eitaa logo
جامعه اخلاقی
64 دنبال‌کننده
51 عکس
5 ویدیو
0 فایل
گفتمانی برای اداره جامعه بر یک بنیان منسجم نظری ارتباط با أدمین @sebtnabi
مشاهده در ایتا
دانلود
نمایندگان مردم، معلم اخلاق جامعه 🔅 #امام_خمینی ره (خطاب به نمایندگان مردم در #مجلس_شورای_اسلامی) 🔆شما باید در آن‌جا #معلم_اخلاق باشید از براى همه کشور، براى این‌که مطالب شما به همه کشور بسط پیدا می‌کند. وقتى که همه مردم در تمام کشور دیدند که این وکلایشان با #راستى و #صداقت در خدمت کشور هستند و در خدمت اسلام هستند، و مناظره‌‏هایى که می‌کنند مناظره‏‌هاى اسلامى است، و بحث و تفتیشى که می‌کنند بحث و تفتیش اسلامى است، این یک تعلیمى می‌شود به همه افرادى که در این کشور هستند، و به آن‌جایى که این موج‌ها می‌رسد در خارج کشور. 🔆ما باید همه قشرها را تربیت کنیم. شماها باید در #مجلس که می‌روید علاوه بر این‌که، مسائلى که طرح می‌شود که مورد احتیاج ملت است، باید آن‌ها را در آن طرح کنید، با سلاح #اخلاق_اسلامى وارد بشوید، و با آن سلاح، مردم را تربیت کنید که وقتى چند سال از #مجلس گذشت، در مردم آثار گفتگوهاى شما و مناظرات شما پیدا باشد. ... و باید ناظر بدانید خدا را بر اعمال خودتان، باید شما دیگران را هم تربیت کنید. 🔅[صحیفه امام خمینی (ره)، جلد۱۲، ص۳۴۳] 💠 به کانال #جامعه_اخلاقی، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای #محمد_رضا_زالی بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
نظام پاسخگوئی مسؤولان در جامعه اخلاقی ✍️ #محمد_رضا_زالی 🔶نماینده مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند خود را در سایه اقدامات دیگران قرار داده و در مقام #کارنامه‌خوانی، عملکرد مدیران اجرائی یا فعالان بخش خصوصی را به‌عنوان خدمات خود به شهرستان معرفی کند. 🔸نظام وعده‌ها در جامعه اخلاقی، آراسته به ویژگی انطباق با حدود #اختیارات و #امکانات موجود و موصوف به #راستی و #صداقت است. 💠به کانال #جامعه_اخلاقی، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
باسمه تعالی نظام پاسخگوئی مسؤولان در جامعه اخلاقی ✍️ 🔶یکی از اصول اخلاقی که لازمه مسؤولیت‌پذیری است را باید نسبت به سخنان و عملکرد خویش دانست. این پاسخگوئی باید از یک نظام و قاعده روشن تبعیت کرده و محدود به مدیران سطوح مختلف باشد. فقدان چنین نظامی در پاسخگوئی موجب می‌شود تا از سوئی پرسش‌ها و انتظارات ما از افراد در و مسؤولیت ایشان قرار گرفته و دچار کاستی یا فزونی نگردد و از سوی دیگر، زمینه فرافکنی مسؤولان یا سوء استفاده از عملکرد دیگران در را فراهم نیاورد. 🔸ثمره دیگر نظام پاسخگوئی، قابلیت ارزیابی نظام وعده‌ها از سوی هر یک از کاندیداهای تصدی مسؤولیت، از جهت انطباق با اختیارات خواهد بود. مردم نیز در این چارچوب نظام‌یافته می‌توانند نیازهای فردی، منطقه‌ای و شهرستانی خود را به تناسب اختیارات از مسؤولان مطالبه کنند. به‌عنوان نمونه اگر مشکل پیش روی مردم یا نیازی که برطرف کننده این مشکل است باشد؛ مطالبه مردم از نماینده خود در مجلس شورای اسلامی، وضع یا در راستای تحقق رونق تولید خواهد بود. پرسشی که در این مطالبه طرح خواهد شد چرائی آوردن یا نیاوردن فلان کارخانه یا گروه تولیدی به شهرستان نخواهد بود بلکه آن‌چه شایسته طرح در این مقام است پرسش از طرح‌هائی است که نماینده محترم در راستای تحقق رونق تولید به کمیسیون‌های مربوطه و صحن مجلس شورای اسلامی ارائه داده است. 🔶نماینده مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند خود را در سایه اقدامات دیگران قرار داده و در مقام ، عملکرد مدیران اجرائی یا فعالان بخش خصوصی را به‌عنوان خدمات خود به شهرستان معرفی کند. هم‌چنان‌که نمی‌تواند تلاش‌های دیگر نمایندگان در و را در حالی که خود حتی در جلسه بررسی و تصویب آن غائب بوده است با عنوان این‌که ما در مجلس شورای اسلامی چنین کردیم، بخشی از کارنامه دوران مسؤولیت خویش در نظر بگیرد. هم‌چنان‌که نخواهد توانست تلاش‌های مدیران اجرائی ملی، استانی و شهرستانی را به نام خود تمام کرده و بگوید من روح تازه‌ای به کالبد شهرک صنعتی دمیده و آن‌را از 30 درصد فعالیت به 70 یا 100 درصد رسانده‌ام!! 🔸مردم در مقابل این می‌توانند چارچوب وظایف و اختیارات فرد مدعی را در نظر آورده و از او سؤال کنند که بر اساس کدام اختیار و نیز فعالیت در چارچوب کدام‌یک از شرح وظایف خویش به چنین کارنامه مشعشع و پرباری دست یافته است؟! 🔶نظام حاکم بر میان مسؤولان و تعریف روشن شرح وظایف ایشان، مبنای شکل‌گیری نظام سؤالات در مقام پاسخگوئی بوده و به روشنی نشان می‌دهد کدام مسؤول در مقام کارنامه‌خوانی، پاسخگوئی را نقض کرده و بدون آن‌که کارنامه روشنی در حوزه وظایف خویش داشته باشد بر شانه خدمات دیگران ایستاده و فعالیت ایشان را به نام خویش می‌خواند! 🔸مدار اخلاق پاسخگوئی، مانع از آن خواهد بود که یک نهاد یا دستگاه مسؤول در کشور، ناکارآمدی یا خطای خویش را به‌پای رهبری نوشته و در صورت کامیابی، خویش بخواند! اخلاق‌مداری در مقام پاسخگوئی را باید یکی از مهم‌ترین ارکان تحقق به‌شمار آورده و در راستای گسترش آن تلاشی وافر داشت. ادامه در 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
🔶در این چارچوب، از ، تفکیک شده و مسؤولان نخواهند توانست در ، بر مصدر نشسته، فریب افکار عمومی را در جهت جلب آراء به‌سوی خود دنبال کنند. داوطلبانی که از سابقه مسؤولیت اجرائی و مشورتی برخوردارند باید به‌جای طرح وعده‌های رنگارنگ جدید و فریبنده، به بازخوانی صادقانه کارنامه عملکرد خویش و تبیین تناسب آن با وعده‌ها و شرح وظایف تعریف شده بپردازند. همچنان‌که داوطلبان فاقد این سابقه باید قادر به ریشه‌یابی مشکلات جاری در عملکرد پیشینیان بوده و راهکارهای خویش را ارائه دهند. مردم در میانه این کارنامه‌خوانی و تحلیل می‌توانند با تکیه بر بصیرت عمومی خویش، فرد صادق را از مدعی تشخیص دهند. 🔸آن‌چه در عرصه انتخابات موجب شگفتی است، شکل‌گیری کارگروه‌هائی برای مراجعه به مردم در روستاها و مناطق مختلف به‌منظور کشف ذائقه و نیاز مردم است تا داوطلب تصدی مسؤولیت بتواند نظام وعده‌های خود را با خواست مردم منطبق سازد!!! این که بر پایه الگوهای روان‌شناختی استوار است می‌کوشد تا از طریق دست‌یابی به این انطباق، به جلب دست یابد زیرا افراد به‌طور طبیعی نسبت به کسانی تمایل بیشتری نشان می‌دهند که آرزوها و خواسته‌های خود را در قالب وعده و دیدگاه از زبان او بشنوند. 🔶این همراهی فکری در بیان نقطه‌نظرات و وعده‌ها، رهزن افراد شده و وی را هم‌راستا با اندیشه و نیازهای خود قلمداد می‌کنند. در حالی که مردم باید بدانند همراهی و هماهنگی پیش‌ساخته اولاً فاقد بوده و ناشی از نظرخواهی است و ثانیاً باید به انطباق نظام وعده‌ها با حدود اختیارات و وظایف مسؤول مربوطه توجه داشته باشند. صرف این‌که یک فرد مطابق با خواسته ما سخن می‌گوید نمی‌تواند معیاری بر و باشد. چه بسا این همدلی و همراهی زبانی، ابزاری برای فریب است! 🔸این در همان روشی است که شیطان و نفس أماره برای کشاندن افراد به‌سوی گمراهی و ، مورد استفاده قرار داده و فردای قیامت در پاسخ به اعتراض فریب‌خوردگان می‌گوید من چیزی بیش از سخن مطابق میل و خواسته درونی شما نگفتم و این شما بودید که فراخوان مرا بر فراخوان خداوند ترجیح دادید و وعده و سخنانی شدید که مطابق با هوای نفس‌تان بود «و قال الشَّيطانُ لَمّا قُضِيَ الأمرُ إنّ اللّهَ وَعَدَكُم وَعْدَ الحَقِّ و وَعَدتُكم فَأخلَفتُكُم و ما كانَ ليَ عَلَيكُم مِن سُلطانٍ إلاّ أن دَعَوتُكم فَاسْتَجَبتُم لي‏ فلا تَلُوموني‏ و لوموا أنفُسَكُم ما أنا بِمُصْرِخِكُم و ما أنتُم بِمُصْرِخيَّ إنّي كَفَرْتُ بِما أَشرَكتُمونِ مِن قَبلُ إنّ الظّالِمينَ لَهُم عَذابٌ أليمٌ»! [ابراهيم؛ 22] 🔶نظام وعده‌ها می‌تواند حکایت‌گر و فرد باشد. اگر وعده‌های یک جایگاه با حوزه اختیارات آن منطبق نباشد؛ می‌توان دانست که هدف وی، دست‌یابی به صندلی مقصود به هر قیمتی است! داوطلبی که را مطابق با میل مردم تنظیم کرده و فارغ از و یا فراتر از توان خود به دادن وعده‌های بی‌حساب اقدام می‌کند، بی‌گمان فردی منافق‌صفت و دو رو است. چنین فردی می‌خواهد به هر قیمتی هر چند با دروغ و دغل به خواسته خود یعنی اشغال پست مورد نظر بپردازد و خواسته‌ها و نیازهای مردم را پلکان امیال و خویش قرار داده است. 🔸نظام وعده‌ها در ، آراسته به ویژگی انطباق با حدود و موجود و موصوف به و است. جامعه صرفاً در این الگو به دست پیدا می‌کند. هرگونه وعده‌پردازی خارج از این چارچوب را به جرأت می‌توان اقدامی و دروغی آشکار به‌شمار آورد و حکایت‌گر فرد و سوء استفاده از صداقت و حضور پر شور مردم دانست. 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
🏴تسلیت به‌مناسبت #شهادت_فاطمه_زهرا «سلام الله علیها»🏴 📌دخت نبیّ مکرم اسلام در پاسخ به زنان مهاجر و انصار که به‌منظور عیادت بر بالین حضرت حاضر شده بودند علت ناراحتی خود را رویگردانی امت از #الگوی_حکمرانی ترسیم شده از سوی رسول خدا دانست و فرمود اگر از علی ع تبعیت کرده بودید؛ مردم را به‌گونه‌ای که نه خود خسته و نه دیگران ملول شوند به #رفاه و سعادت می‌رسانید و برای خود نیز منافع ویژه و #حقوق_نجومی در نظر نمی‌گرفت. 📌«به خدا سوگند اگر تمام امّت از راه سعادت منحرف شده و از پذيرش #راه_روشن، امتناع می‌کردند؛ [علىّ‏] همه آنان را به راه آورده و آرام آرام و صحيح و سالم به #سعادت و خوشبختى می‌کشاند كه نه خود خسته شود و نه ايشان ملول و در نهايت، آنان را به سرچشمه‌‏اى با آبى گوارا و مطلوب و عارى از هر خس و خاشاك می‌برد و ايشان را از آن سيراب باز مي‌گرداند و در خفا و آشكاراشان #خیرخواهی و نصيحت می‌نمود در حالى كه خود آن حضرت از غناى آن‌ها بهره نمی‌برد و از دنياى ايشان براى خود چيزى ذخيره نمی‌فرمود مگر به اندازه شربت آبى كه تشنه، خود را سيراب كند و اندكى از طعام كه گرسنه بدان سدّ جوع نمايد. و در آن وقت، زاهد از راغب و #راستگو از #دروغگو تميز داده و شناخته مي‌شد». 💠 به کانال #جامعه_اخلاقی، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای #محمد_رضا_زالی بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
