eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.3هزار عکس
476 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نقدی بر اظهارات فیلمنامه نویس فیلم نمور ✍️ بابک شکورزاده چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر با حواشی که داشت به پایان رسید و فصل جدیدی از سینمای ایران را برای مخاطب باز کرد . معمولا یکی ‌از بخش‌های هیجانی و بعضا حاشیه ساز جشنواره ، نشست خبری عوامل فیلم‌ها است که در محل تجمع اهالی رسانه است برگزار می شود. در این نشست، ممکن است که با توجه به عواملی همچون نوع قصه، حضور چهره‌ها در فیلم و ... مطالب مختلفی نسبت به فیلم‌ها مطرح شود. یکی از نکات مهمی که معمولا در توضیحات عوامل فیلم به دست می‌آید، نوع تفکر و گرایش صاحب اثر است. یکی از فیلم‌های این دوره جشنواره که با اقبالی هم در بخش سودای سیمرغ مواجه نشد، فیلم "نمور" به کارگردانی داود بیدل بود. در نشست خبری که برای این فیلم برگزار شد نوشین معراجی، نویسنده فیلم، در اظهاراتی عجیب و قابل تأمل، بیان کرد که اگر بین دو نفر عشق قوی باشد بچه‌ آن‌ها حتی بدون صیغه، به نظر من حلال زاده است! این اظهار نظر خطرناک و گمراهانه بسیار جای تأسف دارد که چرا یک فیلمنامه نویس باید به خودش اجازه دهد که در مسائل شرعی، آن هم مسئله‌ی به این مهمی اظهار نظر کند و چنین جاهلانه عملا فتوا دهد. جالب این است که وی به صراحت می‌گوید که به نظر من حلال زاده است. اصلا این طرز فکر در احکام الهی یعنی گمراهی محض که عملا تفسیر به رأی و از خلاف شرع‌های آشکار است. مگر احکام شرعی جای اظهار نظر شخصی است که هر کسی بخواهد از پیش خود حلال را حرام و حرام را حلال کند. وقتی در طول تولید یک فیلم، معمولا برای مسائل روانشناسی و جامعه شناسی از مشاور استفاده می‌کنند، چرا در امور شرعی دچار تفسیر به رأی می‌شوند و جایگاهی برای مشاور مذهبی قائل نیستند. وقتی فیلمنامه نویس که در واقع معمار اثر است، چنین تفکری داشته باشد، طبیعتا اثری گمراه کننده را به خورد مخاطب می‌دهد و در نهایت فیلمی تولید می‌شود که لایه‌های پنهان و آشکارش ترویج فحشاء خواهد بود. امیدواریم مسئولین سازمان سینمایی که در رویکرد جدیدشان بنا دارند از تولید آثار خلاف شرع جلوگیری نمایند به این گونه مسائل توجه داشته باشند و آثاری تولید شود که تراز جامعه اسلامی باشد و فرهنگ سالم و درستی را تحویل مخاطب دهد. @HOWZAVIAN
. 💎سه گام از گام دوم ✍️ محمدجواد محمودی 😘جشن تولد چهل و سه سالگی انقلابمون گذشت!🥳 👌پرشورتر و تماشایی‌تر و دشمن شکن‌تر از همیشه؛🌱 الحمدلله... امّا، از یک چیزی کم گفتیم،😔 از همان چیزی که وظیفه اقتضا می‌کرد بیشتر به او بپردازیم!💫 🏅همان برنامه‌ی چلّه دوم زندگی این پهلوان چهل و سه ساله!💪🏻 📑همان سند بالادستی که رفته زیر دست‌ها!👇🏻 🔦اولین گام ، شناخت مسیر است،🏃🏻‍♂️ و مسیر را ما تعیین کرده،👈🏻 امّا دریغ از ما!😶 سه گام از گام دوم گذشت، دستاوردها را باید بیان کرد، اما نباید در همین‌ها جابمونیم، به قول حضرت آقا:«در راه پیشرفت🚴🏻‍♂️ توقف ممنوع!⛔️»؛ پس امر مهم‌تر آن است که بدانیم چه چیزهایی باید بدست بیاوریم،🎯 و الّا دشمن با دست خودمان، ما را از مسیر خارج خواهد کرد...🧨 سی و هفت گام باقی‌مانده، از امروز باید به فکر اقتدار بزرگ‌مرد هشتادساله‌مان باشیم. (علیه‌السلام): «مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِیِّهِ انْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ» کسی که به هنگام یاری ولی (رهبر) خود بخوابد، با لگد از خواب بیدار خواهد شد! @HOWZAVIAN
