رهبر معظم انقلاب( ۲ آبان ۱۴۰۳):
[در ماجرای غزه] تمدن غرب رسوا شد و شکست خورد. دیگر کسی از "تمدن" غرب حرف نزند.
#ناتمدن_غرب
#جنگ_غزه
﷽
🔷نان و آب و تمام خوردنی ها دارای ارواحی لطیف هستند.
📜بدان که در نان و آب و تمام خوردنیها و نوشیدنیها و نشستنگاهها ارواحی لطیف و شگرف است که آنها، سرَّ حیات و علم و تسبیحشان مر پروردگارشان را و برتری و بلندی منزلتشتان در مقام مشاهدهٔ آفریدگارشان می باشد، و این ارواح نزد این صورتهای محسوس امانت است تا آنکه آنها را به این روحی که در جسم به امانت سپرده شده است برساند..
(بعضی از ارواح لطیفِ شگرف) در مراتب وجودی انقلاب و دگرگونی می یابند، برهنه می شوند و جامه در بر می کنند و به گِرد گوی_مانند چرخ چاه_می چرخند تا آن هنگام که خداوند علیم حکیم می خواهد.
📘فتوحات مکیه،باب2:معرفت مراتب حروف، بخش7 از فتح مکی
@JAMEOLASRAR110
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
◻️فلسفه، ژرفاندیشی و توجه به زندگی روزمره
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فیلسوفان عموماً افرادی ژرفاندیشاند؛
به فرو رفتن در عمق مسائل و کاویدن بن و ریشه آنها میلی درونی و ذاتی دارند.
اگر این نگاه و این میل صرفاً مصروف امور انتزاعی محض نشود و به مسائل اجتماعی و فرهنگی و اخلاقی و سیاسی تعلق بگیرد، خدمتی بینظیر به جامعه بشری خواهد بود.
کمترین فایده چنین رویکردی این است که فیلسوفان میتوانند جامعه را از پرداختن به «مسألهنماها» نجات داده و مسائل واقعی را پیش روی آنها بنهند. مسائلی که
اولاً، حقیقتاً «مسأله»اند؛
ثانیاً، «حلشدنی» و پاسخدادنیاند؛
ثالثاً، حل آنها یا پاسخ به آنها «ضرورت» و «اولویت» دارد.
#فلسفه
#ژرفکاوی
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
السَّلامُ عَلى المَولودَةِ فی مَعقِلِ العِصمَةِ وَالتُّقى، وَمَهبَطِ الوَحْیِ وَالهُدى، وَالمَوروثَةِ عَظیمَ الفَضلِ وَالنّدى سَلامٌ عَلى المَرأةِ الصَّالِحَة، وَالمُجاهِدَةِ النَّاصِحَة، وَالحُرَّةِ الأبیَّة، وَاللَّبوَةِ الطَّالِبیَّة، وَالمُعجِزَةِ المُحَمَّدیَّة، وَالذَّخیرَةِ الحَیدَریَّة، وَالوَدیعَةِ الفاطِمیَّة السَّلامُ عَلى مَن أطاعَتِ اللهَ تَعالى فی السِّرِّ وَالعَلَن، وَتَحَدَّت بِمَواقِـفِها أهلَ النِّفاقِ وَالفِتَن السَّلامُ عَلى مَن أرهَبَتِ الطُّغاةَ فی صَلا بَتِها، وَأدهَشَتِ العُقولَ بِرَباطَةِ جَأشِها، وَمَثَّـلَت أباها عَلیَّاً بِشَجاعَتِها، وَأشبَهَت اُمَّها الزَّهراءَ فی عَظَمَتِها وَ بَلاغَتِها
💐 میلاد فرخنده حضرت زینب کبری سلام الله علیها فرخنده و شادباش💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ثواب ۵۰۰ سال عبادت با یک عمل!
🎙استاد عالی
🔴 #حکمتانه
روز جهانی فلسفه.mp3
6.84M
👤 صوت سخنرانی استاد سید محمد موسوی بایگی
🖋با موضوع:
تاثیر آموزشهای فلسفی بر اخلاق و رفتار اجتماعی
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
#معرفی_کتاب
📚تراوش حکمت(تدوین، توضیح و ترجمه پاره ای از جملات قصار حکمای اسلامی)
✍️به اهتمام: احمد شهگلی، رضا دادگر، محمدحسن باجلان
📚نشر:فلات. مجمع فلاسفه ایران
🔹کلمات قصار حکما، جملات مختصر حکمت آمیز و گزین گویه های پند آموز فلاسفه و حکمای اسلامی است که در آثار و نوشته های آنان یافت می شود.
