تحلیل ابنعربی از وجود بندگی سطح بالا در عمل زناشویی نیز جالب و برای اهل معرفت قابل دقت است، وی میگوید، غالباً در یک فرایند قهرآمیز که دو طرف قاهر و مقهور وجود دارد، لذت از آن قاهر است نه مقهور الا در عمل زناشویی که لذت از آن مردی است که در حین عمل زناشویی مقهور طرف مقابل است بهگونهای که هرچه این مقهوریت به درجه بالاتری صعود میکند و ضعف و فتور خاص بر مرد چیرهتر میشود؛ لذت شدیدتر میگردد تا آنکه بر مرز لذت مُفینه و شهوت محوکننده میرسد و مرد در نقطهای قرار میگیرد که در نهایت ضعف و مقهوریت کامل، حالت بیخودی از خود و فنا بدو دست میدهد و این اوج بندگی عارفانه و تبلور اضمحلال انانیت است که در دل عمل زناشویی وجود دارد (ابن عربي ، فتوحات مکیه، ج ۲ ، ص ۵۴۷).
محیالدین در فص محمدی ـ از فصوص الحکم ـ مسئله را با مقداری تفصیل بيشتري ارائه کرده است. وی در آنجا آميزش و نکاحی که برای مجرد شهوت باشد را به دو قسم تقسیم میکند؛ یک قسم آنجاست که مرد بدون آنکه حقیقت اصلی شهوت و روح آن – يعني محبت و شوق خداوند – را مد نظر قرار دهد به عمل زناشويي مي پردازد یعنی در غفلت از حق تعالی، از زن لذت برده و در او فنا مییابد، در اینجا شهوت او صورت و ظاهری است که از روح آن غفلت شده است. اما قسم دوم آنجاست که مرد از حقیقت شهوت و لذت باخبر است و با علم یقینی و یا شهود عینی با فناء در زن ،خود را از انانيت آزاد و در تجربه نيستيِ خويش، حقيقت بي تعين را در مييابد و فانی در حق میشود . این نوع از شهوتگرایی محض در عمل زناشویی تنها از آنِ عارف کامل است (قیصری، ص480) .
به همین جهات است که یکی از اوصاف قطب و انسان کامل الهی، علاقمندی به زنان و رغبت به کثرت نکاح با ایشان است (فأما القطب و هو عبدالله و هو عبد الجامع.... کثیر النکاح راغب فیه محب للنساء) (ابنعربی، ج2،ص573)
ابنعربی در ادامه همین گفتار به نکتهای کلیدی در سلوک اسلامی اشاره میکند و آن این است که معنویت اسلامی در نقطه اوج خود، چنانچه حق بُعد روحانی را بهطور کامل رعایت میکند، حق بُعد طبیعی و جسمانی را نیز در حد کامل و بر اساس موازين شرع بجا میآورد و از روی میزان عدل، ميانه روي را وجهه همت خويش قرار مي دهد. «...یوفی (القطب) الطبیعه حقها علی الحد المشروع له و یوفی الروحانیه حقها علی الحد للالهی یضع الموازین و یتصرف علی المقدار المعین» (ابن عربي، همان) .
animation.gif
24.9K
#زن و زناشویی در #عرفان_اسلامی
استاد علی امینی نژاد
🔹این مقاله برآن است تا نشان دهد عرفان اسلامی تحت تعلمیات پیامبر اکرم- نگاهی متعالی در عین اعتدال و همراهی با فطرت در مساله زن و زناشویی ارائه کرده است.
🔹استاد امینینژاد نگاه عرفان به مسئله زن و زناشویی را به دوره قبل و بعد #ابن_عربی تقسیم میکند.
این مقاله در ابتدا به بررسی آثار عرفانی پیش از ابن عربی در مسئله زناشویی میپردازد و سپس اوج آن را در نگاه ابن عربی میداند؛
«اوج نگرش #عرفان_اسلامي درباره #زن و زناشويي و تبلور کامل #اندیشه_نبوی- از حیث تحلیلی و #سلوکی را باید در نگاه عارف شهیر اسلامی محیالدین ابنعربی جستجو کرد.»
🔻مقالات و گفتارهای فراوانی به مسئله زن و زناشویی در عرفان اسلامی بخصوص ابن عربی پرداخته شده است، اما آنچه مقاله استاد علی امینینژاد را #متفاوت از سایر مقالات و گفتارها در این مسئله میکند اینست که نویسنده دچار #تقریر_عرفی از آثار عرفا نشده است. لذا نویسنده سعی داشته است #بدون_سانسور گزارشی از عرفان اسلامی در مسئله زن و زناشویی بپردازد.
خلاصه مقاله فوق در چند پیام ارائه میگردد.
✨متن تایپی: goo.gl/bQDITM
✨نشریه #پژوهشهای_معنوی شماره۶،زمستان۹۱
🔻سعی داریم مسئله زن و #نظام_خانواده را از نظرگاهها و مکاتب مختلف بپردازیم و مخاطب خودش در یک #نظام_مقایسه تراز مکاتب و اندیشههای مختلف را به سنجه قضاوت بگذارد.
