audio_2020-12-06_21-06-16.ogg
949.2K
❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅─
﷽
#به_وقت_جویایی
📜 #سوال
منظور از حدیث «کاد الفقر ان یکون کفراً» چیست؟ اگر عده ای بخاطر فقر و تنگدستی کافر شوند، آیا خداوند آنها را مجازات خواهد کرد؟
👤 با حضور استاد جواد حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
─┅═ೋ❅🌼❅ೋ═┅─
پاسخگویی به روش:
🌻«حمله به مبنای شبهه و
ارائهمبنای صحیح»🌻
🔶 مدرّس:استاد جواد حیدری🔶
✳️ یکی از روشهای پاسخگویی:
حمله به مبانی شبهه و ارائهی مبنای صحیح است.
🔍لذا پاسخگو میبایست با زیرکی منشأ و ریشه ی شبهه را تشخیص دهد تا بتواند آن را هدف قرار دهد،🏹 یعنی ببیند پرسشگر (شبهه افکن) روی چه سکویی ایستاده دارد تیر اندازی میکند🤺، همان سکو را هدف بگیرد و به سمت او شلیک کند تا ریشه شبهه منقطع گردد.🎯
بنابراین آشنایی کافی با جریان شناسی 🎖شبهات برای دانستن منشأ شبهات بر پاسخگو ضروری است
✳️ این روش یکی از روشهای پاسخگویی است که اساسا شبهه و سوال را سالبه به انتفاء موضوع میکند چرا که به گونهای متبحرانه شبهه افکن را خلع سلاح کرده و دیگر اجازه نمیدهد نوبت به پاسخگویی برسد. اما با این وجود کار پاسخگو در اینجا به اتمام نمیرسد بلکه پاسخگو پس از آنکه سکو را زد زمین آماده، مستعد و در دسترسش قرار می گیرد لذا نوبت به گام دوم که بذرافشانی و کاشت بذر است می رسد🌾 و پاسخگو نظیر یک زارع دانهی بینقص و عیب خود را می کارد؛ چرا که کار کشاورز علاوه بر ریشه کن نمودن علفهای هرز کاشتن دانه نیز هست👩🌾
اینجاست که پاسخگو بذر شیرین پاسخ را به پرسشگر هدیه می کند🎁
✳️ در این روش سلب و ایجاب باید کنار هم باشد (نفی و اثبات باید کنار هم قرار گیرد) چرا که اگر یکطرفه شد پاسخگویی بصورت تام، کامل و جامع صورت نمی گیرد
🖌مثالها
1⃣ مثال اول معاد:
شبهه:انسان اینگونه میگوید آیا وقتی ما از این دنیا رفتیم دوباره باز زنده و برگردانده میشویم؟
«وَيَقُولُ الْإِنْسَانُ أَإِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا» {۶۶/سوره مبارکه مریم}
پاسخ و استدلال پاسخ قرآن👇
انسان توجه به این مسئله ندارد که
أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا ۶۷/مریم
ما او را خلق کردیم در حالی که اصلا چیزی نبود
قرآن چه جوابی می دهد؟
میگوید تو اصلا نبودی من خلق کردم میخواهم برگردانم حالا شما بگید کدام راحتتره؟ (البته درسته که برا خدا همه چی راحت است ولی اینجا دارد از دید مخاطب مطرح میکند)
خلق اولی راحتتر است یا بوده حالا میخوام برگرداندنمش؟
در این آیهی نورانی استبعاد مبناست یعنی اینکه تو نبودی ما خلقت کردیم این سختتر است یا تو الان هستی میخوام برگردانمت؟ شبهه افکن قانع میشود
حمله به مبنای شبهه، ارائهی مبنای صحیح (استدلال)
📌مقایسه
در این آیه مسئله و مشکل (مبانی غلط) اینجاست که شبهه افکن منکر معاد است و این انکار را با استبعاد مطرح می کند یعنی معتقد است خیلی بعید است وقتی ما از دنیا رفتیم دوباره زنده شویم، خیلی دور از ذهن است
او بعید می داند انسانی که خاک شده دوباره برگردد
2⃣ مثال:دوم حس گرایان:
گاهی تجربهگراها(منبع معرفت را حس و تجربه میدانند)
تجربهگراها متافیزیک را قبول نداشته وخدا را خرافه میدانند،و معتقدند انسان فقط جسم است.
لذا بحث از برهان امکان و وجوب و برهان نظم و ... برای حس گرا فایده ندارد.
چون حس گرا عقل را قبول ندارد مبنای او حس و تجربه و ساینس است پس اول باید بیائیم مبنای او را درست کنیم بگیم چه کسی گفته منبع معرفت فقط حس است؟
اول این مسئله را درست کن
باید اثبات کنیم برایش علاوه بر حس عقل هم منبع شناخت است
این روش برای آگنوستیک ها هم جواب میدهد چرا که اگر عقل نباشد حتی حس نیز یقین آور نیست چون عقل است که حس و تجربه را علم آور و یقین آور می کند درست است که حس منبع معرفت است ولی حس به تنهایی منبع شناخت نیست.
سپس برای او برهان عقلی ارائه میدهیم
پس اول مبنا را درست کن بعد بیا ارائهی طریق بده.
3⃣ مثال سوم دعا:
دعا کردم ولی خدا آنچه خواستم را اجابت نکرد ؟؟
مبنای این تفکر را باید یافت؟
مبنای این سوال این است که این شخص تصور کرده معنای «ادعونی استجب لکم » استجب لکم را آنچه تو میخواهی معنا کرده خوب تا این مبنا را اصلاح نکنیم هر چه تلاش کنیم بیاثر است
اصل مبنای شبهه را بشناسیم و ریشه کن کنیم ببین خدا که فرموده استجب لکم یعنی جوابت را میدهم دست خالی ردت نمیکنم نه اینکه هر چه میخواهی به تو بدهم بله گاهی آنچه تو خواستی را میدهد ولی تضمین نکرده همیشه آنچه تو میخواهی را بدهد
خدا تضمین اعطا نکرده تضمین اجابت کرده
#روشهای_پاسخگویی
#عقائد_دورهی_کلام_نوجوان
#حملهبهمبانیشبهه_ارائه_مبانی_صحیح
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
💠 حکم شرعی معامله در بازار فارکس
🔹حجت الاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد:
📝 مرسلات: dte.bz/01mo
📝 باشگاه خبرنگاران جوان: dte.bz/01yj
📝 خبرگزاری رسا: dte.bz/01rs
📝 خبرگزاری حوزه: dte.bz/01hw
📝 خبرگزاری ایکنا: dte.bz/01iq
📝 خبرگزاری شبستان: dte.bz/01sh
📝 صاحب نیوز: dte.bz/01sa
📝 اصفهان شرق: dte.bz/01es
📝 ندای اصفهان: dte.bz/01ne
📝 ربیع: dte.bz/01rb
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
موضوع: تلقیح اسپرم اجنبی به لحاظ فقدان اسپرم در شوهر
سوال:
يكي از مشكلات زوجين نازا فقدان اسپرم در شوهر است كه در كشورهاي غربي اين نقص با تلقيح اسپرم از مردان ديگر به زن مرتفع ميشود. ضمناً در اين رابطه بانك اسپرم وجود دارد و مشخصات مرد دهنده اسپرم با شوهر بيمار مقايسه شده و سعي ميشود فرد از نظر ژنتيك شباهت با شوهر بيمار داشته باشد و فاقد بيماريهاي ارثي باشد و از آن جايي كه روش فوق تنها راه حاملگي در زناني است كه شوهرشان اصلاً اسپرم ندارند؛ حكم شرعي مسأله چيست؟
امام خمینی (رحمة الله علیه):
داخل نمودن مني اجنبي در رحم زن اجنبيه جايز نيست، چه با اجازه زن باشد يا نه، و چه با اجازهي شوهر باشد يا نباشد.
تحريرالوسيله، ج2، ص559، م2
آیت الله بهجت (رحمة الله علیه):
سؤال: خانمي كه شوهرش فاقد اسپرم و نطفه مي باشد اگر بخواهند نطفه مرد اجنبي را در رحم او تزريق نمايد:1) آيا احتياج به طلاق و عده دارد؟
2) آيا شوهر ميتواند دوران حمل با او همبستر شود؟
نياز به طلاق ندارد ولي اصل اين كار حرام است و بچّه هم مال مرد صاحب نطفه است نه شوهر زن و نزديكي شوهر هم با زن جايز است.
آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه ):
عمل مزبور جايز نيست.
آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی):
اين عمل في نفسه اشكال ندارد لكن از لمس و نظر حرام بايد اجتناب شود و بچه ملحق به زن و مرد صاحب نطفه است و نسبت به صاحب رحم در احكام شرعي مربوط به نسب احتياط رعايت شود.
آیت الله خویی (رحمة الله علیه):
جايز نيست نطفه و مني مرد اجنبي را به زني تلقيح و تزريق نمايند.
توضيح المسائل (ملحقات)، ص561، م43
آیت الله سیستانی (دام ظله العالی):
جايز نيست ولي اگر تخمک زن را با اسپرم مرد در خارج از رحم بارور كنند و سپس در رحم قرار دهند جايز است و در اين صورت هم فرزند آن مرد نخواهد بود بلكه فرزند صاحب اسپرم است. و جواز اين امر در صورتي كه مستلزم حرامي مانند كشف عورت باشد اختصاص به موارد ضرورت دارد مانند اين كه بچهدار نشدن براي او حرجي باشد.
آیت الله شبیری (دام ظله العالی):
به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر ـ ولو در آزمایشگاه ـ حرام است. ولی اگر بین آنها به طریق شرعی زوجیت ـ ولو موقت ـ حاصل شود و لقاح صورت گیرد اشکالی ندارد. در تمام مواردی که لقاح فی نفسه جایز است اگر مقدمات آن مثل گرفتن تخمک و اسپرم یا انتقال به رحم مستلزم لمس و نظر حرام باشد این اقدامات جایز نیست مگر در فرض اضطرار و استیصال.
آیت الله صافی (دام ظله العالی):
اين عمل به نظر اينجانب اشكال دارد.
آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه):
اين نوع تلقيح قطعاً جايز نيست.
آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه (
جايز نيست.
مجمع المسائل، ج2، ص177، س496
آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی):
تلقيح اسپرم مرد بيگانه جايز نيست و فرزندي كه از اين راه متولد ميشود شبيه فرزند نامشروع است.
آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی):
جايز نيست.
هزار و يك مسأله فقهي، ج2، ص282 ، س908
توضيح المسائل، ص609
آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی):
جايز نيست.
توضيح المسائل، ص770 م2898
#حكم_شرعي
#تلقيح
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
4_5958412295859079004.mp3
4.5M
📋#به_وقت_جویایی
#ســـــؤال:
در سوره مجادله امده که نباید با کافر خوب بود گرچه خانواده خودت باشه...این در حالی است که در سوره لقمان اومده که به پدر و مادر مشرک نیکی کنید‼️⁉️
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
❓چرا بعضی دانشمندان با اینکه عمر خود را در راه شناخت پدیده ها گذرانده اند، به خدا ایمان نمی آورند؟
🔰پاسخ :
خداپرستی مربوط به اراده انسان است، نه علم انسان.
لذا نجاری که دائما نردبان می سازد از هیچ کدام بالا نمی رود، زیرا قصد بالا رفتن ندارد.
سوزن که برای همه لباس می دوزد، خودش لباس ندارد آئینه فروشی دائما در میان آئینه های مغازه خود می چرخد، ولی ممکن است حتی یقه خود را صاف نکند، ولی عابرین با نگاه به یکی از آینه ها، سر و صورت خود را مرتب می کنند. بسیاری از دانشمندان نیز پدیده ها را شناخته اند اما قصد شناخت پدید آورنده را نداشته اند.
📚 #به_وقت_سؤال
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
@javadheidari110
▪️آیتالله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگذشت.
🆔 @javadheidari110
❓حق الناس هایی که احتمال داره به گردن ما مانده باشد و ما نمی دانیم چه کنیم؟
🔰 حق الناس ها به چهار دسته تقسیم می شوند:
1️⃣ حق الناس مالی
2️⃣ حق الناس جانی
3️⃣ حق الناس آبرویی
4️⃣ حق الناس اضلالی و گمراه کردنی
🔵 نسبت به حق الناس مالی باید آنچه را که به گردن دارد نسبت به آن شخص پرداخت کند و پس بدهد و اگر او را نمی شناخت باید از طرف او رد مظالم و صدقه بدهد.
☢️ نسبت به مورد دوم هم باید به آن شخص مراجعه کند و اگر به جسم او صدمه ای زده از او حلالیت بطلبد و یا دیه آن را بدهد و یا قصاص شود.
🔴 نسبت به مورد سوم هم اگر آبروی شخصی را مثلا با غیبت کردن ریخته است باید اگر به او مراجعه کند مفسده ای ندارد و دعوا نمی شود و او نداراحت نمی شود باید به او بگوید و حلالیت بطلبد و اگر مفسده دارد باید از طرف او و به نیت او استغفار کند و کارهای خوبی انجام دهد و تا جایی که می تواند از اثر این آبرویی که ریخته شده است کم کند.
⚫️ و در مورد اضلالی هم باید تلاش کند کسانی را که گمراه کرده است به راه برگرداند و کار اشتباه خود را جبران کند.
✳️ به ترتیبی که بیان شده آسان ترین نوع حق الناس؛ مالی هست و سخت ترین نوع آن حق الناس اضلالی و گمراه کردن دیگران است که از همه بد تر است و متاسفانه به این مورد در فضای مجازی با شبهاتی که هست خیلی ها را گمراه می کنند.
✅ در هر صورت شخصی که حق الناس به گردن دارد باید تمام تلاش خود را انجام دهد که آنها را رفع و حل کند و آنجایی را که نتوانست با خیرات زیادی که انجام می دهد ان شاء الله خداوند رضایت آنها را خواهد گرفت.
📚 #به_وقت_سؤال
🔸🔹🔸🔹🔸🔹
♨️ @javadheidari110
4_5944976839293274675.ogg
1.95M
#به_وقت_جویایی
#سوال
🎯 چرا همه، نمی توانند به امثال من لا یحضره الفقیه رجوع نمایند برای عمل؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
4_5945110919582326089.ogg
1.25M
#به_وقت_جویایی
#سوال
❎ سلام آیا حدیث معتبری هست که ثابت کنه اصحاب ائمه و حضرت زینب از پوشیه استفاده می کردند؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
🌻روشهایپاسخگوییبهشبهات🌻
🌻تحلیلواژگان(تعریفواژگان)🌻
🔸مدرس:استاد جواد حیدری🔸
یکی از واژهگانی که دانستن معنای آن در پاسخگویی کارگشاست تناقض است
تعریف تناقض
«نقیضُ کلِ شیٍ رفعه» نقیض هر چیزی رفع آن است، نقیض انسان می شود لا انسان، لیس بالانسان
حکم تناقض چیست؟
«لایجتمعان و لایرتفعان» نمیتواند هر دو باشد،نمیتواند هم هیچ کدامش نباشد. یعنی اگر شما گفتید من انسان هستم، نمیتوانید هم انسان باشید هم غیر انسان باشیدبعضی انسانها عادل هستند(«کم قضیه بعض است» و «کیف قضیه هستند است») نقیض آن چی میشه؟ باید کم و کیف کامل تغییر کند بعض می شود همه (هیچ) و هستند بشود نیستند «هیچکدام از انسان ها عادل نیستند»
🍃🌼شرایط تناقض چیست؟
در تناقض ۸ وحدت شرط دان (که البته بعد از ملاصدرا ۹ وحدت شرط شد)
یعنی اگر هر کدام از این وحدت ها نباشد تناقضی اتفاق نیفتاده است.
وحدت یعنی چه؟ یعنی باید اتحاد باشد بین هر دوتا گزاره مثال👇
آقایx فرد خوبی هست، آقای x فرد بدی است در نگاه اول بین این دو قضیه تناقض وجود دارد، چون نمی توانیم بگوئیم هم خوب است و هم بد است اما اگر وحدت جهت بین آنها وجود نداشته باشد می گوئیم تناقض نیست چون منظورمان از وحدت، وحدت جهت است که وحدت اضافه هم گویند نسبت هم میگویند یعنی من از جهت پرتلاش بودنش میگویم خوب است اما از جهت و نسبت خسیس بودنش میگویم بد است لذا چون جهت شان متفاوت است پس تناقضی در کار نیست
این ۸ وحدت چیست؟
1⃣وحدت موضوع:
آقای x خوب است / خانم y بد است.
وحدت موضوع ندارد لذا تناقضی ندارد
2⃣وحدت محمول:
آقایx خوب است/ آقایyآشپز نیست
اینها که با هم تناقض ندارند
3⃣وحدت زمان:
آقای x دیروز خوب بود/آقای x امروز بداست،تناقض گویی نیست چون زمانش متفاوت است.
4⃣وحدت مکان:
آقایx در اصفهان خوب است
آقایx در شیراز بد است تناقض ندارد چون وحدت مکان ندارد.
5⃣قوه6⃣فعل:
گاهی وحدت قوع و فعل ندارد:
آقای x دکتر نیست، آقای x دکتر هست اینکه تناقض نیست چون دکتر هست بالقوه و دکتر نیست بالفعل لذا تناقض ندارد.
7⃣کل8⃣جزء:
این ماشین به درد می خورد،
این ماشین به درد نمی خورد،
تناقض نیست زیرا منظور این است که: کلیت ماشین خوب است
اما جهت بد بودن جزء است چون دیسک و صفحهاش مشکل دارد بد است لذا تناقضی وجود ندارد.
9⃣وحدت شرط:
آقایx خوب است آقای x خوب نیست این تناقض نیست چون ایشان به شرط خلوص خوب است اما به شرط ریا بد است
♻️بسیار کسانی که در سوالشان ادعای تناقض می کنند ابتدا از آنها بخواهیم تناقض را تعریف کنند وشروطش را بگوید اکثرا سوال شان منتفی میشود.
🍎مثال۱
قرآن میفرماید:«آسمان و زمین در دو روز، در چهار روز، یا شش روز»
آیات سه دسته اند!! پس چقدر این آفرینش طول کشیده است؟!؟ یومین؟ اربعة ایام؟ ستة ایام؟؟ کدام درست است؟؟می پرسد بالاخره آسمان و زمین در چند روز آفریده شد؟ می گوئیم جهت آیات را ببین،
🌼یومین:
یا زمین را میفرماید
یا آسمان را میفرماید
یا ارزاق بین آسمان و زمین را داره مطرح میکند
(دو روز ناظر به یکی از اینها)
🌼اربعه
ارض و سماء با هم هر کدام دو روز است میشه ۴ روز
یا زمین یا آسمان با بین آسمان و زمین.
🌼«فی ستة ایام» منظور همهی آنهاست.
هیچ تناقضی ندارند این آیات، چون جهت آیات متفاوت است.
🍏مثال ۲
بالاخره قابض ارواح کیست؟
ملک الموت است؟ فرشتگان دیگرند؟الله تبارک و تعالی است؟ کدام؟
لذا خدا در قرآن دستور تدبر در آیات دادهاند«لیدبروا ...»
باید در آیات تدبر کرد و با تدبر خواهیم دانست تناقضی در قرآن نیست و هر کدام از آیات نورانی قرآن کریم ناظر به جهت خاصی است.
🍎مثال۳
بالاخره در قیامت سوال می شود یا نه؟
«لایسئلون، هم یسئلون» کدام؟؟
با تدبر در آیات مشاهده خواهیم کرد جهت آیه چیست؟ ناظر به چیست؟ و بررسی می شود گروه افراد متفاوت است و هر کدام مخصوص گروه خاصی است
🍏مثال۴
در قرآن مشرق و مغرب داریم و همچنین مشارق و مغارب نیز داریم کدام صحیح است؟آیا این تناقض نیست؟
🌻 المشرق و المغرب جنس است و اینجا اصلا در صدد و در مقام بیان تعداد نیست بلکه جنس مشرق و مغرب منظور است.
🌻مشرق و مغرب از جهت منتهی الیه بودن است. مشارق و مغارب بین این منتهی الیههاست و همچنین در مشارق و مغارب تعداد نیز لحاظ شده است.
لذا چون جهات متفاوت است تناقضی در کار نیست.
💎نتیجه اینکه
با تدبر در آیات خواهیم دانست:
1⃣ادعای تناقضی که دیگر اندیشان نسبت به برخی آیات قرآن دارند هیچکدام شرایط تناقض را دارا نیست لذا اساسا تناقضی اتفاق نیفتاده است و تناقض، تناقض بَدوی بوده است یعنی مستقر نیست در ابتدای امر احساس تناقض میشود.
2⃣سبب میشود عظمت اعجاز قرآن را فهم نمائیم.
#پاسخگوییبهروشتحلیلواژگان
#تناقض
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
🔵 گاهی یک شوخی اثرش از چند برهان بیشتر است!
🔹 از آن شاهکارهای سیاسی مرحوم سید حسن مدرس نقل میکنند که در همان دوره یک موجی پیدا شده بود - که هر چند وقت یک بار هم پیدا میشود و آن وقت این موج شدیدتر از امروز بود - که ما باید لغات بیگانه (به قول اینها) را از زبان فارسی بیرون بریزیم و اصلًا نباید هیچ لغت عربی در زبان ما وجود داشته باشد.
🔹 این موج در مجلس هم راه پیدا کرده بود و میخواستند آن را به صورت یک قانون در بیاورند. مرحوم مدرس با این فکر مبارزه میکرد.
گاهی یک شوخی، یک متلک، یک هو کردن اثرش از چند برهان بیشتر است. گفته بود بسیار خوب، حالا ببینیم چی میشِد! (به قول خودش؛ اصفهانی بود) و چه از آب در میآید!
🔹 رو کرده بود به رئیس مجلس و گفته بود آقای رئیس مجلس! اسم من حسنِس، اسم جنابعالی هم حسینِس. حالا این اسمها را میخواهند تبدیل کنند به فارسی. پس من میشوم «نیک»، حسین هم که تصغیر حسن است میشود نیکچه، پس بعد از این من نیکم شما نیکچه، مثل دیگ و دیگچه!
🔹 چند تا از اینها را با همدیگر جور کرد، مجلس خندید و لایحه با همین [شوخی] از بین رفت.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۶، ص۱۹۵
🌹🌹
⭕️ @javadheidari110
4_5944976839293274650.ogg
2.82M
#به_وقت_جویایی🌸
#سوال
🔍 تبین حدیث "کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا" را از استاد جواد حیدری بشنوید...
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
🌻روشهایپاسخگوییبهشبهات🌻
🌻تحلیلواژگان(تعریفواژگان)🌻
🔸مُدرِّس: استاد جواد حیدری🔸
از دیگر واژهگانی که دانستن معنای آن در پاسخگویی کارگشاست تعارض و تزاحماند.چرا که گاهی ممکن است این دو واژه با همدیگر خلط شوند.
لزوم تعریف دو واژه:
1⃣ پاسخگو خودش خطکشیها را رعایت کند تا در دام مغالطات نیفتد.
2⃣ پاسخگو با دانستن معانی ایندو واژه عکس العملی مناسبی در برابر ادعاهای پرسشگر نشان می دهد فلذا خواهد دانست که آیا ادعای تعارض یا تزاحم پرسشگر صحیح است یا خیر
گاهی در معارف و آموزههای دینی، شاهد تعارض هستیم.
🌻تعریف تعارض
یعنی در عرض هم قرار گرفتن
و همدیگر را، نفی کردن است.
ناسازگاری روایات در مقامِ واقع
یعنی دو روایت در مقام روایت، در عالم واقع و عالم اثبات با هم ناسازگارند
🍎 مثال 🍏
در روایات گاهی گزارهای از یک یا چند معصوم نقل میشود که در آن بیان معارف با یکدیگر سازگاری ندارند لذا گاهی ادعای تناقض میشود باید شروط و ... را سنجید، و گاهی ادعای تعارض یا تزاحم میشود که باید بررسی شوند
🌻تعارض در ادله به چه معناست
تعارض در ادله به این معناست که
دو روایت از معصوم داریم
یکی: غسل جمعه واجب است
یکی: غسل جمعه حرام است.
اینجا چون بحث از دو مقولهی واجب و حرام مطرح است این دو مقوله نقیض یکدیگر نیستند بلکه ضد هم هستند
☝️تذکر: اگر دو گزاره یکی حرام باشد و دیگری حرام نباشد اینجا تناقض است
ولی اگر دو گزاره، یکی دال بر وجوب و دیگری دال بر حرمت باشد اینجا تعارض پیش میآید چرا که دو امر تکلیفی وجودی هستند و ضد هماند
🌻تعریف تزاحم
تزاحم مربوط به مقام عمل انسان
است،در تزاحم برخورد و نسبت، با مقام اصل روایات و مقام ادله، تنافی نمیبینیم بلکه در مقام عمل دچار مشکل میشویم.مثال
یک روایت فرموده:«حفظ جان مؤمن واجب است»
یک گزارهی دیگر :«حرام است وارد مکان غصبی بشوید »
این دو گزاره در مقام روایی ارتباطی با هم ندارند،چرا که یکی مربوط به حفظ جان و دیگری مربوط به غصب است اما گاهی در مرحلهی عمل و فعل ،مقابل همدیکر قرار میگیرند، لذا آنجایی که شخصی دارد غرق میشود و برای نجات جان او مجبورهستیم وارد زمین دیگری شویم و مالک زمین،راضی نیست کسی وارد زمینش شود، اینجا در مقام عمل دچار مشکل شدهایم یعنی برای انجام واجب میبایست مرتکب حرامی بشویم و این تزاحم است
🌻تفاوت تعارض و تزاحم:
تزاحم مربوط به عمل انسان است اما تعارض مربوط به برخورد با اصل روایت است
🌻عند التعارض چه باید کرد؟
باید دید تعارض از چه نوعی است:
آیا عام و خاص مطلق است؟یا عام و خاص من وجه یا تباین؟بالاخره چیست؟
اگر عام و خاص مطلق بود حمل بر یکدیگر میکنیم مثلا گفته میشود مشرکین را هر کجا دیدید بکشید البته مشرکینی که با شما میجنگند خوب این دو گزاره که در ظاهر با همدیگر مشکلی ندارند را حمل مطلق بر مقید میکنیم یعنی منظور از کشتن آنهایی هستند که به شما حمله کردند،امایک موقع مقابل هم هستند حلال و حرام است میرویم بررسی سندی میکنیم بالاخره یکی صحیح است یکی نادرست،گاهی هم بهگونهای هست که هر دو سند و محتوا صحیح است که بحث تَخَییر پیش میآید. «اذن فَتَخَیَّر»
🌻عند التزاحم چه کنیم؟
عقل حکم میکند باید اهم و مهم کنیم درست است که غصب زمین حرام است اما نجات جان فرد خیلی مهمتر و مصلحتش اقوی است لذا زمین را غصب میکنیم و میرویم فرد را نجات میدهیم یعنی نمیتوان گفت چون غصب حرام است معذوریم در زمین دیگری وارد شوم و بگذاریم غرق شود بلکه در این مواقع عقل حکم میکند و شرع نیز،حکم عقل را میپذیرد«کُلَّما حَکَمَ بِهِ العقل حَکَمَ بِهِ الشَّرع » بنابراین عند التزاحم «الاهم فالمهم» اهم را بر مهم ترجیح می دهیم تا این مقوله برطرف شود.
🦋خلاصه اینکه:
مسئلهی تناقض گاهی در شبهات مطرح می شود که باید وحدتهای ۸گانه رعایت شود.
🌻گاهی در شبهات ادعای تعارض میشود که مربوط می شود به مقام استنباط و اجتهاد ادله که باید تشخیص دهیم.
🌻گاهی تعارض مربوط میشود به مقام ادله و روایات با آن چه کنیم؟ آن بر عهدهی علم اصول است
این دو واژه نباید با یکدیگر خلط شود
لذا باید نسبت به آنها مطلع باشیم تا پاسخ صحیح و عمل صحیح را انجام دهیم.
#پاسخگوییبهشیوهی_تحلیلِواژگان
#تحلیلِ_تعارض_و_تزاحم
═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
🌻روشهایپاسخگوییبهشبهات🌻
🌻تحلیلواژگان(تعریفواژگان)🌻
🔸مُدرِّس: استاد جواد حیدری 🔸
از دیگر واژهگانی که دانستن معنای آن در پاسخگوییکارگشاست و هنچنین از اصطلاحات کلامی هستند
عبارتند از تکوین،تشریع،ارادهتکوینی،ارادهتشریعی
🌻تعریف تکوین
واژهی تکوین از ریشهی کَوَّنَ، تَکَوُّن، تکویناً، هستی به معنای خلقت، آفرینش، ایجاد کردن، لباس وجود بر عدم پوشاندن، یعنی هر آنچه که متعلق به
عالم تکوین و عالم هستی است.
🌻تعریف تشریع
تشریع از شَرَعَ، در اصل به معنای نوشاندن آب به دیگری است و به چشمه شریعت گویند که البته ما با این معنا کاری نداریم، بلکه آنچه که امروز استعمال و اصطلاح شده در کتب کلامی و در اصطلاح علم کلام تشریع به معنای شریعت، قانون و قانون گذاری است.
🌻تعریف ارادهیتکوینی:
ارداه تکوینی یعنی اراده کردن خدا خلقت و آفرینش را ، خدا اراده کرده من و شما خلق شویم،خدا اراده کردن تابش خوشید را، اراده کرده آب تر باشد ارادهی تکوینی:یعنی هرآنچه مربوط به کیفیتخلقت و مربوط به خلقت است، هر آنچه مربوط به عالم هستی است.لذا ارادهی تکوینی تخلفناپذیراست،خدا اراده کرده ما خلق شویم،اراده کرده اینچنین خلق شویم،نمیشود انسان بگویدمن نمیخواهم از نطفه و علقه و..ایجاد شوم
نخیر چنین نیست که اختیار انسان در خلقت دخیل باشد خدا اراده فرموده«إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَشَيْئًاأَنْيَقُولَلَهُكُنْفَيَكُونُ»۸۲
یس
🌻تعریف ارادهیتشریعی
اما تشریع یعنی قانون،اختیارانسان در آن دخیل است لذا تخلفپذیر است
خداوند اراده کرده ما عبادت کنیم اما برخی افراد عبادت نمی کنند این اراده تخلفپذیر است،چون فرموده با اختیار عبادت کنید«اناهَدَیناهُالسَّبیلاِماشاکراو اماکفورا»۳/انسان
پس تکوین مربوط به اصل هستی است ولی تشریع مربوط به قانونگذاری و شریعت است،زیرا شریعت مربوط به آنجایی است که حیات ارادی و حیات عقلانی باشد
اگر عقل و اختیار نباشد، تشریع و قانونگذاری و دین معنا ندارد
این دو اصطلاح در پاسخگویی بسیار راهگشاست
لذا هم واژهی تکوین و تشریع مهم است و هم واژهی ارادهی تکوینی و ارادهی تشریعی،چرا که گاهی بوسیلهی آنها به پرسشگر پاسخ داده میشود
🍎مثال🍏
🌻سوالمربوط به تکوین و تشریع
بالاخره خدا اراده کرده دشمنان اهلبیت آن حضرات را به شهادت برسانند یا خیر
اگر خدا اراده کرده پس دشمنان معذور هستند
اگر اراده نکرده پس چطور دشمنان توانستند آن حضرات را شهید کنند؟
✍پاسخ
🌱اینجاست که باید تفاوت قائل شویم، بین تکوین و تشریع به این صورت که:
اراده خدا تکوینا بر این تعلق گرفته که انسان مختار باشد
🌱لذا دشمنانِ اهلبیت مختارند اهلبیت را به شهادت برسانند چون خدا اراده کرده است مختار باشند. اما
خدا نخواسته است "تشریعا"
خدا فرموده درست است من به تو اختیار دادم هر کاری انجام دهی اما بِدان راه این است و آن دیگری چاه است
این عمل صحیح است، آن عمل صحیح نیست، عاقبت این عمل سعادت است ولی عاقبت آن عمل، ناکجا آباد و شقاوت است این عمل تو را بهشتی میکند✈️ آن یکی تو را جهنمی میکند🔥اینجا دیگر مربوط به عالم تشریع استنه تکوین«وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَم»۹۳/نساء
خدا اراده کرده انسان مختار باشد🤔🧠
خدا اراده کرده شمر مختار باشد لذا شمر مختار است با 🔪🗡چاقو، شمشیر، نیزه... خدا اراده کرده شمر هر کاری بخواهد بتواند انجام دهد
☝️درعالم تکوین و در خلقتت اراده کردم هر کاری بتوانی انجام دهی و مختار باشی اما راه خیر و شر را نیز بر تو نشان دادم
یکی از فلسفههای خلقتت این است که امتحانت کنم📝 که با اختیارت چه میکنی،امتحان میشوی که آیا بر اساس تشریع و قانون پیش میروی یا نه؟👣
🚗شما می توانید با ماشین به جاده بروید اما در جاده اداره راهنمایی رانندگی تابلو نصبکرده است🚏 مثلا یک جا تابلوی ورود ممنوع نصب شده است⛔️، جای دیگر باید کاهش سرعت دهید💯 ، همچنین باید کمربند ایمنی ببندید💺اینها قوانین راهنمایی رانندگی است.درست است به شما گفته شده است باید کمربند ایمنی ببندید اما شما در بستن یا نبستن کمربند مختار هستید🛃درست است به شما گفته شده است نباید وارد منطقه ورود ممنوع بشوید اما شما مختار هستید به منطقهی ورود ممنوع، وارد بشوید یا وارد نشوید،اما اگر وارد منطقهی ورود ممنوع شدید به علت عدم رعایت قانون راهنمایی رانندگی، به دره سقوط خواهید کرد😱
لذا ارادهی تکوینی خداوند بر این تعلق گرفته که هرکسی بتواند هر کاری انجام دهد، چون انسان اختیار دارد. اما خداوند علاوه بر ارادهی تکوینی،ارادهی تشریعی نیز داردکه همان،قوانینی است که در قرآن و روایت آمده است و بیانگر حرام،حلال،مستحب و مکروه است
#اصطلاحات_کلامی
#تحلیلِ_تکوین_و_تشریع
#روش_پاسخگویی_تحلیلِواژگان
#تحلیلِارادهیتکوینی_ارادهیتشریعی
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
💻کانال رسمی استاد جواد حیدری
کارشناس ارشد کلام اسلامی
مدرس حوزه و دانشگاه
⏺پاسخگویی شبهات اعتقادی
⏺خداشناسی
⏺الحاد
فقه_احکام
اخلاق و مشاوره
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️⬆️
🔘دوستان خود را دعوت کنید🌹
💠 حدیث روز 💠
💎 اثر کمک به برادر مؤمن
🔻پيامبر اكرم صلياللهعليهوآلهوسلم:
اِنَّ اللّهَ فِى عَوْنِ الْمُؤمِنِ مادامَ الْمُؤْمِنُ فِى عَوْنِ اَخِيهِ الْمُؤْمِنِ
🌸 تا زمانى كه مؤمن در كمك به برادر مؤمن خود كوشا باشد، خدا هم او را كمك و يارى خواهد كرد.
📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۳۱۲
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
📃 ۷مهارتی که هرکسی باید حتما در زندگی آنها را بداند
✍️ شاید ذهنتان به سمت مهارتهایی مثل کار کردن با دستگاههای هوشمند و چیزهایی ازایندست برود؛ اما باید بدانید قضیه بسیار سادهتر از این حرفهاست.
🔻۷مهارتی هست که یادگرفتنشان به زندگی بهترتان کمک میکنند؛ مهارتهایی که هم سخت و هم آساناند و همین تضاد عجیبشان است که گاهی خیلی از ما را دچار چالشی سخت برای آموختنشان میکند:
1️⃣ سکوت واژهای که هزاران قصه پشت خودش دارد. شاید باورش سخت باشد اما سکوت و خودداری وقت خشم؛ سکوت درباره چیزهایی که نمیدانیم واقعا مهارت بزرگی است که آموختنش حتما بر داناییتان میافزاید.
2️⃣ هوش هیجانی کمکتان میکند زندگی عاطفی، اجتماعی و کاری بسیار بهتری داشته باشید.
3️⃣ مدیریت زمان و بهترین استفاده از لحظات زندگی
4️⃣ مهارت خوب گوش دادن؛ بسیاری وقتها فقط فکر میکنیم شنونده خوبی هستیم. درواقع اغلب مشغول فکر کردن به چیزی هستیم که خودمان میخواهیم بگوییم.
5️⃣ قدرت «نه گفتن» مهارت واقعا مهمی است که بار زیادی از استرس و فشارتان را کم خواهد کرد.
6️⃣ خوب خوابیدن و تمرین برای داشتن یک خواب آرام
7️⃣ تفکرات مثبت و مثبتاندیشی
بخوانید و همرسانی بفرماييد...
#توانمند_باشیم
#مهارت_آموزی
#یادگیری
#زندگی_بهتر
@javadheidari110
🌼🍃🌼
❓پرسش❓
خدا چه نیازی به آفرینش ما داشته است؟
✍پاسخ:برای پاسخ به این پرسش باید به چند پرسش پاسخ دهید؟
❓آیا افعال الهی هدفمند است؟
✍پاسخ:ازطرفیاشاعره معتقدند افعال الهی هدفمند نیست و اینگونه استدلال میکنند:هدف داشتن مساوی است با نقص و استکمال(طلبکمال) و حال آنکه برای خداوند کامل شدن و رسیدن به چیزی معنا ندارداز طرف دیگر ما میدانیم بیهدفی بیغَرَضی مساوی است با لغویت و عبثیت و خدای حکیم کار لغو و عبث انجام نمیدهد پس قطعاً هدف دارداما با اعتقاد اشاعره چکار کنیم که معتقدند هدف داشتن مساوی با نقص است
و اما پاسخ به اشاعره اینه که:
هدف دو گونه است:
هدف فاعل و هدف فعل
هدف فاعل یعنی:فاعل کاری را انجام میدهد که هدف به خودش برگردد و این مستلزم نقص است و هر مثالی ما در عالم امکان و ناظر به انسان بزنیم این اشکال را دارد که یک نقصی را میخواهد جبران کند
اما یک هدف داریم هدف فعل است یعنی به فاعل بر نمیگردد بلکه به فعل بر میگردد چرا که پروردگار عالم
غنی بالذات است«فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِين» ۹۷ آل عمران
خدا واجب الوجود و مستجمع جمیع صفات کمال و جمال استنیازی به کسی ندارد اما فعل الهی(مخلوقات الهی) چون فعل خدا هستند نیازمندند لذا هدف الهی برای رفع نقص از مخلوقاتش که فعل او هستند میباشد پس هدف، هدف فعل است نه هدف فاعل
حال به این سوال پاسخ دهید
❓چرا خدا نماز را واجب کرد؟
✍پاسخ
1⃣پروردگار عالم از هر فعلی که انجام میدهد هدف دارد
2⃣هدفمندی الهی از نوع هدف فعل است که مستلزم نقص نیست
3⃣یکی از مباحث توحیدی و خداشناسی بحث فلسفهی احکام است در مسالهی فلسفهی احکام مثل نماز،چرا نماز واجب است؟ غرض الهی از وجوب نماز چیست؟ و این سوال برای سایر احکام نظیر روزه، زکات، حج، خمس ووو تکرار کنید
جواب آن اینکه:ما هر چه بگیم که بله نماز برای اخلاص است و... اینها قطعا بیان برخی از مصالح وجوب نماز است نه تمام فلسفه و مصلحت وجوب نماز، همهی مصالح را ما نمیدانیم چون ما احاطهی علمی نداریم «وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا» ۸۵ اسرا
پس مصالحی در نماز است که خداوند برای ما واجب کرده،حکمت او اقتضا کرده که نماز را بر ما واجب کند
حال همین سوال را بیاوریم بر روی اصل خلقت:
❓چرا خدا آفرید:
✍پاسخ:ممکن است برخی از مصالح و فوائد خلقت را ما بیان کنیم که یا با عقل درک میکنیم یا برخی در قرآن و روایات آمده است، اما پاسخ اصلی این است حکمت خدا اقتضا کرد که انسان خلق شود، همانگونه که وقتی از ما فلسفهی احکام را میپرسند با قاطعیت و البته به درستی میگوئیم ما از تمام مصالح افعال الهی اطلاع نداریم فلذا برخی را می توانیم بیان کنیم برخی را نه در بحث فلسفهی خلقت نیز همینگونه است اما متاسفانه به بحث خلقت که میرسیم برخی از ما حرفهای عجیب و غریب به هم میبافیم و میگوئیم:
☠ «خدا خالق است پس باید خلق کند،
در حالیکه:صحیح این است که بگوئیم:
✔️«خدا خالق است اما هر موقع صلاح بداند هر موقع حکمتش اقتضا کند خلق میکند» چرا که معنای خالق یعنی همین، خالق اسم فاعل است خلق صفت فعل است پس یعنی خدا بود و قدرت بر خَلْق داشت ولی چیزی خَلْق نکرده بود، فلذا کَوَنَ الکَوْن خدا عالم خلقت را خلق کرد خَلَقَ، خَلَق یعنی نبود لباس وجود پوشانید
✨جهت مطالعه بیشتر پیرامون خلقت الهی و مباحث خدا شناسی به کتاب توحید مرحوم صدوق (ره) مراجعه فرمائید📚
❓خدایا برا چی این کار را کردی؟
✍پاسخ: برخی را به تو میگویم اما نه همه آن را، زیرا شما ظرفیت دانستن همه ی مصالح را ندارید لذا قرآن کریم بسیار زیبا بیان می فرماید:«لَا يُسْأَلُ عَمَّا يَفْعَلُ وَهُمْ يُسْأَلُونَ» ۲۳/ انبیاء
از کاری که خدا انجام میدهد سوال نمیشود چون خدا حکیم است و حکمتش اقتضا کرده است«ولکن الله یفعل ما یرید»۲۵۳/بقره
خدا هر چه اراده کند انجام میدهد.
اراده کرد خلق کند چرا؟چون حکمتش اقتضا کرد
🎁نتیجه اینکه:
1⃣عرض کردیم پروردگار عالَم از همهی افعال خود از جمله اصل خلقت هدف دارد
2⃣هدف الهی از نوع هدف فعل است که مستلزم نقص نیست
3⃣ما به واسطه ی علم کم «و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» از همهی مصالح افعال الهی مطلع نیستیم
4⃣خدا خلق کرد چون:حکمت او اقتضا کرد که انسان و بشریت را خلق کند کما اینکه حکمت او اقتضا کرد و خلق نکرد، خدا بود و هیچ نبود «ثُمَّ خَلَقَ» اراده کرد «ثُمَّ اَرادَ» روایات در این زمینه فراوان است
بنابراین حکمت الهی اقتضا کرده و آیات نورانی قرآن کریم به زیبایی بیان میفرماید«الله یفعل ما یرید »«الله یفعل ما یشاء»«یفعل الله ما یشاء»
5⃣یکی از مسائلی که خداوند اراده کرد خلقت است چراگویی ندارد«لا یسئل عما یفعل و هم یسئلون» آیه۲۳/ انبیاء لذا این آیه تدبر شود چرا که هیچ کس نمی تواند بر کار خدا خُرده بگیرد
#عقائد
#هدف_خلقت
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘═══
🕋🕋
❓چرا خدا انسان را خلق کرد؟
✍پاسخ:چون اراده و حکمت الهی اقتضا کرده است
❓آیا مصالحی بر خلقت مترتب است؟ ✍پاسخ: بله قطعا
❓ممکنهبرخیاز مصالح خلقترا بفرمائید؟
✍پاسخ:بله البته تا آنجا که عقل بدیهی اقتضا میکند
همچنین پروردگار عالم در آیات نورانی قرآن و در لسان اهل بیت علیهم صلوات الله نیز به آن اشاره شده است
💠هدف خلقت انسان از دیدگاه قرآن کریم عبارتست از:
✔️عبادت
«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُون»؛ «من جنّ و انس را نيافريدم جز براى اينكه عبادتم كنند». ذاریات/۵۶
در فرهنگ قرآن کریم، انجام اعمال عبادی، مقدمه :
✔️«ذکر» یعنی یاد خداست.
خداوند میفرماید: «إِنَّني أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْني وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْري»؛ «من «الله» هستم؛ معبودى جز من نيست! مرا بپرست، و نماز را براى ياد من به پادار»طه/۱۴
«ذکر» برای رسیدن به:
✔️«یقین» هست. خداوند متعال میفرماید :«وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقين»؛«و پروردگارت را پرستش كن تا آنكه يقين بر تو درآید»
حجر/۹۹
مرحوم فیض کاشانی در مورد یقین میفرماید: «یقین آن است که همه اشیا را از مسببالاسباب ببینی و هرگز به وسایط التفات نکنی، بلکه تمام وسایط را مسخّر خداوند بدانی که از خود چارهای ندارند»📚الحقایق ، ص ۱۹۰
اما انجام عمل صالح را پروردگار عالم، مقدمه ی مسئلهای فراتر از یقین معرفی میکند و آن:
✔️«لقاءالله» است که فرمودند: «فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً»؛ «پس هر كه به لقاى پروردگارش اميد دارد، بايد كارى شايسته انجام دهد، و هیچکس را در عبادت پروردگارش شريك نكند»کهف/۱۱۰
و رسیدن به مقام لقاءالله، تحقق هدف نهایی از خلقت انسان است که به مقام:
✔️خلیفهاللهی نائل شود : «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً »؛ «همانا من درروی زمين جانشينى قرار خواهم داد»بقره/۳۰
و جانشینی خداوند به این معناست که هرشخصی با در نظر گرفتن ظرفیت وجودی خود، صفات الهی را در وجود خود به فعلیت برساندوراه رسیدن به این مقام، همانطور که عرض شد، عبادت خالصانه هست.
💠 در روایات آل الله علیهم صلوات الله نیز به همین آیات کریمه اشاره شده است.
#عقائد
#هدف_خلقت
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═