🔴 کتاب “یادنامه علمی علامه طباطبایی (دفتر ششم)” منتشر شد. 🔸علامه سیدمحمد حسین طباطبایی(ره) در طول عمر با برکت خود، با گفت‌وگوهای علمی، تدریس، تألیف و پرورش شاگردان فرهیخته و اندیشمند، نقشی کم‌نظیر و ستودنی در احیاء و گسترش حکمت اسلامی در دوران معاصر داشتند. 🔹تبییـن شخصیـت علمـی و اخلاقی این حکیم متأله و بازخوانی آراء، آثار و اندیشه‌های ماندگار این عالم عامل و عارف واصل، تأثیر به‌سزایی در ترویج و توسعه گفتمان حکمت اسلامی در عرصه داخلی و بین المللی دارد. 🔸دفتر ششم یادنامه علمی علامه طباطبایی(ره) حاوی مجموعه مباحث و مطالب ششمین ویژه‌ برنامه‌های بزرگداشت علامه طباطبایی می‌باشد که در سال ۱۳۹۹از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی طراحی، برنامه‌ریزی، اجرا و توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر شد. 🌐 https://hekmateislami.com/?p=12903 @HOWZAVIAN
💐 امشب علی علیه السلام می آید ساقه های نیلوفری از پایه های عرش بالا رفته و سریر ولایت را به عطر وجودی خود آراسته اند، تا او بیاید و بر تکیه گاه پوشیده از رازقی آن تکیه زند. درون کعبه چه غوغایی است امروز! ملائک، بال در بالْ گستره آسمان ها را پوشانیده اند و جبرائیل و میکائیل و اسرافیل حلقه خانه کعبه شدند تا پر به نور وجود او بسایند! طنین نام او هلهله شادی ملائک است. جام های افلاکیِ عاشقان به سوی او می آیند و گیسوان سیاه شبْ به یُمن وجود او گل خنده های نقره ای را در میان آبشار آسمانی اش تقسیم می کند؛ چرا که امشب علی علیه السلام می آید!… (ع) @HOWZAVIAN
🔅رفتم بانک وام بگیرم... رییس بانک پرسید؟ شغلتون چیه؟ گفتم مدیر هستم! از جاش بلندشدکلی حال و احوال کرد دستور داد قهوه با کیک برام آوردن... بعدپرسید؟ مدیر کجا هستید؟ گفتم توی واتساپ مدیر گروه هستم 😜 بلند شد با لگد از بانک انداختم بیرون🙃 بی وجدان نذاشت حداقل کیک و قهوه را بخورم!!🙈😁 @HOWZAVIAN
. ☀️در مدح حضرت مولانا امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه ✍️ محمدتقی‌ عارفیان خلیفه خواست خدا، انتخاب کرد تو را برای اهل زمین آفتاب کرد تو را گشود دفتر عشق و پس از حبیب خودش سرود وصف تو را شعر ناب کرد تو را به یُمنِ عشق و ولای تو "کُلُّ شَیْءٍ حَیّ" برای زندگی خلقْ آب کرد تو را نزول داد تو را آیه‌آیه، حرف‌به‌حرف به قلب پاک پیمبر، کتاب کرد تو را ز خاک درگه تو آفرید عالم را به خاک داد شرف، بوتراب کرد تو را وجود حضرت خاتم "مدینة‌العلم" است برای پیکر این شهر "باب" کرد تو را برای آنکه تویی حجت عزیز خدا شکافت کعبه و فصل‌الخطاب کرد تو را امام و حقّ و ولیّ و وصیّ و مولا کیست؟ برای این‌همه پرسش جواب کرد تو را دلیل منزلت و شوکت تو قرآنی است که نفس و جان محمد حساب کرد تو را زمین مهرگسل جای آفتاب نبود خدا برای خودش انتخاب کرد تو را به لوح سینۀ ما نام توست یا حیدر زدیم نام تو را از ازل صدا حیدر @HOWZAVIAN
🔴 خارج از انصاف با شعار مطالبه‌گری ✍️ محمدجواد نیکزاد ویژگی متمایز کنندهٔ نظام اسلامی با طاغوت، آزادی‌بیان و اظهار نظر همهٔ مردم است. این وعدهٔ امام خمینی(رحمة الله علیه) و ترسیم ایشان از آیندهٔ انقلاب ایران بود. این موضوع در بیانات مقام معظم رهبری، در قالب مطالبه‌گری از آرمان‌ها مطرح شده است؛ مسئله‌ای که نباید از آن دست برداشت. بدیهی است که مطالبه‌گری، اظهار نظر و انتقاد باید در چارچوبی مناسب انجام گیرد، وگرنه ثمره‌ای به ارمغان نمی‌آورد. به‌عنوان مثال، نباید انتقاد به تهمت آلوده شود؛ نباید به اسم آزادی بیان، دروغ‌پراکنی کرد؛ در غیر این‌صورت اسمش مطالبه‌گری نیست، بلکه آن را می‌توان از مصادیق اشاعهٔ فحشا دانست. برخی از منتقدان از اصولگرا تا اصلا‌ح‌طلب، از حزب‌اللهی تا مخالف مذهب، از سیاست‌مدار تا بازیگر سینما، به‌گونه‌ای اظهارنظر می‌کنند که‌‌ گویا هیچ اتفاق خوبی ثبت نشده است و فقط اخبار بد را می‌شنوند، گویا فقط تاریکی و سایهٔ شوم بدبختی در کشور گسترانیده شده؛ برخی نیز در روزهای خوب سکوت می‌کنند و در ناملایمات قفل دهان‌شان باز می‌شود؛ دسته‌ای دیگر، مطالبه‌گری‌های‌شان متعفّن به جناح‌بندی‌های سیاسی است. وقتی مطالبه‌گری و اظهار نظر به این‌صورت آلوده شود، گوش خراش است و دیگر سازنده نیست؛ افکار عمومی نیز به مرور بی‌تفاوت می‌شود، چرا که آب از سرچشمه گل‌آلود شده. پس باید منصفانه نقد کرد و منصفانه از مسئولین و حکومت مطالبه‌گری داشت. منتقد منصف همانطور که نقد می‌کند، دستاوردها را نیز در نظر دارد، همانطور که اعلام خطر می‌کند، جامعه را ناامید و مأیوس نمی‌کند، چرا که نقد و اعلام خطر باید جامعه را متنبه کرده و به حرکت درآورد، و الا نقض غرض است و عبث. @HOWZAVIAN
