💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1)
1⃣ گرچه پیش از انقلاب تنها یک کتاب توسط #عزتالله_فولادوند برای #انتشارات_خوارزمی ترجمه شد، اما دی 1359 و خرداد 1361 از او نسخه فارسی دو کتاب خشونت و انقلاب از #هانا_آرنت یهودی به چاپ رسید.
2⃣ کلید ترجمه و انتشار پیاپی کتابهای آرنت از نخستین سال پس از #انقلاب در دست تحلیلگران وزارت امور خارجه #آمریکا بود، چون از نگاه آنان رواج فلسفهی سیاسی #هانا_آرنت در ایران میتوانست تصویر یک رژیم #دیکتاتوری را از «ماهیت جمهوری اسلامی» نزد مردم بسازد و به نسل جدید ایرانیان، راه مبارزه با #اقتدار_دینی و مهار آن را که به ادعای آنان همانند «استبداد کمونیستی» است، بیاموزد!
3⃣ #هانا_آرنت آلمانیتبار (1975 – 1906)، چهره برجستهی #جاسوسی_آکادمیک در قرن بیستم و یکی از سخنگویان محافظهکاران آمریکایی در دوران جنگ سرد، نسب از #اشراف_یهود و خانوادههای #سکولار میبرد.
4⃣ زنی که هم در قامت یک تئوریسین سیاسی ظاهر گشت و هم در کسوت یکی از رهبران سازمان بینالمللی #زنان_صهیونیست.
5⃣ از سال 1935 رهبری چندین عملیات امنیتی این سازمان را برای اشغال تدریجی خاک #فلسطین برعهده داشت و در مقام «فرمانده عملیات» #یهودیان را تا استقرار در سرزمینهای اشغالی همراهی میکرد، چون تاسیس رژیم صهیونیستی را #ضرورتی_سیاسی میدانست!
6⃣ به نوشتهی دیوید واتسن «آرنت در محافل صهیونیستی به دلیل فعالیتش در پاریس برای مهاجرت #جوانان_یهودی به فلسطین شهرتی به هم زده بود.» از سال 1941 به برجستهترین حامی تاسیس #ارتش_یهودی برای تداوم حیات صهیونیستها تبدیل شد تا نقش مؤثری در جنگ علیه فلسطینیها ایفا کند!
7⃣ وی در سال 1948 به سمت مدیر اجرایی طرح #بازسازی_فرهنگی_یهود رسید. ابتدای دهه 1950 همکاری رسمیاش را با CIA آغاز کرد و به حلقه #روشنفکران این سازمان در مجله #پارتیزان_ریویو رفت.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص236و237
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1)
1⃣ #هانا_آرنت کتابهایش را از رهگذر مشاورههای علمی با #سازمان_سیا مینوشت، حتی این سازمان جاسوسی به او برای جمعآوری منابع پژوهشی یاری میرساند و از ابتدای دهه 1960 #بنیاد_راکفلر نیز تامین هزینههای تحقیقاتی پروژههایش را برعهده گرفت.
2⃣ سرانجام #هانا_آرنت به عنوان یکی از شاخصترین بنیانگذاران #صهیونیسم_سیاسی در جهان شناخته شد.
3⃣ آرنت همواره بخشی از درآمدهایش را خرج تحکیم رژیم صهیونیستی میکرد و یکی از حامیان اقتصادی #اسرائیل در جنگ با اعراب (1967) بود، چنانکه از پیروزی #صهیونیستها به خود میبالید. #لور_آدلر، آرنتشناس معاصر میگوید:
آرنت در واپسین ده سال زندگیاش به همه سازمانهای اسرائیلی پول واریز میکرد. دلبسته نیست، مگر به این کشور، به «اسرائیل» به این «الگوی سرآمد».
4⃣ به باور آرنت: «صهیونیسم آغاز خودشناسی و خودباوری یهودیان و آغاز بازگشت آنها از برهوت بیهویتی به درون تاریخ است.»
5⃣ با این همه، #اصلاحطلبان او را در ایران به عنوان «فیلسوف خشونتگریز» تبلیغ میکنند!
6⃣ آرنت شگردی پیچیده داشت و در آثارش کوشید تا ایدئولوژیهای منتقد نظام #سرمایهداری را #خشونتگرا نشان دهد؛ شگردی که #لیبرالها همواره از آن بهره میجستند.
