🔰بدعتی بنام دهه محسنیه
✳️در چند سال اخیر بعد از ایام آخر ماه صفر از سوی برخی گروههای مذهبی و هیئتی مسئله ادامه عزاداریها تا نهم ماه ربیع الاول پر رنگ میشود. هییتهای را برپا میکنند و در فضای مجازی نیز تا آنجا که میتوانند میتازند که این ایام، ایام حمله و هتک حرمت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیهاست. در این ایام حضرت ضربت خوردند و فرزند خودشان (حضرت محسن) را از دست دادهاند!
✔️ آنچه در منابع تاریخی آمده ایام هتک حرمت به خانه حضرت زهرا سلام الله علیها به طور واضح مشخص نیست و نمیتوان به همین راحتی گفت که بلافاصله پس از شهادت پیامبر اسلام هتک حرمت صورت گرفته است. تاریخ شهادت حضرت محسن بن علی نیز نه در تاریخ و نه در روایات درج نشده است.
▫️آنچه در روایات آمده است خبر شهادت و هتک حرمت حضرت میباشد اما در خصوص زمان حملهور شدن به خانه حضرت و زمان شهادت محسن بن علی علیهماالسلام کلامی بیان نشده است. از حضرت صادق علیه السلام طبری شیعی در دلایل الامامه نقل میکند که "قبضت فی جمادی الآخره یوم الثلاثاء لثلاث خلون منه، سنه احدیعشره من الهجره. وکان سبب وفاتها ان قنفذا مولی عمر لکزها بنعل السیف بامره، فاسقطت محسنا و مرضت من ذلک مرضا شدیدا، ولم تدع احدا ممن آذاها یدخل علیها"
حضرت صادق علیه السلام زمان شهادت حضرت را سوم جمادیالثانی سال یازدهم بیان میکنند و سبب شهادت محسن بن علی علیهماالسلام را ضربه غلاف قنفذ ذکر میکنند. مرحوم کلینی نیز در کافی روایتی از حضرت کاظم علیه السلام بیان میکنند که عنوان شهیده برای حضرت فاطمه سلاماللهعلیها قرار گرفته است که فرمودند: "ان فاطمة صدیقة شهیدة"
🔸️از برآیند مجموع حوادثی که در تاریخ ذکر شده است (حرکت سپاه اسامه به سمت موته و پرچم داری بریده از قبیله اسلمه و اعتراضش به قومش در همراهی اهل سقیفه) و شواهدی که وجود دارد (چگونگی راه رفتن حضرت زهرا بعد از غضب فدک و ایراد خطبه فدکیه از سوی ابن ابی الحدید) و از کنار هم قرار دادن آنها، میتوان اینگونه نتیجه گرفت که حمله و هجوم به خانه امیرالمومنین علیه السلام و هتک حرمت به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها حدودا ۵۰ روز پس از ایام شهادت پیامبر اسلام اتفاق افتاده است که سرانجام پس ۹۵ روز حضرت به شهادت میرسند.
لذا برپایی جلساتی تحت عنوان ایام محسنیه بدعتی در مناسک مذهبی از سوی جریانهای برائتی و شیرازی میباشد.
✍️دانیال بصیر
#محسنیه
#برائتی
#شیرازی
@cafe_fekr
@howzavian_hamedan
🔻 مدرسه اندیشهورز رحا برگزار میکند؛
✍️ رواق اهل قلم(7)
💢 ۲۰ تجربه از دنیای نویسندگی
👤 تجربههای میرشمسالدین فلاح هاشمی، نویسنده و مدیر نشر صاد
📅 زمان: شنبه 17 شهریور
⏰ ساعت: ۲۱ الی ۲۲
🔗 در بستر اسکای روم
🔘 نام نویسی:
@Jahaderevayat
🌐 رسانه حوزه انقلابی (رحا مدیا)
@rahamedia
@howzavian_hamedan
﷽
جنایت ۱۷ شهریور
تاریخ ما
کتابِ درسی بود!
نخواندیم
و افتادیم
به تجدیدِ شهریور ماه؟!
بسیاری از مردم علیرغم اطلاعات پراکندۀ تاریخی، نسبت به مهمترین بخشهای تاریخ معاصرشان آگاهی لازم را ندارند و این مطمئناً خسارت بزرگی است.
اگر آشنایی با تاریخ دور چون سلجوقیان و مادها و حتی تاریخ اسلام چون عاشورا و قیام مختار و .. سرمایۀ علمی است، آگاهی از تاریخ نزدیک، سرمایۀ ملی است.
