eitaa logo
جامعه اخلاقی
64 دنبال‌کننده
51 عکس
5 ویدیو
0 فایل
گفتمانی برای اداره جامعه بر یک بنیان منسجم نظری ارتباط با أدمین @sebtnabi
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️چنین واکنشی اولاً با هدف آگاهی‌بخشی و ظالم به مسیر عدالت و بازگشت از روش ظالمانه صورت می‌گیرد. از ظلم را باید از کمترین آثار و اهداف اولیه نسبت به ظالم به‌شمار آورد. ✳️غرض از در قانون صرفاً آرامش روحی مظلوم نیست بلکه راهنمائی جامعه و فرد ظالم به مسیر صلاح و راستی است همچنان‌که نیز از روی حسادت یا کینه‌توزی یا دیگر رذائل نفسانی انجام نمی‌شود و هدف از آن، هدایت فرد مبتلا به هنجارشکنی در سطح جامعه به سوی است. این همان الهی است که مبنای کنش قرار می‌گیرد چرا که حضرت باری‌تعالی نیز بنده مؤمن خود را با هدف هدایت او به مسیر صلاح و سداد، دچار عقوبت و گرفتاری می‌کند. ❇️ویژگی دوم این کنش مدبرانه همان رهنمود امام باقر ع است که فرمود در مقابل ظلم و خیانت، تو مرتکب ظلم و خیانت نشو! در برابر ظلم، به‌معنی اثربخشی این واکنش در راستای هدایت است؛ واکنش کوچک در برابر یا واکنش بزرگ در برابر ظلم کوچک، رهزن افراد از مسیر مستقیم است. ✳️واکنشی که فاقد ویژگی باشد را نمی‌توان به‌شمار آورد. این رویکرد به‌ویژه در برابر و جسور باید با صلابت، مورد توجه و عمل قرار گیرد. در برابر آمریکای جنایت‌کار را باید به‌مثابه واکنشی به‌جا و بازدارنده، در این راستا تحلیل کرد. ❇️احساس وجود ضعف و ترس در فرد یا ، دشمن بیگانه ظالم را جسور ساخته و ظلم را تداوم و گسترش می‌بخشد. توجه به این نکته ضروری است که در برخی از موارد به‌ویژه ظلم از ناحیه ، چه بسا گذشت و ، اثربخشی بیشتری در راستای هدف هدایت به‌دنبال داشته باشد. ✳️در این نمونه‌ها می‌توان در برابر دشمنی و ظلم از ناحیه فردی که هتاک و متجاهر به فسق و ظلم نیست، از قاعده تناسب واکنش، عدول کرده و را مبنای عمل قرار داد. توصیه قرآنی «أشِدّاءُ علی الکُفّار رُحَماءُ بینَهُم» ناظر به همین معنی است. دقت در عناوین و مصادیق، ما را از خلط مفهومی و موضوعی در تنظیم ، نجات خواهد داد. در همه موارد باید را هوشمندانه در نظر داشت. 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️امام صادق ع: ملعون است کسی که باشد. ✔️میره ۱۰ نفرو می‌بینه؛ اینو ببین، اونو ببین که بیایید کمک کنید من رئیس بشم! ✔️خونه می‌فروشند، پول قرض می‌کنند، چه خرج‌هایی می‌کنند برای اینکه رئیس بشن! ✔️برای ، شیرجه می‌زنند! 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
#بازنشر 💢پنج گناه رایج در ادارات 📌وظایف و #مسؤولیت‌های_اداری همانند #امانت در اختیار افراد قرار گرفته‌اند؛‌ کم نیستند صاحب منصب‌هایی که هرگاه می‌خواهند وظایف و مسؤولیت‌های خویش را انجام دهند با سستی، تنبلی و بهانه‌تراشی، به‌راحتی از خود سلب مسؤولیت می‌کنند ولی هرگاه می‌خواهند کار دیگران را حسابرسی نمایند از کوچک‌ترین خطا و اشتباهات نمی‌گذرند. 💠به کانال #جامعه_اخلاقی، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
پنج گناه رایج در ادارات 🔶بر اساس ، هیچ انسانی در این دنیا یله و رها نبوده و تمام اعمال و رفتارهای او در مقابل شدیدترین کنترل‌ها قرار دارد. کوچک‌ترین و ریزترین رفتار و در برابر دیدگان الهی، پنهان نمی‌ماند؛ کما اینکه خدای متعال بارها خود را به بصیر و آگاه بودن به ، معرفی فرموده است «إنَّ الله یَعلَمُ غَیبَ السّماواتِ و الأَرض و الله بَصیرٌ بِما تَعمَلُون» «خداوند غیب آسمان‌ها و زمین را مى‏‌داند و نسبت به آن‌چه انجام مى‏‌دهید بیناست». [حجرات؛ 18] خدای متعال در زوایاى قلب بندگان حضور دارد و از آن‌چه در آن مى‏‌گذرد کاملاً با خبر است. او از تمام اسرار اعماق زمین و غیب آسمان‌ها آگاه است. بنابراین چگونه ممکن است از درون دل بندگان و نوع عملکرد و رفتار ایشان در خفا و آشکار بی‌خبر باشد؟ [تفسیر نمونه، ج‏22، ص219] 🔷با توجه به آیات تکان دهنده‌ای که خدای متعال در خصوص محاسبه و حسابرسی دقیق اعمال بندگان بیان می‌دارد، حال و روز و رفتارهای ما انسان‌ها در مسؤولیت و مشاغلی که بر عهده داریم دیدنی است چرا که با کمی دقت و بررسی در نوع عملکرد خود، متوجه می‌شویم که هیچ توجهی به این آیات الهی نداشته و رفتار ما با هیچ و قرآنی همخوانی ندارد. در ادامه به بعضی از رفتارهای سوء افراد در حیطه اداری اشاره می‌کنیم. 1️⃣سوء استفاده از موقعیت شغلی و امکانات دولتی و بیت‌المال 📍بهترین مصداق این دسته افراد، کسانی هستند که در سمت‌های دولتی به‌جای خدمت‌گزاری و حفظ بیت‌المال، برای خود کیسه می‌دوزند و با توجیهات غیر موجه، را برای خود تجویز می‌کنند. این در حالی است که پایین‌ترین قشر جامعه برای جزئی‌ترین مایحتاج خود گرفتار و ناتوان هستند. امام علی (ع) کسانی را که با بی‌تقوایی به بیت‌المال دست‌درازی می‌کنند را به شتر تشبیه نموده می‌فرماید «یَخضَمونَ مالَ الله خِضْمَةَ الإِبِل نِبتَةَ الرَّبِیع» ‏؛[4] «بعضی از افراد مثل شتری که به علف تازه‌ بهاری رسیده است، مال خدا و بیت‌المال را می‌خورند». [نهج البلاغة؛ ص49] در زمان حال نیز عده‌ای به درست و یا غلط از روش قانونی یا غیر قانونی به بهانه واهی به خود این اجازه را می‌دهند که از بیت‌المال کشور، بیشترین و غیر متعارف‌ترین حقوق را به جیب بزنند. در حالی که در همین جامعه، بسیاری از افراد، گرفتار مخارج سنگین و غیر قابل تحمل گرانی و تورم هستند. 2️⃣کم‌کاری و سستی در انجام وظایف و مسؤولیت‌ها 📍به راستی بعضی افراد در انجام مسؤولیت و وظایف محوله، مصداق بارز هستند؛ کم فروشانی که خدای متعال در توصیف آنان می‌فرماید «وَیلٌ لِلمُطَفِّفینَ الَّذینَ إِذا اکْتالوا عَلَى النّاس یَستَوفون و إذا کالُوهُم أو وَزَنوهُمْ یُخسِرون أ لا یَظُنُّ أُولئِکَ أنَّهُم مَبعوثون» «واى بر کم‏‌فروشان! آنان که وقتى براى خود پیمانه مى‏‌کنند، حق خود را به‌طور کامل مى‌گیرند اما هنگامى که مى‏‌خواهند براى دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم مى‌‌گذارند! آیا آن‌ها گمان نمى‏‌کنند که برانگیخته مى‏‌شوند». [مطففین؛ 4-1] وظایف و همانند در اختیار افراد قرار گرفته‌اند؛‌ کم نیستند صاحب منصب‌هایی که هرگاه می‌خواهند وظایف و مسؤولیت‌های خویش را انجام دهند با سستی، تنبلی و بهانه‌تراشی به‌راحتی از خود سلب مسؤولیت می‌کنند ولی هرگاه می‌خواهند کار دیگران را حسابرسی نمایند از کوچک‌ترین خطا و اشتباهات نمی‌گذرند. 📍خدای متعال با فراخواندن این افراد به روز قیامت، ایشان را از باز می‌دارد؛ روزى که مردم از قبرها برمى‏‌خیزند و در پیشگاه ربّ‌العالمین حاضر مى‌شوند «یَوْمَ یَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِینَ» [مطففین؛ 5] یعنى اگر آن‌ها قیامت را باور مى‌داشتند و مى‌دانستند حساب و کتابى در کار است و تمام اعمال‌شان براى محاکمه در آن دادگاه بزرگ ثبت مى‌شود و هر کس به اندازه سر سوزنى کار نیک و بد کرده، نتیجه آن را در آن روز عظیم مى‏‌بیند؛ هرگز چنین نمى‌‌‌کردند و حقوق افراد را پایمال نمى‌ساختند. [تفسیر نمونه، ج‏17، ص51] ادامه در 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
3️⃣دزدی‌های مدرن و اداری 📍ماندن در اداره در ساعات غیر اداری و گرفتن اضافه کاری به سبب انجام ندادن کار در ساعات ادرای؛ بر اساس این چنین مال و دارایی، دارای نیست و تنها چیزی که نصیب صاحب خود می‌نماید آتش جهنم است. کما این‌که از امام هادی (علیه السلام) این چنین نقل شده است «إنَّ الحَرامَ لا یَنمى و إن نَمى لا یُبارَکُ لَهُ فیهِ و ما اَنفَقَهُ لَم یُؤجَر عَلَیهِ وَ ما خَلَّـفَهُ کانَ زادَهُ إلَى النّارِ» «به راستى که حرام، افزایش نمى‌یابد و اگر افزایش یابد؛ برکتى ندارد و اگر انفاق شود؛ پاداشى ندارد و اگر بماند؛ توشه‌اى به‌سوى آتش خواهد بود». [کافى، ج5، ص125] 4️⃣انجام دادن کارهای شخصی و غیر مرتبط با مسؤولیت و وظایف محوله 📍کم نیستند افرادی که در ساعت کاری به‌جای انجام وظایف محوله، به کارهای شخصی همچون مطالعه خبرگزاری‌ها و چک کردن ایمیل و حساب‌های شخصی و ... می‌پردازند؛ این در حالی است که در قبال آن ساعت کاری، را دریافت می‌نمایند. بی‌شک این رویکرد نادرست و غیرقانونی نیز بی‌شباهت به دزدی و کم‌کاری نیست؛ چرا که در قبال ساعتی که حقوق دریافت می‌کند کاری انجام نداده است. 5️⃣اختلاس، جعل و خیانت در امانت، رانت و ویژه‌خواری 📍وظایف و مسؤولیت‌های اداری همانند امانتی در اختیار افراد قرار گرفته‌اند لذا نباید از این موقعیت در راستای و خصوصی خود استفاده کرد. منصب‌ها و موقعیت‌های اداری در واقع امانت‌هایی هستند که سزاوار است به درستی از عهده آن‌ها بر آمد. در اهمیت از امام علی (ع) نقل شده است «أربَعٌ مَن أُعطیَهُنَّ فَقَد أُعطى خَیرَ الدُّنیا و الآخِرَةِ؛ صِدقُ حَدیثٍ و أداءُ أمانَةٍ وَ عِفَّةُ بَطنٍ و حُسنُ خُلقٍ» «چهار چیز است که به هر کس داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده شده است؛ ، ، و ». [شرح غررالحکم و دررالکلم، ج2، ص151] به نقل از 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
⚡️10 میلیارد تومان بودجه در اختیار هر نماینده مجلس در برنامه ؛ ☑️حق السکوت نمایندگان در برابر ناکارآمدی دولت 📌مجلسی که برای خودش امتیازات ویژه و و در یک نمونه برای هر نماینده، 10 میلیارد تومان در نظر گرفته است نمی‌تواند پایبندی به بودجه تصویب شده را از دولت بخواهد و پرونده حقوق‌های نجومی را دنبال کند! ☑️دوپینگ انتخاباتی نمایندگان فعلی نسبت به رقیبان 📌نمایندگان با حضور در مدارس، روستاها، مساجد و ... نیازهای مالی آن‌ها را از این محل تأمین می‌کنند و خود را خیرخواه و توانمند در حل مشکلات و برآوردن نیازها معرفی می‌کنند؛ امکانی که رقیبان از آن بی‌بهره‌اند! ☑️تقاضای 📌شفافیت و پاسخگوئی را از تشریح محل هزینه‌کرد این ردیف بودجه سال جاری (1398) آغاز کنیم! 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
