eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
405 ویدیو
169 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
✅کوچ شبهات و پرسشها؛ 1️⃣ هرکسی که این چند ساله تجربۀ پاسخگویی و سر و کله زدن با جوانان را حتی برای مدت کوتاهی داشته باشه به این نتیجه رسیده که پاسخهای مرسوم و رایج، برای نسل امروزی چندان اقناع گرانه نبوده و کمتر مخاطبی را مُجاب می‌کند . 2️⃣ پرسش: چرا باید حجاب داشته باشم؟. پاسخ : چون در قرآن آمده است، چون سنت مسلمین بوده، چون کارکردهای مثبتی دارد، و .... دو پاسخ اول؛ بر مبنای تعبّدی بودن و مکلّف بودن انسان شکل گرفته، و پاسخ سوّم بر مبنای توجه دادن مخاطب به سودی که خودش از حجاب خواهد برد و البته ناظر به بخشی از فلسفه حجاب. اما به نظر شما، همه مخاطبین ما صرفا تعبّدی به مسائل نگاه می کنند، و یا از سودی که حجاب برای آنها دارد، بی اطلاع هستند؟ 3️⃣ ممکن است مخاطب جوان به محض شنیدن پاسخ ما( که معمولا آنرا هم پیش بینی می‌کند)،فرمان بحث را به این سمت بچرخاند؛ چرایی اجباری بودن حجاب؟، می‌خواهید مردان هوس‌ران را مهار کنید، حجاب را برای خانمها واجب می کنید؟، تعارض حجاب با حق انتخاب پوشش و... 4️⃣ بد نیست از این زاویه به پرسشها نگاهی داشته باشیم؛ مبانی موجود در پاسخ ما چه بود؟، وجود خدا و مکلف کردن انسان به تکالیف، لزوم تعبد و اطاعت پذیری در احکام؟، صدور احکام بر اساس رعایت مصالح و مفاسد( علل الشرایع، فلسفۀ احکام) و ... پرسشهای مخاطب بر اساس چه مبانی شکل گرفته بودند؟، نگاه انسان محورانه به حقوق انسان( اومانیسم)، داشتن حق انتخاب و مجبور نبودن به پذیرش حکم دیگری، داشتن حق مالکیت بر بدن( مباحث ترویجی فمنیسم برای زنان و دختران)، نگاه درجۀ دوم به زنان، به دلیل واجب شدن حجاب برای زنان، با هدف مصونیت ایمان مردان(جنس دوم محسوب کردن زنان در احکام یا همان وجود بالذات و وجود بالعرض فلیسوفان خودمان) و...انگار پرسش ازحجاب، فقط درگاه شروع مناظره بود تا سفرۀ بحث دیگری را پهن کند. 5️⃣ این وسط اتفاقی افتاده که باید آنرا فهمید و برایش چاره جویی کرد؛ مبانی و اساس شکل گیری پرسشها از یک جغرافیای عقیدتی( که روحانیت با آن آشنا بود)، به جغرافیای باور دیگری کوچ کرده‌اند، اما پاسخها هنوز در جغرافیای اول شکل میگیرند. در واقع یک گسست و شکافی بین پاسخگو و پرسشگر در حوزۀ هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی اتفاق افتاده و انگارهرکدام به دنیای متفاوتی از یکدیگر تعلق دارند، و یا با زبانی سخن می گویند که دیگری زبانشان را نمی فهمد. بهمین خاطر ساعتها با هم گفتگو کرده و کلنجار می روند، اما نتیجه نمی‌گیرند. ( به قول امروزی‌ها، به درک متقابلی از همدیگر نمی‌رسند). 🔵 در مورد کوچ شبهات و ایدئولوژیهایِ نوظهوری که دگرگونی اساسی در مبنا و هویت شبهات و پرسشهای دینی ایجاد کرده اند، بازهم خواهم نوشت.(انشاءالله) تذکر: این نوشته درپی گزارش فضای شکل گیری شبهات می باشد، درد را بشناسیم، درمان را هم خواهیم یافت. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
پرسش :آیا سجده بر کاغذ یا دستمال کاغذی صحیح است؟ پاسخ : آیت الله خامنه ای: سجده بر کاغذی که از چوب و گیاهان ـ غیر از کتان و پنبه ـ تهیه می‌شود، صحیح است. آیت الله سیستانی: سجده بر اوراق و کاغذهای نوشتنی و یا بر دستمال های کاغذی جایز نیست مگر پس از حصول اطمینان به این که آنها از چیزهای جایز السجود درست شده اند و همچنین سجده بر کاغذهایی که از پنبه و یا کتان و امثال آنها ساخته می شوند جایز می باشد. آیت الله مکارم شیرازی: سجده بر کاغذ و دستمال کاغذی صحیح می باشد. پی نوشت: https://www.leader.ir/fa https://www.sistani.org https://makarem.ir 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸 نسبت بین «عمل» و «ولایت»/ مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود🔸 خروج از ظلمات و رسیدن به نور، بوسیلۀ محقق می شود؛ می گوییم: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور». اول می گوییم «الله ولی الذین آمنوا»، بعد از آن: «یخرجهم من الظلمات الی النور»؛ یعنی اوّل «تحقق ولایت الله» و سپس «خروج از ظلمت به سوی نور». ولایت کشتی ای است که انسان باید سوار شود و این کشتی حرکت کند و بعد از آن، حرکت از ظلمت به نور انجام می شود. میزان خروج از ظلمت به سوی نور، به اندازۀ مقدار مسیری است که انسان به وسیلة کشتی طی می کند، نه آن مقداری که با پای خودش حرکت می‏کند. اوّلین کار، مستقر شدن در کشتی ولایت است، بعد خود کشتی انسان را از ظلمت به سوی نور می برد. مسافت بین ظلمت و نور، با «عمل» انسان طی نمی شود. بلکه با «ولایتی» که انسان در آن قرار دارد، طی می شود؛ به ولایتش بستگی دارد. پس نقش این اعمال و رفتار و نماز و اینها چیست؟! اینها جزء دستورات حضور در کشتی است. می‎گویند تو اگر نماز نخواندی، اِخراجت می‎کنیم. پس نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، جزء مقدمات و است؛ نه راهی برای طی مسیر ظلمت به نور. طی مسافت، فقط به وسیله ولایت است. یعنی این طور نیست که هر کسی بیشتر نماز خواند، مسافت بیشتری را از ظلمت به سوی نور طی می کند. اصلاً طی مسافت به وسیله عمل انسان انجام نمی‏شود. اصلاً خود انسان، خودش را خارج نمی کند از ظلمات به سوی نور. آیه می‏گوید: «الله»، خارجت می‏کند. «تو» مُخرِج نیستی؛ «خدا» مُخرِج است. خدا با «سازمان ولایت»، این مسأله اخراج را صورت می‎دهد. @javadheidari110
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ میلادی: Friday - 24 July 2020 قمری: الجمعة، 3 ذو الحجة 1441 🌹 امروز متعلق است به: 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 💠 اذکار روز: - اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ (100 مرتبه) - یا ذاالجلال و الاکرام (1000 مرتبه) - یا نور (256 مرتبه) برای عزیز شدن ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: ▪️4 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام ▪️6 روز تا روز عرفه ▪️7 روز تا عید سعید قربان ▪️12 روز تا ولادت امام هادی علیه السلام ▪️15 روز تا عید الله الاکبر، عید سعید غدیر خم ✅ با ما همراه شوید...👇 @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 خواهران طلبه و بحران تجرد ۲ 📝 ضعف مهارت‌آموزی در حوزه علمیه خواهران 🖋 زهرا ابراهیمی 🔹 در یادداشت پیشین در رابطه با یکی از عوامل مؤثر در مسأله‌ی تجرد طلاب خواهر صحبت کردیم. دراین یادداشت قصد داریم به عامل دیگری که در ایجاد این مسئله مؤثر است اشاره کنیم. ازدواج امر مقدسی است و لازمه ی چنین امری، انتخاب می‌باشد. مؤلفه‌ی انتخاب‌شدن یا گزینش کاملا طبیعی است و حتی در سنتی‌ترین ازدواج‌ها نیز مشهود هست. 🔹 یک دختر یا به واسطه‌ی ویژگی‌های ظاهری مورد انتخاب قرار می‌گیرد یا به واسطه‌ی توانمندی‌ها و استعدادهایی که به منصه‌ی ظهور می‌رساند، دیده می‌شود. دیده‌شدن از لوازم لاینفک، انتخاب است. متأسفانه امروزه به دلیل رواج تبرج و خودنمایی برخی از دختران در جامعه، دخترانی که قصد رعایت عفت و حیا در پوشش و رفتار را دارند مورد انزوا قرار می‌گیرند. خواهران طلبه نیز از این گروه مستثنی نیستند. دختران طلبه در جامعه ترجیح می‌دهند که بدون تبرج حاضر شوند. آنها با رعایت حجاب کامل و بدون ذره‌ای خودنمایی و آرایش در اجتماع ظاهر می‌شوند و قطعاً رعایت چنین اصلی برای دختران و زنان مؤمن لازم و واجب است. 🔹 اما مشکل زمانی ایجاد می‌شود که این دختران به واسطه ی محجبه بودن و عدم خودنمایی، شانس گزینش را برای خود پایین می‌آورند وهمین مسئله باعث کمتر دیده‌شدن آنها می‌شود. قطعا پیشنهاد دین برای انتخاب‌شدن، رو آوردن به تبرج نیست چرا که تبرج با تدین، همخوانی ندارد. حال سؤال اینجاست که چه چیزی می تواند جایگزین تبرج گردد؟ 🔹 یکی از معضلاتی که در حوزه‌های علمیه خواهران وجود دارد این است که حوزه با ارائه‌ی دروس متعدد، دختران طلبه را از حیث علمی تقویت می‌کند، اما از لحاظ کشف استعدادها و ایجاد توانمندی و مهارت‌های لازم تلاش محسوسی ندارد. با توجه به اینکه دروس حوزه به اندازه‌ی کافی وقت‌گیر است، فرصت کشف استعداد در خارج از حوزه نیز برای این دختران محدود می‌شود. این در حالی است که دختران طلبه‌ی ما وجودشان مملوّ از استعدادهای متعدد است اما فرصت کشف و بروز آنها را از دست می‌دهند. بخصوص اینکه در عصر انقلاب اسلامی بانوان طلبه قادرند نقش‌های ویژه‌ی اجتماعی ایفا کنند تا زنان جامعه به تراز مد نظر انقلاب اسلامی نائل آیند. طلاب خواهر بعد از فارغ التحصیل شدن باید وارد عرصه‌ی تدریس و تبلیغ شوند و اگر کسی نتواند و یا نخواهد در این فضاها فعالیت کند، خواه ناخواه گرفتار انزوا می‌شود. 🔹 به نظر می‌رسد آنچه وظیفه‌ی حوزه است این است که دختران طلبه را به عنوان دخترانی اثرگذار در جامعه و محیط اطراف خود تربیت کند و نه صرفا اهل علم و بی‌ثمر در جامعه. در واقع خَلق جسارت اثرگذاری در اجتماع بر عهده‌ی حوزه است، که فقط از طریق کشف استعداد و دادن فرصت برای ظهور و بروز آنها امکان‌پذیر خواهد بود. 🔹 اگر کشف استعدادهای بانوان طلبه جدی گرفته نشود ما تنها بعد از درس‌خواندن با بانوانی خانه‌‌نشین روبرو هستیم که جسارت لازم برای حضور در اجتماع را ندارند و یکی از مهمترین عوارض این خانه‌نشینی از دست‌دادن فرصت‌های لازم برای ازدواج خواهد بود. حتی اگر حوزه ها به این آسیب به شکل جدی توجه نکنند و دغدغه‌‌ای برای تأثیرگذاری طلاب خواهر در اجتماع نداشته باشند در آینده ای نه چندان دور خواه ‌ناخواه با ریزش طلاب روبه ‌رو خواهند شد. 🔹 تحصیل بدون کسب مهارت و خلاقیت، نتیجه‌ای جز انزوا نخواهد داشت و راه برون رفت از این معضل باورپذیری استعدادهای طلاب خواهر، پرهیز از نگاه حداقلی به حوزه‌های علمیه خواهران، دوری از شیوه‌ی آموزشی انبوه‌خوان و حفظ محور و اهمیت به برنامه‌های مهارت‌بخش است. حتی اگر برخی خواهران طلبه نخواهند حضور اجتماعی داشته باشند؛ جامعه از آنها انتظار دارد حداقل مهارت‌های همسرداری و تربیت فرزند را آنهم منطبق با آموزه‌های اسلامی دارا باشند؛ نه اینکه محتوای آموزشی حوزه‌های خواهران کاملا با این مسائل بیگانه باشد. @Manahejj
قرآن و بیان جزئیات.mp3
5.26M
📋ازما بپـــرسید°°°° 💾سؤال ازشما،پاسخ ازما 🎙پادکست استاد جواد حیدری ⁉️ چرا خداوند در قرآن جزئیات را نیاورد تا دچار گمراهی نشیم؟ کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
audio_2020-07-25_10-44-56.ogg
743.8K
⚫️قرآن واضح است یا مبهم؟⚫️ 🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 •┈┈••✾••┈┈• @javadheidari110
4_5979073609698641219.mp3
2.24M
📼پادکست| کلمه «مولا» در حدیث غدیر به چه معناست؟ ✅کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی پاسخ می دهد 🆔 @sahebnews_ir #استاد_جواد_حیدری #پادکست 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
❓ آیا درست است, بعد از ظهور امام زمان عجل الله فرجه‌‌‌،عمر ها به صورت عجیب طولانی می شود؟؟ 🔰 پاسخ: 🍃 از برخی روایات استفاده می‏ شود که شکوفایی شگفت ‏انگیز علم و دانش به ویژه علم بهداشت و درمان، در عصر حکومت حضرت مهدی باعث می‏ شود تا وضعیت جسمی مردم دگرگون شود و عمر آنان طولانی گردد به گونه ای که یک شخص هزار فرزند، نوه و... خود را می ‏بیند و آنگاه چشم از جهان فرو می‏ بندد؛ چنان که در روایتی امام صادق علیه ‏السلام می ‏فرماید: «هنگامی که قائم ما قیام کند... مردم عمری دراز خواهند داشت؛ به گونه‏ای که برای هر شخص هزار فرزند متولد می ‏شود.» این مطلب را شاید از برخی آیات قرآن نیز بتوان استفاده کرد، چنان که می‏خوانیم: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُوا مِنکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّـالِحات...؛(نور، ۵۵) خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‏اند وعده می‏دهد که قطعاً آنان را حکمران روی زمین خواهد کرد،... و دین و آیینی را که برای آنان پسندیده، پا بر جا و ریشه‏ دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنیّت و آرامش مبدل می‏کند، آن‏چنان که تنها مرا می‏ پرستند و چیزی را شریک من نخواهند ساخت.» ✅ براساس روایتی که از پیشوایان معصوم علیهم‏ السلام نقل شده، این وعده الهی به طور کامل در هنگام ظهور حضرت مهدی محقق خواهد شد. و طبیعی است وقتی در جامعه به جای ترس و ناامنی، آرامش و امنیت حاکم شد و مردم از آیین حق الهی پیروی نمودند، آن جامعه به رشد و شکوفایی خواهد رسید و مردم از جهت جسمی و روحی سالم‏تر خواهند بود، در نتیجه عمرها طولانی‏تر و نسل‏ها زیادتر خواهد شد. ---------------------- چشم‏اندازی به حکومت مهدی عج ص ۲۱۱ ـ ۲۱۳ بحار الانوار ج ۵۲، ص ۳۳۵ و ۳۳۷ @javadheidari110
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 تواضع و خدمت روحانیت به مردم 📝 میراث هزار ساله‌ی روحانیت 🖋 سلمان ابراهیمی 🔹 بزرگترین توفیقات معنوی می‌توانند به شدیدترین چالش اخلاقی و رفتاری نیز بدل شوند. بطور مثال ورود به حوزه‌ی علمیه یکی از فرصت‌های نورانی و ارزشمندی است که خداوند متعال در اختیار انسان می‌گذارد. یکی از اموری که در حوزه‌های علمیه نیز به‌شدت روی آن مانور داده می‌شود، این است که خداوند توفیقی خاص و منحصر بفرد به طلاب داده است و تو گویی طلاب انتخاب‌شده از جانب خدای مهربانند برای تبلیغ دینش. این جملات آشنا را در اولین سخنرانی‌ها بعد از پذیرش طلبه ها در حوزه، از جانب مدیران و مسئولان حوزوی زیاد شنیده‌ایم. 🔹 البته که سخن حقی است و توفیق علم‌آموزی آن هم از جنس معارف الهی توفیقی است که در روایات نیز بسیار بدان اشاره و تأکید شده است. «عالِمُ ینْتَفعُ بِعِلْمِهِ افضَلُ مِنْ سَبْعَینِْ اَْلفَ عابِد؛ دانشمندی که از دانش او بهره ببرند، از هفتاد هزار عابد برتر است». اما رفتار شایسته‌ی این طرز تلقی، باید بگونه‌ای باشد که طلبه در درون و باطن خویش خود را متواضع در برابر مردم و موظف به تبلیغ بداند. و همچنین دائما با خود مرور کند که تفاوت من با دیگران بدین معناست که مسئولیتی عظیم به واسطه‌ی این انتخاب بر عهده‌ی من گذاشته شده است و بازتاب بیرونی این طرز تلقی نیز باید به صورت تواضع و انجام وظیفه نمود پیدا کند؛ تا جایی که طلبه خود را هم‌سطح سایر مردم دانسته و هرگز خود را یک سر و گردن برتر و بالاتر نداند. 🔹 عجب، غرور علمی، برتر دانستن خویش درامور عبادی و معنوی، منحصر کردن عنایت خداوند و اهل البیت علیهم السلام به خویش، بی‌اشکال دانستن انجام یک اشتباه برای خود و در عین حال تکفیر دیگران بابت انجام همان اشتباه، از جمله عوارضی است که ممکن است در صورت عدم مراقبت از نفس برای طالبان علوم دینی به وجود آید. 🔹 تقدس حوزه نه از نامش بلکه به دلیل کثرت تربیت‌یافتگانی است که بر مبنای معارف دین و منطبق با خصیصه‌های اخلاقی رشد یافته‌اند. باید بپذیریم که تقدس حوزه، تقدسی مطلق نیست که با صِرف ورود به آن خود را مبرا از هر خطا بدانیم. 🔹 اگرچه عالمان، عابدان، مجتهدان و عارفان زیادی با دود چراغ همین حوزه‌ها و حجره‌ها تربیت شدند و هم خود راه سعادت را پیمودند و هم دیگران را به مسیرحق دعوت نمودند و اگر چه برخی عمامه ها توهم‌زدا هستند و توهم خودبرتربینی را از صاحبانش دور کرده و تعبد و بندگی را در وجودشان به تصویر ‌کشیده است؛ اما برای برخی که کمتر مراقب نفسانیات خویش بوده‌اند همین عمامه که بالاترین وسیله کسب نورانیت بوده است موجب خلق توهم شده است!! تمسک به شئون و وجاهت‌های خودساخته، خود را تافته‌ی جدابافته دانستن از دیگران و در یک کلام مرزبندی بین خود و سایر خلق، آسیبی است جدی که همواره حوزه‌های علمیه را مورد تهدید قرار می‌دهد و در صورت عدم مراقبت چه بسا موجب تنزل اعتماد مردم به روحانیت خواهد شد. لذا همیشه باید مراقبت صفا، صداقت، تواضع و اخلاصی که میراث هزارساله‌ی روحانیت است باشیم و این امانت را به درستی و طهارت کامل به نسل‌های آینده تحویل دهیم. @Manahejj
آيا به پولى كه براى خريد وسايل ضرورى زندگى ذخيره مى شود، خمس تعلق مى گيرد؟ آيات عظام امام، تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد: چنانچه سال خمسى از آن بگذرد، خمس دارد.[۱] آيه اللّه بهجت: اگر بدون پس انداز كردن، نمى توانند وسايل مورد نياز خود را در آينده تهيه كنند؛ چنانچه پس انداز كوتاه مدت (مثلاً تا سه سال) باشد، خمس ندارد.[۲] آيات عظام فاضل و نورى: اگر بدون پس انداز كردن، نمى توانند وسايل مورد نياز خود را در آينده تهيه كنند، خمس ندارد.[۳] آيه اللّه خامنه اى: پول پس‌انداز شده اگر جهت تهیه مایحتاج ضروری زندگی در آینده نزدیک (تا چند روز بعد از سال خمسی) مورد نیاز باشد، خمس ندارد.[۴] آيه اللّه صافى: اگر هم اكنون به آن وسيله نياز دارد و تهيه آن بدون پس انداز در مدت چند سال ممكن نباشد، خمس ندارد[۵] پی نوشت: [۱]. امام، استفتائات، ج ۱، س ۲۴؛ تبريزى، استفتائات، س ۸۵۶؛ سيستانى، sistani.org، خمس، ش ۸؛ مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۵۱۶؛ دفتر: وحيد. [۲]. بهجت، توضيح المسائل، م ۱۳۹۱ . [۳]. فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۷۴۸ ؛ نورى، استفتائات، ج ۲، س ۳۳۰ . [۴]. خامنه اى، اجوبة، س۹۸۸ و۸۶۱. [۵]. صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۷۳۸. 🍃🍂🍃🍂🍃 🍁💎کانال استاد امیر صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• https://eitaa.com/amirsalehi110