eitaa logo
من شیعه هستم
571 دنبال‌کننده
308 عکس
376 ویدیو
20 فایل
✅ شناخت دین اسلام : بدون تعصّب، بدون خرافه، با محوریّت تفسیر المیزان علامه طباطبایی (ره) و سخن بزرگان اهل معرفت ✅ معرفت، اعتقاد، اخلاق ✅ اینجا قم مقدّس است
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹 ❇️ انديشه الغاى تا چه اندازه صحيح بوده است؟ 💠 اين و فطرى كه ما آن را براى جنس بشر، موهبتى مى ناميم (صرف نظر از اينكه نتوانستيم بفهميم كه چه جهت دارد که ما اين حرّيت را از ساير حيوانات - با اينكه آنها نيز در داشتن شعور نفسانى و اراده محرّكه مثل انسانند - سلب نموده و به خود اختصاص داده ايم؟ مگر اينكه بگوئيم ما آدميان حرّيت را به منظور استفاده خودمان از آنها سلب نموده ايم) هيچ اصلى جز اين ندارد كه انسان چون مجهّز به شعورى باطنى است كه لذّت ها را از آلام (=درد و رنجها) برايش مشخص مى نمايد و همچنين چون داراى اراده ای است كه او را به جلب لذّت ها و دفع آلام واميدارد، از اين جهت مى تواند هر چيزى را براى خود اختيار نمايد. و اين شعور باطنى انسان محدود و مقيّد نيست، يعنى چنان نيست كه به پاره اى از چيزها تعلّق بگيرد و چيزهاى ديگرى را احساس نكند و چنين نيست كه انسان ضعيف و زير دست، چيزهايى را كه انسان عزيز و قوى درك مى كند درك نكند و همچنين اراده اش هم محدود نيست تا در نتيجه به بعضى از چيزهايى كه دوست دارد تعلّق نگيرد و يا بدون اختيار به چيزهايى تعلّق بگيرد كه اراده شخص ديگرى به آن تعلّق گرفته و آن را در عين بى ميلى و كراهت به نفع آن شخص انجام دهد. 💠 خلاصه اينكه انسانِ مغلوب و ضعيف هم نظیر همه آنچه را كه ما فوقش اراده مى كند او نيز اراده مى كند، و هيچ گونه رابطه اى بين اراده «زير دست» و اراده «ما فوقش» نيست كه اراده ضعيف و زير دست را مجبور سازد به اينكه تنها به آنچه كه اراده قوى و ما فوقش به آن تعلّق گرفته، تعلق بگیرد، و يا اراده او را در اراده ما فوقش فانى و مُندَك سازد. به طورى كه آن دو اراده يكى گرديده و به سود قوى بكار افتد و يا اراده ضعيف را چنان تابع اراده قوى نمايد كه استقلال را از آن سلب گرداند. وقتى چنين رابطه اى طبيعى در ميان نبود و از طرفى هم چون بايستى بر اساس ساختمان طبيعت پى ريزى شود از اين جهت لازم است كه هر انسانى خودش آزاد و در عملش هم آزاد باشد. منشأ سر و صداها و مبارزه هايى كه عليه رژيم بردگى شد همين حُرّيت فطرى است، و صحيح هم هست، ليكن بايد ديد آيا اين حرّيت خدادادی به انسان، موهبتى است براى بشرى يا براى فرد انسان هايى كه در اين مجتمع به وجود آمده و زندگى مى كنند؟ و با اينكه تا آنجا كه سراغ داريم بشر همواره در حال اجتماع به سر مى برده و جهاز وجوديش جز زندگى دسته جمعى را به او اجازه نمى دهد، آیا ممكن است يك فرد حرّيتش به تمام معنا محفوظ مانده و دست به تركيب آن نخورد؟! ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
❇️ سوال ❇️ از کجا بدانیم که بَلا (مانند بیماری) خیر و نعمت است تا از آن جلوگیری نکنیم یا نقمت و شرّ و عذاب است تا از آن جلوگیری کنیم؟ ✅ جواب : با مراجعه کردن به تا حدودی می شود فهمید. به این صورت که اگر قلب آرام و در حالت تقرّب و تقوا بود می توان فهمید که نعمت است و اگر دل، سخت و ناراحت بود، شرّ و نقمت است. در روایتی آمده است که گاهی خداوند بنده را یک ماه به بیماری مبتلا می کند تا در روز سی و یکم یک از روی «اخلاص» از او صادر شود. همچنین در حدیثی وارد شده است که می فرماید اگر میخواهی بدانی که خداوند متعال با تو چگونه معامله می‌کند، ببین تو با او در چه حالی هستی. 📚در محضر علامه طباطبایی ص357 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
❓ بأیّ ذنبٍ قُتِلَتْ؟ واقعاً به چه کشته شد؟ 👈 اگر حرف یا نظری در این باره دارید برامون ارسال کنید تا در کانال منعکس کنیم. 🌹تشکر ✅خادم کانال : @rasouliqom 👈
🌹🌹🌹 ❇️ معناى پاداش خواستن از خدا و اِعراض از غير خدا چيست؟ 💠 چه بسا ساده دلانى كنند كه اگر در عموم كارها، اغراض و پاداشهاى اخروى هدف از زندگى انسان اجتماعى قرار گيرد، باعث مى شود كه مردم نسبت به اغراض زندگى كه نيروى طبيعى، انسان را به تأمين آن مى خواند بى اعتنا شوند، و معلوم است كه سقوط آن اغراض، نظام اجتماع را به كلّى تباه ساخته و جامعه را به سوى انحطاط رُهبانيّت مى كشاند، زيرا به قول معروف : «خوشه يكسر دارد»، چطور ممكن است در يك عمل، هم پاداش هدف باشد و هم تأمين حوائج ؟ با اينكه اين دو نقيض يكديگرند و اجتماع نقيضين امكان ندارد. 💠 ليكن اين توهّم ناشى از به حكمت الهى و به اَسرارى است كه معارف قرآن از آن پرده بر مى دارد. آرى اسلام همانطور كه مكرّر در مباحث گذشته تذكر داديم تشريع خود را بر اساس «تكوين» پى ريزى نموده و فرموده : ❣ فأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها، لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ، ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ —- روى به سوى دين حنيف و معتدل آور، و ملازم آن باش كه دينى است مطابق فطرت و خلقتى كه خدا مردم را بر آن فطرت آفريده، و خلقت خدا تبديل پذير نيست، و دين قيّم و استوار هم همين است كه مطابق با خلقت و تكوين باشد. (سوره روم آيه: 30) 💠 و حاصل مضمون آيه اين است كه آن سلسله اسبابى كه در عالمَ، دست اندر كارند، همه زنجير وار دست به هم داده اند تا در آخر، ايجاد شود و همه آن اسباب بر اين مَجرى جارى شده اند كه انسان را به سوى هدفى كه برايش در نظر گرفته شده سوق دهند، پس بر خود انسان نيز لازم است كه اساس زندگى خود و هدف از تلاش و انتخاب خود را بر موافقتِ آن پايه گذارى كند، و ساده تر بگويم : در هر عملى و تلاشى كه مى كند موافقت با اسباب نامبرده را در نظر بگيرد تا به قول معروف بر خلاف مسير آب شنا نكرده باشد و سرانجام كارش به هلاكت و بدبختى منتهى نگردد و اين معنا (البته اگر متوهّم نامبرده، آن را درك كند) خود، همان است و خلاصه ی دعوت اسلام همين است، و چون ما فوق همه اسباب، يگانه سببى قرار دارد كه پديد آورنده اسباب و مُسبّب آنها است، پس بر انسان لازم است كه در برابر آن «مُسبّب الأسباب» تسليم و خاضع گردد و معناى اينكه مى گوئيم : يگانه اساس و پايه دين اسلام است، همين است. 🔹از اينجا روشن مى گردد كه حفظ كلمه توحيد و تسليمِ خدا شدن و را در زندگى طلب كردن بر طبق جريان ِهمه اسباب قدم برداشتن است و نيز دادن حقّ هر يك از آن سبب ها است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔 @ishiaa 👈
. 🌺 حرفها و نظرات شما درباره قتل : 🖋 بکُشید ما را، ما قویتر می شویم. امام خمینی(ره) 🖋 خدا نبخشه هر کسی که باعثش شده. 🖋 یکی بیاد جلوی این فضای مجازی رو بگیره دیگه، داره چه غلطی میکنه؟؟؟ 🖋 بعد این همه فداکاری آخوندا تو ماجرای سیل زده ها ، ها همچنان چشمهاشون بسته است و دهنشون باز، نیروی انتظامی ضعف نشون نده لطفا.. ما را چشم امیدی به وزرای دولت عقبگرای اصلاح طلب نیست. 🖋 نظر چی بدیم؟ مردم ما الان بیشتر حواسشون به قیمت پیازه تا قیمت آبرو و شرف افراد خدمتگذار... مهناز افشار دیگه خیلی وقیح شده... قوه قضائیه و آقای رئیسی به داد ملّت برس از این مجلس و دولت که چشمون آب نمیخوره. 