#جمعه_ی_انتظار
منی که غرق گناهم تو را چسان خوانم
تویی که معدن جودی اساس ایمانم
به غیر دانه ی اشکم گُهر نمی بارم
عزیز فاطمه بنگر ز هجر بیمارم
جهان و عالم هستی نمی زاحسانت
کجا روم که نبارد زمهر بارانت
اگر زنم دمی از تو فقط عنایت توست
اگر که راه تو پویم یقین هدایت توست
چگونه نام تو را بر لبم کنم جاری
که نام توست تجلی رحمت باری
تویی که دست مرا نیمه شب گرفتی اه
ز نور روی تو ره می شود جدا از چاه
منم مرید علی کن شفاعتم مهدی
منم که آمده ام از برای هم عهدی
تو خواستی که بیافتد به این گذر راهم
منم غلام و تو هستی در این جهان شاهم
بیا و دست مرا گیر و رو سفیدم کن
ز مهر خویش هماره پر از امیدم کن
قسم به حرمت خون شهید در محراب
قسم به حرمت خون شهیده ی بی تاب
مدینه بی تو ندارد نشانی از شوکت
مدینه بی تو نداردولایت و رحمت
#ابوالفضل_عامری
#شاعران_اجتماعی
#شاعران_آئینی
💠 #شاعران_حوزوی
💠 @shaeranehowzavi
🍃 جمعههای دلتنگی
✍️محمدجوادمحمودی
جمعهها روز انتظار تو بود،
ولی ما تعطیلش کردیم...
#انتظار
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔴 رضایتمندی و نارضایتی
✍ احمدحسین شریفی، استاد حوزه و دانشگاه
🔻«رضایتمندی» و «نارضایتی»، وابسته به «میزان دارائی» افراد و جوامع نیست.
«توجه به داشتهها» یا «تمرکز بر نداشتهها» است که عامل اصلی رضایتمندی یا نارضایتی است.
🔻یکی از دلایلی که قرآن کریم اکیدا توصیه به یادآوری نعمتها و داشتهها میکند همین حقیقت است:
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ؛ ای مردم! نعمتی را که خدا به شما داده است، متذکر شوید.»
«وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ؛ و به یاد آرید نعمتهای خدا را بر خود.»
«فَاذْکُرُواْ آلاء اللّهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ پس نعمتهای خدا را به یاد آرید، شاید که رستگار شوید.»
«فَاذْکُرُواْ آلاء اللّهِ وَلاَ تَعْثَوْا فِی الأَرْضِ مُفْسِدِینَ؛ پس نعمتهای خدا را یاد کنید و در زمین به فساد و تبهکاری برنخیزید.»
«وَ أَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ؛ و اما نعمت پروردگارت را بازگو کن.»
#اخلاق
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
💠 درباره یک اثر هنری
✍ حبیب الله بابایی، استاد حوزه و دانشگاه
در این صحنه از تابلو عبدالحمید قدیریان، دو امر به خوبی مجسم شده است:
1️⃣«تردید» حرّ که البته خیزش او و سمت نگاه و کلاهخود برگرفتهاش به خوبی نشان میدهد که او تا حد زیادی انتخابش را کرده و لحظاتی دیگر پاهایش را از ظلمت خارج خواهد کرد. البته سرّ این امر را باید در این آیۀ شریفه جستوجو کرد:
الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور؛ ایمان حرّ در ادبش نسبت به امام و مادر هستی متجلی شد و این ایمان او را وارد ولایت الله تعالی نمود.
و
2️⃣«بیاثری» گرما و روشنایی عالم ظلمت که حتی اطراف خویش را گرم و روشن نمیکند اما اهالی ظلمت جز همین وهم و دلخوشی بدان چیزی دیگری ندارند.
در جنگ احد که کار بر مسلمانان سخت شده بود و ابوسفیان به بتهای خود بالیده بود پیامبر ص در پاسخ به این نبرد روانی دستور دادند، پاسخ داده شود:
الله مولانا و لا مولا لکم.
این بیکسی و بیپناهی و سرگردانی چه خوب اینجا تصویر شده است.
#هنر
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#نقدانه
نگاه سکولاری به بافت اجتماعی کشور با دوگانهسازی «محرومین» و «متدینین» از زبان اصلاحطلبانهی سیدحسن خمینی
این سخنان به دنبال ترسیم چه آیندهای برای جریان سیاسی اصلاح طلبان است؟
و متدینین چرا این بار سیبل حملات بیت امام قرار گرفتهاند؟
پیشینه مدیریتی اصلاح طلبان کدام جهت را نشان میدهد: محرومیتزدایی یا سرمایهداری؟!
#سیاست
#سید_حسن_خمینی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔺نکتهای درباره سخنان رائفیپور
✍️بابک شکورزاده
صحبتهای رائفیپور درباره حدیثی از امیرالمومنین علیهالسلام بلوایی در فضای مجازی ایجاد کرده و برخی از علما واکنش تندی نسبت به آن داشتند که برای کسانی که اهل فضای مجازی هستند روشن است و نیازی به بازگویی آن نیست.
نکته قابل ذکر در این باره که شاید مغفول مانده این است که بالاخره در احادیث اهل بیت علیهمالسلام مواردی که در بردارنده مسائل جنسی باشد وجود دارد؛ حالا بعضی از آنها شاید سند درستی نداشته باشد، ولی به هر حال برخی از آنها هم معتبر هستند. از طرفی در عرف ما هم برخی از آنها را نمیتوان به صورت عمومی مطرح کرد؛ ولی این دلیل نمیشود که اگر ما نمیتوانیم به طور عمومی بیان کنیم، مطرح شدن این مسائل توسط ائمه علیهمالسلام، -نعوذ بالله - حمل بر جسارت بر آن بزرگواران باشد؛ چرا که اولا عرف آن زمان با زمان ما متفاوت است. ثانیا حداقل برخی از این احادیث هم خصوصی بوده و اینگونه نبوده که ائمه علیهمالسلام علنی آن را مطرح کرده باشند. بنابراین به صرف اینکه شخصی بگوید امیرالمومنین علیهالسلام مطلبی فرموده که من نمیتوانم عمومی بگویم دلیل نمیشود که او را متهم کنیم که به اهل بیت علیهمالسلام جسارت کرده است.
در قرآن کریم مواردی هست که اگر ترجمه تحتاللفظی کنیم شاید قابلیت نشر عمومی نداشته باشد و به زعم برخی بیادبی به حساب بیاید. مثلا درباره حضرت مریم علیهاالسلام میفرماید : "اَحصَنَت فرجَها "؛ خُب ترجمه ظاهر این عبارت در عرف ما صورت خوشی ندارد، ولی آیا این باید حمل بر بیادبی شود؟! واضح است که این عبارت اشاره به پاکدامنی این بانوی الهی دارد.
خلاصه اینکه از معنای مفهومی عبارات و از طرفی، عرف زمان و مکان نباید غافل شد و همه این مسائل را باید با هم دید.
#رائفیپور
#اهلبیت
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
#کتابخوانی
☑️ مکتب در فرایند تکامل
✍️ علیرضا مکتب دار
«مکتب در فرآیند تکامل» نام کتابی است پرآوازه میان فرهیختگان، به خامه دکتر مدرسی طباطبایی از حوزویان غرب نشین که با روش تاریخ پژوهی و متاثر از نگاه پوزیتویستی نگارش یافته است.
نخستین بار که این کتاب را خواندم، با قلمی روان و شیوا روبرو شدم که در میان حوزویان که سنگینی دانششان قلمشان را نیز گرانبار کرده است، کمتر به چشم میخورد.
این کتاب مورد نقد و ابرامهای گوناگون قرار گرفته و برخی متأثر از آن، مقاله ها نگاشته و ایده محوری آن را گسترش داده اند. هر چند خود مؤلف در ابتدا به خاطر مطرح نبودن برخی مباحث آن در جامعه ما، با هدف پرهیز از «تحریک ساکن» از برگردان فارسی آن صرف نظر کرده بود.
لبّ و عصاره فکرت نهفته در آن، نفی مقامات بلند و شؤون متعالی تر از فهم بشر، برای خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام است. مؤلف برای اثبات فرضیه خویش، فرازهایی از منابع شیعی که از فرضیه اش پشتیبانی می کند را گرفته و دیگر فرازها را فروگذارده است.
مؤلف، بزرگترین مرتبت برای امامان را «علمای ابرار» بودن آنان دانسته است، دیدگاهی که از نظریه های اندیشمندان اهل سنت در این خصوص رنگ گرفته است.
از نگاه مؤلف، تشیع برآیند یک فرآیند تاریخی است و مؤلفههای آن به صورت کامل از ابتدا وجود نداشته است.
#کتابخوانی
#علمای_ابرار
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻دین را از کجا گرفته ای؟
✍️ سید عبدالله هاشمی
❇️دین،کالای کارخانه خدای هستی آفرین است. برای تهیه آن، نمایندگیهای انحصاری، قرار داده است که خدمات پس از باور و عمل، مشروط به تهیه، از نمایندگیهای مجاز است.
در آخر الزمان، نمایندگی تهیه دین کجاست؟
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🔴 استراتژی آمریکا، ناراضی سازی مردم ایران از جمهوری اسلامی است!
✍️مجتبی میرزایی
🔹استراتژی آمریکا اجرایی کردن پروتکلهای صهیون است و یکی از عاملین او، همین قاتل فراری صهیونیست، مایک پمپئو است.
پروتکل مورد تأکید و روی میز این روزهایشان، ناراضی سازی مردم ایران از جمهوری اسلامی است.
چطور به این هدف میخواهند برسند؟
✅ با وسوسه کردن مدیران داخلی و دادن امتیازات ویژه برای سکونت در بهترین مکانهای جهان برای خود و خانواده.
✅ گرو گرفتن جان و مال مسئولین و فرزندانشان.
✅ تهدید به قتل یا افشای روابط پنهان آنان با سرویسهای جاسوسی و یا روابط خارج از عرف با زنان.
✅ البته تحریمهای سنگین مالی که کشورهای بزرگ جلوی یک دهم آن کمر خم میکنند.
✅ فعالیت شبانهروز و بیوقفه در شبکههای مجازی و ماهوارهای و تزریق میلیونها دلار به فعالین ضد انقلاب.
و...
راه مقابله با آن
✅ اقتصاد مقاومتی
✅ مدیریت جهادی
✅ جهاد تبیین
✅ اصلاح الگو مصرف(تغییر سبک زندگی)
✅ حمایت از تولید و کالای ایرانی
✅ بصیرت و ولایت پذیری
و...
این راهکارها برایتان آشنا نیست؟!
همگی شعارها و جملات هر ساله حکیم جمهوری اسلامی نیست؟!
او میبیند مسیر را. دشمن را میشناسد. نقشههای او را میداند. راههای تقابل با آن را میداند. به مسئولین و مردم هم میگوید.
وظیفه ما(مسئولین و امت):
✅ گوش دادن، فهمیدن و عمل کردن به دستورات و توصیههای اوست.
اگر پشتیبان ولایت فقیه باشیم به این مملکت آسیبی نخواهد رسید انشاءالله.
#مدیریت_جهان
#خیانت
#نفوذ
#پروتکلهای_صهیون
#نویسندگان_حوزوی
@howzavian
🔴 به نام زنان به کام سیاستزدگان
✍️ سعیده رحیمی، پژوهشگر حوزه زنان
سیاستگذاری مسائل زنان، موضوع آشنا و گاه ابزاری جهت ایجاد تریبون کنشگران سیاسی و اجتماعی، شده است؛ اخیرا مناظرهای در شبکه چهار سیما پخش شد که عنوانش بهتر بود بهجای سیاستگذاری حوزهی زنان، سیاست زدگی حوزه زنان باشد!
جای تأسف است که جبههی انقلاب در برابر تفکر لیبرال آنقدر ضعیف ظاهر شود که نتواند از موضع حق خود دفاع کند!
مهجوری اندیشه رهبری در ادبیات گفتاری و محتوای سخنان خانم خزعلی به وضوح هویدا بود. وقتی مبانی رهبری توسط عالیترین مقام حوزهی زنان در نظام اسلامی ایران، فهم نشود، چه انتظاری میتوان از جوانان این عرصه داشت!؟
جای یک اشارهی کوچک به این سخن رهبری خالی بود؛ «در موضوع زن و خانواده ما در دنیا مطالبهگریم نه پاسخ گو!» میتوانست این جمله در سخنان ایشان بهخوبی پردازش شود و مظلومنمایی طرف مقابل را به چالش کشد!
واقعاً خانم دکتر خزعلی یک اتاق فکر نداشت تا ارائهی بهتری دهد یا این صحبت ضعیف حاصل کار تیمی بوده است!؟ که در هر دو صورت باید گفت: «وااسفاه!»
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
📝خاطره نویسی...
✍ جواد محدثی، نویسنده پیشکسوت حوزوی
نوشتن خاطره، هم «یاد» است، هم حفظ و حافظه «تاریخ» است. هم آینه «فکر و روح» انسان است.
هم تولید «سند»، برای تحلیل حوادث است.
هم نوعی تمرین «نگارش» و قلمزنی است.
هم نوعی «سرگرمی» سالم و مفید است.
نوشتن سفرها،
دیدارها،
حوادث تلخ و شیرین زندگی،
خاطراتی از کودکی،
دوران تحصیل،
دوران تدریس،
دوران کار،
حضور در جلسات و همایشها،
مهمانیها، جابجاییها ، اردوها،
خصوصیات افراد، غمها و شادیها
و...
همهٔ اینها میتوانند سوژههایی مناسب برای خاطره نویسی باشند.
در خاطره نویسی، اگر روی ظرافت و هنر نمایی در نگارش هم دقت شود، آن متن هم ارزش ادبی پیدا میکند، هم ماندگارتر میشود و هم برای دیگران جذاب و خواندنی میگردد.
پس یاعلی!
هر روز یک صفحه، حدّاقل.
#ادبیات
#خاطره_نویسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔘#سرمقاله| 🗂#انقلابِ_آگاهی
✅ «آگاهی از ناآگاهی»؛ نخستین کارکرد الهیات انقلاب اسلامی
🖋علی اسفندیار، دبیر هیئت تحریریه فکرت
▪️عمر انقلاب اسلامی را باید در دوگانه عمر فرهنگی و عمر سیاسی بازخوانی کرد؛ اگر امروز چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را قدر میدانیم، عمر فرهنگی انقلاب را نیز نباید نادیده گرفت که از سالهای ۴۱-۴۲ با عبور از فرایندهای شناختی، آرام آرام به بار نشسته و انقلابی قلبی را بر پایه فهم انسان، خودآگاهی و خودشناسی ملی رقم زده است.
▪️این روزها روایتگران ضدانقلاب، جای جلاد و شهید را تغییر میدهند یا امنیت را به احساس ناامنی، دارایی را به احساس ناداری برای هم وطنان تبدیل میکنند، اینها درسهای فراگرفته از تجربههای تاریخی استعمار است؛ استعماری که روزگاری ناآگاهی و ناداری را به احساس آگاهی و دارایی تبدیل میکرد و به خورد ملت میداد.
▪️اکنون وقت حراست از پیشینهی شصتسالهی «انقلاب فرهنگی» است؛ دستاوردی که تبییناش مغفول مانده است.
🔗 مطالعه سرمقاله در سایت فکرت
📮فکرت؛ رسانه اندیشه و آگاهی
#انقلاب_اسلامی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
♦️ فوکوس در هالیوود
✍️ حسین کاوه
🔹 تمدن غرب به خاطر بحران هویت و فقدان قهرمان واقعی در دنیای خود، همواره در سینمای هالیوود دست به خلق قهرمانهای خیالی میزنـد.
🔸 همچنین چون انسان غربی در میان نوع بشر هیولاتر از خود سراغ ندارد، قهرمانهای خیالی آنان نیز همواره با هیولاهای ماورائی مبارزه میکنند.
#غرب_شناسی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸بهمنِ میدان انقلاب
✍️ مهدی عامری
امام خامنهای: "یک کشتار دیگری مثل کشتار ۱۷ شهریور در #هشتم_بهمن در همین #میدان_انقلاب اتفاق افتاد که غالبا بیتوجه به آن هستند.."
این بی توجهی حتی پس از فرمایش رهبری همچنان ادامه دارد و همان طور که ایشان از فضای رسانهای کشور انتقاد داشتند، رسانهها همچنان چشم بر این واقعه مهم تاریخی بسته اند.
اما اهمیت ماجرای هشتم بهمن و شهدای مظلوم آن روز چیست؟
۱.اگر بخواهیم برای کسانی که ارادت و اشتیاق مردم به بازگشت امام را شرح دهیم، هیچ سندی بهتر از این شهدای مظلوم نیستند که برای آرمان و رهبر دینی خود تا پای جان ایستادند و بزرگترین استقبال تاریخ رقم بخورد.
۲. طبق این سند، دشمنی آمریکا مستقیما با ملت ایران است و سابقه آن به پیش از جمهوری اسلامی باز می گردد و عمق این دشمنی به حدی است که جز با ریختن خون ملت ایران تسکین نمی یابد. باید این خط مهم فکری، برای عموم تبیین شود و خون این شهدای مظلوم فریادی بلند در برابر ادعاهای دروغین آمریکا در باب آزادی و حقوق بشر هستند.
۳.دشمنان ملت ایران برای مقابله با انقلاب، به بزک کردن حکومت طاغوت روی آورده و با تحریف تاریخ و دروغهای فانتزی، تصویری دیگر از نظام خشن و مستبد طاغوتی به افکار جوانان عرضه میکنند.
پرداختن به چنین حوادثی، نمایانگر چهره حقیقی حکومتی است که در برابر ملت خود تا دندان مسلح، اما در برابر دشمنان ایران، سر تا پا گوش بوده است!
کاش رسانهها این اتفاق مهم را که امسال هم بی سروصدا از آن گذشتند در دستور کار خود بیاورند. کاش درقسمتی از میدان انقلاب، نمادی به یاد این شهدا اختصاص یابد تا این مهم همواره در برابر دیدگان ما باشد.
#هشتم_بهمن
#هفده_شهریور
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
☑️ «بازتعریف و حراست از عناوین روحانیت»
📝 «الزامات تحول در حوزه »
✍️ سید عبدالله هاشمی
🔸 عناوین اجتماعی از علایم حیات یک جریان فکری است. در صورتی که واژه ها والقاب، معانی خود را از دست بدهند، نشان خطرناک مرگ یا احتضار است. یکی از دلایل این درد بی سوز، نبود فرهنگ مصرف درست در کاربست عناوین والقاب اجتماعی است. وقتی ناشایستی «علامه »می شود و نالایقی «حجت الاسلام» و این پدیده مکرر، تکرار می شود ،بدیهی است واژه ها معنای خود را از دست می دهد. اعتبار اجتماعی بعنوان سرمایه جامعه دینی،قربانی برتری جویی های پنهان میشود.
🔸عناوین و القاب، شبیه لباس رسمی انسان محترم است، اگر این لباس فاخر را به تن کوتاه قامتان نمودیم، به معنای این است که لباس بیرون بزرگان را تن کودکان بازیگوش، کردهایم.
🔸در گذشته سلف صالح روحانیت، نسبت به این مقوله، «خود مراقبتی» داشته است و همین، موجب حفظ اعتبار اجتماعی روحانیت می شد.عناوین روحانیت،ریشه در مبانی اصولی آنان داشت .به محدث بزرگ کلینی «ثقة الاسلام» می گفتند، یا محدث بزرگ شیخ عباس قمی را «ثقة الاسلام» ومراجع بزرگ را « حجت الاسلام »می خواندند.این موضوع در اسناد کهن و سنگ نوشته های قبور آنان نمایان است.آن کسی که «حجت الاسلام والمسلمین»بود به واقع این گونه بود، اما هر چه زمان جلو آمد، مصرف گرایی در عناوین افزایش یافت. اکنون با تشریفاتی شدن برخی القاب روحانیت،به دوره فقر «عنوان مناسب» رسیده ایم.با مصرف نادرست واسراف در کاربست عناوین به «عنوان سرمایههای اجتماعی» در حال حاضر، مفهوم سالم و دست نخوردهای نداریم.
🔸 یکی از الزامات تحول در حوزه و حفظ وحراست از کیان و سرمایه های اجتماعی روحانیت، مراقبت از القاب وعناوین، باز تعریف آن متناسب با شرایط واقتضائات زندگی جدید، تعیین شرایط والزامات دستیبابی به این عناوین، تعریف عناوین جدید متاسب با کارکرد های روحانیت در زمینه های علمی،سیاسی، فرهنگی و... است.
🔸سیاست اصلی که در این زمینه باید دنبال شود، مراقبت از نسبت میان ثابت ومتغیر است. عناوین اجتماعی ازسویی به دلیل ضروری بودن تحول در جامعه باید تحول پذیر باشد و ارتباط خود با تغییرات اجتماعی را حفظ کند و از سویی دیگر باید ارتباط خود با مبانی ثابت و رسالت های الهی تحول ناپذیر و مسئولیت های اجتماعی همیشگی روحانیت را حفظ کند.در مقابل سهل انگاری وتساهل در این زمینه،ساده لوحانه، آسیب زا ومسئولیت آفرین است.انچه ضرورت این کار را دوچندان می سازد، اراده های برون حوزوی و دین ستیزانه، برای مهار قدرت اجتماعی روحانیت است.
🔸به همین جهت،لازم است، مرکز مدیریت حوزه، نهادی درون سازمانی، برای حفظ وحراست از القاب وعناوین خود و باز سازی و ترمیم و بروز رسانی آن تأسیس نماید وبا مراقبت از مصرف و جلوگیری از سرقت عناوین و باز تولید و بروز رسانی آن ،از حیات اجتماعی خود مراقبت کند.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN