eitaa logo
نویسندگان حوزوی همدان
293 دنبال‌کننده
134 عکس
65 ویدیو
1 فایل
✍️یک نویسنده، بی تردید نخبه است✍️ 🌤نوشتن، اکسیژن است و نویسندگی، نان شب. 🍃اینجا فضایی برای نشر دیدگاه نخبگان حوزوی استان همدان است. #حوزویانِ_کنشگرِ_رسانه_ای ✒️✒️✒️ارسال یادداشت‌ها و نظرات 👇 @S_mohammad_mosavi @allikhosravi #جهاد_روایت
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 کنار قـــــــدم‌های جابــــــــــر از قبیله خزرج بود و فرزند شهید.‌ پدرش در غزوه اُحُد به شهادت رسید. رشته محبت میان او و پیامبر در اولین سال‌های رسالت گره خورده و از زبان مبارک پیامبر مژده عمری طولانی را شنیده بود. آنقدر طولانی که سلام پیامبر را به امام باقر علیه‌السلام رساند.‌ جابر بن عبدالله انصاری، پیرمردی که عمر طولانی‌اش را با محبت علی و فرزندانش سپری کرده و بر سینه‌‌اش مُهر «علیٌّ خَیر البشر» حک شده بود. هنگام وقوع حادثه کربلا، جابر در مدینه بود و کهولت سن، دستش را از میدان رزم کوتاه کرده بود اما پس از شهادت فرزند رسول‌الله به قصد زیارت تربت سیدالشهداء از مدینه راهی کربلا شده و بنیانگذار زیارت اربعین شد. در روزگاری که رسانه و تبلیغات، فرزند پیامبر را خارجی و شورشی خوانده و حتی از دفن شهدای کربلا خودداری کردند، جابر بن عبدالله که مسلمانی سرشناس و معتبر است برای زیارت همان شهید رها شده در صحرای کربلا به جاده می‌زند و آبرو خرج می‌کند تا همه بدانند که این مدفون در کربلا نور چشم پیامبر و همان سرور جوانان اهل بهشت که رسول‌الله روی دوشش نشاند و مردم را به محبت او سفارش کرد. جابر، این صحابی معمر پیغمبر در سال‌های آخر عمر خود و بنا بر روایاتی با چشمانی نابینا، علناً اعلام می‌کند که به نیت زیارت تربت حسین‌بن‌علی(ع) رهسپار کربلا می‌شود‌. جابر با آدابی شبیه آداب حج به زیارت می‌رود. در فرات، غسل می‌کند و لباس احرام می‌پوشد و‌ مُحرِم محبت حسین می‌شود. قدم‌ها را آهسته برمی‌دارد تو گویی نفس‌های رسیدن به قطب عالم را می‌شمارد. «عطیه عوفی» هم‌سفر و هم‌قدم اوست، علت را جویا می‌شود که چرا این گونه می‌روی؟ جابر جواب می‌دهد از پیامبر شنیدم «هر قدمی در راه زیارت سیدالشهداء ثواب چندین حج و چندین عمره را دارد.»[۱] پیامبر در مقام یک خارجی که با او رفتار غیر مسلمان کرده‌اند این روایت را بیان فرموده است؟ خیر، جابر بلندگوی جهاد تبیین را برداشته و به تمام تاریخ اعلام می‌کند که این حسین که من به زیارتش آمده‌ام ذریه فاطمه زهرا (س) و نسل پیغمبر است. جابر به کمک عطیه، مرد همراهش خودش را به قبر می‌رساند و دستش که به تربت حسین علیه‌السلام می‌رسد بی‌هوش بر روی قبر می‌افتد. عطیه می‌گوید به صورت جابر آب پاشیدم تا به هوش آمد آنگاه سه بار صدا زد: «یا حسین» و ادامه داد: «حَبيبٌ لا يُجيبُ حَبيبَهُ»؛ آيا دوست، پاسخ دوستش را نمى دهد؟! سپس با خودش گفت: «چگونه (حسين) پاسخت را بدهد، در حالى كه ميان خون آغشته شده و بين بدن و سرش جدايى افتاده است؟».[۲] و حالا یک اربعین است و خیل سیاه‌پوشانی که پشت حکومت استکبار را به لرزه درآورده و تیتر اخبار آزادگان جهان است. این کشتی نجات به راه افتاده و هر سال دست هزاران رنگ و نژاد و تفکر را گرفته و تا مقصد آزادگی می‌رساند. پیام خیل زائران پیاده اربعین ادامه بانگ «اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعروف و اَنهی عَنِ المُنکَر» امام حسین علیه‌السلام است. معروف چیست که سیدالشهداء به خاطر احیای آن ترک وطن کرده و شهید غربت شد، آن معروف، همان ولایت و حکومت صالحی است که در طول تاریخ زیر چکمه‌های ظلم له شده و حالا نفیر فریادش از حنجره مردم ستم‌دیده غزه و فلسطین بلند است. معروف، محفوظ نگه داشتن هیهات من‌الذله است که ابی عبدالله با نثار خون خویش بر آن مهر زده است. اما منکر چیست؟ منکر همان حکومت ظالم و غاصبی است در مقابل آزادگی انسان‌ها و ارزش‌های الهی قد علم می‌کند، منکر همان وحوشی هستند که از کودکان و نوزادان غزه سر بریده و با ناله مادران بی دفاعشان سمفونی مرگ و حسرت می‌نوازند. این است پیام سیاهی لشکران مشایه که ما می‌آییم و هر ساله می‌آییم تا در این مسیر، علَم امر به حکومت صالح و نهی از ستم ستمگران صهیون را بر نقطه نقطه عالم کوبیده و در این راه صدها هزار جان می‌دهیم. پی‌نوشت: [۱]. کامل‌الزیارات، ص۱۳۳. [۲]. مجلسی، بحارالانوار، ج۹۸، ص۱۹۶. ✍نرگس ایرانپور @yekAsemankhial @howzavian_hamedan
. شراب روحانی اربعین و رهایی از رنج هستی! درباره راهپیمایی اربعین و چرایی اقبال به آن سخن فراوان گفته شده است. مسلماً در جهان آیین‌ها، شرط بقا پاسخگویی حقیقی و ملموس به نیازی درونی یا بیرونی است. تا آنگاه که آیینی یا مناسکی، نیازی را پاسخ می‌دهد، ماندگار است؛ حتی اگر دگراندیشان آن را همایشی سیاسی یا موجی احساسی و زود گذر بخوانند. اربعین به چندین هنر آراسته است؛ این راهپیمایی برای بخشی از دینداران شورمند، رزمایش انتظار و مقدمه‌سازی ظهور، برای برخی دیگر تجدید بیعت با امام، و برای عده‌ای تجربه‌ای سرشار از لذات‌‌ معنوی و دل‌انگیز و برای گروهی راهی برای بازسازی هویت فردی و جمعی ولشکرکشی‌ فرقه‌ای و چشم‌درار و .. است. اما به نظرم این آیین را هنر دیگری نیز هست که آن را محبوب و نیاز انسان‌ها می‌کند و یا لااقل به عنوان یک فرضیه می‌شود به آن توجه کرد و آن، خاصیت «هوش‌ربایی» یا هوش‌زدایی است. و کیست که نخواهد برای مدتی هم که شده از دست هوش حسابگر و جزئی‌نگر و کاسب‌منش خود، اندکی بیاساید. در طول سال، پیرامون آدمیان پر از واقعیت‌های بی‌رحم و چندش‌آور زندگی است که آنها را در تنگنای ذهنیت‌های مزاحم و واقعیت‌های چسبناک زندگی می‌فشرد، و چنان پیلۀ تنگ و تاریکی بر گِردشان می‌تند که راه نفس کشیدن را می‌بندد تا به هر دری زنند تا گاهی از دست‌ آنها خلاص شوند. انسان‌ها گاهی به چیزی به اندازۀ غفلت و ندیدن و نشنیدن و ندانستن، محتاج نیستند و کیمیای اربعین، آنها را ـ ولو چند روزـ از آنچه در درون و پیرامونشان می‌گذرد، غافل می‌کند و سرپناهی دل‌پسند برای برون‌رفت از وضعیت ذهنی و عینی و پراکندگی خاطر و تشویش ضمیر آنان می‌شود و به یمن و برکتش چشم عاشق‌شان را رواق منظر یار می‌کند، و پس از آن، هر لحظه تماشاخانۀ دردی و رنجی نیست. اگر امروز دارو‌های مسکّن، بالاترین مصرف را در میان مردم دنیا دارد و اگر همیشه شمار بسیاری از انسان‌ها، «تا دمی از رنج هستی وارهند/ ننگ بنگ و خمر بر خود می‌نهند»، از همین رو است که می‌خواهند اندکی از دنیای پیچ در پیچ خود بیرون بیایند و در جهانی دیگر سیر کنند. مقایسۀ اربعین با داروهای تسکینی، دور از ادب، اخلاق و باورها است؛ اما گاهی آنها در اثرگذاری بر عصب‌های حامل درد و رنج، همتای یکدیگرند. هر دو، عصب‌های سمج و وظیفه‌شناس را گیج و منگ می‌کنند؛ آنقدر که مدتی، خبر رسانی به مغز تعطیل می‌شود و ما می‌توانیم نام این تعطیلی کوتاه را «آسودگی از حجاب جسمانی» و رنج هستی بگذاریم و بگوییم: ساقیا بده جامی، زان شراب روحانی تا دمی بیاسایم زین حجاب جسمانی و اینکه: گر رود از پی خوبان دل من معذور است درد دارد چه کند کز پی درمان نرود .. علی‌خسروی @howzavian_hamedan
🔸علم و عمل 🔹علت عمده ناکامی‌ها در زندگی فردی و اجتماعی عبارت است از: ✔️علم بدون عمل؛ به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام: العِلمُ بِلا عَمَلٍ وَبالٌ؛ العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ؛ علمِ بدون عمل وبال است؛ عملِ بدون علم گمراهى است. ✔️و عمل بدون علم؛ به تعبیر زیبای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مَن عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ كانَ ما يُفسِدُ أكثَرَ مِمّا يُصلِحُ؛ كسى كه بدون شناخت عمل كند، خراب كردنش بيشتر از درست كردن اوست.» ✍احمد حسین شریفی @Ahmadhoseinsharifi @howzavian_hamedan
🔰آثار شهادت امام حسین 👌پیش از شهادت امام حسین علیه السلام، محبت اهل بیت در دل ها فراگیر نشده بود. به ویژه در جغرافیای اموی که مردمان با اندیشه دو پسر ابوسفیان با عداوت اهل بیت تربیت شده بودند. پس از شهادت امام حسین محبت اهل بیت، عمیق و فراگیر در دلها منتشر شد که همه حاکمان تا عصر غیبت یعنی دویست سال پس از عاشورا از کثرت علاقه مردم به اهل بیت هراسناک بودند. حکومت با وجود اهل بیت بازی بود؛ زیرا حاکمان و خلفا پس از شهادت حسین علیه السلام بر سر ها حکومت می کردند و اهل بیت بر دل ها حاکم بودند. از همین رو با اینکه اهل بیت به هیچ وجه قصد قیام نداشتند و حتی برخی مانند امام کاظم علیه السلام تعهد کتبی دادند که هیچ اقدامی علیه حکومت نکنند با این حال هرگز از دست حکومت در امان نبودند. در این میان با اینکه امام حسین در حیات نبود کانون هجمه ها نام و یاد حسین بن علی بود امامی که قبر مطهرش بیش از ده بار توسط حاکمان خراب شد تا اثری از آن باقی نمانَد ولی همچنان پا برجاست آن هم با اربعین هایش... (برشی از کتاب: روزنه ای گشوده بر معرفت) بزودی... ✍ حجت‌الاسلام غلامعباس هاشمی https://eitaa.com/hashemighir @howzavian_hamedan
| در حال به روزرسانی ... ✍️ پویش نوشتن بانک صفحات نویسندگان حوزوی استان همدان نویسندگان حوزوی 👇🏼 ۱. آیت الله حبیب‌الله شعبانی| ۲. حجت‌الاسلام غلامعباس هاشمی همدانی| ۳. حجت‌الاسلام حسینی مجد| ۴. حجت الاسلام محمد علی ارزنده| ۵. حجت‌الاسلام باقری| ۶. حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی| ۷. حجت‌الاسلام هاشمی| ۸. مهدی تکلو | ۹. دانیال بصیر | ۱۰. حسین مهدی‌زاده| ۱۱. مصطفی گودرزی | ۱۲. مجید رحیمی | ۱۳. سید محمد امین موسوی | ۱۴. مهدی عسکری | ۱۵. محمد رسولی ۱ | ۱۶. ابراهیم دارابی ستوده | ۱۷. محمد مهدی شهبازی | ۱۸. سیدحسن حسینی فاضل ۱ | ۱۹. امید محمدی سروش | ۲۰. ابراهیم مومنی‌فر ۱| ۲۱. علی خسروی | ۲۲. محمد لیاقت | ۲۳. سید حسن حسینی فاضل ۲| ۲۴. علی بختیاری| ۲۵. مهدی الوندی | ۲۶. نرگس ایران‌پور| ۲۷. محمد رسولی ۲ | ۲۸. امین چهاردولی| ۲۹. ابراهیم مومنی‌فر ۲| ۳۰. سید حسن حسینی فاضل۳| ۳۱. محمد حصاری| ۳۲. علی مطهری‌فر| نخبگان و اساتید صاحب قلم را به ما معرفی فرمایید.👇 @S_mohammad_mosavi @majidrahimi_ir 👈اسامی به صورت لینک است و برای ورود به کانال این بزرگواران، روی اسامی کلیک کنید. 🖊 @howzavian_hamedan
⭕️فراموش کردن اصل و ماهیت یک مقصود معنوی در ذیل حرکت به سمت معنویت اما با باطن مادّیت .... 🔺خداوند به همه کسانی که توفیقشان گشت که در مسیر مشایه و امثالهم قدم می‌زنند جزای خیر و توفیقات دوباره برای شرکت در مراسم اربعین عطا شود ان شاالله ‌. 🔺لاکن مسئله ای که در چند سال اخیر مطرح شده است این است که آیا به راستی هر کس به شخصه ضمن حرکت در مسیر زیارت اربعین به این مسئله فکر کرده است که بنده به عنوان زائر اباعبدالله الحسین که توفیق شده در این مراسم شرکت کنم قصد و ماهیت حضور بنده در این مراسم چیست؟ 🔺 "هر حرکتی مقصودی دارد" ..."مگر می‌شود حرکتی انجام شود و ما به حرکت روی بیاوریم ولی قصد و ماهیت نداشته باشد!" ، به قول طلبگی اش "هر علتی معلولی دارد " و نمی‌شود علت باشد ولی معلول نباشد و یا بلعکس. 🔺"ماهیت حضور ما چیست ؟" جز این است که قدم هایمان برای ظهور است ، جز این است که در این مسیر دلهایمان صاف و آکنده از هر گونه سیاهی ای که در این فضای پز از مادیات است بشود ! 🔺اگر این است پس بعضا رغبت های ما به اینکه یک سفری برویم حال و هوایمان عوض شود و یا اینکه برویم اربعین از مواکب آن استفاده تام را ببریم چیست ؟ این ها مواردی است که نشان می‌دهد که قصد و ماهیت ما از سفر اربعین نه مطلقا و نه بعضا بلکه در ذیل" مکتب استدراج" ، به تدریج رغبتی که به سمت معنویت و کسب آن بود ، رفته رفته این رغبت بخاطر میل بیش از حد به فضای مادی اربعین به سمت کسب امورات مادی تبدیل شده است و نه کسب امورات معنوی . و این خطری است که فضای اربعینی ما را تهدید می‌کند ✍علی بختیاری @Serat1357talabe @howzavian_hamedan
🔵ثمرۀ خون حسینی 🔻اربعین حسینی، به نمادی عظیم برای محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام تبدیل شده و شرکت‌کنندگان در راه‌پیمایی اربعین، قدم‌های خود را نذر ظهور امام عصر عج می‌کنند. قدم‌هایی که قطعا مبارک‌اند و طاهر و حتما نوید محبت و علاقۀ افراد به حضرت ابااعبدالله‌الحسین علیه‌السلام را می‌دهند. 🔻زیارت اربعینی که در احادیث، به‌عنوان یکی از پنج علامت مؤمن شمرده شده و قدری بس عظیم برای آن ذکر شده است. 🔻اما نکته‌ای که غالباً از آن غافلیم، درک هدف و غرض اصلی راه‌اندازی این حرکت و پیوند آن با عاشورای حسینی است؛ نکته‌ای که فقط و فقط امام معصوم می‌تواند آن را تبیین کند که مسیر آن از احادیث و زیارات مأثوره می‌گذرد. 🔻یکی از فرازهای زیارت زیبا و قابل‌تأمل اربعین، عبارت «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلاَلَةِ؛ و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند». فرازی که شاید بتوان آن را هم‌سنگ آیۀ «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الأُمِّيّينَ رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِهِ وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَإِن كانوا مِن قَبلُ لَفي ضَلالٍ مُبينٍ؛ و کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند» دانست. 🔻یعنی هدف بعثت نبی مکرم اسلام، همان هدف شهادت سبط گرامی ایشان علیهماالسلام است؛ همان رهانیدن بندگان از جهل علمی و جهالت عملی. 🔻باید به خود بقبولانیم که زیارت اربعینی که ما را از جهل و جهالت دور نکرده و همچنان در توهمات خود بیشتر از قبل غوطه‌ور سازد، فقط و فقط ثواب دارد، ولی فقط در حد ثواب. 🔻زیارت امام حسین در اربعین باید با فهم بُعد فاصلۀ وجودی با امام عصر باشد، نه اینکه صرفاً رنج و سختی سفر را تحمل کنیم و در آخر تقریبا هیچ نصیبمان شود. 🔻تا کی می‌خواهیم حرکت جوارحی را بر حرکت فکری ترجیح دهیم؟ به فمودۀ پیامبر «ما يُضمِرُ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله في نَفسِهِ أفضَلُ مِنِ اجتِهادِ المُجتَهِدينَ»؛ یعنی حرکت فکری و پنهانی پیامبر بسیار برتر از تلاش‌های تلاش‌کنندگان است. 🔻حرکت فکری اربعین، همان درک هدف شهادت سالار شهیدان در معرکۀ عاشوراست؛ کسی که بفهمد جاهل است و به دنبال رفع جهل خود نباشد، حرکت سالار شهیدان را نفهیمده و زیارت او صرفاً ثواب اخروی دارد. ✍️محمد موسوی @qalamro_din @howzavian_hamedan
*اعجاز* 🔹 سعودی: اگر بیش از دو میلیون حاجی وارد خاکش شود اعلام نارضایتی میکند ! عراق: اگر کمتر از 20 ملیون زائر داشته باشد ناراحت است ! سعودی: برای اداره دو میلیون حاجی وزارت تشکیل داده است! عراق: کوچکترین موکب چای (چای ابوعلی یا همان چای امام حسین) امور هشت میلیون زائر رو میچرخونه! سعودی: در مقابل خدماتی که ارائه میده دلار میگيره! عراق: تمام خدماتش کاملا رایگان است! سعودی: حج برایش موسم بهره وری اقتصادی است! عراق: زیارت را موسم بخشش و عطا میدونه! سعودی: دو ميليون حاجی باعث ترافیك و مسدود شدن راهها ميشه! عراق: دو ملیون رقمی طبیعی در یک خیابان کربلاست! سعودی: افزون بر هزینه هنگفتی که میگيرد، بر سر حجاج منت هم میگذارد! عراق: از زائران بابت هر گونه کوتاهی عذرخواهی میکند! سعودی: ورود ده هزار حاجی به یک خیابان باعث خفگی و مرگ مردم شد! عراق: اگر سه ملیون زائر در خیابان باشه مسؤول موکب يه نگاه ميندازه به خیابان و میگه: خيابون خلوته پس کو زوار؟! سعودی: شاهزاده ها با تشریفات طواف میکنند! عراق: شاه و گدا پابرهنه به سوی معشوق روان‌اند! خلاصه ، این اگر اعجاز نیست، پس چیست ؟ عج ✍محمد رسولی •┈┈••✾❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈• @Muntazeryar💚 @howzavian_hamedan
40.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️‌ توصیف امام حسین از زبان دیگران؛ روایت‌های شنیدنی از اندیشمندان و شخصیت‌های غیر مسلمان 🔹‌ ‌ دکتر ادوارد کسلر، مدیر موسسه وولف دانشگاه کمبریج: امام حسین علیه السلام، الگوی خرد، عدالت اجتماعی و مصلح اجتماعی است، او یک مثال شگفت انگیز در اسلام است. 🔹‌ ‌ بونی اوانس، کشیش: یک جمله است که من به طرق مختلف تکرار می‌کنم؛ هر روز عاشوراست، همه جا کربلاست. امین چهاردولی @Islamicbeliefss @howzavian_hamedan
نویسندگان حوزوی همدان
🔵ثمرۀ خون حسینی 🔻اربعین حسینی، به نمادی عظیم برای محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام تبدیل شده و شرکت‌کنندگ
🔻مقصود از ثوابی که در این متن ذکر شده، حداقل ثوابی است که برای حرکت جوارحی به همه‌ی افرادی که مسیر را می‌پیمایند داده می‌شود. 🔻موضوع بحث ما اساساً ثواب نیست... که ثواب امری الهی است و خارج از قوه تحلیل بشر عادی. 🔻موضوع اصلی، ضرورت درک هدف قیام سالار شهیدان و حرکت بر اساس آن است که همانا حرکت از جهل به علم می‌باشد. 🔻الاعمال بالنیات یعنی چه؟ یعنی اعمال همه، هرچه باشد، یکسان است؟ قطعا نه! ✍محمد موسوی در تکمیل و پاسخ به سوالاتی راجع به 🔵ثمره خون حسینی https://eitaa.com/qalamro_din/492 @qalamro_din @howzavian_hamedan