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
#معرفی_کتاب
#روش_شناسی
مناهج صناعة الاستنباط الفقهي
آیت الله محمد السند
این کتاب به مباحث روش شناسی فقهی میپردازد.
ایشان با تأکید به اینکه مباحث روش شناسی از مهمترین مباحث است که مورد غفلت واقع شده است. اگرچه در لابلای مباحث بزرگان وجود داشته است اما پراکنده بوده است.
شیخ جعفر کاشف الغطا فقط خودش و پسرش و شهید اول را مجتهد میدانست. از یک جهت حرف ایشان بیراه نبود، چون فقهای ما کمتر نگاه سامانهای و منظومهای به فقه تا آن زمان داشته اند.
این کتاب حاصل ۳۰ سال پژوهش حضرت آیت الله سند میباشد. به گفته استاد تدوین آن ۵ سال طول کشیده است.
✍ پینوشت:
آیت الله سند از مراجع #نجف اشرف اصالتا اهل #بحرین است. مسلط به زبان عربی، فارسی و انگلیسی است. در حوزه فقه، اصول، فلسفه، حدیث، رجال، نجوم و علوم غریبه سالها در حوزه قم مشغول تحصیل و تحقیق بودهاند.
از اساتید ایشان میتوان حضرات آیات: میرزا جواد تبریزی، سید محمد روحانی، وحید خراسانی، میرزا هاشم آملی را نام برد.
🔻درس چالشهای «فقه و اخلاق» به زبان فارسی در قم هر شب ساعت ۲۰:۳۰ ، خ معلم،کوچه ۱۲ (کوچه جامعه مدرسین) کوچه ۶ در منزل ایشان برقرار میباشد.
مطالب درس فوق در کانال ایشان به آدرس زیر بارگذاری میشود:
https://t.me/ayatollahsanad
#روش_شناسی
#استاد_شناسی
#حاشیه_نگاری_درس
#مرجعیت_نجف
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
🔻ماءالشعیرهای موجود در بازار همان فقاع حرام است!
آیت الله شیخ محمد سند از #مراجع_نجف اشرف
🔻سوال: حکم ماء الشعیرهای در بازار مسلمین چیست ؟
ماء الشعيرهاي موجود در بازار مسلمانان همان #فقاع_حرام است که نسبتی از #الکل در آن وجود دارد.
چند عدد از همین ماء الشعيرهايی که به عنوان حلال در بازارهای مشهور فروخته میشود را تهیه کردیم و به آزمایشگاه های تهران و بغداد فرستادیم، نتیجه آزمایش این شد الکل موجود در آن ۴ درصد است و هرچقدر بماند به درصد الکل آن افزوده میشود. (ص ۸۶ و ۸۷)
🔻تشخیص حکم ماء الشعير به دست مکلف است یا فقیه؟
این بحث #شبهه_موضوعیه خارجیه نیست، بلکه #شبهه_حکمیه است. آزمایش الکل هم فقط تایید بحث حکمی قضیه است نه چیز دیگر.
امام موسی کاظم علیهالسلام ماء الشعير میساختند و نمیگذاشتند که بیشتر از نصف روز بماند. در برخی #روایات آمده است ماء الشعير بعد از گذشت #سه_روز به #جوشش در میآید...
#مالت
#ماء الشعیر
#فقاع
#فتوا
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
آیتالله محمد سند بحرانی
#معرفی_استاد
قسمت ۱
🔻در ماه رجب ۱۳۸۲هجری قمری (۱۳۴۱ شمسی) در بحرین به دنیا آمد.
او در پنج سالگی وارد دبستان شده و در پانزده سالگی از دبیرستان فارغ شد.
🔻در پانزده سالگی با بورسیه تحصیلی در رشته مهندسی، وارد دانشکده دیوید گیم (david game college) لندن شد. بعد از یک سال از این مکان فارغالتحصیل و به دانشکده تخصصی امپریال لندن (Imperial College London) وارد گشت.
🔻با پیروزی انقلاب ایشان تحصیل در لندن را نیمه تمام و به حوزه علمیه قم برای تحصیلات حوزوی میآیند. بسیارى از استادانش به او اعتراض کردند و کسى که بیشترین مخالفت را با (تصمیم) او داشت، #استادى_یهودى بود که به نبوغ و استعدادش پى برده بود حتى به او پیشنهاد کرده بود که همه مخارج تحصیلش در لندن را بر عهده بگیرد.
🔻ایشان دوره سطح را ۳.۵ سال تمام میکنند. سپس وارد درس خارج میشوند.
🔹اساتید فقه و اصول:
مرتضی حائری یزدی، میرزا هاشم آملی، سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمد روحانی، سید تقی طباطبایی قمی، حسین وحید خراسانی، میرزا جواد تبریزی.
🔻اساتید #فلسفه و حکمت:
- حسن زاده آملى ( #اشارات).
- جوادى آملى ( #شفاء، #اسفار، و فصوص الحکم).
-انصارى شیرازى (عقائد، شرح تجرید، حکمت سبزوارى و یکى از مجلدات #اسفار)
🔻اساتید #نجوم، هیئت و #علوم_غریبه و عرفان و سلوک:
- سید محمد جواد ذهنى (سه دوره کتاب #تشریح_الافلاک شیخ بهایى و کتاب هیئت فارسى و نیز برخى علوم غریبه)
- محمد تقى بهجت(به مدت پانزده سال به منظور تهذیب نفس)
- شیخ محمد غروى (عرفان نظری)
شذرات؛ (پراکنده نویسیهای منظومهوار یک طلبه)
https://eitaa.com/iman_norozi
آیت الله محمد سند بحرانی
معرفی_استاد
قسمت ۲
🔻ایشان خیلی زود به پیشنهاد سید محمد روحانی و میرزا هاشم آملی درس خارج خود را در حوزه علمیه قم شروع کردند.
🔻بیش از پنجاه عنوان تالیف از ایشان در فقه، رجال، تفسیر، عقائد، اصول و طب تا اکنون چاپ شده است.
مهم اثر ایشان را شاید بتوان شرحی استدلالی بر عروة الوثقی نامید که تاکنون پانزده جلد آن چاپ شده است.
🔻وی در سال ۱۳۸۸ بعد از سی سال به حوزه علمیه نجف مهاجرت کردند و از آن مقطع تا کنون اعلام مرجعیت کردند.
🔻 #ترور_نافرجام:
وی از مخالفین جدی آل خلیفه است. بعد از سال ۲۰۱۱ از شروع جنبش مبارزاتی مردم بحرین وی به دلیل اتخاذ مخالفتها با حکومت آل خلیفه #سلب_تابعیت شد. او دارای مواضع انقلابی ست که با گروههای مختلف سیاسی در بحرین و رهبران مقاومت و معارضه در بحرین ارتباط نزدیک دارد. برخی از رهبران جنبشهای مقاومت در بحرین که #خط_اسقاط حکومت آل خلیفه را دنبال میکنند با ایشان ارتباط نزدیک و حتی درباره مسائل مختلف با وی مشورت و شاید بشود گفت متاثر از وی میباشند.
🔻 در سال ۲۰۱۳ در نجف اشرف تلاشهایی برای #ترور ایشان انجام گرفت که توسط دستگاه امنیتی ایران و با همکاری گروههای مقاومت در عراق خنثی گردید.
🔻وی را میتوان از مراجع انقلابی و ارادتمندان به انقلاب اسلامی در حوزه علمیه نجف اشرف برشمرد. دغدغههای وی در فقه حکومتی را شاید بتوان ثمره آن را تلاش ۳۰ ساله استاد را در کتاب مناهج صناعة الاستنباط الفقهی عنوان کرد.
🔻 مصاحبه تصویری مباحثات با ایشان👇
https://www.aparat.com/v/eu0DU
#ترور_نافرجام
#مرجعیت_نجف
#بحرین
#آل_خلیفه
شذرات
@iman_norozi
🔻خانم مجردی که میخواهد درس عبرت دیگران باشد!
(در یک گروه طبی بحث از #تعددزوجات شد و پیام یکی از خانمهای گروه به مدیر گروه)
سوال: منی که به لیست پنجاه سالهها اضافه شدم و از #فرزندآوری ( #حق_مادری) ساقط شدم، آیا هنوز #تکلیفی برای ازدواج به گردن دارم؟
- اجازه هست پیام را بدون اسم در گروه بگذارم؟
- بله، اتفاقا خودم به این فکر میکردم و #درس_عبرتی بشه برای سایرین.
ما #دلسوز نداشتیم. همش گفتن کسی هم کفو شما پیدا نمیشود و از این چرندیات!
پینوشت:
مسئول مرکز ملی پاسخگویی به شبهات دینی چند سال پیش در جلسهای گفته بودند:
روزی حدود ۷ الی ۸ هزار تلفن به این مرکز میشود. در ابتدا جنسیت، سن و مشخصات افراد و نوع سوال ثبت میشود و به گروه مربوطه وصل میشود. از این تعداد تلفن اکثر سوالات مربوط به خمس و زکات و حجاب و عفاف، ازدواج و... نیست!
سوالات:
۱- #اعتقادی ست!
۲- در مورد #عدل_خداوند است!
۳- همه افراد فوق مجرد سن بالا هستند!
۴- همه این افراد مجرد سن بالا که در مورد #عدل خدا سوال دارند، #خانم هستند!
🔹وقتی به یک نیاز فطری و غریزی پاسخی داده نشود، خودش را در اعتقادات افراد نشان خواهد داد.
🔹دو شهر تهران و قم بیشترین مهاجر را از #دختران_مجرد دارد. افرادی که زمینه مذهبی دارند به قم پناه میآورند و با جمکران و فعالیتهای مثلا فرهنگی و درس و... خودشان را سرگرم میکنند.
افرادی که زمینه مذهبی کمتری دارند به تهران مهاجرت میکنند. میشوند نیروی کار ارزان و تفریح های شبانه یک عده سرمایهدار یا یک جوان مجرد مثل خودشان
#حق_مادری
#غریزه_مادری
#اعتقادات
#عدل_خداوند
#تعددزوجات
شذرات
@iman_norozi
خلاصهای از درس آیت الله شیخ محمد سند پیرامون جایگاه زن در اسلام:
(بحث استاد پیرامون حقیقت و معنای واژهها در قرآن و روایات بود به تناسب این بحث وارد جایگاه زن در اسلام و تفسیری از برخی آیات و تطبیق آن با بحث فوق شدند.)
🔻اکثر آیاتی که در قرآن واژه رجال به کار رفته است مقصود حضرت خدیجه و حضرت زهرا هستند.
🔻الم یجدک یتیما ...
این کمک دادن حضرت خدیجه به اسلام فقط کار خود خداست.
جایگاه حضرت زهرا در برزخ و قیامت و... کجا ست؟
حضرت خدیجه به روایت سنی و شیعه جزو #رهبران_اعراف است. تعبیر رجال در روایات دارد. #رجال به معنای ذکر و مرد نیست.
رجال لا تلهیهم یا رجال لا بیع... رجال ما صدقوا...
نفرمود ذکر ما صدقوا...
#رجال یعنی #شخصیت_استقامتی ...
سوال: الرجال قوامون علی النسا...
استاد: نکته دارد. چرا نفرمود ذکور ...
مراد رجال یعنی شخصیتی که استقامت دارد. (سوال را بنویسید جلسه بعد مفصل توضیح دهم)
رجال لا تلهیهم یعنی حضرت خدیجه و حضرت زهرا. نه ابوطالب و نه حمزه، نه سلمان و مقداد.
در ذیل این آیه قرآن روایت داریم.
حضرت امیر امام الائمه ، چطور مینویسد مطالب وحی از حضرت زهرا...
همه علمای امامیه قبول کردند این مطلب را.
این چه جایگاهی از حضرت زهرا. مگر پیغمبر است؟
بحث رجال خیلی جاها برمیگردد به حضرت خدیجه و حضرت زهرا .
🔻حضرت خدیجه در جاهلیت دارای بزرگترین #شرکت_تجاری در حجاز. مردها به این دارایی نرسیدند. قبل از اینکه آشنا شوند با پیامبر.
حضرت خدیجه مستقیم با مردی حرف نزد. پرده می گذاشت. پس حجاب مانع رشد نیست. خود سنی ها مینویسد #بزرگترین_تاجر_حجاز است، قبل از آشنایی با پیامبر حجاب داشت.
🔻پادشاهان کسری و روم #خواستگاری از حضرت خدیجه کردند. از بس عقل مدیریتی داشت. کسی چهره او را ندیده است.
خود حضرت خدیجه #دختر و #باکره بود طبق نقل برخی از اهل سنت.
پول داری و #مدیریت او مورد اذعان همه است.
ثروتمندترین فرد، حتی مردی در حجاز ثروت او را نداشت. در عین حال عفاف و حجابش.
زن میتواند قلدر پول داری شود.
پول مهم است.
🔻نوشته خود سنی ها ست: پادشاهان عالم از او خواستگاری کردند، اما به یک یتیم بله گفت. به همه برخورد.
پس چگونه بعد از ازدواج با پیامبر ثروتش از بین رفت؟
بعد از ازدواج با پیامبر، حضرت خدیجه #تحریم شد. نمیگذاشتند کالایش فروش رود. مثل تحریم امروزه ایران.
🔻وزیر امنیتی دولت پیامبر، امیرالمومنین، امام و حسن و امام حسین تا مختار یک زن بوده است. اگر ایشان نبود مختار کارش جلو نمیرفت.
#معنای_رجال
#حضرت_خدیجه
#حضرت_زهرا
#شرکت_تجاری
شذرات
@iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 تاثیر پدران بر حجاب دختران
⭕️ #استاد_پناهیان
خانمی گفت: من معلم هستم، خیلیها با حرفهای من با حجاب شدهاند ولی دخترانم را نتوانستم با حجاب کنم!
گفتم: پدرشان را تکریم کنید، آنوقت پدر اگر بگوید حجاب تاثیر دارد!
گفت: پدرشان کارگر است و هیچی نمیفهمد!
✍پینوشت:
راه تربیت فرزندان اینست که مادر، پدر را جلوی چشم فرزندانش بزرگ کند!
انشالله در فرصت مناسب از یکی از #زنان_مقاومت خواهم نوشت. از #ام_طالب. زنی که ۴۵ سال با شوهرش ازدواج کرد، اما شاید ۱۰ سال هم زیر یک سقف نبودند. شوهرش همواره در زندان و تبعید بود، اما #ام_طالب که اهل #سعودی ست، فرزندانی دارد که روی حرف پدر حرف نمیزنند. پدری که او را هیچگاه ندیدهاند! حتی سایر مجاهدین هم علت این مسئله را از این #مجاهد جویا شده بودند. چه کردهای که فرزندانت این همه احترام تو را دارند و فرزند ما اینگونه نیستند! اما وقتی خاطرات #ام_طالب را میخواستم بگیرم، رفتارش را با شوهرش را دیدم (که از #مجاهد_بحرینی ست) پی به آن راز بردم.
زندگی برخی مجاهدین جبهه مقاومت را که آدم میبیند و فرزندانی که راهی غیر از راه پدر دارند، ناشی از همین رفتار همسرانشان است. زنی که دائم همسر مجاهدش را تحقیر میکند، معمولا فرزندان سرکشی دارند.
اگر پروژهای #تاریخ_شفاهی و از دید تربیتی تعریف شود و خانواده همه مجاهدان و انقلابیون را بررسی کند. نتایجش شاید جالب باشد. مثلا بررسی رفتار زنان انبیا و ائمه، از انقلابیها هاشمی، شهیدبهشتی، امام خمینی، مصطفی خمینی، شهید صدر، شیخ زکزکی، سید حسن نصرالله، رهبری و...
مثال: زن نوح و لوط و فرزندان ناصالح آنان
شذرات
@iman_norozi
یک نمونه تفاوت از حجامت #طب_سنتی و تفاوت آن با حجامت #طب_اسلامی.
#حجامت_کبد
در حجامت کبد در طب سنتی را پشت کبد در نیم تنه بالا را تیغ میزنند.
اما در طب اسلامی نزدیک قوزک پا.
روایتی از امام صادق علیهالسلام هست که میفرمایند حجامت کبد در نزدیک محل قوزک پا ست.
یکی از دوستان طبیب ما میگفت: در سفری با یک متخصص آناتومی هم سفر شدیم. فهمید طب اسلامی کار میکنم. گفت حجامت کبد را از کجا میزنید ؟
گفتم: کنار قوزک.
گفت: چرا آنجا. مگر حجامت کبد پشت کبد نیست.
گفتم تا سالها پیش که طی سنتی کار میکردم آنجا را حجامت میکردیم. اما بعداً که با طب اسلامی آشنا شدم، روایاتی از امام صادق علیهالسلام دیدم که فرموده بود محل حجامت کبد آنجا ست.
تا اسم امام صادق علیهالسلام را آوردم. چشمانش چهارتا شد و با تعجب پرسید واقعا امام صادق علیهالسلام فرموده است محل حجامت کبد آنجا ست. گفتم بله. من فقط این روایت دیدم.
گفت: آناتومی و مقالات علم پزشکی هم رگ کبد را کنار قوزک پا میدانند ولی اینکه امام معصوم آن زمان گفته واقعا جای حیرت دارد.
گفتمش: بله. غربی ها بعد از جنگ جهانی دوم ۱۱ هزار اسیر را زنده زنده سلاخی کردند تا از بدن انسان سر دربیاورند. این علم به قیمت خون انسانهای بی گناه حاصل شده است. حکمای ما نهایت علم تشریح شان با گوسفند و گاو بوده است. لذا اشتباهاتی داشته اند ولی روایات ما اینچنین نیست.
شذرات
@iman_norozi
36.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وضعیت مشابه سیستم آموزشی ما در غرب
فیلمی جالب از محاکمه مدارس مدرن
#نه_به_مدرسه
شذرات
@iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ایرج الهی، سفیر ایران در هند: هند به عنوان داروخانه جهانی به حساب میآید ولی شرکتهای ایرانی تمایل دارند از اروپا دارو وارد کنند
🔹 ایران منشا داروهای گیاهی است ولی برخی داروهای ایرانی به صورت فلهای و بدون ارزش افزوده به هند صادر میشود.
مباحث کاربردی طب به زبان ساده
@teb_asan
🔹روایاتی در مورد #تجارت حتی با وجود بی نیازی
🔻امام صادق علیهالسلام: #ترک_تجارت عقل را از بین میبرد!
قسمت اول
۱- عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: تَرْكُ التِّجَارَةِ يَنْقُصُ الْعَقْلَ.
📚 كافي ج۵ص۱۴۸
امام صادق علیه السلام فرمود : ترک تجارت عقل را ناقص میکند !
2 عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ أَيَّ شَيْ ءٍ تُعَالِجُ فَقُلْتُ مَا أُعَالِجُ الْيَوْمَ شَيْئاً فَقَالَ كَذَلِكَ تَذْهَبُ أَمْوَالُكُمْ وَ اشْتَدَّ عَلَيْهِ.
📚 الكافي، ج۵، ص۱۴۸.
فضيل گوید : امام صادق علیه السلام فرمود: چه کاری انجام می دهی؟ گفتم : فعلاً کاری انجام نمی دهم! امام فرمودند : همینطور اموال شما از بین می رود! و این امر بر امام سخت آمد!
3 عَنْ فُضَيْلٍ الْأَعْوَرِ قَالَ: شَهِدْتُ مُعَاذَ بْنَ كَثِيرٍ وَ قَالَ لِأَبِي عَبْداللَّهِ إِنِّي قَدْ أَيْسَرْتُ فَأَدَعُ التِّجَارَةَ فَقَالَ إِنَّكَ إِنْ فَعَلْتَ قَلَّ عَقْلُكَ أَوْ نَحْوَهُ
📚 الكافي، ج۵، ص۱۴۸
فضيل گوید : من حاضر بودم که معاذ به امام صادق علیه السلام گفت : همانا من توانگر شده ام، آیا تجارت و کسب و کار را ترک کنم؟ امام فرمودند : اگر این کار را انجام دهی، عقل تو کم می شود! یا جمله ای شبیه به این فرمود !
4 . عَنْ مُعَاذٍ بَيَّاعِ الْأَكْسِيَةِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ يَا مُعَاذُ أَ ضَعُفْتَ عَنِ التِّجَارَةِ أَوْ زَهِدْتَ فِيهَا قُلْتُ مَا ضَعُفْتُ عَنْهَا وَ لَا زَهِدْتُ فِيهَا قَالَ فَمَا لَكَ قُلْتُ كُنَّا نَنْتَظِرُ أَمْراً وَ ذَلِكَ حِينَ قُتِلَ الْوَلِيدُ وَ عِنْدِي مَالٌ كَثِيرٌ وَ هُوَ فِي يَدِي وَ لَيْسَ لِأَحَدٍ عَلَيَّ شَيْ ءٌ وَ لَا أَرَانِي آكُلُهُ حَتَّى أَمُوتَ فَقَالَ لَا تَتْرُكْهَا فَإِنَّ تَرْكَهَا مَذْهَبَةٌ لِلْعَقْلِ اسْعَ عَلَى عِيَالِكَ وَ إِيَّاكَ أَنْ يَكُونُوا هُمُ السُّعَاةَ عَلَيْكَ.
📚 الكافي، ج۵ص، ۱۴۸
معاذ «عبا فروش» گوید : امام صادق علیه السلام به من فرمود : ای معاذ! آیا از تجارت ناتوان شده ای یا در آن بی رغبت شده ای؟ او گفت : از آن ناتوان نشده ام و به آن هم بی رغبت نیستم!
امام فرمود: پس تو را چه می شود؟!
گفت : ما منتظر امری هستیم و این قضیه در زمانی بود که ولید کشته شده بود و نزد من مال زیادی هست که در دستم می باشد و هیچ کسی هم از من طلبکار نیست و فکر نکنم تا زمان مرگ هم بتوانم این اموال را بخورم!
امام فرمودند : تجارت و کسب و کار را ترک نکن، زیرا ترک آن از بین برنده #عقل است، برای عيال خود کوشش کن و مبادا آنها تلاش کننده برای تو باشند!
شذرات
@iman_norozi
روایاتی از فضل تجارت
قسمت دوم
🔹ترک تجارت عمل #شیطان است!
🔻یعنی اگر طلبهای، اگر پاسداری، اگر استاد دانشگاهی و بی نیاز باید اهل تجارت باشی!
5. عَنْ شِهَابِ بْنِ عَبْدِ رَبِّهِ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو عَبْداللَّهِ إِنْ ظَنَنْتَ أَوْ بَلَغَكَ أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ كَائِنٌ فِي غَدٍ فَلَا تَدَعَنَّ طَلَبَ الرِّزْقِ وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَكُونَ كَلًّا فَافْعَلْ.
📚 الكافي، ج۵، ص۷۹.
شهاب گوید : امام صادق علیه السلام به من فرمود : اگر گمان کردی یا به تو خبر رسید که این أمر (فرج) فردا می شود، پس هرگز طلب روزی را ترک نکن و اگر می توانی که سَربار دیگران نباشی اینکار را انجام بده!
6 عَنْ أَسْبَاطِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ فَسَأَلَنَا عَنْ عُمَرَ بْنِ مُسْلِمٍ- مَا فَعَلَ فَقُلْتُ صَالِحٌ وَ لَكِنَّهُ قَدْ تَرَكَ التِّجَارَةَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَمَلُ الشَّيْطَانِ ثَلَاثاً
📚 الكافي،ج۵، ص۷۵
اسباط گوید : بر امام صادق علیه السلام وارد شدم، پس حضرت در مورد عمر بن مسلم از ما سؤال کرد که چه می کند (چطور است)؟ گفتم : خوب و صالح است ولی تجارت را ترک کرده است!
پس امام صادق علیه السلام سه بار فرمودند : عمل شیطان، کار شیطان، کار شیطان!
(یعنی ترک کسب و کار، کار شیطان است)!
7. عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْداللَّه إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ التِّجَارَةَ قَالَ فَلَا تَفْعَلْ افْتَحْ بَابَكَ وَ ابْسُطْ بِسَاطَكَ وَ اسْتَرْزِقِ اللَّهَ رَبَّكَ.
📚 الفقيه، ج۳، ص۱۶۵.
فضيل گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم : من تجارت را ترک کرده ام! پس امام فرمودند : این کار را نکن، باب خود را باز کن و بساط خود را پهن کن و از پروردگار خود طلب روزی کن!
۸. حذيفة بن منصور ، عن معاذ بن كثير بياع الأكسية قال : قلت لأبي عبد الله ( عليه السلام ) : إني قد هممت أن أدع السوق وفي يدي شئ .
معاذبن کثیر میگوید: به امام صادق (ع) عرض کردم که تصمیم گرفتهام، حال که مال فراوان دارم، دست از کسب و کار بردارم.
حضرت فرمودند: اذا یسقط رأیک و لا یستعان بک علی شیی.
بنابراین نظر و رأی اجتماعی تو بیارزش خواهد شد و از تو برای هیچ کاری کمک گرفته نخواهد شد.
وسائل الشیعه: ج 12، ص 7. الكافي ج 5 ص 149.
شذرات
@iman_norozi
🔹عضو خبرگان رهبری و فروشندگی مرغابی🔹
🔸#تولید_خانگی و اقتصاد مقاومتی🔸
🦆 من در خانه، پرنده (مرغ و خروس و مرغابی و ...) پرورش میدهم. بستگان من میآیند مثلاً 5 تا #مرغابی سر میبُرند و #پولش را هم به من میدهند! این #اقتصاد_مقاومتی است. اینکه کسی بگوید من #مدرک دارم پس دیگر کار نمیکنم، این با اقتصاد مقاومتی نمیسازد. #خانمهای ما، الی ما شاء الله مدرک میگیرند و دیگر در خانه نه کار #بافندگی میکنند نه ...
🔹 من با این وضعیت #علمی و #شُهرتم، عارَم نمیشود در #خانهام کار کنم و چیزی #تولید کنم؛ اما بسیاری از #خانمها به دلیل اینکه مدرک دارند اقدام به هیچ #تولید_خانگی نمیکنند! در حالیکه در گذشته #گلیم میبافتند، #قالی میبافتند، #جوراب میبافتند.
@haerishirazi
پینوشت: حضرت آیتالله حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده سابق ولی فقیه در استان فارس بودند. مسلط به زبانهای عربی، انگلیسی و عبری و تألیف بیش از صدها جلد کتاب بودند.
#اقتصاد_مقاومتی
#اقتصاد_معیشتی
#تولید_خانگی
#شهرت
#طلبگی
#تولید_ثروت
در مورد ایشان و منزل ایشان که در کوچه باغهای روستای طایقان در اطراف قم بود، توفیق باشد خواهیم نوشت.
شذرات؛ (یادداشتهای یک طلبه #وطن_توحیدی)
https://eitaa.com/iman_norozi
رفته بودیم #آلمان.
ریشه شیرین بیان را مثل طلا و جواهر در محفظه شیشهای گذاشته بودند و به چندین زبان نامش را و توضیحات جانبی را قرار داده بودند.
مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی 🇮🇷 از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شنیدن این حدیث با صدای #شهید_آوینی و تصاویری از امام در ولادت موسی بن جعفر خالی از لطف نیست!
امام موسی کاظم علیه السلام :
مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت میکند و قومی گرداگرد او جمع میشوند به صلابت پارههای فولاد،
تندبادها آنان را به لرزه درنمی آورد و از جنگ خسته نمیشوند و ترس به خود راه نمیدهند و بر خدا توکل می کنند و سرانجام پیروزی از آن متقین است.
«بحار الانوار، ج 60، ص216»
#میلاد_امام_کاظم(علیه السلام)مبارک باد💐💐
●➼┅═❧═┅┅───┄
شذرات
@iman_norozi
🔹جذابیتهای #مکتب_امام برای متدینین سنتی و ضد انقلاب
✈️ تبلیغ و ارتباط با مردم نورانیت و توفیق میآورد، قم نمانیم!
🔻ماه رمضان امسال مصادف شده بود با ایام الله ۱۲ فروردین. مردد بودم چه موضوعی را انتخاب کنم. موضوعی که هم مردم مخاطب عام با آن ارتباط برقرار کنند و هم #امیدآفرین باشد.
کاری سخت بود شاید چندین روز ذهنم درگیر موضوعات مختلف بود.
پیام ۱۲ فروردین حضرت امام بند اول و آخرش و موضوعات بلندی که حضرت امام مطرح کرده بودند را میشد به بیانیه گام دوم انقلاب گره زد.
کاری سخت بود. یک سادهسازی مباحث برای مخاطب عام مسجد و فضای منبر و دیگری وقتگیر بودن آماده کردن محتوای هر منبر که باید #تولید صورت میگرفت و فسفر سوزانده میشد.
🔻روز اول مقدمات بحث و بخشهایی از پیام ۱۲ فروردین حضرت امام و روح توحیدی حاکم بر آن را گفتم.
و دیگری چرا کماکان هنوز بعد از چهل سال مشکلات و چالشهای زیادی داریم.
بیشتر سعی کردم بند اول و آخر پیام حضرت امام را متذکر شوم:
۱- خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با #دست_توانای_خود که #قدرت_مستضعفین است در هم پیچید. با برقراری جمهوری اسلامی، #وراثت_حقه را بدانان ارزانی داشت.
۲- فرهنگ و دادگستری و سایر وزارتخانه ها و ادارات که با #فرم_غربی و #غربزدگی بپا شده است به شکل اسلامی متحول کنند. (فرم اسلامی تحول ساختارها و حاکمیت چگونه است؟)
🔻چرا حضرت امام انقلاب را وراثت حقه میداند و دوم چرا ساختارها در چهل سال گذشته علی رغم توجه حضرت امام بر همان ساختار قبلی مانده است.
کمی فضا کمی سنگین شد! حتی میزبان ما متذکر شد موضوعی را که انتخاب کردید به فضای مسجد که ۷۰ درصد مخاطب غیر انقلابی و معمولی هستند نمیخورد. و موضوعی را انتخاب کنید که تسلط بیشتری دارید!
🔻تعمد داشتم بحث جلو رود. هم تست کنیم مخاطب عام چقدر با این محتوای انقلابی- دینی و سیاسی ارتباط میگیرد و از طرفی از فضای منبرهای آماده و و منبر پرکنی در فضای مجازی فاصله بگیریم. ریسک بود. بعد از گذشت سه جلسه با عنایت حضرت صاحب الزمان کم کم مخاطبین بیشتری حتی از سایر مساجد آمدند.
قرار ما دهه دوم از ماه مبارک رمضان بود. ولی همه مستمعین درخواست ادامه بحث را داشتند.
🔻با بهرهگیری از ظرفیت نظریه #فقه_نظام شهید صدر، نظریه #فقه_سرپرستی مرحوم امام و متنهای مباحث #تفسیر رهبر انقلاب در دهه هفتاد و نیز مباحث #فقه_نظام_سیاسب حضرت آیتالله اراکی و بخصوص استاد میرباقری در کتاب #عصر_جدید شرحی مزجی به پیام امام و بیانیه گام دوم داشته باشم.
🔻از آن طرف هم سعی کردم در خلال مباحث گزارشی از فعالیتهای نسل جدید انقلاب برای امید آفرینی در صحنه عینیت در تحقق نظامات اجتماعی و معماری اجتماعی بدهم. طب اسلامی، جریان مدارس مسجد محور، اقتصاد و تجارت مردمی، معماری اسلامی و...هم در فضای داخل و هم در گستره #وطن_توحیدی بدهم.
🔻روز آخری که خواستم خداحافظی کنم، گفتم من حرف جدیدی نزدم، حرفهای امام و رهبری و شهید صدر و اساتیدمان را از لابلای صفحات کتابها و سیاستزدگیها گم شده بود را برای شما بازخوانی کنم. دیدید چقدر دین و انقلاب ظرفیت امیدآفرینی و #هویت_بخش است.
🔻چند بازخورد از منبر:
- پیرمردی هفتاد ساله آمد و گفت: حاج آقا چرا این شماها به دولت کمک نمیکنید و مشاوره بدهید و مشکلات حل شود!
- نمازگزاری حدودا شصت سال داشت و صورتی سه تیغ داشت، آمد تشکر کرد و گفت: من هیچ دل خوشی از انقلاب نداشتم، اما چرا جای این مباحث در منابر خالی ست. من فهمیدم خیلی در مورد انقلاب و روحانیت اشتباه فکر میکردم و مقصر خود شما هستید که نیامدید در مورد انقلاب و حضرت امام حرف بزنید. یا حرفی اصلا از امام و انقلاب نیست، یا اگر حرفی هم زده میشود بیشتر بوی سیاست زدگی و جناحی و کوبیدن این و آن دارد.
و...
پینوشت:
۱- رفقای فاضل و انقلابی در قم نمانید، به هر جهت جامعه و مردم تشنه شنیدن #معارف_ناب_انقلاب هستند.
۲- #مکتب_امام و انقلاب اسلامی هنوز هم جذابیت دارد. آنقدر #هویت_بخش است که میتواند دوباره مردم را پای کار بیانیه #گام_دوم و نصرت ولی خدا و نائب حکیم آن بیاورد!
۳- در کنار تمام فعالیت های مجازی، تحقیق، پژوهش و تالیف، که حضرت آقا در مورد اهمیت تبلیغ گفتند، منبر و ارتباط با #مردم اهمیت خودش را دارد. ارتباط با مردم را دستکم نگیریم. نورانیت و توفیق #فهم_معارف را به دنبال خود میآورد.
۴- تبلیغ ما میتواند تمرینی باشد برای فهم ارتباطات نظامات اجتماعی و چگونگی تحقق #اقامه_دین. ظاهراً در این چند سال کوتاهیهای زیاد داشتیم که رهبری در دیدار چند سال پیش با حوزویان که وظیفه حوزه را #اقامه_دین دانستند و نه صرفا تبلیغ، این بار متذکر اهمیت تبلیغ شدند. اگر همت نکنیم #سیلی خواهیم خورد.
#تبلیغ
#مکتب_امام
#جذابیت_فطری
#محرم
#مطالبه_رهبری
#مردم
شذرات
@iman_norozi