🖼 #عکس_نوشت | هویتنمایی با حجاب
👤 خانم #فاطمه_فلاحتفتی، نویسنده کتاب «حاکمیت و حجاب و عفاف»:
◽️ بحث حجاب اهمیت فوقالعادهای داشته و در عرصههای مختلف سیاسی، فرهنگی، بینشی و اعتقادی اثرگذار است. تا جایی که باعث هویتنمایی و هویتخواهی مسلمانان در عرصههای مختلف جهان شده و در مسائل و روابط بینالمللی نیز مؤثر است. علاوه براین، بحث حجاب به لحاظ فردی هم برای خود فرد مفید است و حفظ آن برای عفاف عمومی جامعه مسأله پراهمیتی است که نمیتوان از آن غافل شد.
◽️ مسأله مسئولیت حکومت اسلامی همواره از مسائل مهم محافل حقوقی، فقهی و سیاسی بوده است. امروزه در برخی رسانههای معاند تلاش میکنند این مسئولیت را با تعبیر حجاب اجباری مطرح کنند. اگر بخواهیم بحث حجاب را در حوزه مباحث فقهی و حقوقی مطرح کنیم، محدوده بحث وارد حوزه فقه حکومتی میشود که مسئولیت حکومت در بحث حجاب و عفاف جامعه چه خواهد بود.
🔖 برگرفته از نشست «حاکمیت و حجاب»
#گفتگو
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
▫️فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محسن_مهاجرنیا عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد:
◾️ در قرآن آیات فراوانی در خصوص عاملیت خدا، سنّت های الهی، معنویت، باورهای دینی، اعتقادات و متافیزیک وجود دارد و به ما متذکر می شود که این سنّت ها و قانونمندی هایی که در نظام هستی وجود دارد، تحقق می یابد. لذا فهم سنّت های تکوینی قرآنی، کلید سناریوی آینده مطلوب انقلاب اسلامی است.
◾️ در شرایط امروزی، لازم است که محققان و اهل فکر و نظر و صاحبنظران و حوزویان و دانشگاهیان، با تبیینهای درست، امید دادن به مردم و تبیین حقایق انقلاب اسلامی، به تقویت مبانی نظری و بنیادهای فکری و اعتقادی مردم کمک کنند و مردم را در مقابل این مشکلات امیدوار و مقاوم کنند، که این یک جهاد حقیقی است.
#سخنرانی
🆔 @iictchannel
📙 شماره ۹۳ ـ ۹۴ فصلنامه انتقادی نظری کتاب نقد توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
💢 علم دینی و علوم انسانی اسلامی از منظر شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)
🔸 عناوین مقالات این شماره از فصلنامه کتاب نقد:
1️⃣ بررسی زیست علمی ـ اخلاقی سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مریم برادران حقیر
2️⃣ بررسی و تحلیل شاخصههای علم دینی در اندیشه شهید صدر(ره)/ سیدمهدی سلطانی رنانی
3️⃣ علم دینی از منظر شهید صدر(ره) با تأکید بر علوم انسانی اسلامی/ صفورا سادات امین جواهری و سیدامید مؤذنی
4️⃣ گذری انتقادی بر امتداد علمی ـ اجتماعی شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) در توسعه علوم انسانی اسلامی/ قاسم بابائی
5️⃣ تأملاتی در کاربست استقرار در علوم انسانی با تأکید بر دیدگاههای شهید سیدمحمدباقر صدر(ره)/ مهدی میری
6️⃣ بررسی و تحلیل نظام حقوق طبیعی و سنتهای تاریخی از منظر شهید صدر(ره)/ قاسم بابائی و سیدحسین فاطمینژاد
7️⃣ رویکرد قرآنی شهید صدر(ره) درباره عوامل شکلگیری تغییر و هدایت اجتماعی (در گفت و گو با استاد عبدالکریم بهجتپور) فقه و تمدن از نگاه شهید آیتالله صدر(ره)/ سیدمحمدمهدی میرباقری
⚠️📚 جهت سفارش این فصلنامه به لینک زیر مراجعه نمائید...
➡️ poiict.ir/22511
🆔 @iictchannel
▫️بسته مطالعاتی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با موضوع حجاب و عفاف
🔰 در راستای حفظ شئونات اسلامی و مطرح شدن مساله حجاب و عفاف ارائه شد؛
🔸 در این بسته پیشنهادی آثار چاپ شده #پژوهشگاه_فرهنگ_و_اندیشه_اسلامی و کانون اندیشه جوان همچون: بررسی فقهی حقوقی حاکمیت حجاب و عفاف، مساله پوشش، حجاب، صدف عفاف، نقش تاریخی زن از دیدگاه قرآن، حریم حجاب، بخوان به نام پروردگارت و پوشش و حجاب آمده است.
#کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | مقابله کیفری با مظاهر بدحجابی
👤 حجتالاسلام والمسلمین #فرجالله_هدایتنیا، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔺 همواره بحث مقابله کیفری با مظاهر بیحجابی در کشور ما بعد از انقلاب یک چالش جدی بوده است، هم به لحاظ فقهی مشروعیتش مورد بحث بوده و هم به لحاظ اثربخشی که آیا مقابله کیفری میتواند حجاب را نهادینه کند. رویکردهای منع حجاب، حجاب اختیاری و حجاب الزامی را سه رویکرد حقوقی حجاب است. در قرآن از جمله آیه ۵۹ سوره احزاب میتوان مؤیداتی پیدا کرد که حجاب فریضه و تکلیفی با ابعاد اجتماعی است.
🔺 ابعاد اجتماعی عمومیبودن حجاب از منابع اسلامی به وضوع قابل استفاده است و در حقوق مدرن برای تکالیف فردی شهروندان هم الزاماتی با وضع جریمههای حقوقی را میبینیم. الزام به حجاب در حقوق ایران قوانینی دارد که یک سری از این الزامات، اداری است که کارکنان دولت را مکلف به رعایت حجاب میکند و در قانون رسیدگی به تخلفات اداری که اجرا نمیشود هم حتی نتوانستیم حجاب را در دستگاههای حکومتیمان اجرایی کنیم.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | عفاف در پوشش یا کنترل نفس
◼️ یکی از مهمترین مصداقهای عفاف در رفتار، مسئله حجاب و پوشش است. نفس انسان به او امر میکند که زیباییهای جسمی خود را نمایان کند تا بیشتر مورد توجه دیگران باشد. این مسئله در مورد زنان که مظهر زیبایی و جمال هستند و از طرفی ذاتا دوست دارند که زیباییهایشان را نمایان کنند، بیشتر مطرح است. عفاف در پوشش در حقیقت کنترل نفس در این بعد است؛ یعنی عفاف باعث میشود انسان در نمایانکردن زیباییهای خود پا را از حد فراتر ننهد.
◼️ در اسلام، پوشش یکی از نشانههای برجسته عفاف است. عفت در پوشش مقتضی آن است که انسان از پوشیدن لباسهای تنگ و چسبان یا نازک و بدن نما که موجب جلب انظار دیگران و خودنمایی میشود، اجتناب کند و در کیفیت پوشش خود جانب وقار و سنگینی را برگزیند. در حدیثی از امام على(ع) نقل شده است: هر فردی که لباس نازک داشته باشد، دینداری او نیز ضعیف میگردد.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته #فاطمه_فلاحتفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | عفت در هنگام راهرفتن
⬅️ راهرفتن انسان، گونههای مختلف میتواند داشته باشد که سه نوع آن در قرآن کریم یاد شده است، اول راه رفتن طبیعی و به گونهای که مطابق ساختار فیزیکی و مناسب طبع و آفرینش هر فرد و راه رفتن به هنجار است. دوم راهرفتن متکبرانه(مرح) که نشانگر حالت غرور و خودبینی فرد است و شخص متکبر از سر عمد و انتخاب چنان راهرفتنی را بر میگزیند.
⏺ سوم راهرفتنی است که زنان از سر عشوهگری، جلب توجه دیگران و نمایاندن خود و زیورهای خویش به بینندگان چنان راه میروند. در قرآن کریم، خداوند زنان را از اینگونه راهرفتن نهی میکند و میفرماید که پاهای خود را محکم به زمین نزنند تا صدای زیورآلاتشان از قبیل خلخال و گوشواره و دستبند به صدا در نیابد و این میرساند که زنان باید در رعایت عفت و دوری از اموری که آتش شهوت را در دل مردان شعلهور میسازد و ممکن است به انحراف از جاده عفت منتهی شود،باید دقیق و سختگیر باشند.
📖 برگرفته از کتاب حاکمیت و حجاب و عفاف، نوشته #فاطمه_فلاحتفتی
#برشی_از_کتاب
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
🖼 #عکس_نوشت | حجاب در قانون
👤 حجتالاسلام والمسلمین #فرجالله_هدایتنیا، دانشیار گروه فقه و حقوق پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
🔺 رویکرد حجاب قانونی؛ یک از رویکردهایی است که پیرامون مسأله «حجاب قانونی» وجود دارد. مدافعان این نظریه معتقدند: حکومت مسئول اجرای فرایض و احکام شرعی از جمله حجاب است و باید اشخاص ممتنع را بر حجاب مجبور نماید. این نظریه در قوانین داخلی ج.ا. ایران متعکس شده و بر مبنای آن در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی چنین آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد».
🔺 مدافعان حجاب قانونی برای نظریه خویش به دلایل متعددی استناد نموده و میگویند: اولاً، حجاب یک واجب شرعی است و بیحجابی حرام است؛ ثانیاً، حجاب یک واجب اجتماعی است و قیاس آن با تکالیف فردی مانند نماز وجهی ندارد. ثالثاً، هر عمل حرامی قابل تعزیر است. در نتیجه، حکومت میتواند بیحجاب را تعزیر نماید.
#سخنرانی
#حجاب_عفاف
🆔 @iictchannel
27Tir1401.mp3
8.85M
💯🔊 #بشنوید
🔰 ویژه برنامه رادیویی #فقه_پویا
🔻 تهدیدات برون خانوادگی امنیت خانواده
1️⃣ ناشی از افراد حقیقی و انسانی (بیان نمونه ها)
2️⃣ ناشی از اشخاص حقوقی و سازمان ها و نهادها (بیان نمونه ها)
🎙با حضور:
حجج اسلام و المسلمین #غلامرضا_پیوندی و #فرج_الله_هدایت_نیا
اعضای هیات علمی گروه #فقه_حقوق پژوهشگاه
📻 رادیو سراسری معارف؛ 27 تیر ماه 1401
#صوت
🆔 @iictchannel
▫️ریشه نقد ذاتگرایی جدید در ذاتگرایی قدیم ارسطویی نهفته است
🔸 دکتر #ابراهیم_دادجو عضو هیأت علمی گروه معرفتشناسی پژوهشگاه در گفتگو با خبرگزاری کتاب مطرح کرد:
◾️ بحث #ذات_گرایی در فلسفه از قدیم بوده است. ذات یک چیز یعنی حقیقت آن چیز، البته در مباحث فلسفی ذات را به دو صورت بحث کردهاند. یک بار ذات را در فلسفه هستی شناسی به عنوان ماوراءالطبیعه، آنجا ذات به معنای حقیقت است. در بحثهای منطقی که ارسطو دارد مثلا میگوید ذات یک چیز از طریق ماده و صورت آن چیز ظهور پیدا میکند.
◾️ #ذات_گرایی_قدیم، چون یک تفکر فلسفی متقدم بود -قبل از قرن ۱۵ و ۱۶ – هنوز در آن قرن علوم تجربی پیشرفت نکرده بود. به همین علت ذاتگرایی قدیم، مباحث تجربی را هم عقلی بحث میکردند. چون عقلی بحث میکردند، بسیاری از مباحث مربوط به عالم طبیعی را نمیتوانستند کشف کنند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel
▫️کتاب رابطه علم و جزا؛ تبیین وحیانی عقلانی
🔰توسط #سازمان_انتشارات پژوهشگاه و به قلم #عزتالله جودکی در گروه #کلام منتشر شد.
🔹پاداش و مجازاتهای اخروی به نحو عینیّت است؛ یعنی ظهور حقیقت اعمال، اخلاق، اعتقادات و نیّات آدمی در نشئه اخروی خواهند بود، اما نه ظهوری مباین و جدای از وجود نفس، بلکه ظهوری در دایره وجود نفس انسانی و ملازم با آن. از این رو پاداش و کیفر اخروی، تجسّم عین عمل بوده که به صورتهای گوناگون در آمده و مجسِّم آنها خدای متعال خواهد بود.
#معرفی_کتاب
🆔 @iictchannel
▫️هیچ فقیهی با هنر مخالف نیست
🔸 در گفتگو با آیتالله #ابوالقاسم_علیدوست عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه مطرح شد:
◾️برخی با ضرورتانگاری برخی از مصادیق هنری، تلاش در تقلیل آن، به عرف و نیاز عمومی مردم دارند تا به این وسیله، از آن استفاده جواز کنند. از طرفی دیگر، برخی تلاش میکنند نگاههای نادرست خود را در هیمنه فتاوای تنزیهی، با تصور اینکه فتوای آنها هرچقدر مخالفت بیشتری داشته باشد، به دین نزدیکتر است، مخالفت خود را با تمام #موسیقی_ها ابراز میکنند.
#مصاحبه
🆔 @iictchannel