🔴 حجاب و امر سیاسی
✍️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
🔻شنیدم یکی از مدرسان فقه چنین توصیه فرمودهاند:
«مسأله بیحجابی را سیاسی نکنیم... به نظر من، مسأله را باید خدایی شرعی کرد و از پتانسیل آیات قرآن، و کلمات و رفتار معصومان(ع) استفاده کرد.»
🔻این بنده خدا گویا توجه نکردهاند که:
اولاً، مسأله حجاب و بیحجابی اساساً مسألهای سیاسی، مدنی و اجتماعی است. نمایش اجتماعی تعهد یا بیتعهدی به «ارزشهای اجتماعی اسلام» است.
ثانیاً، پیشفرض غلط این سخن آن است که مسأله سیاسی نمیتواند، خدایی و شرعی باشد!
آیا چنین سخنی غیر از پذیرش #سکولاریسم است.
ثالثا، لازمه آشکار این سخن آن است که در مسائل سیاسی نمیتوان از «پتانسیل آیات و کلمات و رفتار معصومین استفاده کرد»!
آیا این چیزی جز پذیرش جدایی دین از سیاست است؟!
رابعاً مگر تاکنون و هماکنون نیز از «پتانسیل آیات و روایات» استفاده نشده یا کم استفاده شده است؟
و خامسا، بسم الله! این گوی و این میدان. از این پتانسیل استفاده کنید و چگونگی استفاده از آن را عملاً نیز به دیگران یاد دهید.
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
.
🌹بدرقهی باشکوه شهید آیت الله سلیمانی در قم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
رفت و با خون خودش باز به ما ثابت کرد
وطنم پر شده از نام سلیمانیها
#فائزه_امجدیان
@shaeranehowzavi
🗂 #رصد_اندیشه_نخبگان
✅ مروری بر مطالب برگزیده اندیشمندان و پژوهشگران در هفته گذشته:
#هفته_چهارم
🔻هیچ تفاوتی بین زن و مرد در رسیدن به کمال وجود ندارد| آیت الله جوادی آملی
📎لینک مطلب
🔻اگر نهی از منکر عدهای را روی دنده لج بیندازد، دیگر نهی از منکر نداریم| ابوالقاسم علیدوست
📎لینک مطلب
🔻مگر میشود با فضای مجازی سر و کار داشت و طهارت ذهن را حفظ کرد؟| سید یدالله یزدان پناه
📎لینک مطلب
🔻رفراندوم؛ از مطالبه اپوزیسیون تا واقعیت|نجف لک زایی
📎لینک مطلب
🔻 لزوم توجه به پیوست فرهنگی و اجتماعی در معماری کشور| عبدالحسین خسروپناه
📎لینک مطلب
🔻عربدهی نفسانیّت در خیابان | مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
🔻قیمت واقعی دلار چقدر باید باشد؟ | سیدیاسر جبرائیلی
📎لینک مطلب
🔻از «فقه جامعهزده» تا «فقه جامعهپرداز»| احمدحسین شریفی
📎لینک مطلب
🔻نقد دیدگاه منکران افول آمریکا در قم |محمدرضا باقرزاده
📎لینک مطلب
🔻رشد فزآینده دینداری در جامعه ایران|حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
🔻قرائت غلط از اخلاق به دینگریزی میانجامد|رضا برنجکار
📎لینک مطلب
🔻صدای پای زندگی دیگر| علی مهدیان
📎لینک مطلب
🔻معیارهای طبقهبندی کارکردی فیلمها| رفیع الدین اسماعیلی
📎لینک مطلب
🔻پیرامون مناظره دو اقتصاد دان | داود مهدوی زادگان
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🌹 خون
✍️ علی مهدیان
🔹خودم را میگویم و همه مان را. خون یک عالم مظلومانه ریخت، متوجه شدیم اصلا؟ این چندمین خون بیگناه است؟ طلبه همدانی بیگناه جلوی در مدرسه! طلبههای جهادی مظلوم در حرم امام هشتم! طلبه ای مظلوم در کرج، طلبه ای یک لا قبا در مترو! این غیر از خون آرمان عزیز و روح الله مظلوم و چندین شهید حزب اللهی بود که جلوی چشممان پرپر شدند. این غیر از چادر کشیدن از سر «فاطمه» های مظلوم و یتیم شهر ما بود جلوی چشممان. این غیر از هتک حرمت علنی شریعت در کوی و برزن این شهر های پر از خانواده شهید است. این غیر از بمباران توهین و هتک مقدسات در «مملکت طاغوتی مجازی» است. خفه شده ایم؟ کور شده ایم؟ باز نمیکنیم چشمانمان را!
🔹نهادهای امنیتی آچ مز شده اند چرا؟ چون بحث ربط آشکار به گروهکهای تروریستی شناخته شده ندارد. ربط آشکار امنیتی به مزدوران آمریکا و اسراییل ندارد. این خونی است که دفاع از او کار مسوولین فرهنگ و اندیشه این کشور بود. بیش از ده سال بود که خود مسوولین فرهنگی درگیر ترویج «بیست سی» بودند و باید همه را رها میکردیم و غضنفرهای فرهنگی را جمع میکردیم. بیش از ده سال است که به تعبیر رهبری فرماندهی فرهنگی کشور مختل شده بود و باید آتش به اختیار عمل میکردیم. بیش از ده سال بود که حتی نیروهای انقلابی ما مانند «مرغ نجاستخوار» عادت کرده بودند به تنفس در زمین بازی مجازی تحت حکومت طاغوت و با جمع کردن آن مخالفت میکردند و میکنند.
🔹حالا داریم چه میکنیم؟ شورای عالی انقلاب فرهنگی! آقای حوزه علمیه! سازمان تبلیغات اسلامی! وزارت فرهنگ و ارشاد! مبلغین! مراجع! طلاب! فرهنگیان! انقلابیان! آی منتسبین به فرهنگ! چند خون پاک دیگر به زمین بریزد تا تفاوت میز کار و تریبون را یاد بگیریم؟
🔹 برای فضای مجازی بی در و پیکر تحت حکمرانی کفر طرحی داریم؟ برای سریالهای خانگی که مثل فاضلاب در خانه های مردم جاری شده کاری میخواهیم بکنیم؟ برای برهنگی وارداتی طرحی داریم؟ برای آنکه دوباره نیروی انتظامی در ماجرای برهنگی، تنها و بی حامی نشود و به تبع امنیت کشور ضربه نخورد و خون مردم بیگناه زمین نریزد فکری کرده ایم؟
🔹گیجی صحنه را میبینیم؟ طلبه هایی که نمیدانند یقه چه کسی را بگیرند. دانشجوهایی که ظلم را گردن رهبری میاندازند و با شعارهای انقلاب بلندگوی نسل غربگرای دشمن پرست شده اند. خانواده های شهدایی که با خون دل صحنه را نگاه میکنند، هیاتهایی که جز دهه گیری و سینه زنی کاری بلد نیستند. صحنه بلبشوی اجتماعی فرهنگی را میبینیم؟ آقا خواهشا بنا نیست صلای «جهاد تبیین» و نبرد امیدآفرینی را لبیک بگوییم؟
🔹راستی از «بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور» چه خبر؟ دست روی دست گذاشتن ما باعث نمیشود دشمن هم دست روی دست بگذارد. پاسخ خون عالم شهید را من و شما باید بدهیم. چرا ریخته شد؟ به کدامین گناه؟
🔹خدایا چنان جوششی به این خون بیگناه بده که همه ما را بیدار کند. وادار به تعقل و حرکت کند. خدایا این خون پاک و مظلوم «دو قطبی» نخواهد ساخت اما مدد کن که «بیداری» بیافریند.
#مردم_داری
#روحانیت #شهادت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔻روایت انقلابی از حکمرانی اجتماعی
✍️ مهدی جمشیدی
۱. دوگانۀ «جامعۀ اکثری/ جامعۀ اقلّی». دولت اسلامی با وجود همۀ عظمت و اهمّیّتی که دارد نباید جامعه در خود هضم کند و نگاه انقباضی به آن داشته باشد، بلکه باید خود را همچون زمینهای ساختاری و رسمی برای گشودگی جامعه قلمداد کند. به بیان دیگر، دولت باید بسترساز ظهور و تحقّق امکانهای نهفتۀ جامعه باشد، نه اینکه جایگزین جامعه شود و آن را کوچک و ناچیز کند. جامعه باید اکثری باشد و دولت نیز اقلّی.
۲. دوگانۀ «حلقۀ میانی/ توده». مقصود از جامعۀ در این الگو، فقط تودۀ بیشکل مردم نیست، بلکه جامعۀ اسلامی دارای نیروهای اجتماعیِ «فعّال» و «ساختاریافته» نیز هستند که در فضای میان مردم و دولت قرار دارند و نقس میانجی و واسطه را ایفا میکنند. این نیروها، هم در پی راهبری عمومی و بسیج اجتماعی هستند و هم نسبت به دولت، نقش عقل منفصل را بر عهده دارند.
۳. دوگانۀ «هدایت/ رهاشدگی». دولت اسلامی برخلاف دولت سکولار، وظایف خویش را نسبت به جامعه، در استقرار امنیت و آزادی و رفاه خلاصه نمیکند، بلکه فراتر از اینها، به دنبال فراهمسازی زمینه برای «تکامل معنوی جامعه» است و میخواهد مادّیّات را به خدمت معنویّات بگمارد.
۴. دوگانۀ «تکثّر/ انحصار». روشن است که در جامعه، طبقههای مختلفی از مردم حضور دارند ولی جامعۀ اسلامی، این تفاوت را به جامعههای دیگر دارد که در آن اکثریّت افراد جامعه، معتقد به ارزشهای اسلامی هستند. در این حال، کسانی که به هر دلیلی به این ارزشها باور یا التزام ندارند، باید در عرصۀ عمومی، رفتارهایی که این نقص را نمایان میکند نداشته باشند و همچنین نمیتوانند توقع داشته باشند که حاکمیّت، ارزشهای هویّتی آنها را نیز پوشش دهد و به رسمیّت بشناسد.
۵. دوگانۀ «اخلاق/ قانون». در مقام هدایت جامعه، بهکارگیری روشهای نرم و فرهنگی که بر اخلاق و تربیت مبتنی هستند، تقدّم دارند و حاکمیّت باید بکوشد از طریق سازوکار درونیسازی، ارزشها را در جامعه بسط بدهد. ازاینرو، اخلاق بر قانون ترجیح دارد و قانونی در جایی ظهور دارد که وجدان اخلاقی و دینی فرد، قدرت مهار او را ندارد.
۶. دوگانۀ «عقلانیّت/ احساس». جامعۀ دینی، هر چند بر شور و حرارت دینی تأکید دارد و عواطف دینی در آن، حماسهساز هستند، امّا بیش از هر چیز باید «جامعۀ عقلانی» باشد. ارزشهای دینی، دلالتهای احساسی نیز دارند، امّا مهم این است که از نظر منطقی و عقلانی، اثباتپذیر هستند. چنانچه جامعه بر مدار عقلانیّت حرکت کند، دیگر دچار تلاطمها و نوسانهای برخاسته از احساس و شور نمیشود و حرکتش فراز و فرود نخواهد داشت.
۷. دوگانۀ «عرصۀ عمومی/ عرصۀ خصوصی». دولت اسلامی حقّ ندارد به حریم خصوصی وارد نشود، امّا باید جامعه را به گونهای صورتبندی کند که فساد در آن، «اقلّی» و «زیرزمینی» باشد؛ یعنی از یک سو، «جریان غالب» در جامعه، خیر و صلاح باشد نه شر و فساد، و از سوی دیگر، کسی جرأت «تجاهر» به فسق و فجور نداشته باشد. پس تمام الزامها و ایجابهای حاکمیّتی، منحصر به عرصۀ عمومی هستند و انتخابهای عرصۀ خصوصی به خود فرد واگذار شده است.
۸. دوگانۀ «تفرّد/ ترابط». جامعۀ اسلامی از انسجام درونیِ بسیار بالایی برخودار است و چسبندگی آن نیز بر مدار دین است. در این جامعه، افراد در قالب نسبتهای مختلف، در کنار یکدیگر قرار میگیرند و «پیوندهای متعدّد» و «تعاملهای مستحکم» دارند و حالت انفراد پدید نمیآید. خود دین، سازوکارهای مختلفی را برای این پیوستگیها و ارتباطها طراحی کرده است و حاکمیّت نیز میکوشد این اتّصالها را هرچه بیشتر تقویّت نماید.
۹. دوگانۀ خویشتنظمی/ رعیّتمآبی. پیش از نقشهای سیاستی و نظارتی حاکمیّت، این خود جامعۀ اسلامی است که بر اساس منطق هویّتیاش، خودش را بازآفرینی و بازسازی میکند و اجازه نمیدهد هویّت و ارزشهایش از دست برود. جامعۀ اسلامی، معطّل و در انتظار مداخلۀ حاکمیّتی نیست، بلکه خودش نیز «احساس مسئولیّت» دارد و میکوشد نسبت به وضع درونیاش، «کنشگری مستقل» و «فاعلیّت مستقیم» داشته باشد.
۱۰. دوگانۀ «استقلال/ استعمار». بر اساس قاعدههای قرآنی «نفی سبیل» و «نفی ولایت جامعۀ غیراسلامی بر جامعۀ اسلامی»، جامعۀ اسلامی نباید به گونهای به جوامع دیگر ارتباط داشته باشد که حاصلش، برچیدهشدن یا حتّی رقیقشدن «استقلال جامعۀ اسلامی» باشد. پس سخن دربارۀ «خویشبسندگی» و «جزیرهایشدن» جامعۀ اسلامی نیست، بلکه باید در عین برقراری ارتباط برای استفاده ار فرصتها و ظرفیّتهای جوامع دیگر، «تمایز» و «تشخّص جامعۀ اسلامی» نیز از دست نرود.
🔗 متن کامل در این صفحه
#اندیشه
#حکمرانی
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
#معرفی_کتاب
📗کتاب نظام اقتصادی در اسلام(مباحث کاربردی)
🖌نوشته دکتر سید محمد حسینی بهشتی
📚 شما را به #دوستان_کتاب 👈 دعوت میکنیم
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
🔸همسران طلاب
✍️ مجید ابطحی
🔹زن در طول تاریخ فارغ از تأثیر و نقش منحصر به فرد خود، #جایگاهی به عنوان #همسر و #همراه برای مرد داشته و به این صورت نیز ایفای نقش کرده است. از جملهی این نقشها، همسربودن برای مردانی ست با #شغل یا بهتر بگویم #ماموریتی خاص؛ ماموریتی مانند #طلبگی با حساسیتهای مخصوص خودش!
🔹شهادت یک عالم خدوم یا سوء قصد به جان یک روحانی دیگر در عین اینکه جانسوز و دردناک است، عجیب نیست؛ چرا که تاریخ پر است از شهادت مردان خدا و سوء قصد به جان اولیای الهی و استهزای انبیا و...
اما این تحلیلِ منِ طلبه است که با نگاهی به #تاریخِ گذشته ی جبهه ی حق و #حرکت کنونی این جبهه که سرشار از پویایی و امید است، از دست دادن این #جانهایعزیز و اهانت به این #لباسمقدس را طبیعتِ مبارزه میدانم، آیا همسران طلاب هم همین نگاه و تحلیل را دارند یا با شنیدن هر خبری نگرانیها و دغدغههایشان بیشتر میشود؟
🔹ناگفته پیداست #اقبال مردم به دین و عالمان دینی در این برهه از تاریخ هزاران برابر بیش تر از گذشته است و اتفاقا همین باعث شده دشمن در جنگ رسانه ای خود اینگونه القا کند که مردم اقبالی به روحانیت ندارند!
🔹از زوایای مختلف می توان به اتفافات این روزها نگاه کرد؛ اینکه جنگ رسانه ای دشمن چقدر موفق بوده که با به هم زدن نظام محاسباتی، کسی را به جسارت یا حتی قتل یک #عالم میکشاند...
اینکه ظلم یا خیانت مسئول خصوصا اگر ۸ سال مسئولیت داشته و #روحانی هم باشد چقدر نقش دارد و افراد کوتاه بین را به این اشتباه میاندازد که این قشر مقصر مشکلات جامعه است...
اما فارغ از این تحلیلها آنچه جای تامل دارد آسیبی است ذهنی و روانی که به همسران طلاب وارد میشود!
همسرانی که جز همراهیِ سربازان امام زمان عج جرمی ندارند!
همسرانی صبور، وقور، قانع و همسرانی همراه!
#همسران_طلاب
#همسران_همراه
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
▫️یکشنبههای مهارتی_تحلیلی فکرت؛
💠گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی
🎙با حضور و مشاوره استاد علی اصغر کاویانی
🔻فرصتی برای تبادل نظر درباره مهارتهای یادداشتنویسی تحقیقی و اندیشهای
👇نخستین گعده👇
📆 زمان: یکشنبه، دهم اردیبهشت، ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰
🏢 مکان: خیابان هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجفزاده، مؤسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | بله | ویراستی | اینستاگرام | تلگرام
☑️ @Fekrat_Net
☑️ @HOWZAVIAN
دعوتید به کوتاهنویسی در پلتفرم ایرانی👇👇
https://virasty.com/r/Ar4
سلام حضورتون رو به ویراستی خیر مقدم عرض می کنم
فضای خوبی برای تبادل دیدگاه است
#پویش_نوشتن
#تولید_داخلی
📌جزئیات رازگشا
🔺همیشه جزئیات مهم هستند
✍️ محمدرضا جوان آراسته
همیشه جزئیات مهم هستند. سرنوشت همه داستانها در دست جزییات است و پروندههای مهم را جزئیات رازگشایی میکنند.
من پشت در ICU بودم فکر میکردم ماشین وقتی به کسی میزند و چند متر پرتش میکند آن طرف، واکنش دفاعی بدن این هست که اعصاب را از کار بیاندازد یا نه؟
عکسها را توی ایتا نگاه میکنم. یک تیباست که همان اولهای خیابان صفائیه قم، جدولکشی جوب را رد کرده و آمده وسط پیادهرو ایستاده. عکس بعدی یک عمامه است روی زمین و یک کیف سیاه طرح چرم هم کنارش. عکس بعدی توی آمبولانس است و کسی که صورتش زیر دستگاه اکسیژن و لباسش خونی است.
جزئیات البته بیشتر از چیزهایی است که توی عکسها دست به دست میشود. من پشت در ICU میفهمم. چاقو رگ گردن را بریده، مری را هم بریده، پهلو را هم دریده، به ششها هم آسیب زده.
توی تلفن به پدرش میگویم عمل خوب بوده، سطح هشیاری پایین است، سجاد بیهوش است، منتظریم تا ببینیم چه میشود. این «منتظریم» را تا غروب به صد نفر دیگر میگویم.
توی ICU راهمان نمیدهند، دکترش را ولی در رفت و آمدهای بین سالنها گیر میآورم و از حال سجاد میپرسم. میگوید عمل خوب بوده، الان توی مرحله بحرانی هستیم، باید ببینیم بدن چه جوابی میدهد.
این بدنی که میگوید، منظورش همان سجادی است که تازه از مشهد آمده قم و همین تازگیها خانه ما بود و من بهش میگفتم همان مشهد میماندی قم مگر چه خبر است که آمدی؟
دکتر جزئیات بیشتری را نمیگوید. دیگران اما وقتی به من زنگ میزنند جزئیات بیشتری میخواهند. جزئیاتی که امید بدهد به پایان خوشِ خبر سخت امروز.
میگویم کسی که حمله کرده را گرفتهاند، توی همین بیمارستان بستری است. میگویم وقتی پلیس میخواسته دستگیرش کند، خودزنی کرده. فکر میکنم ضارب چقدر خودش را آماده کرده، از کی چاقو را کنار دستش گذاشته، چطور تصمیم گرفته به یک طلبه جوان ساده کنار خیابان حمله کند. فکر میکنم آدم عادی نبوده، آدمهای عادی وقت تصادف دستپاچه میشوند، این آدم اما دستپاچه نشده، برای بعد از تصادف برنامه داشته، چاقو را برای همین دم دستش گذاشته. من فکر میکنم آدمهای عادی هیچ وقت بعد از حادثه خودزنی نمیکنند، میکنند؟
سجاد دو تا بچه کوچ دارد، توی قم به جز من، فقط دو سه تا فامیل دیگر دارد و چندتا دوست و همکار، باقی دوستان و بستگانش مشهد هستند.
ماجرا حتما جزئیات بیشتری هم دارد، جزئیاتی که دوست ندارم بهشان فکر کنم، جزئیاتی درباره یک طلبه جوان وقتی تنها و بیدفاع روی زمین بوده و مردی ناشناس چاقو به دست بالای سرش بوده.
.
پ.ن: الحمدلله وسط نوشتن این متن، سجاد به هوش آمد.
#تبلیغ
#روحانیت
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
دفاع تمام قد از روحانیت.mp3
1.96M
🎙 #بشنوید| دفاع تمام قد مرحوم فرجنژاد از روحانیت
👈حوزه اندازه دانشگاه تهران بودجه نداشت!
👈کل ساختار آخوندها در ایران چه قدرتی دارد؟
👈آخوندها چه امکاناتی دارند؟
👈با امکانات صفر چیکار میشه کرد؟
#جهاد_روایت
@HOWZAVIAN
@FarajNezhad110