم داشته به تغییر ذائقه در دوران جدید که سواد فراگیر شده، و عمومی؛ و دیگر اصل پیام و محتوا ارزش یافته و نه زیبایی و شیوایی کلام؛ آن‌چنانکه پیشتر بود. ♦️ مقصودم از این همه، بیان این نکته بود که در ماجرای اتفاقی که افتاد، این بود؛ اهل ادب و فرهنگ فلسطین و جهان اسلام، بی‌توجه به اقتضائات روزگار، و تحولات ویران‌کننده‌اش در بازگویی مصائب،‌ همچنان آویختند به دامان شعر، و خواستند آن همه جنایت و ظلم را با زبانی تاریخ‌گذشته بازگویند. چیزی که عملا ناممکن بود. خوب است اما این است که دنیا را با خود همراه کرد. واقعیت این است که سردادن افغان از محنت‌های روزگار در لفافه‌ی کلام زیبا دیگر کارکرد برانگیزانندگی پایدار ندارد، چرا که استوار است بر تحریک عواطف و نه اقناع عقلانی. پس اگر فلسطین درک نمی‌شود امروز و دفاع مشروعش از بدیهی‌ترین حقوق تلقی می‌شود در بخش بزرگی از دنیا، دلیلش این است که همچنان به اجمال حرف می‌زند و با تکیه بر قواعد اشارات نظر؛ برخلاف جبهه‌ی مقابل که قلم به‌دست گرفت و ساده و صریح و مفصل مسائلش را روایت کرد. ✍️ علی اصغر عزتی پاک @HOWZAVIAN
❓چرا بقیع تخریب شد؟ 🏴 شش دلیل بر رد عقائد وهابیت ◻️ وهابیان و آل سعود بر حجاز و شهرهای مکه و مدینه و اطراف آن تسلط یافتند به خاطر برخی اعتقادات انحرافی و مخالف با اسلام اصیل این بناها را در تاریخ ۸ شوال ۱۳۴۴ هـ. تخریب نمودند و این اقدام ننگین را در تاریخ به نام خود ثبت کردند. اما در ردّ عقاید وهابیه درباره مسائل مطرح شده با دلائل فراوانی می توان این عقاید را باطل دانست:🔻 1️⃣ سیره عموم مسملین جهان از همان زمان رحلت پیامبر(ص) تا به امروز بر این بوده که پیوسته در مراسم حج و در ایام دیگر به قصد زیارت نزد قبر آن حضرت می روند و این سیره را هیچ کس نمی تواند منکر شود. 2️⃣ برای بنای قبه و گنبد وبارگاه روی قبر در قرآن اشاراتی هست که مردم در زمان اصحاب کهف وقتی که از محل خواب آنها باخبر شدند بر روی آن مسجدی بنا کردند تا یاد آنها همیشه زنده بماند، ‌ 3️⃣ اگر این عمل در قرآن یا سیره منع شده بود، در طول ۱۴ قرن کسی خلاف بودن ساختن بنا بر روی قبر را هیچ یک از دانشمندان فرق اسلامی متعرض ومتذکر نشده اند، تا در قرن ۱۴ فقط پیروان این فرقه گمراه و رهبران آنها به این نتیجه رسیدند، در حالی که حتی روی قبر رهبران چهارگانه اهل سنت، قبه بنا کرده اند که تا کنون در بغداد باقی است. 4️⃣ در باب شفاعت خواستن از پیامبر (ص) و شفیع قرار دادن آن حضرت که اینان منکرند در زمان خود حضرت صحابه شخصاً از حضرت شفاعت می خواستند. انس بن مالک می گوید: از پیامبر(ص) درخواست کردم که در روز قیامت در حق من شفاعت کند وی درخواست مرا پذیرفت. 5️⃣ یا اینکه دربارة زیارت قبور در منابع اسلامی اعم از شیعه و سنی آمده است که پیامبر(ص) شخصاً به زیارت مدفونین در بقیع می رفت، به آنها سلام می کرد و به مردم سفارش می کردند به زیارت بقیع و مدفونین آن بروند. و باز از آن حضرت نقل است که فرمودند: هر کس قبر مرا زیارت کند شفاعتم بر او واجب است. 6️⃣ بنابر اعتقاد خود اهل سنت نیز ساختن بنا و قبه بر روی قبور ائمه (علیهم السلام) و انبیاء و شهدا و صالحین جایز است، تا اینکه دیگران به زیارت آن پرداخته و به آن تبرک جویند. متن کامل + منابع: https://hawzahnews.com/xb9DL @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
entekhabe_salehan_1809.pdf
2.89M
999 منتشر شد 🔸سردار سلیمانی مرد دیپلماسی و میدان 🔸انصارالله پیروز میدان و دیپلماسی 🔸تولید و رفع موانع آن 🔸چالش مسئله اجتماعی 🔸صهیونیست‌ها در محاصره مقاومت 🔸خشـم مقدس 🔸نام‌نویسی‌ها پیام‌ها و پیامدها 🔸تنور انتخابات داغ‌تر شد @ssweekly 🆔 https://eitaa.com/Bidarb_a_s_h
✳️نگاهی به شعار آقای لاریجانی برای انتخابات 1400 🔺آقای لاریجانی با شعار خاص "نه چکش نه کلید" وارد شده است. یا می گوید "پادگانی نیستم دادگاهی نیستم و..." 🔺آقای لاریجانی به دنبال این است که آقای رئیسی را نماد "چکش"، آقای سعید محمد و دهقان و... را نماد "پادگان" و آقای جهانگری را هم نماد "کلید" معرفی کند. در واقع آقای لاریجانی می گوید: من هیچکدام نیستم. در حالی که خود وی فرزند سپاه است. اخوی او رئیس قوه قضاییه بوده است. هشت سال پشتوانه کلید روحانی بوده است. 🔺مراقبت چنین دوگانه سازی هایی باشیم که ممکن است از سوی برخی دیگر نامزدها رخ دهد. ✍️ دفتر فرهنگی۵۷ @HOWZAVIAN
📌سومین گعده مداد الفضلا با موضوع بررسی تجربه‌های حرفه‌ای اصحاب قلم و رسانه حوزوی 🖊با حضور (نویسنده و مدرس حوزه و دانشگاه) 🔻محل گعده، دفتر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه صدای حوزه💢 @sedayehowzeh
گعده مدادالفضلاء به میزبانی «صدای حوزه» برگزار شد ✍ در این محفل صمیمی، جمعی از اصحاب قلم حوزه با قرائت یادداشت خود، از مشاوره استاد کاویانی بهره بردند. 🌱 گعده یادداشت خوانی هر ماه با حضور نویسندگان رسانه ای حوزه برگزار می شود. https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 خبر از 👈 گعده یادداشت خوانی حوزویان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ راهکارهای افزایش مشارکت حداکثری انتخابات ۱۴۰۰ 🔻 استاد: حجه الاسلام و المسلمین ابراهیم انجم شعاع 💢 نکات مهم: 1️⃣ افزایش آگاهی عمومی مردم 2️⃣ شناخت و خنثی کردن سناریوهای دشمنان 3️⃣ نامزد شدن افراد توانمند 4️⃣ تبدیل شدن انتخابات به نماد وحدت ملی 🔗 رحا @HOWZAVIAN
🔴 دولت‌مردها آن قدر از وضعیت ناراضی هستند که قراره فردا بریزند توی خیابان، مردم آرامشان کنند. ✍️ حسین ابراهیمی @HOWZAVIAN
✍️ ساحت نویسندگی را سبک نشماریم برنامه خندوانه با حضور فیروز کریمی و خداداد عزیزی حاشیه‌ای داشت که پس لرزه‌های آن همچنان ادامه دارد. داستان ازاین قرار است که خداداد عزیزی در پاسخ بخشی از مسابقه برنامه که از او خواسته شد نام سه نویسنده ایرانی را ببرد،‌ گفت:‌ «نویسنده از کجایم بیاورم» سپس فیروز کریمی در تکمیل جواب خداداد عزیزی گفت: «نویسنده‌های ایرانی بیکارند و از بیکاری می‌نویسند و ما با آنها کاری نداریم.» این شوخی خداداد و فیروز کریمی قهقهه رامبد جوان را هم به دنبال داشت. این ماجرا اعتراضاتی را ازسوی اهل قلم و فرهنگ به دنبال داشته است؛ چرا که به ساحت نویسنده و نویسندگی اهانت شده است. در اینجا خوب است که به چند نکته توجه داشته باشیم: اول اینکه چه کسی گفته که نویسنده‌ها بیکارند؟ فیروزکریمی؛ خب شوخ مشربی و تکه پرانیهای طنزآلود فیروز کریمی در فضای رسانه معروف است؛ هر چند که بعضا این طنازی‌ها گزنده و ناراحت کننده است. از طرفی فضای برنامه خندوانه به خصوص درآن ایتم، به گونه‌ای است که معمولا با شوخی آمیخته بوده و وقتی این مطلب توسط فیروز کریمی بیان شده، به طور ناخودآگاه خنده رامبد جوان هم به دنبال داشته است . در یک فضای اینچنینی معمولا هر کسی دیگر هم جای او بود در ابتدای امر خنده‌اش می‌گرفت، مگر اینکه در لحظه به این اطمینان برسد که غرض فیروز کریمی از این صحبت‌ اهانت به نویسندگان بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد که از این جهت منصفانه نیست رامبد جوان مورد توبیخ قرار بگیرد؛ ولی نکته اینجاست که چون برنامه زنده نبوده و به راحتی می شد که آن صحنه، قبل از پخش حذف شود تا این ناراحتی‌ها و دلخوری‌ها پیش نیاید، از این جهت انتقاد به رامبد جوان و برنامه خندوانه وارد است و جای توجیه ندارد؛ البته رامبد جوان هم از این بابت عذرخواهی کرده و قلبا به این مسئله راضی نبوده است. اساسا این طیف که صبغه فرهنگی دارند، انس و الفتی با کتاب و نویسندگی نیز دارند و با این مقوله بیگانه نیستند . ناگفته نماند اگرچه این سخن در مقام طنز بیان شده ولی باید بپذیریم متأسفانه این تفکر که نویسنده‌ها انسانهای بیکاری هستند و بخاطر بیکاری می‌نویسند، باور بخش قابل توجهی از مردم است و نگاهی سطحی ونازل به این قضیه دارند؛ ولی نباید فراموش کنیم که اصولا این نوشتن بوده و هست که علم و آگاهی را در عالم منتشر ساخته و اکثریت قریب به اتفاق دانشی که بشر به آن دست یافته از طریق همین نوشتن بوده است. واضح است که کتاب ابزار اصلی فراگیری علم و دانش است و طبیعتا این نویسنده است که به کتاب هویت می‌بخشد؛ از این رو این بسیار سطحی انگارانه و غیر منصفانه است که مقام نویسندگی کوچک شمرده شود. از طرفی نباید فراموش کرد که معمولا نویسندگی کار راحتی نیست و اساسا کار هر کسی نیست و تبحر خودش را نیاز دارد. الان اگر به خیلی از کسانی که نویسندگی را کار پیش پا افتاده‌ای تلقی میکنند وآن را کار بیکاران می‌دانند گفته شود که یک صفحه انشاء درباره یک موضوع ساده بنویسند چه بسا ساعت‌ها ذهنشان درگیر باشد و از نوشتن یک صفحه انشاء عاجز باشند، چه برسد به اینکه بخواهند مقاله یا کتابی را به رشته تحریر در آورند؛ بنابراین باید به ساحت نوشتن احترام بگذاریم و آن را ارج نهیم. ✍️ بابک شکورزاده، عضو تحریریه مدالفضلاء @HOWZAVIAN
👌 توصیه‌ی بازیگر سریال یاور به کاندیداهای دولتی! در سکانسی از «سریال یاور» که در ماه رمضان پخش شد، همسر کارگرِ اخراج‌شده از رستوران به او یاد داد که وقتی می‌روی پیش «یاور چلویی» یه تیکه پیاز بذار توی جیبت و از آب پیاز که به دستت چسبیده، یواشکی به چشمت بمال تا بتونی گریه کنی و برت گردونه سرِ کار. از آنجایی که این روزها، کاندیداهای دولتی به شدت به گریه کردن جلوی دوربین نیاز دارند و همه‌شان هم به اندازه‌ی آقای جهانگیری در این زمینه، پیشرفته نیستند، پیشنهاد می‌شود از این راهکار استفاده کنند علی برکه الله. (در ضمن پیاز قرمز بهتر جواب می‌دهد) ✍ جیم جواتی @HOWZAVIAN
تگرگ در نزند، باغ مبتلا نشود شکوفه از بغل شاخه‌اش جدا نشود زمین به مین ننشیند، بیافتد از پا جنگ به دست مرز دل روستا دو تا نشود به روزنامه خبرهای مضطرب نرسد و دوربین به تنی کشته آشنا نشود نصیب کارگران نان گرم سفره شود به روسریِ زنی پای گریه وا نشود... ✍️ سعیده کرمانی @HOWZAVIAN
💠 نامه رسانم! نامه‌های مردم را یک‌یک به جوی خیابان می‌ریزم؛ جز آن که کوی تو را نشانه گرفته است. 💠 طبابت می‌کنم؛ هر دردی که نه درمان آن، دست مهر توست، مرهم نمی‌نهم؛ معجون نمی‌دهم؛ چرک از آن نمی‌روبم، و مژده‌ بهبود آن در طبله من یافت می‌نشود. 💠در بازار حجره دارم؛ «و ان یکاد...» می‌فروشم. سرمایه‌ام را خشت می‌کنم و یک جمکران آرزو می‌سازم. تو را در محراب آن می‌نشانم و خود بر در می‌ایستم. کفش‌های زائرانت را به خود می‌آویزم و تا صبح، سلام‌گوی فرشتگانم. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 «دستور از خمینی» 📒 محصول جدید خانه طلاب جوان منتشر شد... 📘 کتاب «دستور از خمینی» (روایتِ تبلیغی متفاوت) ✍ تجربه یک ستاد انتخاباتی متفاوت، یک تبلیغ میدانی 📝 روایت جمعی که سودای خدمت به مردم در انتخابات را داشتند 📕 کتاب خواندنی این روزها برای طلاب انقلابی و مردمی 🇮🇷 (ع) 🇮🇷 ✍ خانه طلاب جوان @HOWZAVIAN
🍃 سخنی با مخاطبان هنر یاران! پیشتر گفته ام که «هنر آزاد» چیست و «هنر برخاسته از جهانبینی» کدام است. تا حال، تقریباً، هر چه سخن گفته ام از هنرمند بوده و آثار هنری اش. امّا بگذار امروز از مخاطب هنر نیز بگویم. به گمان خطاآلود من، شکل گیریِ هنرِ برخاسته از جهان بینی، چه از نوع الهی و چه از نوع الحادی اش، صرفاً وابسته به خالق اثر هنری نیست. خالق اثر هنری، هر چه بسازد و بنویسد و بخواند، اگر مخاطبش جهانبینی الهی داشته باشد، یحتمل به اثر او با نگاه الهی می نگرد و اگر مخاطبش جهانبینی الحادی داشته باشد، احتمالاً اثر او را با نگاه الحادی برانداز می کند. در جامعه ای که جهانبینیِ غالب مردمانش الحادی است، "مشکل" می توان هنر الهی پدید آورد. بنابراین، اگر در پی آنید که هنرِ برخاسته از جهانبینی پدید آورید، ابتدائاً، خوب است که مخاطبتان را بسنجید. برخی هم قطاران، من و امثالِ منِ پاشکسته را متّهم می کنند که هنرمان و نگاهمان به جهان «سیاه» است. پیشتر، در باب «هنر سیاه» سخن رانده ام و قصّه هایش را کم و بیش خوانده ام؛ امّا در اینجا از منظر دیگری بدین مسأله می نگرم. این بار می گویم که برادر/خواهر گرامی؛ نگاهِ تو به «هنر» یا، بهتر بگویم، «زیبایی» چگونه است؟ آیا در آثار منِ غریب زیبایی می بینی؟ اگر زیبایی می بینی، پس چرا فریاد اعتراض می کشی؟ آفرینش هنر، از منظر توحیدی، تشبّه به خالق است. وقتی انسانی با جهانبینی الهی در مقابل دریا قرار می گیرد، با تمام وجودش زیبایی فعل خالق را می نگرد و، از منظر توحیدی اش، این پدیده ی زیبا را می ستاید. هنرمند نیز وقتی اثری هنری خلق می کند، زیبایی می آفریند. زیبایی دریا و زیبایی یک اثر هنری چه تفاوتی دارند؟ هر دو منشأشان فعل خالق زیبایی هاست. اگر مخاطبی جهانبینی اش توحیدی باشد، در مواجهه با اثر هنری، جدای از اینکه آن اثر از چه سخن گفته و چگونه گفته، آن را به خالق زیبایی ها پیوند می زند و زیباییِ آن را می ستاید. روا نیست که سوژه های آثار هنری را به ریشخند بنوازیم و خالق آن آثار را به پند! تکلیف «باید» و «نباید» در سوژه های هنری را در جای دیگری باید روشن کرد. بیایید به آثار هنری، چه «سیاه» باشند و چه «سفید»، چه «سبز» باشند و چه «زرد»، از منظر دیگری نظر کنیم. ✍علی مؤیدی @HOWZAVIAN
🔴 تجربه تلخ انتخاباتی شهید مطهری و تلنگری بزرگ برای امروز ما! 🔸من یک درس شخصی را برای شما می‌‌گویم. در سال ۱۳۲۵ که مرحوم آقا سید ابوالحسن فوت کرد و آقای بروجردی مرجع شد من در فاصله چند روز گفتم تمام مشکلات من در باب «خلافت» حل شد، یعنی گذشته را در پرتو حال شناختم. آقای آقا سید ابوالحسن «مرجع کل فی الکل» بود و من حدود هشت سال بود که در قم بودم و افراد زیادی را می‌شناختم که آدم‌های خوبی بودند. 🔹در آن چند روز یک‌مرتبه می‌خواست یک قدرت بزرگ روحانی از مقامی به مقام دیگر منتقل شود، یک امتحان بسیار بزرگ. من یک‌مرتبه دیدم مثل اینکه حوزه قم زیرورو شد. یک حالت هول عجیبی به افراد افتاد. حال، هرکسی گرایشی به یک آقا داشت. در راه گرایش به این آقا و کوبیدن بقیه آقایان همه چیز فراموش شده بود. مثل اینکه موقتاً همه، همه چیز را فراموش کرده بودند. یک حالت جنون‌آمیزی به وجود آمده بود. این آن را تعدیل می‏‌کرد و آن یکی را تفسیق، و دیگری به عکس. 🔸گفتم سبحان الله! بشر چه موجودی است! پس اگر روزی پیغمبری بخواهد بمیرد و یک خلافت به آن عظمت بخواهد منتقل شود، می‏‌بیند آن عادل‌ترین عادل‌ها تبدیل می‌‏شود به فاسق‌ترین فاسق‌ها. 📛از امتحان‌هایی که در زمان حاضر برای بشر پیش می‌‏آید انسان می‌‏تواند طبیعت بشر در گذشته را بفهمد، که می‌فهمد. همین ماها هم اگر بودیم از همین کارها می‌کردیم. *چیز عجیبی نیست که انسان فکر می‌کند آدم‌های خیلی استثنایی آمدند خلافت علی علیه السلام را غصب کردند. نه، اگر ماها هم بودیم همین کارها را می‌کردیم.* 📙 استاد مطهری، فلسفه تاریخ، ج۱، ص۱۸۰. @HOWZAVIAN 👈 این روزها مستند را ببینید و بازنشر کنید. 🙏💐
ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد. امام خمینی( ره) - علت اصلی شادی فلسطینیان در این روزها کسب پیروزی در نبرد یازده روزه نیست. این است که فلسطینیان در این نبرد همدیگر را خوب پیدا کردند و متحد عمل کردند و توانستند سمفونی زیبای وحدت را به زیبایی هر چه تمامتر اجراء نمایند و این یعنی مجموعه ی مقاومت راه را پیدا کرده است. آفرین به این همه زیبایی و درود بر شهدای راه آزادی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی. @HOWZAVIAN
44.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻محسن مقصودی تهیه کننده ثریا درباره این مستند گفته است:‌ سر بسته می گویم،‌ آب دست تان هست بگذارید زمین و امروز این مستند رو ببینید قسمت اول👆 @HOWZAVIAN
🔹هم اکنون پخش زنده نشست علمی ویژگی های مکتب صدرایی به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا 🔸حجت الاسلام والمسلمین استاد سید یدالله یزدان پناه دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین محمد رضاپور اول خرداد ۱۴۰۰ مجمع عالی حکمت اسلامی لینک پخش: ✅heyatonline.ir/heyat/3129 @hekmateislami
15.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️مصاحبه‌ بدون تعارف با دانشمند ایرانی ناسا 🔴شاهد از غیب رسید. پیش‌نوشت: با احترام به همه مهندسین عزیز، منظور از این مطلب بی‌ارزش دانستن مهندسی یا مطلوب دانستن وضعیت علوم انسانی در ایران نیست. بلکه منظور نقدی بر غرب است. 🔵یکی از رفقا می‌گفت؛ در غرب مهندس یعنی "کارگر با‌سواد". دوست دیگری می‌گفت؛ یکی از مسولین عمری فرزندش را برای تحصیل در غرب، آماده و تربیت کرده بود. پسر به آمریکا رفت. امّا پس از مدتی به ایران برگشته و طلبه‌ی حوزه علمیه قم شد! و پدر که آرزوها داشت، چون اسپند روی آتش می‌سوخت. علّت بازگشت پسر این بود که می‌گفت؛ وقتی به آمریکا رفتم متوجه شدم خبری از دانشجویان آمریکایی در رشته‌های مهندسی دانشگاه ما نیست. تحقیق کردم، فهمیدم اکثر دانشجویان آمریکایی در رشته‌های علوم انسانی شرکت می‌کنند. با خود گفتم؛ این‌ها به‌دنبال مدیریت کشور و جهان هستند، امّا ما را در رشته‌های مهندسی مشغول و بهره‌برداری می‌کنند. این شد که به حوزه‌ی علمیه رفتم تا در علوم انسانی خودمان کار کنم... 🔰رگه‌هایی از این موضوع را می‌توان در نوع برخورد آمریکایی‌ها با دانشمند ایرانی در مصاحبه‌ی بالا مشاهده کرد. ✍️ سیدمیلاد حسینی، عضو تحریریه مدادالفضلاء @HOWZAVIAN
📽 آیین رونمایی از کتاب «دستور از خمینی» (روایتِ تبلیغی متفاوت) با حضور حجت الاسلام و المسلمین قمی (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی) 🎥 پخش زنده از طریق صفحه آپارات خانه طلاب: http://aparat.com/KhaneTolab 📚 لینک خرید کتاب: https://b2n.ir/d70981خانه طلاب @HOWZAVIAN
دخالت می‌کنیم دخالت می‌کنیم اما در سرنوشت و آینده خودمان و کشور عزیزمان، دخالت می‌کنیم برای قوی شدن ایران عزیز برای اقتدار و عزت کشورمان دخالت می‌کنیم تا ثابت کنیم نسبت به سربلندی و اتفاقات مهم سرزمینمان بی تفاوت نیستیم. کسانی که می خواهند خود را با رای ندادن تطهیر کنند هرگز این اتفاق نمی افتد، هم مسؤولند که رای ندادند و هم دیگران برای آنها انتخاب می‌کنند، و انتخاب دیگران برای ما، همیشه درست از کار در نمی آید. دخالت می کنیم چون فکر،اندیشه،حق انتخاب و تعیین داریم، با حق انتخاب خود نمی گذاریم نا اهلان، اشراف زادگان و ملتمسین غرب بر کرسی حکومت بنشینند. ✍حــیـدر هـلیــرودی @HOWZAVIAN
✅ جنگ و صلح همسران یک عقیده در میان مردمان جامعه ما رواج دارد که می‌گوید: طبیعی و حتمی است که زن و شوهر با هم دعوا کنند. ممکن نیست که رنجشی از هم نداشته باشند و در زندگی مشترکشان هیچ دلخوری‌ای ایجاد نشود. این سخن عوام فرهنگ‌ضعیف و نیم‌عاقل است. اما عاقل‌تران می‌گویند: ایجاد دعوا و اختلاف، در زندگی همسران، طبیعی است، بلکه حتمی است، اما مهم آن است که مهارت مدیریت دعوا را داشته باشند و صلح کنند. یعنی فرض را بر این می‌گذرانند که نمی‌شود همسران دعوا و قهر نداشته باشند، اما باید آن را زود جمع کنند و فیصله دهند و زندگی را به روال عادی برگردانند. ⚘ نظر درست نظر صحیح آن است که این عقیده و اندیشه‌، از بیخ و بن، باطل است. می‌شود، بلکه می‌شاید، و بلکه می‌باید که هیچ آشوبی میان همسران برپا نشود، هیچ دعوایی نکنند، هیچ رنجشی ایجاد نکنند. هیچ‌ زمان و در هیچ موقعیت. ✍ علی اکبر مظاهری @HOWZAVIAN
🔆 ماجرای قطعی برق! در روزهای گذشته بر خلاف سال های قبل در این فصل از سال، با قطع برق مواجه شده ایم. سوالی که ذهن همگان را با خود درگیر کرده است، علت این قطعی برق های چند ساعته چه می باشد؟ گرمای هوا، مصرف زیاد، قطعی برق خب اولین پاسخ که ساده انگارانه به آن میتوان داد این است که با توجه به گرمی هوا و مصرف بیش از اندازه مردم از کولرهای آبی و گازی و پنکه و به تبع مصرف بیش از اندازه برق، با اختلال در شبکه برق رسانی مواجه شده و با قطعی برق روبرو گشته ایم. اما این احتمال اگر هم صحیح باشد بخش اندک و کمتر از جزئی از دلایل قطعی برق است. زیرا که درصد مصرف برق در کل کشور توسط مردم بسیار کمتر از درصد مصرفی کارخانجات و مراکز زیر ساختی کشور است و دلایلی دیگر بر ضعف احتمال اول وجود دارد، که در این مقال نمیگنجد. بیت کوئین، عامل قطعی برق احتمال دیگری که از تریبون رسمی کشور، یعنی صدا و سیما بیان شده است، وجود کارگاه ها و سوله هایی است که مخفیانه و مجرمانه و یا علنی و قانونی در حال تولید ارزهای دیجیتال بین المللی از طریق تولید برق هست. یعنی علت اصلی قطعی برق را این فعالیت های اقتصادی برقی بیان کرده و معتقدند با جلوگیری و برخورد با این افراد، مخصوصا در زمان اوج مصرف، توانایی حل این معضل را دارا هستند. کاهش تولید و سرمایه گذاری در عرصه تولید برق اما احتمال قوی دیگری که دولتی ها کمتر بدان اشاره می فرمایند، کاهش چشمگیر سرمایه گذاری در عرصه تولید برق و ساخت نیروگاه های برقی در سراسر کشور در دو دولت اخیر است. امری که علت اصلی وقوع آن قراردادها و پیمان های خارجی است که دولت مردان و زبان آشنایان جهانی با خارجی های مدعی بسته اند است. گِل گرفتن راکتورهای هسته ای و تعلیق فعالیت های هسته ای که از ثمرات برجام بود، همه علت قطعی این روزهای برق است. علت اصلی قطع برق مدیریت ضعیف مدیران است مقام معظم رهبری بارها بر ظرفیت های بزرگ و جامع کشور تاکید کرده اند و عامل اصلی بروز مشکلات اساسی در کشور را مدیریت نابلد و ضعیف برخی از مسئولین دانسته و معتقدند اگر کار را به مدیرانی جهادی، انقلابی، شجاع و مومن و جوان سپرده شود، اکثر مشکلات کشور قابل حل می باشد. به امید مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و انتخاب اصلح و رهایی مردم از مشکلات. ✍️ مجتبی میرزایی @HOWZAVIAN