eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
473 ویدیو
177 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 آمریکا جزء 10 کشور ناامن برای زنان ✍️ محمد تهرانی با توجه به آمارهای منابع غربی در خصوص رواج خشونت و ناامنی اجتماعی، می‌توان ادعا نمود ماهیت نظام سرمایه‌داری و لیبرالیستی با خشونت آمیخته است و از این روی نوام چامسکی با اشاره به سابقه استعمارگری و اشغالگری کشورهای اروپایی و غربی اعتراف می‌کند: تردیدی نیست که پای اروپاییان به هر جا که باز شد، سطح خشونت به میزان زیادی بالا رفت... یکی از دلایل این امر آن است که اروپاییان در میان خود جنگ‌های خونین و بی‌رحمانه‌ای را از سر گذرانده بودند و لذا نوعی فرهنگ بی‌همتای خشونت را تکامل بخشیده بودند... اگر خواسته باشیم در مقابل تاریخ شرافت خود را حفظ کنیم، باید این اقدامات را صرفا نوعی اشکال بربروار توصیف کنیم. با این حال نظام سرمایه داری غرب به بهانه ترویج «آزادی و دموکراسی» دخالت خود در مناطق مختلف جهان را توجیه می‌کند! در حالی که به گفته نوام چامسکی: «در زمانی که آمریکایی‌ها خود با کمبود شدید دموکراسی روبه رو هستند نیازی نیست که بیهوده دور دنیا برای هدیه کردن دموکراسی سرگردان باشند». بر اساس تحقیقات انجام شده در مؤسسه تامسون رویترز، آمریکا به عنوان نماد یک کشور با سبک زندگی غربی، در بین ۱۰ کشور نخست ناامن برای زنان قرار دارد؛ رتبه‌ای که در حداقل یک دهه بدون تغییر باقی مانده است. غربی که مدعی حقوق زنان است، همواره خود بیشترین خیانت، جنایت و سواستفاده ابزاری، جنسی را از زنان داشته. زن در سبک زندگی(لایف استایل)غربی چیزی جز عروسک جنسی نیست. غرب همواره به بهانه دفاع و حمایت از حقوق زنان در حال اشاعه فحشا و ولنگاری خانواده بوده خود موجب بیشترین احساس ناامنی در بین زنان در جامعه خود گردیده است. ابی هانولد، کارشناس آمریکایی و از بازماندگان تجاوز جنسی و فعال در مینیاپولیس، به بنیاد تامسون رویترز گفت: «می‌توانم بفهمم چرا مردم، ما را کشوری می‌دانند که برای زنان خطرناک است، زیرا ما چنین هستیم.» او گفت: "ما سعی می کنیم نشان دهیم که کشور آزادی و امنیت هستیم، اما افراد زیادی در کشور ما هستند که امنیت ندارند و قربانیان تجاوز جنسی و خشونت خانگی قطعا در این گروه هستند." @HOWZAVIAN
. ▪️صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا بر دلش داغ کم نداشت ولی زهر دیگر به جام کرد انگور جگرش را دریده بود نفاق دشمنی را تمام کرد انگور طرح: شعر: @HOWZAVIAN
🔺ضعف فرهنگی در تبیین حجاب ✍ بابک شکورزاده اینکه فلسفه حجاب چیست و عدم رعایت آن چه پیامدهایی دارد و محدوده آن چیست، نکاتی ریشه‌ای است که اگر در بین مردم جا بیفتد و درست تبیین شود، عمده‌ی معضلات بحث حجاب برطرف خواهد شد. خانواده، رسانه‌ها، آموزش و پرورش و سایر نهادهای آموزشی، نقشی مهم در این رابطه می‌توانند داشته باشند. یکی از معضلات جدی در این‌ باره که دامنگیر خانواده‌ها و نهایتا جامعه شده، علاوه بر تبلیغات مسموم فضای رسانه‌ای و فضای مجازی، عدم تبیین درست و اقناعی از سوی محیط‌های آموزشی برای دانش‌آموزان است. مثلا یک دانش آموز دبیرستانی تا چه اندازه به اهمیت حجاب واقف است؟! موضوع محدوده حجاب از نظر شرعی یک بحثی است و موضوع تفهیم فلسفه حجاب و چرایی پوشش بحثی دیگر. به هر حال این مطلب روشن است که تمام انسان‌ها به خصوص نوجوان‌ها در مرتبه عالی ایمان و اعتقاد به خدا و احکام الهی نیستند که به صرف دانستن احکام حجاب به آن روی بیاورند. به نظر می‌رسد که در ابتدا چرایی پوشش و تبعات منفی بی حجابی باید تبیین شود و نوجوان به اقناع برسد و بعد در مرحله بعد پای احکام فقهی به میان بیاید. این نکته مهمی است که غفلت از آن باعث این ناهنجاری‌ها شده و کار را به جایی رسانده که خیلی‌ها اینگونه که شاهد هستیم از حجاب فراری هستند و رسما آن را مانع آزادی می‌دانند. یکی از راهکارهای عملی در جهت فرهنگ سازی حجاب،‌ پرداختن جدی به این مقوله در آموزش و پرورش است تا یک دانش آموز، خصوصا دختر، بالاخره به این نتیجه برسد که حجاب به صلاحش است و قطعا خیری در آن بوده که از نظر شرعی نیز بر آن تأکید شده است. مثلا یکی از کارها می‌تواند این باشد که حداقل یک واحد درسی به طور ویژه درباره حجاب در مدارس تدریس شود و به تمام زوایای آن پرداخته شود تا نوجوان به اقناع برسد. طبیعتا وقتی نوجوانان در این موضوع توجیه باشند، کمتر از تبلیغات مسموم فضای مجازی آسیب می‌بینند و چه بسا به طور کامل واکسینه شوند و اصلا تأثیر نپذیرند؛ از طرفی همین نوجوان وقتی در آینده خودش صاحب خانواده شود بهتر می‌تواند در تربیت فرزندانی عفیف قدم بردارد؛ ولی تا زمانی که که پدر و مادر خودشان توجیه نباشند که چرا باید حجاب داشت، طبیعتا فرزندان خود را نیز در این راستا تربیت نمی‌کنند و نتیجه همین می‌شود که شاهد هستیم؛ نه خانواده به فکر است و نه متولیان آموزشی و فرهنگی. نکته دیگر این است که افراد بدحجاب متفاوت هستند و درست نیست که همه را به یک چشم ببینیم. خیلی از ناهنجاری‌های حجاب ناشی از عدم آگاهی نسبت به میزان پوشش است و افراد توجیه نیستند که محدوده حجاب چیست؟ بعد از اینکه موضوع مشخص شود، عملکردها متفاوت خواهد شد؛ بعضی‌ها که افراد معتقدی هستند و دوست دارند که در مسیر رضای خداوند متعال باشند، حجاب شرعی را رعایت می‌کنند و دیگر مانند قبل نخواهند بود؛ ولی آن دسته از افراد که دارای ایمان ضعیفی هستند همچنان مقید به حفظ حجاب شرعی نیستند و پوششی فرمالیته خواهند داشت. @HOWZAVIAN
📌نگاهی تحلیلی به فتنه قرن جدید اول: وقایع و حوادث بی شماری در زندگی ما رقم می خورد که ذهن انسان به محض وقوع حادثه شروع به تجزیه و تحلیل آن رویداد می کند و گاهی در لحظه باید تصمیم به انجام کاری یا ترک فعلی بگیرد. گاهی هم پس از گذشت واقعه با مرور جریانات و رخداد ها در ذهن عملکرد خود را ارزیابی و تصمیمات گذشته را بررسی می کند. در مورد حوادث اجتماعی هر چقدر زمان بگذرد با جمع آوری اسناد و مدارک امکان تحلیل وقایع بیشتر می شود و حتی گاهی تا روشن شدن ابعاد ماجرا و به دست آوردن اخبار موثق باید درنگ کرد. در قضیه فوت خانم امینی در چند روز اول پرونده مبهم بود اما برخی با افسار گسیختگی در اظهار نظر زمینه فتنه انگیزی را فراهم کردند. متاسفانه برخی دوستان مذهبی و فعالین حوزوی و دانشگاهیِ انقلابی هم انگشت اتهام را به سوی نیروی انتظامی گرفتند و به بزرگ شدن واقعه کمک کردند. اما با روشن شدن ماجرا و توضیحات پلیس و ادامه تحقیقات و اظهار نظر پزشکی قانونی و پزشکان متخصص ابعاد موضوع کاملا روشن شد؛ ولی تحرکات آشوب گران و به اصطلاح معترضین به گشت ارشاد و نیروی انتظامی از فضای مجازی به کف خیابان کشیده شد و شاهد آشوب و تخریب و خشونت بیش از حد در شهر های مختلف بودیم. دوم: این آشوب ها با آشوب ها و فتنه های سالهای قبل یک تفاوت اساسی دارد . فتنه ۹۸ به دنبال تغییر دفعی قیمت بنزین و برخورد نامناسب دولت به اعتراضات صورت پذیرفت و آشوب های سال ۹۶ هم به دنبال ورشکستگی مالی موسسات مالی و اعتباری و نابسامانی های اقتصادی. فتنه ۸۸ در پی اعلام دروغین پیروزی میرحسین موسوی قبل از شمارش آرا و فتنه ۷۸ هم پس از تعطیلی یک روزنامه و برخی مصوبات مجلس رخداد. آشوب های ۷۸ و ۸۸ منشا سیاسی داشتند و آشوب های ۹۶ و ۹۸ منشا اقتصادی و معیشتی اما آشوب روزهای اخیر صبغه فرهنگی با موضوع حجاب با حمله به اصل امر به معروف صورت گرفته حتی برخی مخالفین آشوب ها برای محکوم کردن آشوب ها تصویر یک خانم چادری را در کنار خانمی که کشف حجاب کرده منتشر کرده اند تا بین موافقین و مخالفین گشت ارشاد آشتی ایجاد کنند! طبق مشاهادات مختلفی که این روزها شنیده و خوانده ایم افراد حاضر در خیابان جوانان کم سن و نوجوانانی هستند که دغدغه های معیشتی ندارند به سرکردگی افراد آموزش دیده ی بزرگ تر و شعار ها هم مستقیما در تقابل با مذهب و دین مبین اسلام است. متاسفانه شاهد بودیم اعمالی همچون تخریب مسجد و جسارت به قرآن و نمادهای عزاداری و پرچم جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد حاکمیت دینی، از سوی اغتشاشگران سرزد. همچنین زمان برگزاری این تجمعات هم دقیقا پس از حماسه بزرگ معنوی اربعین و دهه آخر ماه صفر بود که به نوعی تقابل و شکاف فرهنگی را مخابره می کند. پس از راه اندازی شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام و واتساپ و تیک تاک شاهد ترویج اباحی گری در سبک زندگی فردی و خانوادگی از طریق انتشار تصاویر شخصی و خانوادگی بدون رعایت حد و حدود شرعی و عرفی و ساخت کلیپ ها طنز زننده و موهن نسبت به اعتقادات و تقیدات خانوادگی و دینی بودیم. به نظر می رسد حالا با فوت دختر بد حجاب در کلاس آموزشی توجیهی گشت ارشاد وقت را غنیمت شمردند و حمله به بنیان های دینی و احکام اجتماعی را آغاز کردند تا "اباحی گری و لا ابالی گری اجتماعی" را به شکل گسترده ترویج کنند و چالش های مجازی در کشف حجاب و تحرکات موذیانه قبلی مثل چهارشنبه های سفید را به سر انجام برسانند. از نظر دشمنان جمهوری اسلامی راه مبارزه با جمهوری اسلامی اباحی گری به معنای پایبند نبودن به قیود و قوانین شرعی و دینی کنار گذاشتن کامل دین از بستر جامعه است تا از این طریق راه برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی فراهم شود. راهکار اصلی دشمنان برای اباحیگری تعمیق شکاف فرهنگی بین اقشار مختلف جامعه و دور نگه داشتن نسل جدید از نهادهای مذهبی مثل مسجد و هیئت و مشغول کردن آنها به فضای مجازی بدون هیچگونه مدیریت محتوایی و امنیتی است و مخالفت با طرح صیانت هم در همین راستا تبیین می شود. از طرف دیگر سکولاریزه کردن حوزه و هیئت و مساجد را به شکل گسترده تئوریزه می کنند و از طریق دلخوش کردن روحانیون و طیف مذهبی جامعه به هیئت های خنثی و بدون کنش گری سیاسی و اجتماعی که فقط نقش مخدرگونه دارند. این طیف و مجالسشان توان رویارویی و مقابله با چالش ها و بحران های اجتماعی را ندارند و در پی اصلاح اجتماعی هم نیستند و بعضا با موضعگیری های نسنجیده و خائنانه آب به آسیاب دشمن می ریزند چنانکه در بیانیه ها و موضع گیری های برخی معمین (داعیه داران مرجعیت آینده و مجمع روحانیون و ...) و مداحان شاهدش بودیم. برای جلوگیری از اباحی گری تیز هوشی روحانیت معظم و دانشگاهیان انقلابی و همفکری وکار منسجم و نظام مند علمی و فرهنگی و هنری و مواجهه درست و با برنامه با همه اقشار جامعه و گروه های سنی مختلف لازم است. 🔗طلبه راهی @HOWZAVIAN
✏️سلبریتی‌ها بی‌تقصیرند!محمدجواد محمودی آری؛ می‌دانم دلخور می‌شوید امّا باید بپذیریم که آن‌ها به اقتضای شغل‌شان که «شهرت‌طلبی» است، فعالیت می‌کنند. این ما بودیم که همه جا راه‌شان دادیم، و هر جا تریبونی برای معرفی الگو بود، بلندگو به دست‌شان دادیم؛ ندادیم؟! این ما بودیم که هر ویژه برنامه‌ای در تلویزیون گذاشتیم، از آن‌ها به عنوان شخصیت موفق دعوت کردیم و کف برنامه، سوراخ سنبه‌های زندگی‌شان را پرسیدیم تا جوانان دیکته کنند. این ما بودیم که هر جا برنامه‌ی فرهنگی تدارک دیدیم، به عنوان مهمان ازشان دعوت کردیم تا از راز موفقیت‌شان بگویند. این ما بودیم که هر جا سفیر فرهنگی خواستند، شالی بر گردن‌شان انداختیم و کنارشان عکس سلفی گرفتیم و ازشان تقدیر کردیم. این ما بودیم که هر جا بودجه‌ی کلان فرهنگی بود، به زیر پای‌شان ریختیم تا برای‌مان سیاه‌نمایی تولید کنند و در آخر هم فرش قرمز برای‌شان پهن کردیم تا با وضع کذا و کذا، ژست هنرمند بگیرند! آن‌ها سلبریتی‌اند، شغل‌شان شهرت است، و اقتضای شهرت آن است که یک روز با این طرف باشی و روز دیگر آن طرف. آن‌ها نه مصلح اجتماعی هستند، نه الگوی زندگی و نه پیش قراول فرهنگی. مگر مملکت ما دانشمند و فرهیخته و الگو کم دارد؟! چرا فکر کردیم فرهیختگان را فقط باید کنج شبکه‌ی چهار ببریم و در مجامع نخبگانی دعوت کنیم؟ اشتباه از ما بود، ما سلبریتی‌ها را در جایی که نباید، قرار دادیم و حال گله‌مندیم که چرا اینگونه می‌کنند و از جوان‌مان دلخوریم که چرا چشم و گوش بسته هر حرف مفت او را می‌پذیرد... 🔹باید حقیقت را پذیرفت، مرد هزارچهره، نباید چهره‌ی الگو باشد! 👈روزی ملانصرالدین الاغ خود را با زحمت فراوان به پشت بام برد! بعد از مدتی خواست او را پایین بیاورد ولی الاغ پایین نمی‌آمد. نمی‌دانست الاغ بالا می‌رود ولی پایین نمی‌آید! پس از مدتی تلاش، ملا نصرالدین خسته شد و پایین آمد. ولی الاغ به شدت جفتک می‌انداخت و بالا و پایین می‌پرید تا اینکه سقف فرو ریخت و الاغ جان باخت. ملا که به فکر فرو رفته بود با خود گفت: لعنت بر من که ندانستم اگر خری را به جایگاه رفیعی برسانم، هم آن جایگاه را خراب می‌کند و هم خود را هلاک می‌نماید! پ.ن: سلبریتی در این متن، به معنای شخصی است که برای کسب شهرت، از حرفه‌ی خود همچون بازیگری، خوانندگی، ورزش و ... پا را فراتر گذاشته و در عرصه‌های دیگر هم اظهار و اعمال نظر می‌کند! بنابراین حساب هنرمند از سلبریتی جدا است. @HOWZAVIAN
