eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
455 ویدیو
171 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ربات انسان‌نما و نگاهی نو به چالش‌های پیشرو ✍️ حسین علی بینا پیشرفت‌های بشر در ده‌های اخیر باعث شده است که سیستم های هوشمند ظهورکنند و با ظهور سیستم‌های هوشمند تا بسیاری از مشکلات را حل کند حال می‌خواهد این مشکلات کوچک باشند یا بزرگ، پس از چندی با حل مشکلات کم کم به سراغ دیگر مشکلات اساسی‌تر رفتند و پس از چندی موجب شد تا اشیائی ساخته شود که از نظر حرکات شبیه به انسان است و از نظر هوش و استعداد فکر کردن و عملیاتی کردن خواسته‌هایش چه از پیش تعیین شده باشد یا اینکه از پیش تعیین نشده باشد در مواردی هم می‌توان این ادعا را کرد که حتی از انسان هم فراتر برود این اشیای الکترونیکی را ربات نامیدند و پس از چندی به خاطر اینکه ظاهری بهتر پیدا کند شبیه به انسان ساختند و ربات انسان‌نما نامیدنش. حال جا دارد گریزی ریز به یک مسئله‌ای مهم داشته باشیم؛ وجود قانون در هر عرصه‌ای باعث می‌شود که نظم و انظباط در آن مورد به وجود بیاید و وجود این نظم و انظباط موجب می‌شود تا از هرج و مرج جلوگیری شود پس به همین خاطر باید انچه که در آینده در رابطه با ربات انسان‌نما می‌تواند امکان داشته باشد بپردازیم و از همین الان به چاره اندیشی در رابطه با آن بپردازیم نه اینکه مانند برخی از مسائل فراگیر شود و پس از آن احساس نیاز بکنیم و به خاطر وسعت آن و عدم وجود پژوهش‌های استاندارد نتوانیم با آن چالش مقابله کنیم. در نتیجه با توجه به پرداختن به دو عرصه که در عرصه ابتدائی ربات انسان‌نما و پس از آن به مشکلات عدم پیش بینی پژوهشگران به چالش‌های آینده می‌توانیم به این نتیجه برسیم که باید در رابطه با آینده به ویژه در چالش ربات انسان‌نما به انجام پژوهش‌های مختلف بپردازیم تا بتوانیم در آینده با این دسته از چالش‌ها مقابله کنیم. @HOWZAVIAN
‍ ۳۰ ویژگی افرادی که کتاب نمی‌خوانند 1- مستعد پذیرش شایعات هستند؛ 2- حرف های تکراری می زنند؛ 3- دایره ی واژگان آن‌ها بسیار محدود است؛ 4- خود را نمی‌شناسند؛ 5- با هیجان و احساس زندگی می‌کنند؛ 6- بخش استدلالی ذهن آنها تقریباً تعطیل است؛ 7- استعداد پوپولیست شدن را پیدا می‌کنند؛ 8- قوای عقلی آنها پرورش نیافته است؛ 9- بر آنچه می‌گویند خیلی کنترل ندارند؛ 10- گوش کردن به دیگران را نمی آموزند؛ 11- غلظت یادگیری آنها به شدت کاهش می‌یابد؛ 12- اهمیت متفاوت بودن انسانها را کشف نمی‌کنند؛ 13- مغز، حالت سولفاته پیدا می‌کند؛ 14- خیلی راحت تحت تأثیر تبلیغات قرار می‌گیرند؛ 15- فرصت فکر کردن در زندگی را از دست می‌دهند؛ 16- با واژه «انتقاد» بیگانه اند؛ 17- زمینه های تداوم اقتدارگرایی را فراهم می‌آورند؛ 18- حرف‌های نسنجیده زیاد می‌زنند؛ 19- منافع خود را به خوبی تشخیص نمی‌دهند؛ 20- با واژه «مشورت» ناآشنا هستند؛ 21- حکومت‌ها را خوشحال می‌کنند؛ 22- باعث می‌شوند که نظام حزبی در یک کشور شکل نگیرد؛ 23- زود عصبانی می‌شوند؛ 24- از حقوق شهروندی خود و دیگران ناآگاه هستند؛ 25- برای رشد فکری و شخصیتی، احساس نیاز نمی‌کنند؛ 26- در همه زمینه ها، اظهار نظر می‌کنند؛ 27- راحت بر دیگران القاب می‌گذارند؛ 28- تفاوت بین توهم و غیرتوهم را نمی دانند؛ 29- تعریفشان در خصوص زندگی، از غرایز انسانی فراتر نمی‌رود؛ 30- نمی‌دانند جهل چیست. 🔗 پاورقی @HOWZAVIAN
📌 الزام قانونی حجاب ✍️ نصیراله حسنلو، پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام 🔹جامعه ایرانی در نسبت با قانون، جامعه ای چند پاره است: 🔻گروهی ولو اندک شیفته مظاهر زندگی غیرانسانی غربند که جهانشان با کسب درآمد و پول، لذت و شهوت نظم پیدا می کند. اینان نه برای شریعت و احکام شرعی جایگاهی قائلند و نه برای قانون بما هو قانون. الزام شرعی و الزام قانونی حجاب در جامعه ایرانی برای این گروه تقریبا بی فایده است و اطاعت پذیری اینان از شرع و قانون تقریباً صفر است. 🔻گروهی عرف محور هستند. برای این گروه نیز احکام شرعی و قانون بما هو قانون جایگاهی ندارد، ولی چون نظم جاری زیست ایرانی را پذیرفته اند، بر اساس عرف غالب جامعه ایران زندگی می کنند. این گروه هرچند به الزام شرعی و الزام قانونی حجاب فی نفسه دلبستگی ندارند، ولی به منظور قوام و دوام یافتن زندگی اجتماعی خویش به فرهنگ عمومی جامعه احترام قائل می شوند و به رعایت قانون حجاب تن می دهند. 🔻گروهی که خود را مدرن می نامند به قانون بما هو قانون گردن می نهند و قانون برایشان به دلیل تعلق فکری و اجتماعی به نظم ماشینی زندگی در جهان غرب، نقش مهمی در زندگی دارد و فصل الخطاب زندگی اجتماعی به شمار می رود. این گروه به رغم عدم تعلق خاطر به حکم شریعت اسلامی، به عقلانیت قانون رسیده اند و خود را به رعایت قانون حجاب عادت می دهند. 🔻گروهی نیز، دلبستگی به نظم مبتنی بر شریعت دارند و به دلیل ترس تاریخی از قانون، همواره مرز بین الزام شرعی و الزام قانونی را حفظ می کنند تا جایی که در مرکزیت قانون گرایی ایشان، فقه و شریعت اسلامی قرار دارد. قانون حجاب برای این گروه به دلیل انطباق کامل با اراده شارع حکیم، مقدس است و عدم اطاعت از این قانون گویا برایشان حکم کفر و شرک دارد. 🔶بر اساس آنچه گفته شد، چالش جدی حکومت اسلامی در مسئله حجاب با گروه اول و دوم است که البته در شرایطی ممکن است گروه های بعدی نیز وارد چالش حجاب شوند چنانکه نشانه هایی از آن در روزهای اخیر مشاهد شد. اما وظیفه حکومت در این شرایط چیست؟ 🔻ایجاد درک عمومی نسبت به ماهیت قانون در حکومت اسلامی: حتی اگر الزام شرعی حجاب مورد خدشه قرار بگیرد، چنانکه در روزهای اخیر برخی مدعیان فقه و فقاهت چنین اظهاراتی داشتند، الزام بر نوع خاصی از پوشش در جامعه، به منظور حفظ حقوق اجتماعی و رعایت مصلحت عمومی از جمله حقوق حاکم اسلامی است. 🔻اجرای دقیق قانون: وضع قانون ،بدون حراست از آن از طریق تسامح در اجرا یا کج سلیقگی در اجرا، یکی از عوامل قانون گریزی شهروندان است. تبدیل قانون گریزی به شیوه مرسوم مواجهه مردم با قوانین و عادی سازی مقاومت در برابر قانون، از یک سو موجب ایجاد شکاف و گسل میان شهروندان و حاکمیت می شود و از سوی دیگر،گروه عرف محور را با گروه نخست در قانون گریزی همراه و همسو می کند و به نقض قانون حجاب در مسئله حاضر و ترویج بی حجابی در جامعه دامن می زند. در مقابل، اجرای درست قانون، عزم گروه سوم را به رعایت قانون حجاب، جدی تر و برای گروه دوم سهل تر و برای گروه نخست اجتناب‌ناپذیرتر می‌کند. 🔻استفاده همزمان از ظرفیت ابزارهای غیرقانونی (ابزارهای اقناعی): با وجود اهتمام حکومت به اجرای قانون که در بندهای پیشین گفته شد، در جامعه ایرانی با وجود تنوع فرهنگی، قانون، بهترین محور نظم بخشی اجتماعی نیست؛ زیرا قانون بما هو قانون صرفنظر از عوامل فرهنگی تاثیرگذار، در تاریخ این مرزوبوم جایگاه اجتماعی و تاریخی قابل قبولی نداشته است. بنابراین اثربخشی اجتماعی قانون حجاب باید با ابزارهای اقناعی دیگر همراه شود. ایجاد رابطه عاطفی میان حاکمیت و مردم، ارائه راه حلهای ایجابی برای مبارزه با بی حجابی، معرفی الگوهای موفق زنان محجبه در عرصه های علمی، هنری، سیاسی، اقتصادی و ...، تضعیف سلطه فرهنگی سلبریتی های مروج فرهنگ ضد دینی از جمله ابزارهای اقناعی برای اثربخشی قانون حجاب است. @HOWZAVIAN
🔻عاقبت شوم حرام‌خواری، درسی از مکتب عاشورا ✍ بابک شکورزاده يکی از درس‌ها و عبرت‌های عاشورا، فرجام حرام‌خواری و تأثير سوء آن در عاقبت انسان است. امام حسين علیه‌السلام در روز عاشورا بارها با سپاهيان عمر سعد احتجاج کرد و آنها را موعظه نمود؛ ولی گوش شنوايی نبود که حضرت را اجابت کند. امام علیه‌السلام صراحتاً به سپاهيان عمر سعد که سخن حضرت را نمی‌شنيدند فرمود: شکم‌های شما از حرام پر شده و به قلب‌های شما مهر زده شده است. اين مطلب نشان می‌دهد که مال حرام مانع شنيدن موعظه حضرت و تأثيرپذيری از آن شده بود. اهمیت کسب حلال حقیقتا اگر انسان به این نکته بیندیشد، پی می‌برد که مال حرام چه اثر فاجعه‌آمیزی در زندگی انسان می‌گذارد که موعظه فرزند رسول خدا، امام معصوم و حجت الهی را برنمی‌تابد و به هیچ عنوان تاثیر نمی‌پذیرد! و اساسا پذیرش حق در کالبد حرام برای او سخت و ناشدنی می‌گردد! از اینجا می‌فهمیم که چرا تا این اندازه بر کسب حلال توصیه شده و جزء پایه‌های بندگی به حساب می‌آید. در حدیث قدسی وارد شده که خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: یا احمد! عبادت ده قسم است که نُه قسم آن در طلب حلال است. پس وقتی که خوراک و نوشیدنی تو پاک شد در پناه من خواهی بود.(سفینهًْ‌البحار/ج2/ ص 320) در روایت دیگری آمده است که عبادت هفتاد جزء است و بهترین آن تحصیل روزی حلال است.(معانی‌الاخبار/ص 367) درحدیثی از نبی‌اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که عبادت با مال حرام مانند ساختن بنا بر روی شن است.(عدهًْ‌الداعی/ ص153) شاید وجه اهمیت روزی حلال در عبادت این باشد که خیلی از امور عبادی به پاکی رزق بر می‌گردد؛ مثلا اگر با مال حرام لباسی تهیه شود و با آن لباس نماز خوانده شود نماز باطل است. خوردن مال حرام، حال معنوی را از انسان می‌گیرد و انسان را نسبت به عبادت به سستی و چه بسا ترک عبادت می‌کشاند. پرداخت خمس و زکات باید از مال حلال باشد. اگر کسی کسب حرام داشته باشد و احیانا بخواهد زکات و خمس بدهد طبیعتا مقبول درگاه الهی نیست. این‌ها نمونه‌ای از مواردی است که اهمیت حلال بودن مال را می‌رساند که تا چه اندازه رابطه مستقیم با سایر عبادات دارد؛ بنابراین بی‌جهت نیست که فرموده‌اند: عبادت ده جزء است و نه جزء آن در طلب حلال است. سختی کسب حلال امام صادق علیه‌السلام به غلام خود که مصادف نام داشت هزار دینار داد و برای تجارت به شهری فرستاد. مصادف اجناسی خرید و با عده‌ای از تجار راهی سفر شدند. نزدیک شهر که رسیدند به قافله‌ای برخورد کردند که از شهر خارج شده بودند و متوجه شدند اجناسی که به همراه دارند مورد احتیاج مردم آنجا است. کاروانیان با یکدیگر هم‌قسم شدند و پیمان بستند که هر دینار را به یک دینار سود بدهند. پس از فروش پول خود را برداشته و به طرف مدینه رفتند. مصادف خدمت امام آمد و دو کیسه زر داشت، هر کدام هزار دینار. عرض کرد فدایت شوم این کیسه اصل سرمایه است و این کیسه سود آن است. امام فرمود: این سود زیاد است؛ شما مگر در آن جنس چه کردید؟ جریان را شرح داد که چگونه قسم خوردند. حضرت فرمود: سبحان‌الله هم‌قسم می‌‌شوید که در مقابل هر دینار یک دینار سود بگیرید از مسلمانان. حضرت کیسه هزار دینار را برداشت و فرمود من احتیاج به چنین سودی ندارم. سپس فرمود: مصادف! پیکار با شمشیر ساده‌تر از بدست آوردن نان حلال است!(کافی/ ج5/ ص162) این حدیث گویای این است که تا چه اندازه انسان در معرض کسب حرام قرار دارد و به راحتی می‌تواند از مسیر حلال خارج شود. کم نیست معاملاتی که بعضا آلوده به ربا و رشوه می‌شوند و مال حرام را نصیب عامل آن می‌کند. نکته دیگری که می‌توان از این حدیث شریف برداشت کرد این است، اینکه درعرف جا افتاده با افزایش تقاضا، قیمت افزایش پیدا می‌کند، تفکر کاملا نادرستی است و در تعارض کامل با شرع مقدس است. اگر از نظر انسانی هم به آن نگاه کنیم عملا نوعی بی‌انصافی و ظلم و سوءاستفاده از احتیاج مردم است. طلب حلال، نوعی جهاد است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: هر کس از راه حلال برای معاش خانواده‌اش تلاش کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد کند.(من لایحضره‌الفقیه/ ج3/ ص168) امام صادق علیه‌السلام فرمود: اگر مومن در سختی و عسرت باشد و تلاش کند تا قوت خود و قوت اهل و عیال خود را تامین کند و دست به مشاغل حرام نزند، مانند مجاهد راه خدا پاداش دارد.(کافی/ ج5/ ص88) اثر مال حرام در نسل در حدیث آمده است که «کسب الحرام یبین فی‌الذریه؛ کسب حرام در نسل خودش را نشان می‌دهد.»(کافی/ ج5/ ص125) یکی از عوامل ناصالح شدن نسل انسان، مال حرامی است که اینگونه تاثیر خودش را می‌گذارد! @HOWZAVIAN
⚫️ روضه و تعزیه، تبلور رسانه ای عاشورا ✍️ ابراهیم شریفی، استاد حوزه، پژوهشگر اخلاق و رسانه 🌀 دیباچه؛ حضرت امام روح الله فرمودند: محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است؛ بخشی از این ماندگاری مرهون برخی از سنت و آئین هایی است که از عاشورا تا به امروز در ملل مختلف به سبکهایی متفاوت ظهور داشته است از همین روست که شاهدیم بعد از انقلاب که برخی از نواندیشان، صحبت از روش های جدید مراسمات محرم را می دادندحضرت امام می فرماید: عزاداری ها به همان سبک سنتی برگزار گردد. بزرگترین دلیل این اهتمام را در خود این آئین ها و ضریب نفوذ رسانه ای آنها در ایجاد شور و حماسه از یک سو و نیز بصیرت آفرینی و شعور افزایی از سویی دیگر دانست. 🔵 و اما تعزیه؛ تعزيه را چنین توصیف می کنند؛ گونه اي از ادبيات دراماتيک ايراني است که مي توان آن را با نمايشهاي مصيبت آميز غربي مقايسه کرد. نکته قابل تامل در مورد تعزيه این است که تعزیه تنها نمايش بومي جهان اسلام است. اين سنت نمايشي، عميقا در شعاير ديني ريشه دارد، آميزه اي از باورهاي اسلامي شيعه و سنن ايراني است. 🔰روضه و ما ادراک روضه؛ روضه و روضه خوانى به معناى ذکر مصیبت‏ سید الشهدا (ع) است که امامان بر آن تاکید داشته و آن را یکى از عوامل زنده نگه داشتن نهضت‏ حسینى و پیوند روحى و عاطفى شیعه با اولیاء دین دانسته اند. روضه خوانی، شکلی از موسیقی مذهبی است که با وفاداری به دستاوردهای موسیقی دستگاهی ایران و با توجه به مضامین عاشورایی شکل گرفت. وظیفه روضه خوان تنها این نبود که مخاطبان را محزون و گریان کند بلکه روضه خوان سعی می کرد با بیان پندهای واقعه عاشورا، راه سعادت در زندگی را به عزاداران بشناساند ✳️ نقطه عطف؛ آنچه در این دو عنصر اساسی رسانه ای، مشترک است بهره مندی از صنعت در آنهاست. تداعی از تکنیک هایی است که در دانش بلاغت از آن سخن به میان می آید، دانشی که به ما می گوید که چگونه معنا شکل می گیرد و ما چگونه باید معنا سازی کنیم و مردم چطور به سمت یک معنا جذب می شوند و این در واقع نقطه پیوند رسانه و مهارت های تبلیغی با علم بلاغت است که تبلور این پیوند را در تعزیه و روضه می بینیم. 💠 توصیه تبلیغی؛ این دو ابزار رسانه ای مهم یعنی روضه و تعزیه به شدت برای تبلیغ معارف دینی و معارف عاشورایی ضروری است لذا مبلغین عزیز و سازمان ها, نهادها و تشکل های تبلیغ محور باید بیش از پیش بر این مساله تمرکز کرده و به دنبال آموزش ، نشر و بروزرسانی محتوایی و دیالوگی این رسانه ها باشند. @HOWZAVIAN
. 🔻کشته سکوت یزید بیش از آنکه دل‌خوش به تیغ عمر سعد باشد؛ پشتش به سکوت سلیمان صرد خزاعی‌ها گرم بود! ✍️محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
🔺شهادت قلم ✍️سید عبدالله هاشمی ❇️ ازشهید نوشتن، کاری است بزرگ اما بزرگتر ازآن شهادت قلم است. قلم گاهی ازشهید مینویسد اما خود را میبیند و خود را می نویسد. تمام مقدرات نیکوی یک جامعه، زمانی رقم میخورد، که صاحبان فکر و قلم اهل شهادت باشند. همچون شهید خود نگاری نکنند بلکه فدا شدن خود را برصفحه روزگارنقش زنند.اندیشه ای که بردل صفحه ای نقش میزند،فریاد انانیت سرندهد واهل معنی را به خود مشغول نسازد؛ بلکه فنای خود وتجلی حق بودن را سردهد.اگر قلمی اهل شهود نباشد چه بنویسد جزتاریکی های درون خویش واگر اهل شهود باشد،جز نور چه بنویسد! ❇️ اینجا جنس مرکب با خون شهید یکی خواهد شد و اینجا گاهی مرکب برخون برتری دارد. اگر گفته اند مداد علماء ازخون شهید بالاتراست، قلمی است که حق نگاری میکند نه خود نگاری ❇️ آن مرکبی درسنجه انصاف، برخون شهید برتری دارد که خود نویس نباشد. سیروسلوک قلم درهمین است که قبله قلم را به سوی معبود متوجه کنیم «فول وجهک شطرالمسجدالحرام» ❇️ اگر قلمی حق را بنویسد وجزحق در درون خود مطلوبی نداشته باشد ،این قلم شهید است وبدون شک مرکب او همچون خون شهید است ،هرچند قرمز نباشد. ❇️ آوینی نیزنگاشته های خود را اگر سوزاند، چون خود نگاری بوده است.او خود را سوزاند تا قلمش به مقام شهادت برسد. همین او را سید شهیدان اهل قلم ساخت و همین راز ماندگاری او و صدا و قلمش شده است. @HOWZAVIAN
📌عناد گزینشی کاربر فعال فضای مجازی نوشت: ‏در طول یک هفته ۱٠٠٠ نفر در پرتغال و ۵٠٠ نفر در اسپانیا بر اثر سوء مدیریت و نبود وسایل خنک کننده کشته شدند؛ ولی هیچ رسانه‌ی معاندی ندارند که اروپایی‌ها را تشویق کند کشورشان را سیاه رنگ کرده و نفرین شده بخوانند. 📌برائت از مؤمنین! کاربر دیگری با انتشار عکسی از دیدار بایدن و ملک سلمان نوشت: من یک مسلمانم و خادم الحرمین هستم؛ ولی درست در ایام حج، به جای انجام مراسم برائت از مشرکین، از رئیس شیطان بزرگ میزبانی می‌کنم و برای فشار بیشتر به ایران اسلامی و گسترش روابط با حکومت کودک‌کش اسرائیل با او پیمان می‌بندم! 📌این دیگه حرف خودشونه یک فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: مجله آمریکایی "تایم" میگه نتایج یک مطالعه‌ بر روی جوانان نشان داده که اینستاگرام بدترین شبکه اجتماعی از لحاظ تاثیرات منفی بر روی سلامت روان جوانان هست و کاربران این شبکه اجتماعی ۶۳٪ بیشتر از دیگران احساس بدبختی می‌کنند! 📌اگر می‌خواهید دروغ بگویید حداقل باهوش‌تر باشید یک فعال رسانه ای در توئیتر نوشت: حتی اگر میخواهید دروغ بگید حداقل باهوش‌تر باشید روزنامه ابتکار عکس سیل ۲۰۰۹ جده را که یک بار سال ۹۸ برای سیل شیراز، جعلی چاپ شده بود، دوباره به‌عنوان عکس سیل استهبان زده. روزنامه‌نگار و عکاس بدردبخور ندارید، حداقل یه سرچر گوگل درست و حسابی داشته باشید. 📌زاکانی و فرماندهان ارتش، تلاش ویژه‌ای را آغاز کرده‌اند مهدی جهان تیغی فعال رسانه‌ای در توئیتی نوشت: زاکانی و فرماندهان ارتش، تلاش ویژه‌ای را آغاز کرده‌اند تا ده‌ها هکتار از مساحت برخی پادگان‌های بزرگ نظامی پایتخت تبدیل به فضای سبز شهری و گردشگری شود. وقتی مدیران مردمی باشند، با بهره‌بری از همین ظرفیت‌های موجود نیز تهران جای بهتر برای زندگی خواهد شد. 📌هدررفت ۱۵ هزار میلیارد بودجه برای احیای دریاچه ارومیه کاربر دیگری نوشت: تو دولت قبل ۱۵ هزار میلیارد برا احیا دریاچه ارومیه پول گرفتن حیف و میل کردن ... اگه با همین پول آب معدنی میخریدن و میریختن تو دریاچه مشکل حل بود. ‏📌بلاگرهای بی مالیات حسن صادقی نژاد نوشت: بلاگرهای اینستاگرامی بطور متوسط ماهی ۵۰۰ میلیون درآمد دارند و به لطف نبود قانون در زمینه کسب و کارهای فضای مجازی یک ریال هم مالیات نمی‌دهند. 📌‏شاه ایران کمتر از یک دلقک سعید باقری هم در صفحه توئیتر خود نوشت: رئیس جمهور اوکراین یه دلقک هست ولی تونسته ۵ ماه در برابر روسیه مقاومت کند. ما هم یه شاهی داشتیم که بهش می گفتن پدرِ ایرانِ نوین ولی ۱ ساعت نتونست در مقابل متفقین مقاومت کنه و فرار کرد. @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📌تبیین واقعی از سرمایه های خودمان غافل نمی‌شویم، حاج قاسم می‌گفت همه ملت امام حسینیم، این مستند به زیبایی نشان داد که چه بزرگ و کوچک ، چه بانو و آقا، همه زیر یک خیمه تنفس می‌کنیم، می‌خندیم، گریه می‌کنیم و کنار هم هستیم... و به همه نقص‌های کوچک و بزرگمان داریم خودمان را می سازیم. @HOWZAVIAN
📌 بهانه را کنار بزن ✍️ محمدجواد محمودی اول به خودم گفتم این همه آدم دارد می‌جنگد، تو که کاری نمی‌کنی و فقط در یک گوشه ایستاده‌ای! اینکه گناهی ندارد... امّا وجدانم قانع نشد، دوباره به خود گفتم تو باعث شدی کار به اینجا کشیده شود، و قطعا جهنمی شدی. آب که از سر گذشت، چه یک وجب، چه صد وجب! باز وجدانم قانع نشد، بعد گفتم بگذار امروز تمام شود، فردا حتما توبه می‌کنم و خدا هم بخشنده است، اصلا خدا انقدر سختگیر نیست که بخواهد این همه آدم را جهنم ببرد! باز وجدانم ول کن نبود، بعد گفتم با این کاری که تو کردی، چطور رویت می‌شود جلو بروی؟! او تو را نمی‌پذیرد... وجدانم گفت، او حسین است؛ برو... . بند پوتین‌ها را باز کردم! اگر می‌خواهی به «قافله عشق» برسی؛ باید بهانه‌ها را کنار بزنی! 💬حرّ بن یزید ریاحی @HOWZAVIAN
✍️ معصومه حیدریان منش بابا جان روزهای سختی داشتیم عمه سعی می کرد آرام برود تا وقتی زنجیر دستش تکان می خورد ما کشیده نشویم ولی وقتی عمه را می زنند دلم تیر می کشد عمه را خیلی دوست دارم می دانی که دیروز هم کلی در ورودی دروازه شامات معطل شدیم هوا خیلی گرم بود تن مان می سوزد بیشتر از همه داداش علی اذیت می شود چون دور گردنش هم زنجیر بسته اند امروز برای چندمین بار سری از نیزه افتاد دلم می ریزد وقتی آن سری که شبیه توست می افتد نمی دانم سر کیست؟ ولی عمه او را اندازه تو دوست دارد چون وقتی به آن نگاه می کند پیرتر می شود و ریختن دلش را می توان در چشمانش و آه کلامش فهمید یکی از سرها هم شبیه عمو ست از دیدنش خجالت می کشم شب گذشته به مجلس مرد بدی رفتیم خیلی بد بود چون زنان خود را در سراپرده قرار داده بود و ما را ، نگویم! بهتر است می ترسم پدر دل تو هم آتش بگیرد می خواستند خواهر جان را به کنیزی ببرند اما سخت تر از همه مجلس شرابش بود شراب می خورد و به تشت طلایی می ریخت که آن سر شبیه تو در آن بود بی ادب با خیزران به لب و دندان هایش می زد فکر کنم لجش گرفت که مثل تو قرآن می خواند او تازیانه می زد و عمه به سر می زد خدا خیر دهد آن راهب مهربان را مسیحی بود ولی خوب بود و مهربان تحمل ظلم را نداشت خیلی نگران تو شدم نکند تو هم مثل ما اسیر این بدها شده ای که نمی آیی بابا خرابه روزها گرم و شب ها سرد است اما ناراحتم دیروز حس کردم نگهبانی به رومی به دیگری می گفت همین دیوارها را هم سر ما خراب کنند باید کاری کنم عمه و بقیه را نجات دهم نگران تب ام نباش راستش را بخواهی باور نمی کنم سفر رفته باشی از وقتی که ذوالجناح با زین واژگون و یال خونی برگشته فکر می کنم این سر بریده که اینقدر مهربان مرا نگاه می کند سر تو باشد لب هایش که اینقدر خشک است و ترک دارد دلم نمی آید آب هم بخورم. حسابی دلتنگ ات شده ام بابا کاش بیایی @HOWZAVIAN
🍃 مهاجراً الی الله... ✍️فاطمه میری گاهی روح لطیف و ضمیر پاک درون، قطره اشکی می‌شود و روی گونه‌ی صاحب دل می‌نشیند. گاهی لطافت روح با ذوق و قریحه، شعر می‌شود و روی کاغذ می‌ریزد. حالا ابیات اشعار خبر از پاکی ضمیر شاعر می‌دهد، گویا خبرهایی است ناگفته. گاهی دیانت و علم وسیله‌ای می‌شود برای احساس تکلیف، آن‌وقت پا در رکاب می‌رود. گاهی جوانی از باب الجنه قزوین راهی قم می‌شود برای علم دین، برای عمل به علمِ دین. آن‌وقت راهی را بر‌می‌گزیند و می‌شود مهاجراً الی الله... حالا همه جای ایران وطن او شده. دلش برای همه مظلومان می‌تپد. از امام شهیدش تأسی می‌کند و خانواده را هم همراه می‌کند، با نوزاد به دنیا نیامده‌اش. با نوزادی که هنوز از اکسیژن دنیا نچشیده... بنا می‌گذارد که این گونه زندگی کند، این‌گونه رندی کند: در لحظه زندگی کن و در لحظه جان بده وقف همین دو جمله شد عزم و اراده‌ام آنقدر می‌روم که قفس کم بیاورم در انتظار حادثه‌ای فوق‌العاده‌ام ...و فوق العاده خدا او را می‌پذیرد و عملش را و خانواده‌اش را. @HOWZAVIAN
