لکن توقّع دیگری هم من دارم؛ ببینید من در یکی دو سخنرانی قبلی گفتم که علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند(۲۰) و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد. #نقش ما ایرانیها، جایگاه ما ایرانیها در این نظم جدید چیست؟ این یک سؤال مهم است.
حالا این نظم جدیدی که بنده عرض میکنم که نظم کنونی به نظم جدید تغییر پیدا خواهد [کرد]، چیست؟
...من سه مورد از خطوط اساسی را گفتم: انزوای آمریکا، انتقال قدرت به آسیا، گسترش جبههی مقاومت و منطق مقاومت؛ البتّه چیزهای دیگری هم میشود گفت، در ذهن من هم هست، حالا مسائل اساسیتر اینها است.
خب، حالا در این دنیای جدید ایران چه کاره است؟ ایران کجا قرار میگیرد؟ جایگاه کشور عزیز ما کجا است؟ این، آن چیزی است که باید شما روی آن فکر کنید؛ این، آن چیزی است که باید شما خودتان را برایش آماده کنید؛ ...
بیانات در دیدار دانش آموزان ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
#بیانات_رهبری
#نظم_نوین_جهانی
شذرات؛ ایمان نوروزی
@iman_norozi
زنان آفریقایی از ژن مرد ایرانی چه میخواهند؟ - فردای اقتصاد
https://www.fardayeeghtesad.com/news/18908/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%82%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DA%98%D9%86-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%87%D9%86%D8%AF
#وطن_توحیدی
#هویت
@iman_norozi
#فقه_سرپرستی و تأسیس نهادهای موازی توسط حضرت امام به جهت استحاله نظامات اجتماعی غرب
چالشهای گام دوم انقلاب کجا ست؟
1⃣ از 3⃣
راز موفقیت انقلاب اسلامی آنجا بود که حضرت امام در زمین بازی غرب و زمینی که #ولایت_شیطان طراحی کرده بود قدم نگذاشتند. لذا حضرت امام مبتنی بر نظریه #فقه_سرپرستی دست به #نظام_سازی در ابتدای انقلاب زدند. یا به تعبیری نهادسازی موازی انجام دادند.
تاسیس جهادسازندگی، سپاه، کمیته امداد و... محصول همین نگاه بود.
به عبارت دیگر در فضای دولت- ملت (تمرکزگرایی و انسان محوری بریده از وحی) نظامات اجتماعی مثل ارتش، هلال احمر، بهزیستی، دادگستری، یونیسف(در امر فرهنگ)، فائو(غذا و کشاورزی)، صندوق بین المللی پول، سازمان جهانی بهداشت، مدارس مدرن و... شکل میگیرد.
امام همانطور که در پیام ۱۲ فروردین سال ۵۸ به ملت ایران ضمن تبریک ایجاد حکومت الله که #ارث_الهی و هدیه خداوند به ملت ایران میداند تاکید میکنند:
من از دولتها می خواهم که بدون #وحشت از غرب و شرق، با #استقلال_فکر و #اراده، باقیماندۀ رژیم طاغوتی را که آثارش در تمام شئون کشور ریشه دارد پاکسازی کنند، و فرهنگ و دادگستری و سایر وزارتخانه ها و ادارات که با #فرم_غربی و #غربزدگی بپا شده است به شکل اسلامی متحول کنند.
لذا حضرت امام نه بسان طالبان و افرادی که فکر سطحی در اول انقلاب داشتند و به دنبال انحلال ارتش و... بودند با ایجاد نهادهای موازی و استراتژی #استحاله نظامات اجتماعی غربی را در پیش گرفتند. در واقع با ایجاد یک هاضمه و #جهاز_تمدنی در دل انقلاب اسلامی به دنبال استحاله نظامات رقیب تمدنی برآمدند.
🔻نقطه کانونی حرکت امام #مردمی_سازی نظامات در ذیل نظام #امامت_امت بودند.
یعنی در عرصه امنیتی ما در دنیا #ارتش داریم، امام ایده #بسیج ۲۰ میلیونی را دادند و از دل آن #سپاه شکل گرفت.
در بحرانهای اجتماعی سازمان #هلال_احمر وجود دارد، امام #جهاد_سازندگی را تأسیس کردند.
