eitaa logo
نویسندگان حوزوی
3.3هزار دنبال‌کننده
6.2هزار عکس
457 ویدیو
172 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🌤نوشتن، هوای تازه است و نویسندگی، نان شب. 🍃#مجله_ی_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای 👇 ارتباط @Jahaderevayat
مشاهده در ایتا
دانلود
4️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔔 جدال در محفل (بخش دوم) ✍️ حاشیه‌نگاری سمیه رستمی، طنزنویس حوزوی در آیین افتتاحییه‌ی تحریریه بانو مجتهده امین: جلسه با قرآن و تلاوت زیبای آقای اسفندیار شروع می‌شود. حواسم به دخترک جسور هست. آرام نشسته است. آقای اسفندیار بعداز تلاوت قرآن، توضیحاتی درباره یادداشت‌نویسی می‌دهد. دخترک جسور وجودم می‌گوید: پذیرایی دارند؟ می‌گویمش: هیس! حواسم می‌رود به مادری که سعی می‌کند دختران نازنینش را ساکت کند تا نظم جلسه به‌هم نخورد. همه ما بچه‌دار هستیم و به نظرم نباید به خودش استرس وارد کند. همه ما می‌دانیم فرزند پروری نباید مانع فعالیت اجتماعی زن مسلمان باشد. باید در کنارش به سایر فعالیت‌ها هم بپردازد، چرا که زنان نیمی از جامعه‌اند و باید در سرنوشت جامعه سهیم باشند. کمی صبر و همراهی، باعث فعال شدن و حتی پرورش نسل جدید پویایی می‌شود. حاج خانم درونم این‌ها را برای دخترک جسور درونم توضیح می‌دهد و ا‌و همچنان شانه بالا می‌اندازد. بالاخره استاد محدثی و آقای حمیدی وارد می‌شوند. میان جمع ما آقای حمیدی و آقای فیلمبردار، اعتقادی به حجاب اجباری ندارند و سرهایشان بدون پوشش است. آقای اسفندیار که انگار با پسرک شیطان درونش به مشکل برخورده، حتی در حضور استاد محدثی هم همچنان به صحبت‌هایش ادامه می‌دهد. گویا حاج آقای درونش از پس پسر بچه درونش برنمیاد. بالاخره پسر بچه خسته می‌شود و نوبت به استاد محدثی می‌رسد که اولاً انتظار دیدنش را نداشتم، دوماً تا به‌‌حال این‌قدر فول‌اچ‌دی ندیده بودمشان. آرام صحبت می‌کنند. نه لپ تاپی نه گوشی! تنها دفترچه‌ای دارند و بروشورهایی برای نمونه. دخترک جسور وجودم می‌گوید: بفرما هی غر می‌زنی چرا متن‌ها رو اول باید با مداد مشکی بنویسی؟ استاد هم همان سیاق سابق را ادامه داده! که یکهو جیغ می‌کشد: آخ جون! پذیرایی! پذیرایی! آقایانی با سینی چای و آبمیوه و جعبه کیک یزدی وارد می‌شوند. حاج خانوم درونم چرتش پاره می‌شود. که یکهو متوجه می‌شوم، یکی از آقایان، همان آقایی است که ملبس به لباس مقدس طلبگی بود و طی یک حرکت هنجارشکنانه، خلع لباس اختیاری کرده و دست به پذیرایی از حضار شد. تا من و حاج خانم درونم، بخواهیم خودمان را جمع کنیم؛ دخترک جسور وجودم با صدای بلند می‌گوید: عه! این آقا کشف حجاب کرده! این جمله‌اش باعث می‌شود، کمی جو رسمی و سنگین جلسه بشکند و آقای اسفندیار بنده را به عنوان طنزپرداز معرفی کند و الحق سنگ تمام هم گذاشت. به دخترک جسور وجودم اشاره می‌کنم، ساکت باش وگرنه تحریمت می‌کنم. دختر جسور درونم همانطور که چایی را هورت می‌کشد، می‌گوید: چیزی که منو نکشه قوی‌ترم می‌کنه. صحبت‌های استاد محدثی تمام می‌شود و آقای ناطقی که دوباره رجوع کرده به لباس روحانیتش، صحبت‌هایی خوبی دارد. البته تذکری حاج خانومانه درباره کار تشکیلاتی هم به ایشان دادم؛ انگار نه انگار که خودم اصلاً اهل کار تشکیلاتی نیستم. بعد از ایشان نوبت به سرکار خانم طیبی رسید که دخترک جسورم را دیگر نمی‌شد کنترل کرد. به هوای کمک به آن خانم بچه‌دار از سالن بیرون می‌زنم. بچه را که خسته شده و آواز می‌خواند، در آغوشم می‌چرخانم. سعی می‌کنم کمی پشت در باشم تا صحبت‌های خانم طیبی را هم بشنوم که بچه لطف می‌کند و اندکی از شیری را که خورده ، مرجوع می‌کند. مجبور میشوم او را تحویل مادرش بدهم و آرام بنشینم. ساعت را نگاه می‌کنم حدود پنج بود. دیگر به کارگاه داستان نمی‌رسیدم. بالاخره جلسه تمام شد و من دخترک جسور درونم را رها می‌کنم. حاج خانوم درونم از خستگی در خواب عمیقی فرو رفته است. تشکیل این جمع و این جلسات می‌تواند نوید بخش حرکتی نو و مفید باشد اگر حاج خانوم درونم به کنترل دخترک جسور وجودم بیشتر کمک کند. @HOWZAVIAN
5️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔔خاطره و تجربه ✍️ گزارش کوتاه زهرا کبیری‌پور، نویسنده حوزوی از سخنان استاد محدثی در آیین افتتاحییه‌ی تحریریه بانو مجتهده امین: 🔆جناب استاد جواد محدثی با ایراد سخنانی به تبیین اهمیت کار تشکیلاتی پرداختند. 🔻در این محفل صمیمانه حضرت استاد با خواندن یادداشت کوتاهی درباره‌ی اخلاق کرونایی صحبت‌های خود را آغاز نمودند. 🔺در ادامه ایشان با بیان خاطرات شیرینی از فعالیت‌های خودشان در حوزه‌ی نویسندگی به اولین‌هایِ کارهای تشکیلاتی در حوزه‌ی قلم اشاره نمودند. 🔻در ادامه استاد جواد محدثی به چند نکته درباره‌ی نوشتن یک یادداشت اثرگذار اشاره نمودند، از جمله: 🔅نوشته‌ها در یک یادداشت اثرگذار باید کوتاه باشد. 🔅یک متن اثرگذار باید دارای متنی قوی، پر از جاذبه و همراه با نوآوری باشد. 🔅مخاطب شناسی به لحاظ زمان، مکان و موقعیت. 🔅 به روز بودن مسائل و مباحث مهم. 🔅مطالعه‌ی ادبیِ قویِ نویسنده برای نوشتن یک یادداشت اثرگذار. 🔺و در ادامه‌ی مباحث حضرت استاد اشاراتی به انواع فراوان همکاری‌های خود در حوزه‌ی نویسندگی با حوزه‌ها و نهادهای مختلف از ابتدای انقلاب تاکنون داشتند. @HOWZAVIAN
7️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🌷قرارگاه روایت ✍️ یادداشتک زهرا سعادت، در آیین افتتاحییه‌ی تحریریه بانو مجتهده امین: وسط همه شلوغی‌های این روزها که کینه‌توزان به نام زن، دنیای معصومانه‌مان را نشانه گرفته‌اند، به فضایی معطر به حضور اصحاب قلم در جوار بانوی کرامت(سلام‌الله علیها) دعوت شده بودم، در میان زنانی که با یک دست، فرزندانی پرشور و هیجان را در آغوش کشیده و با دستی دیگر، جهان را به تکاپو وامی‌دارند! چهره‌هایی آشنا از اساتید فرهیخته که غم اعتلای قلم به ویژه اعتلای قلم بانوی ایرانی را داشتند تا دنیای متوهّم، آزادی‌بیان و قلم سرزنده جنس سرشار از احساس و عطوفت را در آینده‌ای نزدیک در قالب کانون زنان اهل قلم به نظاره بنشیند! این دورهمی، تجلی پرواز پروانه‌های خوش‌قلمی بود که به‌زودی از پیله رها شده و زیستنی باطراوت‌تر را تجربه خواهند کرد. @HOWZAVIAN
8️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔔اعجاز قلم‌ ✍️ کوتاه‌نوشت مرضیه رمضان قاسم نویسنده حوزوی در آیین افتتاحییه‌ی تحریریه بانو مجتهده امین: بعضی قلم‌ها در عین ساده‌گویی چقدر توانمند هستند، زیرا بدون قیل و قال ظاهری مخاطب را میخکوب می‌کنند، می‌خندانند، می‌گریانند، به شور، هیجان و تکاپو وامی‌دارند. آری قلم می‌تواند صحنه‌‌ را طوری برای مخاطب ترسیم کند که گویی او نیز در آن واقعه حضور داشته و آن حادثه را با گوشت، پوست و استخوانش لمس کرده‌ است. @HOWZAVIAN
9️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻ذهن‌شویی کرونا ✍️ زهرا سرمیلی، نویسنده حوزوی در آیین افتتاحییه‌ی تحریریه بانو مجتهده امین نوشت: 🔅در حال ظرف شستن بودم، جملات آشنایی از تلویزیون به گوشم رسید! چقدر این کلمات آشناست! بله این کلمات رو خودم خلق کرده بودم و مجری برنامه آن را می‌خواند و این شد انگیزه مضاعف من برای نوشتن! نقل این خاطره، مطلع کلام خانم دکتر ناهید طیبی بود! در ادامه نکاتی گفته شد مانند: 🔅 چاپ دومین مقاله ادبی ایشان با نام «عصرطلایی‌ظهور» در جمکران، طی دو سال، با تیراژ بالا. 🔅«بهمن گفتمان‌غربی» در دوره کرونا رخ داده است! 🔅قلم اثر خودش را خواهد گذاشت و ما را رشد می‌دهد. 🔅شناخت ظرفیت‌ها و ضرورت‌ها، موجب برکت‌قلم می‌شود. @HOWZAVIAN