⛔️⛔️ عطر در شیشه زهر ‼️ ✍️ محمد مهدی زارع 🔻🔻سه تامل در پاسخ نکات سه گانه استاد مومنی عزیز که در توجیه برگزاری ۹ روز مراسم عزاداری از ابتدای ربیع الاول! آن هم در مسجد اعظم قم به تولیت جناب علوی بروجردی! گفته اند: از رهبری استعلام کرده ام، من سرباز ولایتم و همه کارهایم با مطالعه است،این جلسات کاملا بصیرتی است. اکنون چند نکته با پوزش و کسب اجازه از استاد مومنی : 🔺مطلب اول . حقیر به جهت کم سوادی معنای استعلام گرفتن از حضرت آقا در اقامه ۹ روز عزاداری از ابتدای ربیع الاول( بهار بندگی) را نفهمیدم ، چون تمام این سالها ندیدم آقا یکبار و حتی یک روز در این ایام اقامه عزا داشته باشند؟! 🔺دوم اینکه شما نه سرباز آقا که از سرداران اعتقادی ایشان هستید و گلایه ما دقیقا به همین جهت است که مبادا راه نمایی برخی خرس خاله ها ، ما را از مرکز دایره اللازم لهم لاحق به حاشیه‌ اش براند ! راستی ما از شما آموخته ایم که غره شدن به خود و اطمینان به نفس خویش، بسا که دام شیطان می شود برای راه زنی که الا ما رحم ربی. 🔺سوم و حرف مهمتر آنکه محتوای جلساتی که عزیزی مثل شما بانی اش باشد، حتما اعتقاد انقلابی است اما شما بهتر از ما از ایمان اعظم صاحب این بیت نه به اسلام علوی که به دین سکولار باخبرید. دکان آلوده بروجردی، عطر محمدی را هم مسموم می کند! حیف نیست مردم، گلاب ناب انقلابی را در شیشه های این عطار ظاهر الصلاح به خانه ببرند؟ روا نیست استاد ، عطر در شیشه زهر ! جسارت ارادتمندتان را ببخشید @HOWZAVIAN
💠 گذرگاه مهران ✍️ فاطمه میری انگار اربعین زودتر از هر زمانی به تو نزدیک می‌شود و باید خودت را مهیا کنی برای رسیدن به اقیانوسی از ارادت ارباب بی‌کفن. خوب عزاداری می‌کنی در محرم، دل را پاک نگه می‌داری، تا شاید تو هم اجازه پیدا کنی برای عرض ارادتِ ارباب و عرض اندام برای هرکه تو را خوار و خفیف می‌خواهد. دلت حال و هوای خانه‌پدری دارد. تپش قلب جز ارادت به آن دریای پر عظمت چیزی نمی‌گوید. ...و تو در اوج امنیت وارد کشور دیگری می‌شوی. کشوری که هشت سال با آن جنگیده‌ای. من؟ من کجا و جنگ کجا؟ اصلا شناسنامه من به آن سال‌ها قد نمی‌دهد. باید بگردم در خورجین خاطرات بچگی تا شاید چیزی پیدا کنم. اما جنگ برای بعضی‌ها وظیفه شد. تکلیف شد. جنگ آن‌قدر مهم شد برایشان که در دوئل زندگی، شهادت را برگزیدند. در اوج شعف بار و بندیل را سوار ماشین می‌کنم و به سمت مهران می‌روم. هیچ چیزی نمی‌توانست حال مرا خراب کند و تذکری باشد برای من که سر مست از زیارت اربعین بودم. مگر ورودی مهران. ۵ کیلومترمانده به شهر تا چشم کار می کند ماشین است. حواسم پرت راه است ولی مقصد همین رفتن است. به هرچیزی فکر می‌کنم غیر از آنانی که راه را هموار کردند. کسانی که لحظه‌ای نگاه به گنبد نورانی ابا عبدالله برایشان حسرت شد. ورودی مهران خودش برایم کربلایی جدید بود. جایی که هشت شهید تازه تفحص شده کنار هم آرمیده بودند. با همان بدن‌های رنجورشان آمده‌‌بودند به استقبال زائران اربعین. بدن‌هایی که بیش از ۳۰سال گرمای جنوب به آن‌ها تابیده بود. حال مادرانشان خیلی عجیب است. نه! به خدا خیلی دست نیافتنی‌ست. مادران دلشان برای هم می‌سوزد چون درد مادر شدن را چشیده‌اند. سختی بزرگ‌کردن بچه‌ را لمس کردند. با هربار تب کردن بچه مرده‌اند و زنده‌شدند. مادران برای آفتاب سوختگی صورت فرزندانشان غصه می‌خورند. گاهی کِرِم می‌زنند. گاهی کلاه بر سر فرزند می‌گذارند تا نکند پوستش تیره شود. نکند گرما زده شود. من هم می‌خواستم برای بچه‌ام مادری کنم در اربعین.کلی وسیله با خودم آوردم. اما معراج الشهدای مهران حالم را خراب کرد. فقط یک لحظه خودم را جای مادر یکی از این شهدا گذاشتم. نه کار من نیست. خدا به داد دلشان برسد. داد دلی که نجیبانه است، آنقدر که صدایش به گوش کسی نمی‌رسد. اربعین برای من همان‌جا شروع شد. جایی که باید برای حسین علیه‌السلام از خودت بگذری، از فرزندت بگذری. اما خدا اهل حساب و کتاب است. با کریم معامله کردن جز منفعت چیزی ندارد. شهدا و مادرانشان با خدا معامله کردند و حالا در ثواب تک‌تک قدم‌های زائران شریکند. چه خوش معامله‌ای! و چه خوش محبوبی! از اربعین نگفتم از مهمان‌نوازی‌ها نگفتم چون در ورودی مسیر بهشت، در بهشت معراج‌الشهدای مهران گرفتار شدم. دلم گرفتار زیست عالمانه شهدا شد. شاید اگر اهل دل بودم صدای قهقهه‌ی مستانه‌شان را می‌شنیدم. کاش ما را هم روزی خور خوان با برکت ارباب کنند. مرگی چنین میانه میدانم آرزوست. @HOWZAVIAN
📌 مهران مدیری؛ سازنده «مرد بی غیرت » و «زن تجمل گرا » ✍️ پوریا نقدی در طول سال ها که از ابتدا تا آخرین کاری مهران مدیری که از رسانه های مختلف پخش شد ،چه در قالب صدا و سیما و چه اخیرا در شبکه نمایش خانگی در بیشتر کارهای مهران مدیری چیزی که بیشترین جلب توجه را دارد مرد ضعیف و ذلیل در خانواده و زن تجمل گرا و رییس در خانه است که مدام در سر مرد خانه می کوبد و مرد خانه هم هیچ مدیریتی بر خانه و فرزندان ندارد و مدام از طرف زن خانه مورد تحقیر و سرزنش قرار میگیرد! درهمه سریال های مدیری هیچ نظم و برنامه ای در خانواده وجود ندارد و صرفا مرد مشغول توسری خوردن و زن خانه هم مشغول آرایش و تجمل طلبی و غر زدن و تحقیر مرد و بچه ها در این بین بسیار بی ادب و مشغول منفعت طلبی و سو استفاده از روابط پدر و مادر و گاهی در سکانس سریال هیولا ساخته مدیری پسر خانواده برای پنهان کردن رابطه پدر با خانمی دیگر از مادرش از پدر باج خواهی و حق السکوت می خواهد! ترویج متلک‌ ها و تیکه و کنایه های زشت و منزجر کننده در جامعه که دوستان به یاد دارند همواره بعد از کارهای مدیری تا چند ماه بر سر زبان بچه های این مملکت می افتاد و آموزش غلط به زنان ایرانی از دیگر ویژگی های سریال های ضعیف مدیری در سال های گذشته بوده است در برنامه شو دورهمی هم مدیری در نهایت به این نتیجه رسیده که می توان بدون دردسر سریال سازی به شکل راحت تر و مفت تر !صرفا با دعوت از یک مهمان سلبریتی و جمله «عاشق شدی» پول درآورد و در نهایت این برنامه ضعیف برای آقای پر ادعا ۳۰ میلیارد تومان هم درآمد داشت !برنامه ای که هیچ عایدی برای فرهنگ مملکت ندارد و صرفا با بهانه سرگرمی محوری خوراک ضعیف و سخیف را به مخاطب ارائه می دهد و صرف تمرکز بر سلبریتی هایی مثل مدیری این برنامه ها را به جای کیفیت در برنامه سازی به تبلیغ از سر تا پای مجری بی تدبیر تبدیل می کند و اوج هنر برنامه صحبت های کلیشه ای و سیاه نمایی مدیری در برنامه است ! دمل چرکین سلبریتی پروری و بزرگ کردن فیک و مصنوعی سلبریتی ها در دوره ای از صدا و سیما این روزها بیرون زده است که این جمعیت زیاد جنبه توجه زیاد و بیش از حد را ندارند و از جایی کلا در توهم خودشان غرق می شوند و به خود و کشور آسیب می‌زنند که کار به جایی می رسد که امثال مهران مدیری با سابقه سریال هیولا و برنامه دورهمی و علی کریمی با سابقه دریبل زنی! انتظار تغییر رژیم و تشکیل و ادعای لیدری و تحلیلگری سیاسی اجتماعی اقتصادی دفاعی امنیتی دارند! مهران مدیری نماد سلبریتی است که خودمان بزرگش کردیم و با بها دادن به سریال های ضعیف و برنامه بی کیفیت و با سپردن بی‌برنامه آنتن برایش توهم ایجاد و در نهایت طغیان می کنند و به همه چیز دان متوهم تبدیل می شوند که شاید به مرور تجویز پزشکی و طبابت هم بدهند! از مهران مدیری که گذشت و از پول ملت بزن و دررو کرد و طلبکار هم هست ولی مراقب باشیم از این به بعد مدیری ها و کریمی ها را بیخودی و بیشتر از خودشان مطرح و بزرگ نکنیم که از ماست که بر ماست ... وقتی با محدودیت و انحصار و باز نبودن فضای رقابت برای همه و تنبلی به یکباره کل طنز تلوریون را به مدیری، کل برنامه فوتبال کشور را به فردوسی پور ،کل برنامه های اجتماعی و شوهای شبانه را به چند سلبریتی می دهیم به مرور خودمان این افراد را دچار توهم و اشتباه محاسباتی می کنیم تا جایی که فردوسی پور ظریف را به برنامه نود دعوت و به نود در مورد برجام‌ هم تحلیل میگذارد ! به هر حال طغیان مدیری ها و کریمی ها و اظهار نظرهای طلبکارانه ی حامد بهدادها و امثالهم ما را به این نتیجه می رساند که باید رویه را اصلاح کرد و بیشتر مراقب حفاظت از فضای رسانه و مجازی کشور باشیم و در یک کلام «افراد را بیش از حد خودشان پررو و مطرح نکنیم». @HOWZAVIAN
🔰سب نامه و ژاژخایی روشنفکر آمریکایی! ✍️ مهدی عامری 🔹دکتر عبدالکریم سروش از دل امریکا برای مراجع و مشایخ در ایران نامه ای نوشته و خود را در جایگاه مصلح دیده و از پنداشته است که دم مسیحایی دارد و با نفحه رحمانی اش قلم فرسایی کرده و مراجع را امر به معروف و نهی از منکر نموده است! 🔹 همین حس خودبرتربینی و تبختر موجب شده او با تفرعن بر برج عاج بنشیند، خود را همچو رسولی خجسته سروش بداند که باید یک مشت جاهل خائف را نصیحت کند و البته کاش اگر چنین اندیشه ای در سر داشت، بر سبیل ادب طی طریق می کرد و عبارات و تعبیرات شعرگونه خود را با ناسزا و بدکلامی نمی آلود، تا لااقل آن‌چه نوشته در حد شب نامه های دانشجویی وزنی پیدا می کرد و تبدیل به سب نامه نمی شد! ژاژخایی هنر دندانش هزل دستور لب خندانش 🔹خط به خط این یادداشت کوتاه آقای سروش پر از پلشتی و بدگویی و بدخویی و حقد و بی انصافی است و آنگاه که مغز متفکر یک جریان، این گونه بی محابا به بزرگان دین و مردمی ترین نهاد شیعه توپخانه می گشاید از سلبریتی و سیاستمدارش می شود انتظار ادب و منطق داشت؟ وقتی سلطان تکثرگرایی و پلورالیسم تنها خود را صراط مستقیم می داند و بر بقیه چون با او هم نظر نیستند ضرب و شتم را روا می دارد، اگر در کف خیابان هم بیاید با آتش و درفش می آید! 🔹البته نه اینکه سروش آداب و خوش سخنی و احترام را بلد نباشد، چه آنکه چند سال پیش وقتی می خواست علیه تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران سخن بگوید، ابتدا با نرمی و گرمی نظام آمریکا و قوه قضاییه آنجا را ستود و آنگاه درلابلای تملقهایش به شیطان بزرگ و پرزیدنت آن، اشاره ای هم به تحریمهای آمریکا علیه ملت ایران کرد. آری! روشنفکران دور از ملت و فرنگ نشسته فرهنگشان برای دشمن ملت ایران است و شاخ و شانه کشیدن شان برای ایران! 🔹 کاش آقای سروش از اخراج و بیکاری نمی ترسید و یک نامه به کسانی می نوشت که با تحریم و جنگ رسانه ای خرخره ملت را می فشرند و روز به روز به تنگناهای مردم مظلوم می افزایند. اگر البته ایشان دغدغه اش عدالت و مبارزه با جائر و رفاه ملت ایران بود خود به خود می بایست این کار را می کرد اما چه باید کرد آقای سروش آن زمان که ایران بود جایزه اش را از نهادهای امریکایی می گرفت امروز که در آغوش امریکاست بیش از این نمی توان از او توقع داشت! 🔹 او اگر منصف بود، نمی نوشت «چرا روحانیان محرم مردم نمی شوند و محروم نوازی نمی کنند»؟ همین یک پرسش نمایی از تمام این نامه است که نشان دهد که نویسنده یا شاعر این متن چقدر از ماجرا دور است و یا خود را به تجاهل می زند! هنوز بین مردم ایران خاطره خدمات خالصانه روحانیون و طلاب به مردم در شرایط سخت کرونا زنده و جاری است. خاطرات حضور روحانیون در بحرانهایی مانند سیل و زلزله و غیر از آن در شرایط دیگر که همواره بین محرومین و مستضعفین بوده اند و چشمهای کم سو شده لیبرالزده آنها را نمی بیند! هر که بی‌باکی کند در راه دوست ره‌زن مردان شد و نامرد اوست 🔹اینکه از ینگه دنیا در کنار دشمن ملت ایران به محترمترین قشر نزد مردم ایران، یعنی مراجع اهانت کنیم آیا محروم نوازی است؟ جناب سروش بهتر می داند آنکه مردم سال‌های سال است نه تنها مردم کوچه و خیابان بلکه دانشجویان و نخبگان از آنها عبور کرده اند، روشنفکرانی هستند که هیچگاه با مردم همراه نبوده اند و حرمت‌ فکر و اندیشه را با قدرت و ثروت و آرامش دنیوی، خرید و فروش کرده اند. 🔹به غدیر و سلام فرمانده و اربعین و محرم و صفر ارجاع نمی دهم، خوب است جناب سروش، خروش مردم در مراسم تشییع پیکر مطهر علما را در همین چند سال اخیر نگاه کند و در خلوت خود آن را تحلیل کند. 🔹به نظر می بایست برای این جوان دهه هشتادی هیجان زده که سینه ستبر کرد و در خیابان آمد احترام بیشتری قائل شد تا آن شاعر ترسوی بیرون خزیده فحاش که هنری جز حرافی و هتاکی ندارد! ای دل به ادب بنشین برخیز ز بدخویی زیرا به ادب یابی آن چیز که می‌گویی @HOWZAVIAN
