💠💠 محمد سعید حنایی کاشانی را بيشتر بشناسيم
1⃣ #محمدسعید_حنایی_کاشانی، عضو #حلقه_کیان و مدرس فلسفه در دانشکده علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی، یکی از نویسندگان #دینستیز، مترجمان #سکولار و مبلغان #فیلسوفان_صهیونیست است که با مرکز بازشناسی ایران و اسلام نیز برای ترجمه آثار #هانا_آرنت همکاری دارد.
2⃣ او 18 تیر 1338 در شهر مشهد و در خانوادهای با گرایش سیاسی به جبهه ملی متولد شد. سال 1364 از دانشگاه شهید بهشتی مشهد لیسانس فلسفه گرفت و سپس در دانشگاه تهران تحصیلاتش را در رشته فلسفه ادامه داد. از سال 1365 با مرکز نشر دانشگاهی به عنوان «دستیار ویراستار» همکاری خود را آغاز کرد و از سال 1370 تا سال 1382 به عنوان «ویراستار» در آن مرکز حضور داشت. از سال 1370 مربی آموزشی در رشتهی فلسفهی دانشگاه شهید بهشتی شد و همچنان به تدریس در این دانشگاه ادامه میدهد.
3⃣ از سال 1367 به ترجمه مقالات دایرةالمعارف ایرانیکا (زیرنظر احسان یارشاطر، عضو فرقه ضاله بهائیت و از کارگزاران بنیاد اشرف پهلوی در واشنگتن. دی. سی) پرداخت و نزدیک به 50 ترجمهاش از ایرانیکا در دانشنامه جهان اسلام با نام «سعید کاشانی» منتشر شد.
4⃣ در همین هنگام همکاریاش را در حوزه «نقد سینما» و ترجمه مقالات سینمایی با فصلنامه فارابی (متعلق به بنیاد سینمایی فارابی) آغاز کرد و سپس در سراسر دهه 1370 با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ترجمه پژوهشهای فرهنگی برای فصلنامه هنر و مجله ارغنون همکاری داشت.
5⃣ حنایی کاشانی با حاکمیت #اصلاحطلبان به عنوان یکی از فعالان این اردوگاه ظاهر گشت. از سال 1377 برای #ماهنامه_کیان مقالاتی با عنوان «دین، مدارا و خشونت» (ش 45)، «عاشورا و موقعیت تراژیک» (ش 46)، «مدینهی احرار: دربارهی لیبرالیسم، استبداد شرقی، اسلام» (ش 48) و… نوشت و از تابستان 1377 همکاریاش را با #اکبر_گنجی در هفتهنامه راه نو آغاز کرد.
👇👇👇👇👇
6⃣ حنایی کاشانی یکی از مروجان اندیشههای نهیلیستی #نیچه در ایران است و از سال 1376 به ترجمه آثار فیلسوفان سکولار غرب پرداخت. از میان ترجمههای وی میتوان از کتابهای علم هرمنوتیک، فلسفه اروپایی، لیبرالیسم؛ معنا و تاریخ آن و… نام برد. او پروژه ترجمه مجموعهای از «تاریخ فلسفه غرب» را در انتشارات #قصیدهسرا پیش میبرد و تاکنون چندین مجلد آن به چاپ رسیده است.
7⃣ حنایی کاشانی در سال 1382 قرارداد ترجمه آثار #هانا_آرنت مانند کتاب میان گذشته و آینده و کتاب بحرانهای جمهوری را با مرکز بازشناسی ایران و اسلام (با مدیریت مصطفی میرسلیم) منعقد کرد و آنان را به بازار نشر فرستاد!
8⃣ از ابتدای دهه 1380 با تاسیس سایت فلسفه کوشید تا در محیط اینترنت به بسط #علوم_انسانی_سکولار در میان فارسیزبانان بپردازد و آثار #برنارد_لوئیس (تئوریسین صهیونیسم سیاسی و استاد دانشگاههای اسرائیل) را در حوزه اسلامشناسی ترجمه کرد.
9⃣ در سال 1383 با رامین جهانبگلو و #عزتالله_فولادوند با هدف پیشبرد پروژه #براندازی «گذار به دموکراسی» در دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) حاضر شد و تدریس مفاهیم اندیشه سیاسی غرب مانند اگزیستانسیالیسم را در «جشنواره تابستانی» این دانشگاه برای طیفهای سکولار – رادیکال برعهده گرفت و با وبلاگنویسان جاسوس در حزب مشارکت ایران مانند امید معماریان و شهرام رفیعزاده و همچنین با روزنامهنگاران اصلاحطلبی چون محمود فرجامی، جلیل اکبری صحت، علی پیرحسینلو (الپر)، رضا شکراللهی و… روابط نزدیکی برقرار ساخت.
🔟 سال 1385 و همان هنگام که با علی دهباشی در #فصلنامه_بخارا برای انتشار ویژهنامهای در ستایش هانا آرنت همکاری نزدیکی داشت، در زمره نویسندگان مجله رواق اندیشه و هنر (متعلق به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی) نیز قرار گرفت و در برنامههای تلویزیونی #شبکه_چهار (مانند سینما ماوراء، سینما 4 و کتاب 4) حضوری فعال یافت؛ گرچه در همین هنگام دوستان دیرینهاش که جاسوسان تابلوداری شده بودند (مانند مهدی جامی، سردبیر رادیو زمانه، ارگان رسانهای سرویس اطلاعات و امنیت هلند) از فعالیتهای سیاسی حنایی کاشانی ستایش میکردند. با انتشار ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت او در زمره همکاران آن قرار گرفت و از سال 1387 در فرهنگستان هنر (در دوره ریاست میرحسین موسوی) برای پیشبرد پروژه تبیین «هنر اسلامی» سخنرانیهایی را ایراد کرد.
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص276و277
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
💠💠 ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوسوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (4)
1⃣ با ورود نیروهای #اپوزیسیون برانداز به فاز #مبارزه_مدنی از سال 1384، ایالات متحده با اظهار تاسف از «وضح وخیم #ترجمه در کشورهای در حال توسعه» دستورالعملهای جدیدی را برای حلقه #مترجمان_سکولار انتشار میداد.
2⃣ این نسخهی جدید، یکی از ارکان ساخت «#جامعه_مدنی فرهیخته» را ترجمه آثار کلاسیک و فلسفه سیاسی غرب در خاورمیانه میدانست!
3⃣ #اصلاحطلبان در پیروی از سیاست جدید آمریکا چنان شتاب داشتند که فصلنامه #پل_فیروزه (سخنگوی مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها) به سردبیری #محمدحسن_خوشنویس بلافاصله با انتشار ویژهنامهای در بهار 1384 اعلام کرد «ترجمه، یگانه شکل حقیقی تفکر برای ماست.»
4⃣ وانگهی در این زمان، #آگنش_هلر و #مایکل_ایگناتیف نیز به افزایش ترجمهی تئوریهای سیاسی #هانا_آرنت یهودی در میان ایرانیان میاندیشیدند؛ تئوریهایی با ظاهر آکادمیک که راه #براندازی «نظامهای ضدسرمایهداری» را ترسیم میکرد.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص254و255
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوسوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (4)
1⃣ گرچه 16 ترجمه فارسی از آثار و کتابهایی درباره #هانا_آرنت یهودی به همراه 50 مقاله بیوگرافیک از او تا سال 1384 منتشر شده بود و در صدها نوشتار ردپایش به چشم میخورد، اما دوباره #عزتالله_فولادوند همراه #علی_دهباشی، سردبیر #مجله_بخارا و #خشایار_دیهیمی، مشاور #نشر_ماهی و #انتشارات_طرح_نو به میدان آمد تا تبلیغ فلسفهی سیاسی #صهیونیسم را شدت بخشد!
2⃣ البته این بار با دفاع بیپرده از #رژیم_صهیونیستی و همزمان با ظهور پدیدهی «رنسانس آرنت در #اسرائیل» که پاییز 1385 و مصادف با صدمین سالگرد تولدش رخ داد.
3⃣ صدها مقاله در ژورنالهای جهان پیرامون او منتشر شد و سمینارهای بینالمللی برای بزرگداشت آرنت برگزار گشت.
4⃣ بنیاد هاینریش بُل که پیوندهای استواری با صهیونیستهای رادیکال دارد، متولی بخش مهمی از این برنامهها بود و هر سال، جایزهای 7500 یورویی را برای «ترویج سنت فکری هانا آرنت در جهان» اهداء میکرد.
5⃣ این بنیاد که تجربه برگزاری کنفرانس 3 روزه «ایران پس از انتخابات» (موسوم به #کنفرانس_برلین) را با دعوت از چهرههایی چون چنگیز پهلوان، عزتالله سحابی، اکبر گنجی، حمیدرضا جلاییپور، جمیله کدیور، مهرانگیز کار، شهلا شرکت، محمود دولتآبادی، شهلا لاهیجی، پرویز کردوانی، فریبرز رئیسدانا، حسن یوسفی اشکوری و… را در کارنامه خود داشت، این بار میکوشید تا با اهداء این جایزه، #مترجمان ایرانی را به مشارکت بیشتر در پروژه خود فراخواند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص255
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوسوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (4)
1⃣ عزتالله فولادوند، خشایار دیهیمی، علی دهباشی و… میخواستند با یک تیر دو نشان بزنند: هم ماموریت ترویج نظریههای #هانا_آرنت یهودی را برای تکمیل پازل #کودتای_ایدئولوژیک به سرانجام رسانند و هم صاحب جایزه بنیاد هاینریش بُل شوند.
2⃣ هدف جایزه آرنت «تامین مالی» و «تقویت اعتبار» کارگزاران پروژه #جنگ_نرم بود:
✍ این جایزه میخواهد افراد را تشویق کند که «شیوه عمل» و اندیشه «هانا آرنت» را در سیاستِ امروزی مطرح کنند. (فصلنامه بخارا، ش58، صص357و358)
3⃣ از این رو، سال 1385 #خشایار_دیهیمی به سرعت ترجمه دو کتاب با موضوع فلسفه هانا آرنت را توسط #انتشارات_طرح_نو و #نشر_ماهی به بازار فرستاد!
4⃣ همان هنگام، #فاطمه_ولیانی توسط #نشر_هرمس اثری را درباره آرنت به فارسی برگرداند که در آن از مبارزات صهیونیستی او علیه فلسطینیها تجلیل شده بود!
5⃣ #ناصر_فکوهی، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران و از نظریهپردازان فرهنگستان هنر (دوره ریاست #میرحسین_موسوی) پروندهای را برای «یادبود آرنت» انتشار داد و آثار او را به عنوان اولین مرجع در رشتههای «جامعهشناسی سیاسی» و «انسانشناسی» معرفی کرد.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص256
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (4)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوسوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (4)
1⃣ در همین ایام که گفتمان #نابودی_اسرائیل دوباره در جهان طنینانداز شد، #ناصر_فکوهی در #روزنامه_سرمایه به معرفی آثار #هانا_آرنت یهودی در دفاع از #صهیونیسم پرداخت و از این فرمانده عملیات اشغال فلسطین به عنوان «فیلسوف رنج انسانی» یاد کرد!
2⃣ #محسن_ثلاثی نیز کوشید تا روایتی عملگرایانه از نظریههای آرنت را برای سرنگونی! #جمهوری_اسلامی به دست دهد.
3⃣ او که هنگام برگزاری بزرگداشت خود در سازمان میراث فرهنگی، یک برنامهی پژوهشی کاربردی را پیرامون «نیروی سازمان #براندازی_نرم» در #بنیاد_باران (به ریاست #سیدمحمد_خاتمی) پیش میبرد، با اتکاء به تئوریهای هانا آرنت از #سرمایهداران خواست تا با #روشنفکران برای سرنگونی حکومت ایران متحد شوند!
4⃣ ثلاثی نوشت:
حکومتی که مانع جریان آزاد سرمایه باشد، به نفع «سرمایهداران» و «جامعه» رفتار نمیکند. پس علاوه بر نویسندگان و اهالی کتاب و روشنفکران، نیروهای بزرگ اقتصادی هم باید دست به دست هم دهند تا از به وجود آمدن حکومت #دیکتاتوری جلوگیری کنند… در ایران باید نیروهای اجتماعی مشخص شود و بزرگترین مشکل ما این است که نیروهای اجتماعی ما شکل و شمایل مشخصی ندارد. البته وقتی که یک حکومت #دیکتاتوری وجود دارد، همین نیروهایی که شکل و شمایل مشخصی ندارند، براساس یک نوع حوادث و هیجانهای خاصی میآیند و وارد صحنه میشوند و ممکن است که از «غافلگیری حکومت» استفاده کنند و حکومت را #سرنگون کنند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص256و257
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (5)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوسوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (4)
1⃣ زیرساختهای عملیاتی پروژه ناکام #کودتای_سبز که در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به ائتلافِ #روشنفکران_سکولار و #سرمایهداران_لیبرال با کارگزاران #اسلام_آمریکایی انجامید، به تدریج از لابهلای این گفتارها خود را نشان میداد و نقش تزهای هانا آرنت نیز در تحقق آن روشنتر میشد.
2⃣ کلکسیون سکولارها دیگر تکمیل به نظر میرسید. #مجله_بخارا با همکاری #نشر_ماهی فاز جدید تبلیغ #هانا_آرنت یهودی را آغاز کرد.
3⃣ #نشر_ماهی به مدیریت #زهرا_زرکشفرد نقشی کلیدی در این پروژه پیچیده داشت. این ناشر از سال 1380 فعالیت خود را در حوزه «ادبیات کودک و نوجوان» کلید زد و با برگزیدن #خشایار_دیهیمی به عنوان مشاور عالی و پیوند با مترجمانی چون عبدالحسین آذرنگ، #عزتالله_فولادوند و ژاله آموزگار خیلی زود تبدیل به مرکز نشر آثار #جاسوسان_لیبرال مانند سِر #آیزایا_برلین شد و در جغرافیای پروژه #جنگ_نرم جای گرفت.
4⃣ سیاست این انتشارات یک حرکت تدریجی برای «صید مخاطب از میان #نوجوانان ایرانی» و «تربیت آنان به عنوان کتابخوانهای بزرگسال» بود.
5⃣ به گفته مدیران نشر ماهی: «سیاستگذاری ما فقط #ترجمه بوده است. دنبال مؤلفهی #ایرانی نرفته و نمیرویم. چارچوب کاری ما فقط ترجمه بوده و خواهد بود.»
6⃣ این سیاست، یادآور اساسنامه انتشارات آمریکایی #فرانکلین در دهه 1340 است که خود را فقط موظف به ترجمه و نشر تالیفات غربی در ایران میدانست. اگرچه فرانکلین با بودجه وزارت خارجه آمریکا تغذیه میشد، با این حال به صراحت از سیاست حذف «مولفهی ایرانی» سخن نمیگفت، اما #نشر_ماهی میکوشید تا رویکردهای #غربگرا و #صهیونیستی را به رخ مخاطبانش بکشد و یک نقطه کانونی در گسترش #علوم_انسانی_سکولار به حساب آید.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص257
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/nashrmahi
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (6)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوسوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (4)
1⃣ #نشر_ماهی ابتدا در دوم اردیبهشت 1385 با همکاری انجمن علمی – دانشجویی فلسفه دانشگاه تهران «نشست آراء و افکار #هانا_آرنت» را با حضور #خشایار_دیهیمی برگزار کرد.
2⃣ سپس دوم اسفند 1385 نشر ماهی و #مجله_بخارا «شب هانا آرنت» را به عنوان اولین «شب فلسفه» در خانه هنرمندان ایران با حضور #عزتالله_فولادوند، #احسان_نراقی، خشایار دیهیمی، محمدعلی موحد، #داریوش_شایگان، مصطفی ملکیان، #محمود_دولتآبادی و... سامان دادند.
3⃣ هرکدام از شرکت کنندگان، یک طیف سیاسی #اپوزیسیون را نمایندگی میکردند. نراقی مشاور شاه مخلوع و رابط جاسوسان #موساد با محافل #اصلاحطلب، شایگان نماد برجسته #روشنفکران_سکولار و دولتآبادی هم از اعضاء مرکزیت کانون نویسندگان ایران به شمار میرفت.
4⃣ #مصطفی_ملکیان از رهبران جناح #روشنفکری_دینی نیز در ابتدای این مراسم و در حالی که برخی حاضران دورش حلقه زده بودند، در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار #رادیو_زمانه از «جایگاه آرنت در پروژه روشنفکران دینی» گفت:
📣 آرنت امروزه نیز ما را از #خشونت اطرافمان آگاه میکند و آثارش راههای مبارزه با خشونت موجود را به ما میآموزد. من در «پروژه معنویت و عقلانیت» از «هانا آرنت» الهام گرفتهام. من معتقدم او و #آلبر_کامو دو شخصیتی هستند که بیشترین تاکید را بر دخالت اخلاق در سیاست داشتهاند و الهامبخش من بودهاند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص258
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/nashrmahi
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ناشران سکولار و رنسانس صهیونیسم (7)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوسوم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (4)
1⃣ گفتارهای #مصطفی_ملکیان نشان میداد که 2 جناح #روشنفکران_دینی و #روشنفکران_سکولار در بستر یک ائتلاف استراتژیک با یکدیگر برای مبارزه با #جمهوری_اسلامی قرار دارند!
2⃣ استراتژیای که #عزتالله_فولادوند و #خشایار_دیهیمی در مقام سخنرانان آن شب، معنایش را بیشتر شکافتند.
3⃣ آنان کوشیدند تا از نگاه #هانا_آرنت یهودی «مسئولیتها و تکالیف فردی و جمعی» نیروهای #اپوزیسیون را در مبارزه با جمهوری اسلامی یادآور شوند.
4⃣ سپس در لابهلای گفتارهایشان به دفاع بیپرده از #اسرائیل پرداختند و ضمن مقایسه جمهوری اسلامی با رژیم هیتلری، اساس گفتمان انقلابیگری را نشانه رفتند!
5⃣ چون آن هنگام یکی از گفتمانهای برجسته انقلابیون افشای روایتهای جعلی #صهیونیستها پیرامون «افسانهی #هولوکاست» (قتل عام یهودیان در آلمان نازی) و احیاء تفکر #نابودی_اسرائیل بود که مبانیاش از بطن اندیشهی سیاسی امام خمینی (ره) بر میخاست.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص258و259
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/nashrmahi
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (1)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوچهارم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (5)
1⃣ #عزتالله_فولادوند سخنرانی خود در «شب هانا آرنت» را با عنوان «مفهوم شَر در فلسفه هانا آرنت» به بازخوانی ماجرای #هولوکاست و بررسی عملکرد #آدولف_آیشمان، رئیس سازمان امنیت آلمان #نازی و یکی از روسای اردوگاههای #یهودیان، اختصاص داد تا ابتدا از #رژیم_صهیونیستی چهره یک «نظام خشونتپرهیز» را نزد مخاطبانش بیافریند!
2⃣ او گفت: آنچه افرادی مثل آیشمان را به افرادی آدمکش و ویرانگر تبدیل میکند، همین عجز از تفکر است. نشانههای این افراد، زبان و بیانشان است به جای فکر، در مغزشان مشتی عقاید تقلیدی، ایدئولوژی و پیشداوری جا گرفته و این عقاید قالبی، مانع تفکر اصیل میشود.
3⃣ هدف فولادوند القاء این معنا بود که یک #نظام_ایدئولوژیک بر پایهی عقاید و آرمانهای فرابشری شکل گرفته است تا زمینهساز پیدایش #آرمانشهر باشد. این نظام، ناگزیر به بازتولید شخصیتهای جنایتکاری مثل آیشمان و رژیمهایی چون نازیها میانجامد!!
4⃣ سخنان فولادوند پُر از ارجاعات پیدا و پنهان به ایران بود و میخواست ذهن مخاطبان را به مقایسه تطبیقی #جمهوری_اسلامی با #رژیم_هیتلری وادارد، چون براساس سند رسمی آکادمی علوم سیاسی آمریکا «نظام مذهبی ایران شرّی بدتر از رژیم آلمان نازی» است و «علم سیاست دموکراتیک» علمی است برای براندازی رژیمهای شرور مانند ایران!
5⃣ خط تبلیغاتی #روشنفکران_سکولار پس از نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز حول و حوش چنین مقایسهی تطبیقیای میگشت.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص259
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (2)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوچهارم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (5)
1⃣ نخستینبار در مرداد 1384 #رامین_جهانبگلو در فستیوال تابستانی #دفتر_تحکیم_وحدت باب بحث پیرامون کارکردهای مشابه #جمهوری_اسلامی و #رژیم_نازی را گشود و #ناصر_فکوهی نیز در #روزنامه_سرمایه آن را ادامه داد!
2⃣ #عزتالله_فولادوند هم از رهگذر همین فرضیهی آمریکایی و ضمن یک شبیهسازی نمادین میگفت «وقتی جامعه بقای خود را در حفظ آن عادات و رسوم و آداب (ایدئولوژی) میبیند، شهروندان را تشویق به تفکر مستقل نمیکند [در یک نظام ایدئولوژیک] شهروند خوب کسی است که از مجموعهای از رسوم و عادات که به نام اخلاق معرفی شده، پیروی کند.» بنابراین وقتی یک انقلاب، ایدئولوژی جدیدی را همراه خود میآورد، «شهروند خوب باید بیچون و چرا پیرو اخلاق جدید شود.» این شهروندان «آلت دست شَر و همرنگان با جماعت و افرادی مبتذلاند» كه از دل آنان جنایتکارانی مانند #آدولف_آیشمان بیرون میآید!
3⃣ در همین نقطه، مفهوم «#نافرمانی_مدنی برای مشروعیتزدایی» از نظام متولد میگردد.
4⃣ به روایت عزتالله فولادوند، غیر از #دگراندیشان و #روشنفکران بقیه شهروندان «آلت شَر» هستند، زیرا «با رژیم هماهنگ شدند و همگی باید در جایگاه متهمان بنشینند»! یعنی، #اکثریت شهروندانی که یک انقلاب را پذیرفتند (فارغ از اینکه انقلابی بودند یا نه) افرادی مبتذل، آلت شَر و متهم به #جنایت هستند؛ فقط به این دلیل که از #اقلیت روشنفکران لیبرال و ناسازگار با این نظام اخلاقی نوظهور پیروی نکردند!
5⃣ در واقع، فولادوند نسخه سیاسی #جیمز_برنهام، پدر تئوریک بزرگترین #عملیات_جاسوسی قرن بیستم در عرصه #علوم_انسانی و روشنفکری (عملیات PSB) را یادآوری میکرد. خاستگاه این سیاست، حکومتِ مطلق «گروه نخبهی روشنفکران» – موسوم به طبقه اربابان اندیشه – بر اذهان عمومی بود (حکومت اقلیتِ نخبگان بر اکثریتِ عوام) و هدفش، «نابودی تمام الگوهای رایج اعتقادی جهان به نفع ایدئولوژی #لیبرالیسم»!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص260
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (3)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوچهارم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (5)
1⃣ اکنون برای #براندازی یک نظام ایدئولوژیک و نابودی الگوهای اعتقادیاش، چه راهی پیش پای شهروندان خطاکاری است که به رژیم برآمده از «انقلاب اخلاقی» مشروعیت دادند؟! در واقع، آنان چگونه باید «جنایت علیه روشنفکران سکولار» و «اشتباه تاریخی» خود را جبران کنند؟!
2⃣ #عزتالله_فولادوند برای گریز از این وضعیت، کتابی از #هانا_آرنت یهودی را تبلیغ میکرد که #CIA شش ماه قبلتر و همزمان با سالگرد سلسله #کودتاهای_مخملی اروپای شرقی، نسخه فارسی آن را با مقدمه #لادن_برومند به عنوان دستورالعمل #مبارزه_مدنی در ایران انتشار داد؛ کتاب «مسئولیت شخصی در رژیمهای دیکتاتوری»!
3⃣ در مقدمه كتاب میخوانيم:
✍ این کتاب به مناسبت روز جهانی ضدفاشیسم و سالروز سقوط دیوار برلین (فروپاشی اروپای شرقی) در اختیار خوانندگان قرار میگیرد. از بیستمین سالگرد انقلاب اسلامی (1377) تا به امروز (1385)، هر روز برگی به تاریخ ایران افزوده شده که عنوانش «اشتباه کردیم» بوده است. اما اگر گامی به پیش نگذاشته و از خود نپرسیم «چرا و چی شد که اشتباه کردیم؟» تکرار این اقرار به خودی خود راهگشا نخواهد بود. در رابطه با چنین پرسشی است که میتوان از اندیشههای «هانا آرنت» یاری گرفت، که در پی پاسخ به پرسشی مشابه مطرح شده است.
4⃣ سخنرانی فولادوند با تحلیل کتاب آرنت به پایان رسید. او تأکید کرد که برای رهایی از قید یک رژیم #توتالیتر «از نظر اخلاقی باید خیر را از شر تشخیص دهیم» و سپس بپرسیم «چرا متهم (شهروند غیرروشنفکر و حامی رژیم) به خدمت این دستگاه درآمد؟»
5⃣ مفهوم «خیر و شر» در تفکر #سکولار همان مفهومی است که #ساموئل_هانتینگتون با ارائهی رسالهی راهبردی «علم سیاست و اصلاحات سیاسی» آن را شرح و بسط داد؛ عمل خیر یعنی «#اصلاحات ترقیخواهانهی آمریکایی به عنوان هدف بنیادین علم سیاستِ دموکراتیک برای فروپاشی حکومتهای توتالیتر و شرور» که #اصلاحطلبان آن را به عنوان یگانه الگوی «گذار به دموکراسی» برگزیدند.
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص261
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران
💠💠 ایرانیان به مثابه «آلت شَر» (4)
✡ ارتش سرّی روشنفکران (قسمت بیستوچهارم)
🌐 سکولاریسم مقدس آمریکایی (5)
1⃣ #خشایار_دیهیمی نيز از ابتدای مراسم «شب هانا آرنت» در تالار بتهوون خانه هنرمندان ایران حضور داشت و پس از عزتالله فولادوند به پشت تریبون رفت تا از «شستوشوی مغزی در رژیمهای وحشت» بگوید.
2⃣ او بدون مقدمه چینی گفت باید ببینیم در کدام جوامع و در چه شرایطی جنایتکارانی مثل #آدولف_آیشمان تولید میشوند و «مسئولیت جمعی» ما در این موقعیت چیست؟
3⃣ سپس دیهیمی ادعا کرد که «چنین تهدیدهایی در جامعه ما» در حال افزایش است و به توصیف نظام سیاسی ایران از منظر #هانا_آرنت یهودی پرداخت.
4⃣ نقطه آغاز توصیفش، انکار ظریف نقش دین و عرفان در سیاستورزی بود و نتیجه گرفت «آنها که در جستجوی چیزی ماوراء این جهان مشترک انسانی هستند، راه را برای از میان بردن همبستگی انسانی هموار میکنند.»
5⃣ نگاه ماوراء طبیعی به سیاست، از منظر دیهیمی نقطهی زایش #توتالیتاریسم و #خودکامگی است، چون منجر به پیدایش یک #ایدئولوژی میشود و میخواهد به تبیین هستی و تاریخ بپردازد. از دل ایدئولوژی هم «حکومت وحشت مطلق» در میآید!
6⃣ دقیقاً در همین نقطه، همهی ابهامها زاده میشود. چرا باید پذیرفت که هر ایدئولوژیای ناگزیر به #وحشت_مطلق میانجامد؟ آیا چون کمونیسم، نازیسم و لیبرالیسم در تجربه تاریخی خود به نظامیگری (میلیتاریسم) و خشونتورزی راه بردهاند، دیگر ایدئولوژیها و مکاتب نیز الزاماً چنین مسیری را خواهند پیمود؟ آیا جنس ایدئولوژیها و شیوه تبیین آنها از هستی، سبب تفاوت در کارکردشان نمیشود؟
7⃣ دیهیمی به هیچ کدام از این پرسشها پاسخ نمیدهد و به آسانی از کنارشان میگذرد، زیرا جوابی ندارد!!
🔹 ادامه دارد...
📚 پیام فضلینژاد ، ارتش سری روشنفکران ، تهران: شرکت انتشارات کیهان، چاپ پنجم، ص262
📖 متن کامل مقاله به همراه اسناد و منابع:
👉 http://yon.ir/Alateshar
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی: #ارتش_سری_روشنفکران