اطلاع نگاشت | مبانی فقهی تحریم تسلیحات هسته‏‌ای در این اطلاع نگاشت و بمناسبت سالروز مرگ رابرت اُپنهایْمِر، سازنده بمب اتمی (۱۹۶۷ م)، به بررسی مبانی فقهی تحریم تسلیحات هسته‏‌ای توسط رهبر معظم انقلاب می‌پردازیم. @HOWZAVIAN
💠 حوزه علمیه و مسئله «جهاد تبیین» ✍️ حبیب الله بابایی حوزه علمیه که به اذعان برخی از نخبگان دانشگاهی پیشرفت‌های چشم‌گیری بعد از انقلاب اسلامی داشته است، در مسئله «تبیین» دشواری‌ها و چالش‌هایی دارد که باید نسبت به آن تفطن داشت: ۱. آنچه مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین فرموده‌اند و بر فوری بودن و حتمی بودن چنین فریضه‌ای تأکید کرده‌اند، نیاز به فکر فوری و اقدام فوری دارد. لیکن فوریت در واکنش‌های نظری و عملی حوزه و حوزویان فاقد پشتوانه‌های اجرایی است. به بیان دیگر، جهاد تبیین در مرحله تشخیص و در مرحله عملیات نیاز به چابکی دارد در حالی که وابستگی نهادهای حوزه در حرکت‌های علمی معطل به اجازه‌های رسمی و دولتی (در آیین‌نامه‌های وزارت علوم) است. نکته دومی که سرعت حوزه علمیه را در مواجهه با مسئله‌های دفعی و فوری بسیار کند می‌کند نظام بوروکراسی در درون حوزه و تبدیل شدن برخی از نهادهای حوزوی به اداره است. اداره شدن حوزه و حاکم شدن فضای کارمندی و کارشناسی بر فضاهای فرهنگی حوزه، انعطاف و حرکت‌های جهادی را به صورت جد با وقفه مواجهه کرده و امکان عملیات بهنگام را از ما ستانده است. نمونۀ این وقفه را ما در مورد گروه عدالت اجتماعی (به عنوان اولین گروه علمی و رسمی در ایران در باره عدالت اجتماعی) در پژوهشگاه دیده‌ایم که دو سال معلق به فرایندها و تغییرات دولت بوده است و عملا حرکت‌های بموقع فضلا و محققان جوان در مهم‌ترین موضوع ایران معاصر را به محاق برده است. ۲. تشخیص مسئله‌ها و ورود به مسئله‌های متراکم اجتماعی و پاسخ به شبهات نوپدید و فزاینده در عرصه‌های مختلف فکری و فرهنگی، به «نرم‌افزار سرعت» نیاز دارد. نرم‌افزار سرعت که بتواند مسئله را به‌موقع تشخیص دهد، به موقع تحلیل کند، و به موقع اقدام نماید. حوزه علمیه و صد البته دانشگاه‌های کشور و نظام آموزشی و تربیتی ما فاقد چنین نرم‌افزاری است و چون ما فاقد چنین نرم‌افزاری هستیم بالطبع نسل نخبگانی ما نیز مهارت‌های سرعت درعمل را ندارند. چالش کرونا به خوبی این ضعف را در میان نخبگان حوزه و دانشگاه به رخ کشید و معلوم کرد که نهادهای علمی آمادگی‌های لازم برای مواجهه با چالش‌های دفعی را ندارد. ۳. بخشی از مسائل فکری و فرهنگی و دینی و اخلاقی مخصوصا در ایران امروز، حاصل تکنولوژی جنگ روانی است. نیروهای فاضل جهادی هنوز جنس جنگ روانی و فرایند مواجهه با آن را نمی‌شناسند و در این باره آموزش‌های لازم را هم نمی‌بینند. البته در این باره، جو اخلاقی و فضای احتیاطات شرعی گاه موجب می‌شود که طلبه‌ها و فضلا در صحنه درگیری با جنگ روانی دشمن احساس غبن معنوی کنند و گاه به کلی بی‌خیال معرکه بشوند. ۴. به رغم اینکه فراوان هستند در میان حوزویانی که تجربه‌های بین‌المللی دارند و از دانش‌های روز جهانی نیز برخوردارند، و به رغم وجود معاونت بین‌الملل در حوزه علمیه، لیکن هنوز حوزه علمیه در راستای تبیین اهداف انقلابی و حتی اهداف الهیاتی و دینی خود نمی‌تواند از ظرفیت‌های دنیای اسلام و جهان امروز استفاده بکند. بخشی از امر تبیین در ایران نیازمند به زبان و ادبیات در خارج از ایران و نخبگان غیر ایرانی است، در حالی که این ظرفیت نیز در میان ما مغفول مانده و به رغم زمینه‌های موجود از آن استفاده نمی‌شود. @HOWZAVIAN