گرامی‌داشت #دهه_مبارک_فجر 🇮🇷🇮🇷 #مقام_معظم_رهبری راه #انقلاب ما، راه #اسلام، راه ولایت أمیرالمؤمنین و #حکومت علوی است.🇮🇷🇮🇷 🚩حکومت علی (ع) تجسم #حکومت الهی است. آن حضرت، تجسم آیات قرآن در میان مسلمین و تجسم عدل مطلق و «أشداء علی الکفار و رحماء بینهم» بود. 🚩او #فقرا را به خود نزدیک می‌کرد و ضعفا را مورد رعایت خاص قرار می‌داد. 🚩تنها ایمان، تقوا، اخلاص، جهاد و انسانیت در نزد او ارزش داشت و کسانی که به نا حق و با #پول و #زور، خود را مطرح و برجسته کرده بودند در پیش چشم علی(ع) با خاک یکسان بودند. 📌مسؤولان و کسانی که در دستگاه‌های قضایی، اجرایی، #قانون‌گذاری، نظامی و انتظامی و نهادهای مختلف، مأموریتی بر عهده دارند باید راه، کار، زبان و بازوی خود را بر مشی و منش أمیرالمؤمنین علی(ع) منطبق سازند و همانند او در راه خدا و برای خدا کار کنند، مردم را دوست داشته باشند، به درد مردم برسند و خدمت به آنان را وظیفه خود بدانند. 📌در نظام ما #قوانین و تلاش‌ها باید در خدمت به #مردم مستضعف و محرومی باشد که حکومت طولانی طاغوت‌ها آنان را به استعضاف دچار کرده است. [دیدار با جمعی از مردم و مسؤولان؛ ۶۹/۱۱/۱۰] 💠 به کانال #جامعه_اخلاقی، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای #محمد_رضا_زالی بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
انقلاب اسلامی، الگوئی برای حکمرانی ✍️ 🔸افزایش ضریب جینی و در سال‌های أخیر، حاکی از اشکال جدی در تحقق و رسیدگی به اقشار ضعیف یعنی است. 🔹مردم به چپاول سرمایه‌های کشور توسط عده معدودی از مسؤولان و مدیران از طریق رانت‌های کلان و ، اعتراض دارند. باید شنیده و در مسیر پیموده شده توسعه کشور، تجدید نظر شود. 🔸تمرکزگرائی در منابع انسانی و ، باعث سلطه عده معدودی بر سرنوشت سیاسی – اقتصادی و فرهنگی – اجتماعی کشور شده و جمع کثیری از مردم را در جایگاه منتقد و اپوزیسیون داخلی نظام قرار داده است. 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
باسمه تعالی انقلاب اسلامی، الگوئی برای حکمرانی ✍️ 🔸مردم در جریان خشم انقلابی خود در دوران ستم‌شاهی با شعار نه شرقی _ نه غربی، جمهوری اسلامی؛ الگوهای حکمرانی کمونیستی شرقی و لیبرالیستی غربی را نفی کرده، خواستار الگوئی متمایز در حوزه‌های فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد در چارچوب شده‌اند. 🔹هویت مستقل این الگوی حکمرانی، مبتنی بر دو اصل بنیادین و ، مقتضی اتخاذ سیاست‌های راهبردی و برنامه عملیاتی متمایز از الگوهای شرقی و غربی است. باید نتیجه این الگوی اسلامی و انقلابی در پیشرفت، تحقق مردم باشد. 🔸دو گزاره مورد تأکید در بیانات امام راحل عظیم‌الشأن ما و بوده است. ایشان همواره مسؤولان کشور را به خواسته مردم یعنی اسلام، توجه داده و تأکید می‌فرمودند که هیچ نسخه‌ای برتر از اسلام در هیچ‌جای عالم وجود ندارد. ایشان می‌فرمودند که به فکر طبقات ضعیف باشید و جلب رضایت آنان را در رأس برنامه‌های خود قرار دهید. 🔹اکنون در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جای طرح این پرسش است که جایگاه ما و انقلاب در تحقق آرمان‌ها کجاست؟! افزایش ضریب جینی و در سال‌های أخیر، حاکی از اشکال جدی در تحقق و رسیدگی به اقشار ضعیف یعنی صاحبان اصلی انقلاب است. پیشرفت‌های زیادی حاصل شده که قابل انکار نیست اما این به تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی مردم به رهبری ره منتهی نشده است. 🔸حقیقت این است که مردم گله‌مندند! مردم از مشاهده بی‌عدالتی‌ها ناراحتند! مردم، سرمایه‌دارتر شدن سرمایه‌داران و ضعیف‌تر شدن هر چه بیشتر خود را با تمام وجود لمس و نگرانی خود را فریاد می‌کنند. مردم به چپاول سرمایه‌های کشور توسط عده معدودی از مسؤولان و مدیران از طریق رانت‌های کلان و ، اعتراض دارند. صدای اعتراض مردم باید شنیده و در مسیر پیموده شده توسعه کشور، تجدید نظر شود. 🔹اولین نتیجه حاصل از این بازنگری، اذعان به عدم انطباق با و ماهیت آرمانی آن است. این الگو که مشخصاً از دهه دوم حاکمیت جمهوری اسلامی و پس از جنگ تحمیلی آغاز شده، تداوم است و هیچ شباهتی با انقلاب اسلامی ندارد. 🔸در باید با حضور توأمان جوانان در عرصه تصمیم‌گیری و مدیریت اجرائی، خون تازه به رگ‌های کشور تزریق شود. فکرهای جوان و نو، را منطبق با مبانی و آرمان‌های انقلاب، عرضه کرده و بازوهای جوان در مدیریت اجرائی کشور با روحیه جهادی عاری از هرگونه منفعت‌طلبی مادی به عملیاتی کردن آن قیام می‌کنند. 🔹گام دوم انقلاب اسلامی، گام قیام در عرصه تئوری‌پردازی و مدیریت اجرائی است. جوانان فرهیخته با پرهیز از محافظه‌کاری معهود در سالخوردگان، در عین خردمندی، قادر به تغییر نگاه و ایجاد تحول عملی در عرصه تصمیم‌گیری و مدیریت اجرائی هستند. ادامه در 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
🔸با ایجاد در نظام برنامه‌ریزی کشور و از منابع ثروت و قدرت می‌توان به در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دست یافت و آرمان‌های بلند انقلابی مردم و امام راحل را بر پایه مفهوم بنیادین ، محقق ساخت. 🔹این راهبرد اصولی به تحقق آرمان اساسی دیگر انقلاب یعنی حاکمیت اسلام منتهی خواهد شد و در پرتو برنامه عملیاتی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، را سامان خواهد داد. 🔸جامعه اخلاقی، جامعه‌ای برخوردار و سرشار از عدالت است که ترویج و عمل به آموزه‌های اخلاقی در آن، نه مصنوعی و محصول موعظه و نصیحت‌های مکرر یا بگیر و ببندهای انتظامی بلکه طبیعی و محصول حاکمیت ساختارهای سالم بر نهادهای قدرت و ثروت است. جامعه‌ای که در آن عادلانه بوده و به حضور و نقش مردم در عرصه اقتصاد و سیاست و فرهنگ و اجتماع، باور داشته باشد به سطحی از پیشرفت و آبادانی فراگیر دست خواهد یافت که را به‌دنبال دارد. 🔹در الگوی حکمرانی برآمده از الگوی انقلاب اسلامی، به‌جای تمرکز بر دستیابی به نتیجه به هر قیمت ممکن، باید بر فرآیندهائی متمرکز بود که ما را به صورت تدریجی به اهداف مورد نظر نزدیک سازد. ، ما را در دام گرفتار خواهد کرد و محصولی جز بیگانگی میان حاکمیت و مردم به‌دنبال نخواهد داشت. در مقابل، می‌تواند ما را از رهگذر و با همراهی اختیاری مردم، به سرمنزل مقصود سعادت مادی و معنوی رهنمون سازد. 🔸تمرکزگرائی در منابع انسانی و منابع قدرت و ثروت، باعث سلطه عده معدودی بر سرنوشت سیاسی – اقتصادی و فرهنگی – اجتماعی کشور شده و جمع کثیری از مردم را در جایگاه منتقد و اپوزیسیون داخلی نظام قرار داده است. خروج از این ، ظرفیت‌ها را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی برای حضور عموم مردم، آزاد خواهد کرد و اصل اساسی باور به نقش مردم در ، صورت تحقق به خود خواهد گرفت. 💠به کانال ، درگاهی برای نشر دیدگاه‌ها بر محور یک گفتمان نظری بپیوندید.🔰 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 با و درآمیخته است. 📌 قوی لزوماً به‌معنای بودن نیست. 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 انتخاب کاندیدای أصلح از دیدگاه 🇮🇷🇮🇷🇮🇷 ❓أصلح یعنی چه؟ ❗️ یعنی کسی که برای ریشه کنی عزم جدی داشته باشد. یعنی کسی که به حال قشرهای محروم و مستضعف دل بسوزاند. ❗️أصلح کسی است که هم به ترقی و و توسعه اقتصادی و غیراقتصادی بیاندیشد، هم زیر مربوط به توسعه، آن‌چنان محو و مات نشود که از یاد قشرهای مظلوم و ضعیف غافل بماند. ‼️أصلح کسی است که به فکر مردم، مردم، مردم و دنیا و آخرت مردم باشد. 🔆أصلح کسی است که بتواند این بار عظیم را به دوش بگیرد. هر کسی نمی‌تواند این بار را به دوش بگیرد. و و و و لازم دارد. [مقام معظم رهبری؛ ۸۴/۲/۱۷] 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
: آفت انقلاب اسلامی این است که دچار بازیگرانی باشد که را دکان کنند؛ دکان قدرت، دکان ثروت، دکان شهرت و دکان ریاست!! ... 💠 به کانال ، ناشر دیدگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جناب آقای بپیوندید.🔰 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI
باسمه تعالی تئوری بازگشت ✍️محمدرضا زالی 🔺موضوع داغ امروز بازار سیاست و رسانه‌های کشور، بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به برجام است. پیش از این نیز با آغاز دولت اول آقای روحانی، چنین راهبردی در بازگشت به تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای دوران ریاست ایشان بر شورای عالی امنیت ملی تجربه شده بود. نگاه به گذشته، راهبردی است که از سوی دیگر طیف‌های فکری و سیاسی نیز پیشنهاد شده و می‌شود؛ راهبردهائی مانند «بازگشت به دوران احمدی‌نژاد» یا «بازگشت به دوران شاهنشاهی»!! 🔻این راهبرد، آشکارکننده اختلاف مبنائی طیف‌های مذکور با اندیشه رهبری انقلاب در تنظیم سیاست‌های خرد و کلان ملی است. ایشان در هیچ موضوعی، راهبرد بازگشت به گذشته را پیشنهاد نداده و همواره با نگاه رو به جلو، برداشتن گام‌های دیگر پیشرفت کشور با افزودن بر جنبه‌های مثبت گذشته و پرهیز از جنبه‌های منفی پیشین را طرح و ارائه نموده‌اند. در آستانه انتخابات سال 1392 گزینه مطلوب برای ریاست جمهوری آینده را فردی برخوردار از امتیازات رئیس جمهور قبل و عاری از نقص‌های وی دانستند. ایشان همواره تلاش می‌کنند با استفاده از تجربیات گذشته و نگاه به آینده، سیاست جاری کشور در مسیر دستیابی به اهداف انقلاب را تبیین و ارائه نمایند. ایشان حتی در ارجاع مسیر ترسیم شده به اصول آرمانی و اندیشه‌ای امام راحل ره از تعابیری که نشانی از بازگشت به گذشته داشته باشد استفاده نمی‌کنند. 🔺ملموس‌ترین دلیل این و رو به‌جلو را می‌توان در هزینه گزاف نگر تجربه مجدد سیاست‌های آزموده شده است زیرا طبق بیان رهبر معظم، حتی شش ماه، زمان زیادی برای یک ملت 80 میلیونی است. گذشته اگر مشتمل بر تجربه‌های مفید و مثبت باشد باید با حذف نقاط ضعف احتمالی آن در سیاست‌های آینده مورد استفاده قرار گیرد و اگر تجربه‌ای آسیب‌زا یا مخرب بوده است باید با قوت و قدرت از آن پرهیز کرد. 🔻اکنون در نقد راهبرد بازگشت به برجام باید گفت اشکال اساسی چنین سیاستی آن است که راهبردی گذشته‌نگر و بر خلاف سیاست‌های کلان و نگاه راهبردی مقام معظم رهبری است. نکته دوم در نقد این راهبرد، پرسشی است که پاسخ به آن ما را به نقاط ضعف و قوت برجام متوجه ساخته و داوری پیرامون آن را برای نخبگان و افکار عمومی، تسهیل می‌کند. چیستی برجام و پرسش از این مهم که بازگشت به برجام دقیقاً بازگشت به چه چیزی است، آن پرسشی است که در شرائط حاضر با آشکار شدن برخی از پشت پرده‌ها و نتایج ملموس برجام، تکلیف سیاست‌گذاران و حامیان و منتقدان را مشخص خواهد کرد. 🔺 همان سند دیکته شده‌ای است که بیش از یک سال پیش از امضاء، از سوی اندیشکده‌ای آمریکائی تدوین و تنظیم شده بود. همان سندی است که مکانیزم ماشه در آن، ما را در مسیر یک طرفه عمل به تعهدات قرار داده و طرف مقابل را بدون عمل به تعهدات خویش، برخوردار از اهرم‌های فشار تهدیدکننده و خطرساز ساخته است. همان سندی است که بدون لغو بالمره تحریم‌های ظالمانه، تنها بخشی از تحریم‌ها را فقط تعلیق می‌کرد. همان سندی است که قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل را ذیل یک قطعنامه گرد آورده و با مکانیزم ماشه تقویت کرد. همان سندی است که وقتی اشکالات از سوی دلسوزان با استناد به کلمات مندرج در آن و بار معنائی آن‌ها به تیم مذاکره‌کننده گوشزد شد اظهار بی‌اطلاعی کردند. همان سندی است که وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده کشورمان گفت من آن را نخوانده بودم!! همان سندی است که تمایل شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران را به دنبال داشت ولی با اخم گوشه چشمی از سوی یکی از اعضای آن که اتفاقاً همین عضو متخلف و خارج شده از برجام است، عطای بهره‌مندی از ثروت و بازار بزرگ کشورمان را به لقای آن بخشیده و از همان راهی که آمده بودند از نیمه راه بازگشتند. 🔻اکنون با بازگشت به برجام می‌خواهیم به کدامین منافع تأمین شده ناشی از آن دست یابیم یا از کدامین خسارات پدید آمده پس از ترک آن پرهیز کنیم؟! ما نه در هنگام حضور در برجام از آن منافعی داشتیم و نه هنگام خروج از آن، وضعیت بغرنج‌تری را تجربه کردیم. واقعیت پدیدارشناختی برجام این است که محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از تحریم، نه با انعقاد برجام و نه با خروج از آن، کاستی یا فزونی یافت و به همین سیاق از مسیر بازگشت به برجام، عائدی برای کشور نخواهد داشت. 20 یا در خوشبینانه‌ترین حالت، 30 درصد مشکلات ناشی از تحریم با نگاه به داخل به‌میزان قابل توجهی قابل برطرف شدن است و 70 یا 80 درصد باقی مشکلات که ناشی از رخوت مدیریتی در کشور است نیز امید است با نتیجه درخشان سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری به فضل الهی و مدد آگاهی عمومی برطرف شود إن‌شاءالله. 🌐کانال جامعه اخلاقی در تلگرام 🆔 https://t.me/jAKHLAGHI 🌐کانال جامعه اخلاقی در ایتا 🆔 https://eitaa.com/jAKHLAGHI