مولای من معرفتم راهنمایم به سوی تو،و محبتم به تو واسطهام به پیشگاه توست،من از دلیلم به دلالت تو مطمئن،و از واسطهام به شفاعت تو در آرامشم
مَعْرِفَتی یا مَوْلایَ دَلیلی عَلَیْکَ، وَحُبّی لَکَ شَفیعی اِلَیْکَ، وَاَنَا واثِقٌ مِنْ دَلیلی بِدَلالَتِکَ، وَساکِنٌ مِنْ شَفیعی اِلی شَفاعَتِکَ،
(دعای_ابوحمزه)
می گویم:
امام درین جمله از دعای ابو حمزه می فرماید خداوندا شناخت من نسبت به تو دلیل آمدن به سوی توست چون اگر نمی خواستی مرا هدایت کنی شناخت خودت را نصیب من نمی کردی
حال که به سوی تو آمدم آنچیزی که شفیع من و واسطه شفاعت من است دوست داشتن من به توست لذا
اولا به این راهنمایی آت که باعث شناخت من به توست اطمینان دارم یعنی خیالم راحت است که چون می خواستی مرا هدایت کنی مرا به سوی شناخت خویش راهنمایی کردی
ثانیا دلم به شفیعی که آوردم آرام است چون دوستی تو می تواند مرا نجات دهد
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
سیوطی در کتاب تاریخ الخلفا از بیهقی و ابن عساکر نقل می کند معاویه حق امام حسن مجتبی علیه السلام راغصب کرده و نمی داد لذا حضرت از نظر مالی در تنگنا قرار گرفت شبی رسول اکرم صلی الله علیه واله وسلم را در خواب دید و از تنگی معیشت گله کرد پیامبر اکرم به او فرمود این دعا را بخوان
اَللَّهُمَّ اقْذِفْ في قَلْبِي رَجَاءَكَ وَاقْطَعْ رَجَائِي عَمَّنْ سِوَاكَ حَتى لا أَرْجُو أَحَدًا غَيْرَكَ اَللَّهُمَّ وَمَا ضَعُفَتْ عَنْهُ قُوَّتِي وَقَصُرَ عَنْهُ عَمَلِي ولَمْ تَنْتَهِ إِلَيْهِ رَغْبَتِي وَلَمْ تَبْلُغْهُ مَسْأَلَتِي وَلَمْ يَجْرِ عَلَى لِسَانِي مِمَّا أَعْطَيْتَ أَحَدًا مِنَ الأَوَّلِينَ وَالآخِرِينَ مِنَ الْيَقِينِ فَخُصَّنِي بِهِ يا رَبَّ الْعَالَمِين
یک هفته نشد معاویه حق حضرت را که غصب کرده بود به او برگرداند
(تاریخ الخلفا ج1 ص 148)
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
🌷 امام حسن مجتبی (عليه السّلام) فرمودند :
✍ ان لكل صائم عند فطوره دعوة مستجابة فاذا كان اول لقمة فقل : بسم الله اللهم یاواسع المغفرة اغفر لی.
👌 هر روزه داری هنگام افطار یك دعای اجابت شده دارد . پس در اولین لقمه افطار بگو : به نام خدا ، ای خدایی كه آمرزش تو فراگیر و وسیع است ، مرا ببخش.
📚( اقبال الاعمال ، ص۱۱۶)
@jorenab
هدایت شده از پنجره🇮🇷
#پنحره
سالها پیش که محضر آیةالله فاضل استرآبادی - رضوان الله علیه. - مقدمات و سطح می خواندیم روزی سر کلاس فرمود :
برای اداره مالی حوزه دچار تنگا شدیم و من این دعای امام #مجتبی علیه السلام را که سیوطی نقل کرد خواندم و گشایش حاصل شد.
https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از فقه و احکام رهبری (leader.ir)
📚 خروج از محل اقامت ده روز
💠 سؤال: #مسافری که می خواهد ده روز در شهری #اقامت داشته باشد و در بین ده روز به اطراف آن شهر هم برود، آیا نماز او #تمام است یا #شکسته؟
✅ جواب: اگر #قصد_خروج به مقدار کمتر از #مسافت_شرعی دارد، در صورتی که خروج او به گونه ای باشد که عرفا اقامت ده روز در آن شهر صدق کند اشکال ندارد، مثلا دو سه بار بخواهد برود و حداکثر تا نصف روز برگردد، می تواند #قصد_اقامت کند و خروج او منافاتی با قصد اقامت ده روز ندارد، ولی قصد خارج شدن در یک دفعه به مدت 15 ساعت محل اشکال است.
#احکام_مسافر #احکام_سفر
🆔 @leader_ahkam
علامت خاشع چهار چیز است:
1ـ در پنهان و آشکار مراقبت مى کند که عملى برخلاف رضاى خداوند انجام ندهد.
2ـ همیشه بر پشت کارهاى نیک سوار شده و آنها را انجام مى دهد.
3ـ تفکر براى روز قیامت.
4ـ مناجات با خداوند متعال
عَلامَةُ الخاشِع فاربَعَةٌ: مُراقبة فى السرِّ العلانیة و رُکوبِ الجمیلِ و التفکّرُ لِیومِ القِیامَة و المناجاةُ للّه
(بحارالانوار ج۱ص۱۱۹)
@jorenab
#دو_امان_در_زمین
۱-و خدا بر آن نیست که آنان را در حالی که تو در میان آنان به سر می بری، عذاب کند و تا ایشان طلب آمرزش می کنند، خدا عذاب کننده آنان نخواهد بود.
وَمَا كَانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
(سوره انفال آیه ۳۳)
۲-ابو جعفر، امام محمد باقر (ع) از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام حكايت كند كه فرمود:
بر روى زمين مردم را از عذاب خدا، دو چيز مايه امان بود: يكى از آن دو برداشته شد و ديگرى برجاست آنرا بگيريد و بدان تمسك جوييد. آن امان كه برداشته شد رسول الله (صلى الله عليه و آله) بود. و آن امان كه برجاى ماند، استغفار است. خداى تعالى فرمايد: «تا آن گاه كه تو در ميانشان هستى، خدا عذابشان نكند و تا آن گاه كه از خدا آمرزش مى طلبند خدا عذابشان نخواهد كرد».
سيد رضى گويد: امام (ع) اين معنى را چه نيكو بيرون كشيده اند و استنباط كرده
حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ (علیه السلام) أَنَّهُ (علیه السلام) قَالَ: كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الْآخَرَ، فَتَمَسَّكُوا بِهِ؛ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله)، وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالاسْتِغْفَارُ؛ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى "وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ".
(نهج البلاغه حکمت:۸۸)
۳-نکته:
مرحوم علامه طباطبایی در المیزان می نویسد :
ازین آیات- برمی آید که برای این امت در آینده روزگاری است که استغفار از آنان منقطع گشته و دیگر مؤمنی خدا ترس که استغفار کند نمی ماند و در چنان روزگاری خداوند آنان را عذاب میکند.
(المیزان ج۹ص۹۲)
#قرآن
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
#تلنگر
دوستی میگفت خونه مادر بزرگم رفتم اخرسال بود گفتم بروم خانه تکانی کنم
دیدم خیلی از وسائلی که انجاست کهنه است و اصلا قابل استفاده نیست هرکدام را خواستم بندازم میگفت این ننداز بدرد میخورد میگفتم
برای چی میگفت حالا ممکنه بدرد بخورد
بهش میگفتم مادرجان اینها بدرد هیچ چی نمیخوره عتیقه هم نیست که ارزش داشته باشه اخه یک حصیر کهنه و پاره بدرد کجا میخورد
اما گوشش بدهکار نبود
فهمیدم در ذهن خود ازاین وسایل کهنه چنان وسایل زیبا وبا ارزش ساخت که نمی تواند از انها دل بکند
❗️گاهی چیزی در ذهن ما رسوب می کند ممکن است کاری از گذشته باشد یا فکری باشد تا دور انداخته نشود جا برای چیزهای جدید فکر جدید کار جدید نیست
باید بدنبال مشورت با دیگران بود واهل پرس و جو بود تا نقاط قوت وضعف در سه حوزه گفتار و کردار و افکار مشخص شود تا رشد نمود وگرنه مثل یک حصیر کهنه ای می شویم که همه می دانند بدرد جایی نمی خوریم اما خیال می کنیم در حال انجام کار مفید هستیم
@jorenab
خدایا من بنده توهستم
اگر تو به من رحم نکنی چه کسی میخواهد به من رحم کند
وَ مَنْ یَرْحَمُنِی إِنْ لَمْ تَرْحَمْنِی
#دعای_ابو_حمزه
@jorenab
#حضور_قلب
عوامل عدم تمرکز در نماز(نبودحضورقلب)دربیان نورانی امام سجاد علیه السلام در دعای ابو حمزه ثمالی
«َ اللَّهُمَّ إِنِّي كُلَّمَاقُلْتُ قَدْ تَهَيَّأْتُ وَ تَعَبَّأْتُ وَ قُمْتُ لِلصَّلَاةِ بَيْنَ يَدَيْكَ وَ نَاجَيْتُكَ أَلْقَيْتَ عَلَيَّ نُعَاساً إِذَا أَنَا صَلَّيْتُ وَ سَلَبْتَنِي مُنَاجَاتَكَ إِذَا أَنَا نَاجَيْتُ مَا لِي كُلَّمَا قُلْتُ قَدْ صَلَحَتْ سَرِيرَتِي وَ قَرُبَ مِنْ مَجَالِسِ التَّوَّابِينَ مَجْلِسِي عَرَضَتْ لِي بَلِيَّةٌ أَزَالَتْ قَدَمِي وَ حَالَتْ بَيْنِي وَ بَيْنَ خِدْمَتِكَ»
خدايا من هر گاه به خود گفتم كه ديگر مهيا و مجهز شدهام و برخاستم براي خواندن نماز در برابرتو و با تو به رازونیاز پرداختم تو بر من چرت وکسالت را مسلط كردي زمانی كه داخل نماز شدم و حال مناجات را از من گرفتي وقتي كه به راز و نياز پرداختم، مرا چه شده است كه هرگاه با خود گفتم و درونم نيكو شده و محل من محل توبهكنندگان نزديك شده ، گرفتاري و پيش آمدي برمن عارض شد كه پايم لغزش پيدا كرده و ميان من و خدمتگزاريات حائل گردید
1-« سَيِّدِي لَعَلَّكَ عَنْ بَابِكَ طَرَدْتَنِي »ای اقای من شاید مرا از در خانه ات رانده ای
2-« وَ عَنْ خِدْمَتِكَ نَحَّيْتَنِي » و از خدمت خویش دورم ساخته اي
3-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُسْتَخِفّاً بِحَقِّكَ فَأَقْصَيْتَنِي » يا شايد ديدهاي حق تو را سبك شمردم پس دورم كردهاي
4-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي مُعْرِضاً عَنْكَ فَقَلَيْتَنِي » يا شايد ديدهاي از تو رو گرداندهام پس بر خشم گرفتهاي
5 -« أَوْ لَعَلَّكَ وَجَدْتَنِي فِي مَقَامِ الْكَاذِبِينَ فَرَفَضْتَنِي » يا شايد مرا در جايگاه دروغگويان ديدهاي پس طردتم كردهاي
6-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي غَيْرَ شَاكِرٍ لِنَعْمَائِكَ فَحَرَمْتَنِي» يا شايد ديدهاي سپاسگزار نعمتهايت نيستم پس مرا محروم ساختهاي
7-« أَوْ لَعَلَّكَ فَقَدْتَنِي مِنْ مَجَالِسِ الْعُلَمَاءِ فَخَذَلْتَنِي» يا شايد مرا در مجلس علما، نيافتهاي پس خوارم كردهاي
8-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي فِي الْغَافِلِينَ فَمِنْ رَحْمَتِكَ آيَسْتَنِي» يا شايد مرا درشمار غافلان ديدهاي پس از رحمت خويش مأیوس كردهاي
9-« أَوْ لَعَلَّكَ رَأَيْتَنِي آلِفَ مَجَالِسِ الْبَطَّالِينَ فَبَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ خَلَّيْتَنِي» یا شایدمرا با مجالس بيهوده مأنوس ديدهاي پس مرا به آنها واگذاشتهاي
10- « أَوْ لَعَلَّكَ لَمْ تُحِبَّ أَنْ تَسْمَعَ دُعَائِي فَبَاعَدْتَنِي» دوست نداشتي دعايم را بشنوي پس مرا از درگاه خویش دور نمودهاي
11-« أَوْ لَعَلَّكَ بِجُرْمِي وَ جَرِيرَتِي كَافَيْتَنِي »يا شايد بخاطر جرم و گناهم كيفر دادهاي
12-أَوْ لَعَلَّكَ بِقِلَّةِ حَيَائِي مِنْكَ جَازَيْتَنِي » يا شايد به بخاطر کمی شرمم از تو مجازاتم كرده
@jorenab
هدایت شده از جرعه ناب
حالی دارم زمان زمانه درهم تر
هرلحظه قدم زبار عصیان خم تر
یارب به گناهم ار نسوزی چه شود
یک مشت زخاکستردوزخ کم تر
#شیخ_بهایی
@jorenab
#دوست_خوب
دوستِ خوب کسی است که دوستش را در سه جا حمایت کند
الف- در شدت و گرفتاری او را رهانکند
ب- به هنگام نبود او از وی دفاع نماید
ج- و پس از مرگش خوبی هایش را بگوید
لاَ یَکُونُ الصَّدِیقُ صَدِیقاً حَتَّی یَحْفَظَ أَخَاهُ فِی ثَلاَثٍ فِی نَکْبَتِهِ وَ غَیْبَتِهِ وَ وَفَاتِهِ.
(نهج البلاغه حکمت ۱۳۴)
@jorenab
28.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
لحظاتی چشم نواز.
امیرکلا _بابلکنار_بابل_مازندران
@jorenab
#فایده_از_روی_قرآن_خواندن
امام صادق علیه السلام:
هرکس قرآن را باز کند بخواند چشمهایش بهره می برد
و پدرو مادرش اگر کافر هم باشند بهره خواهند برد و موجب تخفیف عذابشان می شود
مَنْ قَرَأَ فِی الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ وَ خُفِّفَ عَنْ وَالِدَیْهِ وَ لَوْ كَانَا كَافِرَیْنِ.
(بحارالانوار ج۸۵ص۱۹۶)
@jorenab
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:
خوشبخت ترين مردم در دنيا كسى است كه از آنچه مى داند برايش ضرر دارد، دورى كند
و بدبخت ترين مردم كسى است كه از هوا و هوس خود پيروى نمايد.
اِنَّ اَسْعَدَ النّاسِ فِى الدُّنيا مَن عَدَلَ عَمّا يَعرِفُ ضَرَّهُ وَ اِنَّ اَشْقاهُم مَنِ اتَّبَعَ هَواهُ
(بحارالانوار ج۷۲ص۳۵۵)
@jorenab