✔️بچه مسؤول‌ها ✍️ علی مهدیان 🌱من رفیقهایی داشتم که بچه مسوول بودن. خاطره های جالبی دارم ازشون. 🌱سیدحسین رفیقم پدرش فرمانده بود. سیدحسین میگفت به راحتی میتوانست برای سربازیم کاری کنه. هیچ کاری که نکرد. جرات هم نمیکردیم به او بگوییم توصیه ای چیزی. سیدحسین را انداختند یک جایی برای سربازی که میگفت واقعا آدم شدم. 🌱سیدمحمد باباش مسوول تقسیم خانه های سازمانی بود، محمد تازه ازدواج کرده بود. باباش به هزار بهانه میتوانست خانه دارش کند، نکرد. چند سال توی یک خانه بیست متری، واقعا بیست متری، اجاره ای مینشست. 🌱سیدمحمدحسین دزد زد به منزل باباش، میگفت بابام شروع کرد با دزده صحبت کردن که مشکل اقتصادی اگر داری بگو کمکت کنم. باباش مسوول مهمی بود در کشور. 🌱سیدجعفر باباش به جز اینکه مسوول مهمی بود تو شهر، مدیر یک مجتمع مهم غیرانتفاعی مشهور تو شهرشون بود، جعفر بچه هاش رو ولی تو مدرسه دولتی ثبت نام کرده بود میگفت مثل همه مردم. 🌱وحید یک بچه مسووله که میتونه یه گوشه راحت کار کنه و پول در بیاره، رفته توی یک روستای دور افتاده دامداری راه انداخته و کار میکنه. میگه آقا گفته دوران تولیده. 🌱علی باباش سردار مجروح جنگه، مجروح اعصاب و روان. بچه درس خوان دانشگاه که یک دانشگاه مهم آمریکا میخواست تامینش کنه تا اونجا درس بخونه. نرفت. اومده قم طلبگی میکنه همزمان هم توی یک مجموعه دانش بنیان داره کار میکنه. 🌱لیست مفصلی دارم. از رفیقهایی که باباهاشون یک مسوول رده بالا هستند و خاطراتی که هنوز هم احساس میکنم خیلی عادی اند و مهم نیستند از بس زیادند. اما وقتی دیدم یه عده با این خاطره ها متعجب میشن، گفتم یه چند تاییش رو بنویسم. 🌱 هیچی همین. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شوخی با طالبان در قم علی بهاری از نویسندگان حوزوی در یادداشت طنز خود، چگونگی داوری و انتخاب فیلم های برگزیده از سوی طالبان را به تصویر کشیده است😂 این نوشته در بین طنزنویسان قمی در برنامه قمپز قرائت شد. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| وقتی روایت وارونه از یک "ناهار" در غیاب تبیین، غالب می‌شود! 🔹 تیمسار از ناهار متفاوتش با سربازها آشفته می‌شود و در نگاه مخاطب، یک تلقی می‌شود. چرا؟ چون واقعیت با زاویه دوربین همراستا و همسوست. چون اینجا ماموریت رسانه، قهرمان سازی یا تصویرسازی از یک قهرمان است که البته در این مصداق، کاملا بحق و درست مینماید. 🔸حال اگر دوربین یا کپشن نویسان، زاویه همسویی با مسئولی نداشته باشند چه اتفاقی می‌افتد؟ معلوم است که روایت وارونه غالب خواهد شد و تمسخر و تحقیر، جای تقدیر و تحسین را خواهد گرفت. روشن است که ، جای روایت درست را تنگ خواهد نمود‌. کسی هم حوصله تبیین ندارد و ، تشنگان قضاوت را سیراب خواهد کرد. 🔹آری که سهل است، اگر تبیین در جامعه و رسانه جاری نباشد، ابوتراب هم که باشی، از در امان نخواهی بود! تکلیف مابقی که معلوم است... @HOWZAVIAN @sedayehowzeh
💢 حرف غلط یک هنرمند و کارهای نکرده‌ی ما ✍️ داود مؤذنیان من همه مواضع آقای مدرسی یان را قبول ندارم اما این مطلبشان کاملا صحیح است. 🔴 ‏هدفم دوقطبی‌سازی نیست و اینکه هر مسئله‌ای بجای خود مهم است. اما امان از سکوت علما، ائمه جمعه، حوزه‌های علمیه و مومنین و بچه هیئتی‌ها مقابل این همه گرانی و فقر وبی‌عدالتی و پنهان‌کاری! 🔹برای یک حرف غلطِ یک بازیگر درجه دهم فریاد وااسلاما سر می‌دهید اما مقابل ظلم‌های بزرگ سکوت می‌کنید! چنددهه همین کارها را کردید که وضع جامعه امروز این است! 🔹کاش یک بیستم این همه اظهارنظر و بیانیه و نگرانی بابت حرف مفت یک بازیگر زن را خرج ‌عقب‌ماندگی در عدالت و فاصله طبقاتی جامعه می‌کردید! مقابل فساد موضع می‌گرفتید! علیه برنج کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و پراید ۲۰۰ میلیونی حرف می‌زدید! 🔸جداً از خودتان پرسیده‌اید که حرف آن زن درباره ، بیشتر به دین و جامعه اسلامی و ازدواج جوانان ضربه می‌زند یا سیاست‌های ضددینی‌ای که منجر به این همه فاصله طبقاتی شده؟ یا که میلیون‌ها جوان را با مشکلات سیاسی و روانی و جنسی مواجه می‌کند؟ یا فسادهای برخی مدیران و روسا و بزرگان؟ 🔸اگر دغدغه‌تان دین جامعه است بدانید امروز جوانان این مملکت بخاطر مشکل مسکن و هزینه‌های زندگی نمی‌توانند ازدواج کنند و فحشا به اوج رسیده! 🔹مقابل این سیاست‌ها سکوت کرده‌اید؛ مقابل روسا و نهادهای گردن‌کلفت، سکوت و لاپوشانی و حالا مقابل حرف خلاف و غلطِ یک زنِ ضعیف بی‌پشتوانه و گناهان رعیتِ بیچاره، قوی پنجه شده‌اید! 🔻چه خوب گفت: أَسدٌ عَلَيَّ وَفي الحُروبِ نَعامَةٌ! @HOWZAVIAN
🎈بادکنک بانمک! ✍️ محمدجواد محمودی یادمه یه زمانی، دنبال بادکنک‌های بزرگ بودیم تا بتونیم خیلی بادش کنیم و باهاش بازی کنیم. امّا بادکنک هر چقدر هم بزرگ باشه، با یه نوک سوزن میتّرکه، به همین راحتی! و عمر ما هم همینطوره؛ هر چقدر هم که بزرگ و قشنگ و پر از مال و شهرت و... باشه، با یه نوک سوزن، میتّرکه میره هوا! میدونی اون سوزن چیه؟ آفرین، «»... یه وقت که سرگرم بازی هستی و سرمست شادی، از یه جایی که اصلا فکرش رو هم نمیکنی، این سوزن میخوره به بادکنکت... باور نمیکنی؟! یه سری برو آرامستان شهرتون ببین اونایی که امروز رفتن زیر خاک، فکرش رو هم میکردن الان وقت سفرشون باشه؟! پس خیلی دلبسته این بادکنک بانمک نباشیم!!! چه خوب گفت شاعر: «دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ» «ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ» «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ» سوره مبارکه ، آیه 57 @HOWZAVIAN
💠 روایت علامه طباطبایی از علامه قاضی مرحوم علامه طباطبایی می فرمود: من وقتی فلسفه می‌خواندم و مشغول اسفار ملاصدرا بودم، اینطور تصور می‌کردم که اگر جناب ملاصدرا نیر تشریف بیاورند من آنچه را می‌فهمم که اکنون فهمیده بودم و دیگر چیزی در این زمینه نیست که نفهیمده باشم، اما چون خدمت علامه قاضی رسیدم دریافتم که هیچ نفهمیدم! @HOWZAVIAN
🔹پیشواز رمضان از اکنون ✍️ علی کردانی صدای پای رمضان از رجب به گوش می‌رسد و عاشقانی که برای دیدار هلال رمضان لحظه‌شماری می‌کنند. عاشقانی که عادی زندگی می‌کنند، کسی آن‌ها را نمی‌شناسد؛ همان‌ها که سهمی از دنیا ندارند حتی نزدیکانش نمی‌دانند که آن‌ها چگونه می‌گذرانند! رمضان همان ماهی است که ‌نفس‌های عاشقان در آن به شماره می‌افتد و هنگام دعا با مولای خود، رنگ رخسارشان زرد می‌شود، اشک‌های‌شان مانند باران نم‌نم می‌بارد چون از ریا می‌ترسند؛ هنگام شب صدای‌شان را کسی جز خدا نمی‌شنود و نیت‌شان را کسی جز خدا نمی‌داند. همان حین ریاکارانی هستند که اعمال‌شان را برتر می‌بینند چون فقط خودشان را دیده‌اند، ردپای ریا در سجاده و صدای‌شان موج می‌زند، اما نمی‌دانند که ریاکارند! ولی عاشقان و مخلصان عبادت را در چشم مردم مختصر کرده تا به شبهه ریا مبتلا نشوند و حرف‌شان را کوتاه کرده تا جلب توجه نکنند، موعظه نمی‌کنند تا موعظه بشنوند؛ آن‌ها چنان از ریا و عُجب می‌ترسند که نمی‌خواهند از اعمال‌شان با کسی سخن بگویند. هم‌چنان که زین‌العابدین (ع) در دعای بیستم صحیفه سجادیه می‌فرمایند: «وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ؛ پروردگارا مرا بنده خود قرار ده اما عبادتم را به خودپسندی تباه مکن.» عاشقان عَجَب دنیایی دارند؛ آن‌ها با خدای‌شان عشق می‌کنند نه اینکه به اعمال کم‌شان بنازند. ای کاش همانند عاشقان و مخلصان بکوشیم. @HOWZAVIAN
