eitaa logo
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
2.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
563 ویدیو
118 فایل
هدف از ایجاد کانال، ایجاد بستری مناسب جهت انجام کار تشکیلاتی و همفکری به منظور ایجاد و گسترش روانشناسی اسلامی است.ان شاءالله به تدریج سلسله بحثهای موضوعی در کانال قرار داده خواهند شد. شما نیز می توانید موضوعات پیشنهادی خود را ارسال کنید: @Mohsenazizi1365
مشاهده در ایتا
دانلود
هم اکنون، صحن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله... چیزی نمانده که جای سوزن انداختن در صحن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله هم نباشد... هنوز قرار این بوده که مراسم صحن از ساعت ۱۷ شروع شود... جمعیت میلیونی از بیرون در حال تشییع پیکر هستند... غم از در و دیوار شهر می‌بارد و صحنه‌های عجیبی خلق شده است موکب هایی به یاد شهدا برقرار شده، بسیاری از مردم سیاه پوش هستند و بسیاری از مغازه ها تصاویری از شهدای خدمت را نصب کرده اند فضای عجیبی است روحشان شاد دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
حرف بزنید نگرانتان هستم. چرا روشنفکران و جامعه شناسان ما این "جمعیت" را تحلیل نمی‌کنند!؟ تحلیل پیشکش، چرا اصلا نمی بینند!!! این جمعیت میلیونی قابل اعتنا نیست!؟ اگر جمعیت ۱٪ در اغتشاش یا مطالبه ای حق به حق علیه نظام سیاسی شرکت کنند از دل آن هزاران تحلیل در ایجاد شکاف و فروپاشی اجتماعی دَر می آورند. حال چرا در سکوت فرورفته و سخن نمی گویند!؟ شهید رئیسی مرجع تقلید یا رهبردینی نبود. دولت او هم نیمه کاره ماند و به بسیاری از توفیقات دست نیافت! اما علت این میزبانی مردم در شهرهای مختلف از یک سیاستمدار و مجری چیست؟ حرف بزنید. تحلیل دست و پا کنید. چند سال پیش یک خواننده جوان به رحمت خدا رفت و تعدادی نوجوان و جوان درگذشت او را به اشکال مختلف برگزار نمودند(مرحوم مرتضی پاشایی) خاطرتان هست آن "جمعیت محدود" را چگونه بزرگنمایی کرده و چه تحلیل هایی ساختند! پرسش نیست که چرا بعد از چهار دهه باز چنین جمعیتی به تشییع پیکر یک رئیس جمهور می آیند. حرف بزنید نگرانتان هستم. https://eitaa.com/Politicalhistory
🌈 🔺شرکت والت دیزنی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید انیمیشن در جهان اعلام کرده که متعهد است تا به نحو چشمگیری شخصیت‌هایی با هویت جنسی غیرمتعارف (LGBTQIA) را در محصولات خود افزایش دهد. 🔺«کِری برک» مدیر بخش محتوای سرگرمی عمومی کمپانی دیزنی به صراحت می گوید: 📌به عنوان مادر یک فرزند ترنس سکچوال(تغییر جنسیتی) و یک فرزند پَن‌سکچوال(علاقه به ارتباط جنسی بدون لحاظ جنسیت طرف مقابل!) از داشتن کاراکترهای بیشتر و بیشتر با هویت‌های جنسی تازه(LGBTQIA) حمایت می کند و می خواهد دست‌کم ۵۰ درصد شخصیت‌های آثار دیزنی از این هویت‌های جنسی باشند مراقب فرزندان خود باشید... ایتا: https://eitaa.com/antihalghe تلگرام: https://t.me/joinchat/AAAAAD1Z4TW-9NYkmjpYUg
آیا تاریخ در حال تکرار شدن است؟ ان شاء الله، پس از سقوط کمونیسم شرقی، امروز نوبت به سقوط لیبرال دموکراسی غربی فرا رسیده است... ✅ نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی... متن نامه رهبر انقلاب به دانشجویان امریکایی در پی وقایع اخیر در فلسطین، غزه و رفح دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ویژگی‌هایی برای یک رئیس جمهورشاگرد روح الله ✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی: چند کلمه در باب رئیس جمهور فقید و عزیزمان عرض بکنم. رحمت خدا بر او باد، همه اعتراف کردند که مرد کار بود. مرد عمل بود. مرد خدمت بود. مرد صفا و صداقت بود. این را همه اعتراف کردند. شب و روز نمی‌شناخت. در خدمتگزاری به کشور یک نصاب تازه‌ای را به وجود آورد. ✏️ در مسائل خارجی از فرصتها به بهترین وجهی استفاده کرد. ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگ‌تر و برجسته‌تر کرد. سبک مدیریت او در بین همکاران خودش یک سبک ویژه‌ای بود، با صمیمیت همراه بود. با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیت رفتار می‌کرد. ✏️ برای مردم کرامت قائل بود، عزت قائل بود. میدان میداد به مردم، به جوانها، برای اظهار نظر. به کسانی که به خود او بدی کرده بودند با کرامت برخورد میکرد، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی، به کسانی که حتی به او اهانت کرده بودند، نمیداد. متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت. در مورد کسانی که با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، دوپهلو صحبت نمیکرد. صریح صحبت میکرد، مرزبندی صریح داشت، به لبخند دشمن اعتماد نمیکرد. ✏️ هر کدام از اینها برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آینده ما، برای کسانی که در یک بخشی مورد اعتماد ملت قرار میگیرند، یک سرمشق است. ۱۴۰۳/۳/۱۴ 🖼 💻‌ Farsi.Khamenei.ir
📜 امام جواد(ع) و نیازهای اساسی انسان 🔹 انسان، موجودی نیازمند است. بحث از نیازها، از موضوعات مهم انسانی است که دیدگاه‌های مختلفی دارد. امام جواد عليه‌السلام سه نیاز مهم را بيان کرده‌اند. 🔸 نیازهای انسان، شاخصی برای تعیین درجه آدم‌‌هاست. احساس نیاز انسان‌ها، مطابق شاکله و شخصیت وجودی آن‌هاست. 1⃣ نیاز اول، توفیق الهی برای کامیابی و تحقق خواسته‌هاست. موفقیت یعنی همراهی همه شرایط و عوامل اثرگذار. توفیق یعنی هم‌خوانی و سازگار بودن خدا با من. در نظام توحیدی، تا خدا با چیزی موافق نباشد، رخ نخواهد داد. پول و پارتی، عامل موفقیت و کامیابی نیست. این یک توانمندی است که انسان بتواند توفیق خدا را جلب کند و البته این، عوامل و شرایطی دارد. 2⃣ نیاز دوم، واعظ درونی است. موعظه یعنی راهنمایی و هشدارِ همراه با تحریک عواطف. انسان نیاز به یک "سیستم راهنمای درونی" دارد. راهنمای درونی، فرد را از خطرها آگاه می‌سازد و موجب تصحیح مسیر و منش او می‌شود. برخورداری از راهنمای درون، یک توانمندی مهم است. 3⃣ نیاز سوم، "پذیرش نصیحت" است. نصیحت یعنی خیرخواه دیگران بودن، که یک مسئوليت اجتماعی است. خیرخواهی دیگران وقتی اثربخش است که فرد "پذیرا" باشد. "پذیرا بودن" انعطاف و گشودگی نسبت به خیرخواهی است. خیرخواهی دیگران بدون ‌پذیرا بودن، ثمربخش نخواهد بود. پذیرا بودن خیرخواهی، عنصر مهم انسان‌های موفق است. 🔻 امام جواد(ع): مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال؛ واعظی از درون خود قبول؛ و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید. 📕 بحارالأنوار، جلد ۷۲، صفحه ۶۵، حدیث ۳ 🌐 صفحات مجازی ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
🟢لزوم تأسیس مراکز مشاوره فلسفی 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸بسیاری از مشکلات روحی و روانی، به ویژه در دنیای مدرن، ریشه در گره‌های فکری و مسائل فلسفی دارند. عدم آگاهی از فلسفه آفرینش، ابهام در معنای زندگی، سؤال درباره نظام احسن، سؤال و ابهام درباره علم و قدرت و حکمت و خیرخواهی خداوند، شبهات ناظر به حیات ابدی و جاودانه و امثال آن از سنخ پرسش‌های فلسفی‌اند که نداشتن پاسخی روشن برای آنها موجب دلهره و اضطراب و پرخاشگری و يأس و ناامیدی و گوشه‌نشینی و انزوا می‌شود و حتی ممکن است فرد را تا مرز خودکشی بکشاند. 🔹روشن است که هرگز یک روان‌شناس یا روان‌درمان‌گر نمی‌تواند چنین پرسش‌هایی را پاسخ دهد. با تجویز داروهای آرام‌بخش و خواب‌آور و توصیه به ارتباطات اجتماعی و تفریح و تنظیم اوقات فراغت و امثال آن نمی‌توان چنین گره‌هایی را باز کرد و چنان معضلاتی را برطرف نمود. پاسخ به این پرسش‌ها فقط از عهده فیلسوفان و متکلمان واقع‌گرا و الهی برمی‌آید. 🔻به هر حال، با توجه به گستردگی چنین مسائلی در دنیای جدید، معتقدم فیلسوفان الهی به ویژه فیلسوفان حکمت متعالیه باید از لاک مباحث انتزاعی و صرفاً نظری خارج شده و با امتداد مباحث فلسفی تا سطح نیازها و تقاضاهای اجتماعی، برنامه‌هایی مشخص برای پاسخ به پرسش‌های فلسفی و گره‌های فکری و نظری مردم به ویژه جوانان و نوجوانان داشته باشند. پیشنهاد می‌شود سازو کار تأسیس مراکز مشاوره فلسفی توسط مراکز فلسفی اصیل و قویم کشور به ویژه مجمع عالی حکمت اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طراحی شود. پیش‌نیاز تأسیس چنین مراکزی تهیه دوره‌های آموزشی خاص برای متخصصان فلسفه و آگاه‌سازی آنان نسبت به روش‌های مشاوره و درمان است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📚 🔹کتاب روان‌شناسی آزادی‌بخش اسلامی اثر سارا هوکستبل مور؛ مددکار اجتماعی بالینی و محقق اتحادیه الهیات در برکلی کالیفرنیا است که اخیرا (ژوئن، 2024) توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است. 🔸این کتاب راهنمای متفکرانه و راهگشا برای تفکر آزادی‌خواهانه و ضداستعماری است. 🔹کتاب برای طیف وسیعی از افراد کاربرد دارد، از افرادی که به دنبال رشد خود هستند، تا سازمان‌دهندگان جامعه، و به‌طور کلی تغییردهندگان. 🔸نویسنده، روان‌شناسی رهایی‌بخش را از منظر اسلامی بررسی کرده، و از خودقوم‌نگاری برای چارچوب دادن به نظریه استفاده کرده و از این رو مباحث را کاربردی‌‌تر کرده است. 🔹این کتاب کمک قابل توجهی به درک بیشتر موضوعات مختلف از جمله ضد نژادپرستی، فمینیسم، آرمان‌شهری، توسعه جامعه، هنر و خلاقیت، و سایر موضوعات محوری در روان‌شناسی آزادی‌بخش اسلامی می‌کند. 🔺پیش از این نیز در پُستی دیگر تحت عنوان ؟ به اهمیت این حوزه پرداخته بودیم. 🌿🌺🍃🌸🌿 مُحیی کانال دکتر حمید رفیعی‌هنر 🆔 eitaa.com/Mohyiee
Islamic Liberation Psychology.pdf
4.16M
متن کامل کتاب روانشناسی آزادی بخش اسلامی (Islamic Liberation Psychology) علاقه مندان می توانند متن کامل این کتاب را در پیوست این ارسال دریافت نمایند. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
📣📣 قابل توجه اساتید، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان روانشناسی و مشاوره 🔰سومین رويداد علم شهر قرآن و روان شناسی با همكاری انجمن ایرانی روان شناسی اسلامی و هسته پژوهشی قرآن و روان شناسی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. 🔻عناوين برنامه : 🔹 سخنرانی جناب آقای دكتر هادی بهرامی احسان (هیات علمی و استاد دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران) مجازی 🔹 سخنرانی جناب آقای احمدرضا اخوت (مؤسس و مدرس مدرسه دانشجويی قرآن و عترت دانشگاه تهران) با موضوع «روش شناسی مطالعه نقشه روان شناسی» حضوری 🔹 گزارشی از فعالیت های علم شهر قرآن و روان شناسی توسط خانم دکتر فاطمه فیاض (هیات علمی و استاد دانشگاه الزهرا) مجازی 🔷 آشنایی با نشریه قرآن و روان شناسی و مرکز مشاوره زندگی توحیدی، خانم دکتر منصوره ابوالحسنی (پژوهشگر پست دکتری دانشگاه تهران) حضوری 🔷 معرفی انجمن ایرانی روان شناسی اسلامی توسط جناب آقای دکتر محسن اصغری نکاح (هیات علمی و استاد دانشگاه فردوسی مشهد) مجازی ❇️ همراه با میزگرد پرسش و پاسخ 🔘 غرفه فروش کتاب و نمایش پایان نامه‌ها نیز برقرار میباشد. 🔸زمان: سه شنبه ۲۹ خرداد/ ساعت ۸ تا ۱۲ 🔸 مکان: دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران 🔸 حضوری و مجازی 📣 فرم ثبت نام: https://formafzar.com/form/uu4ow 🔵 نشانی مجازی اتاق رویداد: https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/kelastakhasosi نشانی دانشکده: خیابان جلال آل احمد، خیابان کاردان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ⚛️ راه های ارتباطی در پیام رسان بله: @z_sarmast https://ble.ir/elmshahrqouranravan
امام حسین علیه السلام: ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَكَ؟ ومَا الَّذي فَقَدَ مَن وَجَدَكَ؟ لَقَد خابَ مَن رَضِيَ دونَكَ بَدَلاً، ولَقَد خَسِرَ مَن بَغى عَنكَ مُتَحَوِّلاً... آن كه تو را از دست داد، چه يافت؟ و آن كه تو را يافت، چه از دست داد؟ بى گمان، آن كه به غير تو رضايت داد، محروم گشت و آن كه جز تو را جُست، زيان كرد... بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۲۲۰ التماس دعای فراوان 💐 https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
🟢رئیس جمهور و «جهاد مقابله با سبک زندگی غربی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیانیه ، یکی از هفت اولویت اول کشور در چهل‌ساله دوم انقلاب اسلامی را مقابله‌ی «جهادی»، «همه‌جانبه» و «هوشمندانه» با سبک زندگی غربی می‌دانند و می‌فرمایند: «تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد.» 🔹سبک زندگی، میوه‌ی باورها و ارزش‌هاست. میوه باورهای اومانیستی و ارزش‌های لیبرالیستی که در ساحت‌های مختلف زیست فردی و اجتماعی نمود پیدا کرده است، سالیانی است تحت عنوان «سبک زندگی آمریکایی» یا «سبک زندگی غربی» در جهان اسلام ترویج می‌شود. تناول از این میوه یا بی‌تفاوتی نسبت به عرضه آن در بازار مسلمین، موجب تغییر ذائقه برخی از جوانان و خانواده‌ها و به دنبال آن موجب تغییر باورها و ارزش‌های اسلامی و گرایش به باورها و ارزش‌های لیبرالی شده است. قرآن کریم این معادله و این ارتباط را به زیبایی بیان می‌کند: ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن‏ (روم، ۱۰) آرام‌آرام سرنوشت کسانی که کارهای بد مرتکب شدند، تکذیب آیات خدا و به سخره گرفتن آنها بود. ♦️اکنون پرسش و مطالبه ما از نامزدهای محترم ریاست جمهوری این است که: اولاً، اهمّ مصادیق شایع سبک زندگی غربی در جامعه اسلامی را که موجب خسارت‌های بی‌جبران اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در جامعه شده است، بیان کنند، تا فهم آنان از این مقوله مهم را بدانیم. ثانیاً، به توجه به مسئولیت‌های مهمی که هر کدام از نامزدهای مختلف در طول چند دهه اخیر در کشور داشته‌اند، انتظار داریم که سابقه و کارنامه خود در این خصوص را برای مردم گزارش دهند. و ثالثاً، برنامه همه جانبه و هوشمندانه خود را در خصوص مواجهه با ترویج سبک زندگی غربی در جامعه اسلامی تشریح کنند. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
عید سعید قربان مبارک 💐 مؤمن مادامی كه رشته‎ها را از غير حق نبرد، به حيات نمی‎رسد. زنده نمی‎شود. ممكن است رشد و نمو سلول‎ها را داشته باشد، همانطوری كه شمعدانی‎ها رشد می‎كنند؛ ممكن است كه عاطفه‎ها و نفس كشيدن‎ها را داشته باشد، همانطور كه بزغاله‎ها نفس می‎كشند؛ ولی انسان نيست و حيات ندارد. مردار است. و مردار، سنگ است. پس برای رسيدن به حيات چاره‎ای نيست، جز اين كه از غير او ببرند و از روح حق برخوردار شوند و پيوندشان را از غير حق ببرند. و در اين حد كسانی كه به اين روح رسيدند، به حيات رسيده‎اند. حتی اينها با مرگ از بين نمی‎روند و از دست نمی‎روند؛ چون حيات انسان در انتخاب او خلاصه می‎شود. برگرفته از: حقیقت حج، مرحوم استاد علی صفائی حائری مطالعه بیشتر دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پیرامون مناظرات انتخاباتی قسمت اول پیش بینی می‌شود بیشترین سهم را در جذب یا دفع آرای نامزدهای ریاست جمهوری داشته باشند. مطالب اخیر، عمدتا به دو موضوع اشاره دارد. ۱. آیا مناظره بهترین روش کسب شناخت از نامزدهاست؟ ۲. در مناظره دنبال چه چیزهایی باشیم؟ در مورد پرسش اول، پاسخ این است که لزوما خیر. مناظره، صرفا یکی از شیوه‌های کسب شناخت است و البته در جایگاه خود ارزشمند است. خطرات کسب شناخت صرفا بر مبنای مناظره چیست؟ از آنجا که مناظره، دو بال دارد (بال علم و تخصص و بال فن مناظره). محتمل است برخی در یکی ضعف داشته باشند و این سبب شناخت نارسا شود. به ویژه وقتی فرد کارنابلد، در قوی باشد. خطر دیگر این است که ترتیب بیان مباحث، ممکن است تصادفا به نفع یا ضرر برخی تمام شود. مثلا یک نامزد فرصت دفاع پیدا نکند، یا یک نامزد بر مبنای شنیدن نظرات دیگران بتواند جمع بندی پخته تری ارائه کند و ... . خطر دیگر، به خود مناظره برنمی‌گردد، بلکه به تجارب ما از مناظرات گذشته بازمی‌گردد. دیده شده که برخی نامزدها، به جای پاسخ دادن به پرسش‌های مطرح شده، عامه پسندی را مطرح می‌کنند یا هایی را به دیگر نامزدها می‌زنند و فضا را عوض می‌کنند. با این اقدام، ممکن است برخی نامزدها، به اشتباه، تا پایان مناظره به فاز دفاعی بروند و نتوانند مواضع خود را روشن کنند. خطر دیگر این است که در مناظره، ممکن است جای پاسخ کارشناسانه را بگیرد و ارزش بیشتری پیدا کند. در حالی که حاضرجوابی صرف (که گاه مبتنی بر حرف ناصواب هم هست) همیشه خوب نیست؛ آنچه بهتر است، پاسخ کارشناسانه و پخته است. البته، حاضرجوابی کارشناسانه مطلبی دیگر است. بنابراین، علاوه بر مناظرات، باید از روش‌های دیگر شناخت هم استفاده کرد... همچنین در مناظره‌ها باید به مواردی دقت داشت که ان شاءالله در ارسال‌های بعدتر ادامه خواهم داد... دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
در مناظره به دنبال چه چیزهایی باشیم؟ به نظر می‌رسد در مناظره باید به نکاتی توجه داشته باشیم: آرامش نامزد و عصبی به نظر نرسیده بودن او، یکی از شاخص‌های مورد توجه است. نامزد اصلح، کسی است که علاوه بر اینکه از حضور خود در این جایگاه اطمینان خاطر دارد، نیست، بلکه ان شاءالله است و لذا آرامش دارد. تسلط نامزد بر مباحث خود موضوعی حائز اهمیت است. نامزدی که مُدام مِن و مِن می‌کند و قاطعیت و صلابت کافی ندارد، احتمالا در حرف و شاید عمل خود ترلزل و تردید دارد. مواجهه درست با انتقاد نامزد، بسیار مهم است. مناظره جایگاه نظرات متفاوت است. اینکه نامزدی از انتقاد دیگران، متعجب، عصبانی یا نگران شود، وجهی ندارد. اگر انتقاد درست باشد باید بتواند بپذیرد و اگر نادرست باشد، باید بتواند با تسلط پاسخ دهد. اخلاق نامزد موضوعی بسیار کلیدی است. نامزدی که به جای تبیین مواضع خود، مُدام بخواهد با تخریب دیگر نامزدها کار را جلو ببرد، احیانا با کوچک کردن دیگران می‌خواهد خود را بزرگ جلوه دهد. خوش خلقی، سعه صدر، بیان حق، بدگویی نکردن نابجا، تهمت نزدن، ادعاهای کذب مطرح نکردن، طعنه نزدن به دیگران و ... نشانه‌هایی از اخلاق مداری نامزد هستند. صداقت و دوری از عوام فریبی بسیار مهم است. برخی صحبت‌ها ظاهری جذاب دارند، اما باطنی خطرناک. برای نمونه، ارجاع امور تخصصی به کارشناسان حرفی جذاب است، اما داشتن بینش اصولی نسبت به خود کارشناسانِ متنوع و گرایش‌های فکری آن‌ها باید توسط نامزد فهم شده باشد. دو کارشناس، ممکن است دو حرف متضاد بزنند، علی‌الخصوص در ، و کلیه امورات مربوط به انسان‌ها انصاف نامزد بسیار مهم است. بیان مکرر سخنانی درباره اشخاص غایب (که امکان دفاع از خود ندارند)، تخریب غیرموجه دیگر نامزدها، مترصد فرصت بودن برای مچ گیری از نامزد دیگر، بیان مواردی از این قبیل که بقیه بد هستند و من خوب هستم! و ... می‌تواند نشانه‌ای از کاستی در انصاف باشد. صراحت در لهجه و بیان مواضع و پرهیز از بیان سخنان دوپهلو حائز اهمیت است. نامزدها البته باید هشیار باشند هر حرفی را کجا و چگونه بزنند، اما پنهان کردن مواضع خود در پاسخ به سؤالات شفاف، می‌تواند نشانه‌ای از نداشتن صراحت در موضع یا شجاعت در بیان آن موضع باشد‌. فهم عمیق از موضوعات و مسائل کشور و جهت گیری های کلان نظام بسیار مهم است. فرق است بین اینکه یک نامزد فهمی از مسائل کلان داخلی و بین‌المللی داشته باشد یا نداشته باشد. نظام جمهوری اسلامی اهدافی را دنبال می‌کند و نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید درباره این اهداف فهم عمیق و راهبردی داشته باشد. سطحی نگری در این موارد، نشان از ضعف نامزد دارد. عدم سوءاستفاده از برخی اقشار خاص موضوعی مهم است. زنان، کارگران، معلمان، اقوام و مذاهب و ... از جمله اقشاری هستند که در مناظرات بعضا مورد سوءبهره برداری واقع می‌شوند. باید پرداخت واقع بینانه به مسائل این اقشار را از سوءاستفاده صرف از این عناوین بازشناخت. پاسخگویی به سؤالات مطرح شده و دوری از حاشیه سازی و حاشیه پردازی بسیار مهم است. باید خوب دقت کرد و دید کدام نامزدها در پی پاسخگویی به سؤالات مطرح شده اند و چه کسانی در پی ایجاد یا تقویت حواشی هستند. بیان برنامه های خود به جای نقد صرف برنامه‌های دیگران نیز مهم است. اینکه همزمان با نقد منصفانه و اصولی دیگران، نامزد بتواند برنامه خود را تبیین کند عالی است. اما عدم روشن سازی برنامه خود و تخریب دیگران، نشانه کاستی و ضعف نامزد است. در نهایت، تولّی و تبرّی (دوست شناسی و دشمن شناسی مبنایی به علاوه ولایت نسبت به دوستان و برائت از دشمنان) بسیار کلیدی است‌. باید در مواضع نامزدها این را مدنظر قرار دهیم که آیا از دشمنان قسم خورده اسلام و ایران برائت می‌جویند و آیا نسبت به دوستان اسلام و ایران ولایت دارند یا خیر. دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
از فساد تا ادراک فساد آیا ایران در فساد، از آخر پانزدهم است؟ شاخص corruption perception index به ادراک مردم یک کشور از فساد در آن کشور اشاره دارد، نه میزان فساد در آن کشور به فرض اندازه‌گیری صحیح این شاخص، باید بدانیم در کشور ما ادراک فساد تحت تأثیر عواملی (از جمله القائات و سخنان برخی )، از میزان فساد بسیار بالاتر ارزیابی می‌شود. نمونه‌های فراوانی از فاصله واقعیت تا ادراک در کشور ما وجود دارد. پیشتر درباره این فاصله در موضوع طلاق صحبت کرده بودیم (اینجا را ببینید). دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
موضوع مناظره چیست؟ قبول دارید برخی تصاویر حرف می‌زنند؟ مناظره بر سر 《عزّت》 و 《ذلّت》 است... مناظره پیرامون گفتمان 《ما می‌توانیم》در برابر گفتمان 《باید منتظر خارج بمانیم》است... مناظره 《برنامه و کارنامه》در برابر 《حرف و حاشیه》است... مناظره 《استقلال》در برابر 《وابستگی》است... چشمان و گوشهایمان را باز کنیم دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
آیا مردم فراموش کرده‌اند؟! ✅ اهمیت دشمن شناسی و تفکر انتقادی سخنرانی آقای دکتر در تِد که پیشنهاد میکنم به منظور درس آموزی از ساده اندیشی نسبت به دشمن حتما با دقت ببینید👇 اینجا را لمس کنید. خواستم بگویم مثال های جناب دکتر ظریف و چهار اشتباهی که پیرامون روابط بدان اشاره کردند، گرچه قابل توجه است، اما متاسفانه در ارتباط با《دشمن》جواب نمی دهد. اصلا چه بسا این مثالها و این اشتباهات طراحی خود دشمن باشد و شما ناخواسته در دام آن افتاده باشید ✅ متاسفانه مثالها کارایی لازم را ندارند. وقتی کشوری به دنبال 《حضور منطقه ای》 است و کشور مذاکره کننده طرف مقابل به دنبال 《حذف حضور منطقه ای》، یا وقتی شما دنبال 《استقلال》 هستید و طرف مذاکره کننده تان در پی 《وابسته کردن》 شماست، دیگر پرتقال و پوست پرتقال چه معنایی دارد؟! 👈 تا زمانی که دشمن را نشناسیم، و با ساده لوحی در پازل او بازی کنیم، وضع همین خواهد بود. شناخت دشمن کاراتر از دانستن زبان است، اگر قرار باشد یکی را انتخاب کنیم. چون وقتی دشمن را بشناسیم می‌دانیم که او از نیرنگ و فریب بهره می‌برد و لذا به او اعتماد نمی‌کنیم، ولی وقتی فقط زبان بلد باشیم اما چیزی به اسم دشمن را به رسمیت نشناسیم و دشمن شناسی را توهم توطئه بخوانیم، زبان هم به کارمان نخواهد آمد! 🛑 با بی شرمی تمام، حتی آنچه تیم وزارت خارجه ما به دنبالش بودند (یعنی lift کردن تحریم ها) را نیز با ترفند و حیله در معنای مدنظر خود یعنی تعلیق تعریف می‌کنند و با خنده تمسخرآمیز می گویند ایرانی ها فکر می کردند این یعنی حذف در حالی که ما تعمدا این واژه را درج کردیم تا معنای دلخواه خود یعنی تعلیق را بعدا بتوانیم استنباط کنیم! سخنرانی وقیحانه در تمسخر تیم ایرانی که در دام بازی دشمن افتاده اند👇 اینجا را لمس کنید. حقیقتا این، آن طور که شما در سخنرانی تان گفته اید، نیازمند پیشگویی خودکامبخش است که دیدید گفتم دشمن شما را فریب می دهد؟! یا عین فریب است و متاسفانه ساده لوحان آن را باور ندارند؟ ✅ امیدوارم روزی فرا برسد که فرزندان مان را جوری تربیت کنیم که به جای سطح، عمق را ببینند و به جای نقل صرف، بتوانند تحلیل کنند و لازمه این، پرورش تفکر انتقادی به شیوه اصولی و منطقی است؛ مهارتی که به ویژه در فضای مجازی به آن نیاز فراوان داریم. 👈 ما برای پیشرفت هم نیاز به جهاد و تلاش و کوشش، به جای تنبلی و بیکارگی، داریم و هم نیاز به دشمن شناسی و تفکر انتقادی، به جای اعتماد به دشمن و ساده اندیشی دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231