eitaa logo
جرعه‌نوش
329 دنبال‌کننده
108 عکس
29 ویدیو
6 فایل
من جرعه‌نوشِ بزم تو بودم هزار سال کی ترک آب‌خورد کند طبع خوگرم سیاهه‌های علی احسان‌زاده @dastmalbaf
مشاهده در ایتا
دانلود
هفت خوان برای پروردن نوجوان تابستان آغاز شده و از چند هفته قبل تبلیغات دوره‌های آموزشی و تربیتی مختلف تابستانی، نظر مخاطبان گوناگون را به خود جلب کرده است. عجالتاً چند نکته‌ای را درباره‌ی دوره‌هایی که مخاطبان خود را نوجوانان و جوانان- خصوصاً دوستان طلبه و دانشجو- قرار داده‌اند و جنس اندیشه‌ای دارند، عرض می‌کنم. (البته آن‌چه در پی می‌آید، فراتر از برنامه‌های اوقات فراغت است و می‌توانند قواعدی کلی در تعلیم و تربیت محسوب شوند): یک. باید تلاش بر این باشد که نتیجه‌ی این دوره‌ها، باشد، نه تقلید. یعنی در این دوره‌ها محتوا شود، نه آن‌که صرفاً مخاطب با چند گزاره آشنا شود و بدون فهم درست آن‌ها، به تکرار آنان بپردازد. هدف را فهم عمیق (فقه در اصطلاح قرآنی) قرار دهید، نه حفظ. به پرورش در مخاطب اهتمام ورزید. یکی از خصوصیات علامه مصباح که مورد تأکید امام خامنه‌ای قرار گرفت، پرورش تفکر توسط ایشان بود. روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
دو. دومین نکته که ارتباطی تنگاتنگ با نکته‌ی قبل دارد، پرهیز از و فردمحوری در دوره‌های مقدماتی است. آن‌چه اصالتاً مورد توجه است، عرضه‌ی صحیح و بی‌شائبه‌ی تفکر و معارف اصیل اسلامی به مخاطب است. متفکر و دانشمندی که آراء او مورد استفاده در این راستا قرار می‌گیرد، فرع ماجراست. سوء تفاهم نشود؛ مهم است که محتوا از چه کسی اخذ شده و عرضه می‌شود. قطعاً هر کسی که ادعای اندیشه و نشر معارف داشت، قابل اعتماد نیست و نمی‌توان چنین ادعایی را به‌راحتی پذیرفت. و البته که توجه به مرجع فکری مهم است. نکته در این است که اصل برای ما، عرضه‌ی نظام اندیشه‌ی اسلامی است یا تقریر اندیشه‌های فلان دانشمند فرزانه؟ به عنوان مثال: توجه ما به افکار و آثار شهید مطهری- معلم انقلاب- به سبب قوّت و صحت اندیشه‌ی اوست یا ناشی از مطهری‌بودن او؟ واضح است که اتقان و بی‌پیرایگی افکار او ما را به سوی تألیفات او کشانده است. پس ما، مقلد محض آن استاد فرزانه نیستیم. ما مرید خصوصیتی هستیم که در او بوده است. حال اگر ما، بیش از حد، شخصیت او را محور عرضه‌ی آراءش قرار دهیم، دچار تقلید و تعصب کورکورانه بر نظرات اندیشمندی خواهیم شد که خود نماد بود. خلاصه، عنوانی که به مخاطب عرضه می‌شود، باید کلی و ناظر به باشد نه منظومه‌ی فکری فلان استاد برجسته. این‌چنین، آن‌چه در ذهن آن متربی محوریت می‌یابد حقیقت است نه آن متفکر. و این ناشی از مبنای معرفت‌شناسانه‌ی ماست که تلقی ناخودآگاه کثرت‌گرایی و تعدد قرائات را از مخاطب دور خواهد داشت. به علاوه، او را از آثار و فواید دیگر متفکرین و علماء محروم نخواهد کرد. و هم‌چنین رمزی از اخلاق اسلامی و تفاوت مرام در مدرسه‌ی تمدنی اسلام با بازار اندیشه‌ورزی دنیای مدرن را بر مخاطب آشکار خواهد نمود. همچنان که اجازه‌ی نقد و جرأت آزاداندیشی را نیز به مخاطب می‌دهد. روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
یکی دیگر از آثار فردمداری، نفی ناخواسته‌ی میراث گرانِ علم و اندیشه در طول تاریخ پربار اسلامی است. بی‌تردید، اگر امروز بزرگی از معاصرین، اندیشه‌ای ژرف را به میدان افکار عرضه می‌کند یا حقیقتی زیبا را از میان معارف دینی اکتشاف می‌نماید، پای بر شانه‌ی پیشینیان گذاشته تا توانسته به این گوهر دست یابد. نادیده‌گرفتن و یا کم‌ارج‌نمایاندن آن مجاهدت‌ها، مسیر پیشرفت دانش و فکر را می‌فراموشانَد و ما را از ریشه‌ها منقطع می‌کند و با تصلب بر افراد، باب تولید و رشد را بر ما می‌بندد. ما نباید به خیال خود با خیرخواهی، تاریخ اسلامی را به بن‌بست برسانیم و اندیشه را به ضد آن تبدیل کنیم. راه رشد علم و ، نقد علمیِ یافته‌ها و اندیشیدن در نقاط تازه یا از زوایایی جدید است. اگر آن‌چه هست را مطلق بدانیم، و اعجاب به بزرگی دست‌آوردها، ما را از کاستی آن‌ها غافل کند، عقب خواهیم رفت. اندیشه آن‌گاه زنده است که به وادی نقد کشیده شود و عیار خود را نشان دهد. ابن‌سینا اگر فیلسوف بزرگی است، چون داشته‌ها را با قدرت اندیشه، تازه کرد و بر آن‌ها افزود. حال اگر عظمت شیخ‌الرئیس، مانع از نقد آراء فلسفی او شود، پس از چندی، دیگر فلسفه‌ای نخواهیم داشت تا عظمتی برای ابن‌سینا در آن بماند. او از یک متفکر به یک افسانه بدون ارزش فلسفی تبدیل خواهد شد. 👈 با توجه به این نکته، راه‌کار چیست؟ چگونه می‌توان در عین استفاده از آثار برترین اندیشمندان، ذهن نوآموز را به آنان وابسته نکرد؟ یکی از راه‌حل‌ها، استفاده‌ی هم‌زمان از آثار چندی از آن فرزانگان است. دیگری، ارائه‌ی تصویری نسبتاً جامع از حقایق که موجب عظمت‌یافتن آن در نظر می‌شود و افقِ بایسته را از یک یا چند فرد، فراتر می‌برد. روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
سه. باز هم در ادامه‌ی دو نکته‌ی قبل: از همان ابتدا، مخاطب را جامع بار آورید و او را رشد تک‌بعدی بر حذر دارید. بله، هاضمه‌ی نوآموز، برای فهم همه‌چیز ناتوان است، ولی می‌توان بذر را از ابتدا درست کاشت. چگونه؟ اولاً مربی و معلم باید خود، جامعیت را درک کرده باشد و از پایگاه جامع به جزئیات فرود آید. ثانیاً درخت‌واره‌ی علم و اندیشه را به همان تناسب که بایسته‌ی آن است در فکر و دل مخاطب بنشانید؛ ریشه را در جایگاه ریشه قرار دهید و با برگ و بار در حد خودشان و در مکانت بایسته‌شان مواجهه داشته باشید. تا تصویری معوّج از شجره‌ی طیبه‌ی اندیشه و معارف اسلام ارائه ندهید و گمراهی نیافرینید. و دقیقاً در این‌جاست که توجه به ضرورت می‌یابد. چهار. در تکمیل نکته‌ی دوم: در مراحل اولیه، در عین حال که تلاش می‌کنیم تا تفکر را بپیروریم و از تعصب دور بداریم، ولی ذهن مخاطب را نباید بیش از اندازه درگیر اختلافات نکنیم، بلکه باید قرائتی یک‌دست و همگن به دست داد و را از بین نبُرد. روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
پنجم: اگر می‌خواهید متربی شما در این دنیای پریشان و بی‌ثبات و پرشبهه، جان به سلامت برَد، فکر و دل او را به لنگری قابل تکیه مجهز کنید. یعنی در ارائه‌ی یک ، از بنیادین‌ترین نقطه آغاز کنید و جای پای فکر او را در نقطه‌ای محکم و بی‌تزلزل قرار دهید؛ کاری که علامه مصباح یزدی در با شروع کردند. و همچنین، دل او را به و ریشه‌دار در جان مستحکم کنید. ششم: تا حد امکان، نسبت میان اندیشه‌های عرضه‌شده را با مسائلی که مخاطب با آنان درگیر است، روشن سازید و ضرورت و تأثیر عمیق اندیشه‌های بنیادین را در مسائل روبنایی نشان دهید. تلاش کنید تا مخاطب ارزش علم و اندیشه را هرچه بیش‌تر بفهمد و از روزمرگی‌ها به اصالت‌ها سوق داده شود. هفتم: در تنفس کنید. انقلاب اسلامی، بدون تعصب، پرچم زمانه‌ی ما را بر دوش گرفته و عالمی جدید را در شرُف تحقق دارد. عالمی که نشانه‌های خود را از همان آغاز انقلاب، در میادین مختلف به رخ روشن‌بینان کشید و را نمودار کرد. این تحول بنیادین، در تمامی عرصه‌های علم و اندیشه عمیقاً اثرگذار بوده و خواهد بود. فرد یا جریانی که با وجود این انقلابِ همه‌جانبه‌ی تمدنی، بی‌توجه به آفاق گسترده‌ی آن، به تکرار کورِ مکررات بپردازد، به‌درستی و است. ما موظفیم مخاطبان خود را نه‌تنها به مرز انقلاب اسلامی برسانیم، بلکه او را تا رهبری انقلاب رشد دهیم تا توسط او گشوده شود. روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
غدیر؛ عید ولایت (1) در معارف اسلامی، بر دو قسم است؛ ولایت در نسبت بنده با خداوند متعال، و ولایت در نظام اجتماعی. آن‌چه در روز غدیر از سوی حضرت خاتم‌الانبیاء (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و به فرمان خداوند، به مردم ابلاغ شد، اتصال حضرت علی بن ابی‌طالب علیه‌السلام با خداوند یا همان «ولی‌الله»بودن ایشان نبود، آن‌چه ابلاغ شد، ولایت علی علیه‌السلام بر مردم و امارت او بر مؤمنین بود. توضیح آن‌که: امیرالمؤمنین دارای دو نوع ولایت بودند: یکی ولایت با خدا، و دیگری ولایت بر مردم. اولی ولایت تکوینی است و دومی ولایت اعتباری. انبیاء و ائمه علیهم‌السلام به‌واسطه‌ی دارا بودن مقام ولایت که میان ایشان و خداوند برقرار است، تکویناً به بالاترین جایگاه معنوی در میان تمامی انسان‌ها رسیده‌اند و از همین رو بر ایشان ولایت معنوی یافته‌اند. همچنان که روشن است، این ولایت حاصل رشد معنویِ ولیّ خداست و قابل جعل و اعتبار و انتصاب از سوی دیگری نیست، همچنان که قابلیت غصب و عزل از سوی مردمان نیز ندارد. در کنار این ولایت، ولایت و زعامت اجتماعی جوامع انسانی وجود دارد، امری که همه‌ی عقلاء به ضرورت آن و وجود یک «ولی» و حاکم برای جوامع انسانی اعتراف دارند و به انحاء گوناگون، ولایت شخص یا اشخاصی را بر خود می‌پذیرند و ردای حکومت را بر قامت او می‌پوشانند. پس ولایت به این معنا، از اعتبارات عقلایی است، یعنی مانند دیگر اعتبارات عقلایی همچون مِلکیت، تأثیری در تکوین شیء یا فرد متصف به آن ندارد. در مقابلِ امور اعتباری، امور تکوینی قرار دارند که به اصطلاح علمی، ظرف اتصاف آنان خارج و عالم تکوین است نه ذهن. و در مقابل اعتبارات عقلایی، اعتبارات شرعی قرار دارند که توسط شارع جعل می‌شوند، مانند نماز و روزه و حج. این ولایت اعتباری، همان است که امیرالمؤمنین علیه‌السلام در پاسخ به سخن خوارج که می‌گفتند «حُکمی جز برای خدا نیست»، فرمود: «سخن حقی است که از آن باطلی قصد شده؛ آری، حکمی جز برای خدا نیست، ولی اینان می‌گویند: زمام‌داری و حکومت جز برای خدا نیست، در حالی که مردم ناچارند حاکمی داشته باشند؛ خواه نیکوکار و خواه بدکار.» (نهج البلاغة خطبه‌ی 40، ترجمه‌ی شیروانی) و آن‌گاه که به یادآوری آغاز حکومت خود می‌پردازد، حکومت را از آب بینی بزغاله، در چشم خود بی‌ارزش‌تر قلمداد می‌کند مگر آن‌که برای ادای پیمان الهی بر قیام علیه پرخوری ستمکاران و گرسنگی ستمدیدگان بر عهده گرفته شود. (نهج البلاغة، خطبه‌ی 3) روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
غدیر؛ عید ولایت (بخش دوم) آن‌چه حادثه‌ی غدیر را از دیگر مناقب و فضائل و حوادث حیات مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السلام امتیاز می‌بخشد، «انتصاب» ایشان به مقام «ولایت» و حکومت پس از پیامبر (صلوات الله و سلامه علیه و آله) و بیعت ستاندن از مردم بر این امر است. امری که پیش از آن برای امیرالمؤمنین واقع نشده بود، هرچند آن همه فضیلت و استواری بر صراط مستقیم، تردیدی بر آگاهان باقی نمی‌گذاشت که جانشینی رسول اکرم تنها بر علی زیبنده است. نتیجه‌ی مهم از این همه، آن است که غدیر تنها یک حادثه نبود، جعل قاعده‌ی الهی بر یک امر عقلایی بود؛ این‌که ولایت بر جامعه‌ی اسلامی، امری نیست که بتوان آن را به رسومات عوامانه و عرفی واگذاشت، بلکه باید از سوی خداوند به کسی که شایسته‌ی این مقام است سپرده شود و مردم نیز باید از آن تبعیت کنند. و این، منحصر در وجود مبارک حضرت امیر مؤمنان علیه‌السلام نیست، بلکه تا آخرین وصی رسول خاتم (عجل الله تعالی فرجه) امتداد دارد. پس غدیر، روز ولایت تمامی ائمه علیهم‌السلام است و نه‌تنها امیرالمؤمنین، و این است که غدیر را به اوج می‌رساند. نکته‌ی قابل توجه آن‌که، در دوران غیبت امام حی آخرین، چون از سویی، امکان تصدی آن ولایت از سوی امام معصوم وجود ندارد، و از سوی دیگر، نمی‌توان ولایت جامعه‌ی اسلامی را واگذاشت، ولایتی که پیامبر در روز غدیر بر عهده‌ی امیرالمؤمنین نهادند، بر ذمه‌ی نائب عام امام است. و از این جهت است که «، همان ولایت رسول‌الله است». یعنی از این حیث، تفاوتی میان گونه‌ی فرمان‌بری مردم از رسول خدا و امیرالمؤمنین و فقیه جامع‌الشرائط حاکم نیست. یعنی آن‌گونه نیست که چون رسول اکرم، در ولایت با خدا، جایگاه والاتری دارند، تبعیت از ایشان، باید به جِد و تمام باشد و تبعیت از فقیه که مقامی بسیار فروتر از معصوم دارد و ذیل ولایت تکوینی او جای گرفته است، به اهمال و ناقص باشد. نه، ولایت همان ولایت است و اطاعت، همان. و این‌گونه باید غدیر را «روز ولایت» دانست و سخنرانی‌ها و مدایح را از بیان فضائل بی‌شمار امیرالمؤمنین علیه‌السلام فراتر برد و به اصل مسأله پرداخت. *** حال، مخاطب ِعاقل قضاوت کند؛ اگر در روز غدیر، گفتارها و شادی‌ها گاه در مخالفت با لوازم ولایت و خواست ولی جامعه‌ی اسلامی باشد، آیا غدیر، بزرگ داشته شده یا به ضد خود تبدیل شده است؟ روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
اصلاحیه نقل مضمون خطبه‌ی شقشقیه اندکی اصلاح شد.
۵۲ سخنرانی از امام خامنه‌ای که باید گوش دهید! ۱. خطبه‌ی نماز جمعه در دوران انقلاب (در تبعید)، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۷ ۲. اولین خطبه پس از آغاز جنگ، ۴ مهر ۱۳۵۹ ۳. سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، ۳۱ شهریور ۱۳۶ ۴. سخنرانی در کنگره بین‌المللی حافظ، ۲۸ آبان ۱۳۶۷ ۵. عصر امام خمینی، ۱۴ خرداد ۱۳۶۹ ۶. تهاجم فرهنگی، ۲۱ مرداد ۱۳۷۱ ۷. عبرت‌های عاشورا، ۲۲ تیر ۱۳۷۱ ۸. عوام و خواص، ۲۰ خرداد ۱۳۷۵ ۹. فتنه‌ی هجمه به رهبری، ۵ آذر ۱۳۷۶ ۱۰. ارتجاع روشنفکری، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۷۷ ۱۱. آزادی، ۱۲ شهریور ۱۳۷۷ ۱۲. قتل‌های زنجیره‌ای، ۱۸ دی ۱۳۷۷ ۱۳. ابعاد شخصیت امام خمینی، ۱۴ خرداد ۱۳۷۸ ۱۴. فتنه‌ی کوی دانشگاه، ۸ مرداد ۱۳۷۸ ۱۵. جنبش دانشجویی؛ بیداری و احساس مسئولیت، ۱ آذر ۱۳۷۸ ۱۶. ریزش‌ها و رویش‌ها، ۲۶ آذر ۱۳۷۸ ۱۷. تهدیدهای پیش روی انقلاب، ۱ اردیبهشت ۱۳۷۹ ۱۸. طرح فروپاشی شوروی، ۱۹ تیر ۱۳۷۹ ۱۹. حوزه علمیه و تمدن نوین اسلامی، ۱۴ مهر ۱۳۷۹ ۲۰. هنر متعهد، ۱ مرداد ۱۳۸۰ ۲۱. جوانی؛ ویژگی‌ها و تکلیف‌ها، ۱۲ آبان ۱۳۸۰ ۲۲. ضرورت آزاداندیشی در پیش‌برد انقلاب، ۸ بهمن ۱۳۸۱ ۲۳. لوازم جنبش نرم‌افزاری، ۴ مهر ۱۳۸۵ ۲۴. پیشرفت و تحول، ۱۸ آبان ۱۳۸۵ ۲۵. نگاهی به اصول اقتصادی اسلام، ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ ۲۶. امید و اعتماد نفس ملی، ۱۳ دی ۱۳۸۶ ۲۷. نگاه کلان به انقلاب اسلامی، ۱۴ اریبهشت ۱۳۸۷ ۲۸. انتخابات و فتنه، ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ ۲۹. شاخص‌های خط امام، ۱۴ خرداد ۱۳۸۹ ۳۰. بصیرت، ۴ آبان ۱۳۸۹ ۳۱. حوزه و نظام اسلامی، علوم انسانی، ۲۹ مهر ۱۳۸۹ ۳۲. الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، ۱۰ آذر ۱۳۸۹ ۳۳. بیداری اسلامی، ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ ۳۴. فلسطین، ۹ مهر ۱۳۹۰ ۳۵. هویت بسیج، ۶ آذر ۱۳۹۰ ۳۶. زنجیره شکل‌گیری تمدن اسلامی، ۲۴ مهر ۱۳۹۰ ۳۷. نقاط قوت و ضعف حرکت سی‌ساله‌ی انقلاب، ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ ۳۸. سبک زندگی و تمدن نوین اسلامی، ۲۳ مهر ۱۳۹۱ ۳۹. استکبارستیزی و مذاکره با آمریکا، ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ۴۰. نرمش قهرمانانه، ۲۹ آبان ۱۳۹۲ ۴۱. مسائل فرهنگی کشور ۴۲. اقتصاد مقاومتی، ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ۴۳. اسلام سیاسی و حاکمیت، ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ ۴۴. رابطه‌ی ملت و دولت، ۱ فروردین ۱۳۹۴ ۴۵. فرایند تحقق گام دوم انقلاب، ۱ خرداد ۱۳۹۸ ۴۶. مکتب شهید سلیمانی، ۲۷ دی ۱۳۹۸ ۴۷. انتظار فرج و نیاز امروز بشر به منجی، ۲۱ فروردین ۱۳۹۹ ۴۸. جاهلیت مدرن، ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ۴۹. بعثت، ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ ۵۰. جهاد تبیین، ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ ۵۱. تغییر هندسه عالم، ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ۵۲. زن، ۱۴ دی ۱۴۰۱ روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
سال‌ها قبل- ۱۳۸۸- در کوران فتنه، در یک نمایشگاه، لوح فشرده‌ای دیدم که عنوانش چنین بود: "پنجاه سخنرانی مهم مقام معظم رهبری" خریدمش و محتوایش را به گوشی منتقل کردم و در سفر و حضر گوش دادم. بدون اغراق، خیلی خیلی مرا جلو انداخت و روشنم کرد و سرمایه‌ای به من داد که هنوز هم از آن بهره‌مندم. مهم‌ترین آورده‌ی آن صوت‌ها، آشناشدن با کلیات اندیشه و منش آقا بود و این‌که مرا به عالمِ آقا وارد کرد و با ایشان انس داد. فهمیدم سخنان ایشان چقدر مهم و قابل استفاده است. جدای از آن‌که بسیاری از شبهاتم را برطرف کرد و مرا مجهز ساخت. و گذشته از آن‌که مرا با بخش‌های پنهانی از تاریخ انقلاب هم آشنا کرد. در طول این سال‌ها با پی‌گیری سخنان آقا، در حد خودم بر آن سرمایه افزودم. این روزها که بعضی دوستان جوان‌تر برای ورود به مباحث جدی و فکری مشورت می‌گیرند، یکی از پیش‌نهادهایم، خصوصاً برای کسانی که هنوز مطالعه را سخت می‌پذیرند، گوش دادن به مجموعه‌ای از این سخنرانی‌هاست. برای انگیزش اولیه هم گاهی چند کلیپ صوتی کوتاه و جذاب از میان صدها نمونه کلیپ خوب از سخنان آقا برایشان می‌فرستم تا لذتش را کمی بچشند. حالا با وسواس گشتم تا فهرستی از مهم‌ترین سخنرانی‌های امام خامنه‌ای از آستانه‌ی انقلاب اسلامی تا کنون را در اختیار مخاطبان عزیز بگذارم و این شد حاصلش. چند نکته: اولاً این گزینش حتماً کاستی‌هایی دارد که می‌تواند با کمک دوستان اصلاح شود. دوم این‌که برخی سخنرانی‌های هر ساله را که همواره مهم‌ند نیاورده‌ام؛ مثل سخنرانی‌های سالگرد رحلت امام و اول سال در حرم و دیدارهای دانشجویی رمضان. سوم این‌که صوت بعضی بیانات بسیار مهم آقا در اختیارم نبود و الا حتماً به این فهرست می‌افزودم. (خدا بخواهد فهرستی از آن‌ها هم خواهم نوشت) اهمیت این سخنرانی‌ها به معنای مهم‌نبودن بقیه‌ی بیانات آقا نیست و نباید احساس کنیم که با شنیدن این‌ها، از پی‌گیری به‌روز سخنرانی‌های ولی امرمان مستغنی شده‌ایم. در پایان، الهی که بانی تولید آن لوح فشرده هر کسی هست، بهترین عاقبت را داشته باشد! روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
هدایت شده از جرعه‌نوش
شهادت نامۀ شیخ فضل الله نوری.pdf
468.6K
این متن را چند سال قبل برای انتشار در کانال در سال‌روز شهادت آیت‌الله نوشتم. شاید برای آشنایی اجمالی با مفید باشد. https://eitaa.com/jorenush/179
یازدهم مرداد ۱۲۸۸ ش، کربلایی‌ترین حادثه در تاریخ ایران رخ داد ...
یک عیب بزرگ دارد؛ استخوان جلوی سگ نمی‌اندازد که پاچه نگیرد اگر رزومه‌ی نماینده‌ی مجلستان را با استاندار و شهردار دولت و شورای متبوعتان تنگ هم بزنید، نصف سوابق نمی‌شود کارنامه تمام معاونت قبلی را هم بیاورید با همین کمتر از دو سال او رودررو کنیم تا دارا و ندار را بشناسیم. 📝 علی احسان زاده‌ https://virasty.com/Abujafar 🔸«سر سه راه»؛ بازخوانی فعالیت های مجازی یزد ╔═ 💠 ═══════╗ 🌐 @sare_serah ╚══════════════════
من خسی بی سر و پایم که به سیل افتادم/ او که می‌رفت مرا هم به دل دریا بُرد روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ۚ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا" (پس چون وقت اول فرا رسد، بندگان سخت جنگجو و نیرومند خود را بر شما برانگیزیم تا آن‌جا که در درون خانه‌های شما نیز جست‌وجو کنند. و این است.) (سوره اسراء، آیه ۵) روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ۚ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ" (آنها محکوم به ذلّت و خواری هستند به هر کجا که یافت شوند، مگر به دین خدا و عهد مسلمین درآیند. و آنان پیوسته مستحق خشم خدا و اسیر بدبختی و ذلّت شدند از این رو که به آیات خدا کافر شده و پیغمبران حق را به ناحق می‌کشتند، و این نابکاری‌ها به خاطر نافرمانی و ستمگری همیشه آنها بود.) (آل عمران، آیه ۱۱۲) روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ۚ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا ۖ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا ۖ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ ۚ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ" (اوست خدایی که کافران اهل کتاب را برای اولین بار از دیارشان بیرون کرد و هرگز شما مسلمین گمان نمی‌کردید که آن‌ها از دیار خود بیرون روند و آن‌ها هم حصارهای محکم خود را نگهبان خود از خدا می‌پنداشتند تا آن‌که [عذاب] خدا از آنجا که گمان نمی‌بردند بدان‌ها فرا رسید و در دلشان افکند تا به دست خود و به دست مؤمنان خانه‌هاشان را ویران می‌کردند. پس ای هوشیاران، پند و عبرت گیرید.) (سوره حشر، آیه ۲) فیلم: خبرنگار فلسطینی در میان خانه‌های خالی صهیونیست‌ها روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ... قُلْ إِنَّ الْمَوْتَ الَّذِي تَفِرُّونَ مِنْهُ فَإِنَّهُ مُلَاقِيكُمْ ۖ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَىٰ عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ" (بگو: ای جماعت یهود، اگر می‌پندارید که شما با خدا پیوند دارید، نه مردم دیگر، پس تمنّای مرگ کنید اگر راست می‌گویید. ... بگو: مرگی که از آن می‌گریزید، شما را ملاقات خواهد کرد و سپس به سوی خدایی که دانای پیدا و پنهان است باز گردانده می‌شوید و او شما را به آن‌چه می‌کرده‌اید آگاه می‌سازد.) سوره جمعه، آیات ۶ و ۸ روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
"گروه اجتماعی پرشماری که به نام اعیان شناخته می‌شد، نقش مهمی در سامان‌دهی مملکت و حفظ اقتدار و کیان آن داشت؛ قلمروی چنان پهناور که اداره‌ی آن از طریق دیوان‌سالاریِ متمرکز ناممکن بود. اعیان از یک سو به شمار می‌رفتند و از سوی دیگر، منصوب حکومت بودند و این موقعیتِ دوگانه، ایشان را در جایگاه و واسط مردم و حکومت قرار داده بود. این سازوکار، از سویی به دولت اجازه می‌داد ‌که به‌دور از عریض و طویل و پرهزینه، امور مناطق دورافتاده را اداره کند، و از سوی دیگر، اعیان و نهادهای سیاسی محلی را به پناهگاهی برای مردم در برابر ستم کارگزاران دولتی بدل می‌ساخت. این ساختاری است که در صفوی نیز وجود داشت و در نهادهای سیاسی چون کلانتر تجلی می‌یافت. اعیان، علاوه بر مناطق خود، وظیفه‌ی و تدارک قشون و نیروی نظامی مردمی را برای دفاع از حکومت و تمامیت عثمانی به دست داشتند. این امر، در زمان جنگ یا در زمان مواجهه با شورش‌های داخلی، به دولت عثمانی توان نظامی شگرفی می‌بخشید، بی‌آن‌که هزینه‌ی سنگین حفظ و نگه‌داری یک ارتش بزرگ دائمی و حرفه‌ای را بر او تحمیل کند. به تبع این کارکرد بود که در آغاز سده‌ی نوزدهم میلادی، اعیان، به رهبری علمدار مصطفی پاشا، دولت مرکزی را از مرگ قطعی نجات دادند؛ محمود دوم را به قدرت رسانیدند و تداوم حیات عثمانی را برای بیش از یک سده‌ی دیگر سبب شدند." (عبدالله شهبازی، زرسالاران یهودی و پارسی...، ج ۵ (آریستوکراسی مالی و فروپاشی نظام سنتی)، ص ۲۴۶) روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️آخرین اثر مرحوم استاد ناصر طهماسب حسن روح‌الامین با انتشار این فیلم نوشت: 🔹به وقت مرگ چشمم را نبندید که چشم من به سیمای حسین است. 🔹اقای طهماسب،خودمون برات ختم میگیریم خودمون برات روضه میگیرم، حالا که بایکوتت کردن بی معرفتا.‌ ‎ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید. @rahbariefarhang
چند روز قبل که خبر درگذشت و خاک‌سپاری او را شنیدم، شوکه شدم. در طول سال‌های اخیر که خیلی پیگیر مستندها بودم، با صدای گرم او هم انس گرفته بودم. آقا ناصر، غم نخور اگر کوچکی به تو توهین کرد. تو بزرگ بودی و ایستادی؛ معلوم است که از تو خواهند رنجید. الهی که با سید شهیدان محشور باشی روان تشنه‌ی ما را به جرعه‌ای دریاب: 🆔https://eitaa.com/jorenush