eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
6هزار دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
676 ویدیو
153 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️ از رد وحیانی بودن قرآن تا تمسک به حقوق بشر 🔹 نشست علمی «اندیشه محمد مجتهد شبستری در بوته نقد و نظر» با حضور حجت الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه و دکتر سردبیر فصلنامه قبسات پژوهشگاه برگزار شد. 🔹 در این نشست به تلاش های متناقض محمد شبستری برای کنار گذاشتن اندیشه های دینی با استفاده از علوم روز اشاره شد و این تناقض ها بررسی شد؛ همچنین تأکید شد این روشنفکر دینی بر خلاف بسیاری از نواندیشان که سخن خود را چند پهلو می گویند تا در وقت لزوم خود را از اتهامات وارده تبرئه کنند، بسیار شفاف حرف خود را در کنار گذاشتن قرآن، دین و اندیشه دینی بیان می کند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/radvahyani 🆔 @iictchannel
▫️فاطمه زهرا(س)، مصداق شب قدر است 🔻 مصاحبه حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه؛ 🔸ایشان مصداق شب قدر: براساس برخی احادیث، فاطمه شب قدر است؛ هر که او را به صورت کامل بشناسد، شب قدر را درک کرده است. ( کوفی، تفسیر فرات الکوفی، ص۵۸۱.) 🔸در توجیه تشبیه حضرت به شب قدر، موارد مختلفی بیان شده است. براساس یکی از آنها تشبیه حضرت به شب قدر به جهت ناشناخته بودن شب قدر و حضرت فاطمه(س) است؛‌ 🔸همانطور که حقیقت شب قدر برای مردم عادی پنهان و ناشناخته است، مقام و منزلت فاطمه(سلام علیها) نیز ناشناخته است.( یوسفی، پرتوی از اسرار فضائل حضرت فاطمه(س)، 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/fghadr 🆔 @iictchannel
◽️مشارکت سیاسی یکی از شاخصه‌های مهم در توسعه است 💢 گزارشی از نشست علمی «راهبردها و راهکارهای دستیابی به مشارکت سیاسی فعال در حکمرانی اسلامی» با سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر ؛ 🔹 در ادبیات سنتی و فقهی ما عمدتاً قالب‌های مشارکت شامل بیعت، مشورت، شوری، تمکین، اطاعت، شرکت در جهاد و قبول منصب بوده‌اند. در دوران جدید نیز نامزد شدن، تصاحب مناصب حکومتی، شرکت در انتخابات، دفاع و بسیج و نیز حضور در رسانه‌ها از جمله شکل‌های مشارکت سیاسی هستند. 🔹 مشارکت مطلوب از نظر اسلامی، مشارکت متناسب با نظم مردم‌سالاری دینی است، چون نظام ما مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است که از یک سو بر ارزش‌ها و از سوی دیگر بر قوانین و عرفیات تأکید می‌کند که طبیعتاً مشارکت سیاسی هم باید ناظر به این امر باشد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-20 🆔 @iictchannel
▫️در طول انقلاب نتوانستیم از ترکیب «عدالت» و «آزادی» مراقبت کنیم 💢 سیزدهمین جلسه از نهمین دورۀ کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «» 🔻 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛ 🔸گفتمان انقلاب اسلامی برای ارتباط مفاهیم و دال‌های شناور خود ازقبیل «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویّت»، «عزّت»، «تقوای سیاسی»، «عقلانیّت» و … یک «مفصل‌بندی» و پیکربندی ایجاد کرده است که اگر به این «مفصل‌بندی» خوب توجه شود می‌بینیم که انقلاب در این زمینه واقعاً شاهکار کرده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/eazadi 🆔 @iictchannel
OlgoZan3.mp3
6.96M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت یازدهم 🔖 مشخصه های الگوی سوم؛ الگوی خانواده گرایی 🔖 بررسی محدودیت حضور اجتماعی زنان 🎙با حضور: حجج اسلام و (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 هفتم آذر ماه ۱۴۰۱ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸 نشست علمی جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد 🔰 توسط گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و گروه سیاست
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست علمی جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد 🎙 با ارائه دکتر 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 @iictchannel
📸 ❇️ بازدید مدیران و اعضای هیأت علمی گروه معارف دانشگاه جامع امام حسین(ع) 💠 همراه با سخنرانی حجج اسلام و المسلمین ، و 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 چهارشنبه 21 دی ماه 1401 🆔 @iictchannel
🖼 | هم‌سطحی و ساده‌زیستی مدیران ◽️ ساده‌زیستی هر چند در وهله نخست مربوط به حکومت و حاکمان اسلامی است، اما محدود و منحصر به حکومت نیست و عرصه‌های مدیریت را نیز شامل می‌شود. اساسا میان پیروان و رهبران نباید فاصله زیادی در سلوک مادی و وضعیت زندگی باشد. هر قدر این فاصله زیاد باشد تأثیرپذیری پیروان و زیردستان کمتر خواهد بود. حقوق، امتیازات، و مزایای ویژه و غیرمتعارفِ مدیران فاصله آنان را از کارکنان زیاد و نسبت به هم بیگانه می‌کند و تأثیرپذیری مثبت کارکنان از سوی مدیران را به چالش می‌کشاند و از میزان نفوذ مدیران می‌کاهد. ◽️ به همین جهت پیشوایان دینی تلاش می‌کردند هم سطح مردم و حتی پایین‌تر از متوسط مردم زندگی کنند. نمونه اعلای این پیشوایان را باید در پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) ملاحظه کرد. البته ساده‌زیستی قابل تشکیک به مراتب شدت و ضعف است و در این عرصه، هر کس مسئولیتش بیشتر است انتظار ساده زیستی از او بیشتر می‌رود و گاه در جایگاهی قرار می‌گیرد که بر او ساده زیستی واجب می‌گردد. 📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19558 🆔 @iictchannel
🖼 | سیره اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی فاطمه 🔸 عدالت‌گرایی و به تبع آن، پرهیز از ستم‌کردن و ستم‌پذیرفتن، در سیره فاطمه(ع) خصلتی برجسته است. در سلوک اجتماعی ایشان، نمونه‌های بسیاری از تلاش برای احقاق حق و عدالت و ظلم‌ستیزی است. 🔸 پس از رحلت رسول گرامی خدا(ص) فاطمه(س) در برابر تضییع حق امیرمؤمنان در خصوص جانشینی رسول خدا(ص) با ایراد خطبه‌هایی، تمام تلاش خود را برای بیان حق و یادآوری سفارش‌های پیامبر گرامی(ص) در مورد حق امیرمؤمنان و حقوق اهل بیت(ع) به‌کار می‌بندد. جلوه دیگر اخلاق اجتماعی فاطمه(ع) نقش عِلمی و فرهنگی آن حضرت است و شیوه رفتار او در مسیر تعلیم و تربیت آحاد جامعه. فاطمه(ع) آموخته‌های خود را از رسول گرامی خدا(ص) به صورت خصوصی و عمومی به دیگران منتقل می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22813 🆔 @iictchannel
🖼 | دیدگاه ابزارگرایانه به فضای مجازی 🔹 دیدگاه ابزارگرایانه که به دیدگاه لیبرال نیز موسوم است، نظرگاهی خوشبینانه به فناوری به‌طور عام و فضای مجازی به‌طور خاص است. ویژگی‌های این دیدگاه عبارت است از: نخست فضای مجازی بیطرف و منفعل است و به لحاظ ارزشی خنثی است نه خوب است نه بد و فاقد ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی است. 🔹مورد دوم فضای مجازی ابزار است و همانند دیگر ابزارها در خدمت خواسته‌های آگاهانه کاربرانشان قرار دارد و می‌توان از آن استفاده درست / خوب یا نادرست / بد داشت. به عبارت دیگر فضای مجازی تابع و متأثر از عوامل بیرون از خود و ارزش‌های موجود در جامعه است و هدفی ندارد جز هدف ما و مورد سوم فضای مجازی در خدمت و اختیار انسان است و آدمی در تولید و انتخاب و به کار گرفتن آن کاملاً آزاد است. 📖 برگرفته از کتاب باور در عصر کلیک (آسیب‌های اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن)، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23130 🆔 @iictchannel