eitaa logo
گوهر مراد
729 دنبال‌کننده
850 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖌️مؤسسه «اندیشه اسلامی معاصر» برگزار می کند: ✅نشست علمی (۱۲)✅ 🔹موضوع: تطورات کلام شیعی 👤با حضور: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد صفر جبرئیلی ⏱️زمان: سه شنبه 2 آبان ماه 1402 (همزمان با سالروز ولادت حضرت امام حسن عسکری ع) 🔹ساعت 18:30 📍مکان: قم، خیابان رسالت، بین رسالت 19 و 21، پلاک ۳۲۷ 📺پخش زنده از طریق لایو ایتا: @andisheh_eslami_moaser https://t.me/andisheh_moaser
📚 «تاریخ برهان‌های اثبات وجود خدا در کلام امامیّه (از مکتب بغداد تا مکتب اصفهان)» 📝 نگارنده: آقای دکتر حمید عطائی نظری می‌توان این کتاب را منبع و مرجعی اصلی برای فهم مباحث و مطالب مربوط به موضوع اثبات وجود خدا در دانش کلام به‌شمار آورد. به تصویر کشیدن سیر تجربه عقلی متکلمان امامیه در موضوع اثبات وجود خداوند در یک پیوستار بلند تاریخی، انگشت‌نهادن بر زوایای دقیق براهین اثبات وجود خداوند، کشف مفاهیم و مصطلحات کهن و کمیاب و فرورفتن در تفاوت‌ها و تحولات معنایی آنها، از ویژگی‌های این اثر است. خواننده در این کتاب با دسته‌بندی براهین اثبات وجود خدا و انواع تقریرهای آنها و نکاتی چون تفکیک برهان حدوث ذات از برهان حدوث صفات، جداسازی تقریرهای مختلف از برهان نظم، بازشناخت برهان امکان صفات از برهان امکان ذات و نیز تقریرهای ابتکاری متکلّمان امامی از برهان صدّیقین آشنا می‌شود و آنچه در نگاشته‌های دیگر به اجمال و عجله می‌بیند، در اینجا به‌ تفصیل و با جزئیات مشاهده می‌کند. همچنین مؤلّف افزون بر فراهم‌آوردن پرونده علمی پر برگ و بار برای هر یک از برهان‌های خداشناسی، اطلاعات گرانباری در خصوص شخصیت‌های کلامی و آثار آنان در اختیار خواننده می‌گذارد و فضای مباحثات علمی در خصوص مبحث اثبات وجود خدا را آفتابی می‌کند. چاپ نخست کتاب در ۱۵۴۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه نشر شده است. ⬅️ منبع: خبرگزاری رسمی حوزه ┄┅═✧❀💠❀✧═┅┄ به کانال بپیوندید. @altawhid
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
🔻 کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی علم کلام موسسه آموزش عالی امام صادق(علیه السلام) برگزار می‌کند 🔰نشست‌ علمی‌ 🔰 «تبیین، نقد و بررسی نظریه جهان های موازی» 🎙با ارائه حجت الاسلام استاد شاکرین 🔹زمان: سه شنبه/ ۲ آبان/ ۱۴۰۲ بعد از نماز مغرب و عشا 🔹مکان: شهرک پردیسان ، ابتدای بلوار امام صادق علیه‌السلام ،موسسه امام صادق‌ علیه‌السلام ، طبقه دوم. سالن اجتماعات 🌐 @kalamcenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گزارش تصویری از مرقد شیخ احمد قمی در دانشگاهی در تایلند و محترم بودن او نزد مردم 🔻درباره شیخ احمد قمی در کانال ما بخوانید: از محلۀ چارمندون قم تا شیخ الاسلام شدن در تایلند! شیخ احمد قمی و وارد کردن تشیع به تایلند 🔅دوستان خود را از طریق نشانی زیر به کانال مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام دعوت کنید (بازنشر مطالب کانال فقط با ذکر نشانی کانال مرکز و ذکر منبع جایز است): ⬇️⬇️ @chsiqs
هدایت شده از مرکز تخصصی علم کلام
تبیین و بررسی نظریه جهان های موازی.mp3
38.21M
🔊 فایل صوتی نشست علمی تخصصی«تبیین، نقد و بررسی نظریه جهان های موازی»🌏🌏 🎙 با بیان حجت الاسلام استاد شاکرین 🔸کارگروه کلام جدید مرکز تخصصی کلام امام صادق(علیه السلام) 🌐 @kalamcenter 🌐 @tabiin_ir
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟ ✳️ حمید پارسانیا در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. همانطور که می‌دانیم فرعون با خبر می‌شود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل می‌کند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنی‌اسرائیل را قتل‌عام می‌کند. اینجا سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه می‌کنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام می‌دهد را ملاحظه می‌کنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمی‌کند؟ ابن‌عربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان می‌کند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی می‌کشد و با همان ظلمی که دارد انجام می‌دهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیث‌العهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمی‌آورند و جامعه را به خدمت خود می‌گیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث می‌شود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت می‌شوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفه‌ای سر می‌زند یا ناآرام می‌شود با همه وجود از خواب برمی‌خیزند و در خدمت کودک قرار می‌گیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه می‌تواند مادر و پیرامون را تسخیر کند. کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده می‌شوند نفس دارند و از بین نمی‌روند. ظلمی که به این‌ها می‌شود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون می‌شود باعث انباشت می‌شود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا می‌کنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل می‌کند و در نهایت فرعون را از بین می‌برد. امروز حوادثی که در غزه رخ می‌دهد و قتل‌عام کودکان بی‌گناه رخ می‌دهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت می‌گیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل می‌رسند کلمه توحید را بر زبان می‌آورند و ربّ خود را فرا می‌خوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده می‌شوند و سنت خدا با آنها عمل می‌کند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها می‌شود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است. گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی می‌بینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر می‌گیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیق‌تری شکل می‌گیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسان‌ها در حوزه معنایی و روحانی آن‌هاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل می‌کند تا ان‌شاالله انتقام مظلوم گرفته شود. ⭕️ @parsania_net
🔶 حقیقت فطرت حقیقت فطرت در انسان همان واقعیت هستی او است، نه چیزی جدای از او، چه این‌که ملکوت هر چیزی که به دست خداست «فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ» همان واقعیت است که از آن به ملکوت همان چیز یاد می‌شود و در خصوص انسان فطرت نامیده می‌شود و آن واقعیت همان است که به مبدأ مقوّم خود وابسته است و شناخت آن بدون شناخت خداوند ممکن نیست، زیرا قوام واقعیت هر چیزی به خداست و همان‌طوری که در مسائل ماهوی، شناخت هر چیزی به جنس و فصل اوست، در مسائل وجودی نیز معرفت هر موجودی یعنی هر وجودی به شناخت واجب است که مقوّم آن وجود می‌باشد. ملکوت هر چیزی و نیز فطرت انسان، همان ربط اشراقی یک‌جانبه به واجب می‌باشد که ربط مزبور، عین مربوط است. 📖 تبیین براهین اثبات خدا، ص ۶۱. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 حسد و از مفاسد این خُلق، از قرار فرموده علمای آخرت، فشار قبر و ظلمت آن است؛ زیرا که می‌فرمایند صورت قبری و برزخی این اخلاق فاسده ردیّه، که فشار روحی دارد و کدورت قلبی دارد، فشار و ظلمت قبر است. تنگی و فراخی قبر تابع انشراح صدر و عدم آن است. 📖 شرح چهل حدیث، ص ۱۰۹.
❓«حبّ علیّ حسنةٌ لا یضرّ معها سیئة» چه معنی دارد؟ ✏️ این حدیث شریف بر ظاهر خود باقی نیست و به هر حال باید در آن تصرف کرد و از این قبیل در احادیث بسیار است؛ مثل: «لا إله إلا الله حصنی و من دخل حصنی أمن من عذابی» و «من قال لا إله إلا الله دخل الجنة» و امثال اینها. و اکثر این اطلاقات، مقیَّد و مخصَّ‌اند به شرایط آنها؛ چنانکه حضرت رضا علیه السلام فرمود: «ولکن بشروطها و أنا من شروطها». پس ما می‌گوییم که: مراد این است که محبت علی بن ابیطالب علیه السلام منشأ دخول بهشت می‌شود و محب آن جناب، مخلّد در آتش نخواهد بود؛ هر چند به سبب معاصی، مستحقّ قدری از عذاب بشود؛ پس معصیت و سیئه مضرّ در دخول بهشت نیست. به خلاف دشمن علی بن ابیطالب علیه السلام که هر چند طاعت بکند، نفعی به او ندارد و منشأ خلاصی از عذاب نیست؛ چنانکه در تتمّه حدیث فرموده‌اند: «وبغض علی سیئةٌ لا تنفع معها حسنة». و احادیث بسیار شاهد این مطلب است. و ما می‌گوییم که: مراد آن است که محبت کامل آن جناب، منشأ این معنی می‌شود که معصیت نکند؛ زیرا که هر کس که کسی را دوست داشت، مخالفت و معاندت با دوست آن دوست نمی‌کند. و کسی که آن جناب را به حقیقت شناخت و محبت کامل به هم رساند، معصیت الهی نمی‌کند. بلی، چون عصمت مخصوص معصومین علیهم السلام می‌باشد، پس مراد آن خواهد بود که محبّ علی به محبت کامله، پیرامون کبائر نمی‌گردد و اگر از او صغیره سر زند، ترک کبائر، کفاره آنها می‌شود؛ پس سیئه به او ضرر نمی‌رساند. و چون وقت، تنگ و مجال نبود، به همین اکتفا شد. والله العالم. 📖 جامع الشتات، ج ۱، ص ۲۹۴ و ۲۹۵. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 آفرینش انسان از سیاق آیات فهمیده می‌شود که آدم خلق شده تا در زمین زندگی کند و در زمین بمیرد. اسکان آدم و حواء در بهشت برای امتحان ایشان بود و برای این‌که سوآت آن دو آشکار شود تا به زمین هبوط کنند. جریان حضرت آدم به عنوان مثال است برای انسان که بداند قبل از نزولش به دنیا در چه جایگاهی بوده است. نهی از خوردن درخت، مولوی نیست؛ بلکه ارشادی است. شاهد بر این مطلب سه چیز است: ۱. در سوره بقره و اعراف به دنبال نهی، ظلم آمده؛ اما در سوره طه به جای ظلم، شقاء آمده که به معنای تعب است. (تعب دنیوی) ۲. اگر توبه از جانب مولی پذیرفته شود، ذنب، لا ذنب می‌شود و انگار معصیت، صادر نشده است. اگر نهی، مولوی بود و توبه هم پذیرفته می‌شد، باید به بهشت برمی‌گشتند. ۳. آیه ۳۸ و ۳۹ حاکی از اولین تشریع است که از جانب خدا برای آدم و فرزندانش انجام شد. امر به هبوط، امر تکوینی است که متأخر از حضور آدم در بهشت و ارتکاب خطیئه است؛ پس هنگام مخالفت با نهی و اکل شجره، اصلا دینِ مشروع و تکلیف مولوی محقق نبود. 📖 المیزان، ذیل آیات سوره بقره. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔻مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار می‌کند 👇👇 ✅نشست علمی شماره ۸۳ «؛ الگوی » 🔻با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین (سطح ۴ کلام و مدیر مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر واحد کرمانشاه) 🕔زمان چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷ ◽️سالن اجتماعات حوزه علمیه کرمانشاه 🖥پخش زنده از کانال مرکز تخصصی https://eitaa.com/kalamkermanshah 🖥 لینک نشست در فضای اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/jalaseh 🔴 جهت ارائه گواهی نشست، چکیده مباحث استاد را در ایتا از طریق شماره یا آی دی ارسال کنید ۰۹۳۳۶۵۳۳۹۷۵ @amirhossein_keihani 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
هو الحکیم 🔅 مدرسه عالی انوار الحکمة برگزار میکند: ⚜ نشست دوم : اصالت وجود 🎙 حضرت آیت الله فیاضی مدیر مرکز تخصصی فلسفه حوزه علمیه 🎙 جناب آقای دکتر غفاری مدیر گروه فلسفه دانشگاه تهران 🎙 دبیر نشست : جناب آقای حمیدزاده 🕰 زمان : پنجشنبه ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۲ ، ساعت ۹ صبح 📌 مکان : دانشگاه تهران ، دانشکده ادبیات ، تالار استاد اقبال آشتیانی 🔹 جهت کسب اطلاعات بیشتر به آیدی روابط عمومی در برنامه ایتا پیام دهید 🔍 @anvar_alhikmah 🔍 @anvar_alhikmah_info
کارگاه نقد بهائیت سرفصل‌ها: تاریخچه بهاییت جریان شناسی بهائیت شخصیت شناسی بهائیت عقاید و تعالیم بهائیت با حضور اساتید محترم: حجت الاسلام علیرضا روزبهانی حجت الاسلام سید هادی سید وکیلی زمان دوره: پنجشنبه ۱۸ آبان و پنجشنبه ۲۵ آبان ساعت ۸ الی ۱۲ مکان: موسسه آموزش عالی امام صادق علیه السلام همراه با اعطای گواهی معتبر هزینه ثبت نام ۳۰ هزار تومن دوره فقط به صورت حضوری برگزار می‌شود. ویژه برادران ثبت نام از طریق لینک: https://digiform.ir/wee4d7f88
هیباکوشا [ژاپنی‌ها بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی را هیباکوشا می‌نامند.] ادامه می‌دهد: ما به سه دلیل از آمریکایی‌ها کینه نداریم و با آنها دشمنی نمی‌کنیم: یک اینکه آمریکایی‌ها بعد از انفجار بمب به ما کمک کردند تا افراد مجروح را مداوا کنیم؛ هر چند که پول کمک‌هایشان را از ما گرفتند! دوم اینکه ما ژاپنی‌ها معتقدیم باید گذشته را به رودخانه ریخت و فراموشش کرد! و سه اینکه ما بودایی هستیم و بودایی‌ها به تقدیر اعتقاد دارند؛ بنابراین با خودمان گفتیم این تقدیرِ ما بوده که در چنین روزی به این وسیله کشته بشویم! بنابراین دلیلی ندارد که کینه آمریکایی‌ها را در دل داشته باشیم! 📖 کاهن معبد جینجا، ص ۹۷. ✏️ پ ن: برای آگاهی از تفسیر صحیح تقدیر به کتاب «انسان و سرنوشت» استاد شهید مرتضی مطهری مراجعه کنید. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔺اثبات عدم تحریف قرآن با تحقیقات ده ساله نسخه شناس برتر جهان به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، طیار آلتی قولاچ یکی از نسخه‌شناسان برتر دنیا و اهل ترکیه است و در میان تمامی نسخه‌شناسان اعم از مسلمان و غیر مسلمان، جایگاهی شناخته‌شده و معتبر دارد. نسخه دست‌نویس قرآن کریم منسوب به دست خط امام علی(ع)، قدیمی‌ترین قرآن موجود در گنجینه مخطوطات آستان قدس رضوی است که قرار است برای نخستین‌بار با همکاری مرکز چاپ و نشر قرآن کریم و آستان قدس رضوی و با کارشناسی «طیار آلتی قولاچ» به چاپ برسد. این نخستین همکاری او با جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.   وی قرآن‌های منسوب به اهل بیت(ع) در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را از قدیمی‌ترین نسخ قرآنی می‌داند و درباره دلیل انتخاب مصحف رضوی برای نسخه‌شناسی می‌گوید: «من به دو دلیل بر این نسخه خاص توقف کردم، یکی نسبتاً کامل‌بودن آن است که فقط ۱۰ برگ کم دارد و دیگری انتساب آن به امام علی(ع) است.»   نتایج بررسی‌های ۱۰ ساله آلتی قولاچ بر روی مقایسه کلمه به کلمه و حرف به حرف نسخ فعلی قرآن با چهار مصحف اصلی موجود این کتاب سماوی بار دیگر معجزه‌بودن قرآن و این‌که کتاب آسمانی مسلمانان از بدو نزول تاکنون بدون تغییر مانده را به اثبات رسانده است. آلتی قولاچ این نتیجه را برای مسلمانان جهان بسیار حائز اهمیت می‌داند.   🔰 @Sajedi_ir 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
👇👇 ویژه‌نامه یادنامه علامه (ره) ، سال ۱۴۰۲ 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
بزرگداشت علامه طباطبایی ۲۴ آبان ۱۴۰2.pdf
1.21M
🔹 ویژه‌نامه یادنامه علامه (ره) 🗂 فایل pdf ◽️با نشر این فایل در ثواب نشر سیره و ارزش‌های اخلاقی علامه سهیم باشید. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🌐 کانال مرکز تخصصی کلام اسلامی و تفسیر_ واحد کرمانشاه --------------------------------- 💠 @kalamkermanshah ---------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سیره فرزانگان
خاطره آیت الله بهجت از علامه طباطبایی! در جلسه‌ای خدمت آيت الله العظمی بهجت قدس سره بوديم، ایشان از زمانی ياد می‌کردند که در نجف بودند. می‌فرمودند: در زمان طلبگی عصرها خدمت مرحوم آیت الله قاضی می‌رفتيم، گاهی خودشان می‌آمدند و برای نماز به ايشان اقتدا می‌کرديم و گاهی هم علامه طباطبائی صاحب تفسير الميزان را امام جماعت قرار می‌دادند. آن‌گاه با شور و شعفی از آن ياد می‌کردند و می‌فرمودند: چه شب‌هايی بود و يادم هست که علامه طباطبائی این دعای لطيف و سوزناک را در سجده آخر نماز می‌خواندند: «اللهم فاطر السموات و الأرض أنت ولیی فی الدّنيا و الآخرة توفّنی مسلماً و ألحقنی بالصالحين» وقتی ايشان اين دعا را بعد از هفتاد سال می‌خواندند، هنوز تحت تأثير آن دعا بودند. ‌ ‌سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از: کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری. https://eitaa.com/sirefarzanegan ‌ ‌ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آخرين ديدار با علامه طباطبايي«ره» و نصيحت ايشان 🆔 @almazaheri
هدایت شده از KHAMENEI.IR
33.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷ 💻 Farsi.Khamenei.ir