eitaa logo
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
5.8هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
648 ویدیو
149 فایل
🔶 مجالی برای #نواندیشی_دینی 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @public_relation 🌐 پایگاه رسمی اطلاع رسانی: ▶️ www.iict.ac.ir ❇️ ایتا / سروش / بله / آپارات: ▶️ @iictchannel 💢 اينستاگرام: ▶️ instagram.com/iict_ac_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️مشارکت سیاسی یکی از شاخصه‌های مهم در توسعه است 💢 گزارشی از نشست علمی «راهبردها و راهکارهای دستیابی به مشارکت سیاسی فعال در حکمرانی اسلامی» با سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر ؛ 🔹 در ادبیات سنتی و فقهی ما عمدتاً قالب‌های مشارکت شامل بیعت، مشورت، شوری، تمکین، اطاعت، شرکت در جهاد و قبول منصب بوده‌اند. در دوران جدید نیز نامزد شدن، تصاحب مناصب حکومتی، شرکت در انتخابات، دفاع و بسیج و نیز حضور در رسانه‌ها از جمله شکل‌های مشارکت سیاسی هستند. 🔹 مشارکت مطلوب از نظر اسلامی، مشارکت متناسب با نظم مردم‌سالاری دینی است، چون نظام ما مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است که از یک سو بر ارزش‌ها و از سوی دیگر بر قوانین و عرفیات تأکید می‌کند که طبیعتاً مشارکت سیاسی هم باید ناظر به این امر باشد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-20 🆔 @iictchannel
▫️در طول انقلاب نتوانستیم از ترکیب «عدالت» و «آزادی» مراقبت کنیم 💢 سیزدهمین جلسه از نهمین دورۀ کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان «» 🔻 سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عضو هیات علمی گروه سیاست پژوهشگاه؛ 🔸گفتمان انقلاب اسلامی برای ارتباط مفاهیم و دال‌های شناور خود ازقبیل «آزادی»، «عدالت»، «اخلاق»، «معنویّت»، «عزّت»، «تقوای سیاسی»، «عقلانیّت» و … یک «مفصل‌بندی» و پیکربندی ایجاد کرده است که اگر به این «مفصل‌بندی» خوب توجه شود می‌بینیم که انقلاب در این زمینه واقعاً شاهکار کرده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/eazadi 🆔 @iictchannel
OlgoZan3.mp3
6.96M
💯🔊 🔰 ویژه برنامه رادیویی 🔹 با موضوع "نگاهی فقهی-حقوقی به الگوی سوم زن" / قسمت یازدهم 🔖 مشخصه های الگوی سوم؛ الگوی خانواده گرایی 🔖 بررسی محدودیت حضور اجتماعی زنان 🎙با حضور: حجج اسلام و (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 هفتم آذر ماه ۱۴۰۱ •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🄶 🆔 @hedayatnia_ir
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸 نشست علمی جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد 🎙 با ارائه دکتر 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 @iictchannel
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸نشست علمی ماهیت پارادایم 🎙 با حضور ✍️ دبیر علمی: 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/naghd 🆔 @iictchannel
📸 ❇️ بازدید مدیران و اعضای هیأت علمی گروه معارف دانشگاه جامع امام حسین(ع) 💠 همراه با سخنرانی حجج اسلام و المسلمین ، و 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 چهارشنبه 21 دی ماه 1401 🆔 @iictchannel
Shafafiat Fesad.mp3
19.05M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد 🎙 ارائه دهنده: دکتر ✍️ دبیر علمی: 📅 یکشنبه 25 دی ماه 1401 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
🖼 | هم‌سطحی و ساده‌زیستی مدیران ◽️ ساده‌زیستی هر چند در وهله نخست مربوط به حکومت و حاکمان اسلامی است، اما محدود و منحصر به حکومت نیست و عرصه‌های مدیریت را نیز شامل می‌شود. اساسا میان پیروان و رهبران نباید فاصله زیادی در سلوک مادی و وضعیت زندگی باشد. هر قدر این فاصله زیاد باشد تأثیرپذیری پیروان و زیردستان کمتر خواهد بود. حقوق، امتیازات، و مزایای ویژه و غیرمتعارفِ مدیران فاصله آنان را از کارکنان زیاد و نسبت به هم بیگانه می‌کند و تأثیرپذیری مثبت کارکنان از سوی مدیران را به چالش می‌کشاند و از میزان نفوذ مدیران می‌کاهد. ◽️ به همین جهت پیشوایان دینی تلاش می‌کردند هم سطح مردم و حتی پایین‌تر از متوسط مردم زندگی کنند. نمونه اعلای این پیشوایان را باید در پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) ملاحظه کرد. البته ساده‌زیستی قابل تشکیک به مراتب شدت و ضعف است و در این عرصه، هر کس مسئولیتش بیشتر است انتظار ساده زیستی از او بیشتر می‌رود و گاه در جایگاهی قرار می‌گیرد که بر او ساده زیستی واجب می‌گردد. 📖 برگرفته از کتاب رهبری کریمانه در مدیریت اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/19558 🆔 @iictchannel
🖼 | سیره اخلاقی در زندگی فردی و اجتماعی فاطمه 🔸 عدالت‌گرایی و به تبع آن، پرهیز از ستم‌کردن و ستم‌پذیرفتن، در سیره فاطمه(ع) خصلتی برجسته است. در سلوک اجتماعی ایشان، نمونه‌های بسیاری از تلاش برای احقاق حق و عدالت و ظلم‌ستیزی است. 🔸 پس از رحلت رسول گرامی خدا(ص) فاطمه(س) در برابر تضییع حق امیرمؤمنان در خصوص جانشینی رسول خدا(ص) با ایراد خطبه‌هایی، تمام تلاش خود را برای بیان حق و یادآوری سفارش‌های پیامبر گرامی(ص) در مورد حق امیرمؤمنان و حقوق اهل بیت(ع) به‌کار می‌بندد. جلوه دیگر اخلاق اجتماعی فاطمه(ع) نقش عِلمی و فرهنگی آن حضرت است و شیوه رفتار او در مسیر تعلیم و تربیت آحاد جامعه. فاطمه(ع) آموخته‌های خود را از رسول گرامی خدا(ص) به صورت خصوصی و عمومی به دیگران منتقل می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22813 🆔 @iictchannel
🖼 | دیدگاه ابزارگرایانه به فضای مجازی 🔹 دیدگاه ابزارگرایانه که به دیدگاه لیبرال نیز موسوم است، نظرگاهی خوشبینانه به فناوری به‌طور عام و فضای مجازی به‌طور خاص است. ویژگی‌های این دیدگاه عبارت است از: نخست فضای مجازی بیطرف و منفعل است و به لحاظ ارزشی خنثی است نه خوب است نه بد و فاقد ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی است. 🔹مورد دوم فضای مجازی ابزار است و همانند دیگر ابزارها در خدمت خواسته‌های آگاهانه کاربرانشان قرار دارد و می‌توان از آن استفاده درست / خوب یا نادرست / بد داشت. به عبارت دیگر فضای مجازی تابع و متأثر از عوامل بیرون از خود و ارزش‌های موجود در جامعه است و هدفی ندارد جز هدف ما و مورد سوم فضای مجازی در خدمت و اختیار انسان است و آدمی در تولید و انتخاب و به کار گرفتن آن کاملاً آزاد است. 📖 برگرفته از کتاب باور در عصر کلیک (آسیب‌های اعتقادی فضای مجازی و راهکارهای آن)، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23130 🆔 @iictchannel
🖼 | تعصب در فهم صحیح دین 🔹 تعصب آفتی در فهم صحیح دین است و معمولاً در مفهوم افراطی و مذموم آن در حوزه اندیشه و فکر به‌کار می‌رود، آنکه بر رأیی برای همیشه پای فشارد، البته اصرار بر آنچه حق است پسندیده است؛ ولی باید دانست که چنین نیست که هر فهم کننده‌ای همه حقیقت را به یک‌باره به‌دست آورد یا اینکه مصون از هر خطا در فهم از دین باشد، آسیبی که سلفیان بدان متهم‌اند؛ آنکه بر فهم سلف از صحابه و تابعین به شدت تعصب دارند و غیر فهم آنان را برنمی‌تابند. قرآن ادعاهای بی‌دلیل جمعی از یهود و نصاری را نقد می‌کند؛ رویکردی که در تعصب آنان ریشه دارد. 📖 برگرفته از کتاب نقد اعتبار فهم سلف، نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین ، عضو گروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23071 🆔 @iictchannel
🖼 | جایگاه اقتصاد در خانواده 🔺 خانواده به‌عنوان یک نهاد اقتصادی است که رفتار تولیدی و مصرفی و توزیعی آن بر حسب معیارهای اقتصاد خرد تفسیر می‌شود؛ مثلاً درآمد اعضای خانواده، از راه‌های مختلف واصل می‌شود و هزینه‌ها معلوم می‌گردد و در انتها وضعیت پس‌انداز و سرمایه‌گذاری همگی به‌دست می‌آید. از زمان تشکیل خانواده مدیریت هزینه و درآمد آغاز به کار می‌کند. مرد و زن فعالیت‌های خانه را تقسیم می‌کنند و با هماهنگی و بر اساس توانایی، هر یک بخشی از وظایف را انجام می‌دهند. 🔺 اقتصاد خانواده به‌عنوان یکی از عناصر اقتصاد کلان و میزان تأثیرپذیری متغیرهای کلان از متغیرهای اقتصادی خانواده؛ مثلاً مصرف کلان تا چه میزان از مصرف خانوارها متأثر است یا میزان سرمایه‌گذاری تا چه حد متأثر از روحیه پس‌انداز خانواده هاست. خانواده از نظر اقتصادی محل تربیت نیرو برای بازار کار، آموزش مفاهیم اقتصادی به تمام نیروهای فعال، مصرف، تولید، پس‌انداز، مبادله، سرمایه‌گذاری است. 📖 برگرفته از کتاب تدبیر هزینه و درآمد در خانواده اسلامی، نوشته حجت‌الاسلام 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/23071 🆔 @iictchannel
📸 ❇️ نشست علمی ماهیت پارادایم 💢 با حضور پرشور اساتید، طلاب و دانش پژوهان(حضوری و مجازی) 🎙 با حضور: 🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📅 یکشنبه 25 دیماه 1401 🆔 @iictchannel
Jorm1.mp3
6.67M
💢 I ویژه برنامه رادیویی ✳️ بررسی فقهی-حقوقی معاونت در جرم «برنامه اول» 🔸 تبیین اصطلاحات مباشرت، مشارکت و معاونت در جرم 🔸 شرایط سه گانۀ تحقق معاونت در جرم 🎙با حضور: حجت الاسلام حجت الاسلام (اعضای هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) 📻 رادیو سراسری معارف؛ 📅 25 دیماه 1401 🆔 @iictchannel 🆔 @balaghemobeen
◽️فساد موجب دلسردی عمومی و اجتماعی می‌شود 💢 دکتر عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشست علمی «جایگاه شفافیت در مبارزه با فساد» تبیین کرد: 🔹 احساس فساد بدتر از خود فساد است، از جمله تبعات این روند، شکست و سرخوردگی‌های اجتماعی است؛ الان این مقدار فسادی که ادعا شده و مردم تصور می‌کنند واقعا وجود ندارد. مثلا برخی از رفتن به دادگاه واهمه دارند زیرا می‌گویند رشوه گرفته می‌شود یعنی فرد بدون اینکه یک بار پا به دادگستری گذاشته باشد می‌گوید در دادگاه، رشوه رایج است. ⬇️ استفاده از روش «سوت‌زنی» برای کاهش فساد 🔸 کسانی که در این ماجرای فساد، ذی‌نفع نیستند ولی ذی‌ربط هستند، می‌توانیم از آنها استفاده کنیم درست مانند اینکه مثلا شورای نگهبان خودش نمی‌تواند صلاحیت همه افراد را شناسایی کند ولی رقبای یک نامزد ممکن است اطلاعات زیادی از او در اختیار این شورا قرار دهند. به این روش «سوت‌زنی» گفته می‌شود و در این روش هم فردی که مدعی شده نباید پاسخ دهد بلکه فردی که علیه او ادعا شده باید ثابت کند بی‌گناه است زیرا بحث شفافیت در تصمیم قابل انجام است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/neshastfesad-2 🆔 @iictchannel
◽️اعتماد به غرب رشد و پیشرفتی برای کشور به ارمغان نخواهد داشت 💢 همزمان با 26 دی ماه سالروز فرار شاه از ایران، در گفتگو با حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه عنوان شد: 🔸 شاه در کارنامه سیاسی خود دو فرار بزرگ دارد؛ فرار نخست وی در مردادماه ۱۳۳۲ رقم خورد و با کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد، به بازگشت وی انجامید. فرار دوم، در ۲۶ دی‌ماه سال ۱۳۵۷ و در پی اوج‌گیری اعتراضات مردمی اتفاق افتاد؛ فراری که فرجامش، مرگ در غربت بود. در هر دو فرار، واکنشی که مردم به گریز وی نشان دادند، تفاوتی با رفتارشان پس از فرار رضاشاه و مرگ او نداشت. 🔹محمدرضا پهلوی کاملاً وابسته به غرب و آمریکا بود؛ اما در نهایت غرب نه‌تنها نتوانست مانع از برکناری او از قدرت شود؛ بلکه حتی حاضر نشدند او را پس از فرار از ایران در کشور خود بپذیرند. تاریخ ثابت کرده است که وابستگی و اعتماد به غرب هیچ‌گاه رشد و پیشرفتی برای کشورها به ارمغان نیاورد و بلکه بر عقب‌ماندگی بیشتر آنها افزوده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/26dey 🆔 @iictchannel
◽️پارادایم به ذهن دانشمند چارچوب می‌دهد 💢 حجت‌الاسلام دکتر عضو هیأت علمی گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم عنوان کرد: 🔸 کوهن قائل بود پارادایم‌ها به اذهان دانشمندان چارچوب می‌دهند و به صورت طرحواره عمل می‌کنند. این باعث می‌شود دانشمندان با خود واقعیت مستقیما ارتباط نداشته باشند و نوعی دسترسی غیر مستقیم به عالم واقع داشته باشند. این دیدگاه در دل خودش نوعی نگاه کانتی داشت ولی کانت مقولات را به ذهن برمی‌گرداند ولی کوهن به پارادایم برمی‌گرداند. 🔸 در واقع دانشمندان این پارادایم‌ها را می‌سازند و به مرور زمان به تفاهم روی این پارادایم‌ها می‌رسند. پارادایم‌ها جهان‌های مفهومی متفاوتی را ایجاد می‌کنند چه در نوع اول که قیاس ناپذیری کلی وجود دارد و چه در دیدگاه دوم که قیاس ناپذیری جزئی وجود دارد. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim 🆔 @iictchannel
◽️ پارادایم؛ چتر معرفتی حاکم بر علم 💢 دکتر عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم مطرح کرد: 🔸 پارادایم یک معنای عام دارد که خیلی به کار می‌رود و در گروه‌ها زیاد به کار می‌برند و آن چتر معرفتی حاکم بر علم و معرفت است. به تعبیر امروزی هوا و محیطی که در آن تنفس می‌کنیم یا جهانی که داریم فکر می‌کنیم کلش پارادایم است. در کاربردهای خاص، پارادایم به معنای الگوی شبکه‌ای، عینک معرفتی خاص، راهنما و هدایتگر علم به کار می‌رود که معنای خاص و جزئی پارادایم است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim-2 🆔 @iictchannel
◽️پارادایم حدفاصل مبانی کلامی و خود علم است 💢 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه کلام پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم: 🔹 از نظر من پارادایم مماس با علم است ولی مبانی نیست. پارادایم‌ها به چیزی گفته می‌شد که مماس با علم است و روش و موضوع و هدف و مسائل علم به صورت مستقیم از پارادایم تاثیر می‌پذیرد ولی خودش ممکن است از مبانی کلامی تاثیر بپذیرد. 🔹 چیزی که ما از پارادایم قصد می‌کنیم چیزی است که حد فاصل مبانی کلامی و فلسفی و خود علم است، یعنی عناصری که علم را تشکیل می‌دهد. ما از این حد فاصل تعبیر به پاردایم می‌کنیم. پارادایم چارچوب کلی است که تعیین می‌کند موضوع و هدف و روش شما باید چه باشد. این چیزی است که من از پارادایم قصد می‌کنم و مد نظر من است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim-3 🆔 @iictchannel
Paradaim.mp3
28.36M
💯🔊 🔸 صوت نشست علمی ماهیت پارادایم 🎙 با حضور: ✍️ دبیر علمی: ⏰ یکشنبه 25 دیماه1401 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🆔 @iictchannel
◽️پارادایم دستگاه تولید نظریه است 💢 حجت الاسلام و المسلمین عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه در نشست علمی ماهیت پارادایم: 🔹 پارادایم یک دستگاه اصل موضوعی برای تولید نظریه‌ها در ساحت هر علمی است. بر همین اساس تفاوت آن با مبانی در این است که پارادایم‌ها دستگاه معرفتی هستند آن هم نه به صورت یک کلِ انضمامی بلکه بلکه به صورت یک کلِّ برآیندی که مولد نظریه هستند. 🔹 ما نسبت به پارادایم‌ها در صحنه علمی کشور چهار کاربرد داریم؛ یک: پارادایم به مثابه جهان‌بینی، دو: پارادایم به معنای موضع معرفت‌شناختی، سه: پارادایم به معنای باورهای مشترک در حوزه پژوهشی و چهار: پارادایم به معنای نمونه و الگو و سرمشق. همه اینها در یک مرکز مشترک است و آن مرکز، اصول موضوعۀ مولد نظریه است که هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، انسان‌شناسی، ارزش‌شناسی را پوشش می‌دهند و همه آنها نیز زیرساخت هستی‌شناسانه برمی‌گردند. 🔍 ادامه را بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/paradaiim-4 🆔 @iictchannel
🔸 نشست علمی «حکمرانی خوب و الزامات سازه‌ای شفافیت » 🔻 (با تأکید بر اسناد فرادستی جمهوری اسلامی ایران) 🔖 در راستای برگزاری همایش ملی حکمرانی اسلامی 🔰 توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه برگزار می شود: 🎙 با حضور: ⏰ سه شنبه 27 دی ماه/ ساعت 9 صبح 🏢 قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/hokmrani-19 🆔 @iictchannel
🖼 | سیره عبادی و معنوی فاطمه 🔹امور عبادی و معنوی، یا فردی هستند همچون نماز مستحب یا روزه که در آنها جنبه‌های فردی قوی‌تر است و یا جمعی مانند حج که جنبه‌های اجتماعی آن قوت بیشتری دارد. در کنار این عبادات که جنبه نمادین برای تربیت نفس به شمار می‌آیند، اذکار و تسبیحات نیز از آن جمله‌اند. همه انواع عبادات، با جلوه‌های بسیار عالی و نورانی، در سیره عبادی اهل بیت(ع) از جمله فاطمه(ع) وجود دارد، مانند تلاوت قرآن، نمازها و تعقیبات نماز، تسبیحات و ادعیه و مناجات، روزه‌ها، حج و عمره، زيارت‌ها و عبادت‌های دیگر. 🔹 فاطمه(ع) تلاوت قرآن را دوست دارد و در اوقاتی از زندگی معنوی خود به تلاوت قرآن می‌پردازد. آن حضرت دراین‌باره می‌فرماید: «از دنیای شما، سه چیز نزد من محبوب است: تلاوت قرآن، نگاه در سیمای رسول خدا و انفاق در راه خدا». بسیاری بارها آن حضرت را در حین تلاوت قرآن می‌بینند و حتی نقل‌هایی است که امدادهای غیبی پروردگار، توفیق فاطمه(ع) را برای تلاوت قرآن بیشتر می‌کند. 📖 برگرفته از کتاب او فاطمه(ع) است، نوشته 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/22813 🆔 @iictchannel
🖼 | مسئولیت‌پذیری روشنفکران دینی در برابر معضلات جامعه ◽️ این شاخص نمایانگر تعهد و مسئولیت‌پذیری روشنفکر دینی نیز می‌باشد. او باید مسائل پرسش‌ها و تضادهای موجود در متن جامعه را به نوعی به تفکر و تعقل درونی خود و دیگران منتقل کند و خواستار کاهش دردهای انسانی و اجتماعی شود. در این راستا باید بین دنیای ذهنی و اندیشه حوزه روشنفکری با متن جامعه پل بزند. ◽️ بنا بر این کاشف و مستخرج معضلات جامعه بدون مستلزم خودآگاهی، مسئولیت‌پذیری و فرزند زمانه خود بودن نخواهد بود روشنفکری که داری دغدغه مشکلات مردم و جامعه خود است اگر به لسان قومش سخن نگوید تولدش غیرطبیعی خواهد بود و مانند ماجرای روشنفکری در دوره مشروطه خواهد شد. مؤلفه‌های شش‌گانه مذکور گرچه همه مؤلفه‌های موجود در اندیشه روشنفکران حوزوی را پوشش نمی‌دهد اما تا حدودی قدر مشترک در میان آنان را بیان می‌نماید. 📖 برگرفته از کتاب روشنفکر دینی تعامل با جمهوری اسلامی ایران، نوشته دکتر 📌 جهت سفارش این کتاب به لینک زیر مراجعه نمائید: ➡️ poiict.ir/20044 🆔 @iictchannel
🖼 | تمدن نوین اسلامی و تقریب مذاهب 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیات علمی گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: 🔺 برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی قطعا تقریب مذاهب شرط لازم است ولی این تقریب مذاهب یک حکمرانی می‌خواهد. الگوی این حکمرانی تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی چیست؟ این الگو یکسری مبانی دارد، یکسری اصولی دارد که باید به آن مبانی و اصول و ارکان الگوی حکمرانی توجه شود. اگر می‌خواهیم به الگوی حکمرانی برسیم باید مبانی و اصول الگوی حکمرانی مورد بررسی قرار بگیرد. 🔺 سال‌هاست درباره تقریب مذاهب سخن گفته شده ولی از ظرفیت تقریب مذاهب در تمدن‌سازی نوین اسلامی استفاده نکردیم یعنی مجمع تقریب مذاهب، نباید تقریب مذاهب را در گفت‌وگو و همایش خلاصه کند، ما باید حکمرانی تقریب مذاهب را داشته باشیم. بنابراین ادعای بنده این است که تمدن‌سازی نوین اسلامی بدون تقریب مذاهب امکان ندارد و تقریب مذاهب هم الگوی حکمرانی می‌خواهد و این الگوی حکمرانی یکسری مبانی دارد. 🆔 @iictchannel