کانون ادبیات عرب
⭕️بیان دو ترکیب:👇
🔖 #بیان_ترکیب_اوّل:《إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا * وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا》؛
✋ 《إِذَا》: حرف شرط و ظرف مستقبل.
✋《مَسَّهُ الشَّرُّ》 و 《مَسَّهُ الْخَيْرُ》: جمله شرطیّه:👇
✍《مَسَّه》: فعل و ضمیر موجود، مفعول به بوده که مرجع آن، 《الْإِنْسَانَ》 می باشد.
✍《الشَّرُّ》 و 《الْخَيْرُ》: فاعلِ {مَسَّه}.
✋《جَزُوعًا》 و《مَنُوعًا》: جواب شرط است که در اصل به صورتِ {کان الانسانُ جزوعاً و کان الانسانُ منوعا} بود که بنابه اغراض بلاغی، {کان و اسم آن} حذف شده است و فقط خبر به عنوان جمله شرط باقی مانده است؛ البته توجُّه گردد که این دو کلمه، دارای وزنِ اسم مبالغه می باشند لذا به صورت {بسیار جزع و بی تاب کننده} و {بسیار منع کننده} ترجمه می شوند.
🔺 #ترجمه طبق ترکیب فوق:
🔴طبق ترکیبِ مذکور، دو آیه《إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا * وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا》، در نگاه متکلّم، معلول آیه《إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا》می باشند به این صورت که قطعاً آدمی در حالی که وصف ناشکیبایی را دارا بود، خلق شد، اکنون اگر شر به او برسد، آن گاه بسیار جزع و بی تابی می کند زیرا وصف ناشکیبایی و سخت نالان بودن در نهان او خلق شده بود یعنی علّتِ بسیار بی تابی و جزع کردن آن در زمانی که شرّ به او برسد، آن است که وصف هلوع و ناشکیبایی بودن در نهان آن خلقت شده است و اگر خیر به او برسد، بسیار بازدارنده و منع کننده است زیرا وصف ناشکیبایی در نهان آن با او خلق شده است یعنی علّت بسیار بازدارنده بودنِ او در زمانی که خیر به او می رسد، وجود وصف ناشکیبایی در نهان او است.
🔊 #خلاصه:
♦️قطعاً وصف شکیبایی در انسان موجود است و به همین علّت، زمانی که به انسان شر برسد، آن گاه بسیار بی تابی می کند و زمانی که خیر برسد، آن گاه بسیار منع کننده می شود.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
⭕️بیان دو ترکیب:👇
🔖 #بیان_ترکیب_دوّم:《إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا * وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا》؛
🤔 《إِذَا》: حرف شرط و ظرف مستقبل.
🤔《مَسَّهُ الشَّرُّ》 و 《مَسَّهُ الْخَيْرُ》: جمله شرطیّه:👇
✍《مَسَّه》: فعل و ضمیر موجود، مفعول به بوده که مرجع آن، 《الْإِنْسَانَ》 می باشد.
✍《الشَّرُّ》 و 《الْخَيْرُ》: فاعلِ {مَسَّه}.
🤔《جَزُوعًا》 و《مَنُوعًا》: حالِ از ضمیرِ مفعولی موجود در فعلِ {مَسَّه} می باشد.
🤔 جواب شرط به قرینه آیه 《إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا》حذف شده است؛ #یعنی کلام در اصل این چنین بود: {إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا، تَظهَرُ صِفَهُ الهَلُوعِ فِی الخَارِجِ مِنهُ وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا، تَظهَرُ صِفَهُ الهَلُوعِ فِی الخَارِجِ مِنهُ إِلَّا الْمُصَلِّينَ}؛
🔺 #ترجمه طبق ترکیب فوق:
🔴با لحاظ ترکیبِ مزبور، دو آیه《إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا * وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا》، در نگاه متکلّم، تفسیر کننده آیه《إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا》هستند به این بیان که قطعاً انسان در حالی که وصف ناشکیبایی را دارا بود، خلق شد یعنی وصفِ ناشکیبایی در وجودِ انسان در زمانی که خلق شد، گذاشته شد، اکنون برای این که در عالَم واقع و خارج، این وصف را بروز دهد، دو طریق، قدر متیقّن است: یکی این که زمانی که به او در حالی که بسیار بی تاب است، شرّ برسد؛ دیگری این که زمانی که به او در حالی که بسیار منع کننده است، خیر برسد. به تعبیری دیگر خداوند متعال به واسطه آیه《إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا》، اصلِ وصف ناشکیبایی را در وجود انسان ثابت نمود سپس به واسطه دو آیه《إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا * وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا》درصدد است که بگوید: وصفِ ناشکیبایی که در آیه قبل به اثبات رسید، زمانی در عالم واقع توسُّط انسان محقّق، بروز و اظهار می شود که:
۱) در حالی که بسیار بی تاب است، به او شرّ برسد که در این صورت، وصفِ ناشکیبایی را اظهار می کند.
۲) در حالی که بسیار منع کننده است، به او خیر برسد که در این صورت، وصفِ ناشکیبایی را اظهار می کند.
🔊 #خلاصه:
♦️قطعاً وصف شکیبایی در نهانِ آدمی موجود است و زمانی این وصف در عالَم خارج اظهار می شود که به انسان در حالی که بسیار بی تاب است، شرّ برسد و در حالی که بسیار منع کننده است، خیر برسد و به تعبیری علّت اظهارِ وصفِ شکیبایی در عالَم واقع توسُّط انسان، در دو مورد، قطعی است: یکی این که در زمانی که بسیار بی تابی کند، شرّ برسد و دیگری آن که در زمانی که بسیار منع کننده است، خیر برسد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
کانون ادبیات عرب
⭕️بیان دو ترکیب:👇
⁉️ #یک_دقیقه_تامُّل:
🔍با مطالعه مطالب فوق، روشن می شود که اتّخاذ هر گونه از دو ترکیب مذکور، معنا و مقصود و اغراض خداوند متعال از آیات ۱۹ الی ۲۲ سوره مبارکه معارج را بِتَمَامِهِ تغییر می نماید #به_همین_جهت، متعلّم می بایست طبقِ اصول، قواعد، لحاظ مقام سخن و مقتضای آیات و همچنین مدّ نظر داشتنِ فهم عرف اهل محاوره، به انتخاب عنوانی از عناوین موجود در علم نحو همانند حال، خبر و ... برای کلمات موجود در آیه و یا روایت بپردازد لذا نباید چشم بسته به انتخاب هر عنوانی برآید زیرا انتخاب هر ترکیبی، به معنای این است که متکلّم بلیغ درصدد بیان فلان معنایی که بر اساس ترکیبی که انجام شد، می باشد 👈لذا سوال در این است که:
👥آیا کسانی که از تعلیم علوم ادبی-علم نحو، هدفی جز، نمره ۲۰ گرفتن، تند خوانیِ صِرف، دواندن پایه های طلبگی بدون مدّ نظر داشتن معنا و ...، ندارند، انتظاری جز تغییر رسالت علم نحو را باید داشت؟!
🔺بله نمره ۲۰ گرفتن و تند خوانی، زمانی ارزش دارد که در کنار هدف و رسالت اصلیِ علوم ادبی باشد در حالی که در عصر حاضر این رسالت که به فراموشی سپرده شده است هیچ، بلکه پرداختن به علوم ادبی به صورتِ اجتهادی در مسیرِ فهم و استنباط از آیات و روایات اهل بیت (علیهم السّلام) را جز قیل و قال نمی دانند و پرداختن به چنین علومی به این صورت را اتلاف عمر می شمارند تا جایی که فضا به گونه طرّاحی شده است که استاد این علمِ شریف، خجالت می کشد که بگوید:《علوم ادبی تدریس میکنم》 زیرا در نگاه این عدّه، استاد کسی است که اصول تدریس کند، استاد کسی است که فقه تدریس کند در حالی که متاسفانه سخنِ مرحوم شهید ثانی در این که استاد، قبل از این که استادِ اصول و فقه باشد، استادِ نحو است را فراموش کردند؛ #قال الشّهید:《فإنّ له أثرا عظيما في فهم المعاني و مدخلا جليلا في إتقان الكتاب و السنّة، لأنهما عربيّان》؛ #ثُمَّ_قال: 《و هذا العلم [اصول الفقه] أولى العلوم بالتحرير و أحقّها بالتحقيق #بعد_علم_النحو لمن يريد التفقّه في دين الله تعالى》؛ فَافهَم جِدَّاً.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
📝لینک #جدید گروه: بـَـحث جَنجالے طَلبگے:
╭─═ঊঈ⭕️👇⭕️ঊঈ═─╮
⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba
╰─═ঊঈ❌👆❌ঊঈ═─╯
هدایت شده از فِهْرِسٺ مَطَاْلب حَوزَوِی
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱⚫️⊰━━━━─
#فهرستِ_سوّمِ کانالِ #کانون_ادبیات:
@kanon_adabi
─━━━━⊱⚫️⊰━━━━─
✍فهرست #تلنگّر؛
👈 #انعکاس تاثیر علوم ادبی #علم_نحو بر آیات و روایات:
🤲امید است اندکی، مباحث ادبی #علم_نحو آشکار گردد.
🗓 تعداد موارد: فعلاً ۰۵
═══✼🦅🕊🦅✼══
#شروع_بارگذاری:👇👇👇
هدایت شده از فِهْرِسٺ مَطَاْلب حَوزَوِی
─━━━━⊱♥️⊰━━━━─
فهرستِ تلنگّر:👇
─━━━━⊱♥️⊰━━━━─
━━─⊱🤔👇یا الله👇🤔⊰─━━
❤️) تلنگّر شماره اوّل:
🔍 https://eitaa.com/kanon_adabi/330
━━─⊱🤔👇یا الله👇🤔⊰─━━
❤️) تلنگّر شماره دوّم:
🔍 https://eitaa.com/kanon_adabi/397
━━─⊱🤔👇یا الله👇🤔⊰─━━
❤️) تلنگّر شماره سوّم:👇
🔍 https://eitaa.com/kanon_adabi/445
━━─⊱🤔👇یا الله👇🤔⊰─━━
❤️) تلنگّر شماره چهارم:
🔍 https://eitaa.com/kanon_adabi/498
👆👈 فَــــــــــریــــــــــــدة
https://eitaa.com/kanon_adabi/555
━━─⊱🤔👇یا الله👇🤔⊰─━━
❤️) تلنگّر شماره پنجم:
🔍 https://eitaa.com/kanon_adabi/781
━━─⊱🤔👆یا الله👆🤔⊰─━━
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️⚫️
─⊱👌👇#پیشنهاد_مطالعه👇👌⊰─
👤بیان #شُبهاتی که بر نمازِ میّتی که #رهبری بر شهدای واقعه بغداد خواندند:
⚫️بیان #دو_شبُهه اوّل:
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/675
⚫️بیان #شُبهه سوّم:
🔸 https://eitaa.com/kanon_adabi/756
📝پیام #رهبری در پی شهادتِ سردار #سلیمانی و سردار #ابومهدی_المهندس:
✅ https://eitaa.com/kanon_adabi/668
─⊱👌👆 #پیشنهاد_مطالعه👆👌⊰─
📝تاریخ ثبت: ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
❌💯 #استفاده از طرح موجود و مطالب مذکور در این کانال، #فقط با ذکر منبع #مجاز است.
🔍 لینک_کانال: #فِهْرِسٺ_مَطَاْلب
╭═ঊঈ🔻پیشنهادِ عضویّت🔻ঊঈ═
🔘 @contents786
╰═ঊঈ🔺پیشنهادِ عضویّت🔺ঊঈ═
👈فایل پی دی اف کتاب: 《الایضاح فی شرح المفصّل》
✋ #معرفی_کتاب
📚 #جلد: 02
💢💯#کپی با ذکر منبع.
✳️ ❌ ✳️
http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
✳️ ❌ ✳️