نویسندگان حوزوی
⛔️⛔️ عطر در شیشه زهر ‼️ ✍️ محمد مهدی زارع 🔻🔻سه تامل در پاسخ نکات سه گانه استاد مومنی عزیز که در تو
1️⃣ سلام... اصل دهه سازی اشکال دارد و اینکه سیدحسین مومنی بانی باشد یا علوی بروجردی چیزی رو حل نمی کند... 2️⃣ ببخشید به نظر من این برنامه از طرف هر مجموعه ای باشه مناسب نیست فکر میکنم کمترین برنامه ای موجب تایید قائلین دهه محسنیه میشه... @HOWZAVIAN
⭕️ پشت پرده ناامنی در زاهدان کدام نوع سلبریتی هست؟! ✍️ مهدی جهان تیغی 📌 بررسی حوادث اخیر ضدامنیتی در زاهدان بسیار مهم است، این حادثه از همان جنس پروژه‌ای است که برای پرونده مرگ مهسا امینی در خارج از ایران طراحی شد ولی با مختصات بومی سیستان و بلوچستان اجرا شد. در ادامه بخوانید: 1️⃣ حدود بیش از یک ماه قبل پس از قتل یک زن در بلوچستان، برخی از مظنونین که در میان آنها خانم نیز بودند به پلیس چابهار احضار و مورد بازجویی قرار می‌گیرند. در آستانه افشا شدن برخی سرنخ‌های این پرونده توسط پلیس به ناگاه خبر تجاوز به یک دختر مرتبط با همین پرونده توسط فرمانده نیروی انتظامی چابهار در کانال‌های ضدانقلاب به سرعت منتشر و فرآگیر می‌شود. در این میان «ح.س» ساکن یکی از کشورهای اروپایی و از همکاران سابق عبدالمالک ریگی که ضدانقلاب از چند سال قبل او را با کارکرد روح‌الله زم در بلوچستان پر و بال داده وارد صحنه شده و بر شبهات در فضای مجازی می‌افزاید. با تکذیب اولیه رسمی مسئولین در آن مقطع دامنه عملیات روانی تا حدودی کاهش پیدا می‌کند. 2️⃣ با اوج گرفتن حوادث فوت مرگ مهسا امینی در برخی شهرهای ایران، ضدانقلاب تمرکز ویژه‌ای را برای تحریک مردم سیستان و بلوچستان و پیوند زدن قومیت کرد و بلوچ و مذهبی کردن موضوع در برخی مناطق مرزی آغاز می‌کند تا فرصت برای دخالت گروه های تروریستی فعال در خطوط مرزی نیز فرآهم شود. اما در بلوچستان هیچ تجمع خاصی برای موضوع مهسا امینی توسط مردم صورت نمی‌گیرد و ضدانقلاب ناچار به تغییر فرمان عملیات روانی، دوباره شایعه تجاوز به یک دختر نوجوان بلوچ را پررنگ می‌کند. از اینجا به بعد برای اوج گرفتن ماجرای تجاوز، ضدانقلاب همانند حادثه مهسا امینی مجبور به بازی گرفتن سلبریتی‌ها می‌شود. 3️⃣ بحث سلبریتی سازی ضدانقلاب در بلوچستان از چند سال قبل آغاز شد. البته جنس فرهنگی منطقه بگونه‌ای است که سلبریتی موثر برای ضدانقلاب باید پوشش و رنگ و لعاب مذهبی داشته باشد. به همین دلیل بر روی افرادی که دو مشخصه ویژه یعنی اعتقادات تند مذهبی شبه وهابی داشته و به لحاظ شخصیتی نیز به دنبال دیده شدن و شهرت باشند را شناسایی و بر روی برخی از آنها به صورت ویژه سرمایه گذاری کردند. در همین راستا فردی به نام «ع.ن» که با بسیاری از علمای بزرگ و خوشنام منطقه بلوچستان به لحاظ علمی و سوابق قابل قیاس نیست را انتخاب و سیر سلبریتی‌سازی مذهبی او آغاز شد. چندین سال کلیپ‌های غیر مرسوم، سخنرانی‌های آتشین، اظهارات سریع و تحریک کننده مذهبی و سیاسی به صورت هدفمند از او در این سالها بازنشر کردند و به صورت ویژه در تمامی حوادث سالهای اخیر سیاسی، مذهبی و امنیتی در بلوچستان بر تقویت چهره سازی او کار شد تا بزنگاه بتوانند نهایت استفاده را از هیاهوسازی کاذب او در افکار عمومی ببرند. 4️⃣ همزمان با پروژه موج سازی مجدد از شایعه تجاوز به یک دختر نوجوان در بلوچستان، «ع.ن» به عنوان یک سلبریتی مذهبی مهمترین خواسته و نیاز ضدانقلاب در بلوچستان را برای نهایی کردن عملیات روانی و میدانی انجام داد و با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که بر اساس تحقیقات او خبر تجاوز به دختر بلوچ توسط یکی از فرماندهان نیروی انتظامی صحت دارد! انتشار این بیانیه فرصت جریان سازی ضدانقلاب در فضای مجازی به خوبی فرآهم شد و علی رغم اینکه پدر «ع.ن» که از علمای سرشناس بلوچستان است، اظهارات پسرش را با صدور بیانیه‌ای رسمی غیر شرعی و غیر قانونی اعلام کرد ولی جریان تحریک شده احساسات مسیر خود را رفت. 5️⃣ در این میان البته خواصی هم در سیستان و بلوچستان بودند که همانند لیدرهای جریان اصلاحات در تهران در پوشش دفاع از حقوق مردم و ادعای روشن شدن حقیقت قبل از اعلام نظر مراجع قانونی با بی‌دقتی در گفتار زمینه‌ساز تبدیل یک شبهه در افکار عمومی به یک جریان تحریک شده اجتماعی بدون سر و مهار شدند. با این وجود مردم شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان فتنه‌های بزرگتری را هم از سر گذرانده‌اند و از این مرحله نیز با همراهی علما و معتمدین دلسوز شیعه و سنی عبور خواهند کرد و روسیاهی بر ضدانقلاب و عوامل آن دوباره باقی خواهد ماند. 6️⃣ روند سلبریتی سازی دلخواه برای دشمنان ایران و انقلاب متناسب با هر منطقه‌ای در کشور سالهاست آغاز شده و بهم زدن این طراحی به نظر می‌رسد یکی از جدی‌ترین وظایف روز دستگاه‌های فرهنگی و امنیتی باشد. 🔗 صفحه‌ی ایتای نویسنده @HOWZAVIAN
انتخاب استادانه یک شاگرد_221001_005720.pdf
2.58M
. 🔻 چرا درس سید مجتبی خامنه‌ای؛ 💠 انتخاب استادانه یک شاگرد ✍️ شیخ فرهاد فتحی ☑️ همچنان که مستحضرید کلیپ حاج آقا سید مجتبی خامنه ای و پاسخ به شبهات معاندین در مورد تدریس و مقام علمی ایشان به یکی از پربازدیدترین کلیپ ها در فضای مجازی تبدیل شد و اهل حق به دروغ ها و شبهات ضد انقلاب در مورد مسائل علمی ایشان پی بردند. ☑️ بعد از انتشار این کلیپ برخی از دوستان سوالات متعددی ارسال کردند که شاه بیت همه آنها این بود که چرا بنده بین این همه درس در شهر مقدس قم درس ایشان را برای تلمذ انتخاب کردم؟ بنابراین تصمیم گرفتیم در قالب یک متن به این سوال مهم پاسخ بدهیم. ☑️ همچنان که در متن این نوشته تاکید کردیم این فقط برداشت شخصی بنده است که برخی از دوستان فاضل هم در گفتگوها آن را تصدیق کردند و در مقام ارزش گذاری دروس اساتید دیگر نیست؛ قطعا سلیقه اهل علم در انتخاب درس هم مانند مسائل مختلف، متفاوت است. 🔗 کانال نویسنده این یادداشت @HOWZAVIAN
✏️تو اگر در هُتِلت فکر وطن می‌داشتی پس چرا آتش آشوب به تنش بُگذاشتی؟ ✍️ محمدجوادمحمودی @HOWZAVIAN