0⃣1️⃣ •┈┈┈••✾••┈┈┈• •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔔 شروعی نو ✍️ گزارش کوتاه فاطمه رجبی، نویسنده حوزوی از سخنان خانم دکتر طیبی در آیین افتتاحییه‌ی تحریریه بانو مجتهده امین: یکشنبه بود و شروعی نو برای اینکه دوباره به خودمان یادآوری کنیم نوشتن امری اجتماعی است نه فردی؛ جمع شده بودیم که زمینه‌ رشدی فراهم شود و تخصصی‌تر قلم بزنیم. خانم دکتر طیبی از همان ابتدای صحبتشان به رسالت نویسندگان و اهمیت قلم اشاره کردند که هرچند نوشتن کمترین رسالت ماست، درنهایت قلم اثر خود را می‌گذارد. قلم، ما را رشد خواهد داد و بزرگ خواهد کرد. اینکه ضرورت‌های جامعه را باید شناخت و اگر متناسب با ضرورت‌ها قلم بزنیم، خداوند به این قلم برکت می‌دهد. در اهمیت قلم و اثر غیرمستقیمش همین بس که هرچند شمار استاد محدثی‌ها در جامعه ما اندک‌اند، چه ما اعضای تحریریه بانومجتهده امین که امروز به جمعمان صورتی رسمی دادیم، چه آنان که جای‌شان در این محفل خالی است، محصول قلم استاد محدثی هستیم. استاد طیبی در ادامه به زمانه‌شناسی اشاره کردند: ما در جامعه با بهمن گفتمان غربی مواجه شده‌ایم. به دلیل کرونا، گوشی دست فرزندمان افتاده و به مهارت‌هایی دست پیدا کرده است که این مهارت‌ها افسارگسیخته‌اند. درحالی‌که منِ مادر تا پیش از این، این نوع مهارت‌ها را نیاموخته بودم. این‌گونه بود که بهمن گفتمان غربی به فرزندانمان آسیب رساند. گفتمان غربی Data یا همان داده به فرزندان ما می‌دهد، اما جوانان آن را به عنوان Information یا اطلاعات تلقی کرده و بر اساس آن قضاوت می‌کنند. در صورتی که Data یعنی داده‌ای که معتبر نیست و Information یعنی داده‌ای که اعتبار برایش ایجاد شده است. پس اگر بناست قلم‌مان تأثیرگذار باشد، چه در مقام مادر، معلم، مبلغ و چه در مقام یک پیامبر، باید عصرمان را بشناسیم و مخاطب‌سنجی کنیم. وظیفه ما این است که این گفتمان را تغییر دهیم و گفتمان اصیل شیعی را در برابر گفتمان غربی قرار دهیم، آن هم با ابزار خودشان و لازمه‌اش این است که با ادبیات نوجوان و جوان امروز آشنا شویم. زیرا جوان امروز مانند ما فکر نمی‌کنند و ما باید فاصله بین هسته و پوسته و ایده پیام را کمتر کرده و جمله‌ها را کوتاه‌تر و کوبنده‌تر کنیم، به سبک مینی‌مال. استاد طیبی با تأکید بر اینکه در آموزه‌های اسلامی خاموشی هست، اضافه کردند روزگاری ما یک روایتی می‌خواندیم و بسیار تأثیرگذار بود. ولی اکنون نمی‌توانیم خام فروشی کنیم؛ زیرا جفا به روایت است، بلکه باید عصاره مطلب را بیرون کشید و برای نسل امروز روایت کرد. این قلم است که تخم امید یا ناامیدی می‌پراکند. چه بهتر که به سخن حکیم فرزانه گوش دهیم و امید در جامعه ایجاد کنیم. @HOWZAVIAN
☑️ نظام آموزشی و دین‌داری دانش‌آموزان ✍ بابک شکورزاده ♦️وضعیت اسف‌بار فرهنگی و عدم تقید به آموزه‌های شرعی مثل حجاب که در حال حاضر شاهد هستیم معلول علت‌های مختلفی است. بی‌تردید محیط ولنگار فضای مجازی و اینترنت نقش بسزایی در این زمینه داشته که در طول سال‌های متمادی اینگونه خودش را نشان داده است. ♦️در بین علت‌های مختلف این پدیده نامیمون، متاسفانه ناکارآمدی سیستم آموزشی در تدوین محتوایی کتب دینی یکی از علت‌های مهم است که نمی‌توان از آن غافل شد. کتاب‌های دینی مدارس معمولا به صورت کلی و فهرست‌وار به مسائلی اشاره کرده‌اند که آن چنانکه شایسته است جنبه اقناعی در باب مسائل اعتقادی ندارد و از طرفی اطلاعات جامعی نیز درباره احکام شرعی که مورد ابتلا و نیاز دانش‌آموزان باشد را ارائه نمی‌کند. معلمان نیز طبیعتا همان مسائل ناچیز کتاب را تدریس می‌کنند و شاید کمتر معلمی باشد که به صورت خودجوش و با توجه به وقتی که دارد بیاید و از خودگذشتگی نشان دهد و مطالب کاربردی‌تری را به دانش‌آموزان ارائه کند تا آن‌ها متدین بار بیایند. با این وصف نتیجه این می‌شود که اکثر دانش‌آموزان آن چنانکه شایسته یک مسلمان است نسبت به مسائل دینی، چه مسائل اعتقادی و چه احکام شرعی، توجیه نمی‌شوند. اگر خانواده این دانش‌آموز ، تقید به مسائل دینی نداشته باشد چیز قابل توجهی از مدرسه عائد او نمی‌شود؛ از طرفی وقتی این نوجوان به طور افسار گسیخته در فضای ولنگار مجازی غوطه ور باشد نتیجه‌اش چیزی می‌شود که در حال حاضر شاهد هستیم و برخی از جوان‌های ظاهرا مسلمان، به کشف حجاب، بی‌غیرتی و... افتخار می‌کنند. ♦️نکته مهم در تکمله بحث این است که بی‌عملی، ریشه در بی‌اعتقادی دارد. تا زمانی که انسان اعتقادش نسبت به اصول دین مثل توحید، قرص و محکم نباشد خیلی نمی‌توان توقع عملگرایی داشته باشیم؛ ولی زمانی که انسان اعتقادات محکمی داسته باشد معمولا به صورت خودکار عملگرا هم می‌شود. وقتی مثلا خانمی حقیقتا به این باور برسد که خداوند حکیم، خالق اوست و صلاح او را بهتر از خود او می‌داند، از طرفی باور داشته باشد که حجاب دستور خداست، این شخص خود به خود مقید به حجاب می‌شود. در سایر احکام شرعی هم همچنین؛ ولی وقتی اعتقادی در کار نباشد، اهل نماز و عبادت نمی‌شود، به راحتی حق‌الناس را پایمال می‌کند و... . ♦️در همین زمینه‌ی حجاب که این روزها بحث داغی دارد، تقریبا تمام کسانی که اصرار بر بی‌حجابی دارند قطعا کمیت اعتقاداتشان لنگ می‌زند؛ حالا یا اصلا اعتقادی به دین و لوازم آن ندارند و یا در خوشبینانه‌ترین حالت، اعتقادات متزلزل و سستی دارند. @HOWZAVIAN
﷽ 🔰کرسی_آزاد_اندیشی 🔸کانون فقه و اصول مدرسه علمیۀ ثامن الأئمه (علیه السلام )برگزار می کند: کرسی آزاد اندشی با محور ضرورت و چگونگی تحصیل علوم عقلی در حوزه های علمیه 🔸 با حضور استاد ارجمند: حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبد الله محمدی ( عضو هیأت علمی مؤسسه فلسفه و حکمت ایران ) 🗓چهارشنبه 23 آذرماه 1401: پس از نماز ظهر و عصر ؛ 📍سالن اجتماعات مدرسه ✅ مدرسه علمیه ثامن الائمة (علیه السلام) 🌐@alsamen | Alsamen.ir @HOWZAVIAN
📌 «خانواده شریف» است که «دانشجوی شریف» می‌سازد؛ نه «دانشگاه شریف»! ✍️ محمدجواد محمودی @HOWZAVIAN
🔸کالبدشکافی اعتراضات اخیر ✍ محسن عبدالله‌زاده، عضو تحریریه مدادالفضلاء ✍️چند ماهی است به بهانه فوت مهسا امینی تظاهرات و اعتراضاتی در برخی شهرها راه افتاده و با کشته سازی های بعدی این اعتراضات ادامه دار شد. به اعتراف خود معترضین رگ مهسا امینی و دیگر افراد تنها بهانه ای برای این اعتراضات بوده و ته ذهن این افراد، انقلاب کردن بر علیه نظام حاکم بر ایران است. خب هر جریان و گروهی برای خود آرمان و اهدافی دارند. امروز هم این معترضین که مجموعه ای از مخالفین جمهوری اسلامی ایران هستند بایستی برای خود اهداف ،آرمان ها و حتی ارکانی داشته باشند. به صورت رسمی حرفی از این موارد نیست اما با بررسی رفتارهای این افراد می توان برای این جنبش به اصطلاح انقلابی ویژگی هایی فهرست کرد. در این نوشته قصد داریم به این ویژگی ها بپردازیم. ویژگی هایی که غالبا نقطه ضعف این جریان به حساب می آید تا نقطه قوت. 🔸سطح خواسته ها بزرگترین خواسته و انتظاری که از این جنبش می شنویم آزادی است اما این آزادی نه در معنای حقیقی خود بلکه در معانی پست، کم ارزش و بی اهمیتی تفسیر شده است. از آزادی در پوشش و رفتن به ورزشگاه برای زنان گرفته تا اختلاط در سلف های غذاخوری دانشگاه ها. سوژه های زیادی برای اعتراض و انقلاب وجود داشت از مشکلات اقتصادی گرفته تا مسائل سیاسی اما این که این معترضین سطح خواسته و انتظارات خود را اینقدر پست و پائین گرفته اند نشان از ضعف ایدئولوژی و فکر صحیح پشت این جنبش هاست. 🔸هم صدایی با دشمنان ایران یکی از نقاط ضعف این جنبش عدم بصیرت کافی در شناخت دوست و دشمن است. این افراد با فراهم اوردن فضای گل آلود در جامعه زمینه نفوذ و سوء استفاده دشمنان ایران و اسلام را ایجاد کردند. از گروه های سلطنت طلب که سال ها پیش بر ایران حاکم بوده و غارت گری می کردند تا گروه های تجزیه طلب حامی این جریان شده اند. اما این تمام ماجرا نیست. بلکه دشمنان جهانی مانند امریکا، انگلیس، اسرائیل و عربستان هم که به خون ایران و ایرانی تشنه اند حامی این جنبش می شوند و متاسفانه افراد این جریان نمی توانند پنجه های گرگ را از زیر دستکش های مخملی تشخیص دهند و دائما بازی این دشمنان بین المللی را می خورند. که اگر کمی چشمشان باز بود سرنوشت مردمان کشرورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، سوریه، یمن و ... را می دیدند و عبرت می گرفتند. 