✳️ توصیف #داریوش_همایون از سال ۱۳۵۱
دلمردگی در جامعه
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ داریوش همایون در ۲۱ اسفند ۱۳۵۱ ، در مقاله مفصلی در روزنامه «آیندگان»، بهطور غیرمستقیم، نسبت بهتداوم برخورد چکشی و غیراصولی #محمدرضا_پهلوی با حزب اقلیت، چنین هشدار داد:
«باید در نقش نهادهای سیاسی عمومی خود از نو اندیشه کنیم و توازنی بیشتر به جامعه خود بدهیم. دلمردگی و بیعلاقگی، از دست دادن روحیه عمومی، بیاعتنایی به آنچه پیرامون میگذرد، بیحرمت شدن نهادهای سیاسی و اجتماعی، شکاف روزافزون میان شعارها و اعتقادها، چیرهگی تشریفات و مراسم و آیینهای فاقد شور و جنبش زندگی، قدرت اخلاقی را از یک جامعه میگیرد و با هیچ مایه قدرت اقتصادی نمیتوان نبودن قدرت اخلاقی را جبران کرد... وقتی نهادهای بسیار مهم سیاسی و اجتماعی به جای نقش دیوار درمیآیند، وقتی رابطه میان صورت و معنی از میان میرود و تنها ظواهر حفظ میشود، هرچند اندک اندک حفظ ظواهر نیز دشوار میشود، آنگاه از دست رفتن قدرت اخلاقی را نمیتوان جلو گرفت. نیروی جامعه نباید در سرخوردگی به هدر رود».1
#شرح_عکس
سخنرانی داریوش همایون، قائممقام حزب رستاخیز، در جلسه گفتوشنود اعضای کانونهای حزبی در استان مازندران (سال 1356)
شماره آرشیو: 190-643ه
#منبع
1. آیندگان، س 6، ش 1576 (دوشنبه 21 اسفند 1351)، ص 5.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ #شاه معتقد بود هیچ کس عقلش نمیرسد
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛
در بخشی از مصاحبه #علینقی_عالیخانی ، وزیر اقتصاد و رئیس دانشگاه تهران در دوره پهلوی، با مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر در توصیف واپسین سالهای سلطنت پهلوی آمده است:
شاه حرف گوش نمیکرد. درآمد نفت باعث این شده بود. شاه معتقد بود هیچ کس عقلش نمیرسد. میگفت: چه کسی این درآمد نفت را ایجاد کرده؟ من آوردهام و خب حرف بیربطی بود. پس شیخ کویت هم باید این حرف را میزد. رئیسجمهور ونزوئلا هم باید میگفت. این معنی ندارد. این حرف یعنی چه که من بودم که این کار را کرده بودم.1
#شرح_عکس
محمدرضا پهلوی و علینقی عالیخانی (سال 1344)
شماره آرشیو: 123741-275م
منبع
1. علینقی عالیخانی، اقتصاد و امنیت: گفتوگو با علینقی عالیخانی، به کوشش حسین دهباشی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی، ص 575.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 سیزدهمین شماره کتاب ماه فرهنگی تاریخی
#یادآور، نشریه #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ، در سالروز شهادت شهید مظلوم دکتر بهشتی در سرچشمه مرکز فرهنگی شهدای انقلاب رونمایی و منتشر شد.
✅ این شماره نشریه یادآور حاوی دهها مصاحبه با
شخصیتهای معاصر و صدها عکس مستند و منتشر نشده، به تحولات سیاسی امنیتی تابستان
سال 1360میپردازد.
برای تهیه این کتاب به مراکز پخش کتب #پژوهشکده تاریخ معاصر مراجعه کنید؛
📚 نمایشگاه و فروشگاه دائمی سرای تاریخ
📚 فروشگاه کتابخوان
📚 فروشگاه کیهان
📚 فروشگاه عروج
آدرس و شماره تماس این فروشگاه ها در تیزر قابل مشاهده است.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ انزوا و بیگانگی شاه از مردم
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛
آنتونی پارسونز، سفیر انگلستان در ایران، در بخشی از خاطرات خود درباره رابطه محمدرضا پهلوی با مردم گفته است:
من از آغاز مأموریت خود در ایران به این نکته پی بردم که شاه به طور خطرناکی از مسائل پیرامون خود منزوی شده و در میان جلال و شکوه سنتی سلاطین ایران محصور مانده است. تشریفات سخت و پیچیده و پرزرق و برق درباری با تدابیر شدید امنیتی دست به دست هم داده و بر انزوای او در جامعه میافزود. شاه امکان تماس مستقیم با مردم را نداشت و یک روز نمیتوانست با اتومبیل خود در خیابانها حرکت کند و از نزدیک با مردم کشور خود بیامیزد و از افکار و احساسات واقعی آنها هم بیخبر میماند.