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 طلبه بسیجی مجروح در اغتشاشات قم به شهادت رسید مهدی زاهدلویی از طلاب مدرسه علمیه امام باقر(ع) و فعال در حوزه ۱۵ بسیج سیدمعصوم واقع در میدان نبوت قم که در اغتشاشات اخیر از سوی اراذل و اوباش مورد ضربات چاقو قرار گرفته و در بیمارستان بستری بود، به علت ضربات شدید از ناحیه قلب بعد از چند روز تحمل جراحات، امروز در بیمارستان به خیل شهدای امنیت پیوست. 🔗 صرفا جهت اطلاع طلاب @HOWZAVIAN
. رهبر انقلاب امروز: 📌 وقتی عنصر سیاسی امریکایی این قضایا را به دیوار برلین تشبیه می کند باید بفهمید قضیه چیست و اگر نفهمیدید حالا بفهمید و صریحاً موضع گیری کنید. 📌 جامعه هنری و ورزشی ما سالم است و در آن عناصر مؤمن و با شرف کم نیستند و موضع‌گیری چند نفر ارزشی ندارد. 📌 پلیس موظف به ایستادن در مقابل مجرم و تأمین امنیت جامعه است، بنابراین تضعیف پلیس به معنی تقویت مجرمین است و کسی به پلیس حمله می‌کند، مردم را در مقابل مجرمین، اراذل و اوباش، سارقان و زورگیران بی‌دفاع می‌گذارد. @HOWZAVIAN
📌 صفرهای آلوده ✍️ محمدجواد محمودی در دایره‌ی اعداد، صفر هیچ است. البته اگر خودش باشد و خودش... امّا اگر کنار عددی دیگر، مثل یک یا دو قرار گیرد، یک می‌شود ده، دو می‌شود بیست، حال صفر دیگری اضافه کنیم، ده می‌شود صد و ... صفر با اینکه هیچ است، وقتی در کنار عددی دیگری قرار گیرد، نه تنها بی‌تأثیر نیست، بلکه آن را ده‌ برابر می‌کند!!! کسی که در برابر ظلم و گناه، سکوت پیشه می‌کند و به قول خودش بی‌طرف است، در خیال خودش گمان می‌برد هیچ کاری نکرده؛ اما نمی‌داند که خواه و ناخواه با سکوتش آن کار را تایید و در عمل، صفری می‌شود در کنار آن. با سکوت تو، یک می‌شود ده! با سکوت او، ده می‌شود صد! و با بی‌تفاوتی همه، صد می‌شود میلیاردها! آنگاه انقدر قوی و قدرتمند شده که هیچ کس حریفش نخواهد بود. امام حسین(علیه السلام) پیش از آنکه با شمشیرها کشته شود، با سکوت و بی‌طرفی خواص به مقتل رفت! آن‌هایی که برای آرامش چندروز دنیا -که به آن هم نرسیدند- با اینکه می‌دانستند امام بر حق است، سکوت کردند و خیال کردند با بی‌طرفی، هم به دنیا می‌رسند و هم دامن خود را از گناه حفظ می‌کنند، اما نفهمیدند که سکوت‌شان، به یزید جرئت بخشید تا چنین جنایتی را رقم بزند... ⚠️مراقب صفرهای آلوده باشیم... «تنها كسى كه همراهى او فوايد فراوانى براى يزيد و معاويه و از طرفى ضررهاى بسيارى براى اسلام و جامعه مسلمانان داشته، عبداللّه بن عمر است. او نيز از مخالفان طرح ولايت عهدى يزيد بوده كه با گرفتن پول سكوت كرد و سكوت او آثار فراوانى داشت؛ چرا كه عبداللّه به ظاهر مردى مقدس بود و براى جامعه آن روز و مردم آن ديار الگو و نمونه بود و افزون بر آن، به دليل پدرش نيز به او احترام مى گزاردند. او براى سكوت خود صد هزار درهم گرفت و تا آخرين لحظه با سكوتش طرح و برنامه معاويه را تأييد كرد.»(فتح الباری: 13 / 60) @HOWZAVIAN
💥نگاه استعماری غرب به زنان ✍️محمد تهرانی با نگاهی هر چند گذرا به آمار و ارقام منتشره شده از سوی منابع و رسانه های غربی به راحتی می توان دریافت که فرهنگ منحط غرب چه ظلمی بر زنان روا می دارد. در این قسمت فقط به برخی تیترهای مرتبط با این موضوع اشاره می شود: بی بی سی در گزارشی نسبت به تزلزل بنیان خانواده در غرب که بیشترین صدمات آن هم متوجه زنان است می گوید: 42% از بریتانیایی ها به ازدواج شان خیانت میکنند؛ این رقم در ایتالیا 38% و در فرانسه36% است. در این وضعیت اگر زنی باردار شد باید بین قبول مسئوليت فرزندش یا قتلش(سقط جنین) یکی را انتخاب کند. از این رو «مرکز حکومتی آمریکا برای پیشگیری از بیماری ها» در گزارشی می نویسد: فقط در آمریکا سالیانه یک میلیون نوزاد نامشروع کشته میشود(سقط میشود). در گزارش وزارت عدل آمریکا آمده است: سالیانه 1320 زن در آمریکا کشته میشوند. این در حالی است که 50-40% از این زنان توسط شوهرشان یا دوست پسرشان کشته میشوند. در گزارشات دیگر به نقل از وزارت آمریکایی "Veterans Affairs" و منابع دیگر غربی آمده است: 89% از خدمتگزاران و کارگران شستشو و سایر کارهای خدماتی و سخت در کشورهای غربی از میان زنان انتخاب می شوند. بر اساس این گزارش ها 66% این زنان مورد آزار و اذیت صاحبکاران خود قرار داشته و توسط مدیرانشان مورد تعرض جنسی قرار میگیرند. 78% زنانی که در خدمت سربازی مشغول به خدمت هستند مورد تعرض جنسی توسط سربازان قرار میگیرند. در آمریکا و اروپا رستوران هایی تاسیس گردیده که صاحبان آنها برای کسب سود بیشتر غذا را توسط زنان خدمتکار برهنه سرو میکنند. و یا در کارواش ها زنان به صورت برهنه ماشین ها را میشورند. در آمریکا یا بسیاری دیگر از کشورهای غربی سالیانه 50 هزار زن و دختربچه را به زنا مجبور میکنند. زیرا بر اساس آمارهای منتشره، سالیانه 12 میلیارد دلار در آمد حاصل از خرید و فروش جنسی زن هست که سرمایه داران نمی توانند از آن چشم بپوشند! به دلیل این همه خشونت و ظلم علیه زنان در غرب، بالغ بر 65 میلیون نفر از آنان در معرض بیماری جنسی قرار دارند. @HOWZAVIAN
سلام و احترام شما نخبه محترم و دوستان‌تان را به 👈 کانال نویسندگان حوزوی دعوت می‌کنیم: 💬 نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی نان شب. 📢 جامعه امروز چه مقدار از فعالیت حوزویان در عرصه ادبیات، فرهنگ، سیاست و اجتماع باخبر است؟ 🌻نخبگان، استادان و دوستان‌تان را به دعوت کنید.👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3834314754C58903f67c6 📢 فرصتی برای نشر دیدگاه نخبگان و نویسندگان جوان حوزوی و تحلیل مسائل روز
🔎 سلبریتی‌ها، حباب اطلاعاتی و تله پژواک! ✍️علیرضا محمدلو، تحلیلگر رسانه و علوم اجتماعی 🔸اینروزها شاهد هستیم که برخی سلبریتی های فوتبالیست و بازیگر و...، علی رغم مشاهده راهپیمایی میلیونی مردم علیه آشوب‌ها همچنان بصورت سریالی بر طبل اغتشاش کوبیده و عبارتی را تکرار می‌کنند که "کنار مردم هستیم". اما چرا؟ 🔹حباب اطلاعاتی اصطلاحی است مبتنی بر یک در فضای مجازی که کاربران شبیه را به همدیگر نزدیک تر نشان داده و برای همدیگر پیشنهاد می‌دهد. در واقع بر اساس حاکم بر پلتفرم ها، هیچ پلتفرم خنثی و بی‌طرف نداریم. 🔸پلتفرم های خارجی مثل اینستاگرام و توییتر و...کاربران را بر اساس نوع علاقمندی و ذائقه و سیر و سلوک مجازی شان در محاصره کاربران شبیه خود قرار داده و یک پژواک و را رقم می زنند که باعث فریب کاربران شده و تمام محیط را شبیه خودشان تلقی می‌کنند. 🔹این باعث می شود که افراد مبتنی بر ذائقه و گذشته و حال و آرزوهای خاصی که دارند، محیطی مجازی و گاها تخیلی را برای خود رقم زده و با افرادی در ارتباط باشند که «نظرات و حرف‌های آنها» را تکرار یا تایید می‌کنند. 🔸خطای محاسباتی که افراد نزدیک خود را تمام محیط و تشخیص می‌دهند و کنشگری های افراد را دچار اختلال جدی می کنند. خصوصا اگر میزان فالوورها بیشتر باشد، پژواک عمیق تری را بدلیل تایید و لایک های بیشتر شکل داده و میزان خطاپذیری افزایش می یابد. 🔹فارغ از سوگیرهای سیاسی عده ای از افراد و امنیتی شدن پُست ها و استوری هایشان، در خیلی از موارد بدلیل همین الگوریتم حاکم بر فضای مجازی شاهد هستیم که عبارتی بنام تکرار شده و تبدیل به کلیشه و شعار می شود. 🔸اما اینکه کدام مردم را اراده می‌کنند و چرا قادر به دیدن مردم میدان انقلاب و حضور میلیونی شان در سراسر کشور علیه آشوب ها نیستند، چه بسا ناشی از واقعیتی بنام حباب اطلاعاتی و تله پژواک باشد! @HOWZAVIAN
🔆 فرامتن سخنان رهبر انقلاب در ماجرای اخیر ✍️ محسن مهدیان سخنان اخیر رهبری از چند منظر قابل تحلیل است؛ اما به این فهم سبک تحلیل و زاویه نگاه مهمترین وجه است. عمدتا چهار شاخص در سبک تحلیل رهبری از مسائل روز، پربسامد است. یکم تعیین اصل و فرع ماجرا. دوم ضریب دهی دقیق. سوم سهم دهی متناسب عوامل و چهارم اشاره به نقش خواص در تبیین و روشنگری. 👈از این جهت فرامتن سخنان رهبری را با این چهار شاخص مرور کنیم. 1️⃣یکم اصل و فرع. اگر اصل و فرع هر حادثه روشن نشود، مخاطب دچار گیجی می شود؛ اینکه بالاخره چه کسی درست می گوید؟ در بین طرفین ممکن است وجهی از حق و باطل نمایان باشد؛ اما بالاخره چطور باید برآیند گرفت؟ رهبرانقلاب در این سخنرانی به صراحت و روشنی اصل و فرع ماجرا را از هم جدا کردند. اصل، تقابل با بنیان ایران قوی است و نه حتی جمهوری اسلامی. پشت پرده نیز دست عیان آمریکا و رژیم صهیونیستی است. آنچه در داخل نیز رقم می خورد هیجان جاهلی و مزدوری جریان نفاق است. خط قرمز نیز امنیت مردم است و در این رابطه هیچ جای مسامحه نیست. با این توضیح باقی مباحث فرع ماجراست. حجاب و گشت ارشاد و حادثه مرحوم مهسا امینی و غیره. از این جهت هر تحلیلی که باعث شود مخاطب در فهم اصل و فرع ماجرا دچار خطای تشخیص شود ناقص است. برخی در این چند روز چنان مغشوش موضع گرفتند که در نهایت مخاطب متوجه نشد چطور باید حق و باطل را جمع بزند. 2️⃣دوم ضریب دهی بعد از اینکه اصل و فرع مشخص شد باید لحن اعتراض به اندازه اهمیت موضوع باشد. برخی از خواص در مورد اخیر، درست موضع گرفتند اما کلام شان ضریب متناسب نداشت. این خطا باعث چه اشکالی می شود؟ مخاطب ممکن است حق و باطل را تشخیص دهد اما اهمیت و عمق و وسعت زشتی موضوع را دقیق نشود. فرض کنید جلوی چشم یک نفر آدم بکشند و فرد ناظر به آرامی بگوید این کار خطاست. طبیعی است که مضحک است. رهبری انقلاب در این سخنرانی با لحنی متناسب، زشتی و تلخی ماجرا را ضریب دادند و در حد یک خط قرمز غیرقابل گذشت به چشم آوردند. 3️⃣سوم تعیین سهم نقش ها. خیلی موارد اصل و فرع و ضریب ها درست تشخیص داده می شود اما در سهم عادلانه نقش ها، خطای برآورد وجود دارد. در تحلیل رهبر انقلاب سهم هرکس به اندازه خودش تصریح شد؛ خاصه وقتی خطا آگاهانه است. در ابتدا سهم دشمن اصلی مشخص شد. سپس به حلقه میانی و جریان مزدور و متصل به دشمن نیز توجه شد. به سکوت و خطای خواص نیز اشاره و حتی بر جبران خطا نیز تاکید شد. همچنین تصریح شد که جرم های کف خیابان را باید دسته بندی کرد و با هرکس متناسب با خودش برخورد شود. حتی آنکه خطائی از سر هیجان داشته است، باید متنبه شود. اندازه سلبریتی ها نیز مشخص شد؛ اول اینکه قاطبه هنرمندان انقلابی اند. دوم اینکه برخی مواضع دشمن شاد کن از جهت تاثیر عمومی بی ارزش است و سوم اینکه تعیین مجرمانه بودن مواضع با عدلیه است. 4️⃣چهارم. تاکید بر نقش خواص اگر اصل و فرع وضریب ها و سهم ها مشخص شود، بازهم روشنگری نیازمند مشارکت خواص است. اهمیت خواص از این جهت است که در شرایط فتنه، حرف زدن یا نزدن شان بر روشن شدن موضوع موثر است. واگرنه روشنگری ها هر میزان هم دقیق باشد، شنیده نمی شود و به گوش مخاطب نمی رسد. اما به این فهم نکته متفاوت ماجرا این است که رهبری برخلاف موارد مشابه، حوادث اخیر را عاری از هرگونه فتنه دانستند؛ به این معنا که مرزبندی حق وباطل کاملا عیان و روشن است. به همین دلیل از کسری تحلیل خواص دو جا گلایه می کنند. یکی مقاوت در دیدن دست دشمن خارجی. رهبرانقلاب اظهار شگفتی از کسانی می کنند که دست عیان دشمن را در قضایای اخیر نمی بینند. دوم خطای آنهایی که در ابتدا به ناجا و نظام افترا و تهمت ناروا زدند و لذا تاکید دارند که جبران کنند. این چهارشاخص قابل تعمیم و بهره برداری در موارد مشابه است؛ خاصه در شرایط سکوت خواص. @HOWZAVIAN
🔹 بی‌ایدگی حجاب و زن معاصر ✍️ دکتر مجید دهقان 1. سیاستگذاری ما درحوزه زنان و خانواده موضوع محور است و نه ایده محور: موضوعی مانند لزوم افزایش جمعیت، لزوم رعایت حجاب شرعی، پایین آمدن سن ازدواج، جلوگیری از خشونت علیه زنان را وسط می گذاریم و در مثلث دولت، قانون، مردم سیاستگذاری می کنیم؛ الگوی مشترک سندهای این سالیان 2. اندیشمند دینی لازم است که بین تفکر در مقام مفسر دین و تفکر در مقام حاکمیت دینی تفکیک قائل شود و مرزهای هر دو را رعایت کند. 3. توجه به تزاحم‌ها و پیچیدگی‌هایی که سیاستگذاری در حجاب با آن مواجه است ما را به سمت ایده‌ای برای حل آنها می کشاند. از همین جاست که سیاستگذاری ایده محور می شود. این تزاحم‌ها و پیچیدگی می تواند از این قرار باشد: الف. تزاحم بین مشروعیت و مقبولیت. سیاستگذاری در حوزه حجابی که مشروعیت دینی دارد زمانی موفق است که همراهی اجتماعی را نیز با خود داشته باشد. ایده ما برای این همراهی چیست؟ ب. تزاحم بین آتوریته قانون و انتخاب فرهنگی. در مقابل آتوریته قانون شهروند قرار دارد و در انتخاب فرهنگی زن انتخابگر دارای اراده. حجاب قانونی معنای اجتماعی رسمی، اداری و حاکمیتی به حجاب می دهد. ایده ما برای حل این تزاحم چیست؟ ج. تزاحم بین آتوریته قانون و امر سیاسی. فاصله امر قانونی و امر سیاسی کم است. امر قانونی حجاب به امر سیاسی تبدیل شده است در حالی که بسیاری از امور قانونی این گونه نیست. راه حل ما برای این که امر قانونی در آینده به این شدت امر سیاسی نشود چیست؟ د. تزاحم بین آتوریته دینی حجاب و خودآیینی زن معاصر مفاهیم مرکزی حجاب تا کنون مصونیت، حفاظت از مردان، زیبایی و شرط فعالیت در نظام اسلامی بوده است. این مفاهیم هیچ کدام با ویژگی خودآیینی، عاملیت و انتخاب‌گری زن مدرن نسبتی ندارد. آیا باید این ویژگی انسان مدرن را در سیاستگذاری ها نادیده گرفت یا این که ایده های مرکزی ما مبتنی بر عاملیت باشد؟ ه. تفاوت بین زن انتراعی و زن انضمامی تصور اکثر تصمیم سازان و تصمیم گیران درباره زنان زن انتراعی است که موضوع حکم احکام شرعی نیز قرار گرفته است. در چارچوب موازین شرعی لازم است به مسائل و نیازهای زن انضمامی یعنی زنانی که در جامعه امروز مطالبات و مسائلی واقعی دارند پرداخته شود. این از نان شب برای حاکمیت ما لازم است که نگاه خود نسبت به زنان را تغییر اساسی دهد. و. تزاحم بین سیاست جنسی و سیاست جنسیتی حجاب در سنت هم اندام جنسی را می پوشاند و هم زنانگی را. اگر فلسفه حجاب پوشش امر جنسی باشد می توان به حجابی که زنانگی را نبوشاند فکر کرد؟ 💠 حل این تزاحم ها و پیچیدگی ها ما را به ایده ای می رساند که وضع سیاستگذاری در حجاب را از وضع خام و موضوع محور خود شاید رهایی بخشد. @HOWZAVIAN
. 🔵 انقلاب اسلامی و احیای حکمت عملی اسلام ✍️ احمدحسین شریفی 🔻به باور این بنده عصر انقلاب اسلامی، عصر احیای ابعاد و لایه‌های معرفتی بی‌سابقه‌ای از اسلام و آموزه‌های اسلامی است: ✔️عصر طرح اندیشه «الهیات کاربردی» اسلام؛ ✔️عصر نظریه‌پردازی در «فلسفه اجتماعی» اسلام؛ ✔️عصر «ساختارسازی اسلامی» (ساختارهای فرهنگی، رسانه‌ای، اقتصادی، ...) ✔️عصر احیای مباحث علمی و عملی درباره «عدالت و نظم ساختاری»(به جای تصلب بر عدالت و نظم فردی)؛ ✔️عصر «فقه تمدنی» و فاصله گرفتن از فهم طایفه‌ای و قومی منابع فقهی؛ ✔️و عصر «اخلاق جهانی تشیع». 🔻تحقیق و پژوهش و تولید ادبیات و نهایتاً‌ نظریه‌پردازی در این موضوعات، و حتی اقدام عملی در جهت نهادینه‌سازی آنها، از «مهم‌ترین»، «واجب‌ترین» و «فوری‌ترین» وظایف «عالمان دین» در دوران جدید است. @HOWZAVIAN
✴️ یادگاری معرفتی از امام حسن عسکری علیه‌السلام ✍️ بابک شکورزاده زیارت جامعه کبیره میراثی گرانبها از امام هادی علیه‌السلام است که تقریبا نزد شیعیان و محبین آل الله شناخته شده است. از امام حسن عسکری علیه‌السلام نیز صلواتی بر چهارده معصوم به یادگار مانده که خیلی شناخته شده نیست. این صلوات، صلواتی مستقل درباره هر یک از این بزرگان و انوار الهی است. این صلوات مضامین بلندی دارد و شامل صفاتی از هر یک از ایشان نیز است. راوی که این صلوات را نیز می‌نوشته، می‌گوید: وقتی صلوات بر امام هادی علیه‌السلام تمام شد و نوبت به خود حضرت رسید، امام سکوت کرد. در این مورد به او عرض کردم[که بقیه را بفرمایید]. حضرت فرمود: اگر این مطلب از دین نبود که خداوند امر کرده آن را به اهلش برسانیم، هر آینه دوست داشتم که ساکت بمانم؛ ولی چون در مقام دین است، بنویس... . در ادامه حضرت صلوات بر خودش و امام عصر علیه‌السلام را ذکر کرد. متن کامل این صلوات در مصباح المتهجد شیخ طوسی آمده و شیخ عباس قمی نیز این صلوات شریف را در مفاتیح الجنان، تحت عنوان صلوات بر حجج طاهره آورده است. @HOWZAVIAN
♨️خطر آخوندهای خوش خط و خال! ✍️ محمدحسین رمضانی 🔻این حوادث هم گذشت و به تاریخ سیاسی ایران پیوست؛ اما اثبات شد که باید بیش از پیش مراقب مارهای خوش خط و خال حوزه بود. 🔻چه آنهایی که در برنامه های رسانه ملی دعوت می شوند و شهرتی کسب می کنند و با اندک انتقادی از سوی مسئولان، از روی لجاجت،موضع غلط می گیرند و مخرج مشترک با دشمن پیدا می کنند. 🔻 یا ساده لوحانه بر روی منبر حرف دشمن را می زنند و بعد از روشن شدن قضایا، موضع غلط خود را به همان صراحت و گستردگی تصحیح نمی کنند و بعدها کم کم به دامن ضد انقلاب می روند(البته کم از این مورد نداشتیم). 🔻و چه آنهایی که سکولارند و دارند و دنبال فرصتی می گردند تا دو قطبی بین مردم و حاکمیت ایجاد شود تا با چهره ای دلسوز و خاطرخواه مردم ظاهر شوند بلکه محبوب و مقبول مردم واقع شوند؛ انگار صحنه درگیری، آشوب و اغتشاش ؛ میدان رقابت و انتخابات است که طرفدار بیشتری جلب کنند. 🔻بماند رفت و آمد این روزهای اصلاح طلبان رادیکال در قم؛ که اگر تنها به انگیزه پروژه مرجع سازی نباشد، قطعا بی انگیزه و بی ارتباط با این پروژه نیست. 🔻شاید خطری بزرگ تر از "مارهای خوش خط و خال و آخوندهای ساده لوح و سکولار" برای و نظام اسلامی وجود نداشته باشد. @HOWZAVIAN
🌹 مرزهای جان را پاس بداریم ✍️ علی اکبر مظاهری پا فرانهادن از مرزهای ممنوع الاهی و آلودن دست و دل و اندام به گناهان و آلودگی‌ها، پردهایی ضخیم در برابر بصیرت آدمی می‌افکند و غباری غلیظ در مقابل دیدۂ عقل و قلب او می‌پراکند و بینش وی را به انحراف می‌کشاند؛ به گونه‌ای که حصول معرفت و وصول به سعادت را برایش دوردست و یا دست‌نایافتنی می‌کند. از «حرام‌ها» که بگذریم، ارتکاب «مکروه‌ها» و نیز افراط در پاره‌ای از «مباح‌ها» هم ناهمواری‌هایی در مسیر تکامل انسان پدید می‌آورند؛ پرخوری، پرخوابی، درآمیختن فراوان با مردمان، سخن‌گفتن فراوان، کم‌ارج‌نهادن به عبادت و نیایش و مناجات با خداوند، از این قبیلند. همچنان که دستیابی به گوهرهای ارزشمند، بهایی گران می‌خواهد، وصول به مقام‌های ارجمند معنوی و انسانی نیز مجاهدتی سترگ می‌طلبد. «بهشت را به بها دهند، نه به بهانه»! بی‌پروایی و بی‌مبالاتی در حرام‌ها و مکروه‌ها و حتی مباح‌ها و برآوردن خواهش‌های بی‌حدوحصر غرائز لجام‌گسیخته کجا، و رسیدن به مقام‌های عالی معنوی و تحصیل بصیرت و معرفت کجا؟! صلاح کار کجا و من خراب کجا؟ ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟! پر خور و پر خواب و پر گو و جلیس این و آن لا جَرَم با جهل و غفلت هست دائم همعنان! کاشکی از غیر تو آگه نبودی جان من خود ندانستی به جز تو جان معنا دان من هر چه بینم غیر رویت، نور چشمم کم شود هر کسی را ره مده ای پردهٔ مژگان من! 👈 در این باره بیشتر بخوانیم @HOWZAVIAN