در 💥مسؤولان خائن و خطرساز 🌘خیانت به برپائی حضرت ولی عصر عج 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
فضیلت‏‌شهر گلپایگان ✍️ 🔺تمام این فضائل را ستاره گِردِ ماهی دان 🔻که گرداگرد کانونی است هفده تن‏‌های قربانی 🔺ثواب زائرانش چون، ثواب کربلا باشد؛ 🔻زیاده نبود ار خوانند اینجا، کربلای ایرانی 🔺اگر در کربلا از هاشمی، هفده شهید است؛ 🔻تقارن با هم این دارند مضجع‌‏های نورانی 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
باسمه تعالی فضیلت‏‌شهر گلپایگان ✍️ 🔺سلام ای جان من! همزاد ایرانی! 🔻سعادت همنشین باشی که حق از نسل شیرانی 🔺من از گلپایگانم خطه خوبان 🔻تو از قم یا که از مشهد یا ز رفسنجان و کرمانی 🔺به گرمای جنوبی یا که در شرجی‏‌ترین نقطه 🔻به تهران یا که شیرازی و یا هستی لرستانی 🔺من از شهری سخن گویم که سرشار از فضیلت‌‏هاست 🔻طبیعتْ‏‌معتدل، آسمان‌ْ‏پاک، مردمانش هم کریمانی 🔺سرش گل، دامنش گل، برگ‌‏ها گلباران 🔻ساقه‏‌اش گل، ریشه‌‏اش از جنس ایمانی 🔺بیا در شهر من اوج شرافت بین 🔻کرامت‏‌ها، محبت‏‌ها، فضیلت‌‏های انسانی 🔺چه می‏‌گویم؟! جفا کردم به حقش چون که باشد 🔻دامنش پرتر از این اوصاف نفسانی 🔺علی‌‏ها، حجت‌‏الاسلام‌‏ها، آیات ربانی 🔻که دارد عالمانی با مراتب‏‌های عرفانی 🔺ز فیض مرجعیت‏‌ها؛ گذشته، حال، آینده 🔻که دارد مرجعی چون صافی گلپایگانی 🔺به هر سررشته فخری نظر کن 🔻به دل دارد نهان این شهر، فاضل‏‌های پنهانی 🔺همه اندر تلاش و کوشش از بهر تعالیش 🔻زن و مرد و مدیرانش ز حافظ‌‏های قرآنی 🔺همه ایثارگر، خادم، جهادی 🔻امیدش ایستادن بر، مرتبت‏‌های جهانی 🔺تمام این فضائل را ستاره گِردِ ماهی دان 🔻که گرداگرد کانونی است هفده تن‏‌های قربانی 🔺ثواب زائرانش چون، ثواب کربلا باشد؛ 🔻زیاده نبود ار خوانند اینجا، کربلای ایرانی 🔺اگر در کربلا از هاشمی، هفده شهید است؛ 🔻تقارن با هم این دارند مضجع‌‏های نورانی 🔺به یُمن این همه نعمت؛ طبیعی یا که فرهنگی 🔻نباشد خاطری را ذره‌‏ای گرد پریشانی 🔺گلم را یافتی یا نی هنوزم مات و مبهوتی؟! 🔻گلی گم کرده‌‏ای رعنا گل گلپایگانی 🔺صدایم را شنیدی هموطن یا همچنان دورم؟! 🔻ندارم چون‏‌که من سیما، صدا گلپایگانی 🔺به عمرانش بکوشیم و به اوج قله بنشانیم 🔻مدد خواهیم در این ره، هم از الطاف رحمانی 🔺سبوی ناب شعری را رفیقی ار شکست آری 🔻بیا فاضل به میدان، فارغ از اوهام شیطانی 🔺گرت سودای خدمت بود و اخلاق جوانمردی 🔻بیا این گوی و این میدان و این هم جام کیهانی 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
✨ویژگی‌های مسؤول لایق و برجسته از دیدگاه ✅فهم درست اهداف ❇️تشخیص درست راه‌ها ✅تصمیم خوب ❇️اقدام مناسب 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
حضور مردم؛ قدرت چانه‎زنی مسؤولان ✍️ #محمد_رضا_زالی #بازنشر 💢قدرت اجرائی و چانه‎زنی مسؤولان در سطح ملی و بین‎المللی نیز در همه انتخابات‎ها وابسته به #حضور_حداکثری_مردم دانسته می‎شود. ♨️این همه، حاکی از ضرورت بهره‎گیری از حضور مردم در همه عرصه‌ها است. 💯قدرت مردم و #افکار_عمومی که رسانه‎ها را به‎حق باید نمایندگان آن به‎شمار آورد، از نقشی شایسته در رفع موانع غیر قانونی و حتی قانونی برخوردارند. 💠به کانال #جامعه_اخلاقی، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
باسمه تعالی حضور مردم؛ قدرت چانه‎زنی مسؤولان ✍️ 🔹چندی پس از انتخابات أخیر (1394) که به‎منظور پیگیری مشکلات مردم به یکی از ادارات شهرستان مراجعه کرده بودم مسؤول مربوطه، حضور و همراهی مردم را شرط برطرف شدن مشکلات دانسته و اعتقاد داشت ‎زنی_مسؤولان شهرستان، به‎دنبال این حضور و پشتیبانی است که افزایش می‎یابد. 🔸قدرت اجرائی و چانه‎زنی مسؤولان در سطح ملی و بین‎المللی نیز در همه انتخابات‎ها وابسته به دانسته می‎شود. این همه حاکی از ضرورت بهره‎گیری از حضور مردم است. 🔹قدرت مردم و که رسانه‎ها را به‎حق باید نمایندگان آن به‎شمار آورد، از نقشی شایسته در رفع موانع غیر قانونی و حتی قانونی برخوردارند. 🔸سخن از اکتفاء به قانون در پیگیری و شهرستان در شرائطی که زیربناهای تخصیص و امکانات عمومی، از رنج برده و هر منطقه‎ای با تکیه بر نمایندگان خویش در کانون قدرت، به فکر بیرون کشیدن گلیم از این آب گل آلود است؛ نادیده گرفتن حقایق جاری و نوعی به‎شمار می‎رود. 🔹این سخن همانند آن است که مربی تیم فوتبال، از هوادارن بخواهد تا در هنگامه مسابقه با تیم حریف، حضور پیدا نکرده و کار را به تلاش حرفه‎ای بازیکنان و پیگیری‎های حقوقی کادر فنی بسپارند. 🔸فرماندهان اجرائی شهرستان باید رسالت خود را متمایز از نمایندگان شهرستان در کانون قدرت، تعریف کرده و با تمام توان و استفاده از همه ظرفیت‎ها، رسانه‎ها و مردم را نیز به‎عنوان به این میدان مبارزه فرا بخوانند. رسالت ملی را نباید با رسالت منطقه‎ای و محلی شهرستان خلط کرد. 🔹تأکید بر این نکته، ضروری است که ‏های_محلی به‌‏عنوان نمایندگان افکار عمومی و باید مورد حمایت و تقویت مسؤولان شهرستان قرار گیرند. 🔸لازم است مدیران محترم، مطالبه‎گری و درخواست و ‎ها را شکلی از حضور و نوعی پشتیبانی خویش قلمداد کرده و از تندی ‎ای، رنجیده خاطر نشوند. 🔹مسؤول محلی مورد اشاره در آغاز این سطور، معتقد بود درخواست‎های مردمی و حتی ایشان از مسؤولان محلی، به و کشوری نشان خواهد داد که این خواسته‎ای عمومی و متعلق به مردم است که از سوی متولیان امور اجرائی شهرستان، دنبال می‏‌شود. 🔸باشد که در پی تام و تمامی میان مردم، رسانه‎ها، نخبگان و مسؤولان، شاهد رشد و پیشرفت همه‎جانبه شهرستان باشیم. إن‌شاء‎الله منتشر شده در کانال خبری () 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
نمایندگان مردم، معلم اخلاق جامعه 🔅 #امام_خمینی ره (خطاب به نمایندگان مردم در #مجلس_شورای_اسلامی) 🔆شما باید در آن‌جا #معلم_اخلاق باشید از براى همه کشور، براى این‌که مطالب شما به همه کشور بسط پیدا می‌کند. وقتى که همه مردم در تمام کشور دیدند که این وکلایشان با #راستى و #صداقت در خدمت کشور هستند و در خدمت اسلام هستند، و مناظره‌‏هایى که می‌کنند مناظره‏‌هاى اسلامى است، و بحث و تفتیشى که می‌کنند بحث و تفتیش اسلامى است، این یک تعلیمى می‌شود به همه افرادى که در این کشور هستند، و به آن‌جایى که این موج‌ها می‌رسد در خارج کشور. 🔆ما باید همه قشرها را تربیت کنیم. شماها باید در #مجلس که می‌روید علاوه بر این‌که، مسائلى که طرح می‌شود که مورد احتیاج ملت است، باید آن‌ها را در آن طرح کنید، با سلاح #اخلاق_اسلامى وارد بشوید، و با آن سلاح، مردم را تربیت کنید که وقتى چند سال از #مجلس گذشت، در مردم آثار گفتگوهاى شما و مناظرات شما پیدا باشد. ... و باید ناظر بدانید خدا را بر اعمال خودتان، باید شما دیگران را هم تربیت کنید. 🔅[صحیفه امام خمینی (ره)، جلد۱۲، ص۳۴۳] 💠 به کانال #جامعه_اخلاقی، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای #محمد_رضا_زالی بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
نظام پاسخگوئی مسؤولان در جامعه اخلاقی ✍️ #محمد_رضا_زالی 🔶نماینده مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند خود را در سایه اقدامات دیگران قرار داده و در مقام #کارنامه‌خوانی، عملکرد مدیران اجرائی یا فعالان بخش خصوصی را به‌عنوان خدمات خود به شهرستان معرفی کند. 🔸نظام وعده‌ها در جامعه اخلاقی، آراسته به ویژگی انطباق با حدود #اختیارات و #امکانات موجود و موصوف به #راستی و #صداقت است. 💠به کانال #جامعه_اخلاقی، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
باسمه تعالی نظام پاسخگوئی مسؤولان در جامعه اخلاقی ✍️ 🔶یکی از اصول اخلاقی که لازمه مسؤولیت‌پذیری است را باید نسبت به سخنان و عملکرد خویش دانست. این پاسخگوئی باید از یک نظام و قاعده روشن تبعیت کرده و محدود به مدیران سطوح مختلف باشد. فقدان چنین نظامی در پاسخگوئی موجب می‌شود تا از سوئی پرسش‌ها و انتظارات ما از افراد در و مسؤولیت ایشان قرار گرفته و دچار کاستی یا فزونی نگردد و از سوی دیگر، زمینه فرافکنی مسؤولان یا سوء استفاده از عملکرد دیگران در را فراهم نیاورد. 🔸ثمره دیگر نظام پاسخگوئی، قابلیت ارزیابی نظام وعده‌ها از سوی هر یک از کاندیداهای تصدی مسؤولیت، از جهت انطباق با اختیارات خواهد بود. مردم نیز در این چارچوب نظام‌یافته می‌توانند نیازهای فردی، منطقه‌ای و شهرستانی خود را به تناسب اختیارات از مسؤولان مطالبه کنند. به‌عنوان نمونه اگر مشکل پیش روی مردم یا نیازی که برطرف کننده این مشکل است باشد؛ مطالبه مردم از نماینده خود در مجلس شورای اسلامی، وضع یا در راستای تحقق رونق تولید خواهد بود. پرسشی که در این مطالبه طرح خواهد شد چرائی آوردن یا نیاوردن فلان کارخانه یا گروه تولیدی به شهرستان نخواهد بود بلکه آن‌چه شایسته طرح در این مقام است پرسش از طرح‌هائی است که نماینده محترم در راستای تحقق رونق تولید به کمیسیون‌های مربوطه و صحن مجلس شورای اسلامی ارائه داده است. 🔶نماینده مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند خود را در سایه اقدامات دیگران قرار داده و در مقام ، عملکرد مدیران اجرائی یا فعالان بخش خصوصی را به‌عنوان خدمات خود به شهرستان معرفی کند. هم‌چنان‌که نمی‌تواند تلاش‌های دیگر نمایندگان در و را در حالی که خود حتی در جلسه بررسی و تصویب آن غائب بوده است با عنوان این‌که ما در مجلس شورای اسلامی چنین کردیم، بخشی از کارنامه دوران مسؤولیت خویش در نظر بگیرد. هم‌چنان‌که نخواهد توانست تلاش‌های مدیران اجرائی ملی، استانی و شهرستانی را به نام خود تمام کرده و بگوید من روح تازه‌ای به کالبد شهرک صنعتی دمیده و آن‌را از 30 درصد فعالیت به 70 یا 100 درصد رسانده‌ام!! 🔸مردم در مقابل این می‌توانند چارچوب وظایف و اختیارات فرد مدعی را در نظر آورده و از او سؤال کنند که بر اساس کدام اختیار و نیز فعالیت در چارچوب کدام‌یک از شرح وظایف خویش به چنین کارنامه مشعشع و پرباری دست یافته است؟! 🔶نظام حاکم بر میان مسؤولان و تعریف روشن شرح وظایف ایشان، مبنای شکل‌گیری نظام سؤالات در مقام پاسخگوئی بوده و به روشنی نشان می‌دهد کدام مسؤول در مقام کارنامه‌خوانی، پاسخگوئی را نقض کرده و بدون آن‌که کارنامه روشنی در حوزه وظایف خویش داشته باشد بر شانه خدمات دیگران ایستاده و فعالیت ایشان را به نام خویش می‌خواند! 🔸مدار اخلاق پاسخگوئی، مانع از آن خواهد بود که یک نهاد یا دستگاه مسؤول در کشور، ناکارآمدی یا خطای خویش را به‌پای رهبری نوشته و در صورت کامیابی، خویش بخواند! اخلاق‌مداری در مقام پاسخگوئی را باید یکی از مهم‌ترین ارکان تحقق به‌شمار آورده و در راستای گسترش آن تلاشی وافر داشت. ادامه در 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
🔶در این چارچوب، از ، تفکیک شده و مسؤولان نخواهند توانست در ، بر مصدر نشسته، فریب افکار عمومی را در جهت جلب آراء به‌سوی خود دنبال کنند. داوطلبانی که از سابقه مسؤولیت اجرائی و مشورتی برخوردارند باید به‌جای طرح وعده‌های رنگارنگ جدید و فریبنده، به بازخوانی صادقانه کارنامه عملکرد خویش و تبیین تناسب آن با وعده‌ها و شرح وظایف تعریف شده بپردازند. همچنان‌که داوطلبان فاقد این سابقه باید قادر به ریشه‌یابی مشکلات جاری در عملکرد پیشینیان بوده و راهکارهای خویش را ارائه دهند. مردم در میانه این کارنامه‌خوانی و تحلیل می‌توانند با تکیه بر بصیرت عمومی خویش، فرد صادق را از مدعی تشخیص دهند. 🔸آن‌چه در عرصه انتخابات موجب شگفتی است، شکل‌گیری کارگروه‌هائی برای مراجعه به مردم در روستاها و مناطق مختلف به‌منظور کشف ذائقه و نیاز مردم است تا داوطلب تصدی مسؤولیت بتواند نظام وعده‌های خود را با خواست مردم منطبق سازد!!! این که بر پایه الگوهای روان‌شناختی استوار است می‌کوشد تا از طریق دست‌یابی به این انطباق، به جلب دست یابد زیرا افراد به‌طور طبیعی نسبت به کسانی تمایل بیشتری نشان می‌دهند که آرزوها و خواسته‌های خود را در قالب وعده و دیدگاه از زبان او بشنوند. 🔶این همراهی فکری در بیان نقطه‌نظرات و وعده‌ها، رهزن افراد شده و وی را هم‌راستا با اندیشه و نیازهای خود قلمداد می‌کنند. در حالی که مردم باید بدانند همراهی و هماهنگی پیش‌ساخته اولاً فاقد بوده و ناشی از نظرخواهی است و ثانیاً باید به انطباق نظام وعده‌ها با حدود اختیارات و وظایف مسؤول مربوطه توجه داشته باشند. صرف این‌که یک فرد مطابق با خواسته ما سخن می‌گوید نمی‌تواند معیاری بر و باشد. چه بسا این همدلی و همراهی زبانی، ابزاری برای فریب است! 🔸این در همان روشی است که شیطان و نفس أماره برای کشاندن افراد به‌سوی گمراهی و ، مورد استفاده قرار داده و فردای قیامت در پاسخ به اعتراض فریب‌خوردگان می‌گوید من چیزی بیش از سخن مطابق میل و خواسته درونی شما نگفتم و این شما بودید که فراخوان مرا بر فراخوان خداوند ترجیح دادید و وعده و سخنانی شدید که مطابق با هوای نفس‌تان بود «و قال الشَّيطانُ لَمّا قُضِيَ الأمرُ إنّ اللّهَ وَعَدَكُم وَعْدَ الحَقِّ و وَعَدتُكم فَأخلَفتُكُم و ما كانَ ليَ عَلَيكُم مِن سُلطانٍ إلاّ أن دَعَوتُكم فَاسْتَجَبتُم لي‏ فلا تَلُوموني‏ و لوموا أنفُسَكُم ما أنا بِمُصْرِخِكُم و ما أنتُم بِمُصْرِخيَّ إنّي كَفَرْتُ بِما أَشرَكتُمونِ مِن قَبلُ إنّ الظّالِمينَ لَهُم عَذابٌ أليمٌ»! [ابراهيم؛ 22] 🔶نظام وعده‌ها می‌تواند حکایت‌گر و فرد باشد. اگر وعده‌های یک جایگاه با حوزه اختیارات آن منطبق نباشد؛ می‌توان دانست که هدف وی، دست‌یابی به صندلی مقصود به هر قیمتی است! داوطلبی که را مطابق با میل مردم تنظیم کرده و فارغ از و یا فراتر از توان خود به دادن وعده‌های بی‌حساب اقدام می‌کند، بی‌گمان فردی منافق‌صفت و دو رو است. چنین فردی می‌خواهد به هر قیمتی هر چند با دروغ و دغل به خواسته خود یعنی اشغال پست مورد نظر بپردازد و خواسته‌ها و نیازهای مردم را پلکان امیال و خویش قرار داده است. 🔸نظام وعده‌ها در ، آراسته به ویژگی انطباق با حدود و موجود و موصوف به و است. جامعه صرفاً در این الگو به دست پیدا می‌کند. هرگونه وعده‌پردازی خارج از این چارچوب را به جرأت می‌توان اقدامی و دروغی آشکار به‌شمار آورد و حکایت‌گر فرد و سوء استفاده از صداقت و حضور پر شور مردم دانست. 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
🏴تسلیت به‌مناسبت #شهادت_فاطمه_زهرا «سلام الله علیها»🏴 📌دخت نبیّ مکرم اسلام در پاسخ به زنان مهاجر و انصار که به‌منظور عیادت بر بالین حضرت حاضر شده بودند علت ناراحتی خود را رویگردانی امت از #الگوی_حکمرانی ترسیم شده از سوی رسول خدا دانست و فرمود اگر از علی ع تبعیت کرده بودید؛ مردم را به‌گونه‌ای که نه خود خسته و نه دیگران ملول شوند به #رفاه و سعادت می‌رسانید و برای خود نیز منافع ویژه و #حقوق_نجومی در نظر نمی‌گرفت. 📌«به خدا سوگند اگر تمام امّت از راه سعادت منحرف شده و از پذيرش #راه_روشن، امتناع می‌کردند؛ [علىّ‏] همه آنان را به راه آورده و آرام آرام و صحيح و سالم به #سعادت و خوشبختى می‌کشاند كه نه خود خسته شود و نه ايشان ملول و در نهايت، آنان را به سرچشمه‌‏اى با آبى گوارا و مطلوب و عارى از هر خس و خاشاك می‌برد و ايشان را از آن سيراب باز مي‌گرداند و در خفا و آشكاراشان #خیرخواهی و نصيحت می‌نمود در حالى كه خود آن حضرت از غناى آن‌ها بهره نمی‌برد و از دنياى ايشان براى خود چيزى ذخيره نمی‌فرمود مگر به اندازه شربت آبى كه تشنه، خود را سيراب كند و اندكى از طعام كه گرسنه بدان سدّ جوع نمايد. و در آن وقت، زاهد از راغب و #راستگو از #دروغگو تميز داده و شناخته مي‌شد». 💠 به کانال #جامعه_اخلاقی، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای #محمد_رضا_زالی بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
گرامی‌داشت #دهه_مبارک_فجر 🇮🇷🇮🇷 #مقام_معظم_رهبری راه #انقلاب ما، راه #اسلام، راه ولایت أمیرالمؤمنین و #حکومت علوی است.🇮🇷🇮🇷 🚩حکومت علی (ع) تجسم #حکومت الهی است. آن حضرت، تجسم آیات قرآن در میان مسلمین و تجسم عدل مطلق و «أشداء علی الکفار و رحماء بینهم» بود. 🚩او #فقرا را به خود نزدیک می‌کرد و ضعفا را مورد رعایت خاص قرار می‌داد. 🚩تنها ایمان، تقوا، اخلاص، جهاد و انسانیت در نزد او ارزش داشت و کسانی که به نا حق و با #پول و #زور، خود را مطرح و برجسته کرده بودند در پیش چشم علی(ع) با خاک یکسان بودند. 📌مسؤولان و کسانی که در دستگاه‌های قضایی، اجرایی، #قانون‌گذاری، نظامی و انتظامی و نهادهای مختلف، مأموریتی بر عهده دارند باید راه، کار، زبان و بازوی خود را بر مشی و منش أمیرالمؤمنین علی(ع) منطبق سازند و همانند او در راه خدا و برای خدا کار کنند، مردم را دوست داشته باشند، به درد مردم برسند و خدمت به آنان را وظیفه خود بدانند. 📌در نظام ما #قوانین و تلاش‌ها باید در خدمت به #مردم مستضعف و محرومی باشد که حکومت طولانی طاغوت‌ها آنان را به استعضاف دچار کرده است. [دیدار با جمعی از مردم و مسؤولان؛ ۶۹/۱۱/۱۰] 💠 به کانال #جامعه_اخلاقی، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای #محمد_رضا_زالی بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
انقلاب اسلامی، الگوئی برای حکمرانی ✍️ 🔸افزایش ضریب جینی و در سال‌های أخیر، حاکی از اشکال جدی در تحقق و رسیدگی به اقشار ضعیف یعنی است. 🔹مردم به چپاول سرمایه‌های کشور توسط عده معدودی از مسؤولان و مدیران از طریق رانت‌های کلان و ، اعتراض دارند. باید شنیده و در مسیر پیموده شده توسعه کشور، تجدید نظر شود. 🔸تمرکزگرائی در منابع انسانی و ، باعث سلطه عده معدودی بر سرنوشت سیاسی – اقتصادی و فرهنگی – اجتماعی کشور شده و جمع کثیری از مردم را در جایگاه منتقد و اپوزیسیون داخلی نظام قرار داده است. 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
باسمه تعالی انقلاب اسلامی، الگوئی برای حکمرانی ✍️ 🔸مردم در جریان خشم انقلابی خود در دوران ستم‌شاهی با شعار نه شرقی _ نه غربی، جمهوری اسلامی؛ الگوهای حکمرانی کمونیستی شرقی و لیبرالیستی غربی را نفی کرده، خواستار الگوئی متمایز در حوزه‌های فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد در چارچوب شده‌اند. 🔹هویت مستقل این الگوی حکمرانی، مبتنی بر دو اصل بنیادین و ، مقتضی اتخاذ سیاست‌های راهبردی و برنامه عملیاتی متمایز از الگوهای شرقی و غربی است. باید نتیجه این الگوی اسلامی و انقلابی در پیشرفت، تحقق مردم باشد. 🔸دو گزاره مورد تأکید در بیانات امام راحل عظیم‌الشأن ما و بوده است. ایشان همواره مسؤولان کشور را به خواسته مردم یعنی اسلام، توجه داده و تأکید می‌فرمودند که هیچ نسخه‌ای برتر از اسلام در هیچ‌جای عالم وجود ندارد. ایشان می‌فرمودند که به فکر طبقات ضعیف باشید و جلب رضایت آنان را در رأس برنامه‌های خود قرار دهید. 🔹اکنون در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جای طرح این پرسش است که جایگاه ما و انقلاب در تحقق آرمان‌ها کجاست؟! افزایش ضریب جینی و در سال‌های أخیر، حاکی از اشکال جدی در تحقق و رسیدگی به اقشار ضعیف یعنی صاحبان اصلی انقلاب است. پیشرفت‌های زیادی حاصل شده که قابل انکار نیست اما این به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی مردم به رهبری ره منتهی نشده است. 🔸حقیقت این است که مردم گله‌مندند! مردم از مشاهده بی‌عدالتی‌ها ناراحتند! مردم، سرمایه‌دارتر شدن سرمایه‌داران و ضعیف‌تر شدن هر چه بیشتر خود را با تمام وجود لمس و نگرانی خود را فریاد می‌کنند. مردم به چپاول سرمایه‌های کشور توسط عده معدودی از مسؤولان و مدیران از طریق رانت‌های کلان و ، اعتراض دارند. صدای اعتراض مردم باید شنیده و در مسیر پیموده شده توسعه کشور، تجدید نظر شود. 🔹اولین نتیجه حاصل از این بازنگری، اذعان به عدم انطباق با و ماهیت آرمانی آن است. این الگو که مشخصاً از دهه دوم حاکمیت جمهوری اسلامی و پس از جنگ تحمیلی آغاز شده، تداوم است و هیچ شباهتی با انقلاب اسلامی ندارد. 🔸در باید با حضور توأمان جوانان در عرصه تصمیم‌گیری و مدیریت اجرائی، خون تازه به رگ‌های کشور تزریق شود. فکرهای جوان و نو، را منطبق با مبانی و آرمان‌های انقلاب، عرضه کرده و بازوهای جوان در مدیریت اجرائی کشور با روحیه جهادی عاری از هرگونه منفعت‌طلبی مادی به عملیاتی کردن آن قیام می‌کنند. 🔹گام دوم انقلاب اسلامی، گام قیام در عرصه تئوری‌پردازی و مدیریت اجرائی است. جوانان فرهیخته با پرهیز از محافظه‌کاری معهود در سالخوردگان، در عین خردمندی، قادر به تغییر نگاه و ایجاد تحول عملی در عرصه تصمیم‌گیری و مدیریت اجرائی هستند. ادامه در 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
🔸با ایجاد در نظام برنامه‌ریزی کشور و از منابع ثروت و قدرت می‌توان به در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دست یافت و آرمان‌های بلند انقلابی مردم و امام راحل را بر پایه مفهوم بنیادین ، محقق ساخت. 🔹این راهبرد اصولی به تحقق آرمان اساسی دیگر انقلاب یعنی حاکمیت اسلام منتهی خواهد شد و در پرتو برنامه عملیاتی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، را سامان خواهد داد. 🔸جامعه اخلاقی، جامعه‌ای برخوردار و سرشار از عدالت است که ترویج و عمل به آموزه‌های اخلاقی در آن، نه مصنوعی و محصول موعظه و نصیحت‌های مکرر یا بگیر و ببندهای انتظامی بلکه طبیعی و محصول حاکمیت ساختارهای سالم بر نهادهای قدرت و ثروت است. جامعه‌ای که در آن عادلانه بوده و به حضور و نقش مردم در عرصه اقتصاد و سیاست و فرهنگ و اجتماع، باور داشته باشد به سطحی از پیشرفت و آبادانی فراگیر دست خواهد یافت که را به‌دنبال دارد. 🔹در الگوی حکمرانی برآمده از الگوی انقلاب اسلامی، به‌جای تمرکز بر دستیابی به نتیجه به هر قیمت ممکن، باید بر فرآیندهائی متمرکز بود که ما را به صورت تدریجی به اهداف مورد نظر نزدیک سازد. ، ما را در دام گرفتار خواهد کرد و محصولی جز بیگانگی میان حاکمیت و مردم به‌دنبال نخواهد داشت. در مقابل، می‌تواند ما را از رهگذر و با همراهی اختیاری مردم، به سرمنزل مقصود سعادت مادی و معنوی رهنمون سازد. 🔸تمرکزگرائی در منابع انسانی و منابع قدرت و ثروت، باعث سلطه عده معدودی بر سرنوشت سیاسی – اقتصادی و فرهنگی – اجتماعی کشور شده و جمع کثیری از مردم را در جایگاه منتقد و اپوزیسیون داخلی نظام قرار داده است. خروج از این ، ظرفیت‌ها را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی برای حضور عموم مردم، آزاد خواهد کرد و اصل اساسی باور به نقش مردم در ، صورت تحقق به خود خواهد گرفت. 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 با و درآمیخته است. 📌 قوی لزوماً به‌معنای بودن نیست. 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 انتخاب کاندیدای أصلح از دیدگاه 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ❓أصلح یعنی چه؟ ❗️ یعنی کسی که برای ریشه کنی عزم جدی داشته باشد. یعنی کسی که به حال قشرهای محروم و مستضعف دل بسوزاند. ❗️أصلح کسی است که هم به ترقی و و توسعه اقتصادی و غیراقتصادی بیاندیشد، هم زیر مربوط به توسعه، آن‌چنان محو و مات نشود که از یاد قشرهای مظلوم و ضعیف غافل بماند. ‼️أصلح کسی است که به فکر مردم، مردم، مردم و دنیا و آخرت مردم باشد. 🔆أصلح کسی است که بتواند این بار عظیم را به دوش بگیرد. هر کسی نمی‌تواند این بار را به دوش بگیرد. و و و و لازم دارد. [مقام معظم رهبری؛ ۸۴/۲/۱۷] 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: آفت انقلاب اسلامی این است که دچار بازیگرانی باشد که را دکان کنند؛ دکان قدرت، دکان ثروت، دکان شهرت و دکان ریاست!! ... 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
باسمه تعالی تئوری بازگشت ✍️محمدرضا زالی 🔺موضوع داغ امروز بازار سیاست و رسانه‌های کشور، بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به برجام است. پیش از این نیز با آغاز دولت اول آقای روحانی، چنین راهبردی در بازگشت به تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای دوران ریاست ایشان بر شورای عالی امنیت ملی تجربه شده بود. نگاه به گذشته، راهبردی است که از سوی دیگر طیف‌های فکری و سیاسی نیز پیشنهاد شده و می‌شود؛ راهبردهائی مانند «بازگشت به دوران احمدی‌نژاد» یا «بازگشت به دوران شاهنشاهی»!! 🔻این راهبرد، آشکارکننده اختلاف مبنائی طیف‌های مذکور با اندیشه رهبری انقلاب در تنظیم سیاست‌های خرد و کلان ملی است. ایشان در هیچ موضوعی، راهبرد بازگشت به گذشته را پیشنهاد نداده و همواره با نگاه رو به جلو، برداشتن گام‌های دیگر پیشرفت کشور با افزودن بر جنبه‌های مثبت گذشته و پرهیز از جنبه‌های منفی پیشین را طرح و ارائه نموده‌اند. در آستانه انتخابات سال 1392 گزینه مطلوب برای ریاست جمهوری آینده را فردی برخوردار از امتیازات رئیس جمهور قبل و عاری از نقص‌های وی دانستند. ایشان همواره تلاش می‌کنند با استفاده از تجربیات گذشته و نگاه به آینده، سیاست جاری کشور در مسیر دستیابی به اهداف انقلاب را تبیین و ارائه نمایند. ایشان حتی در ارجاع مسیر ترسیم شده به اصول آرمانی و اندیشه‌ای امام راحل ره از تعابیری که نشانی از بازگشت به گذشته داشته باشد استفاده نمی‌کنند. 🔺ملموس‌ترین دلیل این و رو به‌جلو را می‌توان در هزینه گزاف نگر تجربه مجدد سیاست‌های آزموده شده است زیرا طبق بیان رهبر معظم، حتی شش ماه، زمان زیادی برای یک ملت 80 میلیونی است. گذشته اگر مشتمل بر تجربه‌های مفید و مثبت باشد باید با حذف نقاط ضعف احتمالی آن در سیاست‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد و اگر تجربه‌ای آسیب‌زا یا مخرب بوده است باید با قوت و قدرت از آن پرهیز کرد. 🔻اکنون در نقد راهبرد بازگشت به برجام باید گفت اشکال اساسی چنین سیاستی آن است که راهبردی گذشته‌نگر و بر خلاف سیاست‌های کلان و نگاه راهبردی مقام معظم رهبری است. نکته دوم در نقد این راهبرد، پرسشی است که پاسخ به آن ما را به نقاط ضعف و قوت برجام متوجه ساخته و داوری پیرامون آن را برای نخبگان و افکار عمومی، تسهیل می‌کند. چیستی برجام و پرسش از این مهم که بازگشت به برجام دقیقاً بازگشت به چه چیزی است، آن پرسشی است که در شرائط حاضر با آشکار شدن برخی از پشت پرده‌ها و نتایج ملموس برجام، تکلیف سیاست‌گذاران و حامیان و منتقدان را مشخص خواهد کرد. 🔺 همان سند دیکته شده‌ای است که بیش از یک سال پیش از امضاء، از سوی اندیشکده‌ای آمریکائی تدوین و تنظیم شده بود. همان سندی است که مکانیزم ماشه در آن، ما را در مسیر یک طرفه عمل به تعهدات قرار داده و طرف مقابل را بدون عمل به تعهدات خویش، برخوردار از اهرم‌های فشار تهدیدکننده و خطرساز ساخته است. همان سندی است که بدون لغو بالمره تحریم‌های ظالمانه، تنها بخشی از تحریم‌ها را فقط تعلیق می‌کرد. همان سندی است که قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل را ذیل یک قطعنامه گرد آورده و با مکانیزم ماشه تقویت کرد. همان سندی است که وقتی اشکالات از سوی دلسوزان با استناد به کلمات مندرج در آن و بار معنائی آن‌ها به تیم مذاکره‌کننده گوشزد شد اظهار بی‌اطلاعی کردند. همان سندی است که وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان گفت من آن را نخوانده بودم!! همان سندی است که تمایل شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران را به دنبال داشت ولی با اخم گوشه چشمی از سوی یکی از اعضای آن که اتفاقاً همین عضو متخلف و خارج شده از برجام است، عطای بهره‌مندی از ثروت و بازار بزرگ کشورمان را به لقای آن بخشیده و از همان راهی که آمده بودند از نیمه راه بازگشتند. 🔻اکنون با بازگشت به برجام می‌خواهیم به کدامین منافع تأمین شده ناشی از آن دست یابیم یا از کدامین خسارات پدید آمده پس از ترک آن پرهیز کنیم؟! ما نه در هنگام حضور در برجام از آن منافعی داشتیم و نه هنگام خروج از آن، وضعیت بغرنج‌تری را تجربه کردیم. واقعیت پدیدارشناختی برجام این است که محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از تحریم، نه با انعقاد برجام و نه با خروج از آن، کاستی یا فزونی یافت و به همین سیاق از مسیر بازگشت به برجام، عائدی برای کشور نخواهد داشت. 20 یا در خوشبینانه‌ترین حالت، 30 درصد مشکلات ناشی از تحریم با نگاه به داخل به‌میزان قابل توجهی قابل برطرف شدن است و 70 یا 80 درصد باقی مشکلات که ناشی از رخوت مدیریتی در کشور است نیز امید است با نتیجه درخشان سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به فضل الهی و مدد آگاهی عمومی برطرف شود إن‌شاءالله. 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI