4_5789790118881527165.ogg
11.75M
#به_وقت_جویایی
ولایت فقیه
ادله روایی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
🍉در آستانه شب یلدا
✍️#جواد_حیدری:
⭕️ سنتهای باستانی موجب تقویت روحیه ملیگرایی و تحکیم بنیان خانواده است.
#مصاحبه_خبر_گزاری_فارس
📝در لینک زیر بخوانید🔻
🆔 http://isfahan.farsnews.com/news/13970925001239
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
•┈┈••✾••┈┈•
@javadheidari110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🌹موضوع:فروش ملک به شرط خرید
🌺سؤال: بعضی از افراد اقدام به فروش بعضی از املاک خود می کنند به این شرط که دوباره آن را از همان مشتری به قیمتی بیشتر از قیمتی که خریده است خریداری کنند، آیا این بیع صحیح است؟
🌺جواب:
مقام معظم رهبری: این نوع بیع صوری و وسیله ای برای دستیابی به قرض ربوی می باشد و لذا حرام و باطل است، بله اگر ملک خود را بهطور جدّی و به نحو صحیح شرعی بفروشند و سپس اقدام به خرید نقدی یا نسیه آن به همان قیمت یا بیشتر از مشتری نمایند، اشکال ندارد.
پی نوشت:
سایت مقام معظم رهبری
(https://www.leader.ir)
🍃🍂🍃🍂🍃
🍁💎کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
4_5951531668056578654.ogg
915.5K
آیاادله فرگشت درست است؟البته به جز انسان.یعنی منظورم اینه که به جز انسان که از گل آفریده شده،دیگرحیوانات از تک سلولی بودند؟اگربودند این نشان دهنده شعور طبیعت نیست؟ اگرهست آیا امام صادق درکتاب توحید مفضل که فرمودن طبیعت عقل وشعور ندارد، منظورشان چیز دیگری بوده؟
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹#سؤالات_کاربران
🔹#استاد_جواد_حیدری
🔹#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
#شبی_به_نام_یلدا
🔸 اسلام در برخورد با این آیین چه نظری دارد؟
✍️#جواد_حیدری
#مصاحبه_خبرگزاری_صاحب_نیوز :
📝در لینک زیر بخوانید🔻
↪️ snai.ir/984163
🆔 @javadheidari110
پاسخگویی به روش:
🌻ارائهی پاسخ اجمالی🌻
🔸مدرساستادجوادحیدری🔸
سید رضی در خطبهی ۱۹۳ نهج البلاغه
(خطبهمتقین) نقل میکند:«امیرالمومنین علیه السلام همراهی داشتند - به نام همامکه فرد عابد و با تقوایی بود- به امیرالمومنین عرض کرد«صِفْلِيَاَلْمُتَّقین»یاامیرالمومنین
متقین رابرایمنتوصیفکنید«فَتَثاقَلَعَلَيْهِ السَّلامُعَنْجواب»حضرت از جواب دادنسنگینیداشتندفوریپاسخ ندادندفرمودند«اتَّقِ اللَّهَ وَ أَحْسن..»امیرالمومنینجوابرابرای را همامسنگیندیدندوچونهمامظرفیت کامل و جامعینداشتحضرت"پاسخ اجمالی" و سربسته به او دادند،
فرمودند برو تقوا و احسان پیشهکن.
❓از کجا متوجه شدیم پاسخ،اجمالی بود؟از اینکه همام قانع نشد و امیرالمومنین را قسم داد که متقین را برای من شرح دهید
🛑چه مصلحتی در کار بود که امیرالمومنیندر ابتدا به پاسخ اجمالی برای همام اکتفا کردند و پاسخ تفصیلی را بعد از پاسخ اجمالی دهند؟🌊
یکی از مواردی که پاسخگو پاسخ را تفصیلی بعد از پاسخ اجمالی میدهد این است که:
1️⃣ مخاطب تصریح کند که قانع نشده
2️⃣ خودمخاطب طلب پاسخ بیشتر کند
3️⃣ ایجاد تشنگی در مخاطب ایجاد شده
اینجاست که نوبت به پاسخ تفصیلی میرسد
و قانع نشدن مخاطب برکاتی به دنبال دارد که نتیجهی آن استحکام و روشن شدن مبانی و زوایای بحث است؛ البته اینجا یک آسیبی وجود دارد که در روش بعدی به آن پرداخته خواهدشدانشاء الله
♨️نکته
البته متذکرشوم،صرف همراه بودن با معصوم دال بر فضیلت نیست،ممکن است مصاحبمشرکباشد،ممکن استمصاحب همسر پیغمبر باشد ولی امرأةالسوءباشد لذاصرفیارغاربودن،فرزند،همسروداماد پبغمبربودن،و یا اینکهپیغمبردامادفردی باشند،هیچکدامبهتنهاییدلیل بر افضلیت نیست و اثباتافضلیتنمیکند
💮تذکر:«گاهی بعد از ارائهی پاسخ اجمالی میطلبدکه پاسخگو پاسخ تفصیلی ارائه دهد ولی گاهی فقط پاسخ اجمالی کافی است و اصلا به فراتر از پاسخ اجمالی نمی پردازیم.»
💢چه زمانی پاسخگو باید فقط به پاسخ اجمالی اکتفا کند؟؟💧
1️⃣ظرفیت مخاطب
2️⃣محدود بودن زمان
3️⃣سنجش اقتضایجلسه
4️⃣وجود نامحرم در مجلس(تقیه)
5️⃣محک زدن ظرفیت مخاطب
6️⃣سوال،اصلا پاسخ تفصیلی ندارد
7️⃣ایجاد شوق و تشنگی در مخاطب
8️⃣پاسخگو پاسخ تفصیلی را نمیداند
9️⃣پرسشگر زوایای بحث را میداند فقط در صدد تایید و یا رفع ابهام است.
💎بنابراین نتیجه میگیریم همیشه لازم نیست پاسخ بسط داده شود و بصورت تفصیلی پاسخ دهیم بلکه گاهی باید پاسخ اجمالی داده شود.
🍏شاهد مثال قرآنی۱🍎
«یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی»پاسخ قرآن فقط همین است و اهلبیت نیز در پاسخ این سوال همین آیه را میفرمودند.گاهی نیز لازم است در پاسخ یک سوال بگوئیم این مسئله حکمت خداست، مانمیدانیم، خدا میداند و این جمله معنای عمیقی دارد و دلیلمان هم این است « و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا » چون ما علم مطلق نداریم لذا پاسخ همهی سوالات را نمیدانیم.
🍏شاهد مثال قرآنی۲🍎
«قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا» وما اوتیتممنالعلم الا قلیلا دفع مقدراست.من پیغمبر هم همین رامیگویمچونخدا فرموده است
🍏شاهد مثال۳🍎
جریانآشناییجنابهشامباامامصادق
جناب هشام گرایش به فرقههای متعدد پیدا کرده بود اما قانع نشده بود عموی هشام او را با امام صادق علیه السلام آشنا میکند. امام صادق علیه السلام در برخورد با هشام نه تنها سرعت در پاسخگویی نداشتند بلکه خودشان سوال مطرح کردند و پاسخی به هشام ندادند و در پایان هم پاسخهای اجمالی دادند «يَنْتَظِرُمَاأُكَلِّمُهُ،وَكَانَوُقُوفُهُعَلَيَّلَايَزِيدُنِي إِلَّاتَهَيُّبا»سکوتامام صادقهمان سیرهیفتثاقلعنجوابامیرالمومنین است،همچنین سکوت امام صادق و اجمالی پاسخ دادن حضرت به هشام، سبب شد هیبت امام او را فراگیرد.«رجال کشی»
🏃♂️گاهی برخی پاسخگوها تعجیل در پاسخگویی دارند و سریع جواب میدهد بهگونهای که هیبت خود را زائل میکند البته باید این هیبت بجا و به موقع نمایان شود فلذا پرسشگر باید تشخیص دهد. پاسخگو تصور نکند باید سریع پاسخ فرد منحرف را بدهد و قانعش کند تا هدایت شود، بلکه گاهی باید با تاخیر، تانی، اجمالی پاسخ دهد.
🍏شاهد مثال۴🍎
محنةالقرآن
اهلبیت درپاسخ شیعیان درمبحث محنةالقرآن پاسخاجمالیمیفرموند«كَلَامُ اللَّهِ لَا تَتَجَاوَزُوه»الأمالي( للصدوق)
قرآنکلام الله است بیش از این لازم نیستبدانید،چوندرجلسهنامحرم بود لذا اقتضای حال جلسه ایجاب میکرد اگرمیفرمودند حادث کسانیکه معتقدبهقدیمبودندرا میکشتندفلذا وقتی اقتضای جلسه برطرفشدحضرت فرمودندقدیم فقط خداست وقرآن کلام خداست،پس حادثاستولی قبل از آن فقط اشاره به کلام الهی بودن میکردند با توجه به اقتضای زمانه(اقتضای جلسه)
#عقائد_کلامنوجوان_جلسه_16
#یکی_از_روشهایپاسخگویی_اجمالی
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═
🌻پاسخگویی به روش:
تعریفوارائهمعنایصحیحاز واژگان
🔸مدرس:استاد جوادحیدری🔸
گاهیدرپاسخگوییباریشهیابیسوال پیبهدغدغهی پرسشگرخواهیم برد زیرا ممکناستعلت ایجادشبههی او بخاطر عدم فهم صحیح از معنا و مفهوم یک واژه باشد در اینمواقعپاسخگو وظیفهدارد معنای صحیح واژه را به پرسشگر انتقالدهدالبته در انتقال واژگان استفاده از روش قرینهسازی وتمثیل ومصداق بسیارکاربردیاست
👨👩👧👦لذا لازماستخانواده واژگانی که منشأ بسیاری از سوالات و شبهات است را،محضرتانتقدیمکنم👇
«مؤمن،کافر،منافق،فاسق،جاهلقاصر،
جاهل مقصر،ضروریدین،
ضروریمذهبی،مرتد،مستضعف،مشرک،شیعه،سنی،مسلمان،اهلنجات،حقبودن،تقیه،زندگیمسالمتآمیز،مکلف»
واژه ایمان نقشمحوری و مبنایی دارد لذا با ارائهی تعریف آنسایر واژگان موجود درخانواده واژگان نیز به سادگیقابلتحلیلاندفعلابا معنای لغوی و همچنین با نظرات اشاعره،معتزله وخوارج کاری نداریم
🌾مومنکیست و ایمانچیست؟
ایمان:«تصدیققلبیبهخدا،رسولخدا و آنچهپیامبرآوردهاست»ایمان معرفت قلبی نیست بلکه تصدیق قلبی است،تفاوتاستبینتصدیقوعلم، «وَجَحَدوابِهاوَاستَیقَنَتهاأَنفُسُهُم» ۱۴/نمل
باوجود یقین و معرفتی که داشتند تصدیق قلبی نمیکردندبا توجه به تعریفیکهارائهشدوقتیمیگوئیمفردی مومناستیعنیمسلماناست
مسلمانومومناینجابایکدیگرمشترکاند
💢وجهتمایزشان راعرضخواهمکرد
1⃣اگرآمَنوابهتنهاییاستعمالشودبهمعنای تصدیققلبیبهخدا،رسولخدا و آنچه پیامبرعظیمالشأناسلام آورده استلذا یا ایها الذین آمنوا یعنی ای مسلمانان،پس اینجا تفاوتیبینشیعه و سنینیست و مومنوغیرمومنهر دو را شامل میشود در اینجاحتی به
کسیکهمحبتامیرالمومنینرانداردنیز اطلاقمومنمیشود آمنوا در اینجا تنها شیعیان نیستندهرچند ولایت نیز شامل آنچه پیامبر آورده نیزمیشود اما اگر کسینسبت به این مسئلهشبهه دارد نبایدگفتهشود که اومسلمان و مومن نیست بلکه او مومن هست چون اعتقاد به خدا و پیغمبر و آنچه پیغمبر آورده دارد اما نسبت به این مطلب که آیا ولایتمصداق ماجاء به النبیهستیاخیر جهل دارد لذا بایدبهاو آگاهیدادهشود اما آن کسیکه از رویعناد و لجاجت انکار کند قطعاکافرست ولی اگر کسی سوال و شبهه دارد باید سوال و شبههی او حل شود لذانمیتوانبه او اطلاق کافر کرد،اما تا زمانی که نپذیرفتهشیعه نیست بلکه سنی و مسلماناستزیراکسیکهخدا و رسول را بپذیرد مومن است ولی سنی است مگر آنجایی که ما عقلاً و بر اساس مسلماتش برایش اثبات کنیمپیغمبر برای بعداز خود جانشین تعیین و ابلاغ کردند اینجا اگر او از روی لجاجت انکار کرد از دایرهایمانخارجاست
2⃣ هرگاهواژهی ایمان و اسلامباهم جمعشود،بایکدیگرمتفاوتاند
«اذا اجتمعا افترقا واذافترقا اجتمعا»
زیرا اسلام آنقالب ظاهریاست،ایمان قالبباطنیاست«قَالَتِالْأَعْرَابُآمَنَّا ۖ قُلْلَمْ تُؤْمِنُواوَلَٰكِنْقُولُواأَسْلَمْنَا»۱۴/حجرات
شماایماننیاوردیدبلکهاسلامآوردهاید
3⃣«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا»۱۳۶/نسا
یعنیایکسانیکهتصدیق قلبیبهخدا و رسولخدا و آنچهپیامبر اسلام آورده استدارید این کریمه تحصیل حاصل نیستبلکهدومعنادارد:
🦋ایمانتانراتقویتکنیدیعنیدر مرتبههایپائین ایماننمانید،درجا نزنید برویدمرحلهیبالاترچونایمانیکمقولهی مشککودارایمراتباست
🦋چونآمَنواوآمِنواباهمآمدندمثلآنجایی
استکهاسلاموایمانجمعاند
🔴ایمانرامسئلهقلبیمیدانیمبهدلیل سهدستهازآیات
1⃣آیاتیکهمحل ایمان راقلب معرفی میکند،زیرا ایمانازصفات قلباست و گفتار وعملمدخلیتیدر ماهیتو حقیقتآنندارد«أُولَٰئِكَكَتَبَفِيقُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ» ۲۲/مجادله
«قَالَتِالْأَعْرَابُ آمَنَّا ۖ قُلْ لَمْتُؤْمِنُوا وَلَٰكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَاوَلَمَّايَدْخُلِالْإِيمَانُفِي قُلُوبِكُمْ»
۱۴/حجرات
یکتاکتیکتفسیریوهرمنوتیکیدرقرآن داریمبنامهمنشینیواژگان«مَنْكَفَرَبِاللَّهِ
مِنْبَعْدِإِيمَانِهِإِلَّامَنْأُكْرِهَوَقَلْبُهُمُطْمَئِنٌّبِالْإِيمَانِ»۱۰۶نحلایماندرکنارقلبآمدهیعنیایمانیکامر
قلبیاست
2⃣آیاتعطفعملبرایمان
یعنیاگرایمانغیر ازعملنبود(دوئیتی بینشان نبود)عطفبههمدیگرنمیشد
«إِنَّالَّذِينَآمَنُواوَعَمِلُواالصَّالِحَاتِ»
۹۶مریم
عطفعملبر ایمانیعنیعملمقولهای استو ایمانمقولهدیگریاست«ایمان شیء و عملصالحشیءآخر»ایمانیعنی:اعتقادو
تصدیق قلبی بهخدا و رسولخدا و آنچهپیامبرآوردهاست
3⃣آیاتختموطبع
«أُولَٰئِكَالَّذِينَطَبَعَاللَّهُعَلَىٰقُلُوبِهِمْ»۱۰۸/نحل
«خَتَمَاللَّهُعَلَيَقُلُوبِهِمْ»بقره/۷
#عقائد
#روش_پاسخگوییج9
#تعریفوارائهمعنایصحیحازواژگان
═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═ 1
🌻روش پاسخگویی
تعریف و ارائهی معنای صحیح از واژگان🌻
🔸مدرس استاد جواد حیدری🔸
🐉منافق کیست؟
کسی که در زبان، خدا و پیغمبر و آنچه پیغمبر آورده را قبول دارد ولی تصدیق قلبی به این مسئله ندارد منافقان معاصر پیامبر ابراز و شهادت زبانی میدادند به رسالت پیامبر ولی تصدیق قلبی
نداشتند«إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ»
آیه۱/منافقون
🌵فاسق کیست؟
فاسق کسی است که اعتقاد به خدا، پیامبر و آنچه پیامبر آورده نظیرحجاب، نماز و..... دارد ولی مثلا نماز نمیخواند به دلیل تنبلی و ... (فاسق= گناهکار)
فسق حتما علنی گناه کردن نیست
فسق گاهی در خلوت و گاهی در جلوت است هر دو گناه است اما گناه درجلوت بیشتر است،فسق علنی ممکن است گاهی حد و یا تعزیر داشته باشد
فاسق مسلمان و مومنی است که گناه میکند«فاسق از اطاعت خارج به معصیت گرایش دارد و معصیت را انجام میدهد» چون صرف گرایش تا مادامی که به مرحلهی عمل نرسیده گناه نیست و این لطف الهی است
درسته که گناهکار است اما از دایرهی ایمان خارج نیست، ایمان با فسق سازگار است البته ایمان در مرتبهی اول منظور است خطاب آیه را به اینها میکنیم«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا»۱۳۶/نساء
یعنی فاسق هم نباشید.
💎تقیه:
اهلتقیه ایمانوتصدیققلبیدارنداما بنابرشرایطومصلحتِایجابشده آنرامخفیمیکنند(قلبامعتقد استاما در عملنشاننمیدهداین یکتاکتیک است)
ازدیگراتهاماتبهشیعه:«شیعهاهلتقیهاندو
تقیهدروغاست»
✍پاسخ شیعه میدهد شما آیه ۱۰۶ سوره نحل را برای ما معنا کنید؟
آیه در مورد عمار یاسر است که فرمود
«مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ» ۱۰۶/نحل
با زبان کفر میورزد بعد از ایمان برای حفظ جانش. منظور ما از تقیه این آیهی شریفه است
🧟♂مرتد کیست؟
مرتد کسی است که چون منکر یکی از ضروریات دین شده از دایرهی ایمان خارج شده است
🚨ضروری دین چیست؟ضروری دین مقولهای است که تمام فرقههای اسلامی بالاتفاق آن را قبول دارندمثلحجاب،نماز، روزه و...
واژهی انکار در ادبیات روایی ما جحد آمده است.متاسفانه گاهی ما مدعیان مذهب با طرف مقابل به شیوهی سلبی برخورد شدید میکنیم، مخاطب نیز برای رهایی از فشارها و امر و نهی های مکرر
با وجودی که اعتقادات ما را قبول دارد
میگوید من روزه نمیگیرم و اصلا خدای تو را قبول ندارم. به این شخص که مرتد گفته نمیشود ولی متاسفانه برخی از ما به سرعت برچسب ارتداد به دیگران میزنیم و او را نجس اطلاق میکنیم در صورتی که برخورد نادرست ما او را مجبور به گفتن چنین حرفی کرده است فلذا او مرتد نیست و با اندکی محبت و دلجویی از حرفش برمیگردد یادمان باشد برخورد مناسب خیلی مهم استجحد یعنی عالما عامدا (آگاهانه) حقیقتی و ضرورتی از ضروری دین را انکار کند البته حکم اعدام برای کسی است که انکارش علنی باشد وگرنه اگر قلبا انکار کرد و کسی متوجه نشد🤐 اعدام نمیشود ولی چون مرتد شده و از دین خارج شده، استحقاق عذاب دارد و در جهان آخرت مجازات می شود
🤷♂مستضعف:
«...قالُواکُنّامُسْتَضْعَفینَفِیالْأَرْضِقالُوا أَلَمْ تَکُنْأَرْضُاللّهِواسِعَةًفَتُهاجِرُوافیهافَأُولئِکَ مَأْواهُمْجَهَنَّمُوَساءَتْمَصیراً»«إِلاَّ الْمُسْتَضْعَففینَ...» ۹۸و۹۹/نساء
برخی روز قیامت عذر میآورند که ما مستضعف فکری بودیم خدامیفرماید چرا مهاجرت نکردید آنان چونکوتاهی کردند جایگاهشان جهنم است
اما مستضعفین فکری حکمشان همانند جاهل قاصر است زیرا یا حق به آنها نرسیده است و یا اینکه حق به آنها رسیده اما اتمام حجت نشده اند.اینها اهل نجات اند.البته برای مستضعفین یک مصداق دیگر هم در روایات بیان شده «الذین یستوون حسناتهم و سیئاتهم» برخی از اهل ایمان عمل صالح و عمل سیئهی آنها یکسان شود اینها را ان شاء الله خدا با لطف و کرم خود میبخشد.
🙋♂اهل نجات:
سوالی که پیش می آید این است که چرا شما شیعیان فقط خودتان را اهل بهشت میدانید ؟ آیا بقیه اهل جهنم اند؟
پاسخ اینطور نیست که ما به طور کلی پیروان ادیان دیگر را جهنمی بدانیم بلکه اگر جاهل قاصر باشد آن را اهل نجات می دانیم، به ما میگویند شمول گرا اما برخی انحصارگرا هستند می گویند فقط پیرو دین ما اهل نجات اند. برخی هستند کثرت گرا که پلورالیزم گوئیم اینها می گویند همه حق و اهل نجاتند خوب این که میشود افراط و تفریط ما شمولگرا هستیم میگوئیمدین حق یکی است ولی پیروان ادیان دیگرمیتوانند اهلنجات باشند آنهایی که مستضعف و جاهلقاصرباشنداماجاهلمقصراهل نجاتنیستند
#عقائد
#روشهایپاسخگوییج9
#تعریفوارائهمعنایصحیح_از_واژگان
╔═ ⚘════⚘ ═
⇲@javadheidari110
⇲@ramezan_ghasem110
⚘════⚘ ═ 2