eitaa logo
نویسندگان حوزوی البرز
474 دنبال‌کننده
305 عکس
36 ویدیو
55 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است. 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان البرز است. ارسال یادداشت 👇 @Revolutionson2 #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 جایگاه خانواده شهدا 🔻امیرالمومنین علی علیه‌السلام: ... وَ يَقُولُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ اَنَاَ خَليفَتُهُ فى اَهْلِهِ وَ مَنْ اَرْضاهُمْ فَقَدْ اَرْضانى وَ مَنْ اَسْخَطَهُمْ فَقَد اَسْخَطَنى. ❇️ حضرت امير عليه‌السلام در ادامه حديثى مفصّل كه در باب مقام شهيد از قول رسول خدا بيان داشته‌اند، مى‌فرمايد: خداوند مى‌فرمايد من جانشين شهيد در خانواده او هستم، هركس رضايت آنها را جلب كند، رضايت مرا جلب كرده و هركس آنها را به خشم آورد، مرا به خشم آورده است. 📚 مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۱۰ ‌ ‌ @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 به‌مناسبت هفته پژوهش مسابقه یادداشت علمی ویژه طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه به همت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار می‌‌شود. 📎 جزئیات بیشتر @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
📮قانونی در مسیر حفظ هویت فرهنگی و اجتماعی ✍ محمد جواد خمسه ▫️حجاب و عفاف، نه‌تنها به عنوان یکی از آموزه‌های مهم دین اسلام، بلکه به مثابه ارزش فرهنگی و اجتماعی، همواره نقش برجسته‌ای در تاریخ ایران داشته است. قانون عفاف و حجاب که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده، تلاشی در راستای حفظ این ارزش‌ها و تأمین نظم اجتماعی است که باید از آن حمایت کرد. این قانون نه‌تنها بازتابی از هویت اسلامی جامعه است، بلکه ابزاری برای تقویت خانواده، کاهش آسیب‌های اجتماعی، و حفظ حریم عمومی محسوب می‌شود. 🔻حجاب در ایران، علاوه بر جایگاه شرعی، بخشی از هویت تاریخی و فرهنگی این سرزمین است. تصویب قانون حجاب و عفاف، گامی در جهت پاسداری از این هویت است. در جهانی که بسیاری از فرهنگ‌ها در خطر زوال یا استحاله قرار دارند، چنین قوانینی می‌توانند مانند سپری در برابر نفوذ بی‌هویتی و هنجارشکنی عمل کنند. این قانون کمک می‌کند که ارزش‌های بومی و ملی ما در برابر امواج جهانی‌سازی حفظ شوند. 🔻یکی از اهداف مهم قانون حجاب، حفاظت از نهاد خانواده به‌عنوان اساسی‌ترین واحد اجتماعی است. حجاب، با تقویت حریم میان زنان و مردان و جلوگیری از عادی‌سازی رفتارهای مخل عفت عمومی، به کاهش روابط ناسالم و تقویت پیوندهای خانوادگی کمک می‌کند. جامعه‌ای که در آن عفاف و حجاب رعایت می‌شود، کمتر با بحران‌هایی مانند خیانت، طلاق و آسیب‌های ناشی از روابط ناسالم مواجه خواهد شد. 🔻حجاب و عفاف، برخلاف آنچه برخی منتقدان می‌گویند، تنها محدودیتی برای زنان نیست؛ بلکه چارچوبی است که از آزادی و امنیت همگان در فضای عمومی محافظت می‌کند. این قانون با تنظیم پوشش در اماکن عمومی، مانعی در برابر اشاعه مظاهر بی‌بندوباری و فرهنگ مصرف‌گرایی است که غالباً پیامدهایی چون شیء‌انگاری زنان و کاهش کرامت انسانی را به همراه دارد. 🔻هر جامعه‌ای برای ایجاد نظم و امنیت، نیازمند قوانینی است که رفتارهای عمومی را تنظیم کند. قانون حجاب و عفاف نیز در این راستا عمل می‌کند. همان‌طور که قوانین راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از بی‌نظمی در خیابان‌ها ضروری است، این قانون نیز برای حفظ حریم عمومی و احترام به ارزش‌های اجتماعی لازم است. ▫️پاسخ به چالش‌های اجرای قانون 🔺برخی ممکن است این قانون را تحکمی بدانند، اما در پاسخ باید گفت که هر قانونی در جامعه نیازمند الزاماتی است. بدون وجود قوانین الزام‌آور، نظم اجتماعی دچار هرج‌ومرج می‌شود. در عین حال، اجرای این قانون باید همراه با آموزش فرهنگی و آگاهی‌بخشی باشد تا مردم، به‌ویژه نسل جوان، به اهمیت و فلسفه آن پی ببرند. 🔺این قانون، برخلاف ادعای برخی منتقدان، نشان‌دهنده تضاد میان دین و پیشرفت نیست. بلکه می‌تواند الگویی باشد برای پیوند این دو عرصه. حجاب، اگر با رویکردی آگاهانه و متناسب با شرایط روز اجرا شود، می‌تواند نقش مؤثری در ساخت جامعه‌ای داشته باشد که هم به ارزش‌های دینی پایبند است و هم در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند. 🔻قانون عفاف و حجاب، قانونی است که نه‌تنها در راستای حفظ هویت دینی و ملی جامعه ایران گام برمی‌دارد، بلکه به تأمین امنیت و آرامش فضای عمومی نیز کمک می‌کند. حمایت از این قانون، به معنای احترام به ارزش‌های اخلاقی، تقویت نهاد خانواده، و تلاش برای ایجاد جامعه‌ای است که در آن کرامت انسانی و سلامت اجتماعی حفظ شود. مجلس شورای اسلامی، با تصویب این قانون، مسئولیت خود را در راستای حفظ منافع و مصالح جامعه ادا کرده است. اکنون وظیفه ماست که با فهم صحیح فلسفه این قانون، از آن حمایت کرده و برای اجرای بهتر آن به دولت محترم کمک کنیم. @howzavian_alborz
🔻 الجولانی ادعای جهاد با کفار دارد / شروع تظاهرات ها علیه الجولانی در سوریه ✍️🏻 الناز رحمت نژاد 🔹️ درگیری بین گروه ها در سوریه کم کم دارد شروع می شود. تروریست های تحریر الشام برای رقه شرق فرات برنامه دارند. رقه یک زمانی پایتخت داعش بود و الآن تحت تصرف قَسَد تروریست های وابسته به آمریکا است. تحریر الشام قصد دارد بیاید رقه را بگیرد و بعد از آن به سمت چاه های نفت شرق فرات برود. با وجود اینکه قطر به تروریست های تحریر الشام قول کمک مالی داده است اما آن ها برای اداره بلند مدت کشور به نفت نیاز دارند. 🔹️ بسیاری از خانواده های گروه های تروریستی که در ادلب بودند روزانه دست به تظاهرات می زنند و می گویند الجولانی هزاران نفر از عزیزان ما را زندانی کرده است. با خیلی ها برخورد می کند. خیلی ها را به زندان انداخته است. تصاویر زندان های اسد را نشان می دهند و می گویند فقط نظام اسد زندانی می کرده است. کم کم اختلافات بین گروه ها در سوریه در حال بروز است. 🔹️ تظاهراتی در دمشق بر پا شد و رسما بر علیه جولانی صحبت کردند. با توجه به پیشروی های رژیم صهیونیستی و تصرف کوه حِرمون( جبل الشیخ) که نقطه استراتژیکی است قطعا جوانان و مردم سوریه بر نمی تابند که رژیم صهیونیستی اینگونه به کشورشان تجاوز کند. الجولانی که ادعای جهاد با کفار را دارد ذره ای به حملات رژیم صهیونیستی واکنش نشان نمی دهد. 🔹️ از لحاظ جامعه شناسی مردم دمشق مردم خودبرتر بینی هستند. اصلا بر نمی تابند که فردی از دِرعا( ابومحمد الجولانی) بیاید و بر آن ها حکومت بکند. دمشقی‌ها خودشان را چند کلاس بالاتر از اهالی دِرعا و حُمص می دانند. شکافی بین دمشقی ها و مردم سایر مناطق سوریه وجود دارد. از بسیاری از تروریست های تحریر الشام سوری نیستند. اویغوری، تاجیکی و ازبکی هستند. مردم سوریه با این قضایا مساله دارند. ترکیه سعی دارد با کمک های غذایی و مالی دولت تروریستی تحریر الشام را حمایت کنند تا این دولت تروریست بتواند از پَس مشکلات بربیاید و بتوانند بر اوضاع مسلط بشوند. در غیر اینصورت مسلط نخواهند شد. 🔹️ ابراهیم کالین رییس سازمان اطلاعات ترکیه به دمشق رفته است. در جریان این سفر ابو محمد الجولانی راننده ایشان شده، کالین را سوار ماشین کرده و به مسجد اموی برده تا نشان بدهد که من پیمانکار تُرک ها بودم. مشغول خدمت به آن‌ها هستم. این از نقش ترکیه در تحولات اخیر سوریه خبر می دهد. 🔹️ الجولانی در مصاحبه گفته است:《 سوریه دیگر تحمل جنگ را ندارد.》همچنین در واکنش به تجاوزگری های رژیم صهیونیستی در سوریه به صراحت اعلام کرده است:《 قصد درگیری با اسراییل نداریم.》این صحبت ها نشانه این است که این‌ها با رژیم صهیونیستی زد و بند کرده اند و تا حد زیادی با هم هماهنگ هستند. رژیم صهیونیستی هم در روزهای گذشته بسیاری از پدافندهای راداری سوریه را زده است تا بتواند به طور کامل آسمان سوریه را در دست بگیرد. @howzavian_alborz
📮نـصـیـحـت‌پــذیـــریاصغر آقائی 🔻هرچند در عرف زبان فارسی، نصیحت به معنای پند و اندرز است، یعنی همان موعظه در زبان عربی؛ لکن نصيحت در زبان عربی به معنای خیرخواهی است که در قالب‌های متعددی جلوه می‌کند. 🔻 یکی از جلوه‌های نصيحت همان وعظ و موعظه به معنای پند و اندرز است. 🔻 معمولا افراد به دلیل ۱) موانع درونی چون عزت نفس و یا غرور، و یا به دلیل ۲) موانع بیرونی چون نقص و ضعف‌های نصیحت‌کننده، از شنیدن آن پروا دارند و یا مورد پسندشان نیست. 🔻 از آن رو که ۱) لازمه هر وعظی، نقد و نقصی نهفته یا آشکار در وعظ‌شونده است و به جهتِ ۲) موانعِ پیش‌گفته، معمولا نصیحت‌شونده از پذیرش نصيحت خودداری می‌کند، به همین دلائل در احادیث یکی از مصادیق بسیار خاص توفیق، نصیحت‌پذیری است. امام اميرالمؤمنين علیه‌السلام فرمود: 💠مِن أكبَرِ التَّوفيقِ الأخذُ بالنَّصيحَةِ 💠يكى از بزرگترين توفيق‌ها، پذیرش نصيحت است. ✔️ بنابراین به حکم اوّلی عقل باید نصیحت هر خیرخواهی را، چه پسندمان باشد و چه نباشد، و چه گوینده خود عمل می‌کند و چه نمی‌کند، بر دیده بگذاریم و بپذیریم؛ چرا که ممکن است نقد و نصیحت او، نقصی از ما را برطرف کند؛ هرچند خود او بدان توجه‌ ندارد، و یا عیوب مختلفی دارد و خود نیازمند نصیحت باشد؛ لذا در دین مقیّد به عمل‌کردن نشده است. @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📮گفتار بصيرت بخش امیرمؤمنان با کشته شدگان جمل هادی نجفی 🔹پس از به سرآمدن شورش جمل، امیرالمؤمنین علیه السلام به همراه عمار و تعدادی از یاران به محل اجساد بر زمین افتاده شورشیان رسید، در آنجا ایستاد و فرمود: کشته شدن شما را خوش نداشتم،با شما سخن گفتم و از تندی شمشیرها برحذر داشتم اما شما جوان بودید، نادان و بی محابا ... و اینک شما و این فرجام زشت ! 🔸آنگاه امام پیش آمد تا به جسد کعب بن سور قاضی رسید در حالی که قرآن را به گردن خود آویزان کرده بود. به دستور امام قرآن را از او دور نموده و او را نشاندند. امام فرمود: ای کعب من آنچه خدایم به من وعده داده بود حق یافتم آیا تو نیز آنچه را خدایت وعده داد حق یافتی؟ گفت من آنچه خدایم وعده داد جمله دیدم حق و بر وفقِ مراد تو خدایی را که از خود بافتی وعده‌هايش را چگونه یافتی ؟ از نگاه عوامِ ظاهربین کسی که قرآن مکتوبِ روی پوست را به گردن آویخته و سنگینی و سختی حمل آن را در میدان نبرد تحمل نموده است،شخصیتی است قرآنی که همواره سر بر آستان قرآن دارد، اما از نگاه بصیرِ امیرمؤمنان خدای این شخصِ ولایت ستیز غیر از خدائیست که قرآن معرفی نموده است. آری می شود کسی گفتارش نهج‌البلاغه باشد و قرآن، اما رفتارش بسان عمروعاص و شیطان! 🔹آنگاه امام از کنار بدن معبد فرزند مقداد گذشت و فرمود: خدا پدرش را بیامرزد ، نظر او درباره ما بهتر از خودش بود. در این هنگام عمار گفت: ما حساب او را از پدرش جدا کردیم و گونه‌اش را با خاک آشنا نمودیم، بی آنکه سابقه نیک پدرش را در نظر بگیریم، ما در برابر کسانی که با حق عناد دارند پدر و پسر را ملاحظه نمی‌کنیم. گونه‌اش را ما به خاک مالیده‌ایم گرچه بر بابش همی بالیده ایم هر کسی پنجه کشد بر روی حق بی گمان سازیم او را ما دَمق حق پذیری ها و کردارِ پدر کی شود پوشش برای این پسر؟ امام‌ سخن عمار را پسندید و دعایش کرد. 🔸آنگاه امام از کنار کشتهٔ معبد بن زهیر بن امیه گذشت و فرمود: اگر فتنه در انتهای ثریا می بود این جوان به آن دست می‌یافت! گر که فتنه در ثریا جای داشت این جوان روزی به سویش می‌شتافت تیغِ حیدر عاقبت کرده خموش نعرهٔ فتنه خر و فتنه فروش فتنه را می باید عمارِ بصیر تا شود خط ولایت را نصیر در سکوتِ حیله ها لب وا کند فتنه‌ها را یک به یک افشا کند @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📮یلدا، شب شیرین خانواده یلدا، بلندترین شب سال، فرصتی است تا خانواده‌ها دور هم جمع شده و لحظاتی شاد و به یاد ماندنی را تجربه کنند. این شب، نه تنها به خاطر طولانی بودنش، بلکه به خاطر سنت‌ها و آداب خاصش، اهمیت ویژه‌ای در فرهنگ ما دارد. کانال خانواده هوشمند در پی آن است که به برخی از جنبه های اهمیت یلدا در تقویت روابط خانوادگی اشاره کند. 1- تقویت پیوندهای عاطفی: یلدا فرصتی برای دور هم بودن و گفت‌وگو است که می‌تواند به تقویت پیوندهای عاطفی بین اعضای خانواده کمک کند و احساس نزدیکی بیشتری را ایجاد کند. 2- ایجاد خاطرات مشترک: در این شب، با برگزاری مراسم خاص، خانواده‌ها می‌توانند خاطرات مشترکی بسازند. این خاطرات به تقویت هویت خانوادگی و احساس تعلق کمک می‌کند. 3- پشتیبانی عاطفی: در جمع خانواده، افراد احساس امنیت و پشتیبانی بیشتری می‌کنند که به بهبود سلامت روانی و کاهش استرس کمک می کند. 4- آموزش فرهنگ و سنت‌ها: یلدا فرصتی برای انتقال فرهنگ و سنت‌ها به نسل‌های جدید است که می‌تواند به تقویت هویت فرهنگی و احساس افتخار در خانواده کمک کند. با آرزوی یلدایی خوش و سرشار از عشق و محبت برای همه شما خانواده‌های هوشمند ایرانیرضا وظیفه مند @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📮جایگاه علمی حضرت زهرا(س) احمدحسین شریفی جایگاه علمی فاطمه زهرا سلام الله علیها در نزد عامه مسلمانان تا آنجا بوده است، که یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اسلامی در دنیا، به نام مبارک ایشان نامگذاری شده است: «دانشگاه الازهر». همانطور که در اسناد این دانشگاه آمده است این عنوان از نام مبارک زهرا سلام الله علیها گرفته شده است. علامه مجلسی در وصف می‌گوید: تحيّر من العجب منها و الإعجاب بها أحلام الفصحاء و البلغاء؛ عقول فصیحان و بلیغان از اعجاب و شگفتی آن متحیر می‌مانند. @howzavian_alborz
📮فاطمه زهرا؛ نمونه آرمانی زن در اسلام احمدحسین شریفی هر بُعدی از ابعاد زندگی سلام الله علیها را مطالعه کنیم، با یک بانوی اعجاب‌انگیز مواجهه خواهیم شد: یک. از نظر عبادت و معنویت، یکی از عابدترین و زاهدترین انسان‌های همه روزگاران بود: آنقدر در حال ایستاده به دعا و عبادت به درگاه خدا مشغول بود که «تورّم قدماها؛ ساق‌های پایش ورم کرده بود» دو. از نظر فصاحت و بلاغت، خطبه فدکیه، که آن ارتجالاً در مسجد النبی ایراد فرمود، بدون تردید در سطح فصیح‌ترین و بلیغترین خطبه‌های امیرمؤمنان، امیر بیان، است. علامه مجلسی درباره خطبه فدکیه می‌گوید: «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند.» این خطبه هم از لحاظ زیبایی‌های ادبی و هم از حیث محتوا همچون زیباترین و پرمغزترین خطبه‌های نهج البلاغه است. درسنامه‌ خداشناسی و پیامبرشناسی و شریعت‌شناسی و سیاست اسلامی است. سه. از نظر معرفت و دانش، سخنان و خطبه‌های برجای مانده از او نشان می‌دهد که در بالاترین درجات معرفت و دانش اسلامی بود. چهار. از نظر هوشمندی و حکمت سیاسی و اجتماعی، رفتارها و عملکرد او، از جمله وصیت‌نامه بسیار هوشمندانه او، نشان می‌دهد که یکی از حکیم‌ترین، سیاستمدارترین و هوشمندترین زنان عالم بوده است. پنج. از جهت رفتار همسرانگی، الگوی همسرداری مجاهدانه بود. امیرمؤمنان می‌فرماید: «ما اغضبنی و لا خرج من امری؛ در طول مدت زندگی مشترک، هرگز مرا به خشم نیاورد و هرگز از خواسته من سرپیچی نکرد. شش. از جهت مادرانگی و تربیت فرزند، فرزندانی مثل امام حسن و امام حسین و زینب کبری علیهم‌السلام را تربیت کرد. هفت. از جهت خانه‌داری، محیط خانه را برای رشد و تعالی فرزندان و همچنین برای آرامش و آسایش همسر جهادگر خود، علی‌ابن ابی‌طالب، به بهترین وجه ممکن مدیریت می‌کرد. هشت. از حیث وظیفه‌شناسی اجتماعی و موقعیت‌سنجی سیاسی، محور دفاع از ولایت و مبارزه با غصب حکومت اسلامی بود. نه. از جهت عفت و عصمت و طهارت، چنان عظمتی داشت که به خودی خود چشم و نظر هرزه افراد بیگانه را دفع می‌کرد. 🔸او حقیقتاً یک شخصیت جامع‌الاطرف بود. او نمونه آرمانی زن طراز اسلام است. @howzavian_alborz
حقیت نوری حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها).mp3
15.16M
🎧 🎙 بیانات استاد یزدان‌پناه پیرامون: «حقیقت نوری حضرت فاطمه (سلام اللّه علیها)» به مناسبت ولادت آن حضرت؛ در درس "عرفان در وادی عمل" (شنبه: ۱۴۰۳/۱۰/۰۱) 🔻 استماع این جلسه، برای معرفت پیدا‌کردن به مقام و منزلت حضرت زهرا سلام‌اللّه‌علیها بسیار مؤثر است. @howzavian_alborz
📮ثواب خدمت‌کردنِ مرد به همسر و خانواده اصغر آقائی 🔻شاید بهترین هدیه روز زن به همسران یک تصمیم جدّی در حمایت و خدمت به آنان است. 🔻 دانستن ثواب خدمت به خانواده و همسر در این تصمیم جدّی بسیار مؤثر است. 🔻ثواب‌های توجّه مشتاقانه به همسر و خانواده و خدمت‌رسانی به آنها، به‌ویژه خدمت به همسر و کمک به او در کارهای خانه، بر اساس روایتی که در ادامه آمده است: ۱. ثواب عبادت یک‌ساله که در آن شب‌ها، شب‌زنده‌داری، و روزها را روزه گرفته است؛ به تعداد مو‌های بدن مرد. (این تعابیر ممکن است کنایه از کثرت باشد) ۲. ثواب صبر اولیاء خدا چون داود و یعقوب و عیسی عليهم السلام ۳. نام او در ردیف شهدا خواهد بود و برای هر روز خدمت، ثواب هزار شهید خواهد داشت. ۴. برای هر قدمش ثواب یک حج و عمره خواهد داشت 5. به تعداد تمام رگ‌های بدنش، شهرها در بهشت خواهد داشت ۶. اگر یک ساعت به همسر خدمت کند، ثواب هزار حج و هزار عمره و هزار سال عبادت خواهد داشت. ۷. یک ساعت خدمت به همسر، معادل است با: آزادکردن هزار عبد و هزار جهاد همراه پیامبر ص و هزار عیادت مریض، و هزار شرکت در نماز جمعه و هزار شرکت در تشییع، و هزار سیرکردن گرسنه و هزار لباس‌دادن به بی‌لباس و هزار اسب در راه جهاد خدا هدیه دادن و هزار دینار صدقه دادن به نیازمندان ۸. ثواب یک‌ساعت خدمت به همسر همچنین برابر است با تلاوت تمام کتاب‌های آسمانی ۹. و نیز برابر است با آزادکردن هزار اسیر و هزار قربانی‌ برای مساکین دادن ۱۰. این چنین مردی نمیرد مگر آنکه جای خود در بهشت را ببیند. ۱۱. اگر کسی از خدمت خانواده و همسر خسته نشود و مشتاق آن باشد، بدون حساب و کتاب وارد بهشت خواهد شد. ۱۲. خدمت‌کردن به خانواده و همسر، کفاره گناهان کبیره است و خشم پروردگار را خاموش می‌کند. ۱۳. و تنها سه گروه از مردان در خدمت خانواده و همسر خواهند بود: صدّیقان، شهدا و مردی که خداوند می‌خواهد خیر دنیا و آخرت را نصیب او کند. عن علي (عليه السلام) قال: دخل علينا رسول الله (صلى الله عليه وآله) وفاطمة جالسة عند القدر وأنا أنقي العدس، قال: يا أباالحسن قلت: لبيك يا رسول الله، قال: اسمع مني وما أقول إلاّ ما أمر ربي، ما من رجل يعين امرأته في بيتها إلاّ كان له بكل شعرة على بدنه عبادة سنة، صيام نهارها وقيام ليلها، وأعطاه الله تعالى من الثواب مثل ما أعطاه الصابرين: داود النبي ويعقوب وعيسى (عليهم السلام). يا علي، من كان في خدمة العيال في البيت ولم يأنف كتب الله اسمه في ديوان الشهداء، و كتب له بكل يوم وليلة ثواب ألف شهيد، وكتب له بكل قدم ثواب حجة وعمرة وأعطاه الله بكل عرق في جسده مدينة في الجنة. يا علي، ساعة في خدمة البيت خير من عبادة الف سنة وألف حجة وألف عمرة، وخير من عتق الف رقبة وألف غزوة وألف مريض عاده ألف جمعة، وألف جنازة، وألف جايع يشبعهم وألف عار يكسوهم، وألف فرس يوجهه في سبيل الله، وخير له من ألف دينار يتصدق بها على المساكين، وخير له من أن يقرأ التوراة والانجيل والزبور والفرقان، ومن ألف أسير أسر فأعتقهم، وخير له من ألف بدنة يعطي للمساكين، ولا يخرج من الدنيا حتى يرى مكانه من الجنة. يا علي، من لم يأنف من خدمة العيال دخل الجنة بغير حساب. يا علي، خدمة العيال كفارة للكبائر، ويطفي غضب الرب، ومهور الحور العين، يا علي، لايخدم العيال إلاّ صدِّيق أو شهيد، أو رجل يريد الله به خير الدنيا والآخرة 📗مسند الامام علي ع ، ج.۵ ص.۷۴ @howzavian_alborz
📮تفاوت نیروی نیابتی و نیروی ایمانی ✍ محمد جواد خمسه ▫️تفاوت نیروی نیابتی و نیرویی که با انگیزه ایمان به مبارزه کشیده می‌شود، در چندین جنبه کلیدی نهفته است: ۱. ماهیت انگیزه 🔻نیروی نیابتی: معمولاً به دلایل سیاسی، اقتصادی یا استراتژیک عمل می‌کند و انگیزه اصلی آن ممکن است وابسته به منافع یا دستورات یک قدرت بزرگ‌تر باشد. این نیروها به طور مستقیم به ایدئولوژی یا ایمان خاصی وابسته نیستند، بلکه به دلیل منافع مادی یا وعده‌های مشخص وارد عمل می‌شوند. 🔻نیروی مبتنی بر ایمان: این نیرو بر اساس اعتقادات عمیق دینی یا ایدئولوژی معنوی شکل می‌گیرد. انگیزه مبارزه برای این نیروها از باور به عدالت، دفاع از ارزش‌های دینی، یا پاسداری از آرمان‌های معنوی ناشی می‌شود. ۲. استقلال عمل 🔻نیروی نیابتی: اغلب تحت کنترل و هدایت قدرت‌های خارجی یا حامیان خود عمل می‌کند. تصمیم‌گیری‌ها معمولاً از سوی فرماندهان یا دولت‌های حامی انجام می‌شود. 🔻نیروی ایمانی: معمولاً استقلال بیشتری دارد و تصمیم‌گیری‌هایش از درون جامعه یا نهادهای ایدئولوژیک و دینی می‌آید. این نیروها به اصول و ارزش‌های درونی خود متکی هستند. ۳. پایداری در مبارزه 🔻نیروی نیابتی: تا زمانی پایدار می‌ماند که منافع مادی و پشتیبانی حامیان خارجی ادامه داشته باشد. با قطع شدن این حمایت‌ها، انگیزه و کارایی آن کاهش می‌یابد. 🔻نیروی ایمانی: به دلیل اتکای به باورهای معنوی و اعتقادات عمیق، مقاومت و پایداری بیشتری در برابر مشکلات و سختی‌ها دارد و حتی بدون پشتیبانی خارجی نیز ممکن است به مبارزه ادامه دهد. ۴. تعهد به اهداف 🔻نیروی نیابتی: ممکن است اهداف را بر اساس دستورات یا منافع تغییر دهد و تعهد چندانی به آرمان‌ها نداشته باشد. 🔻نیروی ایمانی: تعهد عمیقی به اهداف و آرمان‌های خود دارد و حاضر است برای آن‌ها از جان و مال خود بگذرد. ۵. مقبولیت اجتماعی 🔻نیروی نیابتی: ممکن است در میان مردم محلی یا جوامع خود پذیرش زیادی نداشته باشد، زیرا به عنوان ابزاری در دست دیگران تلقی می‌شود. 🔻نیروی ایمانی: به دلیل وابستگی به ارزش‌ها و اعتقادات مشترک، معمولاً از حمایت مردمی بیشتری برخوردار است و مشروعیت بیشتری دارد. ☑️ در نتیجه، نیروی مبتنی بر ایمان به دلیل عمق اعتقادات و انگیزه‌های درونی، از نظر پایداری و تأثیرگذاری در میدان مبارزه، ویژگی‌های متمایزی دارد که آن را از نیروی نیابتی جدا می‌کند. حمایت ایران از نیروهای ایمانی نیز به انگیزه ایمانی و الهی برمی‌گردد و هر جایی که نیروهای الهی و ایمانی نقش آفرینی کنند مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار خواهند گرفت کما اینکه در طول این‌ سال‌ها اینطور بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 قابِ ماندگار یک خانم ایرانی با گروهی از فعالین فرهنگی رسانه ای روسیه ✍️🏻 الناز رحمت نژاد 🔹️ الآن که یادم می‌افتد می‌خندم! به اول و آخرِ کلاس! 🔹️ جزوه تدریسم به زبان فارسی و روسیه آماده بود؛《 مصاحبه خبری و تکنیک‌های آن》 🔹️ دنبال مقدمه بودم. از کجا شروع کنم؟ چه بگویم؟ که برای فعالین فرهنگی رسانه ای روسیه قابل فهم باشد. 🔹️ قرآنِ صورتیِ رنگی رنگی را از کوله‌ام درآوردم. روی میز گذاشتم. بعد از سلام و احوال‌پرسی و عرض خوش‌آمد به ایران، آیه ۷۰ سوره مبارکه احزاب را برای آن‌ها قرائت کردم. سپس قرآن را بوسیدم و بستم. آن را با دست چپم رو به کلاس بالای سرم گرفتم:《 خدا در کتاب قرآن راه و رسم زندگی در ابعاد مختلف شخصی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به ما آموخته است. یکی از آموزه های قرآن برای ما مسلمان‌ها این است که قول سدید داشته باشیم. یعنی درباره چیزهایی سخن بگوییم که مشروع و مطابق با واقعیت باشد. چون خبرنگار در جایگاهی است که با قلمش سخن می گوید، می تواند از این توصیه خدا در قرآن استفاده کند. امروز در دنیا با ۲ جریان شاخص حق و باطل مواجه هستیم. رسانه ای متعهد است که صدای جریان حق باشد.》 🔹️ با تاکید بر اینکه رسالت اصحاب رسانه باید قول سدید باشد و صدایِ جریان حق باشند تدریس را شروع کردم. 🔹️ دو ساعتی طول کشید تا به پایان برسد. همین که پایان کلاس را اعلام کردم یکی از آقایان دستش را بالا برد:《 تحصیلات شما چیست؟》پاسخم را که شنید حوزوی هستم سوالاتش را ادامه داد:《 به عنوان یک خانمِ مسلمانِ خبرنگارِ حوزه درس خوانده از حضرت زهرا و حضرت زینب(س) برای خبرنگاری چه درسی گرفته اید؟ چرا شغل سختِ خبرنگاری را انتخاب کرده اید؟》 🔹️ اینجاست که به اول و آخر کلاس می‌خندم! اولش فکر می کردم شاید حرف و باور مشترکی بین ما نباشد، کلاس را با چه شروع کنم؟ اما الآن می بینم با حضرت زهرا و حضرت زینب(س) آشنا هستند و می پرسند چه الگویی از آن‌ها گرفته ام!؟ 🔹️ در پاسخ به این برادرِ روسی به خطبه خوانی حضرت زهرا و دفاع ایشان از ولایت و انعکاس عاشورا و رسوا کردن یزید توسط حضرت زینب پرداختم. حضرت زینب را پیام رسان و خبرنگار عاشورا معرفی کردم .. 🔹️ نفر بعدی که یک خانم بود، دستش را بالا برد:《 رسانه های غربی می گویند زن ایرانی گوشه گیر و منزوی است. اجازه کار و فعالیت کردن ندارد. شما چه طور فعالیت می کنید؟ مردان در ایران شما را اذیت نمی کنند؟》 🔹️ بدون اینکه بخواهم حرف اضافه ای بزنم در جواب به او از جایگاه زن در اندیشه حضرت آقا گفتم. 🔹️ نمی دانم فضای کلاس آن ها را به وجد آورده بود یا پاسخ‌هایم که آقای اسماعیل به نیابت از گروه هدیه را به من تقدیم کرد. کار به عکس یادگاری گرفتن هم کشید. بعد از گرفتن عکس یادگاری بود که شماره تماس و آدرس صفحات مجازی‌شان را روی کاغذ برایم نوشتند تا با هم درارتباط باشیم‌. @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📮شیوهٔ بازنمایی شخصیت اهل بیت علیهم‌السلام در رسانه‌های بین‌المللیمیلاد حسن زاده ▫️تصور کنید در موقعیتی فرضی روبه‌روی یک فرد اروپاییِ مسیحی یا بی‌اعتقاد به خدا ایستاده‌اید. قرار است اسلام و تشیع را برای او توضیح دهید. از کجا شروع می‌کنید؟ کدام باور را برجسته می‌کنید؟ آیا باید به کشکولی از اعتقادات بپردازید؟ از توحید آغاز کنید؟ نبوت را شرح دهید یا اصل امامت را؟ شاید هم از موضوعی فرعی و غیرمستقیم؟ ▪️این چالش زمانی پیچیده‌تر می‌شود که تخاطب مستقیم وجود نداشته باشد و روایت از قاب رسانه‌های جمعی، به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی، منتقل شود. در این حالت، انتخاب موضوع و شیوه بیان اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند. 🌱 در یکی از جلسات دوره ژورنالیسم بین‌الملل خبرگزاری «ابناء»، دکتر سهیل اسعد این موضوع را با پرسشی اساسی آغاز کرد: چگونه می‌توان جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام را در فضای بین‌المللی تقویت و تثبیت کرد؟ 🔻دکتر اسعد معتقد است برای موفقیت در این مسیر، نخست باید آسیب‌شناسی دقیقی از رویکردهای گذشته انجام دهیم. یکی از ایرادات اساسی ما، جدا کردن جایگاه اهل‌بیت علیهم‌السلام از منظومه کامل اسلام است. گاهی به‌قدری بر یکی از اجزای این منظومه تأکید می‌کنیم که خود منظومه از نظر پنهان می‌ماند. اهل‌بیت علیهم‌السلام را نباید به‌عنوان عناصر مستقل معرفی کنیم، بلکه باید جایگاه ایشان را در منظومه کامل اسلامی نشان دهیم. ▪️همچنین یکی از چالش‌های بزرگ، انتخاب رویکرد مناسب برای معرفی اهل‌بیت است. سهیل اسعد معتقد است که بهترین رویکرد در فعالیت رسانه‌ای بین‌المللی، رویکرد انسانی است؛ چراکه انسانیت، مفهومی فراتر از زمان، مکان، فرهنگ یا تاریخ است. نمونه‌ای موفق در این زمینه، کتاب «امام علی، صدای عدالت انسانی» اثر «جرج جرداق» است که امام علی علیه‌السلام را به‌عنوان یک الگوی انسانی معرفی کرده است. 🔻دکتر اسعد به نکته‌ای کلیدی اشاره کرد: "برای معرفی اهل‌بیت علیهم‌السلام در عرصه بین‌المللی، باید هنر شخصیت آن‌ها را برجسته کنیم، نه صرفاً خود شخصیت را." به بیان دیگر، باید نشان دهیم که این شخصیت‌ها چه ارزش‌هایی خلق کرده‌اند؛ ارزش‌هایی که فطرت بشری همواره به آن‌ها عشق ورزیده است. برای مثال، وقتی می‌گوییم علی علیه‌السلام عادل است، این عدالت است که مخاطب را جذب می‌کند و از طریق آن، به شخصیت علی علیه‌السلام علاقه‌مند می‌شود. ▫️معرفی شخصیت‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام بدون تبیین مکتب و اندیشه‌های آنان ناقص است. دکتر اسعد گفت: "بسیاری از مخاطبان غیرایرانی بارها از امام حسین علیه‌السلام شنیده‌اند، اما هیچ‌گاه مکتب او را به‌درستی درک نکرده‌اند." در فضای بین‌الملل غیر از شخصیت‌های هنری و ورزشی باقی شخصیت‌ها در قالب یک مکتب معرفی می‌شوند. متفکر را باید در قالب مکتب فکری معرفی کنید. 🔻او همچنین بر اهمیت تدوین یک مانیفست جامع از تشیع تأکید کرد؛ کتابی که در چند صفحه، اصول مکتب شیعه را به‌صورت شفاف و موجز بیان کند که به عقیده اسعد کتاب انسان ۲۵۰ ساله متن مناسبی برای تهیه این مانیفست است. بد نیست با ذکر یک خاطره کوتاه تاکیدی بر این نظر دکتر اسعد داشته باشم: "خاطرم هست حدود ۸ سال پیش درجلسه‌ای که «حسن علی یحیی العماد» که او را خمینی یمن نیز توصیف می‌کنند گفت زمانی که اهل سنت یمن یا مردم دیگر کشورهای منطقه درخواست آشنایی با اهل‌بیت علیهم‌السلام را داشتند، چالش‌های بسیاری را در شروع و نحوه بیان متحمل می‌شدیم تا اینکه کتاب انسان ۲۵۰ ساله منتشر و پایه کنش‌های ما در معرفی اهل‌بیت شد." یک نمونه موفق رسانه‌ای 🌱دکتر اسعد به نمونه‌ای موفق از فعالیت رسانه‌ای اشاره کرد: حزب‌الله لبنان و فرهنگ مقاومت که به‌عنوان محصول مکتب حسینی معرفی شده‌اند. این روایت‌گری نشان داده است که فرهنگ مقاومت، ریشه‌ای عمیق در اندیشه‌های امام حسین علیه‌السلام دارد و این پیوند، توانسته است در عرصه بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای بیابد. ✔️ معرفی اسلام و تشیع، به‌ویژه در قاب رسانه‌های بین‌المللی، کاری ظریف و پیچیده است. این معرفی زمانی موفق خواهد بود که: • اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌عنوان بخشی از منظومه کامل اسلام معرفی شوند. • رویکرد انسانی در معرفی ارزش‌های آنان برجسته شود. • هنر و ارزش‌های شخصیت‌ها بر خود شخصیت غلبه کند. • مکتب اهل‌بیت به‌صورت جامع و مانا تبیین شود. ▫️جهان امروز تشنه عدالت، انسانیت و حقیقت است. اهل‌بیت علیهم‌السلام، تجسم این ارزش‌ها هستند و معرفی صحیح آنان، گامی بزرگ در جهت هدایت دل‌های تشنه به سوی نور است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ پ.ن: شاید باور به آنچه گفته شد قدری برایتان دشوار باشد اما پیشنهاد میکنم از فضای فکری مسلط خودتان لحظه‌ای بیرون آمده و مجدداً متن را با توجه به پارادایم مسلط در فضای بین‌الملل بخوانید. @howzavian_alborz
🇵🇸 پرونده «زن در جامعه فلسطین»/۱؛ ▫️چرا زن فلسطینی در کانون توجهات قرار دارد؟/ انتقام‌جویی کینه‌توزانه از مادران غزه ✍🏻 الناز رحمت نژاد 🔺امنیت و آزادی تردد، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، خوراک، پوشاک، مسکن، اشتغال، بازنشستگی و خدمات ضروری اجتماعی حقوق ساده یک زن است. رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ با اشغال هفتاد و شش ساله سرزمین فلسطین زنان فلسطینی را از این حقوق ساده محروم کرده است. 🔺فرقی نمی‌کند زن فلسطینی ساکن سرزمین فلسطین باشد یا خارج از آن و در کشورهای دیگر. تأثیرات منفی اشغال همه ابعاد زندگی زنان فلسطینی را اعم از فردی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در برگرفته و به نمونه‌ای رنج آور، سخت و متفاوت از دیگر زنان جهان تبدیل کرده است. 🔺زن فلسطینی به دلیل جایگاه اجتماعی بنیادینش در جامعه فلسطین و نقشی که در مقاومت و بالا بردن روحیه خانواده ایفا می کند، همواره در دهه های اخیر در کانون توجه اشغالگران صهیونیست قرار داشته است. 🔺رژیم صهیونیستی با ارتکاب نسل کشی شدید در نوار غزه که به طور ویژه کودکان و زنان فلسطینی را مورد هدف قرار داده، در حال انتقام گرفتن از مادران فلسطینی باست. 🔗 متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔔فراخوان دهمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قم اعلام شد 🔻شرایط و ضوابط شرکت در جشنواره: ◻️ آثار ارسالی باید در بازه 10/1/ 1402 تا 10/20/ 1403 منتشر شده باشد. ◻️ آثار باید در یکی از رسانه‌های مکتوب، مجازی، دیداری یا شنیداری دارای مجوز و یا رسانه ملی با نام صاحب اثر منتشر شده باشد. ◻️ هر فرد مجاز به ارسال حداکثر ۴ اثر در قالب‌های جشنواره است. ◻️ آثار رسیده به دبیرخانه از لحاظ مالکیت معنوی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نباید در جشنواره دیگری برگزیده شده باشد. ◻️ شرکت در جشنواره ابوذر قم برای همه اهالی قم آزاد می‌باشد. اما اثر ارسالی برای شرکت در جشنواره باید در یکی از رسانه‌های رسمی منتشر شده باشد. ◻️ اهالی غیرقمی در صورتی می‌توانند دراین جشنواره شرکت کنند که آثار آنها مربوط به شهر قم باشد یا در یکی از رسانه‌های قم منتشر شده باشد. 🔻جوایز جشنواره: ➖نفر اول هر بخش: تقدیرنامه، تندیس جشنواره و 50 میلیون ریال جایزه نقدی ➖نفر دوم هر بخش: تقدیرنامه و 40 میلیون ریال جایزه نقدی ➖نفر سوم هر بخش: تقدیر نامه و 30 میلیون ریال جایزه نقدی ⏱ مهلت ارسال آثار : تا 20 دی ۱۴۰3 📞 ارتباط با دبیرخانه جشنواره: 02532926770 / 02532924750 @resaneqom / @alizade110 📬 لینک ارسال آثار: https://bsrqom.ir/ 📎 جزئیات بیشتر @howzavian_alborz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📮خروش مقدّساصغر آقائی 🌱ایرانیان مسلمان، نهم دی نه از سر هیجان که از سر حمیّت و غیرت و بصیرت به پا خواستند، تا آنان که فتنه را به نهایت رسانده، با چشمه‌سار حسینی به مقابله پرداختند، چونان کاهی در بستر رود پرخروش اراده خویش محو و نابود کردند. 🌱این خروش انقلابی بار دیگر با هدایت رهبری آگاه و شجاع، نشان داد که یاری حق به عنوان سنّت الهی همیشه یاور آنانی است ندای "رَبُّنا الله" سر داده، بر آن استقامت می‌کنند که فرمود: 💠إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ 💠به یقین کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل می‌شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتی که به شما وعده داده شده است! @howzavian_alborz
📜 بسته مطالعاتی به مناسبت گرامیداشت حماسه ۹ دی 🟡 کتاب "انقلاب اسلامی در بوته آزمون: جنگ نرم بیست ساله و فتنه ۸۸" ✍️ به قلم منوچهر محمدی 🟢 کتاب "موج فتنه: از جمل تا جنگ نرم" ✍️ به قلم احمدحسین شریفی 🔸 همزمان با فرارسیدن گرامیداشت سالروز حماسه ۹ دی ماه، فرصت را غنیمت دانسته و به معرفی ۲ اثر ارزشمند پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این‌باره می‌پردازیم... 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/9dey @howzavian_alborz
📮در خـــــاتــمــه ✍ محمدجواد خمسه 📜 هوالحق لیله شنبه ۵عقرب ۱۳۰۰ آقای میرآقا ـ دام اقباله العالی! دوست عزیزم! در این موقع که پاره[ای] از دوستان ما امتحان بی‌وفائی خود را داده، محرمانه و آشکار تسلیم دشمن شده و با مقاصد آنان همراهی می نمایند، مراسله شما را زیارت کرده، فوق العاده مسرور و خوشحال گردیدم. آری آقای من، دوستان را در مواقع سخت باید امتحان نمود. من از این مسئله مسرورم که رفقای همراه به هیچ وجه لغزشی در افکار آنها راه نیافته و باکمال قوت قلب، مصمم [به] دفاع و فداکاری هستند. عجالتاً با رویه‌ای که دشمنان ما پیش گرفته‌اند و شما بخوبی مسبوق هستید، شاید به طور موقت یا دائم توانستند موفقیت حاصل نمایند؛ ولی اتکای بنده و همراهان به خداوند دادگری است که در بسیاری از این اتفاقات ما را در پرتو توجهات خود محافظت کرده است. بجز از خداوند، به هیچکس مستظهر نبوده و امیدوارم که توجهات کامله‌اش شامل حال و یار و معین ما باشد. افسوس می‌خورم که مردم ایران پس از مَحو ما خواهند فهمید ما که بودیم؛ چه می‌خواستیم و چه کردیم! معروف است: النعمه اذا فقدت عرفت. مردم همه منتظرند روزگاری را ببینند که از جمعیت ما اثری به میان نباشد. پس از آنکه نتایج تلخی از سوءافکار و انتظار خود دیدند، آن وقت دو دست ندامت به سر کوفته، قدر و هویت ما را می‌فهمند. بلی آقای من، امروز دشمنان ما هرگونه اتهاماتی را که به ما نسبت می‌دهند، می‌شنویم و حکمیت را به خداوند قادر و حاکم علی الإطلاق واگذار می‌کنیم. عجالتاً تحت تقدیرات الهی هستیم تا ببینیم کار، به کجا منتهی خواهد گردید. در خاتمه، سلامتی و دوام شما را از خداوند مسئلت داشته، ادعیه خالصانه خود را تقدیم می‌دارد. 🖊 کوچک جنگلی 📌 این آخرین نامه بدست آمده از میرزا یونس استاد سرایی است، همان میرزا کوچک خان جنگلی خودمان! ✍ چقدر این نامه زنده است و باید دوباره بازخوانی شود... شاید حرف دل باشد و نتوان زد، اما قطعا می‌توان خواند! ▫️نامه میرزا کوچک خان جنگلی، با سادگی و صداقتی که در کلماتش موج می‌زند، از عمق باورها و دغدغه‌های او پرده برمی‌دارد. در میان این جملات، ایستادگی در برابر ناملایمات، امید به عدالت الهی و شکایت از ناسپاسی مردمان دیده می‌شود؛ مردمانی که گاه بزرگان و مجاهدان را دیر می‌شناسند. ▪️این نامه نه‌تنها حکایت یک دوران سخت است، بلکه درسی است از پایداری، اخلاص و ایمان به مسیری که به عدالت و آزادی ختم می‌شود. همان‌طور که خود اشاره کرده است، گاه نعمت‌ها و ارزش‌های حقیقی پس از فقدانشان شناخته می‌شوند، و او این را با اندوه اما یقین بیان می‌کند. • یاران موافق همه از دست شدند ° در پای اجل یکان یکان پست شدند • خوردیم ز یک شراب در مجلس عمر ° دوری دو سه پیشتر ز ما مست شدند 🔻بازخوانی چنین متونی، تلنگری است به ما که امروز چگونه با انسان‌های حق‌طلب و ارزشمند رفتار می‌کنیم و آیا قدرشان را می‌دانیم یا نه؟ @howzavian_alborz
☑️ پژوهش سرای اسلامی حوزه علمیه البرز برگزار می کند. 📮 سلسه نشست های کرسی آزاد اندیشی با موضوع نقد مبانی جریان شناسی الحاد مدرن و میزان تاثیر گذاری آن بر نسل z 👤با حضور: حجت الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین استاد گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی 👤دبیر جلسه: حجت الاسلام دکتر آقایی استاد حوزه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی کرج 🔻 ویژه طلاب سطح عالی و نخبگان حوزه علمیه البرز 🔻 زمان: دوشنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۳ ساعت 13:30 🏢مکان: حوزه علمیه امام صادق علیه السلام کرج @howzavian_alborz
📮مصوبه جدید رفع فیلتر واتس‌اپ: تزلزل در آینده کلان‌داده و حاکمیت دیجیتال ایرانمیلاد حسن زاده ▫️در دنیای امروز، فناوری اطلاعات و ارتباطات به یکی از ارکان اصلی قدرت ملی تبدیل شده است. داده، که می‌توان آن را "نفت قرن ۲۱" نامید، کلید پیشرفت اقتصادی، علمی و امنیتی به شمار می‌رود. در این میان، مصوبه اخیر مبنی بر رفع فیلتر واتس‌اپ، در حالی که ممکن است با نیت تسهیل ارتباطات و رفع نیازهای اجتماعی و یا جلوگیری از بحران‌های امنیتی اتخاذ شده باشد، پیامدهای عمیقی برای حاکمیت دیجیتال، اقتصاد کلان‌داده و امنیت ملی به همراه خواهد داشت. این تصمیم به جای اینکه گامی در جهت تقویت استقلال دیجیتال باشد، می‌تواند ایران را در حوزه فناوری به یک مصرف‌کننده منفعل تبدیل کند. ▪️عصر حاضر، به دلیل ورود فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی، وارد مرحله‌ای از تحول اقتصادی شده که در آن داده به عنوان زیربنای اصلی پیشرفت شناخته می‌شود. (Big Data) نه تنها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ضروری است، بلکه نقش اساسی در تحلیل رفتارهای اجتماعی، بهینه‌سازی سیستم‌های اقتصادی و حتی پیش‌بینی رویدادهای آتی ایفا می‌کند. در کشورهایی که به درستی ارزش کلان‌داده را درک کرده‌اند، توسعه زیرساخت‌های بومی برای جمع‌آوری، تحلیل و استفاده از این داده‌ها به یک اولویت ملی تبدیل شده است. چین با تکیه بر پلتفرم‌هایی مانند وی‌چت و علی‌بابا و ایالات متحده با غول‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک، نه تنها به قدرت‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند، بلکه بر رقابت‌های ژئوپلیتیکی نیز تسلط یافته‌اند. دراین میان، وابستگی به پلتفرم‌های خارجی مانند واتس‌اپ، داده‌های ارزشمند داخلی را به منابعی در اختیار سایر کشورها تبدیل می‌کند که به طور مستقیم به تضعیف موقعیت استراتژیک کشور می‌انجامد. ⚠️ پلتفرم‌های بین‌المللی همچون واتس‌اپ تحت مالکیت شرکت متا (فیسبوک سابق)، توسط قوانین و منافع ایالات متحده مدیریت می‌شوند. در شرایطی که کشورها به سمت تقویت استقلال دیجیتال حرکت می‌کنند، استفاده گسترده از این پلتفرم‌ها، نه تنها وابستگی به زیرساخت‌های خارجی را افزایش می‌دهد، بلکه کنترل بر داده‌ها و ارتباطات حیاتی را نیز از دست کشور خارج می‌کند. چالش این وابستگی در شرایط بحرانی بیشتر نمایان می‌شود. تحریم‌ها یا تصمیمات یک‌جانبه سیاسی، می‌توانند دسترسی به این پلتفرم‌ها را محدود کنند، همان‌گونه که در گذشته شاهد قطع برخی خدمات بین‌المللی در ایران بوده‌ایم. علاوه بر این، شرکت‌های مالک این پلتفرم‌ها از داده‌های کاربران برای اهداف تجاری و سیاسی بهره‌برداری می‌کنند. این داده‌ها، که شامل اطلاعات رفتار کاربران، الگوهای ارتباطی و حتی اطلاعات مکانی هستند، می‌توانند برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی یا تحلیل شرایط اجتماعی کشورها مورد استفاده قرار گیرند. ❌ یکی از مهم‌ترین پیامدهای رفع فیلتر واتس‌اپ، کاهش انگیزه برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است. پلتفرم‌های بومی، مانند بله، روبیکا، ایتا، ویراستی و...، که با تلاش‌های قابل‌تقدیر توسعه یافته‌اند، درمقایسه با پلتفرم‌های بین‌المللی از مزیت‌های رقابتی کمتری برخوردارند و نیازمند حمایت‌های دولتی و مردمی برای رشد و بلوغ بیشتر هستند. رفع فیلتر واتس‌اپ می‌تواند به کاهش استفاده ازاین پلتفرم‌ها و در نتیجه کاهش درآمدها و سرمایه‌گذاری در آنها منجر شود. این درحالی است که بسیاری از کشورها برای تقویت اکوسیستم‌های بومی خود، سیاست‌های سختگیرانه‌ای برای محدودکردن پلتفرم‌های خارجی اتخاذ کرده‌اند. چین با ممنوعیت دسترسی به واتس‌اپ و ایجاد پیام‌رسان‌هایی چون وی‌چت، نه تنها به استقلال دیجیتال دست یافته، بلکه بازارهای جهانی را نیز به چالش کشیده است. 📱در حوزه امنیت ملی، داده‌های ارتباطی، یک دارایی استراتژیک به شمار می‌روند. واتس‌اپ، علی‌رغم ادعای رمزنگاری دوطرفه، همچنان در برابر فشارهای دولت‌ها و سازمان‌های امنیتی خارجی آسیب‌پذیر است. به عنوان مثال، دولت آمریکا بر اساس قوانین فدرال مانند CLOUD Act می‌تواند به داده‌های کاربران دسترسی داشته باشد. اگرچه ممکن است ادعاشود که پیام‌رسان‌های داخلی نیز از لحاظ امنیتی بی‌نقص نیستند، اما حداقل داده‌های آنها در داخل کشور نگهداری می‌شود و امکان نظارت و کنترل برآنها وجود دارد. در مقابل، استفاده از پلتفرم‌های خارجی، امکان سوءاستفاده اطلاعاتی و حتی جاسوسی را برای طرف‌های خارجی فراهم می‌کند. 📌 در نهایت، یکی از بزرگ‌ترین پیامدهای تصمیم اخیر، از دست دادن فرصت‌های اقتصادی در حوزه اقتصاد دیجیتال است. در دنیای امروز، داده‌ها، نه تنها یک منبع ارزشمند اقتصادی، بلکه عامل قدرت‌آفرین در رقابت‌های جهانی هستند. کشورهایی که از داده‌های بومی خود برای توسعه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال استفاده می‌کنند، می‌توانند به رهبری بازارهای جهانی دست یابند.