eitaa logo
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
421 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
637 ویدیو
686 فایل
تاریخ معاصر ایران و دانشنامه انقلاب اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️عوض شدن شیوه مقدس‌مآبی بازخوانی منشور روحانیت/١٢ ✴️آن قدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیر المومنین- علیه السلام- که در تاریخ روشن است. بگذارم و بگذرم و ذائقه‌ها را بیش از این تلخ نکنم. ولی طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است. شکست خوردگان دیروز، سیاست بازان امروز شده‌اند. آنها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمی‌دادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازی نظام و کودتا جلو رفته بودند. غائله قم و تبریز با هماهنگی چپیها و سلطنت طلبان و تجزیه طلبان کردستان تنها یک نمونه است که می‌توانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست برنداشتند و از کودتای نوژه سر در آوردند، باز خدا رسوایشان‌ ساخت. 🇮🇷 @IRANeMOASER
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥زنگ تاریخ (5) 📍عکس‌العمل‌ها در مورد جشن‌های 2500 ساله/تجزیه جهان اسلام از طریق تقویت حس ملی‌گرایی؛ یکی از انگیزه‌های صهیونیست‌ها در حمایت از جشن‌های ٢۵٠٠ ساله/ واکنش منفی امام خمینی، روحانیون انقلابی و مردم در برابر جشن‌های ضدملی پهلوی 🔻تاریخچه تقویت انگیزه‌های ناسیونالیستی توسط یهودیان وابسته به صهیونیسم: 🔹 ؛ یهودی انگلیسی، در کتاب بررسی‌های مقدماتی وانمود کرد که ترک‌ها از نظر نژادی بر دیگر مسلمانان برتری دارند. 🔸 ؛ یهودی فرانسوی، در کتاب دیباچه‌ای بر تاریخ آسیا تلاش کرد نژاد ترک را نژاد برتر نشان دهد. 🔹 ؛ یهودی مصری، از پرچمداران اندیشه‌های ناسیونالیستی بود و می‌خواستند به عرب‌ها بباورانند که عرب نژاد برتر است. 🔸در ایران نیز تلاش کردند با پان‌ایرانیسم؛ ایرانی‌ها را مقابل دیگر ملل اسلامی قرار دهند. 🔹این انگیزه برای صهیونیست‌ها مهم بود که با جشن‌های ٢۵٠٠ ساله فرهنگ ناسیونالیستی را در ایران تقویت کنند و از این طریق ملت‌های مسلمان را از یکدیگر جدا سازند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۵ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۵ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۵ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسی‌ها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/١ 🖊یادداشت اختصاصی 🔹سال گذشته؛ در طلیعه قرن ١۵ ام شمسی، ، مقایسه‌ای جالب میان چگونگی آغاز قرن کنونی و قرن پیشین داشتند. در طلیعه قرن ١۴ ام هجری شمسی با ١٢٩٩ و چیرگی بر ایران، سلسله‌ای بر این کشور اسلامی حاکم شد که نسبت به پشینیانش، بیشترین ضدیت را با دین و در عین حال کمترین علقه را نسبت به وطن، علی‌رغم شعارهای پوچ ملی‌گرایی افراطی و باستان‌گرایی کور داشت.پهلوی‌ها علاوه بر ننگ استبداد، ننگ وابستگی به بیگانه نیز بر پیشانی داشتند! 🔸اما قرن ١۵ ام شمسی در حالی آغاز می‌شود که ، برای نخستین بار پس از مدت‌ها افول و عجز در برابر قدرت‌های خارجی، دارای حکومتی مقتدر، آن هم بر پایه آموزه‌های دینی است؛ ایرانِ کنونی، قدرتمندترین کنش‌گر در منطقه‌ای است که ابرقدرت‌های پوشالیِ معارض با اسلام ناب محمدی(ص)، تمام امکانات و تلاش خود را برای سلطه بر آن به کار گرفته و می‌گیرند ولی کاری از پیش نبرده‌اند. با حساب و کتاب مادی سیطره‌یافته بر اذهان مادی‌گرا، این امر چیزی شبیه به یک معجزه است. 🔹قرن ١۵ ام هجری شمسی در حالی آغاز می‌شود که برای اولین بار در تاریخ کشور ما، حکومتی بر پایه خواست واقعی مردم به وجود آمده، در حالی که در طلیعه قرن ١۴ ام، با حکم‌رانی جبارانه و سبوعانه یکی از نافهم‌ترین و نادان‌ترین دیکتاتورهای درنده‌خو در تاریخ ایران همراه بود. حکومتی که با خباثت و دخالت بر ایران حاکم شد و با تمام وجود، به باورهای مذهبی و و حتی اقتصادی این کشور یورش برد بدون آنکه مؤلفه‌هایی از جنس قدرت را به صورت مستقل به این خطه زرخیز بیافزاید؛ حکومتی مبتنی بر فریب که بدون تکیه بر انتخاب مردم بر سر کار آمده بود. 🔸 در عصر پهلوی به یک شوخی تلخ سیاسی شبیه بود؛ به نحوی که علاوه بر کابینه، حتی ترکیب نمایندگان مجلس نیز توسط پادشاه دیکتاتور پهلوی تعیین می‌شد؛ حکومتی با چپاول دارایی‌های ملی به بهانه هزینه‌های ارتشی که حتی از انجام یک نمایش در برابر تجاوزهای متفقین در جنگ جهانی دوم ناکام‌ بود؛ حکومتی مملو از غارت اموال خصوصی مردم توسط بی‌سابقه‌ترین زمین‌خوارِ ایران‌زمین و… 🔹 دخالت بریتانیایی‌ها در و تأسیس ، همواره مورد انکار بریتانیا و نوکرانِ مزدور یا سمپات‌های بی‌مزد و مواجب آن‌ها در ایران(غرب‌گرایان تسلیم طلب)بوده است تا جایی که برخی از این متوهمین خوش‌خیال (البته با حسن ظن فراوان، وگرنه ممکن است این تبلیغات از سر خیانت باشد)بارها با صدای بلند، این ادعای مضحک را مطرح کرده‌اند که «حتی روح بریتانیا نیز از این کودتا خبر نداشته است!» جالب است که این محقق‌نمایان برای اثبات عدم دخالت بریتانیا در این انتقال قدرت، به منابع گزینشی و غیر قابل اعتمادی استناد می‌کنند که توسط این حکومت منتشر گردیده است. 🔸در واقع آن‌ها برای تبرئه یک مجرم، به ادعاهای او استناد می‌کنند. این پیشگامانِ عرصه غرب‌زدگی، در رویکردی کاملا متناقض، آنچه توسط جمهوری اسلامی از اقرار‌های سران پیشین پهلوی به چاپ رسیده را غیرقابل استناد می‌دانند که از آن جمله، کتاب « » است که بر اساس خاطرات ، محرم راز محمدرضا پهلوی و رئیس‌ دفتر ویژه اطلاعات نوشته شده است. 🔸 موضع رسمی بریتانیا نیز عموما بر انکار جنایت‌هایی است که آنها در پهنه گسترده‌ای از این کره خاکی مرتکب شده‌اند. در این مورد نیز بر اساس اسناد منتشر شده توسط این حکومت، ارتباط بریتانیا با روی کار آمدن رضاخان انکار می‌گردد. در یکی از این اسناد، ماجرا به گونه‌ای ترسیم کشیده می‌شود که انگار بریتانیایی که خورشید در قلمرو استعماری‌اش هیچ‌گاه غروب نمی‌کرد و همواره از پرنفوذ‌ترین قدرت‌های اخلال‌گر در سراسر جهان بوده است، هیچ ارتباطی با روی‌ کار آمدن پهلوی اول، در زمانه اوج تاثیرگذاری بر خطه ایران، یعنی اشغال توسط بریتانیا نداشته است. 🔻پس از مقدمات پیشین، پرسشی که مطرح می‌شود آنکه، آیا ردپایی از اسناد دخالت انگلیسی‌ها در آثار کارگزاران بریتانیا نیز وجود دارد یا خیر؟ این یادداشت به بازنمایی یکی از مهم‌ترین اسناد دخالت انگلیس در کودتای سیاه ١٢٩٩ می‌پردازد. 🔸 در این سند که مورد استقبال غرب‌گرایان بی‌هنر نیز قرار گرفته، از قول یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه بریتانیا، لنسلوت آلیفنت (Lancelot Oliphant)در سال ١٩٢٨ آمده: «عمر آن دوران‌هایی که می‌توانستیم در تهران کابینه‌ها بسازیم و کابینه‌ها براندازیم و حتی شاهان را تغییر دهیم برای همیشه سپری شده است.» 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔴سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسی‌ها در طلیعه قرن گذشته ایرانی/٢ 🔹آلیفنت سپس می افزاید: «افکار عمومی در ایران کماکان بر این اعتفاد باقی است که این ما بودیم که را بر تخت سلطنت نشاندیم. در این باره شکی نیست که دولت انگلستان نخستین دولتی بود که سلطنت او را به رسمیت شناخت و باعث این پیش‌قدمی، تلگرافات مکرر (Sir Percy Lorain)، وزیرمختار سابق ما در تهران بود که چنین سیاستی را جدا توصیه می‌کرد. اما این عقیده‌ای که به ذهن ایرانیان فرو رفته که ما رضاشاه را خلق کرده‌ایم، با توجه به حقایق اوضاع، کاملا صحیح نیست.» (ترجمه به نقل از شیخ‌الاسلامی، جواد، قتل اتابک و شانزده مقاله تحقیقی دیگر، مقاله «گوشه‌ای از فعالیت‌های سیاسی شکر‌الله خان صدری(قوام‌الدوله)و روابط نزدیک او با سفارت انگلیس در تهران»، ص١٩۴) 🔸 آنچه در ابتدای نقل قول آمده است، اعتراف صریحی از سوی یک است مبنی بر تلاش همیشگی بریتانیا برای اثرگذاری بر رخ‌داد‌های درونی ایران به منظور کسب منافع نامشروع. اما آنچه در قسمت دوم آمده، ادعایی است از سوی این کارگزار اخلال‌گر و تبهکار انگلیسی جهت پاک کردن ردپای بریتانیا در کودتای انگلیسی. اما بر خلاف این سندنگاری‌ها، مدارک دیگری وجود دارد که نشان می‌دهد ادعای ، کذب محض بوده و یا اینکه او از اقدامات مقامات منسوب به بریتانیا در تهران اطلاعی نداشته است! 🔹 اما برخلاف اظهارات آلیفنت، یکی دیگر از مقامات رسمی سفارت تهران در زمانه روی‌ کار آمدن پهلوی‌ها، اعترافات جالبی در زمینه دخالت‌های انگلستان در ایران دارد. ، متولد ١٨٨۶ (پسر آرتور نیکلسون، کاردار سفارت بریتانیا در تهران در سال‌های ١٨٨۵ تا ١٨٨٨)، در سال ١٩٢۵ به مقام رایزن ارتقا یافته و پس پایان ماموریت سر پرسی لورن در تهران و انتقال پادشاهی از قاجار به پهلوی به سمت کاردار سفارت بریتانیا می‌رسد. ارتباطات وثیق و اشراف اطلاعاتی وی در ماجرای کودتا و برآمدن سلسله منحوس پهلوی به گونه‌ای است که همسر وی (به اختصار «ویتا»)سکویل-وست (Victoria Marry(Vita)Sackville-West)که همانند او یکی از نویسندگان در حوزه ادبیات بریتانیا است، به گفته برخی از منابع در برگزاری مراسم تاج‌گذاری رضاخان شرکت و یا بر آن نظارت داشته است. هارولد نیکلسون، با چنین پس‌زمینه‌ای از مسئولیت و اطلاعات در سفارت بریتانیا، آن هم در زمانه تغییر پادشاهی ایران، در کتابی با عنوان صبح‌های جمعه (Friday Mornings, 1941-1944)در این رابطه می‌نویسد: 🔸 It was to Lord Ironside that Reza owed his elevation from the ranks. The British general, inspecting one morning a detachment of the Persian Cossacks, was pardonably impressed by the martial bearing and the determined features of the trooper from Savad Kuh. It was as Sartib Reza that, but a few months later, he dashed with his Cossacks along the road from Kasvin and arrested the whole Persian Cabinet in Teheran. It was largely owing to another Englishman, Sir Percy Loraine, that he owed his subsequent rise to power. After the collapse of Lord Curzon’s Anglo-Persian Treaty of 1919 it was evident that Persia was heading for complete disintegration;the only hope was that she could be renovated under strong leadership from within;Sir Percy rightly foresaw that Reza Khan was capable of such regeneration. And thus it came about that the Q^ajar dynasty was deposed by the Majlis, and Reza Khan was able to affix the great diamond of the Moghuls, the Darya-i-Nur, to his khaki hat. 🇮🇷 @IRANeMOASER
سندی کمتر دیده شده از دخالت انگلیسی‌ها در طلیعه قرن گذشته ایرانی /٣ 🔹ترجمه: ، ترفیع درجه‌های نظامی خود را مدیون بود. این ژنرال بریتانیایی، یک روز صبح که در حال سرکشی به دسته‌ای از قزاق‌های ایرانی بود، شیفته سلوک نظامی آن سواره‌نظامِ جزءِ سوادکوهی شد. تنها چند ماه بعد، ، همراه با قزاقان خود، جاده قزوین را در نوردید تا تمامی اعضای کابینه را در تهران بازداشت کند. او صعود بعدی‌اش به قدرت را نیز بیش از همه مدیون یک انگلیسی دیگر به نام (وزیر مختار وقت بریتانیا در ایران از سال ١٩٢۶-١٩٢١) بود. پس از فروپاشی قرداد انگلیسی-ایرانی ١٩١٩ (که طراح آن لرد کرزن، نائب‌السلطنه هندوستان، بود) کاملا مشخص بود که ایران به سمت یک تجزیه تمام‌عیار می‌رفت[!]؛ تنها امید برای بازسازی آن، از طریق یک رهبری قدرتمند داخلی میسور بود. سر پرسی، به درستی دریافت که رضاخان قابلیت چنین کاری را دارد. این چنین شد که سلسله قاجار توسط مجلس عزل و ، الماس بزرگ مغولان، یعنی همان دریای نور را به کلاه خاکی خود چسباند. (Nicolson, Friday Mornings 1941-1944, 1944, p.7) 🔸 به اعتراف ، رضاخان صعودش در و همچنین تکیه زدن بر اریکه قدرت را مدیون دو انگلیسی بود؛ یکی او را ظرف چند ماه از یک سواره‌نظام جزء، یعنی پایین‌ترین درجه نظامی در واحد موتوری، به درجه سرتیپی رسانده و با استفاده از او یک کودتا را در تهران به راه انداخت؛ و در ادامه نیز توسط یک انگلیسی دیگر به نام سر پرسی لورن بر اریکه قدرت نشست. لفاظی بعدی در مورد تلاش انسان‌دوستانه انگلستان در حفظ موجودیت ایران و جلوگیری از تجزیه آن نیز صرفا از این رو قابل اعنتاست که به عنوان پیامدی ناشی از شکست قراداد ١٩١٩ ذکر گردیده که خود متضمن اعترافات جالبی می‌باشد. حقیقتا چرا باید لغو این قرارداد، ایران را در معرض تجزیه قرار دهد با آنکه متضرر اصلی از لغو آن انگلیسی‌ها بوده‌اند؟! این عادت انگلیسی‌ها ( و در کل غربی‌هاست) که جنایات خود را در قالب لفاظی‌هایی مملو از وقاحت، به عنوان الطافی در حق یک ملت مظلوم جلوه دهند. 🔸 در این میان نقش دست‌ها و ذهن‌های پوسیده و عناصر وابسته و بیگانه‌پرستان را می‌توان در این وقایع به صورت واضح دید که چگونه برخلاف افاده‌های پرطمطراقشان از ستایش آزادی، دیکتاتوری به نام رضاخان را به جان ایران انداخته و تمام تلاششان را برای استحکام قدرت وی و تمشیت اسلام‌زدایی تحت حکومت وی به کار گرفتند. هم‌چنان‌که پس از پیروزی انقلاب، دستاوردهای بی‌بدیل و بی‌نظیر (حداقل در مقایسه با چند سده اخیر) را انکار می‌کنند. آنها تمام تلاش خود را برای وارونه‌نمایی حقیقت به کار می‌گیرند تا آن دیکتاتور بی‌آبرو را تبرئه کرده یا حداقل دست اربابان انگلیسی و همچنین اسلاف حقیر خود را از مداخله‌های جنایت‌گونه در تاریخ ایران پاک کنند. 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۶ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
جریان شناسی.JPG
21K
💢ملاحظاتی بر کتاب جریان‌شناسی فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی ایران 🖋احمد رهدار 🔹کتاب جریان شناسی فرهنگی بعد از انقلاب اسلامی ایران، در شهریور ۱۳۷۹ از طرف معاونت فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد و پس از تصویب، از سوی دبیرخانه مذکور، مرکز جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح و مهندس سید مصطفی میرسلیم به عنوان ناظر طرح تعیین می شود و مرکز بازشناسی اسلام و ایران(انتشارات باز) کتاب مذکور را در سال ۱۳۸۴چاپ و منتشر می کند. این کتاب از این حیث در خور توجه است که در زمره معدود کتابهایی است که به بحث جریان شناسی فرهنگی پس از انقلاب اسلامی پرداخته است. 🔸اگر چه نوع کسانی که به مباحث جریان شناسی معاصر می پردازند، از ورود به برخی ساحت‌ها هنوز زنده هستند و هر گونه قضاوت درباره آنها پیامدهای خاص خود را به وجود می آورد- ابا می کنند با این حساب، باید تحقیق و همکاران محقق وی را قدر دانست و مغتنم شمرد که پذیرفته است تا درباره کسانی صحبت به میان آورد که بسیاری از آنها بالفعل از صاحب منصبان و مسئولان می باشند. این کتاب به لحاظ ساختاری و محتوایی دارای ابهامات و اشکالات فراوان است. نویسنده در این مقاله به دنبال آن است تا کتاب مذکور را به بوته نقد گذارد و برخی از اشکالات مهم آن را بیان نماید. 🔗مطالعه کامل مقاله در نشانی زیر: http://iranemoaser.ir/quarterly-12-criticism-1/ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔘سیره انقلابی حضرت امام کاظم علیه‌السلام امام خمینی قدس سره الشریف: 🔹«حكام جائر مى‌ديدند كه اگر امام (ع) آزاد باشد زندگى را بر آنها حرام خواهد كرد و ممكن است زمينه‌اى فراهم شود كه حضرت قيام كند و سلطنت را براندازد از اين جهت مهلت ندادند. اگر مهلت داده بودند بدون ترديد حضرت قيام مى‌كرد. شما در اين شک نداشته باشيد كه اگر فرصتى براى موسى بن جعفر (ع) پيش مى‌آمد قيام مى‌كرد و اساس دستگاه سلاطين غاصب را واژگون مى‌ساخت.»(ولایت‌فقیه امام خمینی، ص149) 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۸ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