♨️شبهه‌ی «عزاداری و دو ماه سستی جامعه!» 🔴 عزاداری موجب رکود اقتصادی است و دو ماه جامعه را رخوت و سستی می‌گیرد.(شبهه) 📌 درحالی‌که یک یا چند جلسۀ گفت‌وگو برای ذکر خاطره آن واقعه کافی است. 🔵 پاسخ این شبهه را از مرحوم آیت‌الله مصباح(ره) در کتاب «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا» بخوانید (متن تلخیص شده است)👇 بعد از اين‌كه پذيرفتيم زنده داشتن ياد عاشورا و حسين بن علي عليه السلام براي ما مفيد است و در جامعه ما اثر مطلوب دارد، سؤال دوم اين است كه چرا اين بزرگداشت بايد به اين شكل صورت بگيرد؟ ... جواب دادن به اين سؤال متوقف بر اين است كه ما نظري روان‌شناسانه به انسان بيندازيم و ببينيم عواملي كه در رفتار آگاهانه ما مؤثر است فقط عامل شناختي و معرفت است يا عوامل ديگري هم در شكل دادن رفتارهاي اجتماعي ما موثر است... هنگامي كه در رفتارهاي خود دقت كنيم درمي‌يابيم كه در رفتارهاي ما دست كم دو دسته از عوامل نقش اساسي ايفا مي‌كنند. يك دسته عوامل شناختي، كه موجب مي‌شود انسان مطلبي را بفهمد و بپذيرد... اما يگانه عامل مؤثر نيست. عوامل ديگري هم هستند كه شايد تأثير آن‌ها در رفتار ما بيش‌تر از شناخت باشد. اين عوامل را به طور كلي انگيزه‌ها، و به تعبيرات ديگري احساسات و عواطف، تمايلات، گرايش‌ها، ميل‌ها، غرائز و عواطف مي‌نامند. اين‌ها سلسله‌اي از عوامل دروني و رواني است كه در رفتار ما مؤثر است...عامل اصلي كه شما را به انجام آن رفتار واداشته است همين عوامل تحريك‌كننده و برانگيزاننده است. مرحوم شهيد استاد مطهري در اين مورد تشبيهي داشتند. ايشان رفتار انسان را به خودرو تشبيه مي‌كردند. يك خودرو براي حركت به دو عامل نيازمند است. عاملي كه انرژي مكانيكي را در خودرو توليد كند، تا خودرو به كمك آن بتواند حركت كند. غير از انرژي مكانيكي، يك خودرو بايد چراغ هم داشته باشد تا راه را بنماياند و خودرو داخل دست‌انداز و گودال و پرتگاه نيفتد. اگر در محيط تاريكي موتور خودرو خيلي خوب كار كند و انرژي مكانيكي هم توليد كند، اما راه را نبينيم، ممكن است با خطرهاي بسيار جدي مواجه شويم. ممكن است تصادفاتي روي دهد كه به قيمت جان راننده و سرنشينان تمام شود. پس خودرو بايد علاوه بر داشتن سوخت براي توليد انرژي مكانيكي، چراغ هم داشته باشد تا راه را به ما بنماياند. همچنين وجود انسان هم به دو نوع عامل نيازمند است. عاملي بايد در درون ما باشد تا ما را برانگيزاند... و ديگر اين كه بايد بدانيم به چه دليل بايد اين كار را انجام دهيم؟ اين كار، براي ما چه فايده‌اي دارد؟ و چگونه بايد آن را انجام دهيم؟ مواردي از اين قبيل از جمله عوامل شناختي است... ... حركت سيدالشهداء عليه السلام چه نقش مهمي در سعادت انسان‌ها داشته است، متوجه خواهيم شد اين شناخت خود به خود براي ما حركت آفرين نمي‌شود... بلكه بايد عواطف ما تحريك شود و احساسات ما برانگيخته شود تا اين كه ما هم بخواهيم كاري مشابه كار او انجام دهيم. هنگامي كه صحنه‌اي بازسازي مي‌شود و انسان از نزديك به آن صحنه مي‌نگرد، اين مشاهده با هنگامي كه انسان بشنود چنين جرياني واقع شده، يا اين‌كه فقط بداند چنين حادثه‌اي اتفاق افتاده است، بسيار تفاوت دارد. خود شما مي‌توانيد اين نكته را در زندگي خود تجربه كنيد. چيزي را كه مطلع شديد انجام شده، يا انجام مي‌شود، اما وقوع آن را نديده‌ايد، تأثير آن نسبت به زماني كه به چشم خودتان ديده‌ايد كه آن حادثه واقع شده، تفاوت زيادي خواهد داشت. همه ما مي‌دانيم كه در اين شهر مردم محروم زيادي هستند اما ديدن يك شخص محروم با يك حالت رقت‌آور مي‌تواند در ما تأثيري ببخشد كه صرفِ دانستن، هيچگاه آن اثر را ندارد. وقتي انسان حالت رقت آور مريضي و يا حالت طفل يتيمي را ديد، اثري در روح او ايجاد مي‌شود كه هرگز دانستني‌ها چنين اثري را نمي‌تواند داشته باشد. اين مطلب را، هم مي‌توانيم در زندگي خودمان تجربه كنيم و هم از منابع ديني استفاده كنيم. آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ص ۱۶-۱۹ @HOWZAVIAN
👌آقای مسئول! اول سواد اخلاق رسانه این که بسیاری از کارشناسان و دغدغه‌مندان انقلابی در حوزه رسانه و فعالیت‌های مجازی روی «سواد رسانه» تأکید می‌کنند، بسیار ارزشمند است. اما این لایه از دغدغه برای کاربران و تولیدگران محتوای فضای مجازی است و لزوما همه مشکلات رسانه‌ای کشور با این نگرانیِ بجا حل نخواهد شد. نکته اینجاست که هنوز برای برخی مدیران فرهنگی و تبلیغی، چه در حوزه، چه سازمان و دفتر تبلیغات و چه بسیج و ... بسته‌ا‌ی آموزشی با عناوینی همچون و و مهم‌تر «تعامل اخلاقی مدیران رسانه و تولیدکنندگان محتوا» وجود ندارد. اگر به این خلأ پرداخته نشود، بی‌تردید سرنوشت و آینده تبلیغ مجازی در دام برخی مدیران کم‌سواد رسانه‌ای بخوانید منصوبان سفارشی! خواهد افتاد؛ البته با تأثر باید گفت کمی تا قسمتی افتاده است. همه این ادعا از آنجا رخ می‌نماید که یک مسئول حوزوی به دور از چشم پژوهشگران و نویسندگان استخدامی و به روزنشده خود، فهمیده است که جایش در فضای مجازی خالی است و می‌خواهد با طلاب نویسنده‌ی خانه‌نشین، این حضور را جبران کند آن هم به ثمن بخس و بدون سواد تعامل با اهالی رسانه! درد را باید از نو شناخت. @HOWZAVIAN
روز ششم ✍️ مریم اختریان محرم را با صدای سنج و دمام دسته‌ی دزفولی‌های محله‌مان می‌‌شناختم. ششم محرم که می‌شد هیأت خانه‌ی آقای موسوی همسایه‌ی کناری‌مان برگزار می‌شد و ما از پشت بام سینه‌زدن ‌شان را تماشا می‌کردیم. آن روزها از سر بچه‌گی نمی‌فهمیدم چرا مادرم به حجم گردی چشم‌هاش اشک می‌ریزد و سینه می‌زند. کویر چشم‌هایم یک ششم محرمی بهاری شد که تابوت نورمحمد، پسر آقای موسوی را روی دست سینه‌زن‌ها دیدم. برای یک پسر سیزده چهارده ساله تابوت بزرگی بود. تازه فهمیدم چطور پاهای قاسم‌ نوجوان روی دست امام حسین به زمین کشیده‌می‌شده، آخه نورمحمد زخمی که می‌شود، بدنش زیر تانک عراقی‌ها می‌ماند.... @HOWZAVIAN
🔸ای کاش با تو بودم ✍️ علی کردانی نوای «باز این چه شورش است» از بلندگوهای شهر شنیده می‌شود؛ حسینیه، پرچم و لباس مشکی به شهر حال و هوای دیگری می‌دهند و همگان خود را به عاشورای حسینی و کربلا می‌رسانند. در این بین کمتر کسی است که از دوست‌داران و عاشقان امام حسین‌علیه‌السلام باشد و در حال و هوای محرم به‌ویژه روز عاشورا جمله «یا لیتنا کنا معکم» را زمزمه نکرده باشد. امام حسین‌علیه‌السلام در واقعه کربلا از یک طرف نامه دریافت کردند و از طرفی برای برخی مانند بزرگان بصره نامه نوشتند که مرا یاری دهید، تا آن‌جا که به دنبال زهیر فرستادند و او را با خود همراه کردند. یاری دادن امام معصوم از بالاترین افتخارات هر مسلمانی است، چه رسد که در راه والاترین مخلوق عالم، بالاترین نعمت زندگی یعنی جان را رهایی دهی. در این‌جا سوال بسیار مهمی مطرح می‌شود که آیا میدان یاری امام حسین(ع) به پایان رسید؟ آیا دشمنان حسین و اسلام، همان عده، در همان زمان بودند؟ آیا یاری دادن معصوم تنها در نثار جان خلاصه شده است؟ سوالاتی که اگر پاسخ آن را بیابیم دیگر بهانه‌ای برای «ای کاش با تو بودیم» نخواهیم داشت. همه می‌دانیم که یاری دادن به معنای همراه شدن و هم‌مسیر شدن است؛ بنابراین یاری دادن و هم‌مسیری، یک کار عملی است نه فقط آرزو؛ هرچند که آرزوها و نیت‌ها مقدمه یاری محسوب می‌شوند. _امروز آیا مجلس روضه گرفتن به معنی برپایی خیمه اباعبدالله نیست؟ _آیا نام‌گذاری بچه‌های‌مان به علی، فاطمه، حسن و حسین زنده نگه‌داشتن نام آن‌ها نیست؟ _آیا کار علمی کردن برای برطرف کردن شبهات، مبارزه در برابر دشمنان سیدالشهداء نیست؟ _آیا پول خرج کردن برای روضه‌ها و توزیع نذری بین مردم و فقرا، در دل نهادن عشق حسین نیست؟ _آیا تشویق فرزندان‌مان به شرکت در دسته‌های عزاداری، هیئات و مسجدها افزودن به سربازان حسین نیست؟ _آیا گوش فرا دادن به حرف‌های کسانی که می‌خواهند به هر بهانه‌ای مردم را از مجالس و برنامه‌های‌ اباعبدالله دور کنند، گوش دادن به آوای شیطان نیست؟ امروز در هر زمان و مکانی امام حسین‌علیه‌السلام ما را می‌خواند؛ تنها باید به نوای «هل من ناصرش» گوش جان بسپاریم.. برخیز و امامت را یاری بده. @HOWZAVIAN
🔍 برای جذب مخاطب ایده داشته باشید چه ویژگی‌هایی یک کپشن اینستاگرامی را از سایرین متمایز می‌کند؟ • شروع با عبارات و نکات قابل توجه • فراخوان عمل (CTA) • استفاده از تعداد مناسب هشتگ‌ها • لحن نشاط ‌آور • شکلک‌های کارتنی (ایموجی) • تبلیغ حساب‌های کاربری برند در سایر شبکه‌های اجتماعی • مختصر نویسی همه شرکت‌هایی که این مراحل را رعایت می‌کنند، روش خاص خودشان را برای همراه کردن دنبال‌کنندگان‌شان در اینستاگرام دارند. اما شما چطور می‌توانید روش آنها را برای نوشتن کپشن خودتان به‌کار بگیرید؟ مثال‌ها و پیشنهادات دیگری را در زیر ارائه می‌کنیم تا شاید ایده‌هایی در ذهن شما ایجاد کند. کپشن به توضیحات متنی زیر تصاویر و ویدیوهای پست شده در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که در آن می‌توانید جزئیات و توضیحات تکمیلی خود را منتشر کنید. نوشتن کپشن در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام اهمیت بسیار زیادی دارد و نه‌تنها باعث جذاب‌تر شدن پست شما می‌شود، بلکه کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید و مخاطبان تعامل بیشتری با شما داشته باشند. برای نوشتن یک کپشن خوب باید نکات مهمی را در نظر بگیرید و تلاش کنید ایده داشته باشید. استفاده از هشتگ، شکلک‌ها و CTA می‌تواند باعث جذاب‌تر شدن کپشن شما شود. نکته مهمی که در نوشتن کپشن باید توجه کنید این است که در درجه اول مخاطب را در نظر بگیرید و چیزی بنویسید که کاربران با آن ارتباط برقرار می‌کنند. @HOWZAVIAN
🔹مادر ✍️ فاطمه ابن علی نخل‌های خیابان، کم‌کم سایه‌شان را روی قالیچه‌های نماز گستراندند. زائران هم زیر سایه‌ها نشستند و هر کدام به کاری مشغول بودند. یکی غرق در حرم و یکی سوار بر کشتی نجات؛ یکی با ذکر تسبیح تربت به هوش می‌شد و دیگری با یاد روضه از هوش می‌رفت. کودکان، غرق در بازی از این سو به آن سو می‌دویدند. دل‌های زائران هم مانند کودکان می‌دویدند؛ گاهی به سمت حرم امام حسین (ع) و گاهی به سمت حرم ابالفضل (ع). پیرزنی در خنکای سایه نخل، نماز نشسته می‌خواند. بعد از سی و اندی سال چشم انتظاری به دنبال گمشده‌اش به کربلا آمده بود. بعد از سلامِ نمازش عکسی را از کیفش درآورد؛ یک جوان بلند قد با موهای پر پشت و چهره سبزه، لباس خاکی پوشیده، اسلحه‌ای روی دوشش انداخته بود و می‌خندید. پیرزن به عکس خیره شد؛ نفس عمیقی کشید و گفت:« دیدم نیومدی خودم اومدم مادر؛ هر شب جمعه نذر اومدنت روضه حضرت علی اکبر می‌گرفتم. حاج آقا رسولی توی روضه می‌گفت شهدا شب جمعه بین‌الحرمینن.» پاره‌های جگر پیرزن آب شد و از چشمانش روی چادر رنگی‌اش ریخت. خودش را جمع و جور کرد و زیر لب گفت:«فدای سر امام حسین» آن طرف‌تر مداحی دم گرفته بود؛ شبهای جمعه فاطمه با اضطراب و واهمه آید به دشت کربلا گوید حسین من چه شد؟ نور دو عین من چه شد؟ @HOWZAVIAN
ظهر غدیر را فراموش کردند؛ به تماشای ظهر عاشورا نشستند! ▪️ ✍️ @negashteh | نگاشته
امام صادق(علیه السلام) روزی امام حسین(علیه السلام) به نزد امام حسن(علیه السلام)آمد،( طبق روايات هنگام مسموم شدن امام حسن عليه السّلام بود) وقتی چشمش به برادر افتاد گریه کرد، امام حسن(علیه السلام) از برادرش علت گریه کردن را جویا شد. امام حسین(علیه السلام) فرمود: گریه ام برای رفتار بدی است که با تو می شود. امام حسن علیه السلام فرمود: ظلم و ستمی که بر من می شود همین زهری است که به من داده می شود و به سبب آن به قتل می رسم،ولی بدان که لا یوم کیومک یا اباعبدالله، هیچ روز و سرنوشتی مانند روز و سرنوشت تو نمی باشد ای ابا عبدالله زیرا روزی بر تو خواهد آمد که سی هزار نفر از مردمی که خود را مسلمان می دانند و مدعی هستند که از امت جد ما محمد (صلی الله علیه و آله) می باشند، تو را محاصره می نمایند،و برای کشتن تو و جسارت به اهل بیت تو و اسارت خاندان تو و غارت اموال آنها اقدام می نمایند، در این هنگام است که خداوند لعن خود را بر خاندان امیه فرو فرستد و از آسمان خون و خاکستر فرو ریزد و همه مخلوقات حتی حیوانات درنده در بیابان ها و ماهیان در دریاها بر مصیبت تو گریه کنند» شیخ صدوق رحمة الله علیه @HOWZAVIAN
◼️ عاشورا؛ مدرسه آموختن و اندیشیدن ✍ علی صالحی هیچ مناسبتی مانند واقعه عاشورا نمی تواند به شیعه قدرت مانور دهد. این عاشور است که شیعه را در یک خیمه جمع می کند. شیعه در محرم از خود عبور می کند و در حسین بن علی (علیه السلام) ذوب می شود‌. شیعه در محرم به دنبال تحول عمیق است. به دنبال فرصتی برای خدمت به مردم است. به دنبال فرصتی برای کمک به نیازمندان است. محرم میدان رقابت شیعه برای انجام کارهای خیر است‌. شیعه با محرم بیدار می شود و با اشک خود، درخت ارزش های عاشورا را آبیاری می کند. او می خواهد که راه حسین را ادامه دهد و با یزید و شمر زمانه بجنگد. آری خوب فهمیدی عاشورا مدرسه آموختن و اندیشیدن شیعه است. شیعه در مدرسه عاشورا درس عشق می خواند. شیعه در مدرسه عاشورا درس عقل می خواند. درس های عاشورا برای شیعه تمام شدنی نیست؛ زیرا شیعه همه چیزش را از حسین بن علی (علیه السلام) می آموزد. شیعه در عاشورا تلاش می کند که از عباس(علیه السلام) درس غیرت و از زینب کبری(سلام الله علیها) درس صبر بیاموزد. شیعه هرگز از عاشورا جدا نمی شود چرا که هویتش به عاشورا گره خورده است. رسول خداوند(ص) می فرماید: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً ‌ آری عاشورا در وجدان شیعه است‌ و هرگز حرارت خون حسین بن علی (علیه السلام) در قلبش سرد و خاموش نمی شود پس به شیعه حق دهید که برای حسین بن علی (علیه السلام) ناله کند، زیرا این عشق را ازل با خود به ارث برده است. @HOWZAVIAN
💠 مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت؛ عرصه‌ای برای احیای تعلیم و تربیت اسلامی. ⚜️ با عنایت حضرت حق و استمداد از حضرت حجت(عج) پیش ثبت نام سال تحصیلی ۱۴۰۲ _ ۱۴۰۱ مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت آغاز شد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ✅ رویکردهای اصلی مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت در مقطع متوسطه اول : 🔰مربی‌محوری. 🔰زمینه‌سازی حضور متربیان در عرصۀ زندگی واقعی. 🔰مسجدمحوری. 🔰تربیت خانواده مقدمۀ تربیت فرزند. 🔰 تربیت جامع همۀ قوا. 🔰 اهمیت تفاوت‌های فردی در تعلیم و تربیت. 🔰استفاده از روش های نوین آموزشی. 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 👈جهت آشنایی با مجموعه تربیتی آموزشی یاوران ولایت و انجام مراحل ثبت نام، با شماره زیرتماس گرفته و یا به آیدی زیر در پیام رسان ایتا پیام بدهید:☎️ 📱: ۰۹۱۹۷۴۵۹۵۷۹ https://eitaa.com/Yavaran401_2 @HOWZAVIAN