🖋 اللهم کن لولیک الفرج. بخوان دعای فرج رو که آرامش دل بی قرار ماها باشه که اینجور ظلم ها رو میبینیم بأیّ ذنب قتلت. 🖋 کسی که آخرت را باور ندارد، به راحتی آب خوردن آدم میکشد فرقی ندارد آخوند و طلبه باشد یا کاسب و کارمند. اللهم عجل لولیک الفرج. 🖋 مهناز افشار باید محاکمه بشه. این خواست ملت شهید پرور ایرانه. 🖋 حرف رهبری رو گوش بدهیم گرفتار این همه بلا و مصیبت نمیشیم، مثل بیکاری- برجام- گرانی- مسئولین بیخیال و واداده- قتل آتنا- قتل طلبه همدانی و... هر چی غربزده و ترسو و احیاناً جاسوسه آوردیم رئیسشون کردیم این هم نتیجه اش. 🖋 فضای مجازی = فضای حقیقی. وزیر نا لایق ارتباطات کجاست؟ چرا کنترل نمیکنه؟ چرا به اخطارها توجهی نمیکنه؟ چرا مثل جناب روحانی خلاف رهبری حرکت میکنه؟؟ خدا ازشون نگذره به حق 5 تن. 🖋 شهادت طلبه همدانی هم از نتایج و از گلابی های برجامه. اینقدر گلابی گندیده بچینیم خسته بشیم. از ماست که بر ماست. 🖋 ساکت نشینید، فضا رو برای امثال هایی که مثل شوهرش خون مردم ایران رو تو شیشه میکنن تنگ کنید، فشار بیارید، اگر فشار افکار عمومی زیاد بشه حتما رسیدگی میشه و خون امثال این آخوند بی گناه همدانی هم پایمال نمیشه، لطفا دست به کار بشین، حداقل یه امضای ناقابل که میتونیم بزنیم تو اینترنت، اینم آدرسش : کمپین جمع اوری امضا برای محاکمه افشار https://my.farsnews.com/c/6728 🖋 من 13 سالمه ، عاشق طلبه ها شدم.عشقمه برم طلبه بشم. مادرم هم تشویقم میکنه. جونم رو هم میدم. بخدااااااااا 🖋و.... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
💠 بشر باید داشته باشد کسی که عاطفه ندارد، یعنی با قرآن دوست نیست. —---------------------------------— 🔸 مثل سنگ، بی احساس نباش. 🔸 احساس مهربانی به خَلق و دادخواهی از را سرکوب نکن. 🔸 تا هستی پرواز کن... پروااااز... ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 يقيناً خواهيد گفت: خير، زيرا محال است مجتمعى بتواند خود را با همکاری افراد حتى براى مدتى كوتاه ادامه بدهد و در همين حال دست به تركيب آزادى يك يك افراد آن مجتمع نخورد. آرى همکاری چه به طور عادلانه و عاقلانه باشد و چه به شکل ظالمانه و جزافى و يا به هر صفتى ديگر متّصف باشد، را محدود مى سازد. علاوه بر اين، ممكن نيست انسان بتواند در اين عالَم زندگى كند مگر اينكه به حكم ضرورت، تصرّفاتى در مواد اين عالَم بنمايد، تصرّفاتى كه بقاء و دوام زندگيش را تأمين و تضمين كند، و اين وقتى ممكن است كه در آنچه كه تصرّف كرده يك نحوه اختصاص كه از آن به «ملكيّت» تعبير مى شود داشته باشد، - البته مراد ما از اين ملكيّت معناى اعمّى است كه هم شامل حقّ ميشود و هم شامل مِلك مصطلح - و اين خود مستلزم محدوديّت آزاديهاى فردى است. 💠 براى اينكه مادامى كه يك فردى مثلاً فلان لباس را مى پوشد و يا فلان غذا را مى خورد و يا از فلان مايع استفاده مى كند و يا در فلان محل سكونت مى كند، فرد ديگرى نمى تواند مستقلاً آن استفاده ها را از آن لباس و خوراك و مسكن بكند. پس اراده فردِ «غير متصرّف» نسبت به متصرفاتِ فرد «متصرّف» محدود شده و حُرّيتش مقيّد مى شود، و لذا مى بينيم از آن روزى كه جنس بشر در زمين جاى گرفت همواره ملازم با اختلاف و نزاع با يكديگر بوده و هيچ روزى بر اين انسانهاى پراكنده در پهناى زمين نگذشت مگر اينكه آفتاب آن روز بر نزاع آنان طلوع و از كشمكش آنها غروب نموده؛ نزاع و كشمكشهايى كه آنان را به نابودى نفوس و تباهى و هتك اَعراض و تاراج رفتن اموال سوق داده است، و اين خود شاهد روشنى است بر ، و گرنه اگر انسان براى خود، انسانيّت، حرّيت و آزادى مطلقى قائل بود اين اختلافات دردى از او دوا نمى كرد و كوچكترين اثرى نداشت. = یعنی در اینصورت اصلاً اختلافی پیدا نمیشد. 💠 و نيز مى بينيم دائما و گرفت و گيرهايى - چه صحيح و چه غير صحيح - در ميان مجتمعات گوناگون بشرى (چه متمدّن و چه نيمه وحشى) متداول بوده است، و اين مجازاتها معنايى جز اين ندارد كه ، بعضى از نعمتهايى را كه خلقت به فرد ارزانى داشته، مالك است و مى تواند آزادى افراد را نسبت به آن نعمتها سلب نمايد. آرى اگر جامعه و يا زمامدار جامعه، مالك جان يك فرد قاتل نباشد نمى تواند حكم به اعدام او نموده و جانش را از او سلب نمايد، و همچنين از يك فرد متخلّف كه او را به جرم گناهى مؤاخذه نموده و به انواع شكنجه ها از قبيل قطع و ضرب و حبس و غير آن عذابش مى دهد اگر مالك حُكم و اجرای آن و اختياردار سلب بعضى شؤون حياتى و آسايش و سلطنت مالى از او نبود نمى توانست چنين احكامى را در حقّ او صادر و اجرا نمايد. چطور ميتواند بدون محدود کردن و سلب مقدارى از آزادى فردِ متخلّف و ياغى او را از و تعدّى باز داشته و او را از حريم جانها و اعراض و اموال ديگران دور سازد؟ ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 يك فرد مسلمان با اعتقادش به و لوازم آن، هم شرك نورزيده و هم نسبت به حقِّ هيچ يك از اسباب، مرتكب غفلت نشده. پس يك فرد مسلمان هدفها و اغراضى دنيايى و آخرتى دارد و يا به عبارت ديگر : هم هدف او است و هم و ليكن نسبت به هر يك از آن اهداف، آن مقدار اعتنا مى ورزد كه بايد بورزد (نه كمتر و نه بيشتر). و عيناً به همين جهت است كه مى بينيم كه اسلام، هم مردم را به توحيد و انقطاع از هر چيز و اتّصال به خداى تعالى و اخلاص براى او و رویگردانی از هر سببى غير از او دعوت مى كند، و هم در عين حال به مردم دستور مى دهد بر اينكه از نواميس حيات پيروى كنند و مطابق مَجراى طبيعت قدم بردارند (بخورند، بنوشند، مداوا كنند، كشت و زرع نمايند، ازدواج كنند و ...). 💠 و همين جا است كه فساد يك ديگر، روشن مى شود و آن توهّمى است كه جمعى از علما يعنى آنهايى كه به اصطلاح متخصّص در علم الإجتماع (جامعه شناسی) هستند كرده و گفته اند : و غرض اصلى آن تنها «اقامه عدالت در اجتماع» است و مسائل عبادتى فروعات آن غرض است، و تنها علامتى است براى اينكه معلوم شود كسى كه مثلاً نماز مى خواند متدّين به دين هست، هر چند نماز خواندنش ناشى از عقيده به خدا و به فرض عبوديّت خدا نباشد./ با اينكه بطلان اين سخن حاجت به هيچ استدلالى ندارد و كسى كه در كتاب خدا و سنّت پيشوايان دين و مخصوصاً سيره رسول خدا (ص) دقّت كند براى واقف شدن به بطلان اين توهّم، نيازمند مؤونه اى ديگر و زحمت استدلال نمى شود، با اين حال مى گوئيم اين توهّم لوازمى دارد كه آشناى به معارف دين، ملتزم به آن نمى شود : 💠 يكى اينكه : مستلزم اِسقاط از مجموعه نواميس دينى است، يعنى گوينده اين سخن، اعتقاد به توحيد را لازم نمى داند، دوم اينكه : را نيز از آن مجموعه ساقط مى كند، و سوم اينكه : هدف نهايى دين را كه همانا كلمه توحيد است به يك هدف پَست ارجاع مى دهد، يعنى مى گويد : دين جز براى اين نيامده كه مردم شوند، يعنى بهتر بخورند و بهتر از ساير لذائذ متمتّع شوند. با اينكه قبلاً روشن كرديم كه اين دو هدف ربطى به هم ندارند، نه برگشت توحيد به تمدّن است و نه برگشت تمدّن به توحيد، نه در اصلش و نه در فروعات و ثمراتش. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
هدایت شده از من شیعه هستم
💞💞💞 💜 و أَکثِرْ ذِکرَ الْمَوْتِ وَ مَا بَعْدَ الْمَوْتِ وَ لَا تَتَمَنَّ الْمَوْتَ إِلَّا بِشَرْطٍ وَثِيقٍ. ✅ بسيار به ياد و عقبات بعد از آن باش، البته در آرزوی مرگ مباش، مگر آنکه به سعادت و رو سفيدی در آن جهان اطمينان داشته باشی. 📚 📖 نامه اميرالمومنين (ع) به حارث همدانی ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
. ❤️ دوستان خوبم سلام یه استاد بزرگواری داریم که هر جا برای سخنرانی دعوت میشوند، مقیّد هستند ابتدا حتماً یکی دو تا مسأله شرعی بیان کنند و اعتقاد دارند که بدون فهمیدن و التزام کامل به احکام شرعی نمیشه به جایی رسید. این اعتقادشون رو هم از استاد بزرگوارشون که از شاگردان علامه طباطبایی هستند به ارث بردند. لذا ما هم تصمیم گرفتیم هر روز یک مسأله شرعی «کوتاه» و «مبتلا به» از فتاوای مقام معظم رهبری براتون در کانال بیاریم و به دلیل نزدیک بودن ماه مبارک رمضان، از احکام شروع خواهیم کرد. ان شاءالله. یه نکته هم وجود داره البته : اطلاع داریم که عده معدودی از اعضای کانال، هستند و از این جهت خوشحالیم براشون مسائل شرعی رو تقدیم کنیم. به امید اینکه همگی از عاملان حقیقی به باشیم ان شاءالله. التماس دعا🙏
🌹🌹🌹 💠 كوتاه سخن، براى هيچ عاقلى جاى ترديد نيست كه انسان در مجتمع انسانى حتى در يك لحظه، باعث اختلال نظام اجتماعى شده و در لحظه، وضع اجتماع را در هم مى ريزد. پس اينكه گفتند حُرّيت، و ارتكازى بشر است - و ما نيز آن را قبول داشتيم - دليل بر اين نمى شود كه حتى افراد در ياغی گرى و بر هم زدن اوضاع اجتماعى هم آزاد باشند. براى اينكه تنها حرّيت فطرى نيست، احتياج به تشكيل اجتماع نيز و ارتكازى بشر است، و همين ارتكاز، اطلاقِ حرّيتش را (كه آن هم موهبت اراده و شعور غريزى اوست) مقيّد و محدود مى سازد؛ زيرا همانطورى كه تشكيل و اجتماع با بطلان «اصل آزادى» دوام نمى يابد، همين طور نیز جز به اينكه آزادى هاى فردى تا اندازه اى «محدود» شود قابل دوام نخواهد بود. 💠 و لذا مى بينيم جوامعى كه بين اين دو حدّ «افراط و تفريط» در به سر مى برده اند، محفوظ و پايدار مانده اند. و تاريخ از اينگونه جوامع بسيار نشان مى دهد و چيز نو ظهورى نيست، گر چه بسيارى از ماها در اثر از حدّ گذشتن تبليغات ملل غرب خيال مى كنند كه اسم آزادى را در دهن ها انداخته و معنايش را هم همانها اختراع و ابتكار كرده و توانسته اند آزادى علی الإطلاق را حفظ كنند. 💠 به هر حال پيكره يك اجتماع مانند يك است، همانطورى كه قُواى طبيعى روحى و جسمى يك فرد يكديگر را محدود داشته و بعضى از قُوا بخاطر بعضى ديگر از كار دست مى كشد مثلاً قوّه باصره (= بینایی) كه منشأ ديدن هر چيز قابل رؤيتى است وقتى لامسه ی چشم و يا قُواى فكرى خسته و مانده شوند، او نيز به منظور همراهى با همكارانش متوقف مى شود، و قوّه ذائقه كه از اعمال دستگاه گوارش (از گرفتن لقمه و جويدن و فرو بردنش) لذّت مى برد وقتى عضلات فك خسته و مانده شدند او نيز دست از اشتهاى خود بر مى دارد، هم چنين هم كه خود امرى است فطرى، براى هيچ قومى دست نمى دهد مگر اينكه بعضى از افراد، مقدارى از آزادى را كه مى خواهند در عمل و در تمتّعات خود داشته باشند فداى ديگران كرده و به محدوديّت تن در دهند. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
👆دوستان خوب توجه بکنید : در قسمتهای اخیرِ مباحث « انسانِ بَرده» مطالب مهمی درباره بیان شده، موضوعی که معمولاً دستاویز برخی افراد و سیاست زده است و در هر انتخاباتی با مانور تبلیغاتی روی بحث آزادی، دنبال رأی جمع کردن و فریب مردم هستند.
🌹🌹🌹 ❇️ حرّيت و در اسلام به چه معنا است؟ 💠 كلمه حرّيت به آن معنايى كه مردم از آن در ذهن دارند، عمر و دورانش بر سر زبانها بيش از چند قرن نيست، و اى چه بسا اين كلمه را نهضت تمدّنى كه سه چهار قرن قبل اتفاق افتاد بر سر زبانها انداخت، ولى عمر معناى آن بسيار طولانى است، يعنى بشر از قديم ترين أعصارش خواهان آن بوده، و به عنوان يكى از آرزوهايش در ذهنش جولان داده. و ريشه طبيعى و تكوينى اين معنا يعنى آن چيزى كه حرّيت از آن منشعب مى شود جهازى است كه انسان در وجودش مجهّز به آن است. يعنى جهاز حرّيت و آن عبارت است از : اراده اى كه او را بر عمل واميدارد، چون حالتى است درونى كه اگر باطل شود حسّ و شعور آدمى باطل مى شود و معلوم است كه باطل شدن حسّ و شعور به بطلان انسانيّت منتهى مى گردد. 💠 چيزى كه هست انسان از آنجايى كه موجودى است و طبيعتش او را به سوى زندگى گروهى سوق مى دهد و لازمه اين سوق دادن اين است كه يك انسان اراده اش را داخل در اراده همه و فعلش را داخل در فعل همه كند، و باز لازمه آن اين است كه در برابر قانونى كه اراده ها را تعديل مى كند و براى اعمال، مرز و حدّ درست مى كند خاضع گردد، لذا بايد بگوئيم همان طبيعتى كه در اراده و عمل را به او داد، دوباره همان «طبيعت» بعينه، اراده اش و عملش را محدود و آن آزادى را كه در اوّل به او داده بود مقيّد نمود. 💠 از سوى ديگر اين محدوديّت ها كه از ناحيه «قوانين» آمد، بخاطر اختلافى كه در قانون گذاران بود مختلف گرديد. در تمدّن عصر حاضر از آنجا كه پايه و اساس احكام قانون، بهره مندى از است - كه شرحش گذشت - نتيجه اينگونه تفكر آن شد كه مردم در امر معارف اصلى و آزاد شدند، يعنى در اينكه معتقد به چه عقايدى باشند و آيا به لوازم آن عقايد ملتزم باشند يا نه، و نيز در امر اخلاق و هر چيزى كه قانون درباره اش نظرى نداده آزاد باشند. و معناى حرّيت و آزادى هم در همين شده است كه مردم در غير آنچه از ناحيه قانون محدود شدند آزادند، تا هر اراده اى كه خواستند بكنند و هر عملى كه خواستند انجام دهند. به خلاف اسلام كه ... ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
👆رفقا؛ بحث در اسلام را در مباحث جامعه اسلامی و برده داری دقیقاً پیگیر باشید. مهمّه. خیلی مورد بحثه مخصوصا در گروههای نخبگانی، و همچنین در بحبوحه انتخابات. یا علی مدد🌹
. 🌹سلام بر دوستان خوب و پیگیر کانال صبح بخیر قبول حق درباره اسم کانال زیاد سوال میشه که از نظر ادبیاتی درسته یا نه؟ جواب اینه که اسم کانال I shia به نوعی پلاکارد و شعار نوشته است مثل سایت ishia.org ما هم برای تقریب به ذهن معنا کردیم : (من شیعه هستم) از نظر ادبیاتی زیاد فکرتون رو مشغول نکنید🌷 اما اینکه چرا به لاتین است و فارسی نیست خب دلایل مختلفی داره یکی اینکه آسونه یکی اینکه تکراری نیست یکی اینکه فکرتون رو درگیر میکنه😉 و... زیاد سخت نگیرید بابا به خدا ما فارسی رو پاس میداریم از متن هامون معلوم نیست؟ 💐 صلوات بفرستید.
💠 سوال : دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند و روزه گرفتن بر آنها مقداری مشکل است، چه حکمی دارند؟ آیا سن بلوغ شرعی دختران اکمال 9 سال قمری است؟ ✅ بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعی دختران همان تکمیل 9 سال قمری است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی عذرها جایز نیست، ولی اگر روزه گرفتن برای ایشان ضرر داشته باشد یا تحمّل آن برایشان همراه با مشقّت زیاد باشد، افطار برای آنها جایز است. 💠 سوال : اگر دختر 9 ساله ای که روزه بر او واجب شده، به دلیل دشواری، روزه اش را افطار نماید، آیا قضا بر او واجب است یا خیر؟ ✅ قضای روزه هایی که از ماه رمضان افطار کرده، بر او واجب است. 📚 رساله استفتائات رهبری ص 152 ╔═══💌══╗ 🆔@ishiaa ╚═══💌══╝
هر کس راهی را كه وجود مبارك حضرت امیر (ع) مشخص كرد طی كند عالِم می ‌شود، فرمود می ‌خواهی مُلاّ بشوی، با نمی ‌شود : لاَ تَجْتَمِعُ عَزِیمَةٌ وَ وَلِیمَةٌ؛ اهل عزم شدن، با رفاه ‌طلبی و سورچرانی و فلان ‌جا دعوت كردند و فلان‌‌ جا مهمانی داریم و فلان‌ شخص آمد و امثال اینها جمع نمی ‌شود؛ فرمود اگر می ‌خواهی مُلاّ بشوی باید جان بكَنی. ╔═══💌══╗ 🆔 @ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 ❇️ تا چه حدّى محدود است؟ 💠 و امّا آن مقدار محدوديتى كه در آزادى افراد ايجاد مى كند و اطلاقِ فطرى آن را تقييد مى نمايد بر حسب اختلاف مجتمعات بشرى از جهت زيادى قوانين و رسومى كه در مجتمع دائر مى باشد و كمى آن قوانين و رسوم، مختلف مى شود. زيرا آن چيزى كه بعد از اجتماع در تقييد آزادى هاى فردى اثر به سزايى دارد، همان قوانينى است كه در ميان مردم جارى مى شود. هر قدر مواد اين بيشتر و مراقبت در اعمال مردم دقيقتر باشد معلوم است كه محروميّت از آزادى و لاقيدى بيشتر خواهد بود، چنان كه هر قدر مراقبتِ قوانين كمتر باشد آن محروميّت ها نيز كمتر خواهد بود. ليكن در عين حال آن مقدار محدوديّت واجبى كه در هيچ اجتماعى از بكار بستن آن راه فراری نيست و انسان اجتماعى نمى تواند آن را ناچيز بگيرد، محدوديتى است كه حفظ وجود اجتماع و سنن دائر و قوانين جارى از نقض و انتقاض، موقوف بر آن است. 💠 و لذا هيچ مجتمعى از مجتمعات بشرى را نخواهيد يافت كه داراى كه از نفوس و فرزندان آن مجتمع دفاع كند و ايشان را از نابودى و هلاكت حفظ نمايد نبوده باشد، بلكه به هر اجتماعى كه نگاه كنيد خواهيد ديد كه زمامدارى، امور آن اجتماع را تكفّل نموده و با گستردن امنيت عمومى و بى رحمى در برابر متعدّى و ظالم، سنن جارى و عادات و رسوم مقدّس جماعت را از نقض شدن حفظ می كرده. اين شما و اين رسيدگى و مطالعه اوضاع جوامعى كه تاريخ، اوضاع و احوال آنها را ضبط نموده؛ خواهيد ديد كه نيز گفتار ما را تصديق مى كند. 💠 اينجاست كه بعد از بيانات گذشته مى توانيم حرف خود را پوست كنده بزنيم و بگوئيم روش درباره بَرده گيرى صحيح و روش ديگران غلط بوده است. براى اينكه در شريعتِ فطرت، اوّلين حقّ مشروع هر مجتمعى، سلب حُرّيت از خويش است و به عبارت ديگر : هر جامعه اى هر گونه آزادى را از دشمنی كه در صدد بر آمده زندگى آن جامعه را به كلّى تباه سازد، مالك است؛ و حقّ دارد هر گونه آزادى اراده و عمل را از دشمن جانى خود تملّك كند و بگيرد، يا اينكه او را به كلّى از صفحه روزگار بر اندازد يا زنده اش گذارد و تملّكش نمايد. و هم چنين نسبت به دشمن دين و سنن و قوانين جاريه اش مى تواند جلوی قانون شكنى و آزادى عملش را بگيرد، و اختيار دارد كه او را به جان و يا مال و يا غير آن مجازات نمايد. يقيناً هيچ به خود اجازه نمى دهد كه از حرّيت و آزادى دشمنى كه نه براى حيات مجتمع او ارزشی قائل است و نه با او در حفظ مجتمعش برادرى و همکاری مى نمايد و نه از تباه ساختن مجتمعش پروا داشته و در مواقع خطر به خودش وا ميگذارد، طرفدارى نمايد. و آيا از آزادى چنين دشمنى طرفدارى كردن و نیز وظيفه فطرىِ حفظ اجتماع را انجام دادن، جمع صريح بين دو متناقض و و ديوانگى نيست؟ يقيناً خواهيد گفت بله همینطور است. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
هدایت شده از من شیعه هستم
💗 محال است انسانی به جز از راه علیه السلام به مقام توحید برسد. 💗 سریان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیه السلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام است. ╔═══💌══╗ 🆔@ishiaa ╚═══💌══╝
🌹🌹🌹 💠 بنا بر اين از مطالبى كه گفتيم روشن شد كه : اوّلاً : بنا گذاشتن بر آزادى انسان به طور ، امرى است كه صريحاً مخالف حقّ فطرى و مشروع انسان است، آنهم حقّى كه نسبت به ساير حقوق مشروع و فطرى انسان اولويّت دارد. و ثانياً : آن برده گيرى كه اسلام معتبرش دانسته حقّى است كه با قوانين مطابقت دارد، و آن عبارت است از برده گيرى دشمنان دين و مُحاربين با مجتمع اسلامى. 💠 چنين كسانى از آزادی عمل محروم شده و به حكم اجبار، به داخل مجتمع اسلامى جلب و در زىّ بَردگان در خواهند آمد، و آن قدر در آن مجتمع خواهند زيست تا آنكه بر اساس تربيت يافته تدريجاً آزاد و به مجتمع «اَحرار» ملحق شوند، علاوه بر اينكه زمامدار مسلمين حقّ دارد كه اگر براى مجتمع دينى مصلحت بداند تمامى بردگان را تا آخرين نفر آزاد نموده يا در حقّ آنها رفتار ديگرى كه منافى با احكام الهى نباشد معمول دارد، و حال آنكه اگر اين بردگان به بردگى مسلمين در نيامده بودند يقيناً نه اينطور سالم و محترم مى زيستند و نه نعمت دين و تربيت دينى كه اعظم نعمتهاست نصيبشان ميشد. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈
🌹🌹🌹 💠 به خلاف كه چون قانونش را - به بيانى كه گذشت - بر اساس «توحيد» بنا نهاده و در مرحله بعد، «اخلاق فاضله» را نيز پايه قانونش قرار داده و آن گاه متعرّض تمامى اعمال بشر (چه فرديش و چه اجتماعيش) شده و براى همه آنها حكم جعل كرده و در نتيجه هيچ چيزى كه با ارتباط پيدا كند و يا انسان با آن ارتباط داشته باشد نمانده، مگر آنكه شرع اسلام در آن جاى پايى دارد؛ در نتيجه در اسلام جايى و مجالى براى حُرّيت و آزادی به معناى امروزيش نيست. 💠 امّا از سوى ديگر حُرّيتى به بشر داده كه قابل قياس با حرّيت تمدّن عصر حاضر نيست، و آن آزادى از هر قيد و بند و از هر عبوديتى به جز عبوديت براى است و اين هر چند در گفتن آسان است، يعنى با يك كلمه «حُرّيت» خلاصه مى شود ولى معنايى بس وسيع دارد و كسى مى تواند به وسعت معناى آن پى ببرد كه در سنّت اسلامى و سيره عملى كه مردم را به آن مى خواند و آن سيره را در بين افراد جامعه و طبقات آن بر قرار مى سازد دقّت و تعمّق كند و سپس آن سيره را با سيره ظلم و زورى كه تمدّن عصر حاضر در بين افراد جامعه و در بين طبقات آن و سپس بين يك جامعه قوى و جوامع ضعيف بر قرار نموده مقايسه نمايد. آن وقت مى تواند به خوبى درك كند آيا اسلام بشر را آزاد كرده و بشر را اسير هوا و هوسها و جاه طلبى ها نموده و يا به عكس است و آيا آزادى واقعى و شايسته منزلت انسانى آن است كه اسلام آورده، و يا بى بند و بارى است كه تمدّن حاضر به ارمغان آورده. ادامه دارد... 📚 💌 کانال " آی💚شیعه " : 🆔@ishiaa 👈