🔹در این کتاب سعی شده است. کلمات قصار فلاسفه اسلامی در موضوعات اجتماعی و کاربردی استخراج و ترجمه شود.
🔹این کتاب آغاز مسیری است برای آشنایی عموم جامعه با اندیشه های حکما در قالب کلمات قصار. در جامعه ای که کلمات قصار اندیشمندان غربی به وفور یافت می شود، آشنا کردن افراد با گفتار نغز حکمای اسلامی که در علم و عمل پیشگامان بشر بودهاند، اهمیت اساسی دارد.
🔹برخی از فهرست مطالب کتاب عبارتند از:
ادب، اخلاق،تدبیر، تربیت، حکمت، زندگی، دنیا، دوستی، رزق و روزی،رنج، سعادت، شادی، عشق، علم،عقل، فطرت، غم، فروتنی، فکر، مال و ثروت، مرگ، مشورت و ملحقات قصار.
📌لینک خرید کتاب تراوش حکمت
https://www.iranketab.ir/book/148643-taravosh-hekmat
#کلمات_قصار
#فلاسفه_اسلامی
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
💢#علامه_طباطبایی_فیلسوفی_انسان_شناس
🔥(به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی)
✍یادداشت: احمد شهگلی
🔰علامه طباطبایی(ره) یکی از بزرگترین فیلسوفان انسان شناس است. مطالبی که این حکیم بزرگ در مورد انسان مطرح کرده به درستی از بنیادین ترین مباحث و واقع گرایانه ترین شناخت درباره انسان است.
📚برخی از خصوصیات مباحث انسان شناسی ایشان چنین است:
🔹انکشاف و گشایش افق های نوین از اوصاف و احوال انسان.
🔹اشراف ایشان به مبانی فلسفی، عرفانی و دینی انسان شناسی.
🔹نگرش کل نگرایانه و جامع علامه طباطبایی به ابعاد و ساحات مختلف انسان.
🔹استفاده تلفیقی از رویکرد و روش عقلی، عرفانی، تجربی و دینی در شناخت انسان.
🔹 عرضه و کاربست مباحث انسان شناسی فلسفی و عرفانی به دین.
🔹همراهی انسان شناسی با انسان سازی.
🔹همراهی علم النفس با معرفت النفس.
🔹گذار از مباحث نظری انسان شناسی به مباحث عملی.
🔹امتداد دادن به مباحث انسان شناسی در حوزه تربیت و اخلاق.
🔹گذار از مباحث انتزاعی به مباحث انضمامی انسان شناسی.
🔹اهمیت و تاکید خاص علامه به مباحث دینی و قرآنی انسان شناسی.
🔴و در یک جمله انسان شناسی علامه، انسان شناسی بنیادی،کارآمد، مفید و جامع است.
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
أللّهمَّ صلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک، عَلی السّیدة الجلیلة الجميلة، المعصومة المظلومة، الکریمة النبیلة، المکروبة العليلة، ذات الاحزان الطّویلة فی المدّة القلیلة، الرضية الحليمة، العفيفة السليمة، المجهولة قدراً و المخفیة قبراً، المدفونة سرّاً و المغصوبة جهراً، سیدة النساء ، الانسیّة الحوراء، امّ الائمة النّقباء النّجباء، بنتِ خیر الأنبیاء، الطاهرة المطهرة، البتول العَذراء، فاطمةَ التقية النقية الزّهراء، عليها السلام.
⬛️ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها تسلیت و تعزیت باد ⬛️
ایتا تلگرام
🟡فلسفه؛ سادهگویی و سادهنویسی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از معضلات زبان فلسفه و ادبیات رایج میان فیلسوفان استفاده از اصطلاحات نامأنوس و پیچیده و بعضاً چند پهلو است. عامه مردمان بلکه عامه نخبگان و فرهیختگان جامعه نیز امکان خوگیری با چنان ادبیات و اصطلاحاتی را ندارند.
به همین دلیل، اهمیت و ارزش فلسفه و فلسفهورزی را چندان درک نمیکنند.
فیلسوفان باید بدانند که رسالت آنان با رسالت و مسؤولیت فیزیکدانان و شیمیدانان و ریاضیدانان متفاوت است. #فلسفه فقط جنبه تخصصی و آکادمیک محض ندارد و نباید داشته باشد؛ ابعاد عمومی فلسفه را باید توجه کرد.
باید هنر امتداد فلسفهورزی در لایههای عمومی را کسب کرد.
#شهید_مطهری در این زمینه یک الگو است. او فیلسوفانه به سطح جامعه آمد و بدون آنکه ذرهای از فلسفهورزی و اقتضائات فکر فلسفی عقبنشینی داشته باشد، با زبان مردم و با زبانی غیرتخصصی مباحث فلسفی را با مردم در میان گذاشت و سطح عقلانیت و استدلالطلبی و خردورزی مخاطبان خود را ارتقاء داد.
#الهیات_کاربردی
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 منزلت عقل در میان علوم نقلی، شهودی و عقلی
✅ آیت الله #حسن_رمضانی
☘️#دوره «بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی» _ زمستان 1402
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
✅ظرفیت های فلسفه اسلامی در پاسخ به نیازهای معاصر
✅استاد فنائی اشکوری
🆔➡️https://B2n.ir/u68793
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
030811 - مسئولیت ما در دوران جنگ وجودی.mp3
6.84M
📚 پرونده ویژه #نبرد_مرگُ_زندگی
📢 بشنوید
🔶🔹 مسئولیت ما در دوران جنگ وجودی
#مقاومت
حجت الاسلام قنبریان
🔴گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم برگزار می کند:
🔸به مناسبت روز جهانی فلسفه، نشست علمی
➕ با حضور استاد حسن معلمی
➕ موضوع " وضعیت فلسفه اسلامی در جهان امروز: آسیب ها و چالش ها"
⏰ زمان: دوشنبه ۵ آذر۱۴۰۳ ساعت ۱۳
📍مکان: قم، بلوار صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل علیه السلام خیابان دانش کوچه سوم پلاک ۷۱ موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران - شعبه قم
🖥لینک شرکت به صورت مجازی :
http://irip.ac.ir/u/136
🆔@irip_ir
.
💢سرپرست جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منصوب شد
🔹 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر «حسین واله» را به عنوان «سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران» منصوب کرد.
🔹به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سیمایی در این حکم انتصاب خطاب به حسین واله آورده است:
🔹نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به عنوان سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منصوب میشوید. از جنابعالی انتظار دارد با توکل به خداوند سبحان، سرپرستی آن موسسه را بر پایه قوانین، سیاستها و برنامههای مصوب و سند دانشگاه اسلامی به انجام رسانید. امیدوار است با پیروی از آموزههای اسلامی، مبانی علمی و راهبرد دولت وفاق ملی و با جلب همکاری دانشگاهیان و صاحبنظران وظایف محوله را به نحو شایسته انجام دهید.
⚜ آقای دکتر حسین واله (متولد ۱۳۴۳ _مشهد) عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی با مرتبه دانشیار است که از مهمترین سوابق اجرایی وی میتوان به معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور اسبق و سفیر ایران در الجزایر اشاره کرد. واله دوره دکتری فلسفه و کلام اسلامی را در دانشگاه تربیت مدرس گذرانده است.
🔹وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نامهای جداگانه، از خدمات و تلاشهای حجتالاسلام والمسلمین دکتر "عسگر دیرباز" رییس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.
✅ اعضای هیأت علمی و کادر یاوران علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، از زحمات و تلاشهای رییس سابق مؤسسه حجتالاسلام والمسلمین دکتر دیرباز قدردانی میکند و برای سرپرست محترم و جدید جناب آقای دکتر حسین واله، آرزوی توفیق مدام و گامهای استوار و مؤمنانه و مؤثر و گشایشگر میکند.
🆔 https://eitaa.com/hekmatfalsafe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از ملاصدرا چقدر میدانید؟
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
🔥حیات و ممات فلسفه
(به مناسبت روز جهانی فلسفه)
✍️یادداشت: احمد شه گلی
✅حیات و آثار حیاتی فلسفه به تعامل آن با سایر علوم، پویایی مسائل، طرح موضوعات کاربردی،پیوند با جامعه است. دانش ها به مثابه «اکوسیستم طبیعی» هستند. در «اکوسیستم طبیعی»حیاتمندی یک موجود در نسبت با سایر موجودات تعریف می شود. وقتی این ارتباط سیستماتیک از بین برود، حیاتمندی موجود در چرخه اکوسیستم از بین می رود. اکوسیستم_معرفتی به مثابه اکوسیستم طبیعی، حیات و پویایی آن به ارتباط علوم با یکدیگر و پیوند با مسائل عینی و انضمامی است.
💠هنگامیکه فلسفه ارتباط خود را با سایر علوم، مسائل انسان و جامعه قطع کند، در این صورت حیات معرفتی و اجتماعی ندارد.
🔹فلسفه_اسلامی یک سنت فلسفی اصیل و بنیادین است که سیر تاریخی آن همانند یک نهال در حال رشد، حرکت جوهری اشتدادی داشته است. این فلسفه در مباحث الهیات، هستی شناسی،انسان شناسی و ارائه چهاچوب کلی از هستی توفیقات فراوانی داشته است. فضل دیگر این فلسفه، تدوین آن به دست حکیمانی است که خود از وارستگان و پرهیزکاران تاریخ بشریت بوده اند. پیوند آن با وحی و دین اصیل اسلام، فضل و توفیق دیگری برای فلسفه اسلامی است که البته ذکر فضائل و توانمندیهای آن مجال دیگری می طلبد.
🔶در عین حال این فلسفه، دارای نقص ها و کاستی هایی است. این کاستی ها بیش از آنکه ناشی از حکمای گرانقدر سلف باشد، حاصل کوتاهی و قصور ما است.ما میراث حکمای اسلام را در حوزه های عملی، عینی و کاربردی بسط نداده ایم.
💢مهترین چالش فلسفه اسلامی معاصر؛ رویکردِ صرفا انتزاعی به مسائل، عرضه نکردن موضوعات فلسفی در قالبی نوین، عدم ورود به مسائل و موضوعات انسان و جهان جدید، قطع ارتباط با علوم انسانی و تجربی است.
🔳حکمای گرانقدر اسلام، رسالت تاریخی خود را به خوبی ادا کرده اند. برخی از دغدغه معرفتی آنها معطوف به آرا متکلمین زمانه خود بوده و اکنون نه از آن متکلمین و نه از آرا آنها خبری هست. اما ما در همان دوره بدون نظر به علم و عالم جدید سیر می کنیم و این یعنی رکود فلسفه.
🔹 اکنون اگر ابن_سینا حضور داشت، به جای «رجل همدانی» از «رجل آلمانی» سخن می گفت.
🔹اکنون اگر حکیم ملاصدرا حضور داشت به جای اینکه ذهن و ضمیر خود را درگیر شبهه "چگونگی اندراج مقوله جوهر ذهنی تحت عرض و کیف" کند،از مسئله چگونگی"تطابق ذهن و عین"سخن می گفت.
🔹اکنون اگر حاجی_سبزواری حضور داشت، به جای اینکه در مورد شبهه چگونگی«اندارج جوهر ذهنی تحت مقوله عرض» بگوید:«فهذا الإشكال جعل العقول حيارى و الأفهام صرعى»(شرح المنظومة، ج2، 128) این تعبیر را برای مسائل چالشی معرفت شناسی جدید بکار می گرفت.
🔸اکنون کسی در دنیا با شبهه_ابن_کمونه به وحدانیت خدا اشکال نمی کند، ابن کمونه درگذشت، شبهه او نیز بازاری ندارد. این شبهه که روزگاری آن را «افتخار شیاطین» میدانستند، اکنون، قرن هاست شیاطین از این قبیل شبهات عبور کرده اند و در بازار الحاد القائات نوینی را به آدمیان عرضه نموده اند.
و در آخر اینکه؛
📌اگر مطابق سخنی از امام_علی(ع) که فرمود:کسی که عالم به زمان خود نباشد،حوادث به او هجوم می آورند، در مورد فلسفه نیز می توان گفت:
🔆فلسفه ای که ناظر به زمان خود نباشد، منزوی می شود.
🔰منبع: 👇👇
https://ahmadshahgoli.ir/2021/05/02/life-and-death-of-philosophy/
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
فلسفه یونانی یکی از منابع فلسفه اسلامی است نه همه آن!
عبدالله صلواتی
https://hawzah.net/fa/Discussion/View/81600/
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_یونانی
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
﷽
🔷عین القضاة:نفس پیش از بدن موجود بوده است.
📜حکم آن دسته که گویند[که نفس] با بدن پیدا شده است، و بدن شرط وجودی آن است، امری است خطا و اشتباه.حق این است که نفس پیش از بدن موجود بوده است. این مسئله برای من روشن است، اما نمی توانم آن را به صورتی که امکان شک و مجال اعتراض را برطرف نماید، بیان نمایم.
📘زبدة الحقایق، ص79
👤عین القضاة همدانی قدّس سرّه
@ASRAOLHEKAM
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir
﷽
📜هر یک از موجودات به نحو عام استغراقی، مظهر اسمی از اسماء است، و کل موجودات از آن جهت که کل است، یعنی به نحو عام مجموعی، مظهر اسم جامع یعنی مظهر ذات با جمیع صفات است...اسم جامع علاوه بر آن که در کل مجموعی عالم ظاهر می شود، در انسان کامل و قطب حقیقی نیز ظاهر می شود.
📘عقلانیت شهود(تحریر فصوص الحکم قیصری)، ج8ص353
@ASRAOLHEKAM
🌐#فلسفه_اسلامی
🆔@Islamicphilosophyir