🔸بدنه بی درد و بی مسولیت هر از گاهی می شنویم کارگران فلان کارخانه نسبت به حقوق و مزایای خود اعتراض و اعتصاب کرده اند. وقتی پای حرفشان می نشینی می بینی جمعی از پدران و همسرانی هستند که نان آور خانواده اند. هزینه های خوراک، پوشاک و مسکن کارشان را به اعتراض کشانده اما بدنه این جنبش اغلب نوجوان و جوانانی هستند که مسئولیت های خانواده و اجتماعی ندارند و بیشتر تحت هیجانات جوانی دست به این رفتارها زده اند. لذا طرح و ایده هایی هم که دارند با شکست مواجه می شود. به عنوان مثال اعتصاب مغازه و بازار راه می اندازند ولی نمی دانند هیچوقت کاسبی که اجاره میلیونی می دهد، سرمایه اش را خوابانده تا سود بدست بیاورد، سر رسید چک‌هایش نزدیک است، یک روز هم برایش یک روز است چه برسد به تعطیلی و اعتصاب. یا کامیونداری که با هزار قسط و قرض ماشین خریده تا خرج خانواده در بیاورد هیچ وقت حاضر نیست بازیچه افکار بچه گانه و هیجانی این گروه قرار گیرد. و وقتی عدم همراهی اصناف و اقشار مختلف را می بینند دست به تهدید و تخریب می زنند. 🔸تخریب اموال عمومی و خصوصی یکی از فعالیت های اصلی این گروه، تخریب اموال عمومی است. از تخریب و آتش زدن عابر بانک ها گرفته تا اماکن عمومی و دولتی ، خودروهای امدادی مثل آتش نشانی و آمبولانس، و خودروهای شخصی مردم. این رفتارها نه تنها اوضاع را بهتر نمی کند بلکه هزینه هایی که به بار می آورد از جیب خود مردم گرفته می شود. از بودجه هایی که بایستی صرف ساخت و ساز، تولید و پیشرفت های علمی، صنعتی، درمانی و آموزشی شود کسر می شود تا بتوان تخریب ها را جبران کرد. 🔸هزینه تراشی برای کشور در سطح بین الملی معترضین با رفتار غلط و بی تدبیری که داشته و دارند سبب همراهی دشمنان بین اللی ایران مانند امریکا و انگلیس و کشورهای اروپایی می شوند و از آنجایی که مجامع و سازمان های جهانی تحت نفوذ و اشراف این کشورهاست، سبب اعمال فشار و تحریم علیه کشور می شوند و نتیجه آن وارد آمدن فشار بر وضعیت اقتصادی، معیشتی و درمانی مردم می شود. دشمن دنبال بهانه است تا بر ایران فشار بیاورد و معترضین این بهانه را خیلی راحت به دست او می دهند. و متاسفانه وقتی نتیجه این فشارها، از جمله تورم، گرانی و مشکلات درمانی را برای جامعه حاصل کردند مجدد با پررویی تمام، دولت و حکومت را مقصر این وضعیت می دانند. 🔗 بخش دوم @HOWZAVIAN
📌نقش بازیگران بی‌وطن ✍️ زینب احمدی، نویسنده‌ی افغانستانی دلم می‌سوزد برای کابل زخمی‌ام که در ظلمت و تاریکی غرق در خون، خفته است! دلم برای کابلی که زیر رگبار دود و باروت با مردمانی سرد و بی روح از جنس خاک و گل در تلاطم زندگی غوطه ورند، می‌سوزد! دلم می‌سوزد برای پیرزنی با چادری‌ کهنه در صف نانوایی برای گرفتن لقمه نانی و کودکی خفته در انتظار بابایی! اینک همه نظاره‌گرند که کارگردان چه نقشی را به بازیگرانش خواهد داد! @HOWZAVIAN
📌 قلم هروله می‌‌کند ✍️صدیقه عالیپور قلم را بر لوح سفید می‌گذارم، با قلمی که خداوند به وجودش و گردشش بر سطور سوگند یاد کرده است، چه بگویم و چه بنویسم!؟ اشرف مخلوقات چه می‌خواهد، تا فکرش به بلوغ رسد، روحش با چه مضامینی سیراب می‌شود؟ نیازش به دانستن چه چیزی برطرف می‌گردد و چگونه اقناع و تفهیم برایش مقدر می‌گردد؟ این جملات را باخود نجوا می‌کنم و قلم را به گردش در می‌آورم، درون ساده‌انگارم، باخود می‌گوید: هرچه بنویسم، خوش است و می‌گذرد، ولی اندکی تفکر می‌کنم، که آیا من حق دارم لوح سفید را به سخره بگیرم و خودم هر آنچه خواستم بر قلبش بنگارم؟ پس چه علمی، چه فایده ای، چه راهکاری برای مشکلات و مسائل فراهم کرده‌ام؟! دریاچه علوم انسانی را برای حل مشکلات انسانی سیل‌بند زده یا سدسازی نموده‌ام، تا همگان بهره‌مند شوند، یا نه فقط برای گسترش دریاچه در جلگه‌ای دیگر راهی را باز کردم!؟ شنیده‌ام که می‌گویند هم سوال از علم خیزد و هم جواب! اما این برای تمام سوالات قابل انطباق نیست! سوالی خیزش علمی مؤثر دارد،که واقعا یک مسئله و حل یک مشکل را در برداشته باشد و با راهیابی به درون سوال و آسیب‌شناسی گوشه‌ای از آن به جواب منتهی شود، راهی برای حل جوانب دیگر و دوستان اهل علم باز است. راستی نیاز بشر به علم چیست؟ بشر علم را برای حرکت، پیشرفت و تعالی و رسیدن به سوی افق آینده می‌خواهد و این علم علمی روشنگر است، پس لازم است که اهل آن در کاوش، همت، پشتکار و تلاش مضاعف داشته باشند و به دنبال دستیابی و کشف آن راه که نه بِدَوند! در راستای حفظ ارزش‌های بشری، همدلی، امید به آینده! الغرض اگر قلم می‌زنید، حواستان به نقش بازی کلمات، بر لوح عریض و طویل، محتوا، مخاطب و نیازهایش، جامعه و گردش زمانی باشد تا بتوانید در رویش اندیشه‌ها و تحول افق‌های علمی شما هم رهسپار شوید! @HOWZAVIAN
🔻 به غم چهره‌ی این پدر نگاه کنید! 🍂دو ماهی می‌شود که جوان شهیدش را به خاک سپرده... حال در مراسم تشییع شهیدی دیگر آمده، شهیدی همچون پسرش، و داغ دلی که باز تازه شده... 🌱خوب می‌داند که پدر جوان از دست داده، چه روزهای سختی در پیش دارد! 🌾این پدر، دیگر فهمیده، داغ جوان یعنی چه؛ چروگ‌های صورتش، گواه صادقی بر این رنج هستند... ✍️محمدجوادمحمودی @HOWZAVIAN
مسابقه کتابخوانی"حجاب شناسی،چالش هاو..." ویژه حوزویان با جوایز ویژه در سامانه پیشخوان اطلاعات کامل تر: spoh.ir/?p=6840 دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه نویسا بمانید تا تا @HOWZAVIAN
📚سپیددار به دست کتابخوان‌ها رسید 📌سپیددار به قلم اشرف‌ پهلوانی‌قمی، عضو تحریریه بانو مجتهده امین، راهی بازار نشر شد. 🔅سپیددار مظهر راست‌قامتی و ایستادگی است، خصوصیتی که مدافعان سلامت در دوران کرونا به خوبی آن را به نمایش گذاشتند. 🔅 داستان این کتاب، جرعه‌ای از دریای بی‌کران فداکاری‌ها، رشادت‌ها و حماسه‌های قهرمانان سپیدپوش این سرزمین است. 🔅داستانی خواندنی و پر فراز و نشیب از مادری سخت‌کوش که نه به بهانه مادری، از کار و خدمت و تحصیل فاصله گرفته و نه به بهانه آن‌ها، نعمت و فضیلت مادربودن را از دست داده است. 🔅داستانی عاشقانه، واقعی و تکاندهنده از یکی از بی‌شمار بانوان قهرمان این سرزمین. 🔅اشرف پهلوانی قمی؛ نویسنده اثر که تحصیلات حوزوی و تحصیلات دانشگاهی در رشته مامایی را در کنار هم دارد، نوشتن خاطرات را دارویی برای التیام دردهایی می‌داند که طی ایام خدمت خود به بیماران در شرایط کرونایی بر وی وارد شده است. 🔅 کتاب سپیددار اثری خواندنی و ماندنی برای نسل آینده و خاطره نوشت یکی از مدافعین سلامت است. 🔅خواندن این کتاب تلنگری برای توجه به فداکاری‌های کادر درمانی در بیمارستان‌ها است، فداکاری‌هایی که با همه‌گیری بیماری قرن شدت و حدت پیدا کرد و این سپیدپوشان در عرصه خدمت، گاه از جان گذشتند. @HOWZAVIAN
دروازه‌بان زندگی🤾‍♂⚽️ ✍ سعید احمدی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی درست است که فوتبال تا دلت بخواهد فوت و فن، جذابیت و هیجان دارد؛ ولی همه‌ی حسن و عیب آن جمع می‌شود داخل همان تور و دروازه. دویدن «مسی» و توپ‌زدن «نیمار» یا هر ستاره‌ی درخشان دیگری در مستطیل سبز، به گل و ثمر نمی‌نشیند جز این‌که گل بزنند؛ گل... . پابه‌توپ‌ترین فوتبالیست و منسجم‌ترین تیم هرچه هنر به‌خرج بدهد، بدون فتح سنگر دروازه‌ی حریف برنده نیست. چه‌بسا یک دروازه‌بان یا مدافع افسانه‌ای بتواند موقعیت‌های گل حریف را پوچ کند و تیم خود را نجات بدهد. دنیا پر است از بازیگران رنگارنگ و زرنگی که هر دم به بهانه‌ای می‌توانند چیزی شوت کنند توی در و دروازه‌ی زندگی ما. روزگار سرش درد می‌کند که هر لحظه ما را بنشاند روی نیمکت بازنده‌ها. میان این بازی نفس‌گیر و کوبنده که شیره‌ی جان آدم را می‌کشد ما کم در خطر گل به خودی هم نیستیم. چشم که باز می‌کنیم دونده‌های طمع‌کاری را می‌بینیم که چارچوب زندگی بلکه همه‌ی هست و نیست ما را نشانه گرفته‌اند. جان می‌دهد حمله و دفاع شلخته و دروازه‌بان شوت و سربه‌هوا هم داشته باشیم؛ آن‌وقت زندگی را می‌بازیم بد هم می‌بازیم. نقل حال الآن هم نیست. تا بوده و هست همین بوده. مسافر جاده‌ی پر خوف و خطر زندگی همه جور توشه‌ای باید جمع کند. گوش و هوش خوبی هم داشته باشد؛ اما با داشتن صدهزار هنر اگر یک دروازه‌بان افسانه‌ای را به کار نگیرد باز هم کم می‌آورد. باز هم پشت کله‌ی هم گل می‌خورد. ضدحال پشت سر هم. باید خود را به قدرتی سپرد که پایان ندارد؛ به چشمی که خواب ندارد؛ به دستی که رودست ندارد؛ به آن بالادستی که همه چیز و همه کس با انگشت کوچک او سر و قد برافراشته‌اند. گم نکنیم خدا را که گم می‌شویم در ازدحام بی‌امان حادثه‌ها؛ در تکثر گیج‌کننده‌ی بت‌ها. «بت مال، بت مقام، بت شهرت، بت شهوات و لذات، بت زن و زندگی، بت اولاد و اقوام، بت آزادی در همه چیز جز خدا، بت حجاب ظلمانی خودبینی‌ها و خودخواهی‌ها، بت ما و من‌های بی‌حد و عدد». ترکیب تیم این بت‌ها هرچه آراسته‌تر و فنی‌تر باشد احتمال برد ما را کمتر و ضعیف‌تر هم می‌کند؛ حتی تکیه و اعتماد بر تیم تقوا و دانش که شأن فرهیختگی و نخبگی آدمی است. از این دست شئون هم اگر صدهزارتایش را در زندگی‌نامه‌‌ی خود انباشته‌ایم باز هم دروازه‌بان ما باید «توکل» باشد تا نه از خود گل بخوریم نه از دیگران: «الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ»؛ کسانی‌که برخی به ایشان گفتند: بترسید که مردمانی برای جنگ با شما گردآمده‌اند؛ اما آنان بر ایمان خود افزودند و گفتند: خدا برای ما بس است و چه خوب حمایت‌گری است. (آل‌عمران، ۱۷۳) @HOWZAVIAN
❇️ ماساژدرمانی ذهن با واژه‌هاسیدعبدالله هاشمی، عضو تحریریه نویسندگان حوزوی در فضای سرد مجازی، ذهن های بدون پوشش، دچار چاییدگی و گرفتگی اندیشه می‌شود. ♦️گاهی نیز این سرما ذهن را منجمد و بعد منفجر می‌کند، شبیه لوله های آب انجمادی که، رهنورد را، بالای دار کشاند. 🔸 یک یادداشت خوب، می‌تواند با سرانگشت مهربان واژه ها، گرفتگی‌های ذهنتان را باز کند. ❇️«یادداشت بخوانید»❇️ @HOWZAVIAN
کتاب ایستاده‌ در مه به‌دست کتابخوان‌ها رسید 📚کتاب ایستاده در مه، به قلم لیلا گودرزیان‌فرد عضو هیات تحریریه بانو مجتهده امین 🔅«ایستاده در مه» خاطراتی از روزهای مه گرفته کرونایی، روایتی از جهادگری‌های جهادگران طلاب در تغسیل اموات کرونایی است. 🔅دخترانی که در دل مرگ ایستادند و حرمت میت مسلمان را حفظ کردند. 🔅در بخش‌هایی از کتاب می‌خوانیم: «در لحظات اول، نفس کشیدن درمحیط غسالخانه آن هم با آن همه پوشش برایم سخت بود. گرمای نفسم به صورتم می‌خورد، عینکم بخارمی‌کرد و به سختی می‌شد اطراف را دید. چاره ای نبود باید تحمل می‌کردم. در این فضای غبارآلود کرونایی درخط مقدم ایستاده بودم. مرگ بازیچه دستانم شده بود. قطرات عرق از سر و رویم جاری می‌شد، حتی نمی‌توانستم آن را پاک کنم. چند لحظه از حضورم در آن محیط نگذشته بود که فهمیدم مهمان داریم، مهمانی که باید پاکیزه می شد تا به دیدار معبودش برود...» 🔅این کتاب توسط انتشارات حماسه ماندگار در سال ۱۴۰۰ به چاپ رسیده است. @HOWZAVIAN
📌اگر دعوا بر سر زندگی‌است، قصاص، زندگی می‌بخشدمریم منصوری 🔅ایده ی زندگی که این روزها بر سر زبان هاست، صدسالی است که در آرای غربیان با اهتمام نیچه تناورده‌شد. 🔅او، علیرغم آن‌که ادیان ابراهیمی را متهم به سلب زندگی می‌کند، بر این باورست که چند آموزه‌ی اسلام یعنی زندگی.... 🔅او می‌گوید سرکوب، آن‌گاه که زندگی و ادامه‌ی آن را سلب می‌کند، معنا می‌یابد. 🔅از همین رو، بر مسیحیت می‌تازد چرا که مسیحیت بر این باورست که "با شریر مقاومت مکنید، بلکه هر که به رخسارۀ راست تو طپانچه زند، دیگری را نیز به سوی او بگردان (انجیل متی 5/ 39)." و به نظر وی، این گزاره، سرکوب کرامت انسان است و سرکوب آن، یعنی سرکوب زندگی... . 🔅او که اسلام را از حافظ و حسن‌الصباح می‌شناسد، بر این باورست که حکم جهاد در اسلام، برخلاف آموزه‌های مسیحیت، تو را به جنگ برای کرامت انسانی‌ات رهسپار می‌کند و از همین رو، جهاد را "حکمی برای زندگی" برمی‌شمرد. 🔅او اسلام سیاسی را هم بخشی از ایده‌داشتن اسلام برای زندگی می‌داند. 🔅یکی از مشکلات جهان غرب، دقیقا مساله‌ی انتقام است. حواشی "حدود انتقام" حقوق‌دانان و جامعه‌شناسان زیادی را درگیر این مساله کرده که مساله‌ی آن‌ها، سیری‌ناپذیری انسان در "عطش انتقام" و تعیین حدود آن است. 🔅در این میان، برایان ترنر، محقق نیچه‌ای انگلیسی‌، اذعان می‌دارد که "باید اهمیت سیاسی این گزاره کتاب مقدس درک شود که خداوند می‌گوید: انتقام از آن من‌ است. و انتقام باید از عرصه‌ی سکولار_آن‌گونه که در وضع فعلی غرب است_خارج شود."(Turner,1984:260) اگرچه مسیحیت، عملا ایده‌ی خاصی برای حد انتقام در زندگی دنیوی انسانی ندارد، اما اسلام، بعنوان دین خاتم و دینی برای زندگی_نه فقط دینی برای مابعد مرگ_ حدود قصاص را معین کرده است. 🔅و این، تفسیری است از آیه شریفه ۱۷۹سوره‌مبارکه بقره که " و قصاص، برای شما، زندگی است، باشد که بپرهیزید". 🔆اگر دعوا بر سر زندگی‌ست، قصاص، برای زندگی و بخشی از زندگی‌ست.... @HOWZAVIAN
📌اگر سرپیچی از قانون، برای مجرم هزینه نداشته باشد؛ هزینه‌اش را مردم با جان و مال‌شان باید بدهند... 🍃قانون، مادر مهربان برای مردم و پدر سختگیر برای مجرم است! ................................................. 🔻ما عمری سختی می‌کشیم برای رسیدن به بهشت؛ همان بهشتی که معتقدیم زیر پای مادرمان پهن شده است! تو از کدام حقوق زن حرف می‌زنی، حقوقی که نهایتا زن و مرد را برابر می‌داند؟ ✍️ محمدجوادمحمودی @HOWZAVIAN
سبک زندگی عفیفانه و عالمانه زن ایرانی تمدن نوینی را نوید می دهد که در آن کرامت انسانی محوریت داشته و محترم است ☑️ هیچ حکومتی به اندازه‌ی جمهوری اسلامی به زن و شخصیت جامع او خدمت نکرده ✍ بیش از ۴ هزار نفر از بانوان اندیشمند و فعالان فرهنگی اجتماعی، دانشجویان، طلاب، استادان حوزه و دانشگاه در حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و محکومیت مواضع غرب در موضوع زن و خانواده بیانیه ای با ۴ زبان عربی، انگلیسی، روس و اردو صادر کردند. ○ موضع بانوان ایرانی در برابر حوادثی که به بهانه‌ی فوت یک دختر جوان شکل گرفت و از دشمنی و غیظ درونی استکبار نسبت به زن انقلابی و ارزش‌های وجودی او برداشته می‌شود، از قرار زیر است: حجاب زن ایرانی، هویت مستقل و انسانی او، بیانگر عمق اعتقادات و اهداف و آرمان‌های زندگی اوست. حجاب یعنی یک «نه» بزرگ به فرهنگ برهنگی، یعنی یک مبارزه همه جانبه با فرهنگ مصرف‌گرایی و مدگرایی، یعنی نابود کردن تمام مراکز ثروت‌اندوزی از آلوده و فحشا. آری حجاب، خط مقدم مبارزه با سیاست‌های پلیدی است که زن را به نوعی و مرد را به نوعی دیگر، می‌خواهد و بس! و زن ایرانی اول دفاع از انسانیت، صفه است و از فدا کردن جان و زندگی خود در این راه اِبایی ندارد. متن کامل بیانیه در خبرگزاری‌بسیج‌البرز @Howzavian_alborz
✴️ اتحاد اشرار جهان علیه ملت ایران ✍️ احمد سعیدی برخی را مرور می‌کنیم سازمان منافقین👈داعشی های سال۶۰ سلطنت طلب‌ها👈مفتخوران باقیمانده پهلوی اراذل و اوباش داخلی👈چاقوکشان قداره‌بند کومله و دمکرات👈قاتلان بی رحم تجزیه طلب برخی سلبریتی‌ها👈میلیاردرهای بادآورده منحرفان بی‌دین👈همجنسگرایان و فواحش وهابی‌ها👈کج فهمان متحجر و متعصب داعشی‌ها👈جانیان آدمخوار اسقاطیل👈 رژیم جعلی غاصب کودک‌کش آل سعود👈 رژیم بدوی غیر دمکراسی اروپا👈کشورهای با سابقه جنگ و جنایت انگلیس 👈استعمار پیر و مکار فرانسه👈داعیه‌دار دروغین حقوق بشر آمریکا👈شیطان بزرگ و سردمدار همه شیاطین و اشرار جهان ✅ و علت اصلی مخالفت با جمهوری اسلامی ایران نیز استقلال، آزادگی، ظلم ستیزی، حمایت از مسلمانان و مستضعفان جهان، و پیشرفت های متعدد در ابعاد مختلف است❗️ @HOWZAVIAN
"خدای" نخلستان‌های پر رمز و راز مدینه و اینک بابا مانده و یک دنیا درد و یک دنیا تنهایی نخلستان‌‌های مدینه! شب‌هنگام؛ همان موقعی که هیچکس به داد بابایم نمی‌رسد جز تاریکی شب برای بابایم سنگ‌صبور باشید... ✍ محمدحسین مطهری @HOWZAVIAN
. 🔰عقلانیت زیر تیغ لیبرالیسم ✍ آفرین قائمی، دکترای تخصصی مدرسی معارف 🔸راند خشونت، منحصر به جنگ‌ها و مبارزات میان دول و احزاب نیست؛ بلکه دامنگیر فیلم‌های اجتماعی و خانوادگی هم شده است. جدال و درگیری نمکی است که در هر خورشت رسانه‌ای باید یافت شود و گاه شوری‌اش انسان را می‌زند! درام‌های آمادۀ بازسازی بدون این چاشنی، قابل پذیرش برای کار رسانه‌ای و ساخت فیلم و برنامه نیستند. 🔸گویا هنر را با خشونت و استرس و آهنگ‌های تند یا مطرب گره زده‌اند تا با مهر و مودت. به همین جهت فیلمنامه‌های اخلاقی و دینی که تهی از هرگونه منازعه و کشمکش باشند، مورد بی‌اعتنایی و بلکه تمسخراند؛ به این بهانه که فیلم‌نامه نویس اصلا با ساختار و اقتضائات هنر و رسانه آشنا نیست! 💢متن کامل گفت‌و‌گو در سایت فکرت @HOWZAVIAN