💠دهمین دوسالانه عکس هنرمندان قم قابل توجه اصحاب محترم رسانه خبرنگاران و عکاسان گرامی برای کسب آخرین اخبار درباره دوسالانه عکس هنرمندان قم و انجمن عکاسان استان قم می‌توانید در پیام‌رسان ایتا عضو کانال اطلاع‌رسانی این انجمن به نشانی https://eitaa.com/PhotoNews1 بشوید، و در انتشار خبرها؛ در رسانه‌های وزین خود ما را یاری کنید. در صورت امکان لینک خبرهای انتشاریافته را ارسال بفرمایید. از همکاری صمیمانه شما سپاسگزار هستیم. بخش اطلاع‌رسانی دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم @HOWZAVIAN
✔️ترویج پدیده‌ «بی‌حجابی اجباری» توسط کارفرمایان خصوصی یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: با پدیده‌ی «بی‌حجابی اجباری» توسط کارفرماهای بخش خصوصی مواجهیم... قبلا محدود به شرکت‌هایی بود که ارباب‌رجوع ندارند. الآن به کلینیک‌ها و مطب‌ها و کافه‌ها هم رسیده! لباس فرم صورتی‌رنگ کارکنان خانم کلینیک بدون آستین و بدون روسری طراحی شده بود! ✔️وقتی ژاپنی بودن تهدیدی برای امنیت آمریکا به شمار می‌رود حمیدرضا زندی مدیرکل فضای مجازی معاونت استان‌های سازمان صدا و سیما در توییتر نوشت: ‏٨٠ سال پیش ١٩ فوریه مثل دیروز، ١٥٠ هزار ژاپنی‌تبار ساکن در سواحل اقیانوس آرام فقط بخاطر ژاپنی بودن (حتی سه نسل قبل) توسط آمریکا دستگیر و به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شدند.به ظنّ آمریکاتهدیدی برای امنیت ملی کشور بودند. جالبه برخی از آنها رسما شهروند آمریکا بودند. ✔️حمایت قوه قضاییه از سرمایه‌گذاران خوشنام مهدی کشت دار مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه در توییتر نوشت: ‏رییس کل دادگستری گیلان در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران خوشنام از بزرگترین شرکت تعاونی ماهیان خاویاری در تالش بازدید کرده که این مرکز چند ویژگی مهم داره: سالانه ۳ تن خاویار تولید می‌کنه و به ۴۸ کشور دنیا صادرات داره و مهم‌تر اینکه خاویار این مزرعه در دنیا منحصر به فرد هستش. ✔️چرا اصلاحات دیگر نگران پوشش و دوچرخه سواری زنان نیست؟ یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: ‏دقت کردید از روزی که ‎رئیسی به ریاست جمهوری رسیده، جریان اصلاحات دیگر نگران پوشش و دوچرخه سواری زنان نیست و همگی نگران فقر مردم شده اند! نمیدانم زمان حاکمیت ایشان از فقر خبری نبود و یا ایشان دستشان در اموال بیت المال باز بود و نگرانی نداشتند!؟ ✔️از کار اخراج شدم چون فکر می‌کردم آزادم یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: به متن روی ماشین این شهروند کانادا دقت کنید: "از کار اخراج شدم چون فکر میکردم آزادم!" این فرد بخاطر حضور در تظاهرات و تجمعات اعتراضی کانادا از کار بیکار شده است. در واقع قربانی ادعاهای دروغین آزادی در کشور جاستین ترودوی مهربان و انسان دوست(!) شده است. ✔️اجازه بدهید از واژه باغ وحش برای این کشور استفاده کنیم یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: جالبه بدونیه سوئد رتبه سوم جهان در تجاوز جنسی رو داره و سالی ٥ الی ٧ هزار تجاوز جنسی در هر ١٠٠ هزار نفر اتفاق می افتد. اجازه بدید از واژه باغ وحش برای این کشور استفاده کنیم! ✔️فعالیت‌های گسترده آل‌سعود برای "اسلام‌زدایی" در عربستان فواد ایزدی، تحلیلگر سیاسی در توییتر ‏فعالیت‌های گسترده رژیم ‎سعودی برای "اسلام‌زدایی" در عربستان را منتشر کرد. دعوت از رقاصه‌های نیمه عریان غربی، ترویج برهنگی در کنار دریا، حضور گسترده صهیونیست‌ها در عربستان، منع استفاده از بلندگو در مساجد، و کاهش ساعات دروس اسلامی و عربی در مدارس. ✔️ تحمیل هزینه سنگین به دشمن با یک اقدام حداقلی یک کاربر فضای مجازی در توییتر نوشت: ‏برای سرنگونی پهپاد لبنانی، علاوه بر فعال شدن آبکش آهنین، چند جنگنده و بالگرد نیز برخاستند ولی موفق نشدند. به این میگویند تحمیل هزینه سنگین به دشمن با یک اقدام حداقلی! در جنگ غزه نیز بسیاری موشکهای حماس مشقی بودند؛ اسرائیل برای زدن تکه ای لوله فاصلاب موشک میلیون دلاری شلیک میکرد! @HOWZAVIAN
. 💠 کمال همنشین در من اثر کرد @HOWZAVIAN
. 💠 تجلیل مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم از استاد محدثی خبرگزاری حوزه / حجت الاسلام والمسلمین سید حسن اکبری مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان قم و رئیس مرکز بسیج اساتید، نخبگان و مدیران حوزه علمیه قم با حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی از اساتید پیشکسوت اهل قلم حوزه علمیه قم، دیدار و از خدمات ارزشمند وی در راستای پاسداشت ارزش های انقلاب اسلامی؛ ایثار و شهادت و مقاومت تجلیل کرد. 🔹 متن خبر 🔹 گزارش تصویری 📌این دیدار به بهانه یکسالگی تأسیس کانون نخبگان یادداشت نویس در مرکز بسیج اساتیدحوزه صورت گرفت. 🙏 با سپاس از خبرگزاری حوزه و روابط عمومی سپاه علی بن ابی طالب(ع) در پوشش اخبار نخبگان نویسنده. @HOWZAVIAN
🔴 دستِ سوال ✍️ سیدجواد محمدزاده قرن ها دست سوال را در کلیسای مدرنیسم، قطع کرده اند و تب و تاب پرسیدن و سوال کردن را خشکانده اند. بت پرست؛ آن عرب بدوی قبل از هجرت پیامبر اکرم (ص) به مدینه نیست! بت پرستی در جامعه غربی ظهور کرده است. آنجا که سوالی پرسیده نشود، جهل حاکم خواهد شد! بت های غول افکن، جایگزین سنگ و گل و کلوخ خواهند شد. تهاجم فرهنگی با ابزار عقیم سازی سوال به میدان آمده است تا جانی تازه نگردد و جهانی به نور علم و معرفت متصل نشود. رشد سریع السیر دانشگاه ها و حوزه ها و مراکز علمی بیش از آنکه توانسته باشد؛ کالبد سوال را در قفسه افکار بشریت بگشاید، دست سوال را قلع و قمع کرده است. اندیشکده ها برای ما نسخه مراکز پاسخگویی تجویز نموده اند؟! "حاشا و کلا" از این همه درایت و آینده نگری! جامعه جوان قرن 21 توان سوال دیگر ندارد! حال و رمق پرسش نیست! پایی برای دویدن دنبال استاد وجود ندارد! شبهه و سوال کرکره اش در اذهان در حال خاموشی است! بمباران اطلاعات سوخته از زمین و آسمان فوران کرده است! ✔️کجا هستیدکه ببینید؛ دست های قطع شده سوال را! انسان مومن برای حرکت و تحول به یک چیز نیاز دارد و آن "سوال" است. پرسیدن است. چالش ایجاد نمودن است. زمین و زمان را دوختن تا به پاسخ رسیدن است. ✔️کجا هستید که تا ببینید! ما اینک به مراکز ایجاد سوال نیازمندتریم تا مراکز پاسخگویی به سوالات و شبهات. دست سوال را بگیرید تا دست در دست؛ زنجیره حرکت فرهنگی جامعه را بیافرینیم و تمدن نوین اسلامی را شکل دهیم. @HOWZAVIAN
نقش آموزه‌های دین در کاهش آثار روانی کرونا(1) ✍️ نرگس فخرزاده پدیده کرونا، آثار گسترده‌ای بر زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان داشته است. بویژه تاثیر آن بر سلامت روانی افراد و متعاقباً جامعه بوده است. در مقاله ضمن بررسی اثرات منفی کرونا بر سلامت روان، از طریق شناسایی مداخلات آموزه‌های دینی به دنبال توانمندسازی افراد در جهت مدیریت آثار منفی کرونا بر سلامت روان است. مداخله‌ي آموزه‌های دین بر کاهش اثرات منفی بیماری کرونا در سلامت روان افراد از طریق «راه‌کارهای معرفتی» و «راه‌کارهای رفتاری» که شامل ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ناظر به دین است و حاوی دستورات و سفارش‌هایی رفتاری و شناختی در زمینه عقاید، اخلاق، عبادات و اقدامات جمعی است که در آرامش روانی و تعادل روحی انسان تأثیر مثبت دارد و در تقویت سلامت روانی انسان نقش کلیدی دارد. @HOWZAVIAN
. 🔴 کنترل زبان فراموش نشه! ✍️ محمدجواد محمودی در پیام‌رسان‌های نسخه ویندوز، شما بعد از نوشتن پیام، با گزینه Enter میتونی پیامت رو ارسال کنی! اما یک قابلیتی وجود داره که میشه در تنظیمات، شیوه ارسال پیام رو طوری قرار بدی که بدون گرفتن کلید Crtl پیام ارسال نشه... یعنی اگه اشتباهی دستت بخوره روی کلید Enter پیام ارسال نمیشه و در واقع یک وقت اضافه‌ای داری که پیام رو دقیق بفرستی و نیاز به ویرایش یا حذف نداشته باشه. . من هم موقع صحبت کردن باید حواسم باشه، کلید زبان رو بگیرم بعد حرف بزنم، یعنی هر چی که خواستم بگم، اول فکر کنم سپس بیان کنم؛ نه اینکه اول بگم، بعد درباره‌اش تأمل کنم!!! چون اگر کلامی رو گفتی، دیگه نمیشه پاک یا ویراشش کرد؛ اگر هم بشه خیلی سخت میشه! چه بسا دلی بشکنه، چه بسا حرف ناصوابی زده بشه، چه بسا ... (عليه‌السلام): «أَصْلُ اَلسَّلاَمَةِ مِنَ اَلزَّلَلِ اَلْفِكْرُ قَبْلَ اَلْفِعْلِ وَ اَلرَّوِيَّةُ قَبْلَ اَلْكَلاَم ریشه‌ی رهایى از لغزش،فکر کردن پیش از انجام کار و قبل از سخن گفتن است.» نکته‌ای کان جست ناگه از زبان هم چو تیری دان که جست از آسمان وانگردد از ره آن تیر ای پسر بند باید کرد سیلی را ز سر چون گذشت از سر، جهانی را گرفت گر جهان ویران کند، نبود شگفت 🔶 پس Ctrl زبان فراموش نشه! @HOWZAVIAN
. 💎استقرار «سلمان فارسی» در اورشلیم تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «سلمان فارسی» به کارگردانی داوود میرباقری این روزها در شهرک سینمایی غزالی ادامه دارد و بخش های مربوط به اورشلیم فیلمبرداری می شود. گروه تصویربرداری مجموعه «سلمان فارسی» مدتی است در شهرک سینمایی غزالی مستقر شده است تا تصویربرداری بخش های مربوط به اورشلیم را به سرانجام برساند. بر اساس گزارش فارس، این روزها هم زمان دکورهای بخش های دوره ساسانی، آتشگاه و سربازخانه ماربین، شهر جی، دروازه میدان مشق و دیوان خانه که بخش‌های اصلی ایران ساسانی هستند، در مرحله تولید قرار دارد. داوود میرباقری به همراه عوامل سریال سلمان فارسی پس از شاهرود، جلفا، شهرک سینمایی نور قم، سواحل مازندران و جزیره قشم، اکنون در شهرک غزالی مستقر شده‌است و به مسیر فیلمبرداری خود ادامه می‌دهد. در این سریال تلویزیونی علیرضا شجاع نوری ایفاگر نقش میانسالی سلمان فارسی است و تا به حال حضور فرهاد اصلانی، محمدرضا هدایتی، مرحوم چنگیز جلیلوند، علی دهکردی، رامونا شاه، احترام برومند، مهدی فقیه و علیرضا مهران در این پروژه اعلام شده است. این درحالی است که این سریال فاخر از بازیگران دیگری نیز بهره می برد که از جمله آنها می توان به حسین یاری، جعفر دهقان، داریوش فرهنگ، سید جواد طاهری، سید مهرداد ضیایی، محمد فیلی، محمود پاک نیت، محمد صادقی، مجید مظفری، حسن پورشیرازی، اصغر همت، فریبا کوثری، محمدرضا شریفی نیا، بهرام شاه محمدلو، مهدی فخیم زاده، ارژنگ امیرفضلی و صدرالدین حجازی اشاره کرد. @HOWZAVIAN
. 📌 برخی از روشنفکران در برابر حجاب آشفته شدند یکی از روشنفکرانِ فعّال معروف که هنوز هم در قید حیات است و قبل از پیروزی انقلاب، اندک مقالات خوبی هم با امضای مستعار در روزنامه‌ها به دست چاپ میسپرد، اوایل انقلاب با ما آشنا شد. من این فرد را از دور میشناختم، ولی از نزدیک با وی آشنایی نداشتم. من و مرحوم بهشتی و آقای هاشمی و مرحوم باهنر، با چند نفر دیگر در «کانون توحید» نشسته بودیم که گفتند این شخص آمده است. دیگرانی که آن‌جا حضور داشتند وی را نمیشناختند؛ اما من که دورادور او را میشناختم، گفتم: «بگویید بیاید.» آمد و خیلی با ما گرم گرفت و با جمع ما مأنوس شد. مردی روشنفکر و هوشمند و از لحاظ ذهنی، انسانی فرهیخته بود. آدمِ کوچکِ بدی نبود. جلسه‌ی دومی که ایشان از ما وقت گرفت و با عجله نزدمان آمد، مصادف با روزهایی بود که امام دستور داده بودند زنهای بی‌حجاب نباید در ادارات حضور داشته باشند. یادتان هست دیگر! امام در همان اوایل انقلاب -ماه اوّل بود یا دوم، نمیدانم- چنان دستوری صادر کرده بودند. باری؛ این شخص، یقه‌کَنان آمد و گفت: «آقا! این چه دستوری است امام داده‌اند!؟ این چه کاری است که میکنید!؟ این چه حرفی است که میزنید!؟» خلاصه، با ما بنای محاجّه کردن را گذاشت و بعد هم رفت که رفت! شما ببینید همین یک کلمه حرف امام که به موضوع حجاب و پوشش زن ارتباط پیدا میکرد -یعنی حکمی است در اسلام که نمیشود آن را ندیده گرفت- چه تعداد افراد را از ما رویگردان کرد! (بیانات در دیدار هنرمندان و مسئولان فرهنگی کشور، 22/4/1373) @HOWZAVIAN