کسی که دربارۀ تاریخ معاصر، مهمترین اطلاعات را نداشته باشد، هیچ درکی از «گذشته»، «تحول»، «تغییر» و «آینده» ندارد! این دانستنیها برای هر ایرانی به اندازۀ باران برای باغ لازم است.
با این وجود معالاسف، بخش بزرگی از جامعه عوامزده ما به دلیل بغضی که از نظم سیاسی مستقر دارد، حاضر نیست تاریخ حقیقی و حقیقت تاریخ را بشنود و اگر آن را بشنود نمیپذیرد! به همین دلیل، در کشور علم تاریخ با آن سابقه، چارچوب و نظریات، بیاعتبار و بیارزش میشود! اصلا ارزش و سند کیلو چند؟ دروغهای کودکستان(شبکهای) چون «منوتو» و جعلیات ساختگی شبکههای اجتماعی میشود منبع؛ میشود هویت، و در نهایت میشود احساس خوشایند به شاه و بُغض و تنفر نسبت به اکنون!
⚫ بند زیر بخشی از گزارش «یورواند آبراهامیان» تاریخنگار ایرانی-آمریکایی و ارمنی در کتاب «ایران بین دو انقلاب» از حادثه ۱۷ شهریور میدان ژاله(شهدای کنونی) است.
در ۱۶ شهریور بیش از نیم میلیون نفر در تهران تظاهرات کردند. این بزرگترین گردهمایی برگزار شده در ایران بود. شعارها نیز شدیداللحنتر میشد: «مرگ بر سلطنت پهلوی»، «آمریکا برو گمشو»، «استقلال آزادی جمهوریاسلامی».
شاه با پیبردن به این که تسلط بر اوضاع را از دست میدهد کوشید تا قاطعانه عمل کند. درگیریهای اجتنابناپذیر صبح جمعه، هفده شهریور روی داد.
شدیدترین درگیریها در میدان ژاله، که در آن حدود پنج هزار نفر، اغلب دانشجو به صورت نشسته تظاهرات میکردند پدید آمد. در محلههای پرجمعیت جنوبی برای پراکنده کردن جمعیت از هلیکوپترهای جنگی استفاده شد. بنا به نوشته یک خبرنگار اروپایی این هلیکوپترها «کوهی از اجساد متلاشی شده» را بر جای گذاشتند.
در میدان ژاله، تانکها و کماندوها که تظاهرکنندگان را محاصره کرده و نمیتوانستند آنها را پراکنده سازند، به آنها شلیک کردند. یک خبرنگار اروپایی مینویسد که این صحنه به جوخۀ آتش شبیه بود که در آن افراد مسلح به معترضان بیحرکت شلیک میکنند.
در همان شب مقامات نظامی شمار کشتهشدگان را ۸۷ و شمار زخمیها را ۲۰۵ نفر اعلام کردند. اما مخالفان شمار کشتهشدگان را بیش از ۴۰۰۰ نفر اعلام کردند و مدعی شدند که تنها در میدان ژاله حدود ۵۰۰ نفر کشته شدند.
آمار درست هرچه که باشد ۱۷شهریور که به #جمعه_سیاه معروف شد تاثیر به سزایی گذاشت. با کشتار ۱۷شهریور دریایی خون بین شاه و مردم پدید آمد. بنابر این احساسات عمومی تحریک، نفرت مردم تشدید و جمعیت آتشینتر شدند.
منبع:
آبراهامیان، یرواند (۱۳۷۷). «انقلاب اسلامی». ایران بین دو انقلاب. ترجمهٔ احمد گلمحمدی، محمدابراهیم فتاحی. تهران: نشر نی.
✍️ #علی_خسروی|
@bahr_dar_koze
@howzavian_hamedan
تاریخ ایستادگی
گرمی روزهای تابستان با گرمای مبارزه مردم با رژیم ستم پیشه شاهنشاهی به اوج رسیده و نفسهای آخر سلطنت پهلوی به گوش میرسید. مشتهای یکیک مبارزان با هم یکی شده و در هفدهم شهریور بر دهان استکبار پوسیده و نخنمای طاغوت فرود آمد. اولین جرقه این اقدامات در 13 شهریور که مصادف با عید فطر بود توسط ملت غیور ایران زده شد. تظاهرات 13 شهریور در واقع مبدا پیروزی انقلاب به شمار می آید که در پی آن قیام 16 و 17 شهریور شکل گرفت. در واقع تظاهرات وسیع عید فطر، تیر خلاصی بر پیکره رژیم پهلوی وارد نمود و بار دیگر قدرت جماعت مسلمانان را به رخ جهان کشاند.
۱۷ شهریور برگی از تاریخ مقاومت ملت ایران است که در میدان ژاله به تظاهرات پرداخته و با هجوم مأموران مسلح رژیم ۵۸ نفر شهید و ۲۰۵ مجروح را به نام سربلندی و استقلال ایران ثبت کردند. حالا دیگر ۱۷ شهریور جمعه سیاه و میدان ژاله، میدان شهدا بود.
#هفدهشهریور
#جمعهسیاه
#جنایاتپهلوی
#برعلیهمردم
✍نرگس ایرانپور
@yekAsemankhial
@howzavian_hamedan
#توسل
🌸هنگام توسل به حضرت مادر، این گونه بگو...!
👤مرحوم حاج شیخ #احمد_رحمانی_همدانی می گوید :
از استادم و آن کس که از هر جهت به او اعتقاد دارم، مرحوم آیت الله آخوند ملاعلى معصومى(ره) شنیدم که مى فرمود :
به هنگام توسّل به حضرت زهرا(سلام الله علیها) ۵۳۰ مرتبه بگویید :
«أَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی فَاطِمَةَ وَ أَبِیهَا وَ بَعْلِها وَ بَنِیهَا بِعَدَدِ مَا أَحَاطَ بِه عِلْمُکَ»
خداوندا! بر فاطمه و پدرش و همسر و پسرانش به تعداد آنچه که دانشت بر آن احاطه دارد، درود فرست. یا ۵۳۰ بار بگویید : «إِلهی بِحَقِّ فَاطِمَةَ وَ أَبِیهَا وَ بَعْلِها وَ بَنِیهَا وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فِیهَا بِعَدَدِ مَا أَحَاطَ بِه عِلْمُکَ»
خدای من! به حق فاطمه و پدر و همسر و فرزندانش و آن راز به ودیعه نهاده شده در وجود او [حاجاتم را برآورده كن.]
شایان توجه است نام مبارك «فاطمة» كه حرف پایانی آن تاء گِرد عربی است، طبق حساب حروف اَبجَد با عدد ۵۳۰ برابر است.
📚منبع : کتاب فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی، ص۲۵۲
┈┉┅━━━━━━━━┅┉┈
📜لازم به ذکر است که مرحوم آقای آخوند منظور از عبارت «وَ السِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فِیهَا» احتمال می دادند که مقصود از راز نهفته در حضرت زهرا(سلام الله علیها) وجود مقدس امام عصر(ارواحنا فداه) باشند.
#رحمانی_ها
#علمای_همدان
@OlamayeHamedan
@howzavian_hamedan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تعجب نکنید، «خوکدرمانی» یکی از صدها «نسخه حیوانپایه» در روانپزشکی و رواندرمانی اومانیستی است!
🔻حیوانسازی انسان، سرنوشت محتوم اومانیسم و بریدگی از معنویت و دین الهی است!
🔻اگر باور دینی و روح خدایی انکار شود،
زندگی حیواناتی مثل خوک و سگ و گربه، به مدل زندگی آرمانی انسان تبدیل خواهد شد!
🔸معالاسف، بعضی از مدعیان و مقلدان و سرسپردگان غرب در ایران، فقط این قبیل امور را «علم» میدانند و هر سخنی خلاف اینها را با چماق خیالپردازی و ایدئولوژیزدگی
و ... طرد میکنند!
#علوم_انسانی
🖊احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
@howzavian_hamedan
دیروز همراه دوستان به یک برنامه تحلیل سینمای شناختی در اینجا دعوت بودیم
من و استاد حسنزاده که همیشه دوربینهای فعالی داریم تا صحنه رو دیدیم، قبل از شروع برنامه دست به کار شدیم و تعدادی عکس گرفتیم که این دوتا حاصل اون عکاسیه
نکتهای رو که میخوام بگم اینه که، همونطور که میدونید چند چیز در عکاسی خیلی مهمه
سوژه
نورپردازی
چیدمان یا ترکیب بندی
زاویه دوربین
و ...
اما شاید مهمتر از همه خود عکاس و نوع نگاه عکاس به صحنه، سوژه و تصویر هست.
این یک مهارته که بخشیش ذاتی و بخشیش اکتسابیه
مهارت تصویربرداری یک نوع حالت ذهنی که انگار برای عکاس ملکه میشه؛ البته نه عکاس بلکه هر هنرمندی هنرش ملکه ذهنی اونه
بخاطر همین اکثر اوقات هنرمند کاری که انجام میده و اثری که خلق میکنه در چارچوب اصول اون هنر قرار داره و ساختارهارو ناخوداگاه رعایت کرده
از طرفی بهترین نوع تولید اثر رو در حد توان خودش خلق کرده و شاید این هم از اون بعد کمال طلبیه انسانه که سعی داره تمام آنچه داره رو برای خلق یک اثر هنری به کار بگیره
به نظر هنر فطرتا به دنبال بیان زیباییهای درونی هنرمنده و هر زمان هنر یک هنرمند رو ببینیم انگار درون اون هنرمند برامون برملا میشه
و اینه که هنرمندان درونی لطیف، زیبا و پر از احساس دارن چون زیباییهای هر سوژه رو با جان و دل ادراک میکنند و بعد از یکی شدن با اون زیبایی به وجد میان و تراوشات این سیر در عالم درون میشه اون اثر که آینه وجود هنرمنده
✍️مصطفی گودرزی
@toolid_mohtava
@howzavian_hamedan
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
به مناسب شهادت #امام_حسن_عسکری علیه السلام بسته شنیداری زیر تقدیم میشود:
1️⃣ سازمان وکلا در عصر امام عسکری علیه السلام
آیت الله احدی
https://eitaa.com/ahadi_ir/3188
2️⃣ شیعه به امام خردسال امتحان شد.
آیت الله میرباقری
https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/5782
3️⃣ امام حسن عسکری علیه السلام ، استراتژیست بزرگ
حجت الاسلام مهدوی ارفع
https://eitaa.com/mahdavi_arfae/16378
4️⃣ اقدامات امام حسن عسکری علیه السلام
حجت الاسلام ناصر رفیعی
https://eitaa.com/Drrafiei_ir/5037
5️⃣ سه شاخصه انسان تراز در سیره امام عسکری علیه السلام
حجت الاسلام تراشیون
https://eitaa.com/tarashiun_ir/5115
6️⃣ شرح حدیث دو خصلت برتر از امام عسکری علیه السلام
حجت الاسلام سلمان رئوفی
https://eitaa.com/salmanraoufi/8977
7️⃣ قدرتی فراتر از ابر قدرت جهان
استاد حسن رحیمپور
https://eitaa.com/rahimpoor_azghadi/1995
8️⃣ غیبت، پایان نهضت یا قعود؟
حجت الاسلام محسن قنبریان
https://eitaa.com/m_ghanbarian/4417
9️⃣ مروری بر جایگاه تاریخی امام حسن عسکری علیه السلام
حجت الاسلام دکتر خسرو پناه
https://eitaa.com/khosropanah_ir/2079
🔟 درنگی بر حیات امام عسکری علیه السلام
حجت الاسلام حامد کاشانی
https://eitaa.com/kashani1395/5369
1️⃣1️⃣ سیره امام یازدهم(ع) و عملکرد ایشان در حفظ سازمان شیعه و برخورد با دشمنان
حجت الاسلام مهدی طائب
https://B2n.ir/q07053
2️⃣1️⃣ دشواری های عصر امام حسن عسکری علیه السلام
حجت الاسلام علیرضا پناهیان
http://Panahian.ir/post/6545
➖➖➖➖➖
eitaa.com/TahavolPishraft
@howzavian_hamedan
❓آیا مرگ، رهایی از رنج است؟
🖋 «ایوان ایلیچ» در لحظات پایانی عمرش با خود گفت، ای کاش زودتر تمام شود، ای کاش از این رنج خلاص شوم. او یک لحظه به گذشتهٔ خود فکر کرد، روزها و شبهای زندگیاش را به یاد آورد، او که همه چیز داشت، ثروت، زندگی خوب، کار مناسب، شأن اجتماعی و...
او اصلا در یک حالت بیخیالی دائمی به سر میبرد که باعث میشد از زندگیاش راضی باشد و لذت ببرد.
پس الان چه اتفاقی افتاده است؟ چرا میخواهد از این زندگی رهایی یابد؟ مرگ را چگونه میبیند؟ رهایی از رنج؟ یا رنج و عذابی دیگر؟
اصلا «رنج» او چیست؟🍂
📚 قسمتی از #کتاب:
و ناگهان بر او معلوم شد آنچه مایهٔ عذابش بود و رهایش نمیکرد، یک جا دارد از همه طرف فرو میریزد. به دل گفت «چقدر خوب و ساده». «مرگ... کجاست؟ کدام مرگ؟»
دیگر ترسی نبود، چون مرگی در کار نبود. به جای مرگ، روشنایی بود.
به صدای بلند درآمد که «پس این است! چه لذتی!»
به خودش گفت: «مرگ تمام شد، دیگر خبری از او نیست!»🌱
✍ محمد مهدی الوندی
#کتاب
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan
﷽
تحقیر دیانت، تمسخر اخلاق و تخریب مصلحت در «عید تفرقه»!
گفته شده است گرانبهاترین کالایی که خداوند به آدمی عنایت کرده «عقل» است. از کودک صفتی آدمی است اگر این متاع را ارزان بفروشد، خصوصا اگر پای مصلحت و منفعت امت در بین باشد:
گوهری طفلی به قرصی نان دهد
هر که او ارزان خـــرد ارزان دهد.
به نظرم در این روزگار، هیچ دشمنی عقل ستیزتر و اخلاق گریزتر از مراسم مشمئز کننده نهم ربیع یا همان عمرکشان نیست.
تجمعی چرکین با بهانهای رنگین [چون شادی دل حضرت زهرا-س]، که چون هیولایی توانسته و میتواند آرمان غدیر و زحمات دوماهه سیدالشهداء(ع) و پیروان عزادارش در محرم و صفر، و جلوه و جمال حماسه پیادهروی اربعین را بلعیده و به محاق بَرد.
بر پیروان راستین اهلبیت(علیهمالسلام) است تا دست تدبیر از آستین عقلانیت بدر آورند و علیه این کژراهه که بر پایه سه دروغ استوار شده، بشورند و آن را مفتضح و بیاعتبار کنند تا مکتب تشیع را از این پیرایه کریه پاکسازی کنند، چرا که:
چو از قومی یکی بیدانشی کرد
نه کَه را منــزلت ماند نه مَـــه را
سیره سَلف صالح هم رد و نقد این قسم باورهای خرافی است. علامه مامقانی مینویسد: «بسیاری از آنچه امروز از ضروریات مذهب شمرده میشود، قبلا غلو محسوب میشد.»(تنقیح المقال، ج۱، ص۲۱۱–۲۱۲). یا عبدالجیل قزوینی رازی، عالم قرن ششم، در کتاب «بعضُ مثالب النّواصب فی نقض بعض فضائح الرّوافض» که به کتاب «نقض» یا «النقض» شهره است در بند چهارم آن کتاب، شیعه را از طلب رحمت برای ابولؤلؤ(قاتل عمر) بری میداند و انتساب چنین باورهایی را به شیعه، تهمت میخواند و میگوید: «و اما طلب رحمت برای ابولؤلؤ و شتم صحابه، دعوی بیحجّت است و حوالتی بیبرهان و نقلی نادُرُست.»(النقض، ص۲۰).
همه میدانیم که اینگونه تجمعات اکثر به هدایت و فرمان ظفرنشان برخی مداحان جوان و جویای نام و برخی روحانیون اخباری مسلک و هیجانآلود تشکیل و رهبری میشود. بدیهی است که از این قسم هدایتهای خسروانه، خسرانی عظیم و خیانتی خطیر و انحطاطی ستبر و سهمگین قلب ولایت و عقلانیت و اخلاق را نشانه گرفته و میگیرد.
مسلّم این اجتماع، بیش از آنکه هجو و هزل خلیفه مقتول باشد ننگینترین جسارت به خود دختر گرامی پیامبر و محبوبه خداست. برگزار کنندگان این تجمع چرکین به راستی از چه مایهای از فهم و معرفت برخوردارند که گمان کردهاند دل صدیقه طاهره با پراندن کلمات رکیک و چرخاندن اَشکال و صُور قبیح شاد میشود؟
فرستادن جوانان شیعه به اینگونه محافل، هرچند با بهانههای مقدس، مدلولی جز تحقیر دیانت و تمسخر اخلاق و تخریب مصلحت نخواهد بود.
در روزگاری که از منجنیق بیتدبیری سران امت اسلامی سنگ فتنه و اختلاف و خونریزی میبارد، تاریکتر ازین متصّور نیست که این جلسات از اینکه هستند پروارتر شوند و چون ابری سیاه، آفتاب ولایت را در خسوف برند. اگر مصلحت و منفعت برائتیها و تشیع غالی و وهابیت تکفیری در تحمیل و تقویت این خرافه و بیراهه است، مصلحت تشیع و اسلام و اخلاق و روحانیت درکوبیدن و روبیدن آن است.
#عمرکشان
#عیدالزهرا-س
✍️ علی خسروی
@bahr_dar_koze
#نویسندگان_حوزوی_همدان
@howzavian_hamedan