او همیشه با هلیکوپتر و هواپیما مسافرت میکرد و اگر در مراسمی باید در میان مردم یا نزدیک توده مردم باشد جایگاه و محل توقف او را با شیشههای ضد گلوله از مردم جدا میکردند. در طول سال بعد موارد زیادی از دوری و انزوای شاه را از مردم کشورش به چشم خود دیدم. در این مدت با شگفتی دریافتم که بسیاری از صحنههای نمایش حضور شاه در میان مردم ساختگی است. ماشین تبلیغاتی حکومت بر افسانه پیوند ناگسستنی شاه و ملت تأکید میکرد و میکوشید واقعیت انزوا و دوری او را از مردم پردهپوشی نماید. تلویزیون در این تبلیغات نقش مؤثری بازی میکرد و من تا اوایل سال ۱۹۷۶ که خود شاهد یکی از نیرنگهای تبلیغاتی تلویزیون بودم، به این موضوع پی نبرده بودم.[i]
#شرح_عکس
#آنتونی_پارسونز
شماره آرشیو: 1-85-287م
#منبع
#غرور_و_سقوط (خاطرات آنتونی پارسونز)، صص 44-4.
✳️ نقش پرویز ثابتی در فساد اقتصادی ساواک
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ پایینترین حقوق را به کارمندان بانک میدادند و حداکثر کار را از آنها میگرفتند... ولی با تهدیدات بهخصوص اینها را نگه میداشتند. فرضا اگر یک کارمندی اعتراض میکرد فوری یک اسمی روی آن فرد یا گروه میگذاشتند (چپی، کمونیست، مخالف رژیم) بعد از ساواک میآمدند، آنها را میگرفتند و زندان میکردند.
اکثر پولها را خودشان برداشته بودند و مقداری را هم به این و آن داده بودند. تعداد زیادی از افراد سرشناس در سطوح بالا یا در ساواک [از این پولها گرفته بودند]. افرادی مانند #پرویز_ثابتی ... دامنه فساد و کثافت و سوءاستفادهها خیلی وسیع بود.1
#شرح_عکس
پرويز ثابتي
شماره آرشیو: 3395-11ع
پی نوشت
1. پروژه تاریخ شفاهی ایران ــ هاروارد، مصاحبه با محمد یگانه، نوار نهم، دقیقه دو.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ واردات غذا برای سگ رئیس از منابع بانکی!
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ #محمد_یگانه ، رئیس بانک مرکزی در دوره رژیم پهلوی، درباره وضعیت «بانک بیمه بازرگانان» گفته است:
متوجه شدیم [بانک] به شرکتهایی وام داده که واهی هستند و اصلا وجود خارجی ندارند. پرسیدیم این شرکتها کجا هستند؟ چطور به اینها پول دادهاید؟ گفتند که قرار بود این شرکتها بهوجود بیایند، ولی شرکتی وجود نداشت. دو سال هم از پرداخت وامها گذشته بود. حسابهایی وجود داشت که از منابع بانک برای ایجاد باشگاه و درمانگاه کارمندان استفاده کرده بودند. گفتیم این دستگاهها، ساختمانها، باشگاهها و درمانگاهها کجا هستند؟ اینها وجود خارجی نداشتند. رئیس بانک، حسین شرافت، پولها را برداشته، برای خودش خانه و قصر درست کرده بود. یا سگی داشت و خوراکش را از بودجه بانک از خارج وارد میکرد.
#شرح_عکس
محمد یگانه
شماره آرشیو: 3433-5ع
پی نوشت:
پروژه تاریخ شفاهی ایران ـ هاروارد، مصاحبه با محمد یگانه، نوار نهم، دقیقه 2.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ هویدا: شاه نخستوزیر است نه من!
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ #محمد_یگانه ، وزیر آبادانی و مسکن در کابینه #هویدا ، گفته است:
بعد از یکی ـ دو ماه مشغول شدن در وزارتخانه متوجه شدم که کار کردن در اینجا خیلی سخت است؛ به این دلیل که منافع وجود داشت و همه میخواستند به یک طرفی بکشند. فشارها روی وزارتخانه بود و پشتیبانی هم از وزارتخانه وجود نداشت.
روزی پیش هویدا رفتم و گفتم که آقا ما این گرفتاریها را با این آقا و آن آقا داریم؛ شما به عنوان رئیس ما و نخستوزیر، جلسهای ترتیب بدهید و قضاوت بکنید. اگر من ناحق میگویم و از لحاظ سیاست و دولت شما صحیح نیست، به من بگویید و اگر آنها ناصحیح میگویند هم به آنها بگویید.
هویدا در جواب گفت که آقا آن عکسی را که آنجا میبینید (اشاره به عکس شاه)، نخستوزیر ایشان است نه من. شما باید مسائل خودتان را با ایشان مطرح بکنید.1
#منبع
1. پروژه تاریخ شفاهی ایران ـ هاروارد، مصاحبه با محمد یگانه، نوار سوم، دقیقه 12
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ فراری که شاه را بیاعتبار کرد
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ شایستگی و صلاحیت #محمدرضا_پهلوی پس از شکست کودتای ۲۵ مرداد و فرار شتابزدهاش به بغداد و سپس به رم مورد تردید لندن و واشنگتن قرار گرفته بود. نظریه وزارت خارجه بریتانیا پیرامون روابط آینده انگلیس با محمدرضا پهلوی و نگرانی از بیاعتباری او پس از بازگشت به ایران در تلگرامی که روز ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) از لندن به سفیر انگلیس در واشنگتن مخابره شده منعکس است:
«شاه بدون کمترین توجه به شأن و مقامش فرار کرد. در چنین وضعی پیام به مردم ایران تأثیر مثبت نخواهد داشت و امیدی به آینده او به عنوان یک رهبر مورد اعتماد از سوی مردم وجود ندارد».[1]
#منبع
[1] . محمدرضا نجاتي، تاريخ سياسي بيستوپنج ساله ايران (از کودتا تا انقلاب)، ص 73.
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ به نام ایران، به کام آمریکا
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ فروش سلاح به ایران با قیمتهای گزاف و استفاده از آن سلاحها توسط ارتش آمریکا در جنگهای ضد مردمی نمونهای از سرسپردگی شاه به اربابان آمریکاییاش بود.
#اسدالله_علم در خاطرات خود در مورد جنگندههای ایران در #جنگ_ویتنام نوشته است:
پیام #نیکسون را امروز صبح (1 آبان 1351)، سفیر آمریکا به من داده بود؛ گزارش کردم. او دیگر به هواپیماهای اف-5 ما در ویتنام نیازی ندارد و بسیار ممنون است؛ تکرار میکنم، بسیار ممنون است که #اعلیحضرت موافقت کردند آنها را در اختیار او بگذارند.[1]
#شرح_عکس
نمایندگان ایران و ترکیه هنگام ملاقات با ریچارد نیکسون رئیسجمهور آمریکا
شماره آرشیو: 2272-11ع
#منبع
[1]. موسی فقیه حقانی، آخرین شاه، آخرین دربار، تهران، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1397، ص 273.
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ من زنده هستم مرا دفن نکنید!
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ شکرالله صفاپور در خاطرات خود درباره واقعه #مسجد_گوهرشاد آورده است:
«شلیک جدی با تفنگ حقیقی شروع و جمعیت را متزلزل ساخت و عدهای نمیدانم چند نفر کشته شدند و عدهای از مردم که شاید گناهی هم نداشتند مقتول و مجروح و اسیر و دستگیر شدند و کمکم تیر و تفنگ خاتمه یافت و ناله مجروحین از گوشه و کنار به گوش میرسید. یکی از مجروحین میگفت: من گلوله به پایم خورده و مجروح بودم، اما مرا هم جزء مقتولین در کامیون انداختند و هر چه داد و فریاد کردم بابا من زنده هستم کسی به حرفم گوش نداد چون شلوغ بود. عاقبت درحالیکه میخواستند مقتولین را در خاک و در گودال دفن کنند، من فریاد زدم و گفتم: من زنده هستم؛ مرا دفن نکنید!
#منبع
1. آرشیو پژوهشکده تاریخ معاصر، سند شماره 43776-0-0-پ
@iichs_ir
✳️ با هدف معرفی آیین گمشده سخنوری و سردمخوانی،
کتاب «دری به سوی یک آیین گمشده» رونمایی میشود
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ مراسم رونمایی از کتاب «دری به سوی یک آیین گمشده: سخنوری و سردمخوانی» به همّت این پژوهشکده برگزار میشود.
آیین سخنوری قدمتی به درازای سیصد سال دارد. خاستگاه این آیین ملک ری و تهران قدیم بود. چراغ این آیین کهن و نمایشی از دوره قاجار تا اواخر سلسله پهلوی میتابید، اما تجددگرایی رضاخان و مخالفت او با هر آنچه بویی از مذهب داشت، باعث شد این آیین رو به خاموشی نهد. بااینحال تاریخ نشان داد نمیتوان آیینی را که در دلها ریشه دارد با دستور خاموش کرد. سخنوران برای زنده نگه داشتن سخنوری و سردمخوانی این آیین را بهصورت سینه به سینه از استاد و پیر به شاگرد در مجالس درس، محافل آیینی، قهوهخانهها و در بازار بین صنوف مختلف منتقل میکردند و سخنوران را به یادگیری علوم قرآنی، دستگاههای موسیقی، ادبیات غنی فارسی و عرب، شاعری و بداههگویی احکام شرعی و فن بیان فرا میخواندند و تشویق میکردند. شاید بتوان گفت این آیین حلقه مفقوده ادبی و نمایشی عصر حاضر است.
در قدیمالایام در شهرری و تهران در ایام ماه مبارک رمضان در قهوهخانههای بزرگ و خانههایی که حیاط بزرگ داشتند سردم سخنوری میبستند. بدین ترتیب از روز اول ماه مبارک رمضان تا شب عید فطر در سردم سخنوری جدال ادبی بین سخنوران رایج بود. ابتدای ورودی عرصه سردم را با زنجیر میبستند که به این زنجیر قرق میگفتند؛ سپس هشت سلسله در سمت چپ و هشت سلسله در سمت راست و یک سلسله در بالا تعبیه میکردند که به آن سرسلسله یا سلسله هفدهم میگویند. هر سلسه نماینده یک صنف بود و برای هر یک از سلسلهها یک سخنور انتخاب میکردند. دو طرف عرصه سردم را دم شرقی و غربی تشکیل میدهد.
بعد از سلسلههای دهم هفت منزل عرفان قرار دارد و منازل به ترتیب منزل اول «وادی طلب»، منزل دوم «وادی عشق»، منزل سوم «وادی معرفت»، منزل چهارم «وادی استغنا»، منزل پنجم «وادی توحید»، منزل ششم «وادی حیرت» و منزل هفتم «وادی فقر و فنا» میباشد.
آغاز مراسم به این صورت بود که یک سخنور به عنوان پیر و استاد بعد از زنجیر قرق مینشست و کارگردانی صحنه را بر عهده داشت. سخنورانی که از گوشه و کنار شهر و کشور برای جدال ادبی میآمدند ابتدا پشت زنجیر قرق قرار میگرفتند و پس از اجازه از پیر به جدال یکی از سخنوران سلسله یا منازل میرفتند و با سخنوران سلسلهها یا منازل به جدال ادبی میپرداختند. در هر سلسله نمایندگانی از آن صنف حضور داشتند و سخنور مدعی با سلسله یکی از صنوف جدال میکرد که موضوع مشکلات و وظایف آن صنف بود.
اهمیت و ضروت احیای آیین سخنوری را میتوان در تأثیری که این آیین را در تعمیق سنت ادبی و فرهنگی کشور دارد جست. برخلاف امروز که سخنور به کسی گفته میشود که خوب حرف میزند، سخنور در گذشته به کسی گفته میشد که دارای شش ویژگی باشد. این ویژگیها شامل صدای خوش و داشتن فن بیان، مهارت در موسیقی اصیل اعم از هفت دستگاه و پنج مقام و گوشهها و ردیفها، مهارت شاعری و بداههگویی بهصورت توأمان، اشراف به ادبیات فارسی و عرب اعم از اشعار قدیم و معاصر، حفظ کل قرآن و یا ده جزء قرآن و روخوانی آن بدون غلط و دانستن مقدمات علوم حوزوی و دینی بود. در واقع افرادی که به این شش ویژگی مسلط باشند سربازان فرهنگ شیعی به شمار میآیند که میتوانند نقش بسیاری در ارتباط جامعه با ریشههای فرهنگی کشور داشته باشند و ایران عزیز را در مقابله با شبیخون فرهنگی که جبهه باطل برای ما تدارک دیده است، صیانت کنند.
کتاب «دری به سوی یک آیین گمشده» بازنمایی از این آیین کهن است که به قلم #علی_عابدی ، نویسنده کتاب « #طلوعی_در_غروب » (ادبیات و موسیقی در آیین عزاداری و زمینهخوانی) به زیور طبع آراسته شده است.
علاقهمندان به شرکت در مراسم رونمایی از کتاب «دری به سوی یک آیین گمشده: سخنوری و سردمخوانی» میتوانند سهشنبه 28 تیرماه 1401، از ساعت 17 تا 19 به فرهنگسرای ولاء واقع در شهرری، میدان نماز، مراجعه کنند.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ فساد همگانی در دولت #پهلوی
#امینی : میترسم دیگر کسی باقی نماند
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ فساد منحصر به بوروکراسی و روابط اقتصادی نبود، بلکه در مسائل سیاسی مانند انتخابات، روابط خارجی و مانند آنها بدتر بود. این فساد چنان وسیع و ریشهدار بود که امینی، که ماده دوم برنامه دولتش مبارزه با فساد بود، در یک مصاحبه مطبوعاتی در جواب یکی از خبرنگاران گفت:
«مبارزه با فساد او مطلقا وارد قلمرو سوءسیاست و یا سوءاستفادههای سیاسی نمیشود. او میگفت: اگر چنین کنیم، میترسم که دیگر کسی باقی نماند. در رأس همه اینها خود من هستم، چون در خیلی از دولتها شرکت داشتهام که انتخابات را انجام دادهاند. اگر بخواهیم این کار را بکنیم باید همه را بگیریم، همه کسانی که از شهریور 13۲۰ تاکنون در دولتها شرکت داشتهاند».1
#منبع
1. محمدباقر مؤمنی، مسئله ارضی و جنگ طبقاتی در ایران، تهران، پیوند، ۱۳۵۹، ص 185.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ نسخه اجباری #رضاشاه برای #عشایر
برنامههای اجباری (قهری) دوره #پهلوی_اول در رابطه با عشایر بدین خاطر بود که رضاخان جامعه عشایری را نمادی از عقبماندگی کشور و مردم آن را به نوعی بیمار تصور میکرد. او به تغییر اجباری سبک زندگی عشایر باور داشت و تلاش میکرد وضعیت آنها را اصلاح یا به تعبیر خودش معالجه کند. او در انتهای یکی از اعلانهای خود خطاب به ایلات لرستان میگوید:
«... این دوایی که برای معالجه شماها ظاهرا تلخ و ناگوار است به حکم اجبار خواهید چشید...».1
#منبع
1. آرشیو اسناد ودجاء، بخش امنیت داخلی، زونکن 2، پرونده 71.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ مخالفت آمریکاییها با برنامههای صنعتی ایران
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ «سیاست توسعهای وزارت اقتصاد در دهه 1340 این بود که ایران بتواند احتیاجات اصلی خود را تأمین کند و تا حد امکان تکنولوژیهای پیشرفته و آنهایی را که با شرایط ایران جور درمیآید، وارد کشور بکند تا صنایع اصلی لازم در کشور بهوجود بیاید و اتکای ایران در این قبیل موارد به احتیاجات خارجی، روزبهروز کمتر بشود...
آمریکاییها چندان نظر مساعدی نسبت به برنامههای صنعتی و صنعتیشدن ایران نداشتند... هم آمریکا و هم بانک جهانی مخالفت کردند... آلمانها حاضر شدند به ایران کمک کنند، ولی آمریکاییها به آلمانیها توصیه کردند که به صلاح ایران نیست که به چنین صنایعی دست پیدا کند و برای شما هم صلاح نیست که به ایران کمک کنید.»1
#منبع
1. پروژه تاریخ شفاهی ایران، هاروارد، مصاحبه با محمد یگانه (وزیر آبادانی و مسکن و رئیس سازمان برنامه و بودجه)، نوار ششم، دقیقه 22.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ قتلدرمانی در زندان؛
محابس یا به قول داور مهمانخانههای مملکت شاهنشاهی
کاریکاتور منتشرشده در صفحه اول شماره 11 روزنامه پیکار (23 مرداد 1310) درباره وضعیت زندانها در دوره #رضاخان
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ گزارش نفوذی #ساواک از حزبی که در عمل تعطیل بود.!
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ ساواک در گزارشی به تاریخ 25 مرداد 1351 به انتشار اخبار ساختگی و دروغین در نشریه ارگان حزب مردم، جهت لاپوشانی موضوع رکود و بلکه تعطیلی فعالیتهای آن حزب اشاره کرده است:
«مقداری اخبار ساختگی مبنی بر تشکیل جلسات حزبی در حزب مردم در متون اخبار حزبی روزنامه "راه مردم" به چشم میخورد که خالی از حقیقت میباشد و چنین جلساتی در حزب تشکیل نمیگردد و بنا به دستور مقامات حزبی برای اینکه نشان داده شود حزب فعالیتی دارد این خبرها ساخته و پرداخته شده و در روزنامه درج میگردد.
نظریه چهارشنبه: با توجه به اینکه حزب در حال حاضر در تعطیل بهسر میبرد و نفوذ شنبه در هیئت تحریریه روزنامه و همچنین عدم وصول خبر از جانب منابع دیگر مبنی بر تشکیل جلسات حزبی مفاد گزارش خبر مورد تأیید است».
شماره آرشیو: 258-133ش
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ هزینه پول روستاها در باغ پسر #رضاشاه
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ از غلامرضا پسر رضاشاه نیز نقل میکنند که در رامسر باغی داشته شهردار را میخواهد و میگوید: در صندوق شهرداری چقدر پول هست؟
فلان قدر؛ میگوید: باغ مرا از این پول کابلکشی کنید. شهردار میگوید: این پول مختصر برای سیمکشی روستاهاست. جواب میدهد: گور پدر روستائیان؛ فورا باغ مرا کابلکشی کنید و پای هر چنار هم نورافکن بگذارید. شهردار ناچار میشود چنین کند.1
#شرح_عکس
#غلامرضا_پهلوی با لباس و تجهیزات شکار در شکارگاه
شماره آرشیو: 4-126پ
#منبع
1. شمسالدین امیرعلایی، صعود محمدرضاشاه به قدرت یا شکوفایی دیکتاتوری، تهران، دهخدا، ۱۳۶۱، ص 154.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ مجلس ضدحجاب
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ سال ۱۳۱۰ش ابوالقاسم خانی بود از جمله رنود و بیکارهای طهران، زن نداشت، اولاد نداشت. فقط یک مادر پیری داشت. برای معاش خود مجلسی به عنوان ضدحجاب تشکیل داد. رفقای خود را به هر نحو بود داخل مجمع کرد. بعد دوره افتاد به هزار زحمت ده پانزده نفر از مردها را هم راضی و داخل کرد. چندی این مجمع دایر بود. سهمالملک بیات رفیق شفیق خودم، یک خانم ... را به عنوان زوجیت با خود داخل مؤسسه کرد و با خانمهای دیگر بنای عشقبازی را گذاشت. بعد از چندی مطلب فاش شد. ابوالقاسمخان وقتی که خوب دقت کرد دید غالب این مردها همین حقه را زدهاند.1
#شرح_عکس
#محمدعلی_فروغی ، نخستوزیر، هنگام شرکت در یکی از جشنها به مناسبت کشف حجاب
شماره آرشیو: 349-۴ع
#منبع
1. قهرمانمیرزا سالور، روزنامه خاطرات عینالسلطنه، ج ۱۰، تهران، اساطیر، ۱۳۸۰، ص 7703.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ سرهنگ چاقوکشی که جاده صافکن رضاخان شد!
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ سیاست ایجاد رعب #رضاخان با چوب زدن مرحوم حسین صبا، مدیر روزنامه «ستاره ایران»، و اعزام چند سرباز برای کشتن مرحوم هاشم محیط بافی، مدیر روزنامه «وطن»، که جسد نیمهجانش را به بیمارستان حمل نمودند و به زحمتی از مرگ نجات یافت، ترسی از او در دلها انداخته بود که با تکمیل آن از طرف سرهنگ محمد درگاهی، معروف به چاقو، رئیس شهربانی، که تسمه از گرده همه کشیده بود... زمینه را نه تنها برای رسیدن رضاخان به ریاستوزرایی فراهم ساخت، بلکه برای وصول او به مقام شخص اول کشور جاده صاف میشد.1
#شرح_عکس
سرهنگ محمد درگاهی رئیس نظمیه تهران
شماره آرشیو: 829-1ع
#منبع
1 . مختار حدیدی و جلال فرهمند، یادداشتهای یک روزنامهنگار (تحولات نیمقرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1381، ص 296.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ رئیسالوزرای شلاق به دست
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ در بحبوحه واقعه جمهوریخواهی، مردم در اعتراض به این امر در میدان بهارستان تظاهرات کردند، اما رضاخان سردار سپه موقعی که میخواست وارد مجلس شود با مردم مواجه شد و کرد آنچه نباید میکرد:
«در آن روز خود #سردار_سپه درحالیکه شنل آبی بر دوش داشت و سوار درشکهاش بود، به محض اطلاع از این واقعه به سوی میدان بهارستان آمده با استفاده از افراد پاسبانهای کلانتری که در جنب میدان بهارستان قرار داشت کوچهای برای عبور خود از وسط جمعیت تشکیل داده شخصا از میان جمعیت عبور نموده وارد کاخ بهارستان گردیده با شلاق دستی خود مردم را میزد و متفرق مینمود و پاسبانها هم به امر کلانتری، با سرنیزه به متفرق نمودن افراد پرداختند و کلانتری هم عدهای را که ماندند دستگیر نموده از وسط کوچهای از پاسبانها به کلانتری بردند؛ درحالیکه این کار غیر عادیِ رئیسالوزرای وقت موجب ناراحتی رئیس مجلس، مرحوم موتمنالملک (حسین پیرنیا) قرار گرفت».۱
#شرح_عکس
#رضاخان سردارسپه رئیسالوزرا و وزیر جنگ در جمع گروهی از جمهوریخواهان
#منبع
۱. مختار حدیدی و جلال فرهمند، یادداشتهای یک روزنامهنگار (تحولات نیمقرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری)، تهران، موسسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1381، ص 298.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ راز صمیمیت شاه و #ریپورتر
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ #پرویز_راجی سفیر ایران در انگلیس در خاطرات خود مینویسد:
چاپمن پین چر، نویسنده روزنامه دیلی اکسپرس، ناهار در سفارتخانه میهمانم بود. او ضمن ناهار از خاطرات پنج سال قبل خود سخن میگفت که برای مصاحبه همراه با سر شاپور ریپورتر به نزد شاه رفته بود، تعریف میکرد که ابتدا از روابط بسیار صمیمانه بین شاپور ریپورتر و شاه یکه خورد، ولی بعدا پی برد که پدر ریپورتر نقش مهمی در معرفی رضاخان به انگلیسیها به عنوان فردی شایسته بنیانگذاری یک سلسله جدید سلطنتی در ایران داشته است.1
#شرح_عکس
نعمتالله نصیری، محمدرضا پهلوی، شاپور ریپورتر در کنار تعدادی از مقامات انگلیسی در تهران
شماره آرشیو: ۱۲۷-47342ن
پی نوشت
1. پرویز راجی، خدمتگزار تخت طاووس، تهران، اطلاعات، 1364، ص 31
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ خیریهای که صرف نگهداری قدرت میشد
به طور رسمی بنیاد پهلوی یک سازمان خیریه بود، اما در عمل مطلقا به این سرراستی نبود. در پشت پرده امور خیریه، بنیاد از سه طریق مختلف به رژیم کمک میکرد
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ به طور رسمی بنیاد پهلوی یک سازمان خیریه بود که ظاهرا از ثروت شخصی شاه سابق تغذیه میکرد. در همه مطبوعات ایران هم این بنیاد تحت همین عنوان ذکر میشد. در عمل مطلقا به این سرراستی نبود. در پشت پرده امور خیریه، بنیاد از سه طریق مختلف برای کمک به رژیم مورد استفاده قرار میگرفت:
یک: بهصورت یک مجرای مطمئن و قانونی برای مستمریها؛
دو: بهصورت یک وسیله کنترل یا نفوذ اقتصادی از طریق سرمایهگذاری در بخشهای عینی از اقتصاد مملکت؛
سه: بهصورت یک منبع سرمایه برای شرکتهای متعلق به شاه و برای عملیات او.
#ماروین_زونیس در مورد بنیاد پهلوی چنین میگوید:
«بدون شک بنیاد پهلوی در همه شئون زندگی مردم ایران نقشی حیاتی دارد. گذشته از خود دولت، این بنیاد پرقدرتترین نیروی اقتصادی مملکت است، اما دیده میشود که قسمت زیادی از پولها برای نگاهداری و گسترش این قدرت اقتصادی صرف میشود. منابعی که به امور خیریه خالص اختصاص یافته باشد در مقام مقایسه با امور تجارتی بسیار ناچیز است».۱
پی نوشت
۱ . رابرت گراهام، ایران سراب قدرت، ترجمه فیروز فیروزنیا، تهران، کتاب سحاب، ۱۳۵۸، ص 191.
#شرح_عکس
#جعفر_شریف_امامی مدیرعامل #بنیاد_پهلوی
شماره آرشیو: 4096-۷ع
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ سرنوشت سه رفیق #رضاشاه
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ یکی از روزنامهنگاران دوران پهلوی اول در مورد سرنوشت سه تن از نزدیکان شاه مینویسد:
از وقایع عبرتانگیز زندگیام که توجه خوانندگان را بدان معطوف میدارم فعالیت سه رفیق شفیق سیاسی پایهگذار سلطنت رضاشاه بود که چگونه در فاصله کمی هر سه معدوم شدند. اینها عبارت بودنداز:
نصرتالدوله و تیمورتاش و داور که چوببست ساختمان سلطنت رضاشاه بودند و با انحراف از اصول و زیر و رو نمودن حقوق مردم به ایجاد سلطنت پهلوی پرداختند. آنها خیال میکردند از این پایهگذاری چنان بهرهبرداری مینمایند که همیشه بر اریکه قدرت تکیه دارند و هر سه وزیر دربار و وزیر دارایی و وزیر دادگستری و یار نامدار همیشگی ایراناند درحالیکه فقط چند سالی نوبت هر یک از آنها بود و بعد یکی پشت سر دیگری به زندان و قتل رسیدند.۱
#شرح_عکس
#تیمورتاش و #علیاکبر_داور همراه چند نفر دیگر در یک سفر داخلی (سال 1307)
شماره آرشیو: 4447-۱ع
پی نوشت
۱ . مختار حدیدی، جلال فرهمند، یادداشتهای یک روزنامهنگار (تحولات نیمقرن تاریخ معاصر ایران از نگاه عمیدی نوری)، ج 1، تهران، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، 1381، ص 204.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug
✳️ بنیاد پهلوی و سانسور کتابهای درسی
پایگاه اطلاعرسانی #پژوهشکده_تاریخ_معاصر ؛ همه این فعالیتهای بهظاهر خیرخواهانه سرپوشی برهدف اصلی دیگری بود. #بنیاد_پهلوی به طور مستقیم و از طریق سازمان ترجمه و نشر کتاب و به طور غیرمستقیم از طریق چاپخانه ۲۵ شهریور، که صد درصد متعلق به سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی بود، بزرگترین واحد کنترل را در صنعت چاپ و نشر ایران ایجاد کرده بود. بهخصوص چاپخانه ۲۵ شهریور بر کار چاپ کتابهای درسی، که سالانه ۵۰ میلیون نسخه و ۴۲۸ عنوان را تشکیل میداد، نظارت میکرد. به این ترتیب میشد کتابها را به راحتی سانسور کرد و ترتیبی داد که مطالب به نفع رژیم در آنها باشد. کنترل همهجانبه بر روی چاپ کتابهای درسی یکی از سلاحهای قوی کنترل بود.
از طرف دیگر یتیمخانههایی که توسط بنیاد و سازمان وابسته و همطرازش بنیاد فرح پهلوی اداره میشد اغلب به عنوان منبع استخدام افراد وفادار و امتحانداده پلیس و ژاندارمری مورد استفاده قرار میگرفت.۱
شماره آرشیو: 123708-۲۷۵م
پی نوشت
۱. رابرت گراهام، ایران سراب قدرت، ترجمه فیروز فیروزنیا، تهران، کتاب سحاب، ۱۳۵۸، ص 194.
ما را در فضای مجازی دنبال کنید؛
eitaa.com/iichs_ir
https://instagram.com/iichs.ir
https://t.me/joinchat/AAAAAEEF2TeXL178eUH5ug