در خدمات رسانی به فقرا و معلولان #بهزیستی و خیریههای مدرن وجود دارد، امام کمیته امداد را بنا نهادند. در تعلیم و تربیت مدارس مدرن و کشنده استعدادها وجود دارد، امام نهضت سوادآموزی را بهوجود آوردند.
🔻 تلقی خیلیها اینست #نهضت_سوادآموزی برای ریشه کن کردن بیسوادی بود، اما در واقع امام به دنبال #مردمی_سازی تعلیم و تربیت بود.
با تعطیلی دانشگاهها و انقلاب فرهنگی حضرت امام به دنبال استحاله دانشگاه بود که به دلیل نبود نظریه و نیروی متخصص این اتفاق نیفتاد. بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و ۲۷ نهادی که حضرت امام تاسیس کردند دنبال مردمی سازی همه امور بودند.
🔻اموری که توسط نیروهای انقلاب فهم نشد و بخاطر #بساطت_فکری و روی کار آمدن دولت سازندگی و جریان غربگرا و توسعه و تیزهوشی #دشمن نهادهای انقلابی مثل جهادسازندگی و نهضت سواد آموزی یکی پس از دیگری یا منحل در نهادهای غربی شدند یا روند مدیریت آنها به دلیل به کارگیری نظریههای علوم انسانی غرب استحاله شدند مثل کمیته امداد و بنیاد مستضعفان.
#فقه_سرپرستی
#گام_دوم
#نظام_سازی
#انقلاب_اسلامی
#دولت_ملت
#امام_امت
#ثنویت_معرفتی_اجرایی
#معجزه_انقلاب
شذرات؛ ایمان نوروزی
@iman_norozi
🔹حکم مکروه فردی در #فقه_خرد، حرام اجتماعی در #فقه_نظام است!
🔻چگونه فقه خرد و #تکگزارهها در دل جریان توسعه بازی میخورد!
2⃣ از 3⃣
🔻برای تطبیق موارد فوق در جمهوری اسلامی به صورت اجمالی به بررسی وضعیت تقنین در #نظام_خانواده میپردازیم. #جریان_توسعه چگونه فقه را در زمین خودش بازی داده است و عملا آنچه در عمل اتفاق افتاده است استحاله نظامات در دل مدرنیته بوده است.
🔻ما یکبار نگاه #ماهوارهای و #منظومهای داریم و یکبار نگاه جزیی و گسسته در قوانین داریم.
- قوانینی که مثلا در حوزه خانواده گذاشته شده است به لحاظ #تک_گزاره آیا غیرفقهی ست؟ قطعا خیر.
- آیا به لحاظ #فقه_نظام یا #فقه_اجتماعی این فرایند تقنین غیرشرعی ست؟ بله؛ و این فرآیند نمیتواند ضامن اسلامی شدن جامعه باشد!
🔻مثلا:
- #حق_حضانت فرزند بعد از طلاق: طبق مشهور فقها حق حضانت پسر تا دوسال با مادر است، اما نظر آقای #خویی تا هفت سال را اولی میداند. (همین فتوای شاذ را گنجاندند در قانون) (۱)
- #ارث بردن زن از زمین: طبق مشهور فقها زن از زمین ارث نمیبرد. یک فتوای فقط از آقای صافی ست که قائل به ارث بردن زن از زمین هست. (این تکگزاره نیز از فیلتر #شورای_نگهبان رد و تبدیل به قانون میشود)
- #باطل_بودن شرط عدم #ازدواج_مجدد مرد در #شروط ضمن عقد:
مشهور فقها شرط به اینکه مرد همسر دیگری نگیرد را هم از جمله شروط باطل میدانند و در واقع آن را مثال اصلی چنین شرطی ذکر کردهاند. برای مثال #محمدحسن_نجفی در #شرائع مینویسد:
«اگر شرط خلاف مشروعی کند؛ مثلاً بر سر او #زن نیارد یا با #کنیزانش آمیزش جنسی نکند، شرط باطل است ولی عقد و مهریه صحیح است.»(۲)
#شهید_ثانی هم در شرح لمعه مینویسد: «اگر شرط #مخالف_شرع شود، شرط باطل و عقد و مهریه صحیح است، مانند اینکه شرط کند سرش زن نگیرد.»(۳)
- برای خنثی کردن شرط فوق #حق_وکالت_طلاق را از #کتاب_وکالت با بند و بیلهای دیگری در دفترچههای ازدواج گنجاندند تا عملا ازدواج مجدد مرد غیرممکن یا پرهزینه شود (یعنی میشود از #تک_گزارههای فقهی بهگونهای منظومه سازی شود، که یک حکم حلالی تبدیل به ضد حکم دیگر و ضد مقصود شارع شود)
- مباحث دیگری چون #اشتغال_زنان و تحصیل زنان در رشته های غیر مرتبط و موارد دیگری طبق نظریه #برابری_جنسیتی و...
🔻چند مثال بالا به عنوان نمونه اشارهای بود که چگونه #تک_گزاره فقهی که با نگاه جزیی مخالفت با شرع اسلام ندارد، اما همین #تک_گزارههای فقهی در #فقه کلان یا #فقه_اجتماعی (یا به تعبیر دقیق شهید صدر #فقه_نظام) ماهیتی و حکم دیگر و چه بسا حرمت پیدا کند.
🔻مثلا وقتی همین #تک_گزارهها را در مکتب #سرمایهداری غرب یا نظامات اجتماعی طاغوت میبریم یک معنایی پیدا میکند، و در #مکتب_اسلام معنا و کارکرد دیگری پیدا میکند.
به عنوان مثال برای سنجش مجموع قوانین در حوزه خانواده (یا هر نظام اجتماعی دیگری) باید با شاخصههای همان مکتب ارزیابی شود.
پینوشت:
۱- «مسئلة 1388: الام احق بحضانة الولد ان شائت اذا کانت، حرة مسلمة عاقلة مأمونة علی الولد الی سنتین و ان کان انثی، و الاولی جعله فی حضانة الام الی سبع سنین و ان کان ذکرا، و تسقط الحضانة لو تزوجت و لا تسقط لو زنت». منهاج الصالحین، سیدابوالقاسم خویی، ج2، ص285.
۲- المحقق الحلی، ابوالقاسم نجمالدین جعفر بن الحسن الهذلی. شرائع الإسلام فی مسائل الحلال والحرام، ص ۵۵۱
۳- شهید ثانی، تحریر الروضة فی شرح اللمعة، تهران: سمت، هفتم، ۱۳۸۳، صص ۳۴۱–۳۴۰.
شذرات؛ ایمان نوروزی
@iman_norozi
#یادداشت_حکمرانی
🔹#فقه_خرد ماشین امضای #نظام_سرمایهداری
🔻برآیند #تقنین در #نظام_خانواده و سبک زندگی در جمهوری اسلامی به شاخصه #برابری_جنسیتی غرب نزدیک شده است!
3⃣ از 3⃣
🔻مثلا اگر #برابری_جنسیتی (مدنظر فیمینیستها) و #عدالت_جنسیتی (مدنظر اسلام) را شاخص سنجش قرار دهیم، میبینیم در مجموع برآیند تقنین در حوزه #نظام_خانواده ما به فضای #برابری_جنسیتی مدنظر #فیمینیستها نزدیک شده است. در واقع #فقه_خرد ما ماشین امضای #نظام_سرمایهداری شده است بدون آنکه متوجه آن باشد.
🔻همین مسئله در فضای #نظام_اقتصادی نیز به روشنی عیان ست. مثلا مسئله وامهای ربوی را با عقودی مثل مضاربه و... شرعی و امضا کردهایم، اما چون توجه به فلسفه بانک و سیستم آن نداریم، و آن را زیرمجموعه یک نظام اختاپوسی مثل سیستم سرمایهداری نمیبینیم، عملا #فقه به بسط مدرنیته ( و دور شدن حکومت اسلامی از جامعه سازی اسلامی) کمک کرده است. یعنی فقه به ضد اهداف و غایات خودش تبدیل شده است.
🔻اما اگر همین #تک_گزارهها را در ذیل مکتب و نظامات اجتماعی توحیدی و شاخصه #عدالت_جنسیتی که از مختصات این #نظام است مورد سنجش قرار دهیم، میبینیم قوانین را طوری باید استنباط کرد که به #نظام_خانواده به عنوان #سلول_بنیادین جامعه خللی وارد نسازد.
🔻در یک نگاه کلان وقتی بخواهیم قضاوت کنیم، میبینیم در فرایند قانونگذاری در جمهوری اسلامی در حوزه #نظام_خانواده ما به فضای غربی و شاخصههای مدنظر فیمینیستها که همان #برابری_جنسیتی بوده است نزدیک شدهایم و از #عدالت_جنسیتی که مطلوب اسلام و خانواده اسلامی تراز انقلاب است دور شدهایم.
🔻لذا اگرچه قوانین به لحاظ تک گزاره ها مخالف فقه فردی ما نبوده اما عملا به بسط مدرنیته و ظلم علیه #نظام_خانواده انجامیده است. و نه تنها قوانین ما به #تحکیم_خانواده و #حقوق_زنان کمکی نکرده است، بلکه بالعکس شاهد بالارفتن سن ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق و... بودهایم.
🔻جریان توسعه و غربگرا و سکولار در جمهوری اسلامی (که یک سر آن در حوزه علمیه هم هست) به دنبال منظومهسازی از #تکگزارههای فقهی و #بازی_دادن فقه در #زمین_مدرنیته (به جهت ساکت کردن حوزهها و دور زدن شورای نگهبان) و بسط مدرنیته هستند.
🔻از آن طرف نیروهای انقلاب و جریان فقاهتی آن باید به دنبال ارتقای فقه و #منظومه_سازی از #تک_گزارههای فقهی و بعد از آن به دنبال #نظامسازی_فقهی و تحقق آن در جامعه باشند.
از آن سو وقتی در #نظام_خانواده شما خللی ایجاد شود و نتوانید نظام خانواده مطلوب شارع و توحیدی را محقق کنید، تحقق و #نظام_سازی سایر نظامات اجتماعی مثل نظام تعلیم و تربیت، #معماری، اقتصادی مقاومتی، نظام امنیتی و... با مشکل مواجه شده است. چون نظامات اجتماعی چه در مکتب_اسلام و چه #ولایت_طاغوت کاملا سیستمی یا نظاممند هستند. از این روست ایده #ژاپن_اسلامی در جمهوری اسلامی جز به بسط مدرنیته و دور شدن از آرمانهای انقلاب اسلامی نینجامید.
رهبر انقلاب در سیاستهای کلی خانواده در ۱۳ شهریور سال ۹۵ به خوبی یک #نظامواره از خانواده محوری در نظامات اجتماعی را ارائه دادند: (این هم نظاممند بودن اندیشه ایشان را نشان میدهد و هم یک نمونه عینی از نظریهپردازی روشمند مبتنی بر تراث دینی ست)
بند دوم این سیاستهای کلی خانواده اینچنین است:
۲. #محور_قرار_گرفتن خانواده در #قوانین و مقررات، #برنامهها، سیاستهای اجرایی و #تمام_نظامات آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بهویژه #نظام_مسکن و #شهرسازی.
قسمت اول:
https://eitaa.com/iman_norozi/235
قسمت دو:
https://eitaa.com/iman_norozi/236
#محوریت_خانواده
#تمام_نظامات_اجتماعی
#نظام_اقتصادی
#نظام_شهرسازی
#فقه_فردی
#فقه_نظام
#بازی_خوردن_فقه
#بسط_مدرنیته
#منظومهای_بودن_دین
#جهتگیری
شذرات
@iman_norozi
10.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمیشود؟
گفتوگویی با دکتر درخشان
🔺 تصمیمگیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند
🔺 دانشگاهها نمیخواهند از چارچوب کتابهای درسی فراتر بروند
🔺 نیاز به جریانسازی فکری داریم هرچند خیلیها درمقابل ما موضع بگیرند.
@dr_izadkhah
14.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ کلیپ ویژه ♨️
🎥 ببینید | قانون دستگاه الهی
📌 نکتهای #بسیار_مهم برای تمام کسانی که مشغول #کار_فرهنگی و #خدمت_به_دین هستند.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
@haerishirazi
اگر برنامه ریزی کشور، مخصوصا برنامه هفتم توسعه بر اساس چهار شاخصه اصلاح شد، ریل دولت آقای رئیسی به سمت آرمانهای انقلاب تغییر خواهد کرد در غیر این صورت باز هم باید چوب ناکارآمدی غربی ها و لیبرال ها را بخوریم.
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
پ.ن
چهار شاخصه برای تحول در زیست بوم وابسته کشور به زیست بوم مستقل _ مردمی:
۱. تعلیم، انگیزه سازی و حمایت از چهار شغل دامداری ، باغداری، کشاورزی و خیاطی ( لباس و پوشش ابزار دشمن برای نفوذ و تهاجم فرهنگی )
۲. احیای قانون موات با دو غرض ؛ خانواده های اجاره نشین، زمین دار شوند.
مردم بتوانند در زمین های رایگان دولت ۴ شغل برتر را راه اندازی کنند.
۳. ساخت بازار موقت اسلامی در کشور با هدف تحقق الگوی بازار ( توزیع) اسلامی
۴. ساخت خانه با الگوی دار واسعه ( ویلایی) ؛ تمرین واقعی برای تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی
#دار_واسعه
#موات
#بازار_اسلامی
#دولت_اسلامی
https://eitaa.com/joinchat/2372075642Cff185a47ff
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸خدا چگونه به انقلاب کمک میکند؟ (1)🔸
روی این مسأله دقت کنید: «این ممکلت صاحب دارد»، یک پرانتزی هم برای صاحب آن باز بگذارید!!
در مورد این قسمتهایی که مربوط به ما نیست، نگران مدیریتشان نباشید. در آنچه که از حد ما خارج است، راحت بخوابید! هیچ نگران نباشید. در آنچه که در حد توانمان است، باید بیخوابی بکشیم؛ اما در مواردی که در حد توانمان نیست، نگران نباشیم.
«ان تنصروا الله ینصرکم» یعنی:«ان تنصروا الله [فی ما تستطیعون]، ینصرکم [فی ما لا تسطیعون]» [اگر خدا را در مسائلی که در توانتان هست یاری کردید، خدا شما را در مسائلی که توانتان نیست، یاری میکند]
حملۀ آمریکا به طبس، خارج از حدّ ما بود؛ جزء حدّ خدا بود و لذا طوفان را آورد. اما دیگر اینطور نیست که هر دفعه میرویم در عملیات، خدا یک طوفانی بفرستد و آنها را از بین ببرد! آنها حدّ خود ما است. شهید میدهیم و طبیعی است که بدهیم.
چرا؟ چون روش تربیتی خدا این نیست که ما را تنبل و پرتوقع بار بیاورد. در آن مقطع که شما ناتوان هستید، روی توانایی خدا حساب بکنید. درست هم هست. اما وقتی شما از آن مقطع گذشتید و توان پیدا کردید، حتما باید از #ابزار استفاده کنید.
اگر یک دست غیبی میآمد و صدام را با یک نفرین از بین میبرد، حالا کجا بودیم؟ هیج جا! هیچ جا! هیج جا! حالا دیگر قاسم سلیمانی را نداشتیم! چون قاسم سلیمانی را بخاطر این فشارها به دست آوردیم. به دلیل اینکه شب تا صبح در اتاق جنگ نشسته بدست آوردیم. بهترین کمک خدا، همین نوع است که به آدم کمک نکنند. «خیر الناصرین» یعنی همین! اگر خودت می توانی، به تو کمک نمیکنم.
@haerishirazi
شذرات/ایمان نوروزی
#یادداشت_حکمرانی 🔹#فقه_خرد ماشین امضای #نظام_سرمایهداری 🔻برآیند #تقنین در #نظام_خانواده و سبک زند
در تکلمه یادداشت
#فقه_خرد ماشین امضای #نظام_سرمایهداری
https://eitaa.com/iman_norozi/237
مطلب زیر از کانال استاد حجت الاسلام یحیی عبداللهی تقدیم میگردد.
انشالله تلاش است تقریری از اندیشههای #نظام_ساز فقهایی چون مرحوم امام، شهید صدر و رهبری، مرحوم سید منیرالدین حسینی و... ارائه شود تا جبهه فرهنگی انقلاب نگاهی راقیتر به مسائل و #نظام_اندیشه امامین انقلاب و امتدادهای اجتماعی آن پیدا کنند.
کانال حنان؛ استاد یحیی عبداللهی
https://eitaa.com/yahyayahya
#فقه_حکومتی
#فقه_موضوعات
#فقه_نظام
#فقه_سرپرستی
#انقلاب_اسلامی
#تمدن_اسلامی
شذرات؛ ایمان نوروزی
https://eitaa.com/iman_norozi
#یادداشت_۵۶
۸ دی ۱۴۰۰
شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟!
#وسائل_الشیعه یکی از کتابهای گرانقدر تاریخ ماست. این کتاب، یادگار عالم بزرگ اسلامی مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه است. ایشان برای نگارش این کتاب سی جلدی، بیست سال زحمت کشیدند و حدود ۳۶ هزار روایت فقهی را در پنجاه باب گردآوری و در سال ۱۰۸۴ قمری به پایان رساندند. از بابهای فوق متروک این کتاب، جلدهای ۲۴و ۲۵ است با عنوان: #الأطعمة_والأشربة خوردنی ها و آشامیدنی ها! چه کسی باور میکند حدود ۸۰۰ صفحه روایت ناب شیعی در زمینه ی خوردنی ها و آشامیدنی ها_ آنهم فقط در یک کتاب_از ائمه علیهم السلام داشته باشیم؟
اما چه فایده؟ در زمینه ی غذا هم مانند خیلی از عرصه ها دست رد به فرمایشات گرانقدر #امام زده ایم و این بار به کعبه ی سازمان خوار و بار جهانی اقتدا کرده ایم! این سازمان در سال ۱۹۶۱ با مشارکت WHO برای مدیریت و شاخص گذاری غذای مردم جهان، کمیسیون #کدکس_آلیمنتاریوس را تاسیس کردند. با شاخص گذاری هایی که هیچ ربطی به معیارهای اسلامی ارزیابی غذا ( تناسب با مزاج، طیّب بودن، حلال و حرام بودن و..)ندارند. ایران نیز در سال ۱۳۶۸ به عضویت این کمیسیون درآمد و جالب اینجاست که طی همان سالها به دلیل فعالیت مناسب!؟ از سوی مدیر اجرایی کدکس مورد تشویق قرار گرفت. ازین سوی نیز میتوان به جلسه "تبیین شاخصه های فقهی ارزیابی غذا" اشاره کرد. این جلسه که در تاریخ ۲۲تیر۹۹ برگزار شد، از اولین تلاشهای نظام مند حوزه ی مبارکه قم برای خروج از وضعیت کنونی شمرده میشود.
@besalamen_amenin
#یادداشت_۷۱
۲۵ فروردین ۱۴۰۱/ سال دوم
تاریخ تمدن ویل دورانت یا حياة القلوب علامه مجلسي؟!
تاریخ: گنجینه ای به بلندای زندگی بشر. هدایتکده ای که حضرت پدر، آنقدر در احوالاتش اندیشیده که گویی با اولین تا آخرین مردمانش زندگی کرده و حتی جزئی از آنان شده(نهج البلاغه نامه ۳۱). بنابر معارف قرآنی، همانقدر که آینده و معاد مهم است، تاریخ و گذشته هم عبرت آفرین است و ارزشمند. اما مهمتر این است که تاریخ چه کسانی را بخوانی و یا بهتر بگویم: چه کسانی را تاریخ ساز بدانی و محور روایت! پادشاهان را یا انبیا و اولیای الهی را؟ در این ميان اما، راه جستن از تاریخ تمدن ویل دورانت به عنوان یکی از بارزترین نمونه ها، یعنی گم شدن در هزارتوی اطلاعات غیر ضرور، که اساسا این کتاب به قصد "فاعتبروا يا أولي الأبصار" (حشر ۲) و "فانظروا كيف كان عاقبة الذين من قبل"(روم ۴۲) نگاشته نشده. سخن در این است که ما به یک الگوی روایت "هدایت محور" نیاز داریم، چرا که اگر گذشته را قرآنی فهم نکنیم، آینده را قرآنی نخواهیم ساخت.بنابراین در تاریخ تمدن ما، اساس روایت بر پایه سه گانه ی کفر، ایمان و نفاق خواهد بود. تاریخ بشر نیز به محوریت بزرگترین تاریخ سازان، یعنی انبیای اولوالعزم به دو دوره تقسیم خواهد شد. دوران اقوام اولین، چهار پیامبر و اقوام آخرین که دوران رسالت پیامبر خاتم صلوات الله علیهم اجمعین است(واقعه ۱۲و۱۳).طرح پیشرفته ای که کتاب حياة القلوب علامه مجلسي، آغازی بر آن راه مبارک است.
مشابه: کدکس آلیمنتاریوس یا شیخ حرّ عاملی
@besalamen_amenin