با سلام و احترام
به عنوان یک موضوع پایان نامه، بررسی سازه امید در سیره و منویات مقام معظم رهبری (حفظهالله تعالی) را به دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی اسلامی_مثبت گرا پیشنهاد میکنم. البته دانشجوی تلاشگری که موضوع و کار را بتواند خوب در بیاورد.
ایشان را میتوان به عنوان نماد امید به تمام دنیا شناساند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
بسم الله الرحمن الرحیم
پیام تسلیت مدیرکل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا (سوره مریم، آیه ۹۶)
درگذشت شهادت گونه ی عالی ترین مقام اجرایی کشور، حجت الاسلام دکتر سید ابراهیم رییسی برای مردم ایران و دلدادگان راه حق، عمیقا ناراحت کننده بود. خصوصا که مردی از میان ما رفت که واقعا به خدای خود مومن و به عمل صالح، مقید بود. مردی که برای خدمت به مردم خستگی نداشت از نوجوانی تا کنون، در هر منصبی که قرار گرفت، خدمت کرد و عدالت ورزید.
درست است که ایشان به همه ی بخش های کشور اهتمام ویژه داشت، اما مجموعه ی بزرگ سلامت روانی ـ اجتماعی و اعتیاد کشور، به طور ویژه و حداقل در سه مساله ی اصلی، به طور مستقیم مدیون این شخصیت بزرگوار است:
اولا توسعه ی مراکز سراج (سلامت روان جامعه نگر) با دستور صریح شخص ایشان در ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ تا کنون به حد ۵ برابر دهه ی گذشته رسیده است و پیگیری دستور ادغام ایشان این خدمت را برای کشور پایدار خواهد کرد. همت و نام بلند و سراسر نور ایشان با نام سراج برای ما همایند شد و مجموعه سلامت روانی ـ اجتماعی و اعتیاد کشور این خدمت بزرگ ایشان را از یاد نخواهد برد.
ثانیا تحول محتوایی برنامه ها مبتنی بر فرهنگ اسلامی-ایرانی که دستور ایشان بود و هم اکنون در پیشرفت نزدیک ۸۰ درصدی و در آستانه ی اجرای آزمایشی است، خدمتی استثنایی است که نام توحید و فرهنگ الهی و سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی را محور برنامه های علمی بهداشت روان کشور خواهد نمود.
ثالثا تلاش برای حراست و حمایت از خانواده خصوصا در ابتکار «جنبش جهانی تعهد به خانواده» که در گردش کار مشخص با دفتر سلامت روانی-اجتماعی و اعتیاد انجام شد و به انتشار آن سند راهبردی و حرکت به سوی اجرای رویدادهای علمی و سیاسی مرتبط با آن منجر شد، حرکتی مبارک در تقابل با روایت های ساختگی از خانواده، ازدواج، جنسیت و امر جنسی به عنوان فاکتورهای محافظت کننده ی سلامت روان ـ اجتماعی است که امید آن می رفت که در اجلاس امسال سازمان ملل، نتیجه ی اقدام آن برای کشورهای دنیا توسط ایشان گزارش شود.
عمر کوتاه و البته پربرکت مدیریت جهادی، شبانه روزی و متواضعانه ی ایشان و سحرهای پرشور و پراز گریه و تضرع اش، درس بزرگی برای ماست که می توان در عمرهای کوتاه مدیریتی برای خدا کار کرد، به نتیجه رساند و به آغوش رحمت خدای متعال و اولیای الهی ملحق شد. من این فقدان بزرگ را به خانواده بزرگ همکاران خودم در عرصه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد تسلیت عرض کرده و از خدای بزرگ توفیق و از همه همکاران عزیزم در ستاد و در سراسر کشور، تلاش برای به نتیجه رساندن همت والای آن مرد بزرگ در عرصه های فوق را خواهانم.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از نکاتنابوحکمتهای آیتاللهحائریشیرازی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸شرکت در نماز و تشییع شهدا و احیای انگیزۀ شهادت در انسان🔸
تشییع و احترام به شهدا، مثل همان کاریست که در قدیمها میکردند. قبلاً که کبریت نبود، نمیشد به این راحتی آتش درست کنند. معمولاً از همسایه آتش قرض میگرفتند. بچهها مقداری خاکستر کف دستشان میگذاشتند و دو تا حبه آتش میگذاشتند روی خاکستر و به خانه میآوردند. به این کار «اقتباس» میگفتند.
شرکت در #تشییع و #نماز_شهید ، یعنی برای این منقلِ ذغالمان، مقداری آتش قرض کنیم. شما میپرسید آتش چه تأثیری دارد و اگر نباشد، ما چه کم داریم؟ گوشت را دیدهای که اگر دور از آتش باشد، چطور عفونت میکند و بوی گندش همه چیز را بر میدارد؟ انسان مثل این گوشت است. وقتی در رفاه و راحتی است، مثل گوشت، عفونتِ بیدردی پیدا میکند. بیدردی و بیرگی هم کم عفونتی نیست. همین گوشت را اگر به جای اینکه در هوای آزاد باشد، یک مقداری روی آتش بگیرند، عطر کباب آن زانوی آدم را سست میکند!
انسان وقتی در مصیبت قرار میگیرد مثل گوشتِ روی آتش، معطر میشود. از انسان، گندزدایی و غفلتزدایی میکند. همینکه انسان میگوید «اِنّا لِلّه»، به یاد این میافتد که مال خداست؛ به یاد این میافتد که «انّا الیه راجعون»: به سوی خدا بر میگردد.
بعد وقتی انسان میبیند که شهید، اینطور به خدا رجوع کرده، دهان انسان #آب_میافتد! ندیدهاید که وقتی ترشی میبینید، دهانتان آب میافتد؟ اهل معرفت هم وقتی شهید را میبینند دهانشان آب میافتد. اینطور رفتنی، اینطور تمامکردنی، این طور پایاندادنی، دهان بسیاری را آب میاندازد که از خدا، شهادت را آرزو کنند.
@haerishirazi
هم اکنون، صحن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله...
چیزی نمانده که جای سوزن انداختن در صحن پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله هم نباشد...
هنوز قرار این بوده که مراسم صحن از ساعت ۱۷ شروع شود...
جمعیت میلیونی از بیرون در حال تشییع پیکر #شهید_جمهور هستند...
غم از در و دیوار شهر میبارد و صحنههای عجیبی خلق شده است
موکب هایی به یاد شهدا برقرار شده، بسیاری از مردم سیاه پوش هستند و بسیاری از مغازه ها تصاویری از شهدای خدمت را نصب کرده اند
فضای عجیبی است
روحشان شاد
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
حرف بزنید نگرانتان هستم.
چرا روشنفکران و جامعه شناسان ما این "جمعیت" را تحلیل نمیکنند!؟ تحلیل پیشکش، چرا اصلا نمی بینند!!! این جمعیت میلیونی قابل اعتنا نیست!؟ اگر جمعیت ۱٪ در اغتشاش یا مطالبه ای حق به حق علیه نظام سیاسی شرکت کنند از دل آن هزاران تحلیل در ایجاد شکاف و فروپاشی اجتماعی دَر می آورند. حال چرا در سکوت فرورفته و سخن نمی گویند!؟ شهید رئیسی مرجع تقلید یا رهبردینی نبود. دولت او هم نیمه کاره ماند و به بسیاری از توفیقات دست نیافت! اما علت این میزبانی مردم در شهرهای مختلف از یک سیاستمدار و مجری چیست؟ حرف بزنید. تحلیل دست و پا کنید. چند سال پیش یک خواننده جوان به رحمت خدا رفت و تعدادی نوجوان و جوان درگذشت او را به اشکال مختلف برگزار نمودند(مرحوم مرتضی پاشایی) خاطرتان هست آن "جمعیت محدود" را چگونه بزرگنمایی کرده و چه تحلیل هایی ساختند! پرسش نیست که چرا بعد از چهار دهه باز چنین جمعیتی به تشییع پیکر یک رئیس جمهور می آیند. حرف بزنید نگرانتان هستم.
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
هدایت شده از پایگاه تخصصی نقد عرفانهای کاذب
🌈 #همجنسبازی #lgbt
🔺شرکت والت دیزنی
از بزرگترین شرکتهای تولید انیمیشن در جهان
اعلام کرده که متعهد است تا به نحو چشمگیری شخصیتهایی با هویت جنسی غیرمتعارف (LGBTQIA) را در محصولات خود افزایش دهد.
🔺«کِری برک»
مدیر بخش محتوای سرگرمی عمومی کمپانی دیزنی به صراحت می گوید:
📌به عنوان مادر یک فرزند ترنس سکچوال(تغییر جنسیتی) و یک فرزند پَنسکچوال(علاقه به ارتباط جنسی بدون لحاظ جنسیت طرف مقابل!)
از داشتن کاراکترهای بیشتر و بیشتر با هویتهای جنسی تازه(LGBTQIA) حمایت می کند
و می خواهد دستکم ۵۰ درصد شخصیتهای آثار دیزنی از این هویتهای جنسی باشند
مراقب فرزندان خود باشید...
#همجنسبازی
#قوم_لوط
ایتا:
https://eitaa.com/antihalghe
تلگرام:
https://t.me/joinchat/AAAAAD1Z4TW-9NYkmjpYUg
آیا تاریخ در حال تکرار شدن است؟
ان شاء الله، پس از سقوط کمونیسم شرقی، امروز نوبت به سقوط لیبرال دموکراسی غربی فرا رسیده است...
✅ نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی...
متن نامه رهبر انقلاب به دانشجویان امریکایی در پی وقایع اخیر در فلسطین، غزه و رفح
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
ویژگیهایی برای یک رئیس جمهور
✅ شاگرد روح الله
✏️ رهبر انقلاب صبح امروز در مراسم سیوپنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی:
چند کلمه در باب رئیس جمهور فقید و عزیزمان عرض بکنم. رحمت خدا بر او باد، همه اعتراف کردند که مرد کار بود. مرد عمل بود. مرد خدمت بود. مرد صفا و صداقت بود. این را همه اعتراف کردند. شب و روز نمیشناخت. در خدمتگزاری به کشور یک نصاب تازهای را به وجود آورد.
✏️ در مسائل خارجی از فرصتها به بهترین وجهی استفاده کرد. ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگتر و برجستهتر کرد.
سبک مدیریت او در بین همکاران خودش یک سبک ویژهای بود، با صمیمیت همراه بود. با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیت رفتار میکرد.
✏️ برای مردم کرامت قائل بود، عزت قائل بود.
میدان میداد به مردم، به جوانها، برای اظهار نظر.
به کسانی که به خود او بدی کرده بودند با کرامت برخورد میکرد، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی، به کسانی که حتی به او اهانت کرده بودند، نمیداد.
متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت. در مورد کسانی که با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، دوپهلو صحبت نمیکرد. صریح صحبت میکرد، مرزبندی صریح داشت، به لبخند دشمن اعتماد نمیکرد.
✏️ هر کدام از اینها برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آینده ما، برای کسانی که در یک بخشی مورد اعتماد ملت قرار میگیرند، یک سرمشق است. ۱۴۰۳/۳/۱۴
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از گفتار پسندیده
#یادداشت
📜 امام جواد(ع) و نیازهای اساسی انسان
🔹 انسان، موجودی نیازمند است. بحث از نیازها، از موضوعات مهم انسانی است که دیدگاههای مختلفی دارد. امام جواد عليهالسلام سه نیاز مهم را بيان کردهاند.
🔸 نیازهای انسان، شاخصی برای تعیین درجه آدمهاست. احساس نیاز انسانها، مطابق شاکله و شخصیت وجودی آنهاست.
1⃣ نیاز اول، توفیق الهی برای کامیابی و تحقق خواستههاست. موفقیت یعنی همراهی همه شرایط و عوامل اثرگذار. توفیق یعنی همخوانی و سازگار بودن خدا با من. در نظام توحیدی، تا خدا با چیزی موافق نباشد، رخ نخواهد داد. پول و پارتی، عامل موفقیت و کامیابی نیست. این یک توانمندی است که انسان بتواند توفیق خدا را جلب کند و البته این، عوامل و شرایطی دارد.
2⃣ نیاز دوم، واعظ درونی است. موعظه یعنی راهنمایی و هشدارِ همراه با تحریک عواطف. انسان نیاز به یک "سیستم راهنمای درونی" دارد. راهنمای درونی، فرد را از خطرها آگاه میسازد و موجب تصحیح مسیر و منش او میشود. برخورداری از راهنمای درون، یک توانمندی مهم است.
3⃣ نیاز سوم، "پذیرش نصیحت" است. نصیحت یعنی خیرخواه دیگران بودن، که یک مسئوليت اجتماعی است. خیرخواهی دیگران وقتی اثربخش است که فرد "پذیرا" باشد. "پذیرا بودن" انعطاف و گشودگی نسبت به خیرخواهی است. خیرخواهی دیگران بدون پذیرا بودن، ثمربخش نخواهد بود. پذیرا بودن خیرخواهی، عنصر مهم انسانهای موفق است.
🔻 امام جواد(ع):
مؤمن در هر حال نیازمند به سه خصلت است: توفیق از طرف خداوند متعال؛ واعظی از درون خود قبول؛ و پذیرش نصیحت كسی كه او را نصیحت نماید.
📕 بحارالأنوار، جلد ۷۲، صفحه ۶۵، حدیث ۳
🌐 صفحات مجازی
ایتا | تلگرام | ویراستی | توییتر
🟢لزوم تأسیس مراکز مشاوره فلسفی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸بسیاری از مشکلات روحی و روانی، به ویژه در دنیای مدرن، ریشه در گرههای فکری و مسائل فلسفی دارند. عدم آگاهی از فلسفه آفرینش، ابهام در معنای زندگی، سؤال درباره نظام احسن، سؤال و ابهام درباره علم و قدرت و حکمت و خیرخواهی خداوند، شبهات ناظر به حیات ابدی و جاودانه و امثال آن از سنخ پرسشهای فلسفیاند که نداشتن پاسخی روشن برای آنها موجب دلهره و اضطراب و پرخاشگری و يأس و ناامیدی و گوشهنشینی و انزوا میشود و حتی ممکن است فرد را تا مرز خودکشی بکشاند.
🔹روشن است که هرگز یک روانشناس یا رواندرمانگر نمیتواند چنین پرسشهایی را پاسخ دهد. با تجویز داروهای آرامبخش و خوابآور و توصیه به ارتباطات اجتماعی و تفریح و تنظیم اوقات فراغت و امثال آن نمیتوان چنین گرههایی را باز کرد و چنان معضلاتی را برطرف نمود. پاسخ به این پرسشها فقط از عهده فیلسوفان و متکلمان واقعگرا و الهی برمیآید.
🔻به هر حال، با توجه به گستردگی چنین مسائلی در دنیای جدید، معتقدم فیلسوفان الهی به ویژه فیلسوفان حکمت متعالیه باید از لاک مباحث انتزاعی و صرفاً نظری خارج شده و با امتداد مباحث فلسفی تا سطح نیازها و تقاضاهای اجتماعی، برنامههایی مشخص برای پاسخ به پرسشهای فلسفی و گرههای فکری و نظری مردم به ویژه جوانان و نوجوانان داشته باشند.
پیشنهاد میشود سازو کار تأسیس مراکز مشاوره فلسفی توسط مراکز فلسفی اصیل و قویم کشور به ویژه مجمع عالی حکمت اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طراحی شود. پیشنیاز تأسیس چنین مراکزی تهیه دورههای آموزشی خاص برای متخصصان فلسفه و آگاهسازی آنان نسبت به روشهای مشاوره و درمان است.
#فلسفه
#مشاوره
#فلسفه_کاربردی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مُحیی: زندگیبخش
📚#روانشناسی_آزادیبخش_اسلامی
🔹کتاب روانشناسی آزادیبخش اسلامی
اثر سارا هوکستبل مور؛ مددکار اجتماعی بالینی و محقق اتحادیه الهیات در برکلی کالیفرنیا است که اخیرا (ژوئن، 2024) توسط انتشارات راتلیج منتشر شده است.
🔸این کتاب راهنمای متفکرانه و راهگشا برای تفکر آزادیخواهانه و ضداستعماری است.
🔹کتاب برای طیف وسیعی از افراد کاربرد دارد، از افرادی که به دنبال رشد خود هستند، تا سازماندهندگان جامعه، و بهطور کلی تغییردهندگان.
🔸نویسنده، روانشناسی رهاییبخش را از منظر اسلامی بررسی کرده، و از خودقومنگاری برای چارچوب دادن به نظریه استفاده کرده و از این رو مباحث را کاربردیتر کرده است.
🔹این کتاب کمک قابل توجهی به درک بیشتر موضوعات مختلف از جمله ضد نژادپرستی، فمینیسم، آرمانشهری، توسعه جامعه، هنر و خلاقیت، و سایر موضوعات محوری در روانشناسی آزادیبخش اسلامی میکند.
🔺پیش از این نیز در پُستی دیگر تحت عنوان #روانشناسیِ_تخدیر_یا_رهایی_بخش؟ به اهمیت این حوزه پرداخته بودیم.
🌿🌺🍃🌸🌿
#مُحیی کانال دکتر حمید رفیعیهنر
🆔 eitaa.com/Mohyiee
Islamic Liberation Psychology.pdf
4.16M
متن کامل کتاب روانشناسی آزادی بخش اسلامی (Islamic Liberation Psychology)
علاقه مندان می توانند متن کامل این کتاب را در پیوست این ارسال دریافت نمایند.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
📣📣 قابل توجه اساتید، دانشجویان و فارغالتحصیلان روانشناسی و مشاوره
🔰سومین رويداد علم شهر قرآن و روان شناسی با همكاری انجمن ایرانی روان شناسی اسلامی و هسته پژوهشی قرآن و روان شناسی دانشگاه تهران برگزار میشود.
🔻عناوين برنامه :
🔹 سخنرانی جناب آقای دكتر هادی بهرامی احسان (هیات علمی و استاد دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران) مجازی
🔹 سخنرانی جناب آقای احمدرضا اخوت (مؤسس و مدرس مدرسه دانشجويی قرآن و عترت دانشگاه تهران) با موضوع «روش شناسی مطالعه نقشه روان شناسی» حضوری
🔹 گزارشی از فعالیت های علم شهر قرآن و روان شناسی توسط خانم دکتر فاطمه فیاض (هیات علمی و استاد دانشگاه الزهرا) مجازی
🔷 آشنایی با نشریه قرآن و روان شناسی و مرکز مشاوره زندگی توحیدی، خانم دکتر منصوره ابوالحسنی (پژوهشگر پست دکتری دانشگاه تهران) حضوری
🔷 معرفی انجمن ایرانی روان شناسی اسلامی توسط جناب آقای دکتر محسن اصغری نکاح (هیات علمی و استاد دانشگاه فردوسی مشهد) مجازی
❇️ همراه با میزگرد پرسش و پاسخ
🔘 غرفه فروش کتاب و نمایش پایان نامهها نیز برقرار میباشد.
🔸زمان: سه شنبه ۲۹ خرداد/ ساعت ۸ تا ۱۲
🔸 مکان: دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
🔸 حضوری و مجازی
📣 فرم ثبت نام:
https://formafzar.com/form/uu4ow
🔵 نشانی مجازی اتاق رویداد:
https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/kelastakhasosi
نشانی دانشکده:
خیابان جلال آل احمد، خیابان کاردان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
⚛️ راه های ارتباطی در پیام رسان بله:
@z_sarmast
https://ble.ir/elmshahrqouranravan
#علمشهرقرآنوروانشناسی
امام حسین علیه السلام:
ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَكَ؟ ومَا الَّذي فَقَدَ مَن وَجَدَكَ؟ لَقَد خابَ مَن رَضِيَ دونَكَ بَدَلاً، ولَقَد خَسِرَ مَن بَغى عَنكَ مُتَحَوِّلاً...
آن كه تو را از دست داد، چه يافت؟ و آن كه تو را يافت، چه از دست داد؟ بى گمان، آن كه به غير تو رضايت داد، محروم گشت و آن كه جز تو را جُست، زيان كرد...
بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۲۲۰
#عرفه
التماس دعای فراوان 💐
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢رئیس جمهور و «جهاد مقابله با سبک زندگی غربی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیانیه #گام_دوم، یکی از هفت اولویت اول کشور در چهلساله دوم انقلاب اسلامی را مقابلهی «جهادی»، «همهجانبه» و «هوشمندانه» با سبک زندگی غربی میدانند و میفرمایند:
«تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بیجبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همهجانبه و هوشمندانه میطلبد.»
🔹سبک زندگی، میوهی باورها و ارزشهاست. میوه باورهای اومانیستی و ارزشهای لیبرالیستی که در ساحتهای مختلف زیست فردی و اجتماعی نمود پیدا کرده است، سالیانی است تحت عنوان «سبک زندگی آمریکایی» یا «سبک زندگی غربی» در جهان اسلام ترویج میشود. تناول از این میوه یا بیتفاوتی نسبت به عرضه آن در بازار مسلمین، موجب تغییر ذائقه برخی از جوانان و خانوادهها و به دنبال آن موجب تغییر باورها و ارزشهای اسلامی و گرایش به باورها و ارزشهای لیبرالی شده است. قرآن کریم این معادله و این ارتباط را به زیبایی بیان میکند:
ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن (روم، ۱۰)
آرامآرام سرنوشت کسانی که کارهای بد مرتکب شدند، تکذیب آیات خدا و به سخره گرفتن آنها بود.
♦️اکنون پرسش و مطالبه ما از نامزدهای محترم ریاست جمهوری این است که:
اولاً، اهمّ مصادیق شایع سبک زندگی غربی در جامعه اسلامی را که موجب خسارتهای بیجبران اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در جامعه شده است، بیان کنند، تا فهم آنان از این مقوله مهم را بدانیم.
ثانیاً، به توجه به مسئولیتهای مهمی که هر کدام از نامزدهای مختلف در طول چند دهه اخیر در کشور داشتهاند، انتظار داریم که سابقه و کارنامه خود در این خصوص را برای مردم گزارش دهند.
و ثالثاً، برنامه همه جانبه و هوشمندانه خود را در خصوص مواجهه با ترویج سبک زندگی غربی در جامعه اسلامی تشریح کنند.
#انتخابات
#سبک_زندگی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
عید سعید قربان مبارک 💐
مؤمن مادامی كه رشتهها را از غير حق نبرد، به حيات نمیرسد. زنده نمیشود. ممكن است رشد و نمو سلولها را داشته باشد، همانطوری كه شمعدانیها رشد میكنند؛ ممكن است كه عاطفهها و نفس كشيدنها را داشته باشد، همانطور كه بزغالهها نفس میكشند؛ ولی انسان نيست و حيات ندارد. مردار است. و مردار، سنگ است.
پس برای رسيدن به حيات چارهای نيست، جز اين كه از غير او ببرند و از روح حق برخوردار شوند و پيوندشان را از غير حق ببرند. و در اين حد كسانی كه به اين روح رسيدند، به حيات رسيدهاند. حتی اينها با مرگ از بين نمیروند و از دست نمیروند؛ چون حيات انسان در انتخاب او خلاصه میشود.
برگرفته از: حقیقت حج، مرحوم استاد علی صفائی حائری
مطالعه بیشتر
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
پیرامون مناظرات انتخاباتی
قسمت اول
پیش بینی میشود #مناظرات بیشترین سهم را در جذب یا دفع آرای نامزدهای ریاست جمهوری داشته باشند.
مطالب اخیر، عمدتا به دو موضوع اشاره دارد.
۱. آیا مناظره بهترین روش کسب شناخت از نامزدهاست؟
۲. در مناظره دنبال چه چیزهایی باشیم؟
در مورد پرسش اول، پاسخ این است که لزوما خیر. مناظره، صرفا یکی از شیوههای کسب شناخت است و البته در جایگاه خود ارزشمند است.
خطرات کسب شناخت صرفا بر مبنای مناظره چیست؟
از آنجا که مناظره، دو بال دارد (بال علم و تخصص و بال فن مناظره). محتمل است برخی در یکی ضعف داشته باشند و این سبب شناخت نارسا شود. به ویژه وقتی فرد کارنابلد، در #فن_مناظره قوی باشد.
خطر دیگر این است که ترتیب بیان مباحث، ممکن است تصادفا به نفع یا ضرر برخی تمام شود. مثلا یک نامزد فرصت دفاع پیدا نکند، یا یک نامزد بر مبنای شنیدن نظرات دیگران بتواند جمع بندی پخته تری ارائه کند و ... .
خطر دیگر، به خود مناظره برنمیگردد، بلکه به تجارب ما از مناظرات گذشته بازمیگردد. دیده شده که برخی نامزدها، به جای پاسخ دادن به پرسشهای مطرح شده، #حواشی عامه پسندی را مطرح میکنند یا #برچسب هایی را به دیگر نامزدها میزنند و فضا را عوض میکنند. با این اقدام، ممکن است برخی نامزدها، به اشتباه، تا پایان مناظره به فاز دفاعی بروند و نتوانند مواضع خود را روشن کنند.
خطر دیگر این است که #حاضرجوابی در مناظره، ممکن است جای پاسخ کارشناسانه را بگیرد و ارزش بیشتری پیدا کند. در حالی که حاضرجوابی صرف (که گاه مبتنی بر حرف ناصواب هم هست) همیشه خوب نیست؛ آنچه بهتر است، پاسخ کارشناسانه و پخته است. البته، حاضرجوابی کارشناسانه مطلبی دیگر است.
بنابراین، علاوه بر مناظرات، باید از روشهای دیگر شناخت هم استفاده کرد...
همچنین در مناظرهها باید به مواردی دقت داشت که ان شاءالله در ارسالهای بعدتر ادامه خواهم داد...
#انتخابات
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
در مناظره به دنبال چه چیزهایی باشیم؟
به نظر میرسد در مناظره باید به نکاتی توجه داشته باشیم:
آرامش نامزد و عصبی به نظر نرسیده بودن او، یکی از شاخصهای مورد توجه است. نامزد اصلح، کسی است که علاوه بر اینکه از حضور خود در این جایگاه اطمینان خاطر دارد، #تشنه_قدرت نیست، بلکه ان شاءالله #شیفته_خدمت است و لذا آرامش دارد.
تسلط نامزد بر مباحث خود موضوعی حائز اهمیت است. نامزدی که مُدام مِن و مِن میکند و قاطعیت و صلابت کافی ندارد، احتمالا در حرف و شاید عمل خود ترلزل و تردید دارد.
مواجهه درست با انتقاد نامزد، بسیار مهم است. مناظره جایگاه نظرات متفاوت است. اینکه نامزدی از انتقاد دیگران، متعجب، عصبانی یا نگران شود، وجهی ندارد. اگر انتقاد درست باشد باید بتواند بپذیرد و اگر نادرست باشد، باید بتواند با تسلط پاسخ دهد.
اخلاق نامزد موضوعی بسیار کلیدی است. نامزدی که به جای تبیین مواضع خود، مُدام بخواهد با تخریب دیگر نامزدها کار را جلو ببرد، احیانا با کوچک کردن دیگران میخواهد خود را بزرگ جلوه دهد. خوش خلقی، سعه صدر، بیان حق، بدگویی نکردن نابجا، تهمت نزدن، ادعاهای کذب مطرح نکردن، طعنه نزدن به دیگران و ... نشانههایی از اخلاق مداری نامزد هستند.
صداقت و دوری از عوام فریبی بسیار مهم است. برخی صحبتها ظاهری جذاب دارند، اما باطنی خطرناک. برای نمونه، ارجاع امور تخصصی به کارشناسان حرفی جذاب است، اما داشتن بینش اصولی نسبت به خود کارشناسانِ متنوع و گرایشهای فکری آنها باید توسط نامزد فهم شده باشد. دو کارشناس، ممکن است دو حرف متضاد بزنند، علیالخصوص در #اقتصاد، #فرهنگ و کلیه امورات مربوط به انسانها
انصاف نامزد بسیار مهم است. بیان مکرر سخنانی درباره اشخاص غایب (که امکان دفاع از خود ندارند)، تخریب غیرموجه دیگر نامزدها، مترصد فرصت بودن برای مچ گیری از نامزد دیگر، بیان مواردی از این قبیل که بقیه بد هستند و من خوب هستم! و ... میتواند نشانهای از کاستی در انصاف باشد.
صراحت در لهجه و بیان مواضع و پرهیز از بیان سخنان دوپهلو حائز اهمیت است. نامزدها البته باید هشیار باشند هر حرفی را کجا و چگونه بزنند، اما پنهان کردن مواضع خود در پاسخ به سؤالات شفاف، میتواند نشانهای از نداشتن صراحت در موضع یا شجاعت در بیان آن موضع باشد.
فهم عمیق از موضوعات و مسائل کشور و جهت گیری های کلان نظام بسیار مهم است. فرق است بین اینکه یک نامزد فهمی از مسائل کلان داخلی و بینالمللی داشته باشد یا نداشته باشد. نظام جمهوری اسلامی اهدافی را دنبال میکند و نامزد انتخابات ریاست جمهوری باید درباره این اهداف فهم عمیق و راهبردی داشته باشد. سطحی نگری در این موارد، نشان از ضعف نامزد دارد.
عدم سوءاستفاده از برخی اقشار خاص موضوعی مهم است. زنان، کارگران، معلمان، اقوام و مذاهب و ... از جمله اقشاری هستند که در مناظرات بعضا مورد سوءبهره برداری واقع میشوند. باید پرداخت واقع بینانه به مسائل این اقشار را از سوءاستفاده صرف از این عناوین بازشناخت.
پاسخگویی به سؤالات مطرح شده و دوری از حاشیه سازی و حاشیه پردازی بسیار مهم است. باید خوب دقت کرد و دید کدام نامزدها در پی پاسخگویی به سؤالات مطرح شده اند و چه کسانی در پی ایجاد یا تقویت حواشی هستند.
بیان برنامه های خود به جای نقد صرف برنامههای دیگران نیز مهم است. اینکه همزمان با نقد منصفانه و اصولی دیگران، نامزد بتواند برنامه خود را تبیین کند عالی است. اما عدم روشن سازی برنامه خود و تخریب دیگران، نشانه کاستی و ضعف نامزد است.
در نهایت، تولّی و تبرّی (دوست شناسی و دشمن شناسی مبنایی به علاوه ولایت نسبت به دوستان و برائت از دشمنان) بسیار کلیدی است. باید در مواضع نامزدها این را مدنظر قرار دهیم که آیا از دشمنان قسم خورده اسلام و ایران برائت میجویند و آیا نسبت به دوستان اسلام و ایران ولایت دارند یا خیر.
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#انتخابات
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
از فساد تا ادراک فساد
آیا ایران در فساد، از آخر پانزدهم است؟
شاخص corruption perception index به ادراک مردم یک کشور از فساد در آن کشور اشاره دارد، نه میزان فساد در آن کشور
به فرض اندازهگیری صحیح این شاخص، باید بدانیم در کشور ما ادراک فساد تحت تأثیر عواملی (از جمله القائات #رسانهای و سخنان برخی #اشخاص)، از میزان فساد بسیار بالاتر ارزیابی میشود.
نمونههای فراوانی از فاصله واقعیت تا ادراک در کشور ما وجود دارد. پیشتر درباره این فاصله در موضوع طلاق صحبت کرده بودیم (اینجا را ببینید).
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#انتخابات
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
موضوع مناظره چیست؟
قبول دارید برخی تصاویر حرف میزنند؟
مناظره بر سر 《عزّت》 و 《ذلّت》 است...
مناظره پیرامون گفتمان 《ما میتوانیم》در برابر گفتمان 《باید منتظر خارج بمانیم》است...
مناظره 《برنامه و کارنامه》در برابر 《حرف و حاشیه》است...
مناظره 《استقلال》در برابر 《وابستگی》است...
چشمان و گوشهایمان را باز کنیم
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
#انتخابات
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231