♨️حنظله 🔹 (به معنی سیب تلخ) یک شخصیت کارتونی برساخته کاریکاتوریست فلسطینی است که نماد مصور مردم و نشانگر سرنوشت تلخ و اندوهبار آوارگان فلسطینی است. او یک کودک ۱۰ ساله فلسطینی است که نخستین بار در سال ۱۹۶۹ در روزنامه کویتی السیاسة به تصویر کشیده‌شد. ناجی علی از سال ۱۹۷۳ به این سو حنظله را همواره پشت به بیننده و با دستان قلاب شده در پشت ترسیم کرده‌است. ده‌سالگی سنی‌ست که او مجبور به ترک فلسطین شد و ده‌ساله ماندنش ناشی از آن است که جز در سرزمین خودش نمی‌تواند رشد کند. حنظله همیشه پیراهن ژنده و پابرهنه است و در کاریکاتورهای تازه‌تر گاه در حال سنگ‌پرانی یا شعارنویسی است. ❓ناجی علی کیست 🔸ناجی سليم علی متولد 1938 در روستای الشجره واقع در منطقه‌اي ميان طبريه و ناصره در شمال فلسطين است. او به همراه خانواده خود در سال 1948، پس از اشغال فلسطين توسط صهيونيست‌ها، به جنوب لبنان رفت و در اردوگاه عين الحلوه نزديك صيدا ساكن شد. سپس پس از دو سال تحصيل در طرابلس به بيروت رفت و در اردوگاه صبرا و شتيلا ساكن شد و به انواع و اقسام مشاغل روي آورد. وی پس از ورود به حرفه مكانيكی دو سال در عربستان سعودی به اين كار ادامه داد و در سال 1959به لبنان بازگشت و پس از فعاليت در جنبش ناسيوناليستی عرب در سال 1961 به آكادمی هنر لبنان وارد شد ولی به دليل حبس برای مسائل سياسی موفق به ادامه تحصيل در آنجا نشد و پس از رهايی به صور رفت و در مدرسه جعفريه مشغول گشت. در سال 1963 به كويت رفت و در ارگان جنبش ناسيوناليستی عرب بنام «الطليعه» مشغول فعاليت شد و بعد از آن در سال 1968 در السياسه و السفير نيز كارهايی ارائه كرد. وی تا زمان ترور در لندن در روزنامه القبس فعاليت می‌كرد. حنظله در اینستاگرام 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
📅 چهل سال پیش در چنین روزی 📌 روزنامه ۹ اسفند ۱۳۶۰ 🇮🇷 @IRANeMOASER
🔰کاربست ایران‌هراسی در مهندسی افکار عمومی مردم مصر 🔹ترس فراوان غرب از وقوع جنبش اسلامی در مصر صرفاً به خاطر امنیت اسراییل نبوده و نیست، بلکه مهم‌تر از آن به خاطر این است که حضور عمیق و قدرتمند و پر‌سابقه تشیع در این سرزمین و به ویژه تجربه موفق حکومت شیعی فاطمیون در مصر، می‌تواند زمینه‌های نفوذ تفکر انقلاب اسلامی ایران را فراهم کند. 🔸تأثیر اندیشمندان معاصر شیعه مانند سید جمال الدین اسدآبادی بر ارکان مذهبی و فرهنگی مصر نیز این نگرانی را مضاف می سازد. لذا در این نوشتار سعی بر آن است تا کاربست ایران هراسی در مهندسی افکار عمومی مردم مصر توسط کشورهای غربی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد. 📎مطالعه متن کامل مقاله در نشانی زیر: http://iranemoaser.ir/quarterly-33-article-1 🇮🇷 @IRANeMOASER
⚫️حامی هم‌چون پدر ▫️«[پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله] هشت ساله بود که عبدالمطلب هم از دنیا رفت. روایت دارد که دم مرگ، عبدالمطلب از - پسر بسیار شریف و بزرگوار خودش - بیعت گرفت و گفت که این کودک را به تو می‌سپارم؛ باید مثل من از او حمایت کنی. ▪️ هم قبول کرد و او را به خانه خودش برد و مثل جان گرامی او را مورد پذیرایی قرار داد. ابوطالب و همسرش - شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنت‌اسد؛ مادر امیرالمؤمنین - تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبی‌اکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند.»(مقام معظم رهبری ١٣٧٩.٢.٢٣) 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢‏خرابی کشور و آبادی قبرستان‌ها نتیجه حکومت پهلوی 💠سخنرانی امام خمینی به مناسبت ورود به شهر مقدس قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی/بخش اول سالروز ورود امام خمینی به شهر مقدس قم 🔹من از عواطف شما ملت ایران تشکر می کنم. من شما را فراموش‏‎ ‎‏نمی کنم. من از عهده تشکر شما برنمی‌آیم. من از خدای تبارک و تعالی سلامت و‏‎ ‎‏سعادت ملت ایران را خواستارم. ‏ 🔸ملت ایران با جان و خون خود را زنده کرد، تجدید حیات کرد برای اسلام و‏‎ ‎‏مسلمین؛ کوشش‌های قریب سیصد ساله و اجانب را خنثی کرد. قریب سیصد سال‏‎ ‎‏اجانبْ تبلیغات کردند: تبلیغات بر ضد اسلام، تبلیغات بر ضد همه ادیان، تبلیغات بر ضد‏‎ ‎‏روحانیت. در زمان این پدر و پسر این تبلیغات اوج گرفت. این عمال اجنبی در این پنجاه‏‎ ‎‏و چند سال تمام حیثیات ملت ما را پایمال کردند. این پدر و پسر خیانت‌ها کرده‌اند که روی‏‎ ‎‏تاریخ را سیاه کرده است. این پدر و پسر جنایت‌هایی در ایران کرده اند که ما نمی‌توانیم عُشر‏‎ ‎‏او، صد یک او را بیان کنیم. این‌ها ملت ما را به اسارت کشاندند؛ این‌ها خزاین ما را به یغما‏‎ ‎‏برده‌اند؛ این‌ها نیروی انسانی ما را از بین بردند. از همه مهم‌تر نیروی انسانی است. کوشش‏‎ ‎‏کردند که جوان‌های ما را عقب نگه دارند، دانشگاه‌های ما را عقب نگه دارند، مدارس‏‎ ‎‏علمیه ما را نگذارند مشغول به کار خودشان باشند.‏ 🔹من از شما ملت ایران و از شما قمی‌ها باید تشکر کنم که در این قیام یکی دو ساله اخیر‏‎ ‎‏تمام نقشه‌های آن‌ها را ‏‏[‏‏نقش‏‏]‏‏ بر آب کردید و را از مملکت خودتان‏‎ ‎‏راندید، و بقیه‌ای که مانده‌اند این‌ها هم خواهند رانده شد. دست استعمار را کوتاه کردید؛‏‎ ‎‏منفعت‌خواهان را، چپاولگران بین‌المللی را، دست‌شان را قطع کردید. خون دادید، جوان‏‎ ‎‏دادید لکن خون و جوان شما به و برای اسلام بود. اسلام عزیزتر از آن است که‏‎ ‎‏ما خوف داشته باشیم که خون‌مان یا جوانان‌مان در راه او شهید شود. اسلام شهیدان زیاد‏‎ ‎‏داشته است. ـ سلام الله علیه ـ است و برای اسلام شهادت پیدا‏‎ ‎‏کرد. در راه اسلام شهید شد. ما باکی از شهادت نداریم، ما باکی از کشته‏‎ ‎‏دادن نداریم. شما ملت ایران که با خون خود، با جوان‌های خود اسلام را بیمه کردید،‏‎ ‎‏دست اجانب را قطع کردید، شما بر همه ما منت دارید. من از همه شما منت می‌کشم؛ من‏‎ ‎‏خادم همه شما هستم. من نمی‌توانم شکر این نعمتی که به ما داده است و آن، ‎ ‎‏ایران ـ سرتاسر ایران ـ است، نمی‌توانم از عهده شکر آن‌ها برآیم.‏ 🔸شما این راه را تا اینجا رساندید. این‌ها رفتند از ایران و یک و یک‏#‎ ‎‏قبرستان‌های_آبادی برای ما گذاشتند. قبرستان‌های ما را با قبرهای جوان‌های ما آباد کردند و‏‎ ‎‏مملکت ما را خراب کردند. آشفتگی مملکت ما و از هم ریختگی مملکت ما طوری‏‎ ‎‏نیست که بتوان با یکی دو سال و با مدت قلیل جبران کرد. این محتاج به این است که همه ‎‏ملت ایران دست به هم بدهند و با هم این خرابه را آباد کنند. ننشینند که دولت آباد کند؛‏‎ ‎‏دولت نمی‌تواند آباد کند. ننشینند که روحانیت آباد کند؛ روحانیت تنها نمی‌تواند آباد‏‎ ‎‏کند. همه با هم، همه با هم، از کشاورز و کارگر تا صانع و ملاّ، تا روحانی و دانشگاهی، تا‏‎ ‎‏اداری و ارتش، همه با هم، همه با هم باید کمک کنند. این نهضت که تا اینجا رسیده است‏‎ ‎‏نیمه راه است؛ فقط دزدها را بیرون کردید، خرابکارها را بیرون کردید؛ لکن خرابه مانده‏ ‎‏است. مهم برای ‏‏[‏‏ما‏‏]‏‏ خرابه است؛ مهم این است که این خرابه‌ای که برای ما گذاشته اند با‏‎ ‎‏همت والای شما، با همت عظیم ملت بزرگ ایران، این خرابه از سر آباد شود.‏ ‏‏🔹بیدار باشید! هوشیار باشید! در کمینند، اجانب در کمینند. آن‌ها‏‎ ‎‏نخوابیده‌اند، شما ‏‏[‏‏هم‏‏]‏‏ نباید بخوابید؛ شما باید هوشیار باشید. آنها مشغول نقشه هستند از‏‎ ‎‏طریق‌های مختلف، با فرم‌های مختلف. آن‌ها می‌خواهند حالا که از‏‎ ‎‏بین رفت، با فرم‌های دیگر به میدان بیایند و باز همان منافع را تجدید کنند و باز همان‏‎ ‎‏چپاول‌گری‌ها را بکنند و باز همان اختناق را از سر بگیرند.‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢دستور مصادره اموال نامشروع پهلوی‌ها به نفع مستضعفین سخنرانی امام خمینی به مناسبت ورود به شهر مقدس قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی/بخش دوم سالروز ورود امام خمینی به شهر مقدس قم 🔸ملت عزیز بیدار باشید! ما به هر چه دست می‌گذاریم خراب است. ما خراب‏‎ ‎‏است، باید تجدید بشود. فرهنگْ است، باید زیرورو بشود. معلمان‏‎ ‎‏استعماری باید بروند. آن‌هایی که تاکنون در خدمت استعمار و رژیم سلطنتی بودند باید‏‎ ‎‏بروند ‏‏[‏‏و‏‏]‏‏ به جای آن‌ها پاکدامن‌ها بیایند، دانشمندان پاکدامن بیایند. ما بسیار بسیار‏‎ ‎‏آشفتگی‌ها داریم. ما باید همه با هم به این آشفتگی‌ها خاتمه دهیم، به این خیانت‌ها خاتمه‏‎ ‎‏دهیم. با هوشیاری و بیداری نهضت خود را از دست ندهید. اگر خدای نخواسته این‏‎ ‎‏نهضت رو به سردی برود، آمادگیِ برگشتِ همان مصایب را داشته باشید. اگر بخواهید‏‎ ‎‏ایران را نجات بدهید، اسلام را نجات بدهید، قرآن کریم را نجات بدهید، باید این‏‎ ‎‏نهضت را نگه دارید. در مواقع مقتضی تظاهر کنید، اجتماعات کنید. دیگر امروز‏‎ ‎‏تظاهرات تظاهراتِ غیرآرام نیست. باید این نهضت محفوظ بماند، باید این ملت زنده‏‎ ‎‏بماند.‏ ‏🔹 گذشت آن زمانی که یک پاسبان بر ما حکومت می‌کرد؛ گذشت آن زمانی که یک‏‎ ‎‏استاندار بر ما حکومت می کرد؛ گذشت آن زمانی که یک ستاره‌دار‏‎ بر ما حکومت‏ ‎‏می‌کرد. امروز همه در خدمت شما هستند، در خدمت اسلام هستند. این نعمت را قدر‏‎ ‎‏بدانید، سستی و سردی به خودتان راه ندهید؛ نگویید که او رفت و تمام شد. خیر،‏‎ ‎‏استعمار مطالعه کرده است؛ سیصد سال یا بیشتر مطالعه کرده: مطالعه روحیات شما را‏‎ ‎‏کرده است، مطالعه طوایف مختلف ایران را کرده است؛ به این نتیجه رسیده است که باید‏‎ ‎‏اختلاف بیندازد بین طوایف مسلمین؛ بیندازد در هر شهر؛ اختلاف ایجاد کند. با‏‎ ‎‏نغمه‌های مختلف شما را از هم جدا کند: روحانیت را از مسلمین جدا کند، دانشگاه را از‏‎ ‎‏روحانیین جدا کند، کارگر را از مردم و از روحانیین جدا کند. 🔸روحانیت در خدمت کارگر‏‎ ‎‏است؛ اسلام در خدمت مستضعفین است. این‌ها که دعوی می‌کنند که کاری نشده است،‏‎ ‎‏این‌ها برای تفرقه‌اندازی است. کار بسیار بزرگ شده است؛ لکن ‏‏[‏‏کار‏‏]‏‏ بزرگ‌تر هم مانده‏‎ ‎‏است. اگر کسانی درصدد تفرقه‌اندازی شدند، آن‌ها را از خودتان طرد کنید، اجازه ندهید‏‎ ‎‏که حرف‌هایی بزنند که تفرقه بیاورد. کارگران بیدار باشند! این‌ها می‌خواهند عصر سابق را‏‎ ‎‏برگردانند. کشاورزان بیدار باشند! این‌ها می‌خواهند شما را باز به شکست کشاورزی‏‎ ‎‏بکشانند. شما کشاورزان، که بزرگ‌ترین پشتیبان ملت هستید، باید به کار کشاورزی خودتان‏‎ ‎‏ادامه بدهید. الان وقت کشت است، کشت بهاره بکنید. شما کاسب‌ها و کسبه و تجار محترم،‏‎ ‎‏در ارزاق عمومی با مردم مراعات کنید؛ گرانفروشی را کنار بگذارید، حس تعاون پیدا‏‎ ‎‏کنید؛ حس انسانیت پیدا کنید. ضعفا را مراعات کنید؛ تخفیف بدهید. از گرانی، از‏‎ ‎‏گران قیمت کردن اجناس، از گرانفروشی اجناس اجتناب کنید. همه با هم باشید. برادرید‏‎ ‎‏شما. همه اقشار برادرند؛ همه با هم باشند. مراعات هم را بکنید. از آن چیزهایی که در این‏‎ ‎‏پنجاه سال در بین شما زیاد شد از قبیل دروغ گفتن، از قبیل خدعه کردن، از قبیل‏‎ ‎‏گرانفروشی، از این‌ها احتراز کنید. امروز سایه اسلام روی سر شماست؛ امام زمان به شما‏‎ ‎‏نظر دارد، پیغمبر اکرم به شما نظر دارد، خدای تبارک و تعالی پشتیبان شماست.‏ ‏‏ 🔹ما بسیار کارها در پیش داریم که باید من بعضی از آن‌ها را برای شما عرض کنم. من در‏‎ ‎‏این آخر که از تهران می‌خواستم بیرون بیایم، دستور دادم که تمام املاک و دارایی سلسله ‎‏منحوس پهلوی و تمام دارایی آن اشخاصی که وابسته به او بودند و این ملت را چاپیدند‏‎ ‎‏مصادره بشود. برای طبقه ضعیف ساخته بشود. ‏‏[‏‏در‏‏]‏‏ سرتاسر ایران برای ضعفا‏‎ ‎‏مسکن می‌سازیم. همین دارایی شاه سابق و خواهر و برادرش برای یک مملکت، برای‏‎ ‎‏آباد کردن یک مملکت کافی است. ما عمل می‌کنیم، حرف نمی‌زنیم. تمام کمیته‌هایی که‏‎ ‎‏در تمام اطراف ایران هست موظفند که آنچه به دست آمد از مخازن ایران، هر چه که‏‎ ‎‏این‌ها بردند و مخفی کردند و اتباع آن‌ها بردند و مخفی کردند، آن‌ها را که به دست آمده‏‎ ‎‏است به بانکی که شماره‌اش را بعد تعیین می‌کنند تحویل بدهند که برای کارگرها، برای‏‎ ‎‏مستضعفین، برای بینوایان، هم خانه بسازند هم زندگی آن‌ها را مرفه کنند.‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER
💢‏هشدار صریح امام به مسئولین وقت: ضعف نفس به خرج ندهید!‏‎ ‎‏دنبال این نباشید که فرم غربی پیدا کنید/ آن‌هایی که می‌گویند‏‎ ‎‏نمی شود اسلام را در این زمان پیاده کرد، برای این ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ که اسلام را نشناخته‌اند؛‏‎ ‎‏نمی فهمند چه می گویند.‏ سخنرانی امام خمینی به مناسبت ورود به شهر مقدس قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی/بخش سوم سالروز ورود امام خمینی به شهر مقدس قم ‏🔸ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می‌خواهیم مرفه بشود، زندگی معنوی شما را‏‎ ‎‏هم می‌خواهیم مرفه باشد. شما به معنویات احتیاج دارید. معنویات ما را بردند این‌ها.‏‎ ‎‏دلخوش نباشید که مسکن فقط می‌سازیم، آب و برق را مجانی می‌کنیم برای طبقه‏‎ ‎‏مستمند، اتوبوس را مجانی می‌کنیم برای طبقه مستمند، دلخوش به این مقدار نباشید.‏‎ ‎‏معنویات شما را، روحیات شما را عظمت می‌دهیم؛ شما را به مقام انسانیت می‌رسانیم.‏‎ ‎‏این‌ها شما را منحط کردند؛ اینقدر را پیش شما جلوه دادند که خیال کردید همه چیز‏‎ ‎‏این است. ما، هم دنیا را آباد می کنیم و هم آخرت را. یکی از اموری که باید بشود همین‏‎ ‎‏معناست که خواهد شد. این دارایی از غنایم اسلام است و مال ملت است و مستضعفین. و‏‎ ‎‏من امر کرده ام به مستضعفین بدهند، و خواهند داد. و پس از این هم تخفیف‌های دیگر در‏‎ ‎‏امور خواهد حاصل شد؛ لکن یک قدری باید تحمل کنید. به این نغمه‌های باطل گوش‏‎ ‎‏نکنید؛ آن‌ها حرف می‌زنند ما عمل می‌کنیم. آن‌ها شما را می خواهند دلسرد کنند از اسلام؛‏‎ ‎‏اسلام پشتیبان شماست.‏ ‏‏ 🔹ما پس از این، راجع به بانک‌ها هم طرح‌هایی داریم که از این وضع رقّت‌بار برگردد، از‏‎‏این وضع استعماری برگردد. باید تمام این کاخ‌های وزارتخانه را، وزارتخانه‌ها را که‏‎ ‎‏میلیون‌ها، میلیاردها مال ملت در آن صرف شده است، باید این‌ها تبدیل بشود به یک چیز‏‎ ‎‏معتدل اسلامی. این فرمْ فرم خارجی است، فرم اجنبی است، فرم طاغوت است. در‏‎ ‎‏دادگستری «کاخ» درست شده است لکن دادگستری نیست، دادخواهی نیست، فقط ‏‎ ‎‏است. کاخ‌ها باید برود، دادخواهی به جای آن بنشیند. بانک‌ها بتدریج باید تعدیل بشود، و‏‎ ‎‏«ربا» بکلی قطع بشود.‏ 🔸 من باید به مَصادر امور بگویم که، اخطار کنم که، اینقدر ضعف نفس به خرج ندهید!‏‎ ‎‏دنبال این نباشید که فرم غربی پیدا کنید. بیچارگی ما این است که دنبال این هستیم که فرم‏‎ ‎‏غربی پیدا کنیم، دادگستری ما دادگستری غربی باشد، قوانین ما قوانین غربی باشد. ‏‎ ‎‏اینقدر ضعیف‌النفس نباشید! ما قانون غنی داریم؛ ما قانون الهی داریم. آنهایی که فرم‏‎ ‎‏غربی را بر فرم الهی ترجیح می دهند، این‌ها از اسلام اطلاع ندارند. آن‌هایی که می‌گویند‏‎ ‎‏نمی‌شود اسلام را در این زمان پیاده کرد، برای این ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ که اسلام را نشناخته‌اند؛‏‎ ‎‏نمی‌فهمند چه می‌گویند.‏ 🔹ما مبارزه با فساد را با دایره امر به معروف و نهی از منکر که یک وزارتخانه مستقل‏‎ ‎‏بدون پیوستگی به دولت، با یک همچو وزارتخانه‌ای که تأسیس خواهد شد ان شاءالله ‏‎ ‎‏مبارزه با فساد می‌کنیم؛ فحشا را قطع می‌کنیم؛ مطبوعات را اصلاح می‌کنیم؛ رادیو را‏‎ ‎‏اصلاح می کنیم؛ تلویزیون را اصلاح می کنیم؛ سینماها را اصلاح می کنیم. تمام این‌ها به‏‎ ‎‏فرم اسلام باید باشد. تبلیغاتْ تبلیغات اسلامی، وزارتخانه‌ها وزارتخانه‌های اسلامی،‏‎ ‎‏احکامْ احکام اسلام. حدود اسلام را جاری می‌کنیم؛ خوف از اینکه غرب نمی پسندد‏‎ ‎‏نمی‌کنیم. ‏ 🇮🇷 @IRANeMOASER