eitaa logo
نویسندگان حوزوی البرز
415 دنبال‌کننده
321 عکس
36 ویدیو
55 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است. 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان البرز است. ارسال یادداشت 👇 @Revolutionson2 #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
نویسندگان حوزوی البرز
📌مدرسه اندیشه‌ورز رحا برگزار می‌کند؛ 💠 رواق اهل قلم (۳) با عنوان «شیخ شهید» 📕روایت کتاب بازخوانی ن
سلام ونور لینک ورود به رویداد «رواق اهالی قلم ۳» https://www.skyroom.online/ch/bineshno/revayat ساعت 21 تا 22 شنبه 6 مرداد بررسی شخصیت و اندیشه شهید شیخ فضل الله نوری و عصر مشروطه ❇️❇️❇️❇️ با حضور حجت الاسلام افضلی، نویسنده کتاب « عص مشروطه...) و جناب آقای حمیدی، سردبیر مجله مجازی شهید رابع ❇️❇️❇️❇️ هنگام ورود به اتاق؛ نام و نام خانوادگی خود را به صورت کامل و به فارسی وارد کنید.
🔰 گام به گام با انسان کامل (۲۱) ✍ اصغر آقائی 🌀 گام سوم: با ادریس ع 🔻همراهیِ نوح با تمام فراز و فرودش به پایان رسید. گاه با خود می‌پرسم این سفر طولانی، چرا؟ مگر این نیست که خداوند انسان را عاقل آفریده است؛ پس چرا باید رنج این سفر را تحمّل کنم؟ 🔻این پرسش درونی من را یاد خاطره‌ای در شهر انداخت. در آن شهر در پی دوخت لباسی نو برای ادامه سفر بودم و این بهانه خوبی بود تا کمی با ، جدّ نوح ع، همراه شوم. سلام کردم و پاسخی گرم، شنیدم. می‌دانستم او فردی است که صبر صفت ممتاز رهروان مسیر حق تعالی است؛ چه رسد که باشی «وَإِسْمَاعِيلَ وَإِدْرِيسَ وَذَا الْكِفْلِ ۖ كُلٌّ مِنَ الصَّابِرِينَ» 🔻و من با پرسش‌هایی مقابلش نشستم. 🔻ادریس پارچه را به تنم قواره کرد و مشغول دوخت شد. برش پشت برش، کوک پشت کوک. چنان با دقت کار خویش را انجام می‌داد که گویی در دنیا تنها و تنها همین یک کار را دارد، دوختن لباسی برای من. تلاش و کوشش او به من آموخت که مؤمن بی‌کار و تنبل نمی‌شود و هر کاری انجام دهد، دقیق انجام می‌دهد. «رحم الله امرا عمل عملا فاتقنه» 🔻این اثنا ناگهان سوزن سرانگشت پرمهارت او را خراشید و من یک لحظه از جا بلند شدم. با بلند شدنم ذهنم نیز گویی تکانی خورده، به عصر ما، قرن بیستم، برگشت. 🔻در حالی که بر انگشت او ضماد می‌نهادم، در ذهنم از خود می‌پرسیدم: این قرن ما کجا و زحمت سوزن پشت سوزن کجا؟ اگر این مردی که روبه‌روی من است برتر دارد، چرا چون انسان‌های عصر ما فراوان نمی‌کند؟ گویی محسور تکنولوژی شده و یک‌سو به قصه می‌نگریستم. 🔻وقتی کارم تمام شد و انگشت زخم‌خورده ادریس را ضماد نهادم، او به دیوار تکیه کرد و نگاهی عمیق به چشمانم کرد. گیرایی چشمانش تا عمق وجودم نفوذ کرد و ناگاه سر به زیر افکندم. نمی‌دانم این چه سرّی است که نگاه در چشم انسان کامل، همیشه در طول سفر برایم سخت بود؛ آری نگریستن به خورشید چشمان ولیّ خدا، تاب خود را می‌طلبد. 🔻با نگاه او ذهنم گویی به جای خود بازگشت و من پرسش‌هایم را در سینه حبس کردم؛ که پرسش همیشه نشانه عقل نیست، که گاه فریب است. 🔻ادریس شروع به سخن می‌کند و من گوش می‌دهم که و بررسی به گوش شنوا نیاز دارد. پاسخ او خیره‌کننده بود و چه صادقانه و دلسوزانه سخن گفت؛ گویی پدری مهربان با فرزندش سخن می‌گوید «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا» 🔻من آموختم که هرچند برای زندگی لازم است، اما مهم‌تر از آن استفاده از آن است. از او آموختم که اگر قرار بود تمامِ آنچه در طول تاریخ بشر، خود انسان به راهنمایی و انسان کامل یافته و ساخته‌ است را، تنها خود انبیا، می‌ساختند، آیا اختیار و امتحان و ... معنا داشت؟ 🔻تمام تلاش انبیا، ساخت انسان است که انسان بدون ابزار هم انسان است؛ اما با ابزار ولی بدون هویّت، نه انسان است و نه از ابزار در مسیر حق استفاده خواهد کرد. 🔻انسان کامل در جامعه بشری محوری است که باید افراد بشر به خود سوی او روند و او را با عقل خویش بفهمند و سخنانش را دریابند و به کار بندند. 🔻اینجا بود که قلب و ذهنم آرام‌ گرفتند. با راهنمایی او آنچه در عمق وجودم بود گویی جوشش کرده است و من با خود گفتم: راستی اگر همه ابزارها را در طول تاریخ فقط انسان کامل با می‌ساخت و در اختیار دیگران قرار می‌داد، این روش مورد اعتراض انسان‌ها واقع نمی‌شد و آنها در وجود خود احساس پوچی نمی‌کردند؟ و آیا چنین جایی تنها یک تنبل‌خانه‌‌ نمی‌شد؟ 🔻انسان کامل نه دنبال‌ تن‌پروری و نه دنبال تن‌پرورآفریدن، که در پیِ ارتقای فهم و افراد بشر است تا آنان خود در کنار انسان کامل، به قسط و و بهبود زندگی بشر قیام کنند «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» 🔻و این قیام هزینه دارد، و تلاش مستمر و مبارزه با بدی‌ها و کژفهمی‌ها و نیرنگ‌ها نیاز دارد «وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ» 🔻در حالی که لباس دوخته‌شده‌ی ادریس را به تن می‌کردم، زبان شاکر او مرا به واداشت و بر هنر بی‌بدیل دستان ولیّ خدا آفرین گفتم و شکر کردم و دانستم که هرچند انسان کامل در میان مردم و چون مردم می‌دوزد و می‌پوشد، تا مردم در مسیر حرکت انسانی خویش او را خیلی تاخته جدابافته ندانند، اما جایگاه رفیع آنان همیشه یگانه است، 🔻و آموختم ارتقای انسان در همراهی عشق و عقل است. 🔻و ادریسِ عاقل و عاشق بر جایگاه بلندی نظاره‌گر تاریخ شد. «وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا» ... و سفر ادامه دارد. @howzavian_alborz
▫️کتاب بهره‌وری سازمانی با رویکرد اسلامی 🔰 توسط پژوهشگاه و به قلم منتشر شد. 🔹بهره‌وری مهم‌ترین مبنا در زندگی موفقیت‌آمیز، پیش‌رونده و مانای سازمانی است. یک سازمان زمانی می‌تواند در گردونه دشوار ایام، زندگی سالم و پویا داشته باشد که از بهره‌وری لازم و کافی برخوردار باشد. تحقیق حاضر با ابتنا بر مبانی اسلامی، الگویی ارائه داده است که می‌تواند بهره‌وری سازمانی را از ایده و آرمان بودن به واقعیت تبدیل کند و مسیر درخشانی را برای تعالی سازمانی ترسیم نماید. ➕ بهره‌وری سازمانی متاثر از محیط سازمانی نیز هست. این محیط می تواند قانونی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باشد. بهره‌وری سازمانی نمی تواند بدون ملاحظه قوانین حاکم بر یک کشور و منطقه و جغرافیای سازمانی باشد. 🏷 لینک خرید: 🛒 poiict.ir/product/k-13636/ 🔍 اطلاعات بیشتر👇 🌐 iict.ac.ir/bahrevari-3 @howzavian_alborz
بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه موردی انیمیشین سینمایی ناین).pdf
550.4K
📓 بررسی انتقادی کابالیسم در سینمای هالیوود (مطالعه موردی انیمیشن سینمایی ناین) ✍استاد محمدحسین فرج نژاد و خانم مهدیان نشریه معرفت فرهنگی اجتماعی، پاییز ۱۳۹۳ @howzavian_alborz
🔰 تشبیهِ غزّه با کربلا؛ سهل و ممتنع! • نوحه بر غزه و مقایسه‌اش با کربلا، برخی میراث‌گرایان را نگران کرده است! متوقف‌کردنِ عاشورا در سال ۶۱هجری و دفنِ کربلا در کربلا هم عده‌ای از انقلابیان را برآشفته است! و باز دعوا و برچسبِ «افراطی‌ها / هیئت سکولار» و غیره رونق گرفته است! ▫️ ادعا: نه کسی با اهل‌بیت علیهم‌السلام قابل مقایسه است (لا یُقاس بآل محمد(ص) من هذه الأمّة أحد)۱ و نه هیچ‌روزی -حتی شهادت ائمهٔ اطهار- در عظمت مصیبت، روزِ حسین علیه‌السلام می‌شود (لا یوم کیوم الحسین)۲؛ لکن غزه، کرب‌و‌بلای حسین(ع) را ارث برده است! ❓ آیا مقایسه‌ناپذیریِ کسی با امیرالمؤمنین علیه‌السلام مجوّز است که حکومت و حکمرانی‌ای غیرعلوی اختیار کند؟! ❗️اینکه عظمت مصیبت هیچکس به «رتبه»ی مصائب حسین(ع) نمی‌رسد، آیا مجوّز است که تشابه و تشبّه به او (با مقیاس‌کردنش) واجب نباشد؟! • حسین(ع) بلندترین «قله»ی فداکاری برای خداست که هم «دامنه»ی پیروان را بالا کشیده و هم «سلسله‌جبال»ِ تأسّی و تشبّه در قبل و بعد از خود را موجب شده است! • پیامبرانی که پیش از او گذرشان به کربلا افتاده، و پیش‌آمد و خون‌آمدی به خود دیده‌اند؛ از خدایشان شنیدند که: «فسال دمُک مؤافقة لدمه»۳: خونت برای تشبّه به خون حسین(ع) جاری شد! ❗️عجب از کسانی که قمه‌زنی با دستان خود -بدون هیچ نصّ شرعی- را تشبّه به شمشیرها بر حسین(ع) می‌شمارند؛ اما تشبّه و تشابه‌خواندنِ خون‌های ریخته‌شدهٔ تأسّی‌کنندگان به حسین(ع)۴ را مقابل یزیدهای زمان، برنمی‌تابند! برخلاف مبنای فقهیِ توقیفی‌بودن شعائر۵، خودزنی با قمه را تشبّه به حسین(ع) می‌شمارند؛ اما بر مبنای وجوبِ تأسّی به سیّد مظلومان و شهید و کشته‌ دادنِ زنان و فرزندان، تشبّه به امامِ شهید نمی‌دانند؟!! • وقتی پوست سر و صورت اسماعیل صادق‌الوعد۶ را کندند، در پاسخ به فرشته‌ای که برای مدد آمده بود گفت: لي أسوة بما یصنع بالحسین(ع)۷: برای من تأسّی به آن چیزی است که با حسین(ع) می‌کنند! اسماعیل به عظمت مصیبت حسین(ع) نرسید اما اگر به کرب‌و‌بلای حسین(ع) هیچ شباهتی نیافته، پس تأسّی چه معنا دارد؟! • ابوذر غفاری وقتی در غربت و تنهایی در تقابل با جریان استئثار (ویژه‌خواریِ أموی) و استبداد به تبعید رفت، تبعیدش را با روز حسین(ع) مقایسه کرد و دوستانِ اندکش را چنین تسلّی داد: ما أیسَر هذا و لکن کیف أنتم إذ قتل الحسین(ع) قتلا (یا: ذبح ذبحاً) والله لایکون فی الإسلام بعد قتل الحسین أعظم قتلا منه ۸: این (تبعید و غربت) آسان است اما شما چه می‌کنید وقتی حسین(ع) را آن‌گونه بکُشند یا ذبح کنند؟! به خدا قسم قتلی بزرگ‌تر از آن در اسلام نیست. ❗️حافظانِ میراث جا دارد نگران باشند تا کسی در «رتبه» با اهل‌بیت(ع) و «روزی در عظمت مصیبت» با روز حسین(ع) مقایسه نشود؛ چون آن مصیبتِ عظما در عالم بالا هم اثر کرده -به حسب روایات صحیح- و آسمان و زمین و همهٔ مخلوقات بر آن گریسته‌اند!۹ امتدادبخشی به میراث هم جای نگرانی دارد تا مبادا حسین(ع) در ۶۱هجری دفن شود و الگو و بالتّبع «شبیه‌ساز» نشود! که وگرنه؛ گریه‌کنانِ امروز با گریه‌کنانِ روز عاشورا بر تلّی در همان کربلا، و در حالِ نظاره بر کشته‌شدن حسین(ع) فرقی نمی‌کنند!۱۰ ازهمین‌رو بود که شهید مطهری فریاد می‌کرد «شمر زمانت را بشناس» و رهبر انقلاب اسلامی از «کربلای غزه» می‌گوید۱۱ و امام موسی صدر در کتاب ارزشمند «سفر شهادت»۱۲ بین عاشورا و فلسطین پیوند می‌زند. • امام رضا علیه‌السلام در روایت معروف «ریّان بن شبیب» هر دونگرانی را برای‌مان به‌زیبایی جمع کرده است: «إنّ یوم الحسین اقرح جفوننا و اسبل دموعنا و اذلّ عزیزنا بأرض کرب و بلاء و اورثنا الکرب و البلاء إلی یوم الانقضاء»۱۳ روز حسین (نه روزها و مصائب دیگر) است که پلک‌های ما را مجروح و سیل اشک از چشمان ما جاری کرده است [همان لقد عظمت الرزیّة و جلّت و عظمت المصیبة] اما هم‌او در ادامه می‌فرماید: به ما «کرب و بلا» تا روز انقضاء(فرج) ارث داده شده است! یعنی همان مضمون: کلّ یوم عاشورا و کلّ ارض کربلا (که سخن مشهوری است و روایت نیست). این کرب و بلا، «ارث» حسین بر حسینیان است؛ همان کرب و بلاست تا ارث‌بودن درست باشد؛ لذا شبیه خواندنش انحراف از میراث نیست. تا وقتی وارث حسین(عج) در مرتبهٔ غیبت و «الذین استضعفوا» است، فرج و گشایش برای مظلومان و مستضعفان نیست و آنها در کرب و بلایند. ❓غزه بدین معنا، چرا کرب‌و‌بلای حسین(ع) نباشد؟! ملّتی که در مقابل ضَیم (ظلمِ ننگ‌آمیز) ایستاده، به سیّد اهل إبای از ضیم۱۴ -یعنی حسین بن علی(ع)- تأسّی کرده است. ❗️این نکتهٔ سهل و ممتنعِ تشبیه غزه با کربلاست! آنچه غزّه از مصیبت می‌بیند، ارثِ کرب‌وبلای ننگ‌ناپذیریِ حسین(ع) است؛ ولو هیچ‌روزی در «رتبه»، روزِ حسین در «عظمت مصیبت» نمی‌شود! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۳/۵/۵ @howzavian_alborz
نویسندگان حوزوی البرز
❇️ پروژه استعماری "قرآن مورخان" و تمجید ریاست دانشگاه اهل‌بیت(ع) از آن! ◻️ در مراجعاتی که محققین گر
✍️ پاسخ رئیس دانشگاه اهل بیت به مطلب انتقادی گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه مطالعات تقریبی ◻️ ما در جای جای جلسات و نوشتار خویش، به آراء شاذ آقای امیر معزی اشاره داشته و پاسخ‌هایی به فراخور موقعیت ارائه نموده‌ایم. صاحب نظران و خبرگان این نوع مطالعات، بعضاً از سیر مقالات ما در تحلیل و نقادی برخی از این قبیل آثار مستشرقین استحضار و وقوف دارند. ◻️ واژگان احترامی و ادب ما همواره مبتنی بر سنت اولیاء دین و شریعت علیهم السّلام بوده، دلیل بر تأیید صرف و قاطع متون مذگور و منتشر در کتاب قرآن موّرخان نیست، بلکه داب ادب و اقتضای توسیع و تمهید فضای لازم جهت نقد محترمانه در نظر ما چنین بوده است. اگر نوع قلم بنده شائبه‌ای ایجاد نموده، معتذریم. امّا گمان ما بر این است که به خطاب قرآنی در برابر دیگران که هم‌نظر و اندیشة ما نیستند نیز قاعدة ادب را رعایت نماییم. 📄 متن کامل @howzavian_alborz
⚠️ رژه کودک‌کُش‌ها بر رودخانه سِن/ عرق شرم بر پیشانی پاریس الناز رحمت‌ نژاد عضو تحریریه کانون نویسندگان حوزوی البرز 🔺 مشعل بازی های المپیک ۲۰۲۴ که سی و سومین دوره بزرگترین رویداد ورزشی جهان است، روز گذشته ضمن برگزاری مراسم افتتاحیه در رودخانه سن، روشن شد. میزبانی این دوره از مسابقات که به مدت دو هفته ادامه دارد بر عهده پاریس است. 🔺در این میان نمی توان از عدم توجه مسئولان المپیک و همچنین مقامات فرانسوی به جنایات جنگی صهیونیست ها در نوار غزه به سادگی عبور کرد، رژه تیم المپیک رژیم صهیونیستی در روز گذشته بر روی رودخانه سن به منزله رژه کودک کش هایی بود که باید عرق شرم را پیشانی المپیک و سران پاریس نشانده باشد. 🔺بازی های المپیک ۲۰۲۴ برای فلسطینیانی که تلاش می‌کنند از جنگ نسل کشی ارتش رژیم اشغالگر قدس در غزه جان سالم به در ببرند، چیزی جز تایید انفعال سازمان ملل و ارکان و ساز و کارهای بی ثمرش در مقابل جنایات این رژیم نخواهد بود. 🔺بر اساس قطعنامه سازمان ملل، کشورهای شرکت کننده موظف هستند در زمان برگزاری بازی‌های المپیک آتش بس اعلام کنند و در غیر این صورت از المپیک اخراج خواهند شد. 🔗 برای مطالعه مشروح یادداشت کلیک کنید @howzavian_alborz
🔰 گام به گام با انسان کامل (۲۲)اصغر آقائی 🌀 گام سوم: با ابراهیم ع (۱) 🔻 (ع) سال‌ها بعد از طوفان وفات یافت. ده‌ها قرن گذشت و جمعیت اندک همراه وی دوباره گسترش یافتند. من از این قبیله به آن قبیله و از این شهر به آن شهر در سفر بودم، اما هر بار بر غصه‌هایم افزوده می‌شد. پیرو نوح ع آرام آرام کم می‌شدند. 🔻با گسترش زندگی، انسان این موجود ظلوم و جهول «إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا» بار دیگر که حق تعالی بر دوش او نهاده بود را فراموش کرد؛ و فراموشی ولیّ نعمت، یعنی . و انسانی که از ولیّ خویش دور بیافتد، قدمگاه شیطان، راهنمای او می‌شود و شرک و کفر ثمره پیروی از ابلیس لعین. «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» 🔻روزی در اندیشه‌ی فرزندان آدم بودم که صدایی مرا به سوی خود جلب کرد. به گوشه‌ای از آسمان خیره می‌شوم. چهره کریه شیطان با قهقه‌‌ای مستانه‌ بر غصه‌هایم می‌افزاید. او خود را پیروز می‌داند. گویی شادمانه‌ای به‌پا کرده و تمام یاران خویش را به جشن نابودی فرزندان بشر فراخوانده است. 🔻منِ خسته از این همه نادانی بشر، به سایه‌‌ای می‌خزم تا لختی بیاسایم. هنوز چشمانم گرم نشده بود که ناگاه یاد روزی افتادم که نوح غصه‌دار برای نجات از غم‌های عظیم دعا کرد و خداوند او را نجات داد «وَ نَجَّيْناهُ وَ أَهْلَهُ مِنَ الْكَرْبِ الْعَظِيمِ» 🔻از جا می‌جهم. به خود تشری می‌زنم که چرا در میان انبوه اندوه‌، آموزه‌ی حیات‌بخش انسان‌های کاملی که تاکنون پای درس زندگی آنان بودم را فراموش کرده‌ام؛ آموزه‌ی و ؛ که اگر نبود، حق هیچ توجّهی به بشر نداشت. «مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ» 🔻من با چشمانی اشک‌بار چون آدم ع استغفار می‌کنم و چون نوح به حال آن اقوام در شرک غلطیده غصه‌دار می‌شوم و برای نجات فرزندان آدم دعا می‌کنم. و خدا دعاکردن را بسیار دوست دارد. 🔻با دعا و استغفار و ناله به درگاه حق جانی دوباره می‌گیرم و ناامیدی، جای خود را به می‌دهد و من دانستم که گاه انسان هرچند خود را در مسیر حق می‌داند اما در عین حال در دامی از دام‌های شیطان افتاده است؛ دام ناامیدی؛ که ناامیدی از شیطان است و امید از ایمان. و من با خود زمزمه می‌کنم: و من بسیار آمرزنده هستم نسبت به هر آنکه ایمان آورده، توبه کرده، اعمال صالح انجام دهد سپس هدایت شود. «وَإِنِّي لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَى» 🔻و بار دیگر با عمل به آموزه‌ی ، به ایمانی دوباره بازمی‌گردم، که عمل به آموزه‌های ولیّ خدا، انسان‌ساز است نه بودن با او. و من از اینکه نعمت‌ بودن با اولیای خدا را، نه به زبان که با عمل به آموزه‌های آنان سپاس گذارده بودم، خوشحال شده، به حکم «شکر نعمت، نعمتت افزون کند» «إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»، از خداوند خواستم برای ادامه سفر یاریم دهد و مرا در میان آن همه مظاهر ناسپاسی تنها رها نکند. 🔻و من بار دیگر با امیدی برآمده از ایمانی دوباره به شهر باز می‌گردم. 🔻در شهر بابل در حال قدم‌زدن بودم. به هر جا که می‌نگریستم آثار شیاطین انسی و آن خنده‌های پر کبر و مستانه‌شان را می‌دیدم. گویی تمام شهر به دست جنود ابلیس است. شهر فراموش‌شدگان. و خدا هر آنکه او را فراموش کند به عذابی سخت گرفتار خواهد کرد، ذات خود و آنچه برای او آفریده شده است. «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ» و چه بد عذابی است، فراموش‌کردن انسانی. 🔻اما دیگر حال من متفاوت بود. هرچند غصه‌دار بودم، اما امیدی در دلم روشن بود و آموخته بودم که هیچگاه زمین از حجّت الهی خالی نمی‌شود، و خط توحید هیچگاه یک‌سره قطع نمی‌شود. 🔻و بار دیگر خداوند رحیم در میان قهقهه مستانه شیطان و شیطان‌صفتان، کاری کارستان می‎کند و یکی از پیروان خط نوح را وارد عرصه پیکار حق علیه باطل می‌کند. «وَ إِنَّ مِنْ شِيعَتِهِ لَإِبْراهِيمَ» 🔻و ، قهرمان توحید و بت‌شکن بزرگ تاریخ، وارد می‌شود. و شیطان فریادی از سر استیصال سر می‌نهد. ... و سفر ادامه دارد. @howzavian_alborz
📲تأثیر فضای مجازی بر زبان و ادبیات فارسی معاصر پیدایش شبکه جهانی اینترنت، سبب پیدایش شکل و قالب‌های جدیدی در عرصۀ ادبیات معاصر فارسی شده است که در ادبیات کهن ما سابقه ندارد. ❇️ اشعار دیجیتالی، اشعار تصویری و دیداری، اَبَرداستان‌ها و داستان‌های مینیمالیستی از این جمله هستند. اگر چه این آثار، دستاوردهای نوینی برای ادبیات معاصر فارسی فراهم آورده‌اند و دریچه‌های تازه‌ای به روی مخاطبان خود گشوده‌اند، اما درعین تازگی، اغلب به سبب شتاب‌زدگی در پرداخت هنری و سرعت ارائه به مخاطب، پرورش مضمون و محتوا، مغفول مانده و تنها به فرم و شکل ادبی آنها توجه شده است؛ ❌ این شتاب‌زدگی سبب تخریب ارزش‌های زبانی و ادبی آثار انتشاریافته در فضای مجازی و بالطبع در حوزه‌ی ادبیات معاصر شده است، چراکه گاه، این دسته از شاعران و نویسندگان، هواداران بسیاری می‌یابند که تحت تأثیر سبک نوشتاری آنان قرار گرفته، به مدافعان و مروّجان این ادبیات سست تبدیل می‌گردند. ✍🏻علیرضا شوهانی | سارا حسینی @howzavian_alborz
🌍 حزب‌الله لبنان و نقش یک روحانی شیعه لبنانی ◻️ به دنبال اشغال لبنان توسط صهیونیستها در سال (۱۴۰۲ هـ .ق) و عملیات شهادت طلبانه شیعیان علیه اشغالگران اسرائیلی، سازمانی به نام بسیج عمومی مستضعفین شکل گرفت که بعدها به عنوان مقاومت اسلامی مشهور گردید. ◻️ اوّلین ظهور علنی حزب الله در سال ۱۴۰۴ هـ .ق صورت گرفت که با انتشار و توزیع اعلامیه‌ای خطاب به محرومین جهان به مناسبت کشتار صبرا و شتیلا و نیز یک سال بعد به مناسبت شهادت شیخ راغب حرب، ضمن اعلام موجودیّت، اهداف و طرح‌های خود را برای اصلاح امور لبنان اعلام کرد و خواستار تغییر نظام سیاسی لبنان گردید. ◻️ آیت‌الله شهید سیّد عبّاس موسوی که در صف مقدّم جهاد علیه رژیم صهیونیستی قرار داشت، با هم فکری جمعی از عالمان و تعدادی از شاگردان خود، جنبش انقلابی حزب الله لبنان را تأسیس کرد و به عنوان دبیر کلّ این حرکت شیعی با فکری روشن، دیدگاه های انقلابی، روحیه سرشار از صفا و اخلاص و برخوردهای واقع بینانه و دور از رفتار تصنّعی، اقشار گوناگون شیعیانبه خصوص نسل جوان را شیفته خود ساخت. 📎 بیشتر بخوانید @howzavian_alborz
📍 پنجمین شمارهٔ مجلهٔ خردورزی منتشر شد ▪️ شامل 6 پرونده با عناوین: ماهیت علوم شناختی، فلسفه علوم شناختی، الهیات و علوم شناختی، علوم شناختی در ایران و جهان، وضعیت‌سنجی علوم شناختی و فخر ایران (چرا علوم شناختی دغدغۀ شهید فخری‌زاده شد؟) 📮 خرید شماره پنجم مجله خردورزی با ارسال رایگان، به مبلغ ۱۷۰ هزار تومان. 💳 لطفا وجه مذکور را به شماره کارت 6221068800011741 به‌نام شناخت‌پژوهان رسانه (بانک پارسیان) واریز نمایید. 📃 سپس ‌رسید واریز، نشانی دقیق و کدپستی را به آیدی زیر ارسال کنید: 🆔 @erfankhalilifar @howzavian_alborz
به همت انتشارات سوره مهر؛ کتاب «تجلی دین در نمایش شرق و غرب» منتشر شد 🔸در کتاب «تجلی دین در نمایش شرق و غرب» که پژوهشی درباره مطالعه تاثیر دین در نمایش است، تفاوت دیدگاه دینی و مذهبی در مسیحیت و جامعۀ غربی نسبت به اسلام یا بودیسم در جوامع شرقی بررسی می‌شود. 🔹این کتاب درمورد تفاوت دیدگاه دینی در شرق و غرب تأثیری متفاوت در شکل‌گیری و ساختار نمایش مذهبی در غرب، مثلاً نمایش‌های مذهبی قرون‌وسطی در کشورهای اروپایی، تعزیه در ایران یا تئاتر نوی ژاپن در شرق بحث می‌کند. 🔸به بیانی دیگر، در این کتاب به تفاوت تفکر دینی در شرق و غرب، شخصیت‌ها، مضامین و حتی شکل و قالب آثار نمایشی نشات گرفته از مسیحیت، اسلام و بودیسم که باعث تفاوت در مضمون و عناصر مختلف شکل‌دهندۀ تئاتر مذهبی قرون‌وسطی اروپا، تعزیۀ ایران و تئاتر نوی ژاپن شده، می‌پردازد. 👈کتاب «تجلی دین در نمایش شرق و غرب» با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در ۱۸۰ صفحه و با قیمت ۱۸۵ هزار تومان توسط انتشارات سوره مهر به بازار نشر آمده است. @howzavian_alborz