7⃣ این همان راهی بود که پیروان سنت فکری #هانا_آرنت در ایران نیز میرفتند.
8⃣ در هنگامهای که برای مبارزه با پسماندههای سلطنت و خشکاندن بقایای آن، عزمِ ایرانیان بر مجازات اسلامی کارگزاران #صهیونیسم در ایران قرار داشت، #عزتالله_فولادوند در «مقدمه مترجم» بر کتاب خشونت – که تاریخ 31 شهریور 1359 (روز آغاز جنگ تحمیلی) را بر خود دارد – به ستایشهای پیاپی از اقدامات آرنتِ #صهیونیست در سالهای فعالیتش برای #آژانس_یهود میپردازد و شادمانه از ایمان او به «نیروی بیمانند قانون اساسی آمریکا» میگوید.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص237-239
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (4)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1)
1⃣ #عزتالله_فولادوند به نحوی شگفتانگیز، تحلیل #هانا_آرنت یهودی درباره حقانیتِ #اعمال_خشونت_لیبرال (مثل جنگهای پیشگیرانه) را برای رسیدن به «عدالت» تأیید میکند، اما با طعنه به فضای جاری ایران و نقد این ادعا که نزد عدهای «خشونت انقلابی دارای رسالتی مقدس است» مینویسد:
✍ «ستیزهجویی» به «خشونتگری» میانجامد. خشونت مابهالاشتراک جنگ و انقلاب است… جز با اعتقادی بیچون و چرا به «هگل» و دیالکتیک تاریخ، و پذیرش بیقید و شرط رسالت واژگون ساختن نظامهای کهن و گام نهادن به فرداهای خونینِ خوشآغاز و اغلب بدفرجام، از اذعان به این نکته گریزی نیست که خشونت و لطف ضد یکدیگرند.
2⃣ وی این تئوری را القاء میسازد که هر انقلابی به #خشونت میگراید و نتیجه آن هم اغلب بدفرجام است. پس از این تحلیل، فولادوند در جمله آخر مقدمهاش چنین تهدید میکند که «از خشونت انقلابی، کینه میروید» و «هرکس باد بکارد، طوفان درو خواهد کرد.»
3⃣ مترجمان سکولار، بنیانگذاران #صهیونیسم_سیاسی را نمونهی ناب آزادیخواهی و خشونتگریزی معرفی میکردند (همان کسانی که همپای آرنت تاسیس رژیم غاصب #اسرائیل را «ضرورتی سیاسی» میدانستند)، اما با طبقهبندی انقلاب اسلامی ایران در ردیف انقلاب 1917 روسیه، از آن چهرهای «خونین و بدفرجام» میآفریدند. در عوض، همین مترجمان از #انقلاب_آمریکا که در واقع یک #کودتای_ماسونی است، تصویری زیبا میساختند؛ تصویر یک الگوی آرمانی.
4⃣ هجده ماه پس از چاپ کتاب خشونت، فولادوند در خرداد 1361 ترجمه کتاب انقلاب را به بازار فرستاد؛ کتابی که CIA در جمعآوری منابع و مدارک آن به #هانا_آرنت کمک کرد و به روایت زندگینامهنویس او «تبلیغی سیاسی برای انقلاب آمریکا» است.
5⃣ آرنت در تفسیرش از انقلاب، #شورش_بوداپست (قیام مجارستان در 1956) را به عنوان «نمونه یک انقلاب اصیلِ آزادیخواهانه» ستود! شورشی که تحلیلگران سازمان جاسوسی #سیا رسماً آن را به عنوان یکی از سرچشمههای #کودتای_مخملی دانستهاند و حتی اسناد دخالت آمریکا برای تحقق آن کودتای ناکام را فاش کردهاند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص239و240
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/hanaarent
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 هانا آرنت : از انقلاب تا اصلاحات در ایران (5)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (1)
1⃣ #هانا_آرنت كه #شورش_بوداپست (یكی از سرچشمههای كودتاهای مخملی) را نمونهی «یک انقلاب اصیلِ آزادی خواهانه» معرفی میكرد، در عین حال، یکی از مخالفان سرسخت قیام سیاهپوستان برای کسب «حقوق مدنی» به شمار میرفت و «بارها قربانیان تبعیضنژادی در آمریکا را به سبب مبارزاتشان سرزنش کرد.»
2⃣ از نگاه آرنت «#انقلاب_آمریکا نمونه موفق همهی انقلابهای مدرن» است و دیگر انقلابها را هم باید با آن «الگوی آرمانی» سنجید تا اصالتشان محک بخورد.
3⃣ #انقلاب_آمریکا همهی سنتها را کنار میزند، چون «این سنتها دستورالعملی برای اکنون نداشتند.» آمریکاییها اندوختههای تاریخی را تنها زمانی به کار میبندند که «سودمندی برای اکنون» آنان داشته باشد. پدران انقلاب آمریکا میگفتند «تجربه بهترین رهبر ماست و خِرد میتواند ما را به لغزش بیندازد.»
4⃣ وانگهی، آرنت از #انقلاب_فرانسه به عنوان «پروژهای غیرعقلانی» یاد میکند، زیرا به روایت او این انقلاب مبتنی بر «حقیقتگرایی» است و حقیقتگرایی را پایهای برای «رشد استبداد» میداند.
5⃣ این تحلیل از انقلاب، منطبق با حقیقتگریزی، سودگرایی و عملگرایی (#پراگماتیسم) بود که نمایندگان «فلسفه آمریکایی» مانند #جان_دیویی و #ریچارد_رورتی تبلیغ میکردند، اما #آمریکازدگی افراطی آرنت سبب گشت تا او نزد فیلسوفان MI6 نیز شخصیت مطلوبی نباشد.
6⃣ اما آرنت همواره از حمایت #لیبرالهای_یهودی در سازمان CIA مانند #دانیل_بل برخوردار بود. هرگاه اعتبار نظریههایش فرو میریخت، نشریات روشنفکری این سازمان چون #پارتیزان_ریویو یا #امریکن_اسکالر برای دفاع از او به میدان میآمدند.
7⃣ #جان_لوکاچ در مقاله «فرصتطلبی روشنفکرانه هانا آرنت» مینویسد:
✍ ده سال پس از انتشار کتاب «توتالیتاریسم» و درست پس از آنکه معلوم شد تزهای آرنت بیمعناست، «آلفرد کازین» در شماره زمستان سال 1361 مجله پُرآوازه «امریکن اسکالر»، این کتاب را در فهرست کتابهای ممتاز 30 سال گذشته جای داد.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص240
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/hanaarent
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ دو سال پس از انتشار ترجمهی #عزتالله_فولادوند از کتاب انقلاب، #انتشارات_جاویدان نیز ترجمهی کتاب #توتالیتاریسم #هانا_آرنت #یهودی را توسط #محسن_ثلاثی به چاپ رساند تا «هرچه بیشتر خوانندگان فارسی زبان با حکومت نوپدید توتالیتر آشنا شوند و در پیشرفت آگاهی سیاسی هم میهمان ما موثر افتد.» (ناشر عنوان دوم کتاب را حکومت ارعاب، کشتار و خفقان گذاشت که در نسخه اصلی وجود نداشت!) گرچه با گذشت 30 سال، این اثر «بیشترین ضربه را از منتقدان دید» و حتی نویسنده مجبور به پذیرش خطاهای متعددش در نگارش آن گشته بود!
2⃣ کتاب توتالیتاریسم در نخستین سال فعالیت آرنت در CIA منتشر شد و ضرورت سیاسی #صهیونیسم را تأیید میکرد. به خاطر کارکرد تبلیغاتی این اثر برای ایالات متحده در زمان انتشارش، «تابعیت آمریکا» را به آرنت دادند.
3⃣ او میگوید «ایدئولوژی»، نظامی به وجود میآورد تا بتواند حکومت بر مدیریت جامعه را بر آن بنیاد نهد و این کار ضرورتاً مستلزم #ارعاب است. ارعاب یعنی «کاربرد منظم، نهادینه، برنامهریزی شده و بیحد #خشونت جسمی و روانی که قانون آن را توجیه میکند» و زادهی حکومتهای #آرمانخواه است.
4⃣ هدف #محسن_ثلاثی از ترجمه این کتاب سفارشی CIA در سال 1363، انتشار اثری مرجع در حوزه «جامعهشناسی سیاسی» برای دانشجویانی بود که پس از #انقلاب_فرهنگی و بازگشایی دانشگاهها به سر کلاسهای درس بازگشته بودند!
5⃣ #محسن_ثلاثی در آستانه رویدادهای #دوم_خرداد 1376 ترجمه کتاب «سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی» از #ساموئل_هانتینگتون را به عنوان یکی از منابع پایهی تئوریک در زمینهی #کودتاهای_مخملی منتشر کرد و باز هم تزهای منسوخ جامعهشناسی سیاسی استراتژیستهای #پنتاگون را به اردوگاه #اصلاحطلبان ایرانی آورد. (یکی از دلایل ناکامیهای پیاپی اصلاحطلبان در پروژه #براندازی_نرم، اتکاء آنان به همین تئوریهای منسوخ #یهودی بود که هیچ نسبتی هم با جنس واقعی تحولات در ایران نداشت.)
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص241
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ #محسن_ثلاثی در کنار باقر پرهام، منوچهر صبوری کاشانی و… پروژه تدوین #منابع_درسی_سکولار را ادامه میداد.
2⃣ به همین سبب انجمن جامعهشناسی ایران که اعضاء نهضت آزادی ایران و چهرههایی چون #علیمحمد_حاضری (از مدیران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی) را در دایره تئوریسینهای خود دارد، سال 1386 آنان را به عنوان مترجمان برگزیده در حوزه #علوم_انسانی معرفی کرد.
3⃣ حتی در #دولت_نهم، روزنامه ایران صفحه ویژهای را به ستایش از محسن ثلاثی اختصاص داد و سازمان میراث فرهنگی (دوره ریاست #اسفندیار_رحیممشایی) نیز در فاصله سه ماه 2 بزرگداشت برای او گرفت!
4⃣ در حالی که ثلاثی همان هنگام در جمع تئوریسینهای سیاسی #بنیاد_باران (به ریاست #سیدمحمد_خاتمی) قرار داشت و در همان روز بزرگداشت خود با انتشار پژوهشی پیرامون «رفتار سیاسی» با ارجاع به آراء #هانا_آرنت یهودی، نظام جمهوری اسلامی را نظامی #دیکتاتوری خواند که باید سرنگون شود.
5⃣ وانگهی، او سالها با ترجمه کتابهای #فیلسوفان_صهیونیست کوشید تا تحلیلی #لیبرالیستی از انقلاب اسلامی را در ذهن نخبگان ایرانی حاکم سازد و حتی برگزار کنندگان همایش نکوداشت این مترجم در #سازمان_میراث_فرهنگی رسماً اعلام کردند:
✍ ترجمه آثار متناوب با نیاز روز در سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی برای تبیین «پدیدهی انقلاب» از منظر تئوریهای اجتماعی، توسط دکتر «محسن ثلاثی» تأثیرات عمدهای داشته و دانشجویان دورههای مختلف «علوم اجتماعی» را از همان سالهای ابتدای انقلاب با نام این استاد آشنا کرد. برای نمونه ترجمه کتاب #توتالیتاریسم از #هانا_آرنت در این زمینه بسیار مفید بوده است.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص242
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ در محافل آکادمیک غرب آراء #هانا_آرنت با انتقادات ویرانگری رویاروی شد؛ مثلاً:
🔸 #یورگن_هابرماس او را به عدم درک «خشونت ساختاری» متهم کرد؛
🔸 نظریهاش دربارهی «ارعاب ایدئولوژیک» همخوانی تام و تمام با رژیم غاصب #اسرائیل یافت که خود از پایهگذاران سیاسیاش بود؛
🔸 فرضیهاش درباره #توتالیتاریسم و سرشت آزادیخواهانه #انقلاب_آمریکا یکسره غلط از آب درآمد و شاگردانش نیز به آن اذعان داشتند؛
🔸 حتی سالها بعد به اعتراف مجله #پارتیزان_ریویو بنیان تمام فرضیههایش که استوار بر تعبیر او از «وضع بشر» بود، فرو ریخت؛
🔸 و بهترین ستایشگران آرنت پروژهاش را #شکستی_قهرمانانه خواندند،
2⃣ اما در كشور ما و در دوره #انقلاب_فرهنگی آثارش به عنوان مرجعی معتبر برای دانشجویان رشتههای #علوم_انسانی تلقی گشت و همراه #کارل_پوپر و #آیزایا_برلین، در جمع یکی از «سه پیامبر یهودی» #اصلاحطلبان جای گرفت!!
3⃣ جالب است که هیچکدام از این سه نفر، یکدیگر را قبول نداشتند. برای نمونه، برلین میگفت که «آرنت یاوهگویی است که هیچ متفکر جدیای او را بر نمیتابد» اما #اصلاحطلبان با استناد به آراء سراپا متناقض آنان پیرامون «کمونیسم روسی»، یک نقد واحد را علیه #آرمانخواهی در #جمهوری_اسلامی اقامه میکردند! حتی رشتههای جامعهشناسی و انسانشناسی در ایران را مدیون #محسن_ثلاثی و #ناصر_فکوهی دانستهاند؛ دو چهرهای که در زمره پیروان سیاسی آرنت بودند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص242و243
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (4)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ پس از کوششهای #عزتالله_فولادوند و #محسن_ثلاثی، نظریههای #هانا_آرنت یهودی توسط #حسین_بشیریه به حوزه جامعهشناسی و اندیشهی سیاسی راه پیدا کرد. او از ابتدای دهه 1370 در ماهنامه اطلاعات سیاسی – اقتصادی (وابسته به موسسه اطلاعات) مینوشت.
2⃣ #حسین_بشیریه نخست با نگارش سلسله گفتارهایی تحت عنوان «اندیشه سیاسی در قرن بیستم» و سپس با تدریس در مراکزی مانند #دانشگاه_امام_صادق (ع) و #مؤسسه_باقرالعلوم کوشید تا مبانی ایدئولوژیک #لیبرال_سرمایهداری را در ذهن دانشجویان بگستراند و حتی در میان #نخبگان_مذهبی هوادارانی بیابد!
3⃣ سپس توانست تئوریهایش را تا درون جناح موسوم به #نواندیشان_دینی در #حوزه_علمیه_قم نفوذ دهد؛ جناحی نوپا با محوریتِ افرادی چون #طه_هاشمی و #محمدمهدی_فقیهی (ناشر مجله نقد و نظر) در #دفتر_تبلیغات_اسلامی قم که بعدها با ادعای مبارزه علیه #اصلاحطلبی_سکولار، بودجه هنگفتی از نظام گرفتند و پشت میز مدیریت #روزنامه_انتخاب نشستند، اما به رواج اندیشههای #هانا_آرنت یهودی و دیگر فلاسفه غربی پرداختند!!
4⃣ تحلیلگران این روزنامه مانند #علیاصغر_حقدار با حمایت #محمدجواد_مظفر، مدیر #نشر_کویر در ستایش اصول #ماسونی #میرزا_ملکمخان ارمنی کتاب مینوشتند و دلدادهی روایتهای حسین بشیریه از #فیلسوفان_یهودی بودند!!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص243و244
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (5)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ #حسین_بشیریه در مهمترین کتاب خود با پرداختن به نقش #هانا_آرنت یهودی در «انتقال کودکان یهودی از آلمان به فلسطین» چنین فعالیتهایی را بر شکلگیری تئوری سیاسی او موثر میداند. و با ارائه جمعبندیای از آراء آرنت مینویسد:
✍ «اندیشهی #حقیقت» خطری برای #آزادی در حوزهی زندگی سیاسی است و شرط آزادی، یعنی تنوع و تکثر، را از بین میبرد. در مسلخ دعوای حقیقتِ مطلق، انسانیت و روابط انسانی قربانی میشود. #علم و #ایدئولوژی و #مذهب، بدینسان کار ویژهی واحدی دارند… مانع تنوع عقاید میشوند. تا حقیقتی «ثابت» نشده است، «آزادی» هست. آنچه با زندگی انسان رابطهای عمیق و نزدیک دارد، نه حقایق علمی و فلسفی و مذهبی (کلاً حقایق عقلانی)، بلکه حقایق واقعی و منفرد و تاریخی است.
2⃣ این، روایتِ #حسین_بشیریه از لبلباب اندیشهی سیاسی #هانا_آرنت است که گرچه هیچیک از مبانی معرفتی آن #مستدل نیست و به اذعان منتقدان شهیر، مفروضات غلطی در دل خود دارد، اما #اصلاحطلبان ایران را فریفت، آنان را به سوی #حقیقتستیزی و #آرمانگریزی کشاند و در آخر به #دینستیزی واداشت. از دهه 1360، اغلب نقدهای آنان به #حکومت_ایدئولوژیک از تزهای منسوخ و بیانیههای سیاسی #لیبرالهای_یهودی برآمد.
3⃣ البته #مترجمان_سکولار و #اصلاحطلبان هیچگاه نگفتند که با کدام مبانی عقلی، از ناتوانی #مذهب و فلسفه برای ایجاد «رابطهای عمیق با زندگی انسانی» دم میزنند. و هیچگاه آشکار نشد که کدام مبانی علمی یا تجربهی تاریخی، جواز تعمیم نظریههای نامعتبر آرنت را به فضای سیاسی ایران میدهد.
4⃣ #اصلاحطلبان هیچگاه شرح ندادند که برپایهی چه خبر و مصلحتی باید #حقیقت_دینی را به نفع #آزادی_لیبرال کُشت یا چرا باید #عقلانیت_فلسفی را به مسلخ آراء #لیبرالهای_یهودی بُرد. فقط طوطی صفت، روخوانی و رونویسی میکردند؛ بدون شرح و نقدی.
5⃣ مثلاً، آرنت مسئله #یهودستیزی را برای توجیه «ضرورت سیاسی تاسیس #اسرائیل» مدام به کار میبرد و اساساً عناصر اندیشهاش در حول و حوش آن شکل گرفت. سال 1365، #عبدالکریم_سروش نیز با ارائه گفتاری در دانشگاه تهران تحت عنوان «مبانی نظری #فاشیسم» آراء آرنت را تکرار کرد و #جمهوری_اسلامی را به سبب #یهودستیزی یک نظام فاشیستی خواند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص244و245
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (6)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ نظریات #فیلسوفان_یهودی که حتی بدون ضمیمه نقدهای غربیان توسط #عزتالله_فولادوند، #محسن_ثلاثی و… به ایران راه یافت، کمکم به اندیشه حلقهی موسوم به #روشنفکران_دینی شکل میداد تا جایی که #عبدالکریم_سروش با پذیرش دو رکن اندیشه #هانا_آرنت پیرامون «خشونت» و «انقلاب» میگوید:
✍ مشی من و دیگر دوستان ما این بود که میگفتیم باید از اول بنشینیم و روشن کنیم که آیا آنچه در حال وقوع است، جزء «عرضیات» انقلاب است یا «واقعیات» آن. من به این نتیجه رسیدم که «خشونت» جزء واقعیات است که انقلاب به تدریج این واقعیات را بسط داد.
2⃣ #اکبر_گنجی نیز که سخت دلدادهی آرنتِ #صهیونیست بود، ابتدا در #ماهنامه_کیان به اشاعهی تفکر او و شاگرد برجستهاش #آگنش_هلر دربارهی #فاشیسم و مقایسهی تطبیقی آن با ایران پرداخت!
3⃣ گنجی در نخستین سخنرانی خود پس از #دوم_خرداد 1376 (مصادف با سالروز 30 خرداد 1360 و ورود سازمان منافقین به فاز جنگ مسلحانه) در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تعمیم نظریههای هانا آرنت به جامعه ایران خیلی صریح گفت: «جنبش فاشیستی، جنبشی است که با #مدرنیته مخالف است.»
4⃣ گنجی البته هیچگاه توضیح نداد كه: اگر هر مخالف یا منتقد #مدرنیته از عمله و نحلهی #فاشیسم باشد، پس دیگر فلسفهبافی دربارهی تکثّر و تنوّع عقاید چه معنایی دارد؟! گنجی سپس همداستان با #سیدجواد_طباطبایی که «انقلاب اسلامی را انقلاب نمیداند» و مانند عزتالله فولادوند، از شکست ناگزیر این انقلاب سخن میگوید:
✍ هر «انقلاب کلگرایانه» که مدعی تغییر کل ساختارها باشد، لزوماً به #توتالیتاریسم میکشد و شکست میخورد. آرنت میگوید چون آن نمونهها شکست خورده، پس آنها انقلاب نیستند. پس انقلاب چیست؟ انقلابی که ادعایش محدود است. به هیچ چیز نمیخواهد دست بزند، فقط میخواهد #آزادی ایجاد کند. به همین خاطر است که دکتر «سیدجواد طباطبایی» میگوید من انقلاب اسلامی را انقلاب نمیدانم، ولی انقلاب مشروطه را انقلاب میدانم. چون انقلاب مشروطه نمیگفت ما میخواهیم همه چیز را تغییر دهیم، بلکه میگفت ما فقط میخواهیم آزادی و حکومت قانون ایجاد کنیم.
5⃣ این گفتارها اغلب نشان از فقدان عقلانیتِ حداقلی در ذهن و روان صاحبانش دارد. چگونه میتوان به استقرار #حکومت_قانون از رهگذر یک انقلاب اندیشید، اما سازههای رژیم سابق را -که مولد بیقانونی و استبداد بودند- تغییر نداد؟! اگر نظامی فاقد شاخصهایی مانند آزادی و قانون است، لاجرم باید ساختارهای آن متناسب با آرمانهای انقلابیون تغییر کند و چه بسا نیاز به «انقلاب کلگرایانه» ضرورت داشته باشد تا هدفهای انقلابی تحقق یابد.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص245و246
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 کتابهای سفارشی CIA در تهران (7)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستویكم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (2)
1⃣ از نیمه دوم دهه 1370 و با پیروزی #اصلاحطلبان در هفتمین دورهی انتخابات ریاست جمهوری، ترویج نظریههای #هانا_آرنت یهودی به عنوان بخشی از پازل #کودتای_ایدئولوژیک (جنگهای علم) علیه ریشههای معرفتی انقلاب اسلامی در روزنامههای اصلاحطلب شتاب گرفت.
2⃣ حزب کارگزاران سازندگی ایران بیشترین انرژی را صرف اجرای این پروژه کرد. ابتدا #روزنامه_همشهری که با بودجه شهرداری تهران تغذیه مالی میشد، اما سخنگوی این حزب بود، از آبان 1376 با چاپ منظم مقالات #رامین_جهانبگلو، #محمد_قوچانی، #فرزاد_حاجیمیرزایی و #فاطمه_مینایی به شرح «فلسفه سیاسی آرنت» پرداخت و تبلیغ او را به عنوان #فیلسوف_خشونتگریز پیگرفت.
3⃣ همین «خط سیاسی واحد» مانند یک «مأموریت ویژه» برای گسترش آراء آرنت توسط یک مترجم سکولار به نام #منصور_انصاری در چندین روزنامه متفاوت پیگیری میشد. انصاری از پیروان سیاسی #حسین_بشیریه در پروژه «گذار به دموکراسی» است و سال 1379 کتاب «هانا آرنت و نقد فلسفه سیاسی» را توسط نشر مرکز به بازار نشر فرستاد. او نه تنها مقالاتش را در روزنامههای همشهری و نشاط و اعتماد منتشر میکرد، بلکه سلسله مقالاتی را برای معرفی این چهره صهیونیست در #روزنامه_انتخاب به چاپ رساند؛ روزنامهای که به ظاهر موضع ایدئولوژیک سراپا متفاوتی با رسانههای اصلاحطلب از خود بروز میداد، ولی در عرصه اندیشه سیاسی غرب پیرو آنان بود!
4⃣ همان هنگام #کیواندخت_قهاری (خبرنگار رادیو دویچه وله) و #محمدرضا_نیکفر (تئوریسین لائیکِ رادیو زمانه) همین خط سیاسی را در فصلنامه #نگاه_نو و #روزنامه_همبستگی ادامه میدادند و حتی #روزنامه_ایران با استفاده از نویسندگان ضدانقلاب مانند #بهرام_محیی یا افرادی چون #محمدرضا_مرادی_طادی به اشاعه آراء آرنت دامن میزد. بهرام محیی اعتقاد داشت که گسترش آراء این #فیلسوف_یهودی میتواند یک مدل تحلیلی را برای «نفی انقلاب اسلامی» در ذهن مخاطبان بیافریند:
5⃣ با آغاز دهه 1380، هر قدر که آغاز شمارش معکوس پروژه #کودتای_مخملی نزدیکتر میشد، روزنامههای زنجیرهای نوروز، شرق، اعتماد، مردمسالاری، توسعه، دوران امروز و اعتماد ملی با نشر مقالاتی از محمدسعید حنایی کاشانی، محمدتقی قزلسفلی، حبیبالله فاضلی، بزرگمهر شرف الدین، فرزانه نصرآبادی، امید مهرگان، صالح نجفی، امین بزرگیان، مژگان مقتدر، علی نیان، پریسا رضایی، مسعود رفیعی، طالقانی، رسول نمازی، داوود نادمی، گیتی پورزکی و… به روند گسترش اندیشههای آرنت در حوزه انقلاب و #توتالیتاریسم شتاب بیشتری میدادند. این تیم سیاسی سکولار، آرنتِ #صهیونیست را مانند یک #منجی بیبدیل به ایرانیان معرفی میکردند و تئوریهای منسوخ وی را روشی برای گذار به #جامعه_باز میستودند!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص246-249
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/Bashiriyeh
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران