eitaa logo
اندیشکده مطالعات یهود
24.2هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
686 ویدیو
202 فایل
🕋 لَتَجِدَنَّ أشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلّذينَ آمَنوا اليَهود 🕎 کانال تخصصی یهودشناسی 🌐 سایت: 👉 https://jscenter.ir 📧 دریافت پیام‌ها - بدون پاسخ‌گویی: 👉 @jsadmin 💳 شمارهٔ کارت برای حمایت مالی: 👉 6037-9974-7556-6817
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯 مبارزه امام رضا (ع) با رواج اسرائیلیات ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مبارزه امام رضا (ع) با رواج اسرائیلیات (1) 1⃣ یهودیانِ به‌ظاهر مسلمانِ مستقر در جامعه اسلامی با رواج در پیکره‌ی عقیدتی مسلمانان سعی در مسخ درونی نظام اسلامی داشتند که در این بین شخصیت ممتاز (ع) با نگرشی کاملاً عقلانی مبتنی بر علوم امامت، به پالایش مباحث کلامی و گفتارهای نوظهور فلسفی اقدام کردند. 2⃣ عباسی که بر مسند خلافت اسلامی تکیه زده بود مدعیِ شعار ! و مخالفت با هرگونه بود، و چون برای رسمیّت دادن به تفکراتش نیازمند حزبی علمی و مرامی عقیدتی بود در تأیید و رواج کوشید. 3⃣ این مکتب که پیشبرد خود را وامدار در لوایِ بود، بعدها در تحلیل‌های تاریخ‌نگاری ادیان، به‌عنوان نخستین فرقه‌ی ! یاد شد. 4⃣ اما دستاورد ائتلاف قدرت و اندیشه چنین شد که همگام با طرح شعار و پرهیز از جمودگرایی، در دایره‌ی عمل، پیروان مکتب اعتزال هیچ‌گونه تحمل و مدارایی مبتنی بر احترام اندیشه‌ها و مکاتب فکری از خود نشان ندادند و پایه‌گذار نظام تنبیهی و مجازاتیِ سختی گردیدند تا بدان‌جا که اشخاصی همچون «احمد بن حنبل» نیز از عواقب آن در امان نماندند! 5⃣ در این میان، ظهور اندیشه‌های ناب رضوی علیه‌السلام در خلال تکاپوهای ستیزجویانه‌ی «خردگرایانِ بی‌حد و حصر معتزله» و «ظاهرگرایانِ اهل حدیث»، اعتدال و عقلانیت اسلامی را به ارمغان آورد. 📖 متن کامل مقاله با ذكر مستندات: 👉 goo.gl/KmyUcQ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مبارزه امام رضا (ع) با رواج اسرائیلیات (2) 🎯 آغازین بدعت‌گزارانِ مباحث کلامی (1) 1⃣ دیدگاه سراسر بدعتِ «منع تدوین حدیث نبوی» که تا عهد خلیفه اموی عمر بن عبدالعزیز (99ـ101) به بهانه‌ی اُنس مردم با قرآن و عدم اختلاط وحی الهی با کلام پیامبر به‌گونه‌ی جدّی بر آن پافشاری می‌شد، فاجعه‌ای تلخ در تاریخ اسلام رقم زد که در نتیجه، عده‌ای در پیِ اشتیاق مسلمین به شنیدن احادیث نبوی (ص) به رواج مجهولات و خرافات پرداختند. 2⃣ ابن خلدون در این‌باره می‌نویسد: ✍ «در کتاب‌های سخنان بی‌سروته زیاد است و علت آن این است که جامعه اسلامی در آن روز، دور از کتاب و علم بودند و چادرنشینی و بی‌سوادی، بر آنان غالب بود و اگر به شناخت چیزی راجع به آغاز آفرینش، علل اشیاء و راز هستی علاقه پیدا می‌کردند، از می‌پرسیدند و افرادی مانند «کعب‌الاحبار»، «وهب بن منبه»، «عبدالله بن سلام» و… مرجع این پرسش‌ها بودند. از این روز می‌بینیم، کتاب‌های تفسیر از سخنان آنان پر است. نویسندگان تفسیر در شرح سخنان آنان راه مسامحه را در پیش گرفتند در حالی‌که ریشه‌ی این گفتار، یا و یا مجعولات آنان است». 3⃣ از مهاجرین یمن به مدینه، در دوره ابوبکر یا عمر ظاهراً از به اسلام پیوست و در دوره عثمان درگذشت. او از منابع علم و دانش اهل کتاب بود. گروهی از تابعان از او حدیث نقل کرده‌اند و در صحیح بخاری و غیره از او روایاتی نقل شده است. 4⃣ او در پوشش «آگاهی از کتب عهدین» خصوصاً «تورات» توانست را در میان مسلمانان، پخش و به‌عنوان وحی در عهدین جا زند. از این‌رو در روایات او مسأله «جسم بودنِ خدا» و «رؤیت خدا» کاملاً مشاهده می‌شود. 5⃣ او درباره‌ی تجسّم‌بخشی به پروردگار می‌گوید: ✍ «خدا به زمین نگریست و گفت من به برخی از نقاط تو گام خواهم نهاد. در این موقع کوه‌ها اوج گرفتند (کبر ورزیدند) ولی صخره (بیت‌المقدس) اظهار تواضع کرد، خدا گام بر روی آن صخره نهاد»! 6⃣ و درباره‌ی اصرار بر رؤیت خدا می‌گوید: ✍ «خداوند، تکلم و رؤیت خود را میان موسی و محمد تقسیم کرد، تکلم را بر کلیم و دومی را از آنِ پیامبر اسلام قرار داد»! 📖 متن کامل مقاله با ذكر مستندات: 👉 goo.gl/KmyUcQ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ مبارزه امام رضا (ع) با رواج اسرائیلیات (3) 🎯 آغازین بدعت‌گزارانِ مباحث کلامی (2) 1⃣ پس از مرگ کعب‌الاحبار در سال 34 هجری «وهب بن منبّه یمنی» (که در همین سال در یمن به دنیا آمد و در سال 114 درگذشت) نیز که همانند کعب‌الاحبار آگاه به بود کتاب زندگی پیامبران به نام «قصص الابرار و قصص الاخیار» را نگاشت. 2⃣ در کشمکش مسأله‌ی «جبر و اختیار» از طرفدارانِ حکومتِ «تقدیر» [جبرگرایی] بر همه‌چیز است. 3⃣ حمّاد بن سلمه از ابوسنان نقل می‌کند از «وهب بن منبه» شنیدم که می‌گفت: 🔸 «من مدت‌ها معتقد به تأثیر قدرت و مشیّت انسان بودم تا این‌که هفتاد و اندی کتاب از کتاب‌های پیامبران خواندم که همگی با هماهنگی خاصی می‌گویند: هرکس برای خود اختیار قائل باشد کافر شده است از این جهت این نظریه را ترک گفتم»!! 4⃣ این دیدگاه جعلی سبب گردید که در اواخر سده اول هجری مسلمین به دو فرقه [جبریون و مفوّضه] تقسیم شوند. [اگر بدانیم كه این دو گروهِ مسلمان چه نزاع‌ها بر سر این مسأله با هم كردند و چه تکفیرها و قتل و غارت‌ها كه به بهانه‌ی اعتقاد به یكی از این دو نظریه اتفاق افتاد، آن‌وقت تاحدودی خواهیم دانست كه یهودیان چه بر سر ما آورده‌اند!] 5⃣ از این بدعت‌گذارانِ نخستین می‌توان به شخصیت‌های دیگری همچون ، و… اشاره داشت که هریک سهم فراوانی در رواج مجهولات و اساطیر و خرافات به‌نام علوم دینی داشتند. 📖 متن کامل مقاله با ذكر مستندات: 👉 goo.gl/KmyUcQ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 گزیده‌ای از مبارزات علمی امام رضا (ع) با این عقاید انحرافی 1⃣ توحید 👈 حسن بن سعید از امام رضا (ع) چنین نقل کرده است که حضرت آیه 42 سوره قلم: «یوْمَ یکشَفُ عَنْ ساقٍ وَ یدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ» (که روایات اسرائیلی آن را به نمایان شدن ساق پای خداوند! در قیامت تفسیر کرده‌اند) را این‌گونه تفسیر فرمودند: «روزی که حجابی از نور کنار می‌رود و مؤمنین به سجده می‌افتند ولی پشت منافقین سخت می‌شود و نمی‌توانند سجده کنند». 📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ب۱۱، ح۱۴ 2⃣ نفی تشبیه 👈 ابوالصلت گوید: پرسیدم یابن رسول الله (ص) معنی این روایت چیست که: ثواب گفتن لااله‌الاالله نگاه کردن به صورت خدا است! حضرت فرمودند: هرکس خداوند را دارای وجه و صورت و چهره‌ای همانند صورت و چهره‌ی مخلوقین بداند کافر است. وجه و چهره‌ی خدا، انبیاء و پیامبر و حجت‌های او هستند. 📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ب۱۱، ح۳ 3⃣ ردّ جبر و تفویض 👈 برید بن عمیر بن معاویه گوید: در مرو به خدمت امام رضا (ع) رسیدم و از آن حضرت سؤال نمودم که از امام صادق (ع) روایتی برای ما نقل شده است که فرمودند: «نه جبر [صحیح] است نه تفویض، بلکه [قول حق] چیزی است بین این دو». معنای این حدیث چیست؟ امام (ع) فرمودند: کسی که گمان کند خداوند کارهای ما را انجام می‌دهد و سپس به‌خاطر آنها ما را عذاب می‌کند، قائل به جبر شده است و کسی که گمان کند خداوند مسأله‌ی خلقت و رزق و روزی دادن به مخلوقات را به ائمه (ع) واگذار نموده است، قائل به تفویض شده است و قائل به جبر کافر است و قائل به تفویض مشرک. راوی گوید: پرسیدم پس «اَمرٌ بینَ الأمرَین» (چیزی بین این دو) یعنی چه؟ فرمودند: یعنی راه باز است که آنچه را خدا دستور داده انجام دهند و آنچه را نهی فرموده ترک کنند... 📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ب۱۱، ح۱۷ 4⃣ اسرائیلیاتی که امام رضا (ع) آنها را تصحیح نمودند 👈 حسین بن خالد گوید: به امام رضا (ع) عرض کردم، مردم از رسول خدا (ص) روایتی نقل می‌کنند که: خداوند آدم را به شکل خود آفرید! امام (ع) در جواب فرمودند: خدا آنها را بکشد! اوّلِ حدیث را حذف کرده‌اند [اصل حدیث چنین بوده است]: روزی حضرت رسول (ص) از مقابل دو تن که به یکدیگر دشنام می‌دادند می‌گذشتند. یکی از آن دو به دیگری می‌گفت: خدا چهره‌ی تو و چهره‌ی هرکس را که به تو شبیه است، قبیح و زشت گرداند. رسول خدا (ص) به او فرمودند: ای بنده‌ی خدا این سخن را به برادرت نسبت مده زیرا خداوند آدم را به شکل او آفرید. 📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ب۱۱، ح۱۲ 👈 ابراهیم بن ابی‌محمود گوید به حضرت رضا (ع) عرض کردم نظر شما درباره‌ی حدیثی که مردم از حضرت رسول (ص) نقل می‌کنند که حضرت فرمود: «خداوند تبارک و تعالی هر شب جمعه به آسمان دنیا پایین می‌آید» چیست؟ امام (ع) فرمودند: خداوند لعنت کند کسانی را که کلمات را از محل خود جابه‌جا و تحریف می‌کنند. به خدا قسم رسول خدا چنین سخنی نگفته است، بلکه فرموده‌اند: «خداوند تعالی در ثلث آخر هر شب و هر شب جمعه از اولِ شب فرشته‌ای را به آسمان دنیا می‌فرستد و آن فرشته به فرمان خدا ندا می‌کند: آیا هیچ درخواست‌کننده‌ای هست تا خواسته‌اش را برآورم؟ آیا هیچ توبه‌کننده‌ای هست تا توبه‌اش را بپذیرم؟ ... و این فرشته تا طلوع فجر این ندا را ادامه می‌دهد و چون فجر طلوع کرد به محل خود در ملکوت آسمان باز می‌گردد». 📚 عیون اخبار الرضا، ج۱، ب۱۱، ح۲۱ 📖 مطالعه‌ی موارد بیشتر در سایت اندیشکده : 👉 goo.gl/KmyUcQ ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 دیدن این كاریكاتور 👇 هم برای تغییر فضا بد نیست ☺️
✡ کاریکاتور منتشر شده در روزنامه‌ی الوطن قطر: ⚔ سه گروه عملیاتی محمد بن سلمان: 1⃣ گروه ترور 2⃣ گروه پاک‌کنندگان شواهد 3⃣ گروه دفاع از اقدام انجام شده (یهودیان) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✡ روایت نقوی حسینی از جاسوس همجنس‌باز انگلیسی که در قامت یک «مجتهد» برای ثبت‌نام در انتخابات خبرگان آمده بود! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ صفحه‌ی مربوط به ایران در سایت بنیاد کارنگی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نقش خطیر بنیاد کارنگی در جنگ جهانی غذا (1) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت دهم 1⃣ در بخش‌های پیشین پرونده، پس از بررسی آرایش قدرت‌های بزرگ جهان در ادوار مختلف تاریخی، کنش‌های آنان در چهار دوره (از ابتدای قرن بیستم تاکنون) بررسی شد. 2⃣ همچنین در این پارادایم، نقش مهم مورد بررسی قرار گرفت. 3⃣ این شماره به نقش در پایه‌گذاری مبانی دانشی اشاره دارد. 📖 متن مقاله به همراه مستندات: 👉 goo.gl/K5kV4p ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ تصویر اندرو کارنگی؛ ثروت افسانه‌ای او برای مدتی از جان دی راکفلر نیز فراتر رفت! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نقش خطیر بنیاد کارنگی در جنگ جهانی غذا (2) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت دهم 1⃣ بنیاد یا اندیشکده در سال 1910 توسط سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی وقف شد. 2⃣ این بنیاد یکی از نهادهای اساسی و پیشتاز سیاسی و علمی ایالات متحده بوده و هست. 3⃣ محققانی همچون ادوین هابل (منجم)، چارلز ریشتر (زمین‌شناس) و ورا روبین (فیزیکدان) از دانشمندان برجسته این بنیاد هستند. 4⃣ همچنین تمرکز و سرمایه‌گذاری گسترده این بنیاد بر سبب شده نوبلیست‌های ژنتیک، همچون باربارا مک‌کلاینتاک، آلفرد هرشی و اندرو فایر از ابتدای قرن بیستم تاکنون در این مؤسسه به انجام تحقیقات مشغول باشند. 5⃣ تاریخچه رسمی سایت بنیاد کارنگی می‌نویسد: ✍ «در هنگام وقف این بنیاد در سال 1902 توسط کارنگی، 27 تن به‌عنوان اعضاء هیئت مدیره انتخاب شدند که رئیس‌جمهور آمریکا، رئیس مجالس سنا و نمایندگان و تعدادی دیگر از رجال ایالات متحده از آن جمله‌ بودند»! 📖 متن مقاله به همراه مستندات: 👉 goo.gl/K5kV4p ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ کاریکاتوری با عنوان کنایه‌آمیز «بشردوستی اندرو کارنگی» ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نقش خطیر بنیاد کارنگی در جنگ جهانی غذا (3) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت دهم 1⃣ سایت درباره‌ی توان دانشی این نهاد می‌نویسد: ✍ امروزه، دانشمندان کارنگی در خط مقدم کشف علمی هستند… محققان کارنگی در زمینه‌های زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌شناسی رشد، زمین و علوم سیاره‌ای، نجوم و محیط‌زیست جهانی رهبر هستند. آنها به‌دنبال پاسخ به سؤال در مورد ساختار جهان، تشکیل منظومه شمسی و دیگر سیستم‌های سیاره‌ای، رفتار و تحولات مواد در شرایط سخت، منشأ حیات، عملکرد ژن، و توسعه موجودات از تخم تک‌سلولی تا بالغ هستند. 2⃣ در ابتدای قرن بیستم این مطالعات در حوزه خلاصه نمی‌شد و را نیز در بر می‌گرفت. 3⃣ سرمایه‌داران آمریکایی دریافته بودند تسلط بر ژنتیک موجودات زنده می‌تواند تسلط آنان بر «حیات» در کره زمین را تقویت کند. 4⃣ مجله معتبر «تایم» در تاریخ 10 ژوئن 1929 در گزارشی در خصوص شرایط دپارتمان ژنتیک مؤسسه کارنگی در آن زمان می‌نویسد: ✍ ، استاد دانشگاه شیکاگو در سال 1904، ایده‌ی ایجاد یک «مرکز تکامل تجربی» را مطرح کرد. در آن سال مؤسسه کارنگی مسئولیت ایجاد این مرکز در «کولد اسپرینگ هاربر» را به او سپرد که ربع قرن پیش از آن تشکیل شده بود. اولین کار این مؤسسه در حوزه گیاهان و حیوانات بود. 5⃣ این گزارش همچنین از دو مؤسسه تحقیقات ژنتیک دیگر آن زمان با نام‌های «انجمن تحقیقات اصلاح نژاد» (تأسیس:1913) و «انجمن اصلاح‌ نژاد آمریکایی» (تأسیس:1925) نام می‌برد. 📖 متن مقاله به همراه مستندات: 👉 goo.gl/K5kV4p ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ مسئولیت بنیاد کارنگی هم‌اکنون بر عهده‌ی ویلیام بِرنز سیاستمدار شناخته‌شده آمریکایی و معاون وزیر خارجه سابق آمریکاست؛ او در مذاکرات برجام نقشی فعال ایفا کرد! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ نقش خطیر بنیاد کارنگی در جنگ جهانی غذا (4) ☠ پرونده ویژه «جنگ جهانی غذا»؛ قسمت دهم 1⃣ کتابخانه در خصوص گروه ژنتیک این بنیاد تاریخچه‌ای مشابه منتشر کرد. در بخشی از این تاریخچه می‌خوانیم: ✍ «این مجموعه طی قرن بیستم، نقشی محوری در ظهور ایفا کرد.» 2⃣ اخیراً یکی از افراد خانواده فورد فاش کرد که برنامه 1904 بنیاد کارنگی برای در انسان‌ها توسط تأمین مالی شده است! 3⃣ مسئولیت بنیاد کارنگی هم‌اکنون بر عهده‌ی سیاستمدار شناخته‌شده آمریکایی و معاون وزیر خارجه سابق آمریکاست؛ او در مذاکرات نقشی فعال ایفا کرد! 4⃣ درباره نقش این بنیاد در جهان می‌توان گفت كه در ابتدای قرن بیستم نقش این بنیاد در شکل‌گیری و تسریع فرآیندهای دانشی مربوط به حوزه بسیار حساس و خطیر بوده است. 5⃣ در عین حال با توجه به اِشراف و گسترده شدن چتر نهادهای هم‌تراز در دهه‌های بعد، و همچنین علاقه‌ی این اندیشکده به تمرکز و تأثیرگذاری در مناسبات سیاسی بین‌المللی، هم‌اکنون نقش مستقیم این بنیاد در حوزه کشاورزی جهان نقشی کم‌رنگ است. 📖 متن مقاله به همراه مستندات: 👉 goo.gl/K5kV4p ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter 🔸 هشتگ اصلی:
✡ کاریکاتوری درباره‌ی ثروت افسانه‌ای اندرو کارنگی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سه‌شنبه 22 آبان 1397 روز قرائت پاراشای تُولِدُوت : براخا (بركت) نمودنِ حضرت یعقوب توسط پدرش حضرت اسحاق ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ در سایت «انجمن کلیمیان تهران» درباره تورات می‌خوانیم: ✍ «تورا [تورات] را مشه [حضرت موسی] به بني‌اسرائيل طي 40 سال (2488-2448 عبري) اقامت در بيابان آموزش داد كه داراي 5845 پاسوق (آيه) و 187 فصل می‌باشد. و این 187 فصل را به 54 (بخش هفتگی) تقسیم کرده‌اند و هر هفته در روز شبات يك یا دو پاراشا از روی تورای کاشر (معتبر) (تورایی كه بر پوست حيوان حلال‌گوشت و با دست نوشته شده) قرائت مي‌شود كه ما بدين‌وسيله در طول يك سال، حداقل يك بار تورا را به طور كامل مي‌خوانيم تا تعاليم آن را فراگرفته و اجرا نماييم.» 🗓 در تقویم کلیمی نیز (همان‌طور كه در عكس بالا می‌بینید)، امروز (سه‌شنبه 22 آبان 1397) به قرائت قسمتی از پاراشای تُولِدُوت اختصاص دارد كه ماجرای براخا(بركت)نمودنِ حضرت یعقوب توسط پدرش حضرت اسحاق را نقل می‌كند. به‌همین مناسبت، امشب به دو ماجرا پیرامون حضرت یعقوب و برادرش عیسو می‌پردازیم. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سیاست دوگانه خلفا در نقل حدیث نبوی و نقل اسرائیلیات! ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ سیاست دوگانه خلفا در نقل حدیث نبوی و نقل اسرائیلیات! 1⃣ گرچه همگان بر سیاستِ «منع نقل و تدوین حدیث نبوی (ص)» توسط خلفا واقفند، اما نکته‌ای که توجه کافی به آن نشده،‌ عملکرد متناقض خلیفه‌ی دوم در این‌باره است. 2⃣ از یک‌سو به بهانه‌ی جلوگیری از مخلوط شدن و مشتبه شدن کلام پیامبر (ص) با قرآن،‌ مانع نقل و تدوین حدیث نبوی می‌شد،‌ اما از سوی دیگر در دوران وی،‌ یهودیانِ به‌ظاهر مسلمان،‌ آزادانه فرصت نقل را یافتند،‌ حتی شخصِ خلیفه دوم از آنها این اسرائیلیات را نقل می‌نمود و به دیگران نیز اجازه‌ی نقل می‌داد! 3⃣ دمشقی در تفسیر خویش،‌ پس از بیان این سخنِ به نقل از که: «فرزندِ ذبیح و قربانیِ حضرت ابراهیم، اسحاق بود نه اسماعیل»! می‌گوید: 📖 و هذه الأقوال (و اللّه أعلم) كلها مأخوذة عن كعب الأحبار، فإنّه لمّا أسلم فی الدولة العمریة، جعل یحدث عمر رضی اللّه عنه عن كتبه قدیماً، فربما استمع له عمر رضی اللّه عنه، فترخص الناس فی استماع ما عنده و نقلوا ما عنده عنه غثها و سمینها... 📚 ابن كثير، تفسير ابن كثير، ج7، ص32،‌ دار المعرفة، بيروت. ✍ این سخنان (كه خداوند نسبت به آنها آگاه‌تر است) از كعب الاحبار گرفته شده است كه وی در حكومت عمر، اسلام آورده و برای او از كتاب‌های قدیم خود روایت نقل می‌كرد و عمر هم به روایات او گوش فرا ‌می‌داد! و این باعث ‌شد تا كسانی كه در آن‌جا حضور داشته و اجازه‌ی شنیدن این روایات را داشتند همان‌ها را بدون توجه به راست و دروغ بودنش برای دیگران نقل كنند... 4⃣ و حتی خود ابن کثیر نیز از این عمل خلیفه برآشفته شده، در ادامه می‌نویسد: 📖 و ليس لهذه الأمة (والله أعلم) حاجة إلى حرف واحد مما عنده. 📚 ابن كثير، تفسير ابن كثير، ج7، ص32و33،‌ دار المعرفة، بيروت. ✍ و این امّت هیچ نیازی حتی به یک حرف از آنچه کعب می‌دانست، ندارد (و خداوند داناتر است). ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
📚 کلام ابن کثیر دمشقی در تفسیر: این امّت هیچ نیازی حتی به یک حرف از آنچه کعب‌الاحبار می‌دانست، ندارد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
✡ حاج میرزا علینقی کاشانی از تجار متمول ایران و پدربزرگ (مادری) محمدجواد ظریف. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (1) 1⃣ از تجّار متموّل ایران در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم است. آن‌گونه که نوشته، او، مانند برخی تجّار دیگر آن زمان، در سال‌های ۱۳۲۰-۱۳۲۴، در زمانی که ایران تحت اشغال ارتش‌های متفقین بود، از طریق بحران مالی زمان جنگ، ثروتی انبوه به دست آورد. 2⃣ قهرمان میرزا سالور (عین‌السلطنه) در ۵ تیر ۱۳۲۴،‌ حدود دو ماه قبل از پایان جنگ دوم جهانی (۲ سپتامبر ۱۹۴۵/ ۱۱ شهریور ۱۳۲۴)، نوشت: 📝 باغ مرحوم نبیل‌السلطنه، که چهار هزار ذرع است جنب باغ من و رعیتی است عمارت مختصری دارد، «حاجی علینقی کاشی» به مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان خریداری و قرب سیصد چهارصد هزار تومان خرج بنای عمارت نموده. 🔸 هیچ بنایی را به این مفصلی و به این سرعت من ندیده بودم به اتمام برسد. این کاشانی از دولتِ سرِ یک کارخانه‌ی نخ‌ریسی در سمنان کارش به اینجا رسیده که ذرعی چهل تومان باغ تجریش بخرد. در حالی که این باغ پس‌کوچه [است] و آب روان هم ندارد. 🔸 این قبیل تجّار تازه چرخ [تازه به دوران رسیده] زیاد شده[اند] و بی‌محابا بدون تعمّق ملک می‌خرند، عمارت می‌سازند و تا دهن باز کنی فلان باغ، خانه، ملک، دکان فروشی است، مثل ریگ پول می‌دهند. 📚 روزنامه خاطرات عین‌السلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷ 3⃣ و در ۴ مرداد ۱۳۲۴ افزود: 📝 گفتند، در روزنامه هم بود، همسایه‌ی شمیران من «حاجی علینقی کاشانی» در این ایام که انحصار پنبه به‌هم خورد پانصد هزار تومان منافع برد. (باغ به این گرانی نخرد؟) 🔸 نمازی، باز همسایه‌ی دورتر من، سال قبل در دو معامله‌ی کتیرا و چای از هریک ششصد هزار تومان برد. تا امسال چقدر برده باشد خدا عالم است. 🔸 قمار هم بین این‌ها از زنانه و مردانه رواجی دارد که شبی پانزده و شانزده الی سی هزار تومان برد و باخت می‌شود. شبی یک‌هزار و دویست تومان به صاحب‌خانه و مجلس می‌دهند بساط را راه بیندازد. توپ پانصد و هزار تومان می‌بندند. عبدالعلی خان [خواجه‌نوری] می‌گفت در کلوپ ایران شبی صد هزار تومان بردوباخت می‌شود. 📚 روزنامه خاطرات عین‌السلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۷۳ ✍ عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter
🎯 مثلث برمودا در ایران (2) 1⃣ فروشنده‌ی باغ فوق به ، که پس‌کوچه و بدون آبِ روان و با قیمتِ بالا بود، به‌نحوی که را متحیّر کرد، ‌«میرزا ابراهیم‌خان نبیل‌السلطنه» است که بعدها پسرش، ، رئیس دفتر شد و دخترش، ، سناتور. و فرزندانش از سرشناس بودند. 2⃣ این نوع معاملات مشکوک (خرید ملک به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت متعارف) در زمان جنگ جهانی دوم، و بحران‌های مالی که قوانین نظارتی شدید وجود دارد، به معاملات صوری به‌منظور تبادل غیرقانونی پول () شبیه است. 3⃣ علینقی کاشانی بخش مهمی از ثروت پیشین خود را از طریق کارخانه‌ی ریسمان‌ریسی سمنان به دست آورد. او احداث کارخانه‌ی فوق را در سال ۱۳۰۵، در زمینی که ، بزرگ طایفه فامیلی سنگسر و سمنان، در اختیارش گذارد (مجانی یا با قیمت نازل)، شروع کرد. کارخانه ریسمان‌ریسی سمنان در شهریور ۱۳۱۰ با حضور افتتاح شد. 4⃣ احداث این کارخانه در به دلیل کشت وسیع پنبه در اراضی مابین و بود که در آن زمان ‌مرغوب‌ترین پنبه ایران به‌شمار می‌ر‌فت. بخش مهمی از ‌زارعین این اراضی از طوایف شبان بودند که از زمان صفویه به‌تدریج به سُرخه و آرادان مهاجرت کردند و شیوه‌ی زیست و معیشت خود را از دامداریِ کوچنده به زراعت و یکجانشینی تغییر دادند. 5⃣ عین‌السلطنه در همان یادداشت ۵ تیر ۱۳۲۴ افزوده است: 📝 این آدم [حاج علینقی کاشانی] پنبه را از دولت (انحصار بود) به لطایف‌الحیل ارزان خرید و به هر قیمت دلش خواست فروخت (نخ را). 📚 روزنامه خاطرات عین‌السلطنه، ج۱۰، ص ۸۰۶۷ ✍ عبدالله شهبازی ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter